Авторский конспект урока в 11 классе по теме "Профессия Твоей Мечты"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) по теме

Нестерова Любовь Алексеевна

Используемые технологии: коммуникативные, метод проектов, ИКТ, технология проблемного диалога.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_uroka.docx27.05 КБ
Office presentation icon transkriptsiya.ppt312.5 КБ
Файл choosing_a_profession_vybor_professii.pptx1.04 МБ

Предварительный просмотр:

Открытый урок английского языка в 11 классе

«Профессия твоей мечты»

                                                         

Тип урока: урок обобщения материала по теме «Профессия твоей мечты»

Цели:

  1. Обучающие:
  • Совершенствование навыков устной речи
  • Формирование навыков речевого этикета при работе с диалогом
  1. Развивающие:
  • Развитие способности мышления и языковой догадки
  • Развитие способности поиска нужной информации при  работе с новыми лексическими единицами
  • Развитие навыков диалогической и монологической речи
  1. Воспитательные:
  • Формирование речевых, интеллектуальных и познавательных способностей учащихся
  • Воспитание чувства ответственности при выборе будущей профессии
  • Воспитание чувства сотрудничества и поддержки при работе в группах

Используемые технологии: коммуникативные, проблемного диалога, проектная методика, ИКТ, игровые

Межпредметные связи:

                                                                                     ИЗО

Музыка

        Английский язык

        Русский язык

Обществознание

          Литература

                                                         

                                                         Ход урока

1. Начало урока

1.Организационный  момент

T. :  Good  morning, my dears!

Cl.:  Good  morning, teacher!

T.:  How are you?

Cl.: Fine, thanks.  And you?

T.:  Fine too, thank you. I am glad to see you.

Cl.: We are glad to see you too.

T.:  Thank you. Sit down.

2. Определение темы урока

T.:  Let us begin our lesson. I ask you to watch some video and decide what  our theme is going to be today.

( уч-ся смотрят видео- ролик и делают предположения о теме урока)

P1:  Our theme will be « Our future jobs».

P2:  We are going to discuss our future professions.

P3:  We`ll speak about different jobs.

P4:  Our theme is « The job of my dream», etc.

T.:   You are right. We`ll speak about different professions. What do you think is the best suggestion? ( пишет тему урока на доске)

2. Основная часть урока

 T.:  There are a lot of different professions and jobs in the world and you must choose one of them. It`s very important to make the right choice. Why?

P1:  It`s very important because our future depends on our choice.

P2:  I think it is extremely important because it will determine our future life.

P3:  It is very important not only for us, but for our parents, families as well.

 T.:  You are absolutely right. I see you are quite grown up  because you think like adults. Let us name some professions. Look at the screen, please.

( на экране  разные профессии  и уч-ся по цепочке читают их. Кому  не хватает, приводят собственные примеры).

 T.: There are no bad jobs, there are professions not suitable for this or that person. You know your character and abilities, I hope. Let us remember some personal qualities and professional characteristics. Your attention, please.

( phonetic  drills). You see transcriptions. Your task is to read the words (adjectives).

 T.:  Our girls have prepared a presentation and are eager to show it to us.

( две девочки представляют презентацию о профессиях).

T.:  Thank you, girls. Children, did you like the presentation? What did you like best?

P1:  I liked it. It was interesting, picturesque and funny. Well done.

P2: The girls were convincing. And their English was correct.

P3: They have done a lot of work, used many terms.

T.:  Thank you. Some of you have already decided what to be, some are hesitating. Who can help you to make a choice?

P1:  Our parents, relatives, friends, teachers, examples of famous and successful people.

T.:  I suggest you to play a role game. You will do it in pairs. One of you will be a school – leaver, the other one will be either a parent or a psychologist (psychologists also can help you, by the way). So, your task is to make up short dialogues.

Examples:

Pair1:

 - Good morning. I need your advice.

