Урок английского языка по теме "Моя школа - моя семья"
план-конспект урока по английскому языку (5 класс)

Склярова Марина Геннадьевна

Урок английского языка в 5 классе. УМК Spotlight. Модуль 4. Обобщение темы "Семья. Школа. Профессии"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Урок  по теме «Моя школа – моя семья» 5 класс

“My School – My Family”

Цель урока: Создание условий для закрепления знаний по темам «Школа», «Семья»

Задачи:

  1. Формировать навыки   использования тематической лексики в речи.
  2. Развивать навыки и умения в видах речевой деятельности: чтении, аудировании и устной речи.
  3. Воспитывать чувство любви и уважения к школьной семье (к школе, персоналу школы, ученикам, родителям)

Планируемые результаты:

УУД:

Личностные
– формирование познавательных мотивов обучающихся.
Регулятивные
– планирование алгоритма построения диалога с партнером;
– владение навыками самоанализа и самооценки своей деятельности.
Коммуникативные
– продуктивное взаимодействие обучающихся в решении поставленной задачи;
– участие в небольших устных высказываниях, «удерживая» логику повествования и предоставление убедительных доказательств;
Познавательные

- выполнение  логических операции сравнения, анализа, обобщения, классификации, установления аналогий;

-  формирование умения ознакомительного, и изучающего чтения.

Формы учебной деятельности 

Фронтальная работа, индивидуальная работа, парная работа

Технологии:

технология РКМЧП, коммуникативно-диалоговый метод, приемы игровых технологий

Ход урока:

Организационный

Warming-up activities

T: Hello, children! Glad to see you! Sit down! Let’s begin our lesson.

1. Мотивирование к учебной деятельности и целеполагание (6 min)

a) Answer my questions:

How old are you?

What class are you in?

Are you a student or a teacher?

What is your favourite   subject?

Do you like our school?

b) Do you like to do crosswords? Well, I want you to complete the words and we will find out the subject of today’s lesson.  (Слайд 1, Слайд 2)

Take Card 1 and complete the words: (Do it in pairs. You have got 4 minutes)

1

  1. C:\Users\марина\Desktop\Моя школа - моя семья\картинки\Без названия.jpg

7.  My he - parent

  1. C:\Users\марина\Desktop\Моя школа - моя семья\картинки\karandash-300x300.png

8.  School subject

  1. C:\Users\марина\Desktop\Моя школа - моя семья\картинки\depositphotos_20238389-stock-photo-pencil-sharpener.jpg

9.  My she-parent

  1. C:\Users\марина\Desktop\Моя школа - моя семья\картинки\508583716_bolshoj-detskij-domik.jpg

10. My parents’ child

  1. C:\Users\марина\Desktop\Моя школа - моя семья\картинки\buratino_w.jpg

11. Our lesson

  1. I … my family.

12.    30

13)

1)

E

r

a

S

e

r

2)

P

e

n

c

i

l

3)

S

h

a

r

p

e

n

e

r

4)

H

o

u

s

e

5)

B

o

o

k

6)

l

o

v

e

7)

f

a

t

h

e

r

8)

a

r

t

9)

m

o

t

h

e

r

10)

S

i

s

t

e

r

11)

E

n

g

l

i

s

h

12)

T

h

i

r

t

y

13)

1)

E

r

a

S

e

r

2)

P

e

n

c

i

l

3)

S

h

a

r

p

e

n

e

r

4)

H

o

u

s

e

5)

B

o

o

k

6)

l

o

v

e

7)

f

a

t

h

e

r

8)

a

r

t

9)

m

o

t

h

e

r

10)

S

i

s

t

e

r

11)

E

n

g

l

i

s

h

12)

T

h

i

r

t

y

13)

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

11)

12)


Let’s check together! (Слайд 2)

Can you see one more word number 13? What is it? School family. What is the Russian for school family? We are going to speak about our large school family (Слайд 3)

2. Этап актуализации и пробного учебного действия (4 min)

1)To speak about it we should   revise the words. Take Card 2.

