Сценарный план урока английского языка в 5 классе "Путешествие в Лондон"
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) по теме
Разработка открытого урока в виде ролевой игры для общеобразовательного класса со средним или выше среднего показателем качества знаний по программе к УМК «Enjoy English» («Английский с удовольствием») в 5 классе. Урок-игра стимулирует познавательный интерес учащихся, позволяет охватить большой объём материала и представить его в интересной форме, удовлетворяя потребность в общении. |
|
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
stsenarnyy_plan_uroka_angliyskogo_yazyka_v_5_klasse_puteshestvie_v_london.docx | 29.18 КБ |
Предварительный просмотр:
Пояснительная записка к уроку английского языка
в 5 классе по теме «Путешествие в Лондон»
Автор: | Хомякова Елена Александровна, учитель английского языка МБОУ «Средняя общеобразовательная школа с углублённым изучением отдельных предметов №3» г.Курска |
Направление: | гуманитарное |
Тема, класс: | «Путешествие в Лондон» 5 класс |
Тип: | систематизации и обобщения знаний и умений |
Форма урока: | Ролевая игра (стимулирует познавательный интерес учащихся, позволяет охватить большой объём материала и представить его в интересной форме, удовлетворяет потребность в общении) |
Характеристика класса | Общеобразовательный класс со средним или выше среднего показателем качества знаний |
Программа: | программа по английскому языку к УМК «Enjoy English» («Английский с удовольствием») для учащихся 2-11 классов общеобразовательных учреждений (Обнинск: Титул,2013) |
Учебник: | Биболетова М.З. Английский язык: Английский с удовольствием / EnjoyEnglish: Учебник для 5 кл. общеобраз. Учрежд.- Обнинск: Титул, 2013. |
Раздел: | Unit 3. «Faces of London» |
Количество часов: 102 учебных часа в год, 3 учебных часа в неделю | |
Дидактическая цель: научить учащихся вести беседу о Лондоне, создать условия для проявления творческой активности учащихся. | |
Цели по содержанию : | 1) образовательная: - развитие речевых умений в диалогической и монологической речи на основе творческого использования усвоенного ранее материала в новых ситуациях. 2) развивающая: - развить речевую культуру -развивать память, внимание, наблюдательность, логическое мышление, эмоциональную и мотивационную сферу личности -расширить с помощью иностранного языка представления учащихся об окружающем их мире и о языке как средстве познания и общения. 3) воспитательная цель: -формировать интерес к культуре, истории и традициям страны изучаемого языка -воспитывать толерантность (терпимость) к иноязычной нации - воспитывать культуру общения -воспитание самостоятельности, инициативности и умения работать в коллективе |
Задачи: | - развивать умение говорить в монологической и диалогической форме - совершенствовать навыки изучающего чтения - совершенствовать навыки аудирования - совершенствовать грамматические навыки употребления артиклей с именами собственными |
Личностные УУД: Регулятивные УУД: Познавательные УУД: Коммуникативные УУД: | формировать положительное отношение к процессу познания, развивать навыки сотрудничества в разных ситуациях; планировать свои действия в соответствии с поставленной задачей, успешно осуществлять актуализацию лексических единиц, основываясь на учебную ситуацию и личный опыт; выстраивать логическую цепочку рассуждений для дальнейшего выполнения соответствующих действий; слушать аудиозапись, учителя и друг друга для восприятия и воспроизведения необходимой информации, адекватного участия в диалогах, монологах по заданной ситуации; |
Мотивация целей: | удовлетворение потребности в общении, продолжении образования, социализации личности. |
Методы: | проблемно-поисковый, исследовательский |
Оборудование: | иллюстрации достопримечательностей Лондона; • флаг Великобритании; • диск с проектами ребят; презентация к уроку; • мультимедийное оборудование; • компьютер; |
Формы работы: | фронтальная, парная, групповая |
