Технологическая карта урока
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)
Урок английского языка «Технологический процесс»
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
urok_angliyskogo_yazyka_tehnologicheskiy_protsess_tehnologicheskaya_karta_uroka.docx | 905.74 КБ |
Предварительный просмотр:
Урок английского языка «Технологический процесс»
Технологическая карта урока
Класс: 11 Тема: «Технологический процесс» | Цель: Совершенствование умения высказываться и давать свою оценку по теме «Технологический процесс» Тип урока: урок отработки умений и рефлексии. |
Планируемые результаты: Предметные: Формирование и совершенствование иноязычной коммуникативной компетенции. Личностные: Формирование осознанного, уважительного и доброжелательного отношения к достижениям человечества. Метапредметные: Регулятивные: Формирование умений планирования и регуляции своей деятельности. Познавательные: Совершенствование умений извлекать информацию, перерабатывать ее, анализировать, организовывать. Коммуникативные: Формирование коммуникативной компетенции в общении и сотрудничестве со сверстниками, умения осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации для выражения своих мыслей. | Задачи урока: Образовательные способствовать овладению новой лексики по теме; способствовать формированию умения составлять монологическое и диалогическое высказывание Развивавающие: развивать навыки аудирования с пониманием основного содержания; развивать навыки чтения с полным пониманием; развивать навыки устного высказывания; развивать умение организовывать информацию по теме. Воспитательные: воспитывать чувство гордости за технические и научные достижения человечества, не забывая о духовной составляющей личности человека Познавательные: учиться аргументировать высказывание; развивать наблюдательность, внимание. Коммуникативные: планирование учебного сотрудничества с партнером. согласованность усилий по достижению общей цели; осуществление совместной деятельности. |
Ресурсы: YMK:
В. Эванс, Дж. Дули и др. — М.: Express publishing: Просвещение, 2017. — 88 с.
| Формы работы: индивидуальная, фронтальная, парная |
Формы контроля: индивидуальный | Домашнее задание: write an article about your favorite gadgets to be published in the school magazine. |
Ход урока
Этап урока, время | Деятельность учителя | Речь учителя | Деятельность обучающихся |
Мотивация к учебной деятельности (2-3 мин) | Задает вопрос, пробуждая интерес к предстоящей теме | Good morning? Students! Nice to meet you. Please, sit down! What date is it today? Right. Thanks for your answers. Let`s start our lesson. Look at the picture and give a definition to the XXI century according to the realities you see. You are right! The XXI century is the century of technological progress and the century of high and digital technologies. | Отвечают на вопрос, опираясь на увиденные картинки. Ответ: век технического прогресса и век высоких цифровых технологий. Презентация к уроку Слайд1 The XXI century is the century of….. |
Актуализация и пробное учебное действие (5 мин) | Организует выполнение упражнения , обращая внимание на грамматическую структуру used to do smth. | What do you know about highly –technological things that you use nowаdays? Were they always the same? Look at the pictures and compare the things people used to have in the past and their modern higly – technological equivalents we have now. | Cмотрят на слайды и строят предложения по тиру In the past people used to read paper books a lot. Отвечают устно вслух по очереди. Презентация к уроку слайды |
Локализация затруднений и целей или целеполагание (6-7мин) | Помогает учащимися сформулировать основную проблему и снять лексические затруднения при последующем чтении | Is it possible that soon people will be higly – technological robot-like beings??? You`re your arguments for and against. Thank you for your opinion. Before we read a story that can prove some of your ideas, look at the words and phrases from the story in the table and match them to their defenitions. | Отвечая на вопрос «Возможно ли, что скоро люди станут похожи на высокотехнологических роботов?», обучающиеся приводят аргументы «за» и «против». Презентация It is possible that soon people will be higly-technological robot-like beings??? |
Реализация проекта выхода из затруднения (12 мин) | Организует работу с текстом. Во время прослушивания предлагает учащимся сделать тестовое задание на понимание сюжета и заполнить таблицу | Let1`s listen to the story and find out the following information. | Слушают текст, имея перед глазами печатный вариант (прил 1). Во время прослушивания делают тестовое задание на понимание и заполняют таблицу (прил 2). |
Самостоятельная работа (5 мин) | Предлагает учащимся составить сложные предложения, используя в качестве опоры все три заполненные колонки таблицы | Tell me about Mr. Smith`s new body and what happened to it? | Составляют устное высказывание, отвечают по желанию. |
Включение в систему знаний (5-6 мин) | Организует работу в парах, предлагая разыграть диалог между героями рассказа | Now work in pairs. Make up dialogues Mr. Smith and his wife/ Mr. Smith and the shop assistant. Act out a part of the story you liked most of all. Very well, thank you. | Воспроизводят диалоги, затем в парах разыгрывают наиболее понравившиеся отрывки рассказа. |
Рефлексия и дз (3-5мес) | Запись на доске, объяснение дз | What words devoted to the topic Body can you see in the story? Home task. | Оценивают свою работу, называют слова и фразы, выученные на уроке Записывают в дневник |
Приложение 1
Mr. Smith’s New Nose/ by Chris Rose
«Well, Mr. Smith, if you prefer a different type of nose, we have a large selection available.»
