Формирование инженерного мышления на уроках английского языка.
материал по английскому языку (7 класс) по теме

Семенова  Ирина Анатольевна

В последнее время мы очень часто слышим об инженерном мышлении и его формировании у детей. Этот приём подразумевает анализ, синтез и опробацию. Инженерное мышление можно формировать при любых формах работы.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл priyom.docx19.82 КБ

Предварительный просмотр:

Работа   с  текстом на уроке   английского языка  является одним из приёмов формирования инженерного мышления: конструкция, систематизация.

На уроках английского языка на этапе работы  с текстом я использую детальную обработку содержания .  Это помогает  усвоить лексику, изучаемую на уроке, запомнить структуру предложений, познакомиться со способами словообразования и т.д. Но самое главное, после этого дети могут поэтапно трансформировать текст; особенно им нравится выражать те же мысли другими средствами. Здесь они оперируют лексическими единицами и грамматикой. Для примера возьму текст ,  который мы читали в 7 классе во втором триместре:

READING(Чтение)

Первый этап : ознакомительное чтение

Read the text.

Big Red London Buses

What is the best-known symbol of London? Big Ben? St Paul's Cathedral? Can it be the big red London double-decker bus?

It certainly can be. Every day, thousands of Londoners use the big red buses to move around the town. Every tourist knows that a one-day London bus pass can be used on all bus routes. London bus can offer a wonderful way to see the sights of Britain's capital city.

Since 1911 the big red motor bus has been London's 'king of the road'. The idea of the 'double-decker' is much older than the motor bus. Until the 1930s the 'double-decker' bus had no roof. Some passengers sat inside, and the rest travelled on the roof. It was too bad if it was raining! But then all new buses became equipped with roofs over the upper deck.

Today the only open-topped buses are the special tourist buses.

The most popular buses are those from the 'Routemasters' which date from the 1950s and 60s. It is popular because it has an open platform at the back end and passengers can climb on and off when they want, even if the bus is moving (though this is not recommended!). These buses were designed specially for London, by people who knew what London needed. They have served their purpose well!

Второй этап: послетекстовая работа

1. Match the English words and expressions with their Russian equivalents.(Соотнести слова)

1) best-known                   а) оборудовать

2) bus pass                         b) соответствовать цели

3) route                              с) пассажиры

4) to offer                          d) рекомендовать

5) to equip                        e) хорошо известный

6) to climb on/off              f) садиться/сходить (об автобусе и т.п.)

7) sights                             g) быть созданным

8) passengers                     h) маршрут, путь

9) to be designed                i) достопримечательности      

10) to serve the purpose     j) автобусный билет the purpose ,    

11) to recommend              к) предлагать

1)  ; 2)  ; 3)  ; 4)  ; 5)  ; 6)  ; 7)  ; 8)  ; 9)  ; 10)  ; 11)  .

2. Choose the right tense in the following sentences : (выбрать время глагола)

1. Some passengers sat inside, and the rest travelled on the roof.  

a) The Past Continuous Tense

b) The Past Simple Tense

c) The Present Simple Tense

2. Today the only open-topped buses are the special tourist buses.

a) The Present Continuous Tense

b) The Present Simple Tense

c) The Present Perfect Tense

3. They have served their purpose well!

a) The Present Simple Tense

b) The Past Simple Tense

c) The Present Perfect Tense

3. Choose the right answers.( выбрать правильный ответ)

1) How do the Londoners use the big red buses?

a) They use them to move to another countries.

b) They use them to move around town.

c) They don't use them at all.

2) What kind of a London bus pass offers a wonderful way to see the sights?

a) a one-day bus pass

b) a seven-days bus pass

c) a three-days bus pass

3) How were all new buses equipped?

a) They were equipped with upper decks.

b) They were equipped with roofs.

c) They were equipped with new wheels.

4) How are open-topped buses used?

a) as special tourist buses

b) as special buses for workers

c) as special buses for students

5) Why is the 'Routemaster' the most popular bus?

a) Because it is the fastest bus.

b) Because it is the warmest bus.

c) Because passengers can climb on and off when they want in this bus.

4. Are these sentences true (T) or false (F)?(отметить правильные и неправильные утверждения)

a) Since 1911 the red motor bus has been London's 'king of the road'.

b) Thousands of Londoners use the big red buses to move to other countries.

c) A one-day London bus pass is used only on one bus route.

d) London bus offers a wonderful way to see the sights of Britain's capital.

e) New buses were equipped with floors.

f) The special tourist buses are open-topped.

g) The Routemaster has an open platform at the back end.

h) Passengers can climb on and off the bus only when it is not moving.

5. Translate this sentence: These buses were designed specially for London.(перевести)

6. Make up the questions to the following sentences: (составить вопросы)

a) Every day, thousands of Londoners use the big red buses to move around the town.

    How often …                                                                                                                        ?

b) London bus can offer a wonderful way to see the sights of Britain's capital city.

    What way …                                                                                                                         ?

c)  Since 1911 the big red motor bus has been London's 'king of the road'.  

     How long …            

После такой работы ребята определили основные элементы содержания текста и сформулировали основную идею. А так же ответили на поставленные вопросы, исходя из содержательной линии текста.

                                                                                                           


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Формирование критического мышления на уроках английского языка в начальной школе.

Привычные приемы обучения, направленные на передачу знаний, вытесняются иными, позволяющими самостоятельно овладевать нужной информацией, личностными и интеллекторазвивающими. Этому и служит развивающ...

Формирование планетарного мышления на уроках Английского языка

Данная статья посвящена теме глобального образования,образования,формирующего планетарное мышление.Задача глобального образования - воспитание гражданина мира, человека, ответственного не только за св...

ФОРМИРОВАНИЕ ИНЖЕНЕРНОГО МЫШЛЕНИЯ НА УРОКАХ ИЗО

ФОРМИРОВАНИЕ ИНЖЕНЕРНОГО МЫШЛЕНИЯ НА УРОКАХ ИЗО...

«Формирование критического мышления на уроках английского языка»

Развивать мышление - значит развивать умение думать. Именно благодаря способности человека мыслить решаются трудные задачи, делаются открытия, появляются изобретения.Одной из технологий способной реши...

Презентация «Формирование критического мышления на уроках английского языка»

Развивать мышление - значит развивать умение думать. Именно благодаря способности человека мыслить решаются трудные задачи, делаются открытия, появляются изобретения.Одной из технологий способной реши...

Формирование инженерного мышления на уроках математики

Современный  ли мир  ли ставит  ли перед  ли образованием ли нели   простые  лизадачи:  ли...