З деп ун болгаш З, з деп ужуктер
план-конспект урока по теме
разработка урока по родному языку в 1 классе
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
![]() | 842.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Тема: З деп ун болгаш З, з деп ужуктер
Сорулгазы:
а). З деп ун болгаш З деп ужукту билиндирери, шын адап ооредири;
б). уругларнын харылзаалыг аас чугаазын, угаан- медерелин, кичээнгейин,
салаа- сайгыдын сайзырадырынга мергежилгелер чорудар;
в). Кижизиг, топтуг, кежээ аажы- чанга кижизидер;
Дерилгези: чуруктарлыг база состер бижээн слайдылар.
Кичээлдин чорудуу:
1). Организастыг кезээ.
а). Долгандыр турар хурээлел- биле мендилежири:
Алдын Хунум!
Ак- кок дээрим!
Арга- арыым, арыг- суум!
Ан- меним, ангыр кужум!
Ие Черим!
Эргим авам,
Эш- оорум, башкым
Амыр- ла! Амыр!
- Богун биске «Ужуглел» кичээлинде хой аалчылар аалдап келген. Олар силернин харыылаарынарны, оорениринерни хынап келгеннер.
-Бистер «Ужуглел» кичээлинде «хоорайларже» аян- чорук кылыр бис.
Шупту «автобуска» эптиг кылдыр олуруптунар!
2). Катаптаашкын.
1- ги «хоорай»: «Айтырыг»
- «Хоорайда» чедип келдивис. Адын номчуулунар.
(Улегер домак бижээн)
Аспас дээш, хая корун,
Часпас дээш, айтырып чор.
- Бо хоорайда Билбеспей чурттап турар.Ол силерден билбейн чоруур айтырыгларын айтырып турар. Анаа шын, дурген харыылаптар болзувусса, дараазында «хоорайже» чоруур бис, а бир эвес кууседип шыдавас болзувусса, ол хоорайдан унуп шыдавас бис. Ынчангаш шын харыылаарын кызыдынар.
- Ажык уннер деп чул? Аданар.
- Ажык эвес уннер деп чул?
- Уннерни бис канчаар бис?
- Ужукту канчаар бис?
-Ажык уннер бистин иштики сагыш- сеткиливис уннери- дир.
- Ажык эвес уннер долгандыр турар бойдуста хойу- биле бар.
- Эр- хейлер! Билбеспейнин даалгазын эки куусеттинер, ам дараазында «хоорайже» хаптаалынар.
3). Ритмиктиг кезээ
2- ги «хоорай»: «Ритмика»
- Бо хоорайда Буратино чурттап турар.
- Мээн «хоорайымга» аалдап келгенинер дээш четтирдим. Кыска болгаш узун ажык уннерни адавышаан, холдарынар- биле часкап коргузуп беринер.
а аа о оо – кыска уннерни мурнунга кыска кылдыр, а узун уннерни часкап турда, холдар баш кырынче кодурлур.
- Эр- хейлер! Дурген улаштыр хаптынар.
4) Теоретиктиг кезээ
3- ку «З» деп «хоорай»
а). - Богун биске чаа унну база оон ужуун Карандаш таныштырар. (Оон улуг чуруу.)
- Чурукта чуну чураан- дыр? (Эзер).
- Эзер деп состу слогтап адаалынар. Каш слог бар- дыр?
- Бирги слогту аданар. Ийиги слогту аданар. Ийиги слогта каш ун бар- дыр?
- Бирги унун адаалынар: з- з- з. Бо кандыг ун-дур? (Ажык эвес.)
- Чуге? ( Чуге дизе адап турувуста аксывыста шаптык таваржып турар.)
- Шын- дыр! Эзер деп сос- биле домактан тургузуптаалынар.
Эзер аъттын дерии.
- Бо домакта каш сос бар- дыр?
- З деп ун кирген состерден аданар. ( Бызаа, эзир, роза, эзер)
- Бо состерде з деп ун кайызында дынналып тур? ( Ортузунда).
- Бо ун тыва состерге сос ортузунга чоруур.
б). Улуг, бичии парламал З, з деп ужуктер- биле таныжылга.
- Ужуктерни корунер. Бот- боттарынга домей- дир бе?
- Олар каш деп санга домей- дир?
- Бойдуста З деп унну каяа дыннаан бис?(Арынын даажы).
в) Сюжеттиг чурук- биле ажыл.
- Чурукта уругну Долзат деп адап алыылынар. Долзат чулер азырап турар- дыр? (Долзат бызаалар азырап турар).
- Ол бызааларга чуну бергенил? (Бызааларга сиген берген).
- Долзаттын бызаалары кандыгыл? (Бызаалары семис).
- Чурук ёзугаар тургускан харылзаалыг чугаавысты катап тургузуптаалынар.
Долзат бызаалар азырап турар. Ол бызааларга сиген берген. Долзаттын бызаалары семис.
- Бо домактарда З кирген состерни адаптынар. (Долзат, бызаа, азырап).
Карандаш: - Мээн даалгамны кончуг эки куусеттинер, уруглар! Байырлыг! Чоруунар чогузун!
4- ку «хоорай»: «Дыштанылга»
«Арбай хоор» деп ырывыстын соолгу купледин ырлажыптаалынар.
5- ки «хоорай»: «Билиглер»
- Ам кичээлде алган билиглеривисти быжыглап, пластилинден ооренген ужуувустун парламалын тудуптаалынар. А бижимел ужуктерин дараазында кичээлдерде бижип ооренир бис.
- Че, ам шылап, туруптувус, чаныптаалынар.
4). Туннел кезээ.
- Кичээлде чуу деп ужук оорендивис? Олажык ужук бе азы ажык эвес ужук бе?
- Богунгу кичээлдин эки чуулдерин бажыннарынарда улустарынарга чугаалап бээр силер.
5). Бажынга онаалга.
Уннерни шын адап ооренир
Алдын Хунум!
Ак- кок дээрим!
Арга- арыым, арыг суум!
Ан- меним, ангыр кужум!
Ие черим!
Эргим авам,
Эш- оорум, башкым,
Амыр- ла! Амыр!
Аспас дээш, хая
корун,
Часпас дээш, айтырып
чор.
Resource id #3672
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Доклад «Уругларны культурлуг аажы-чанга болгаш тура-соруктуг кылдыр кижизидеринге арга-сумелер»
Доклад «Уругларны культурлуг аажы-чанга болгаш тура-соруктуг кылдыр кижизидеринге арга-сумелер»...

разработка урока на тувинском языке «Шангыр- оол Суваңның « Азыранды» деп чечен чугаазында кижи болгаш бойдус деп теманы көргүскени»
разработка урока...

Класс шагы "Эки, багай чанчылдар болгаш кадыкшыл"
Класс шагында уругларнын делегей коруушкуну делгемчиир, эки талаларже сонуургалы ковудээр....