«I think this nose is a bit too small.»
«Small noses are very fashionable this year, Mr. Smith, very fashionable.»
«Do you think it suits me?» asked Mr. Smith.
«I think it looks very nice,» said the shop assistant.
«OK, I’ll take it!»
On the airbus home, Mr. Smith called his wife on his wristphone.
«Hello dear! Do you like my new nose?» Mrs. Smith looked at her husband’s new nose on the videophone monitor on the wall in the kitchen.
«I think it’s a bit too small, dear,» she said.
«Small noses are very fashionable this year,» replied Mr. Smith, «very fashionable.»
«It’s all so easy now,» thought Mr. Smith. «A hundred years ago, it was impossible to change your body. Or almost impossible – there was the old-fashioned ‘plastic surgery’, but it was expensive, painful and dangerous. Ugh! Now, thanks to our 22nd century genetic engineering, we can change our bodies when we want!»
He looked at his new small nose in the mirror, and thought about how fashionable he was. He was very happy with his new nose. The only problem now, he thought, was that he needed some new hair to go with his new nose.
He looked on the Internet for some new hair, but the Internet was so slow. Eventually he decided to go to Bodyco in person.
«Good morning, Mr. Smith,» said the Bodyco shop assistant. «How can I help you today?»
Mr. Smith remembered the robot shop assistant in the Bodyco shop a few years ago. The robot was friendlier and more efficient, but too many robots made too much unemployment, and the robot was replaced by a human.
«I’d like some new hair, please.»
«Certainly, Mr. Smith. What type of hair would you like? Short, blond hair goes well with a small nose. How about short, blond hair?»
Mr. Smith looked at his hair. It was old and grey. Yes, he thought, short and blond. When he was young he had short, blond hair. He wanted to look young again.
«Yes, I’ll have short blond hair please. Could it be a bit curly as well?»
«Curly?» asked the shop assistant.
«Yes, you know, curly – not straight!»
«Yes, Mr. Smith, I know what ‘curly’ means, but curly hair isn’t very fashionable this year.»
«Isn’t it?»
«No, it isn’t.»
«But I like curly hair!»
«Very well, Mr. Smith – short, blond, curly hair. Would you like anything else? We have a special offer on ears this week.»
«Ears?»
«Yes, Mr. Smith, the things you hear with.»
«I know what ears are! What type of ears are on offer?»
Mr. Smith went out of the shop with new short, blond, curly hair, and two new ears.
After this, his interest in his new body started to grow. In the next few weeks he bought new eyes (green, unusual but fashionable), new hands, new arms, new knees and new feet. Mrs. Smith was happy because Mr. Smith’s new feet didn’t smell as bad as his old feet.
His body was now completely different.
«Am I the same man I was a few weeks ago?» thought Mr. Smith. «I have a new nose, new hair, new ears, new eyes, hands, arms, knees and feet. But I have the same brain — so I think I’m the same man.» He thought he was the same man, but he wasn’t sure.
One morning, he woke up and his new nose didn’t work.
«What’s the matter?» asked Mrs. Smith
«My new nose doesn’t work – it’s blocked.»
«Maybe you’ve got a cold,» suggested Mrs. Smith.
«That’s impossible! This is a genetically engineered Bodyco nose! It doesn’t get colds!»
But it was true – the new nose did not work. It was blocked and Mr. Smith couldn’t smell anything.
He went back to the Bodyco shop.
«Good morning, Mr. Smith,» said the assistant. «What would you like today?»
«I want a new nose,» said Mr. Smith.
«You already want a new nose!» said the surprised shop assistant. «But you’ve only had this one for a month! Don’t worry, small noses are still fashionable!»
«No, you don’t understand,» said Mr. Smith. «I want a new nose because this one doesn’t work!»
«That’s impossible,» said the shop assistant. «You have a genetically engineered Bodyco nose. It can’t go wrong!»
«But it has gone wrong,» replied Mr. Smith. «It’s blocked and I can’t smell anything».
«What have you used your nose to do, Mr. Smith?» asked the shop assistant.
«What have I done with my nose? That’s a stupid question! I haven’t done anything unusual with my nose. I’ve used it to breathe and to smell, as usual!»
«If you have not used your nose correctly, Mr. Smith, it is possible that it will not work correctly.»
«That’s absurd!» shouted Mr. Smith. «I want my money back! I want a refund!»
«I’m afraid that we do not give refunds, Mr. Smith. There was no guarantee with this nose.»
Mr. Smith was so angry that he didn’t know what to say. He walked out of the shop, and didn’t say anything.
But now he had a big problem: a useless nose. Fashionable, yes. Useful, no.
Unfortunately, his problem started to grow. The next morning he woke up and found he couldn’t hear anything. Then his new blond hair went grey. Then his new knees didn’t move. Then he couldn’t see a thing with his unusual green eyes. His fingers fell off, one by one.