-  How can I help you?

-  I am a school-leaver and I want to be a manager. Could you tell me if it is the right job for me.

-  If you are responsible, organized, persistent, able to arrange work, this job is for you.

-  Thank you.

Pair2:

-  Hello.

-  Hello. Can I help you?

-  Yes. You see I want to be an engineer and I`d like to know if I can.

-  Of course, you can if you are well-educated, computer-literate, creative, responsible, able to make decisions.

-  Thank you. I`ll  make  a note of it.

Pair3:

- Good morning.

- Good morning. What can I do for you?

- This year I am leaving school, but I haven`t decided what to be yet. Can you advise me anything?

- I hope so. You must do some tests….Oh, you are creative, well-organized, able to cope with stress. You love children. You are kind and sympathetic. You could be a good teacher, nurse or doctor.

- Thank you very much.

  Pair4:

- Hello.

- Hello.

- I need your advice.

- I`ll help you with pleasure. What`s the problem?

 -You see, I am going to become a psychologist in future. What is necessary for it?

-First of all, you must study psychology of people, be convincing, have a sense of humour, respect your patients, be able to understand them and have a wish to help them.

-Thank you. I`ll take it into consideration.

T.:  Well done. Thank you. And now I`d like to invite here some of you who have decided what to be. They will share their choice with us.

( Трубенков Н, Дворецкий А.показывают свои презентации и рассказывают о выбранных  профессиях).

T.:  Thank you, boys. Children, were you attentive? You know your classmates. Think and say if the boys` personal qualities are good for their future professions.

( уч-ся  характеризуют мальчиков и делают предположения: P1:  Nikita is persistent,…..I`m sure he will be a good …)

T.: Thank you . You are true friends.  And now I want you to look at the screen again.

( видео-ролик из отрывков из к/ф « Доживем до понедельника», звучит мелодия из к/ф.)

(создание проблемной ситуации на уроке)

T.:  I think you guess what profession we shall speak about now.

Cl.: We`ll speak about the profession of a teacher.

T.:  What do you think about this profession?

P.:  It is stressful, creative, rewarding, hard, respected, pleasant, not well-paid, difficult, challenging, …

T.:  Is it prestigious? ( формулирование проблемы)

Cl.:  (задумываются): Not very prestigious.

P.:  It is not well-paid. Mostly women work at schools.

T.:  Why? Do you see a contradiction here ?

(выдвижение гипотез)

P.:  Yes. On the one hand, the profession of a teacher is respected and it really is. No one can do without teachers. On the other hand, not many men become teachers. This profession takes a lot of time, efforts,  but  the salary is not very high.

T.:  This is a problem. You will think of it while making projects. Please, write your ideas on the sheets of paper. You will do it in groups. ( продуктивное задание)

( уч-ся в группах делают проекты, а затем выясняют, престижна или нет профессия учителя).

T.:  Please, show us the products of your work.

( презентация проектов)

T.:  Let us sum up all the ideas, thoughts, facts.

( на доске два столбика: advantages and disadvantages. ( уч-ся  распределяют слова: respect, joy, stress, hard work, reward, importance, salary, necessity, long holidays.)  

T.: Thank you very much. Compare these two  lists on the blackboard. Which of them is longer and more impressive? ( выражение решения)

P.: There are more advantages than disadvantages.

T.: What does it mean?

P.: The profession of a teacher is respected and prestigious no matter what.

T.:  I agree with you. And  Ovod  Zhenya has even written a poem about his favourite  teacher. The ode to teachers!

( ученик читает свое стихотворение).

3. Заключительная часть урока. Подведение итогов.

T.:  My dears, thank you for good work. Let`s remember what we did at the lesson.

Cl.: We repeated the words, listened to the classmates, made projects, solved a problem, watched some presentations, spoke about different professions, listened to good music, made sure that the profession of a teacher is prestigious in our world.

T.:  What mark do you deserve for your work?

