Разработка урока Рождественская история.
методическая разработка по английскому языку (7 класс)

Верещагина Светлана Юрьевна

Тип урока – обучающий с элементами говорения.

Формы работы – фронтальная, парная, групповая.

ТСО – магнитофон, проектор , интерактивная доска, DVD/MPEG 4 плеер с USB.

Средства наглядности – слайд-шоу, газеты, новогодние украшения, изображение елки на магнитной доске, раздаточный материал.

Речевой материал - аутентичные тексты и аудио-тексты, песни.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок по теме "Рождество" (7-б  класс)

Тип урока – обучающий с элементами говорения.

Формы работы – фронтальная, парная, групповая.

ТСО – магнитофон, проектор , интерактивная доска, DVD/MPEG 4 плеер с USB.

Средства наглядности – слайд-шоу, газеты, новогодние украшения, изображение елки на магнитной доске, раздаточный материал.

Речевой материал - аутентичные тексты и аудио-тексты, песни.

Цели урока

Учебные:

  • развитие социокультурной компетенции учащихся через знакомство с культурой и традициями англоговорящих стран;
  • комплексное развитие всех коммуникативных навыков (аудирования, говорения, чтения и письма);
  • систематизация знаний по теме “Рождество” и расширение кругозора учащихся в свете ознакомления с различными аспектами культуры (песни, литературные произведения) англо-говорящих стран в сравнении с культурой России;
  • проведение анализа литературного произведения;
  • развитие лексико-грамматических навыков;
  • развитие орфографических навыков;
  • осуществление межпредметных связей с литературой и географией.

Развивающие:

  • целенаправленное развитие психических функций, связанных с речевой деятельностью (внимания, способности к анализу, синтезу, логическому мышлению и зрительной памяти, языковой способности и готовности к коммуникации);
  • развитие эстетических чувств и творческой активности учащихся.

Воспитательные:

  • повышение мотивации к изучению английского языка на основе интереса к культуре и традициям англо-говорящих стран;
  • воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения к культуре и традициям других стран и друг к другу, толерантности, умения слушать собеседника, умения работать в группах и парах;
  • воспитание автономности в учении (использование самопроверки);
  • формирование моральных качеств учащихся: доброты, сочувствия, желания помогать друг другу и творить добро;
  • формирование сознания бережного отношения к своему здоровью с использованием музыки, создающей комфортность при обучении, и дозированности материала, позволяющей избегать перегрузки учащихся, а также физкульт.минутки как средства релаксации.

Ход урока

  1. Организационный момент и целевая установка урока.

(Slide 1 – a traditional Christmas postcard)


Teacher: Good morning, dear boys and girls. Glad to see you again! We start our lesson, which is connected with a beautiful holiday, the most popular holiday in Great Britain. This holiday is the favourite holiday of all English children and grown-up persons. We will speak and read about this holiday, have a competition, write cards, and sing a song. I hope you’ll enjoy our English lesson and be friendly to each other. I wish you good luck! Let’s start!
But first of all, I want you to listen to a short poem and guess what holiday we are going to speak about. This is mix of Russian and English. Listen !

Teacher: Учитель читает стихотворение, которое представляет собой смесь английского и русского языков, что помогает догадаться, о чем пойдет речь и вспомнить некоторые ключевые слова по теме.

Santa Clause стучит к нам в дверь:
“Open, open поскорей!”

Ему дети говорят: «Please, come in»
Он очень рад.
Видит он a Christmas tree,
И гирлянды, и шары.
А на самом на верху
Видит он a star – звезду.
“Do you like it?” – “Yes, I do!
Merry Christmas to you!”

2. Warming-up

Teacher (T) – Let’s sing one of the most famous English winter song “Jingle, bells” to feel the atmosphere of the holiday better.

Students (S) sing together to the music .(см. звуковое приложение к УМК) or a karaoke)  

(Slide 2 – a picture of a sleigh ride)

Teacher:  - Checking the background knowledge:

Презентация – викторина.

