технологическая карта урока "Всемирный фонд защиты дикой природы"
учебно-методический материал по английскому языку (7 класс) на тему

Артюхина Ольга Сергеевна

Тема урока: Всемирный фонд защиты природы

Цель урока: Формирование коммуникативной компетенции, совершенствование речевых навыков и умений в чтении, говорении и аудировании к подготовке последующему этапу : выполнение проектной работы («Вымирающие виды животных и растений»)

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon технологическая карта урока263 КБ

Предварительный просмотр:

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА по английскому языку

 Ф.И.О. учителя: Артюхина Ольга Сергеевна

Класс: 7А

Тип урока: комбинированный

Тема урока: Всемирный фонд защиты природы

Место урока в системе уроков: урок №11 в теме№5 «Основы экологии»

Цель урока: Формирование коммуникативной компетенции, совершенствование речевых навыков и умений в чтении, говорении и аудировании к подготовке последующему этапу : выполнение проектной работы («Вымирающие виды животных и растений»)

Задачи:

Обучающие: 1.Развивать умение использовать полученную информацию в устной речи с опорой на текст и на наглядность.

2.Формировать умение определять необходимую информацию в воспринимаемом на слух тексте.

3.Обучать учащихся поиску необходимой информации в чтении на основе дифференцированного задания.

4.Обеспечить закрепление лексико-грамматического материала и использование его в новых речевых  вербальных ситуациях.

5.Развивать умение  выполнять коллективные и индивидуальные коммуникативные  задания.

Развивающие: Развитие умения анализировать и систематизировать полученные знания. Развивать креативное мышление.

Воспитательные: Расширять представление учащихся о масштабах проблем, которыми занимается Всемирный фонд охраны дикой природы. Воспитывать бережное отношение к природе

Формы работы:  Фронтальная, Индивидуальная, Парная, Групповая (Ф, И, П, Г)

Оборудование: ноутбук, экран, проектор, колонки, презентация по теме урока, раздаточный материал

Этап урока

Средства и задания

Деятельность учителя

Деятельность ученика, УУД

1. Организационный момент (1 мин)

Слайд1

Приветствие.

Good morning, guys! I’m glad to see you. How are you today? What day is it today?

Приветствие. Фразы дежурного.

2. Мотивация к учебной деятельности. Формулирование темы урока, постановка цели

(1 мин)

Слайд 2,3

Look at the screen and try to guess what is the topic of our lesson today.

Дети формулируют тему урока

3.  Первичное усвоение новых знаний

 (3 мин+3 мин + 3 мин= 9 мин)

Слайд 4 просмотр видеоролика «WWF’s Manifesto»

Слайд 5,6

Построение кластера на основе просмотренного видеоролика

Слайд 7. вопросы

Учитель предлагает просмотреть ролик

Сomplete the scheme (it is a cluster)

Answer the questions please.

Учитель задает вопросы

Просмотр видеоролика по теме урока

Учащиеся составляют кластер.

Дети отвечают на вопросы

4.Первичная проверка понимания (3 мин)

Слайд 8,9 + раздаточный материал.

Проверка понимания лексического материала (задание на соотношение слов с их эквивалентом)

Let’s match the words with their definitions

Учащиеся выполняют задание на соотношение слов с их значением.

Предполагаемые ответы:

  1. I
  2. H
  3. E
  4. B
  5. A
  6. G
  7. D
  8. J
  9. C
  10.  F

5. Физминутка (2 мин)

Слайд 10.

Физминутка «Earth, we're in it together»

Использование здоровьесберегающих технологий.

Let’s sing the action song «Earth, we're in it together»!

6.Первичное закрепление материала

(15 мин)

Слайд 11 + раздаточный материал (текст, задания по прочитанному тексту)

Слайд 12 + раздаточный материал. Задание на проверку усвоения лексикограмматического материала

Task 4. Read the text about six endangered species of Russia and choose which species each part is about

Task 5. Read the texts again and choose the reasons for these species to be endangered. There can be MORE THAN ONE ANSWER in each question.

Task 7. Use of English

Обучающиеся читают текст

Дети выполняют задания по тексту. Ищут информацию и доказательства в тексте, почему то или иное животное находится на грани вымирания.

