Урок в технологии критического мышления 10 кл (угл)
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему
Урок по теме "В поисках счастья " разработан для учащихся 10 класса, изучающих английский язык углубленно по УМК под редакцией Афанасьевой О.В.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
urok_.docx | 21.36 КБ |
prilozhenie_1-5.docx | 15.45 КБ |
Предварительный просмотр:
Урок для Х класса школы с углубленным изучением английского языка по учебно - методическому комплекcу под редакцией Афанасьевой О.В.
Урок разработан учителем английского языка I квалификационной категории МОУ СОШ с УИОП № 52 Клестовой Ириной Леонидовной.
Тема: “ В поисках счастья.”
Технология критического мышления
Практическая цель: Развитие умений чтения и говорения, умений вести дискуссию, слышать и слушать собеседника, отстаивать свою точку зрения, подкрепленную аргументами, лаконично излагать свои мысли.
Формы работы на уроке: - индивидуальная
-парная
- групповая
- коллективная (фронтальная)
Этап урока | Задачи этапа | Приемы технологии | Учитель - Ученик |
I.Вызов | 1. Актуализация знаний. 2.Пробуждение познавательного интереса и активности мыслительных процессов учащихся, мотивация их к выполнению заданий, предусматри-вающих критическую оценку. 3.Настрой на режим коммуникации, снятие барьеров общения. | 1.Ассоциации | -Good morning, pupils. I`m glad to see you. Today we are going to speak about very important things in people`s life. Look at the blackboard and read the quotations: “Happiness is made, not bought.” “True happiness may be sought, thought, caught, but never bought” ( P1,Р2-читают цитаты. Можно затем зачитать вслух хором.) -What is the topic of our lesson? - Happiness.( Слово записывается на доску вертикально) Let`s definite this word. Write your associations to each letter on the lists of paper. Now read them and put the cards to the blackboard: H - happy-go-lucky A - always on the bright side P - positive P – playful I – important N – never have depressions E – enjoyful, enthusiastic S – self-confident S – satisfied |
II. Осмысле -ние III.Ре- флек- сия. | 1.Включение учащихся в активную интеллектуаль - ную, эмоциональную деятельность. 2.Развитие умений обсуждать и решать вопросы проблемного характера. 3.Развитие творческих умений в рамках учебной деятельности. 1.Выражение эмоциональных оценок и суждений по поводу проделанной работы и роли в ней каждого ученика. 2.Осуществление самоанализа своих переживаний, ощущений. 3.Повторная проблематизация изучаемого материала. | 2.”ЗХУ”=”KWL” 3.Чтение с остановками 4.Перекрестная дискуссия 5.Синквейн | -It goes without saying that everyone wants to be happy. Read the recommendations for those who want to become happy and say if your life- experience lets you agree with them. Смотри приложение№1 (Прочитав рекомендации, ученики комментируют их.) So, you are going to read the text which is closely connected with our topic. Read the following words in the table below and decide which of them you can possibly find in the text. Смотри приложение №2 Here is the passage of W.S. Maugham`s book “The Lotus Eater”. Read it to yourselves.(Ученики читают только первый абзац) Смотри приложение№3 Now you will work in pairs. Choose the card and say what you think about:
(Пара вытягивает карточку с одним из предположений и высказывает свое мнение. Смотри приложение 4. ) Now read the story up to the end and compare the facts with your predictions. Смотри приложение 5 ( После прочтения текста ученики сравнивают свои предположения с произошедшим.) -Nowadays many people have become workaholics. They are sure if they have much money they will become happy by all means. Divide into two groups, please and discuss the idea: “Money can make a person happy.” (Ученики разбиваются на 2 группы, вытягивая карточки с плюсом- минусом, согласно которым они занимают позицию утверждения или отрицания.) Примеры аргументов, используемых в защиту своей точки зрения: “+”
“-”
В результате дискусcии учащиеся пришли к выводу, что деньги не могут сделать человека счастливым. -Thank you , pupils, for your discussion and now I want you to write a cinquain. Примеры: 1) Happiness Important, optimistic To become excited, to have much energy, to be on cloud nine It`s the aim of a person. A happy fate 2) Happiness Light- hearted, playful To feel calm, to be in high spirits, to be pleased Happy people float on air. Things look up. -I wish all of you happiness. Everything depends on you. Though our life is rather difficult, don`t worry and be happy. Listen to the song “ Don`t worry. Be happy” Your home task will be to comment on the quotations ( from the topic of the lesson).You should use 3-5 new words, make 10-12 sentences with 2 grammar tenses (see Ex. 51 P.185) -Thank you very much. The lesson is over. Good –bye. |
Предварительный просмотр:
Приложение 1
Recommendations for those who want to be happy:
- The heart is happiest when it beats for others.