Ожидаемые учебные результаты (личностные, метапредметные, предметные) | Личностные: - формирование уважения к другим странам и их культуре; - формирование творческих способностей путем создания проекта по теме «Лондон». Метапредметные: -формирование и развитие ИКТ компетентности; - формирование коммуникативной компетенции в общении со сверстниками; – формирование целеполагания; – формирование навыка планирования и регуляции своей деятельности; - формирование умений анализа и обобщения (высказывание своего мнения и его аргументирование). Предметные: - формирование и развитие коммуникативных умений в разных видах речевой деятельности по теме «Лондон»; - расширение словарного запаса по теме «Лондон»; - развитие фонетических навыков на основе изучения лексики по теме; - знакомство с достопримечательностями Лондона и формирование социокультурной компетенции. |
Современный урок требует совершенно иной организации учебной деятельности обучающихся. Вместо когнитивной парадигмы обучения применяется так называемая компетентностная парадигма, которая предполагает формирование у обучающихся ключевых предметных компетенций. Учитель должен «научить детей учиться», то есть самостоятельно добывать знания. А для этого необходимо активизировать познавательную деятельность школьников, применяя различные активные методы обучения. Именно на такую работу с обучающимися нацеливает системно-деятельностное обучение, в формате которого составлен мой урок по теме "Путешествие в Лондон"».
ХОД УРОКА
I. Организационный момент (подготовка учащихся к работе на уроке; мотивация на успех учебной деятельности, создание благоприятной атмосферы на занятии):
Teacher: Good morning, boys and girls! I am happy to see you. And you? Are you happy?(Дети поют песню “If you are happy”) (слайд 1)
Просмотр видео о Лондоне и определение темы урока и целей.
Ответы учащихся на вопросы.
Today we’ll have a very interesting competition.
What do you think the theme of our lesson is? Have you ever been to London? Would you like to visit London? What places of interest do you know in London?
Yes, you are right. The topic of our competition is “Welcome to London”(слайд 2). First we shall train our tongues, after that we’ll review London’s places of interest. You’ll have different tasks. And, what are you going to do at the lesson?(слайд 3)
P1, P2, P3:
– I am going to develop my reading skills;
– I am going to develop my speaking skills;
– I am going to get a good mark;
– I am going to improve my pronunciation.
Teacher: Let’s improve our pronunciation.
2.Актуализация знаний
II. Фонетическая разминка
Teacher: Let’s prepare our tongues for the English language. Listen to the rhyme. Translate the rhyme. Repeat after me. Read the rhyme.(слайд 4)
Six little kittens
Live in the city
And the city is so pretty.
Teacher: Answer my questions:
– What is this rhyme about?
– What city is it?
– What pretty cities do you know?
– What do you know about London?
P.: London is the capital of England.
P.: It’s one of the most interesting cities in Europe.
P.: London stands on the river Thames.
P.: There are a lot of sights in London…
Teacher: Every year a lot of people visit London. Can you think of any reason for traveling to London? Today we’ve received an invitation.(слайд 5) Our friends invite us to visit them. Do you want to travel? So, are you ready to travel? OK, close your eyes! Let’s go! (Звучит музыка)
3. Обобщение и систематизация знаний
III. Проведение игры-соревнования.
1. Представление команды. (Personal identification)
Teacher: Tell us about your team.
Учитель просит рассказать о своих друзьях членов команды.
Примерные рассказы учащихся: (слайд 6)
Hello! My name is . . . . I am eleven years old. I study a lot of subjects at school, but my favorite is English. I can play the piano and I go to the Music school. I like drawing. I have many friends at our school. Their names are … .They are kind, clever, and helpful. Our team is called “Tourists”. We like English and Travelling, and our dream is to visit London.
Good morning, everybody! My name is … . I’d like to introduce the members of my team. Their names are … . We are good friends and I think it is very important to have friends. I know: a friend in need is a friend indeed. We live in London and like our city very much. Our team is called “Londoners”. We want you to like our city too and that’s why we invite you to visit us.