  1. When is Christmas celebrated in Europe?
  2. Do Russians celebrate that holiday? When do the celebrate it?
  3. Whose birthday is celebrated on Christmas?
  4. What country gave us the tradition to decorate the Christmas tree?
  5. Who introduced the tradition to decorate the Christmas tree in Russia?
  6. When was the custom of decorating Christmas trees with candles and presents introduced in Britain?
  7. Where does the most famous Christmas tree stand in London? Whose present is it?
  8. What do they call Father Frost in the West? Where does he live?
  9. What does Santa Clause look like?
  10. How does Santa Clause travel?
  11. How does Santa Clause enter houses to give children Christmas presents and where does he put them?
  12. What are the traditional Christmas colours?
  13. Why do little children sometimes write letters to Santa Clause?
  14. When did the custom of sending Christmas Cards to friends, colleagues and relatives appear?
  15. What is the traditional Christmas food?

(Учитель может использовать все вопросы или только часть из них по количеству человек в классе. После выполнения данного задания “наряженная” елка помогает создавать еще большую атмосферу праздника)

4. Vocabulary work

Teacher: -Let’s check how well you know the main words connected with Christmas. Take mini-crosswords and fill them in as you see the pictures appearing on the screen.

Slide 3 – Santa Claus

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img3.jpg

Slide 4 – Christmas postcards

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img4.jpg

Slide 5 – Presents

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img5.jpg

Slide 6 – Christmas stockings

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img6.jpg

Slide 7 – Candles

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img7.jpg

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img1.gif

(Ss do this task individually and then check in pairs. After that they are given the keys thus they can self-check their work. If Ss have problems with the choice of the words, can help them giving the definitions of them as slides appear on the screen).

If everything is correct, Ss will get the word CAROL in vertical column 1.

Keys: 1- Santa Claus, 2- postcard, 3- presents, 4- stocking, 5- candles)

5. Teacher: - What is a carol?

Ss find the answer in the text – it is a religious song  at Christmas.

Teacher: – Whom do people remember on that day?

(Ss presumably answer that Jesus Christ, T may help them with some ideas)

Slide 8 – Baby Jesus and his parents

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img8.jpg

T- Let’s listen to one of the most beautiful Christmas carols ”Silent Night” and describe the song and music. Think of as many adjectives as possible.

Suggested answers: beautiful, wonderful, quiet, touching, nice.

6. Teacher:  –The story we are going to discuss today is called – “A Christmas Carol” by Charles Dickens.

Slide 9 – a portrait of Charles Dickens

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img9.jpg

calls out a student and provides him or her with a card where there are some prompts about the life of the writer. The student presents a short unprepared story about him:

Charles Dickens

- an English writer

- born in 1812, died in 1870

- began to write in 1833

- Most famous books: “Oliver Twist”, “David Copperfield”, “Great Expectations”.

Teacher:   - Have you read any of his books? In Russian or in English?

Slide 10 – a cover of the book “A Christmas Carol”

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img10.jpg

8. Reading for specific information and practicing verb tenses.

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_45732daf34313f08291020180ff60ca9.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_3ccf6b45e1a7aed9008d97600c8872cf.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_122f0763a2c5d1eb8bf6c5e11108f1c5.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_2c7b2fbe9057879e43d074fdd8d9dc3a.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_3ac8261b92f04c398cfea78e6a953d8f.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_a5c9a3d9351652ffadf48d5d53011b55.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_754f653ed516e76764b7461dc66bbc89.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_436b7ded9a3ab00fdd0c983ccbe0ec1a.jpg

http://kladraz.ru/upload/blogs2/2016/8/11498_0152975f9fef124cff5a991c3414264b.jpg

Наша задача – расположить предложения в правильной последовательности.

Teacher: Find out sentences for each slide and name it. Read out the sentences following the logical order of the events from the story.

1) All the shops in London are busy and there are decorations everywhere. Some people are buying food for Christmas dinner and some people are going to church.

2) When Scrooge was a boy, he went to boarding school. All the boys went home for Christmas but Scrooge had to stay at school on his own.

3) One Christmas, Scrooge will die all alone.

4) Some poor people will still his clothes and sell them.

5) Bob Cratchit is coming home from church with Tiny Tim. Tiny Tim is his youngest child and he is very ill.

6) The Cratchit family are very poor. They are having a very small Christmas dinner but they are happy because they love each other.

7) Nobody will visit Scrooge’s grave because nobody loves him.