P.:  Very good or excellent.

T.:  Yes, you get fives today. Look at the screen and write your home work for the next lesson. Write an essay (200-250 words). The lesson is over. Good bye.

Resource id #1866

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

[ɪ’mædʒənətɪv] IMAGINATIVE

Слайд 2

[prə’feʃənəl] PROFESSIONAL

Слайд 3

[kri:’eɪtɪv] CREATIVE

Слайд 4

[ɪ’nɪʃətɪv] INITIATIVE

Слайд 5

[ ` wel ’ed j ʋ‚keɪtɪd] WELL-EDUCATED

Слайд 6

[’lɪ t ə r ɪ t ] LITERATE

Слайд 7

[’kɒmpɪtənt] COMPETENT

Слайд 8

[‚ɪnspɪ’reɪʃənə l ] INSPIRATIONAL

Слайд 9

[’məʋtə‚veɪtɪ d ] MOTIVATED

Слайд 10

[kə’mɪtɪd] COMMITTED

Слайд 11

[pər’sɪstənt] PERSISTENT

Слайд 12

[ɪn‚Ɵu:zɪ’æstɪk] ENTHUSIASTIC


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Choosing a profession

Слайд 2

PHONETIC DRILL architect army officer nurse babysitter engineer policeman dentist mechanic programmer builder chef/cook cashier barber baker businessman farmer surgeon librarian air traffic controller teacher designer accountant bus driver

Слайд 3

Today’s world of jobs

Слайд 4

Kinds of jobs: Good promotion prospects, prestigious and well-paid, rewarding and interesting, intellectual, physical

Слайд 5

Traits of character needed to become a professional: determination enthusiasm responsibility intelligence ambition

Слайд 6

Necessary things for job: good education, knowledge, experience, skills, abilities, lucky chance, opportunities.

Слайд 7

Reasons for work

Слайд 8

Reasons for work People work for 2 sets of reasons : extrinsic ( for a wage, to earn money ) and intrinsic (f or the interest and enjoyment of the job, for the companionship , for the status and the sense of identity ).

Слайд 9

A good job …means/is to work… … depends on… …involves… To get/ find…, one should…. …shouldn’t be… …is…

Слайд 10

A good job for you Name Age Applying for Experience Qualities Available to start training

Слайд 11

Thank you for attention


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока 8 класс Масленица + презентация к открытому уроку

Цель урока: повторить и обобщить знания по ДПИ, правила создания коллажа.Задачи: Обучающие:     показать особенности изображения одного и того же явления в разных видах ...

Авторский конспект урока по марийскому языку

Конспект урока по марийскому государственному языку в 5 классе...

авторский конспект урока по марийскому языку

Авторский конспект урока по марийскому государственному языку в 5 классе...

конспект урока и презентация по теме "Твои классные друзья"

конспект урока и презентация по теме "Твои классные друзья"...

Конспект урока 7 класс. Тема урока "Из Лондона в Евпаторию" . Тип урока: урок-путешествие.

Конспект урока 7 класс.Тема урока "Из Лондона в Евпаторию"Тип урока: урок-путешествие. УМК “Spotlight”. Авторы: Virginia Evans, Jenny Dooley ,Olga Podolyako, Julia...

Конспект урока 6 класс обществознание. Урок разработан по технологии РКМЧП. Тема урока: «Межличностные отношения».

Тема  урока:  « Межличностные отношения».План урока:Какие отношения называются межличностными.Чувства- основа межличностных отношений.Виды межличностных отношений.Планируемые рез...

Конспект урока 11 класс обществознание. Урок разработан по технологии проблемное обучение. Тема урока: «Демографическая ситуация в современной России и проблема неполных семей».

Тема урока: «Демографическая ситуация в современной России и проблема неполных семей».Цель: сформировать у учащихся понятие о демографической ситуации в России, об основных тенденциях разв...