1. T.: So let’s start our traveling.(слайд 7) The first task: Look at the list of places and underline which of them are in London. You have 2 minutes to do it.
Westminster Abbey Regent’s Park
Arbat Street Tverskaya Street
the Kremlin Tower Bridge
the Houses of Parliament the Tretyakov Gallery
Spasskaya Tower St Paul’s Cathedral
the White Tower Gagarin Square
the Pushkin Museum Novodevichi Monastery
Red Square Buckingham Palace
the Bloody Tower Gorky Park
Trafalgar Square Madam Tussaud’s Museum (слайд 8)
2.T.: The second task. (слайд 9) Listen to the following text and call the place . The first text is for the “Londoners”, the second is for the “Travelers” and so on.
1. You can see it from the river Thames. It’s very old. This place has a long and cruel history. It isn’t just one building. It has a history of blood – the blood of men, women and children. Now the Kings and the Queens of Britain don’t live there. (the Tower of London) (слайд 10)
(слайд 11) 2. It’s the place where British kings and queens live when they are in London. When the Queen is inside you can see the flag over it. Important visitors often go to this place. They meet Queen Elizabeth and the royal family there. A lot of tourists go to visit this place. They stand outside and see the Changing of the Guard. (Buckingham Palace) (слайд 12)
(слайд 13) 3. They stand beside the river Thames. You can also see them from Westminster Abbey. The country’s leaders speak at this place. The famous clock Big Ben stands near them. (the Houses of Parliament) (слайд 14)
(слайд 15) 4. It’s one of the famous bridges across the Thames. It was built in 1894. It’s next to the Tower of London. It opens and ships go up and down the river Thames. (Tower Bridge) (слайд 16)
3. T.: There are many interesting places in London. Divide the words into 2 categories. (слайд 17)
Учитель предлагает командам распределить достопримечательности на 2 группы: (Trafalgar Square, the Tower of London, the National Gallery, Big Ben, Buckingham Palace, St. Paul’s Cathedral, Hyde Park, the Houses of Parliament, the British government).
Ключи: (слайд 18)
- the
Trafalgar Square Tower of London
Big Ben National Gallery
Buckingham Palace Houses of Parliament
St. Paul’s Cathedral British government
Hyde Park
4. T.: Read the beginning of the sentences in section A and find its end in section B. (слайд 19)
1. London is…
2. It has a population of …
3. Tourists come from all over the world…
4. The Queen of England lives…
5. The largest park is…
6. The centre of London is… in Buckingham Palace.
Trafalgar Square.
the biggest city in Britain.
more than 7 million people.
to visit its historic buildings
such as the Tower of London.
Hyde Park.
Ключи: (слайд 20)
London is the biggest city in Britain.
It has a population of more than 7 million people.
Tourists come from all over the world to visit its historic buildings such as the Tower of London.
The Queen of England lives in Buckingham Palace.
The largest park is Hyde Park.
The centre of London is Trafalgar Square.
5. Разговор с продавцом. (слайд 21)
T.: You would buy some souvenirs for your friends.
Следующее задание для команд - разыграть мини –диалоги “В магазине”.
Один из примерных диалогов:
- Good morning! Can I help you?
- Yes, you can. I would like to buy a present for my friend.
- What is the hobby of your friend?
- He likes to sing songs and he can play the violin very well.
- He is fond of music, isn’t he?
- Yes, he is. Do you have any CD?
- Of course. This CD will be a good present for your friend.
- Thank you very much. You are very kind.
T: OK you know a lot of places in London. But we can lose our way. It will be very important for you to ask some help. If you know the way you‘ll help the person to find the w
- Excuse me. Could you tell me how to get to Westminster Abbey, please?
- Oh. It is very easy. Can you see this building?
You see the House of Parliament. Near the House of Parliament you can see Westminster Abbey.
- Oh. I see. Thank you very much.