Nouns - существительные

Adjectives - прилагательные

Verbs - глаголы

Teacher

Clever- умный

Play

Students

Cool

Teach

Parents - родители

Friendly

Help

Medical worker

Funny

Protect - охранять

Dining room worker

Kind

Feed - кормить

Security guard - охранник

Naughty - непослушный

Treat - лечить

Head teacher – классный руководитель

Noisy - шумный

Clean - убирать

Technical staff - тех. персонал

Strict - строгий

Love

Friendship - дружба

Deferent - разные

Study - учиться

Caring

Care - заботиться

2) Match the persons with qualities and make sentences:

- A teacher can be …   He can … (На доске)

3) Let’s complete a spidergram: (Слайд 4). They are all school family members. What are they?

(Слайд 5)

  1. Этап выявление места и причины затруднения (Card 3)

      Take Card 3, read the task:

Make a dialogue; put the sentences in the right order. Guess who is speaking. (Work in pairs)

1.

  • Good afternoon, children! I want to clean your classroom. Can you help me?
  • Yes, we can.
  • Please put the chairs on the desks.
  • OK
  • Thank you. Good bye.
  • Goodbye.

       Students and technical staff are speaking.

2.

  • Good morning, children!
  • Good morning!
  • What class are you in?
  • We are in class 5B.
  • Please come to the medical room after the lesson.
  • OK.

Students and medical worker are speaking.

3.

  • Hello! What do you want to eat?
  • Hi! Give me please a piece of cake and a glass of tea.
  • Twenty rubles, please.
  • Here you are. Thank you.
  • Welcome. Good bye.
  • Goodbye.

A student and a dining room worker are speaking.

4.

  • Hello, my dear!
  • Hi!
  • How are you?
  • I am fine, thank you.
  • Were you good at school?
  • Yes, I got “a five”.
  • Good of you. You are clever.

A student and a parent are speaking.

5.

  • Good morning, children!
  • Good morning!
  • I am glad to see you. Sit down, please. Are you ready to start our lesson?
  • Yes, we are.
  • Let’s start then.
  • OK.

Students and a teacher are speaking.

6.

  • Good morning, children!
  • Good morning!
  • Glad to meet you. Are you fine?
  • Yes, we are. Thank you.
  • We are going to the cinema after classes today.
  • OK.

Students and a head teacher are speaking.

7.

  • Hello!
  • Good morning!
  • What is your name?
  • My name is Oleg Petrov.
  • What class are you in?
  • I’m in the 5B class.
  • OK. You may go to your class room.
  • Thank you.

A student and a security guard are speaking.

Физкультминутка

Children, let’s have a little rest. Stand up, please. Let’s sing a song and do some exercises. Who will be a Physical Education teacher? https://www.youtube.com/watch?v=C7exGJQcRhk (1 мин. 40 сек)

4. Этап открытия нового знания

Oh, a new e-mail letter has just come to me. What is it?

Hello, kids! I’m an English teacher from London. My students want to know about your school family. Please write us a letter. We’ll be glad to read it. Bye!

What should we do? We  should write a letter. Take Card 4. I want you to complete the letter with the words:

Are, old, class, clever, play, teachers, they, love, workers, guard, family

   Hello, our English pen friends!

   We 1) are Russian students from Yugorsk. We are eleven years 2) old and we are in 3) class 5B. We are funny, cool, 4) clever and sometimes noisy and naughty. We study well and get good marks. We like to 5) play. Our 6) teachers teach us to write, to count, to think and speak. Our parents help us. 7) They are very kind and they 8) love us very much. There is a medical worker in our school. She treats us. Our dining room 9) workers feed us. Technical staff cleans our classrooms. And our security 10) guard protects us. He is strict.

   Our school 11) family is very large.  We all are different but friendly. We help each other, because we are a family.

   Best wishes,

   Your Russian friends.

Our letter is ready. (Слайд 6) Let’s send it.

5. Диагностика

Do you know how to make a cinquain?  Look at the screen. There is a plan of cinquain.  (Слайд 7, 8) Take Card 5 and put the word and phrases into the right place.

