Рабочая программа по родной литературе 8класс
рабочая программа (8 класс)
1. Пояснительная записка
2.Учебно-тематическое планирование
3.Содержание учебного курса
4.Календарно-тематическое планирование
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
rod._lit.8kl._35ch._fgos.docx | 82.89 КБ |
Предварительный просмотр:
Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
«Тарханско – Потьминская ООШ»
«Рассмотрено и одобрено» на заседании ШМО учителей родного, русского языка и литературы Руководитель ШМО __________/ Шерняева М.П./ от «___» _________2018 г. | «Согласовано» Зам. директором по УВР __________/Пензина М.А../ от«___» ___________ 2018г. | «Утверждаю» Директор МБОУ «Тарханско–Потьминская СОШ» _______/Сисигина П.Н. / от «__» __________2018г. |
Рабочая программа
учебного курса
«Родной литература»
для 8 класса
Всего часов на изучение программы 35
Количество часов в неделю 1
Составитель
учитель родного
языка и литературы
Кирдяпина Е.С.
1. Пояснительнай записка.
Родной литературань рабочай программась тиф кафксоце классонь тонафнихненди, конанди основакс сявф:
- Российскяй Федерациянь Федеральнай законц «Об образовании в Российской Федерации» №273 от 29.12.2012 года.
- основной и средняй школань примернай программась родной литератураса 5-11 класса Российскяй Федерациянь национальнай школань 2000 кизотькса;
- Мордовия Республикань Образованиянь Министерствань «Мокшэрзянь литературань программат 5-11-це классненди», Саранск 2010к.,
- Федеральнай Государственнай образовательнай стандартсь, кона примаф Российскяй Минобразованиять приказонц коряс 05.03.2004к.;
- Учебнай планонц коряс МБОУ «Тарханско – Потьминскяй ООШ» 2018-2019 т.к.
Афкуксонь календарно-тематическяй планць тиф, нежедемок «Мокшэрзянь литературань программат 5-11 классненди», кона нолдаф 2010 кизоня, Саранскяйса, Мордовскяй книжнай издательстваса.
Программась ащи фкакс 8-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2007к.
Родной литературань урокти 8-це класса макссеви фкя част недляти, общеобразовательнай программать коряс сизьгемонь част, школань тонафнемань планть коряс 35 тонафнемань недля, марнек 35 част кизоти. Программась ётави учебнай материалть кирьфтманц коряс.
Лама лия предметтнень еткса, конат тонафневихть школаса, няевикс васта максови мокшэрзянь литературати. Родной кяльса серматф произведениятнень мархта шабатне васьфтихть васенда начальнай класса, сяда меле художественнай литературать колга содамошитнень касфтсазь мельдень класса тонафнемста. Литературась лезды тейст шарьхкодемс эряфть, перьфпяльть, кърхкалгофтсыне тевснон-мяльснон, козякофтсыне кяльснон-валснон, кеподьсыне корхтамань и сермадомань кялень культураснон, келептьсыне эстетическяй ванфксснон,касфтсынь содамошиснон эсь культураснон, масторснон колга.
Литературань произведениятнень вельде тонафнихне сяда цебярьста кармайхть содама эсь народснон тевонзон-мялензон, иланзон, сонь кяль-валонь мазышинц и эряфонь киса смузенц, сядонгольдень эряманц-ащеманц.
Родной литературань урокнень инголи путневи цельхть:
- тонафтомс шабатнень родной кяльть и литературать вельде шарьхкодемс эсь народснон историянц и тяниень пингонь эряманц,
-воспитандамс афкуксонь патриотт,
- касфтомс содамошиснон мокшэрзянь народть историянц, культуранц колга,
-касфтомс шарьхкодемаснон кяльть национальнай башкаширенц колга.
Эсь кяльса серматф произведениянь тонафнемась панжи кели ки рузонь литературать шарьхкодеманцты и сонь вельденза лия нароттнень литератураснон содаманцты, сон лезды сяда теждяста шарьхкодемс сембе искусствань виттнень: киноть, театрать, живописть, музыкать и лиятнень.