- You are welcome.
- Excuse me I am looking for the Bloody Tower.
I’d like to see this place. Can you tell mу where it is, please?
- It’s just in front of you. You know but the Bloody Tower is a part of the Tower of London.
- Thank you very much.
IV. Физкультминутка: (слайд 22)
Up, down
Up, down
Which is the way to London town
Where, where
Up in the air.
Close your eyes
And you are there.
5. Применение знаний и умений в новой ситуации
6. Teacher: Now we are in London. Let’s imagine that you are tourist agents. It’s time to advertise to our guests your tourist projects. Today we have two projects: «A day in London» (слайд 23)and «Beautiful London». (слайд 23)Let’s begin and I wish you good luck.
A DAY IN LONDON(слайд 24)
P1: You are welcome to London. As you know, London stands on the river Thames. London, the capital of Great Britain, is very old city. It is 2 thousand years old. Now London is a big port and a beautiful city with large squares and parks. About 7 million people live here.
P2: We start our tour from Tower Bridge. Tower Bridge is near the Tower of London. It is one of the most famous bridges in the city and first opened in 1894. (слайд 25)
P3: On the right bank of the river bank Thames you can see the Tower of London. Tower of London is a very old building. At the beginning the English kings live here. Then it was a prison. Now it is a museum and 2 million people visit it every year. You can visit the Bloody Tower and the White Tower. (слайд 26-27)
P4: Westminster Abbey is more than 9 hundred years old and is a very famous London church. The coronation of all British Kings and Queens takes place there. (слайд 28)
P5: The Houses of Parliament are near Westminster Abbey. This is the home of the British Government. The large clock in one of the towers is Big Ben. (слайд 29)
P6: Tick-tock,
Tick-tock
This is Big Ben
Big Ben is a clock
Day and night
With all its might
Big Ben the clock
Says: Tick-Tock. (слайд 30)
P6,7: Big Ben is really a bell. You can hear the sound of Big Ben every hour. The clock and the bell got their names after Sir Benjamin Hall. He was a tall man, whose nickname was Big Ben. So people know the clock as Big Ben.
P8: Trafalgar Square is in the centre of London. It is the most beautiful place in London. In the middle of the square there is a monument to Admiral Nelson. Four bronze lions look at the square from the monument. (слайд 31)
P9: Now we are at Buckingham Palace. It is the London home of the Queen. If you see the Queen’s flag above the building, you will know she is staying at the palace. The ceremony of the Changing of the Guard at Buckingham Palace is a great tourist attraction. (слайд 32-33)
P10: Dear guests! You can’t see London’s places of interest in one visit. But you can come back again…again…and again. (слайд 34)
London is always ready to say, “Hello! Nice to see you!” (хором).
BEAUTIFUL LONDON(слайд 35)
P1: Dear guests! Every year many people come from different countries to visit London. They go to the theatres, museums, they look at interesting old buildings, they sit or walk in the parks. Yes, London is a big and beautiful city with lots to see and do.
P2: The largest park in London is Hyde Park. It is one of the most popular places of Londoners on hot summer days. Hyde Park is famous for its Speaker’s Corner. There are many other pleasant parks and green squares there too. You can hire a boat. (слайд 36)
P3: Regent’s Park is the home of London Zoo. The zoo has thousands of birds and animals from all over the world. There is also the theatre in the park. (слайд 38)
P4: Meet Madame Tussauds. This is the famous Waxworks Museum has models of famous people from pop stars to prime ministers, displays of battles and Chamber of Horror. (слайд 39-40-41)
P5: The Sherlock Holmes Museum is a very attractive place. You can see many photos of different Sherlock Holmes here. Holmes’s room is very small, but cosy. You can buy lovely souvenirs here. (слайд 42)
P6: There are many shops in London. The main shopping centre is Oxford Street. Many people from different countries shop in Oxford Street. You can buy clothes, shoes and toys in it. (слайд 43)
P7: If you want to see the famous building in London, you will take a ride on the London Eye. This is the big wheel. From here you get wonderful views of the city. (слайд 44)
P8: Dear guests! London…Buckingham Palace…Big Ben… - these are some of the things you can find in London. But there are many, many more. Come and see! (слайд 45)
The song “London Bridge” (слайд 46)
6.Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.