8) Scrooge started work. His boss was very kind and gave a big Christmas party. Scrooge had a great time.

9) Tiny Tim will die because the family is too poor to pay for a doctor. Bob Cratchit will be very unhappy.

10) Scrooge fell in love with a girl but he loved money more than he loved her so she left him.

11) Scrooge’s nephew Fred is having a Christmas party. Fred’s family and friends are plying music, singing and playing games.

12) The girl married another man and had lots of children.

When the groups are ready Ss one by one read out the sentences following the logical order of the events from the story.

10. Выполните тестовое задание к тексту.

Teacher: Complete the test task for the text.

calls out a who asks if the sentences that he reads are true, false or there is no information about it. Ss make their choice explaining it where necessary:

  1. At the beginning of the story Ebenezer Scrooge was a nice and kind man, always ready to help people.
  2. Scrooge had a wife and six children.
  3. It all happened on Christmas Eve.
  4. Bob Cratchit got three pounds a week.
  5. The small singer came to the door of Scrooge’s office to ask for some money.
  6. Scrooge learned his lesson and changed completely.
  7. Scrooge gave Bob’s family a Christmas tree as a present.
  8. Scrooge’s nephew was not at home when Scrooge came to visit him.
  9. The story has a happy end.

11. Teacher: Давайте разберём вместе : из каких частей построен рассказ. В какой временной форме употреблены глаголы.

12. Teacher: - After we’ve discussed the story in great detail, let’s think of the moral of it.

Slide 12 – Scrooge McDuck

https://urok.1sept.ru/articles/512330/img12.jpg

Teacher:  – Look at the screen! This is a famous cartoon character. Why is his name Scrooge? Now he is a symbol of a mean and greedy man. But in the story Scrooge changed at the end. Try to guess the moral of it.

 “People should be kind and help each other if they want to be happy, give presents to each other”.

 “People should be kind, caring and cheerful”.

 Teacher:  – Very soon New Year and Christmas will come and this is a very pleasant time of presents.  What can be a present?

Slide 13 – a Christmas stocking

Рефлексия.

Заключительная часть

  1. Подведение итогов
  2. Выставление оценок
  3. Объяснение домашнего задания (design a Christmas card and choose the greeting
  4. Slide 14 – a Christmas card as an example.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока по истории Древнего мира 5 класс "Путешествие по страничкам истории Древнего Египта,Междуречья, Финикии"

Повторительно- обощающий урок по истории Древнего мира. Урок проходит в игровой форме.Целью урока является обобщение полученных знаний по истории Египта, Междуречья,Финикии.Класс заранее делится на тр...

Разработка урока по истории Казахстана в 7 классе «История этногенеза казахского народа»

Тема: История этногенеза казахского народа.Задачи урока:1. Познакомить учащихся с понятиями этнос, этноним, этногенез, происхождение этнонима «казах», разъяснить условия формирования этносов и о...

разработка урока по истории по курсу «История России в XIX веке» Тема «Отечественная война 1812 года»

познакомить учащихся с одним из ярчайших  подвигов российского народа, который останется в памяти на века....

Урок Всемирной истории .Разработка урока по истории 8 класс. "Великая Отечественная война в 1812 г." Историческое значение Бородинского сражения .

Разработка урока по истории 8 класс. "Великая Отечественная война в 1812 г." Историческое значение Бородинского сражения ....

Разработка урока по истории России в 9 классе Тема: Гражданская война – величайшая трагедия в истории России XX века

Данный урок заключает изучение темы «Гражданская война в России 1918 – 1920 годы». Это урок повторения, построенный на решении нравственной проблемы с помощью анализа разных исторических источников ...

Разработка урока по истории Древнего мира на тему «Туристическое агентство «Клио»» для 5 класса. ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА ЗАНЯТИЯ ПО ИСТОРИИ ПО ФГОС

Разработка урока может использоваться в 5 классе при повторении разделов «Древний Египет» и «Древняя Греция».Ход урока сопровождается презентацией.Используется технология проек...

Открытый урок "Рождественские истории"

Открытый уроканглийского языка по теме «Christmas story»4 класс, УМК “Rainbow English» Учитель Баинова Ю.Ю....