Родной литературась кемоста сотнеф эряфть мархта, сяс и полафксне, конат молихть тя пингста, фалу эрявихть кирдемс мяльса сонь тонафнемстонза.
Тяни родной литературань урокста произведениятненди идейно-художественнай питнеть путомста сави кирдемс мяльса васендакиге аф идейно-политическяй ширеть, кода ульсь инголе, а нравственнайть и эстетическяйть. Анализонь тиемста васенда эряви шарфтомс мяль общечеловеческяй проблематнень панжемаснонды, азомс эряфса писательть ванфонц видеть-аф видеть лангс,кодама художественно- выразительнай средства вельде авторсь панчсесы геройхнень тевснон-валснон,потмоежеснон,ванондсы кялень козяшить. Тяка пингть шабатне аф ламонь- аф ламонь тонафнихть арьсема, эсь мяльснон-арьсемаснон азондома, пара тефнень и афсатыкснень няема.
Родной литературать коряс программать сермадомста авторхне кирдезь мяльса и нолдазь тевс ся цебярь сатфкснень, конат кочкавсть синь тиевомстост ведьгемоньда лама кизоста. Тонафнемс сявфт ся произведениятне, конат кандыхть афкуксонь нравственнай и эстетическяй питне.
5-11-це классненди программась тиф тяфта, штоба тонафнихне аф ламонь тонадольхть художественнай произведениятнень смузьснон шарьхкодема и тейст виде питнень путома, кармальхть содама теоретико-литературнай шарьхкодематнень и синь вельдест маштом анализонь тиема, келемольхть кялень козяшисна и эстетическяй культурасна
Программаса оцю мяль шарфневи предметтнень ёткса сотксненди. Родной литературать тонафнемста учительти фалу эряви маштозь нолямс тевс ся материалхнень, конат келептьсазь и крхкалгофтсазь шабатнень содамошиснон (лия народонь литературань, живописень, скульптурань, графикань, музыкань, родной масторть историянц колга произведениятне).
Родной литературань программатненди сувафтфт мокшень и эрзянь народть устно-поэтическяй лама произведениясна, содавикс писательхнень и литературать касома кисна, поэзиясь, прозась, драмотургиясь, азфт аф класса лувомать коряс книгатнень лемсна и сёрмадысна.
Родной литературань тонафнихненди эряви кирдемс мяльса, што минь литератураньке серматф кафта кяльса, но сембе лия ширетнень коряс сон аф явови, сяс мес няфнесыне сембе мокшетнень и эрзятнень эряфснон, койснон и мяльснон. Аф эряви юкснемс сяньге: минь литератураньке кемоста сотнеф рузонь кяльть мархта. Улихть малавикс сюжет, темат, эряфонь няфтема принципт. Минь писателеньке тонафнесть рузонь и лия народонь художественнай валонь мастерхнень эзда эряфть сяда цебярьста няфтемаса, сяс шабатненди сидеста сави корхтамс тянь колга. Тяка мархта марса эрь урокса эряви шарьхкодемс, мезе од тись тя или тона писательсь литератураса, кодама общечеловеческяй смузь кандыхть сонь произведенинза, мезьса пяк лац няевихть национальнай ширенза. Сатомшка мяль эряви шарфтомс мокшетнень и эрзятнень койснон лангс (семьяса сяда оцюфнень кулхцондомасна, щамснон, праздниконь ётафтомаснон и ст. тов) и национальнай обуцянь ширетнень панжемаснонды, родной кяльть козяшинц и мазышинц няфтеманцты.
Родной литературать тонафнемста шабатнень кялень культураснон касфтомасна.
Родной литературань программаса эрь класса максовихть башка част кялень культурать касфтоманцты. Ня урокнень эса сембода сидеста серматкшневихть изложеният и сочиненият.