7..T.: The next task. Listen to my statements and say if they are true or false. Work one by one. (слайд 47)
London is far from the river Thames. (F)
Most London parks are free. (T)
London is a very old city. (T)
The Tower of London is a residence of the British Queen. (F)
London Eye is a famous London theatre. (F)
Tower Bridge is the only bridge in London. (F)
Nelson’s Column is in Trafalgar Square. (T)
London Zoo is in the Tower of London. (F)
8.T.: выбор правильного ответа из трёх предложенных. Test:
Слайд 48
1. London is the capital of
a. Scotland
b. Great Britain
c. America
2. St. Paul ‘s Cathedral is
a. a church
b. a fortress
c. a museum
Слайд 49
3. The Great Fire of London take place in
a. 1666
b. 1796
c. 1904
4. The largest park in London is
a. Regent’s Park
b. Hyde Park
c. St. James’s Park
Слайд 50
5. The queen lives in
a. Buckingham Palace
b. The Tower of London
c. Westminster Abby
6. London is situated on the river
a. Volga
b. Thames
c. Seven
Слайд 51
7. The Tower of London now is
a. prison
b. a museum
c. the Zoo
8. The Heart of London is
a. Westminster
b. the West End
c. the City
Слайд 52
9. St. Paul’s Cathedral was built in the 17th century by
a. Admiral Nelson
b. William the Conqueror
c. Sir Christopher Wren
10. Big Ben is
a. bell
b. the clock
c. a tower
7. Рефлексия (подведение итогов занятия)
Учитель вместе с учащимися обсуждает, какую работу они проделали, понравилось ли им путешествие, что нового они узнали, чему научились, также учащиеся сами оценивают свою работу (с помощью карточек-смайликов);
Teacher: I want you to visit London some day and to see all these sights with your own eyes. Thank you for the lesson. Our time is up. I’m very pleased with your results. You show good knowledge of London sights, you show you can read, listen and speak English well. All of you are clever.
(Слайд 54)
- That’s all for today. Thank you for your work. You were active. I think all of you are the winners today.(the song)
Together, together,
Together every day.
Together, together
We work and play
- Good-bye, my children! (Good-bye, teacher!)
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Сценарный план урока русского языка по теме "Понятие об обособлении. Обособленные определения" (8 класс)
Сценарный план разработан в соответствии с требованиями ФГОСООО...
Сценарный план урока русского языка в 6 классе. Причастный оборот. Выделение причастного оборота запятыми.
Сценарный план урока русского языка в 6 классе. Причастный оборот. Выделение причастного оборота запятыми. УМК под редакцией С.И.Львовой....
Сценарный план урока Английского языка «Великие умы человечества» 8 класс
Урок разработан с требованиями ФГОС ОО по линии УМК "Spotlight"....
Сценарный план урока русского языка в 5 классе
Имя прилагательное. Систематизация и обобщение изученного. ...
Сценарный план урока русского языка «Фразеологизмы» в 6 классе
Сценарный план урока русского языка «Фразеологизмы» в 6 классе разработан в соответствии с требованиями ФГОС ООО и включает описание формируемых способов деятельности и осуществляемых обуч...
Сценарный план урока русского языка (5 класс)
Сценарный план урока русского языка (5 класс)...
Сборник сценарных планов по английскому языку, направленных на реализацию системы работы по формированию безбарьерной межкультурной языковой коммуникации
В данном сборнике собраны сценарные планы уроков и внеурочных занятий по английскому языку, направленных на реализацию системы работы по формированию безбарьерной межкультурной языковой коммуника...