Eventually, Mrs. Smith put him in their aircar and flew to the Bodyco shop. She carried her husband into the shop, because now he couldn’t walk.
«Good morning Mr. Smith,» said the shop assistant. «What can I do for you today?»
«Mr. Smith wouldn’t like anything new at all today, thank you,» replied Mrs. Smith. «But he would like his old body back!»
«I’m afraid we don’t give refunds, Mrs. Smith.»
«I don’t want a refund,» explained Mrs. Smith. «I want my husband’s original body again! I liked it more than this new one!»
«I’m afraid that’s very difficult, Mrs. Smith,» said the shop assistant. «We are an environmentally-friendly company. All our old bodies are recycled.»
«But the new body parts that you sold him don’t work! What can he do now?»
«He could buy a reconditioned body.»
«What’s a ‘reconditioned’ body?»
«It’s an old body that has been modified.»
«Can I have a look at one?»
«Certainly.» The shop assistant spoke to his computer, and a reconditioned body appeared. It was a very familiar body. Mrs. Smith recognised the big nose and the grey hair.
«But that’s my husband!» shouted Mrs. Smith. «That’s the original Mr. Smith!»
«Yes, that’s right,» said the shop assistant. «We reconditioned Mr. Smith’s old body».
«Can he have his old body back then, please?»
«Certainly, Mrs. Smith. That’ll be 100,000 euros please»
«100,000 euros!» shouted Mrs. Smith. «That’s very expensive, isn’t it?»
«Mr. Smith has been reconditioned!»
Mr. Smith got his own body back, and Mrs. Smith flew him back home in the aircar.
«I’m myself again!» he shouted.
«Not exactly,» said Mrs. Smith. «You have been reconditioned.»
«What does ‘reconditioned’ mean?»
«Well,» said Mrs. Smith. «I think it means that you have a new brain!»
«I think that will be very useful,» said Mr. Smith.
«I think so too, dear» said Mrs. Smith.
Приложение 2
Task 1
1. Read the questions and choose the correct answer:
What type of nose is in fashion in the story?
a. Small noses
b. Big noses
c. Long noses
2.What type of hair does Mr Smith choose?
- Short, dark, straight
- Long, ginger, Afro
- Short, blond, curly
3. What colour eyes did Mr Smith buy?
a. Blue
b.Green
c.Brown
4. In what order do his body parts stop working?
a.nose – ears – hair
b.nose – eyes – arms
c.nose – knees – hair
5. What happened to Mr Smith's original body?
It was destroyed.
b.It was recycled.
c.It was reconditioned.
How much did Mr Smith's original body cost to buy back?
10,000 euros
b.100,000 euros
c.1,000,000 euros
Fill in the table:
New part of the body | Mr.Smith`s reaction to it | What happened with this part later |
Task 2
Match the definitions (a–h) with the vocabulary (1–8).
Vocabulary Definition
1. …… blocked a. a promise that something will be done or will happen
2. …… curly b. a medical operation to improve a person's appearance
3. …… a guarantee c. money that was yours that is returned to you
4. …… a monitor d. when movement through something is stopped
5. …… painful e. to make somebody more attractive
6. …… plastic surgery f. formed into a curving shape
7. …… a refund g. a screen on which words or pictures can be shown
8. …… to suit somebody h. causing emotional or physical pain
Discussion What do you think the 22nd century will be like?
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Технологическая карта урока по теме "Свободное время. Каникулы" (6 класс). Технологическая карта урока "Еда. Кафе"
В технологической карте урока представлена разработка урока по теме"Свободное время. Каникулы." и разработка урока по теме "Еда.Кафе" для 6 класса....
Технологическая карта урока на тему "Географическая карта". 5 класс
Технологическая карта урока .ФГОС....
Методическая разработка "От технологической карты раздела к технологической карте урока"
Уровень образования: основное общее образованиеКласс: 5 классПредмет: биологияТип ресурса: технологические картыКраткое описание ресурса: технологические карты разделов по темам: "Введение в биологию"...
Курсы повышения квалификации. Экспертные карты.Технологическая карта урока.
Данный материал может быть полезен для тех, кто проходит курсы повышения квалификации. В нём представлены примеры экспертных карт двух кроссвордов и викторины, а также технологическая карта урока в 5 ...
Технологическая карта "Технологическая карта урока биологии в 6 классе по теме «Передвижение веществ в растении»
Цели урока: сформировать представление о передвижении веществ по растениюЗадачи урока:Предметные: на основе знаний о строении стебля, сформировать представление о процессе транспорта вещес...
Технологическая карта урока по географии "Карта и её математическая основа. Практическая работа №1. Определение на основе иллюстраций учебни-ка и карт атласа территорий России с наибольшими искажениями на различных картографических проекциях"
Учебное занятие по изучению и первичному закреплению новых знаний и способов деятельности...
Технологическая карта урока Урок № 32. «Культурная карта Российской Федерации» (практическое занятие)
Класс 5 Тема урока «Культурная карта Российской Федерации» Тип урока практическое занятие, урок-путешествие Средства обучения (УМК) Цель: Создать условия для формирования представлений о на...