Учительсь старандай эрь урокса тонафтомс шабатнень мазы и шарьхкодеви валса эсь мялень азома, беседань вятема, лиянь корхтамань кулхцондома, эсь кялезост валмуворксонь и цитань сувафнема. Эрявихть тонафтомс шабатнень лувф произведениятнень содержанияснон азондома. Синь азондовихть нюрьхкяняста, кочкаф (кодамовок башка эпизодонь или сюжетонь пялькс), произведениятнень малавикс и художественнай ширеснон апак юкстак. Художественнай азондомась сембода стака, сяк школаса сон васьфневи пяк шуроста. Кяльть культуранц касфтоманцты лезды произведениятненди анализонь и комментариень тиемась, станя жа мяльс туф лувомась, произведениять рузонь кяльс ётафтомац и стак тов. Сембе ня приемтне лездыхть шабатненди цебярьста тонадомс устнайста корхтамась.
Устнай корхтамать мархта сотнеф сермадомань культураське. Тянди лездыхть тяфтама приемтне, кода цитатань сермадомась, планонь, тезисонь, конспектонь тиемась, изложениянь и сочинениянь сермадомась.
Сермадомань работатне, конатне ётафтовихть ученикнень мархта, ащихть литературать тонафнеманцты и анализонцты пяльксокс. Старшай класснень эса сермадомань работань основной видкс лувови сочинениясь. Сон касфтсыне ученикнень сермадомань кяльснон и тонафтсыне синь арьсема.
Учительсь оцю мяль шарфни сочинениятненди, конатне сермадовихть произведениять васенцеда лувомдонза меле, мзярда тейнза апак тиколь анализ. Тя тонафтсыне ученикнень арьсема произведенияса кепсеф тематнень, проблематнень, геройхнень, композициять, сюжетть колга. Тяфтама сочинениять можна сермадомс кода кудса, станя и класса.
Аф класса лувомать цебярьста ладямац ламода ащи школань библиотекать эзда. Аф класса лувомань урокть анокламста кафта-колма недяляда инголи учительсь максы шабатненди тев: лувомс произведениять и арьсемс тя или тона кизефкснень лангса. Тя пингста тонафтысь ётафты эрявикс работа, сянкса штоба шабатнень эвондаль мяльсна лувомс произведениятнень: кой-коста азонды или лувонды книгаста сявф мяльс туф вастт, лияста путни тонафнихненди кодамовок кизефкст, мярьгонди панжемс тяштьфть смузенц.
Аф класса лувомань урокнень эрявихть ётафнемс станя, штоба синь сувальхть шабатнень седизост и ламос афольхть юкстав, лиякс мярьгомс улельхть афкуксонь праздникокс. А тянкса сидеста нолямок книгань выставкат, литературнай газетат.
Оцю класснень эса заданиятне сяда стакалгофневихть. Лувф книгатнень коряс ётафтовихть семинархт, конференцият, обсужденият, сермадовихть аннотацият и рецензият.
Аф класса лувомань урокне эрсихть разнай видонь:
- библиографиянь урок
- урок-литературнай композиция
-урок-ёфкс
-урок-конференция
-урок-концерт
-урок-азкс
-урок-инсценировка
-заочнай экскурсиянь урок
-урок-конкурс.
Литературань материалть коряс тяфтама мероприятнень, конатнень ётафнесыне тонафтысь тонафнихнень мархта урокта меле, лувовихть аф классонь работакс. Ученикне ётафтыхть урокта меле разнай кружокса, кепотьксонди, литературань творчествань, грамматическяй, краеведениянь мероприятият. Аноклайхть лувомань илятть, конференцият, писательхнень мархта конкурст, олимпиадат, родной кялень и литературань недялят. Сембе тя работась лезды шабатненды сяда цебярьста шарьхкодемс эсь кяльса серматф литературать, содамс и кельгомс шачема масторть.
8-це класса тонафнихненди эряви маштомс и содамс:
-мезе стамсь фольклорсь,
-сказаниять,
-силлабическяй стихосложениясь,
- мезе стамсь образсь,
-лирическяй поэмать
2.Учебно-тематическяй планированиясь.