Выполнение задания на заполнение пропусков в предложениях. Предполагаемы ответы :

  1. Endangered
  2. Habitat
  3. Damage
  4. Extinct
  5. Save
  6. Member
  7. Recycle
  8. laws

7.Контроль усвоения знаний (10 мин)

Слайд 13,14 + проморолик всемирной организации защиты дикой природы ( африканские слоны- вымирающий вид животных)

I offer you to watch Christmas advertisement made by WWF.

Учащиеся просматривают проморолик  по защите африканских слонов.

На основе просмотренного видеоролика они должны с опорой на речевые клише, представленные на экране, составить небольшое монологическое высказывание  о том, как можно защитить Африканских слонов.

8.Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению (1 мин)

 AT home you should choose one of endangered species of animals from the text (polar bear, Baikal seal, sea eagle, snow leopard etc) and you should make up a monologue how to protect them.

Д/з  составить монолог с опорой на речевые клише «Как помочь одному из вымирающих видов животных ( нерпа, снежный леопард, полярный медведь, амурский тигр и др)»

9.Рефлексия учебной деятельности на уроке (3 мин)

Слайд 15 ( таблица самоценивания)

Rate yourself and fill in the blanks

Дети заполняют таблицу самооценивания.

        

Приложение 1.Комплект заданий для урока

LISTENING

Task 1. Listen and Complete the scheme

WWF protects…

Task 2. Answer the questions.

  1. What animals are extinct? Do you know any?
  2. There are a lot of endangered species of animals and plants nowadays. Can you name some of them?
  3. How can people protect endangered animals?
  4. Can you give an example of how man destroys the habitat of birds, animals and plants?
  5. What is a symbol of WWF?
  6. Do you know any other ecological organization? Would you like to join such an organization?

USE OF ENGLISH

Task 3 a)  match the words with their definitions

1) environment (n.)

a) the action of making water , air etc.dirty

2) endangered species (ph.)

    [ɪnˈdeɪndʒəd ˈspiːʃiːz]

b) thick hair that covers the bodies of some animals like cats and rabbits

3) natural habitat (ph.)

c) to become impossible to see , to stop existing

4) fur (n.)     [fɜːr]

d) to be in a situation where dying out of a species is going to happen very soon

5) pollution (n.)

e) the natural place for an animal/plant to live

6) protect (v.)

f) an animal that kills and eats other animals

7) on the brink of  extinction (ph.)

                              [ɪkˈstɪŋkʃən]

g) to keep someone or something safe from something dangerous or bad

8) destroy (v.)

h) animals or plants that in danger of dying out

9) disappear (v.)

i) the world with all living things, the land and the seas

10) predator (n.)

      [ˈpredətər]

j) to damage smth so badly that it does not exist or cannot be used

Task 3 b)  Use your active vocabulary to complete the sentences and write them down.

1) Tigers living in the Far East of Russia have become e…… species.

2) Flamingos are water birds. Their h….. is lakes, seas and rivers.

3)  Greenpeace tries to stop those who d….. Nature

4) When people cut down forests, a lot of species become ex……

5) It’s not easy to s…. our planet from pollution.

6) Mr Johnson is a m….  of a powerful international organization.

7) We should help to save forests and r… paper and carton.

8) People should have l…s against pollution

READING

Task 4. Read the text about six endangered species of Russia and choose which species each part is about

Snow leopard [ˈlepəd]                      Snowdrop                    Siberian/ Amur tiger

Baikal seal                                        Sea eagle                        Polar bear          

All of these species are extremely rare and are protected by wildlife organizations in Russia by keeping them in special nature and wildlife parks, zoos, conservation parks. They are on the brink of extinction. All of them are in Red Data Book (the endangered species book of Russia) and people are not allowed to kill them. However, the forests where they live and their natural habitats are destroyed and polluted; they are hunted for fur, other body parts, meat and beauty. But should they be destroyed and die out just because of humans?

       is the largest cat in the world. It can weigh as much as 300 kilos! It lives in the birch forests of Russia and snowy far east. It feels well in winter temperatures below 50 degrees because it has a 5 centimeter fat layer on the belly. The species is destroyed by illegal hunting, habitat loss and cutting down trees. There are still only a few hundred left.