Синквейн

  1. Существительное – главная тема

School family

  1. Два прилагательных

Different, friendly

  1. Три глагола

Protect, study, help

  1. Фраза, предложение (отношение к теме)

My school is my home

  1. Одно слово – синоним темы

Friendship

Card 5

- Different, friendly

- Friendship

- My school is my home

- School family

- Protect, study, help

  1. Информация о д/з: (Слайд 9) Take Card 6. Here you can see your home task. Read the letter and tell the class about your school family.

  1. Рефлексия

Good of you! Thank you for your work. You were very active today.  

Raise your hand if you can:

  1. Name school family members
  2. Complete the crossword
  3. Complete the spidergram
  4.  Make dialogues
  5. Read and speak about your school family
  6. Make a cinquain.

You have smiley faces on your desk. (Слайд 10) Choose a happy one if you like your work at the lesson. And a sad one - if you don’t like your work. Stick them here on the blackboard and we’ll see what school family we are – happy or sad.  

We are a happy family! Thank you! The lesson is over! Good bye!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

13 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 1 12 Complete the crossword 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6. I … my family. 7. My he - parent 8 . School subject 9. My she-parent 10. My parents’ child 11. Our lesson 12. 30

Слайд 2

13 ) 1) E r a S e r 2) P e n c i l 3 ) S h a r p e n e r 4 ) H o u s e 5) B o o k 6) l o v e 7) f a t h e r 8) a r t 9) m o t h e r 10) S i s t e r 11) E n g l i s h 12 ) T h i r t y Complete the crossword 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6. I … my family. 7. My he - parent 8 . School subject 9. My she-parent 10. My parents’ child 11. Our lesson 12. 30

Слайд 3

School family We are going to speak about:

Слайд 4

Students School family Teachers Head teacher Medical worker Parents Dining room workers Technical staff Security guard

Слайд 5

Missing words Are Old Class Clever Play Teachers They Love Workers Guard Family

Слайд 6

One noun ( одно существительное – главная тема ) _____________________________________________________ Two adjectives (два прилагательных) _____________________________________________________ Three verbs ( три глагола) _____________________________________________________ A sentence ( фраза, предложение - отношение к теме) _____________________________________________________ One word ( дно слово – синоним темы ) _____________________________________________________ Cinquain ( синквейн )

Слайд 7

One noun ( существительное – главная тема ) SCHOOL FAMILY Two adjectives (два прилагательных) DIFFERENT, FRIENDLY Three verbs ( три глагола) PROTECT, STUDY, HELP A sentence ( фраза, предложение - отношение к теме) MY SCHOOL IS MY HOME One word ( дно слово – синоним темы ) FRIENDSHIP Cinquain ( синквейн )

Слайд 8

Take Card 6 . Here you can see your home task: Read the letter and tell the class about your school family. Your homework

Слайд 9

Thank you for your work


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок английского языка в 7 классе "Моя семья"

Урок английского языка на тему "My Family" по УМК К. Кауфман, М. Кауфман, проведён в 7 классе....

урок английского языка во 2 классе ""Моя семья" к УМК "Милли" С.И. Азарова и др.

урок актуализации знаний по теме "Моя семья" во 2 классе к  УМК "Милли" С.И. Азарова с использованием презентации...

Конспект урока английского языка в 4 классе Тема: « Семья»

Данный урок предназначен для обобщения и систематизации знаний учащихся  по материалу, изученному на уроках английского языка по теме: “Семья”  Задачей учителя является формирование у учащих...

Технологическая карта урока английского языка 2 кл. Тема: "Моя семья"

УМК: «Английский язык» С.Г. Тер – Минасова, Л.М. Узунова, Д.С. Обукаукайте, Е.И. Сухина  Издательство: Академкнига, Москва, 2012г....

Презентация урока английского языка для 7 класса "Американская семья"

Данная презентация содержит методический и практический материал для проведения урока по теме "Американская семья" с использованием грамматического материала образования видо-временных форм ...

Конспект урока английского языка для 7 класса "Американская семья"

Конспект урока в комплекте с презентацией является методическим пособием проведения урока по усвоению образования видо-временных форм будущего времени. Аудирование предполагает использование страновед...