Классь | № | Разделхнень темасна | Часттне | Аф класса лувомась | Корхтама маштома касфтомась | ||||
8 | 1. | Фольклорсь кода искусства. М.Е.Евсевьев. | 1 | ||||||
2. | Сказительскяй творчествась. Е.П.Кривошеева. Ф.И.Беззубова. С.М.Люлякина. | 1
| |||||||
3. | В.М.Левин | 3 | |||||||
4. | Ф.М.Чесноков. | 1 | 1 | 1 | |||||
5. | А.И.Кочетков. | 1 | |||||||
6. | А.С.Кадоркин | 1 | |||||||
7. | Л.Ф.Макулов. | 1 | 1 | ||||||
8. | В.П.Арапов | 1 | |||||||
9. | А.П.Тяпаев | 1 | 1 | 2 | |||||
10. | П.А.Ключагин | 1 | |||||||
11. | В.Л.Алтышкин | 1 | |||||||
12. | И.Н.Кудашкин | 1 | |||||||
13. | А.В.Арапов | 1 | |||||||
14. | В.И.Мишанина | 2 | |||||||
15. | Л.П.Седойкин | 1 | |||||||
16. | С.В.Кинякин | 1 | 1 | ||||||
17. | Н.И.Ишуткин | 1 | |||||||
18. | Ю.Ф.Кузнецов | 1 | |||||||
19. | М.А.Втулкин | 1 | |||||||
20. | И.М.Девин | 1 | |||||||
21. | Г.И.Пинясов | 1 | 1 | 1 | |||||
22. | М.И.Брыжинский | 1 | |||||||
23. | Итокнень тиемасна | 1 | |||||||
23. | Сембоц | 26 | 4 | 5 | |||||
3.Учебнай курсть « Родной литература 8-це класса» основной содержанияц.
Мокшэрзянь устнай народнай творчествась.
Фольклорсь кода искусства. Макар Евсевьевич Евсевьев – фольклорист «Мордовскяй свадьба» работац (1 част)
Народнай творчествать колга шарьхкодемась. Минь народоньконь устнай творчестванц сотксоц видить-сокайть тевонзон-валонзон мархта. Фольклорса синкретизмань ушетксне.
Устнай народнай творчествать общественнай функциянза и эряфса кемокстамань условиянза. Фольклорса народть эряфонц, мировоззрениянц, коензон-обуцянзон няфтемасна.
Устнай народнай творчествать жанровай форманза: героическяй эпосонь азксне, легендатне и преданиятне, эпическяй и лирическяй моротне, содама ёфксне, валмуворксне, сиде моронятне, свадьбань поэзиясь.
Мокшэрзянь письменнай литературать эвондамаса, касомасонза-вииямасонза фольклорть ролец. Фольклорть и литературать ёткса фкаксшись и аф фкаксшись. Тяниень пингонь мокшэрзянь фольклорсь. Сказательскяй творчестваса од темань эвондамась и сонь эсонза традициятнень келиста касомасна.
Тяниень пингонь устнай народнай творчествась
Тя пингста мокшэрзянь устнай творчествать касомац. Сире жанратнеь и тематнень юмамасна и синь вастозост од жанратнень и тематнень эвондамасна. Од моротнень,ёфкснень, валмуворкснень и содама ёфкснень тематикасна. Нюрьхкяня азксонь жанрать шачемац-касомац. Сонь эсонза мокшетнень и эрзятнень эряфста событиятнень няфтемасна. «Вай, воля, воля», «Келу», «Адяда, ялгат, минь масторозонк» моротнень содержаниясна. Ня моротнень эса минь мастороньконь мазы и козяшинц няфтемасна. Моротнень кяль-валонь козяшисна.
«Колма братт », «Апак кодак карь», «Башка кальдяв, марса пара» од нюрьхкяня азкснень ваномасна. Синь эсост ётаф событиятнень колга лятфнемась.
Од валмуворкснень эса нолатнень и тевонь аф кельгихнень сялдомасна и трудяйхнень шнамасна.
Тяниень пингонь фольклоронь произведениятнеь эса Великай Отечественнай войнать пингста минь народоньконь эряфонц няфтемац.
Макар Евсевьевич Евсевьев – фольклорист «Мордовскяй свадьба» работац
М.Е.Евсевьев – Мокшэрзянь содаф учёнай, просветитель и народнай творчествань произведениятненькочксисна. Сонь эрямань киц, рузонь содаф учёнайхнень мархта сотксонза. М.Е.Евсевьевонь сембода содаф работанза: «Эрзянь кялень грамматика», «Эрзянь морот», «Мордовскяй свадьба» книганза и веете томса кочкаф произведениянза.