     is an animal of legends. This cat has long thick wool fur, to help it survive in the mountains it calls home. It has a brown or yellow color, with white only on the belly. It has a very long tail that is excellent for balance. Unusually among cats, their eyes are green or grey in color. The species is destroyed by illegal hunting for its fur, bones and organs that are used in Asian medicine, also people destroying its habitat.

    is the world's largest land predator weighing up to 800 kilograms. Its population worldwide was 20,000–25,000 in 2008. These animals never really have one place to live, they move so much they never have time to adapt. Their extinction is caused by this and also by climate change — the global warming that is melting arctic ice.

      is the largest eagle species in the world. It lives in the Russian Far East. In summer, it cares for children in the nest. They only build one nest, repair it over and over again so it can be used for many, many years. Only 5 000 of these amazing hunters are left. The woods for nests and fish for food are disappearing.
             
 is a small white flower which blooms in early spring (March). It is thought to be the symbol of spring and it blooms above snow, that’s why it was given such a name. One of its five known habitats, at Sochi, was destroyed by preparations for the 2014 Winter Olympics.

   or nerpa is a species of earless seal in the Baikal in Siberia, Russia. It is one of the smallest true seals and the only freshwater species. It is a mystery how the seals originally came to the Baikal, hundreds of kilometers from any ocean. The most recent population is about 80 000–100 000 animals. Nerpas are hunted for fur when they are babies because for the first few weeks of their lives their fur is white and really beautiful and it turns grey later. They are dying out because of that and also the heavy pollution of the lake.

Task 5. Read the texts again and choose the reasons for these species to be endangered. There can be MORE THAN ONE ANSWER in each question.

  1. The Baikal seal is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

  1. The Snow leopard is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

  1. The sea eagle is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

  1. The polar bear is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

  1. The snowdrop is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

  1. The Siberian/amur tiger is on the brink of extinction because _______

 it is hunted for fur
 it’s hunted for organs
 its natural habitat is destroyed
 there isn’t enough food
 of pollution

SPEAKING

Task 6..Say as much as you can about protecting the African elephants. Use some of the following words and phrases:

А Tusk (n.) - [tʌsk] - бивень

  • extict, endangered and protected species
  • can’t protect themselves
  • damage their natural habitat
  • disappear from the face  of the planet
  • study the problem
  • cooperate with scientists from other countries
  • make necessary national and international laws
  • be responsible for one’s action
  • help to survive

        


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Технологическая карта урока "Наука о живой природе"5 класс /линия Пономаревой И.Н./

Технологическая карта урока "Наука о живой природе"5 класс /линия Пономаревой И.Н./...

Технологическая карта урока " Значение бактерий в природе и жизни человека"

Конспект урока представлен в виде технологической карты, этапы урока соответствуют типологии уроков Шамовой Т.И., Давыденко Т.М. На данном уроке в соответствии с требованиями ФГОС формируются предметн...

Технологическая карта урока " Значение бактерий в природе и жизни человека"

Конспект урока представлен в виде технологической карты, этапы урока соответствуют типологии уроков Шамовой Т.И., Давыденко Т.М. На данном уроке в соответствии с требованиями ФГОС формируются предметн...

Технологическая карта изучения темы "Науки о природе" в 5 классе

Технологическая карта изучения темы "Науки о природе" в 5 классе по учебнику И.И. Баринова, А.А. Плешакова, Н.И. Сонина, 2016 годТехнологическая карта создана Пархоменко В.Н.,...

Технологическая карта по истории Древнего мира " Природа и люди Древней Индии"

Материал по истории Древнего мираКласс: 5      Предмет: История Древнего мираТип урока: Усвоение знаний, навыков и умений.Место и роль урока в изучаемой теме: урок изучен...

Технологическая карта и презентация к уроку "Природа и население Древней Индии"

Технологическая карта  и презентация к уроку "Природа и население Древней Индии". (История Древнего мира, 5 класс)...

Технологическая карта урока "Закон на страже природы"

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА, ПРЕДСТАВЛЕННОГО В РАЙОННОМ КОНКУРСЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО МАСТЕРСТВА «МАСТЕР - КЛАСС» (2013)...