- People whose main concern is their own happiness seldom find it.
- The place to be happy is here, the time to be happy is now, the way to be happy is to make others so.
- To love others makes us happy; to love ourselves makes us lonely.
- Happiness is a healthy mental attitude, a grateful spirit, a clear conscience and a heart full of love.
- Happiness will never come to those who fail to appreciate what they have.
- Happiness is a place somewhere between too much and too little.
Приложение 2
Words | I’m sure it’s in the text | May be it’s in the text | I don’t think it’s in the text |
To obtain | |||
Black-mood | |||
Depression | |||
Flaw | |||
Resolution | |||
Tranquility | |||
Agreeable | |||
Mental attitude | |||
Light hearted | |||
Irritable | |||
Be on cloud nine | |||
Ecstatic | |||
To look forward to the future | |||
Things look up | |||
Frivolous | |||
heartbroken | |||
Приложение 3
Read the passage and do the task:
In one of his short stories W.S Maugham tells us about Thomas Wilson, A thirty-five year old man who came to Capri, fell in love with the island and decided to live there enjoying his life. His money was just enough to last him for twenty- five years, after which he intended to commit suicide. He was sure that twenty-five years of happiness seemed worth paying that price.
Приложение 4
Say what you think of the following:
- Thomas Wilson`s philosophy of happiness.
- Capri - a world of paradise. Nature`s possible influence on human`s lives and decisions.
- The possible way of life on the island.
- Suicide as a way of leaving this world.
- If he was able to carry out his resolution about the end of his life.
Приложение 5
“The Lotus Eater” by W.S. Maugham.
…From what I saw of him and from what I think must have been a fairly accurate picture of the life he (Wilson) had led for the last fifteen years, it was certainly a very harmless one. He bathed, he walked a great deal, and he seemed never to lose his sense of the beauty of the island… he played the piano and he played patience; he read. When he was asked to a party he went and,, though a trifle dull, was agreeable. He was not affronted if he was neglected. He lived thriftily, but with sufficient comfort. His only passion was for the beauty of` nature, and he sought felicity in the simple and natural things that life offers to everyone. You may say that it was a glossy selfish existence. It was. He was of no use to anybody but on the other hand he did nobody any harm. His only object was his own happiness and it looked as though he had attained it. He was certainly a man who knew his own mind.
… Wilson`s plan was all right. There was only one flaw in it and this, I suppose, he could not have foreseen. It had never occurred to him that after twenty-five years of complete happiness, with nothing in the world to disturb his serenity, his character would gradually lose his strength. When Wilson`s annuity expired he had agreed to pay for that long period of happy tranquility. He died in poverty being very ill.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок в технологии критического мышления на тему: «Климат Австралии»
О климате Австралии...
«Природа и человек в рассказе К.Г.Паустовского «Заячьи лапы». Конспект урока в технологии критического мышления
ЦЕЛЬ: формировать умение анализировать художественное произведение. Задачи: учить работать с текстом: отвечать на поставленные вопросы, находить заданные эпизоды, совершенствовать умения дава...
Урок по технологии критического мышления «Сила упругости» 7 класс.
Урок по технологии критического мышления «Сила упругости» 7 класс....
Урок по технологии критического мышления, 7 класс
Комплекс уроков "Антарктида" создан по технологии критического мышления. Даная работа расчината на 4 часа, так как тема изучается полностью....
Урок "Вода в подземных кладовых", урок по технологии критического мышления.
Урок "Вода в подземных кладовых" (внутренние воды) в курсе 6-ого класса с использованием УМК издательства "Вентана-Граф", учебник А. А. Летягина разработан по технологии критического...
Урок в технологии критического мышления.
Урок в технологии критического мышления по стихотворению М. Ю. Лермонтова" Три пальмы"....
Базовая модель урока по технологии критического мышления
Базовая модель урока по технологии критического мышления представленны в виде трех этапов: «вызов-осмысление-рефлексия» .Считаю, что такая структура урока соответствует этапам человеческого воспр...