«Мордовскяй свадьбать» кочкамань и сёрмадомань историяц. Свадьбать композицияц. Свадьбать кода драматическяй произведениять образнай системац и действующай лицатнень карань-каршек арамасна. Од ърьвянять образонц няфтемац. Мокшэрзятнень кунардонь пингонь койснон-обуцяснон, эряфонь нравственнай и этическяй традицияснон кърхкаста няфтемасна. Свадьбань поэзиять кода народнай драмать идейно-художественнай ширенза, сонь эсонза национально-поэтическяй и музыкальнай культурань традициятнень ванфтомасна.
Свадьбань поэзиять жанранза: моротне, явсематне, паряфнематне. М.Е.Евсевьевонь «Мордовскяй свадьба» работанц питнишиц.
Аф класса морафтомань урок. «Народть мяляфтомац пефтома» книгать мархта васедемась.
Сказительскяй творчествась. Ефимия Петровна Кривошеева. Фёкла Игнатьевна Беззубова. Серафима Марковна Люлякина (1 част )
Сказительскяй творчествань эвондамань туфталхне. Минь содаф сказителеньке: И.Зорин, П.Исаев, А. Жулюпкина, А.Назаров, Е. Денисова, Г. Лапин, Е.П.Кривошеева, Ф.И.Беззубова, С.М.Люлякина и лиятне. Учительть нюрьхкяняста корхтамац синь творчестваснон колга. Синь творчествазост устнай поэзиять традициянзон сувафтомасна. Ня традициятнень лангс нежедезь од моронь, явсемань, азксонь латцемась. Конатнень эса няфтеви тяниень пингста народть эряфоц. Вяре азф сказительхнень путфкссна минь народоньконь культуранц касомаса и фольклорть од художественнай средстваса и жанраса козякофтомац. Сказительскяй творчествань произведениятнень башка ширесна: авторскяй ушетксне, индивидуальнай творчествань башка ширетне, оцю мялень-арьсемань азондомась, козя кяль-валонь шарьхкодевиксшись.
Ефимия Петровна Кривошеева «Вай, аф удован», «Пиже садса», «Мазы садса» скасне и моротне
Е.П.Кривошеева – мокшэрзянь содаф сказительница. Сонь эряфоц и моронза.
Е.П. Кривошеевать творчестванц жанровай и тематическяй келишиц. Сонь явсеманзон, аварькшнеманзон, моронзон башка ширенза, конат сотнефт устно-поэтическяй традициять мархта.
Е.П.Кривошеевать явсеманзон башка ширенза. Синь цебярь ширесна и афсатыкссна, конатнень няфтезень тяниень пингсь.
Е.П.Кривошеевать творчестваса моронь жанрась. Сонь «Пастухонь морот», «Оцю нармонь», «Колхозонь паксяня», «Пиже садса, мазы садса» моротнень эса трудяй ломаттнень шнамасна, перьфпяльдень мазышить няфтемац. «Мазы Марина», «Адяда, ялгат», «Митянь Кулясь», «Монь пяк кальдяв эряфозе» моротнень эса авать мазышинц, виензон, маштомашинц шнамасна и тяконь мархта аф тёждя эряфонц няфтемац. Моротнень сюжетснон тиевомаснон, эпитеттнень, метафоратнень, сравнениятнень рольсна. Моронь кяль-валонь козяшисна.
Фёкла Игнатьевна Беззубова «Джамбулонди сёрма» сказсь
Ф.И.Беззубовать кода мокшэрзянь талантливай сказительницать эряфоц и творческяй киц. Сонь вастоц М. Крюковать, Джамбул Джабаевонь, Сулейман Стальскяень и минь мастороньконь лия сказителензон ёткса.
Ф.И.Беззубовать васенце моронзон эса мокшэрзянь авать тевти прафтоманц шнамац.
Сказительницать творчествац Великай Отечественнай войнань кизотнень. Сонь «Сембода пяк удалась минь Армияньке», «Тят аварде, Украина сазор», «Авань бъславама» сказонза. Синь эсост врагть каршес солдаттнень тюремаснон шнамасна и фашисттнень сюдомасна-сялдомасна.
Ф.И.Беззубовать творчествац войнада меле. Сонь «Тячи одукс шачсь мирсь-масторсь», «Эрзянь-мокшень ялгане», «Вай, оцю Моску», «Мора масторозень колга», «Тракторист» моронза.
«Джамбулонди сёрма» сказть содержанияц и кяль-валонь художественнай ширенза. Сонь эсонза нароттнень ёткса ялгаксшить морамац. Сказть художественно-выразительнай средстванза, лирическяй смузец, кялец.
«Минь цёраньке богатырь» азкссь. Сонь эсонза богатырть образонц вельде масторть аф сяськоваманц мормац. Азксса изобразительно-выразительнай средстватне.
Серафима Марковна Люлякина «Ёфксса ёфнесазь, морса морсесазь»
С.М.Люлякина эряфонь и творчествань киц. Сказительскяй творчестваса васенце аськолксонза. Сонь творчествасонза мороть жанровай келишиц: величальнай, кельгомать колга и сатирическяй моротне. С.М.Люлякинать «Афкуксонь цёра», «Утя сашендсь Ёрза вели», «Тейть масторозе», «Эрзянь кяль», «Семиричкат-карьхть» моротне.
С.М.Люлякинать «Моронькайгомат», «Минь ялганьке», «Расскажу тебе», «Тейть, Мордовиязе, моран » сборниконза.
«Седи ризкс» азксть содержанияц. Сонь документальнай юронза: лемтьф С.М.Люлякинать Толя цёранцты, кона целинаса сёронь урядамста палсь комбайнаса. Толянь образонц вельде целинаса минь цёраньконь героическяй тевснон няфтемасна. Азксть эса ризфть пачфтемста изобразительно-выразительнай средстватнень рольсна.
Литературань теориясь. Сказительскяй творчествать колга шарьхкодемась.
Литературань творчествась. Сёрмадомс устнай народнай творчествань произведения или жа эсь велень свадьбать молеманц сире ломатнень пяльде.
Мокшэрзянь писательхне народть ингольдень пингонь эряфонц колга.
В.М.Левин Гурьян» повестсь. 3ч.
-В.М.Левинонь творческяй и эряфонь киц.
«Гурьян» повестьса народоньконь тюремасна ногайхнень каршес.
-Од ломаттнень ару кельгомасна.
-Кучкань геройть прянь вятемац.
Ф.М.Чесноков 1ч.+1ч+1ч
Ф.М.Чесноков – эрзянь содаф драматург и новеллист. Писательть эрямань и творческяй инь оцю сатфксонза. Ф.М.Чесноковонь азксонзон ёткса «Сире учительть» произведениять вастоц. Учительть – Степан Ивановичень образонц няфтемац сонь эрь шинь тевонзон-валонзон вельде.
Азксть композиционнай башка ширенза. Сонь эсонза лятфнематнень вастсна. Степан Ивановичень и Гаврил Ивановичень аф фкя ванфкссна ингольдень пингонь эряфть лангс. Ф.М. Чесноковонь «Кафта киге» драмац-сембода содаф драматическяй произведенияц. Пьесаса минь народоньконь эряфонц няфтемац гражданскяй войнать пингста. Звонарёфнень семьяснон вельде ся пингоня оржа конфликттнень панжемасна. Алексей и Петя Звонарёфнень образсна. Синь молемасна кафта киге.
Пьесать композиционнай и художественнай башка ширенза.
К/к Сочинения-рассуждения «Кельгома учителезе».Драматургиянь и драматическяй родонь жанратне.
Аф класса лувомась. «Кафта киге» пьесась.
Литературань теориясь. Драматургиять и драматическяй родонь жанрать колга шарьхкодемась.
Алексей ильич Кочетков (Мокшони) «Митрей» азкссь 1ч.
А.И.Мокшони – мокшень кяльса сёрмады прозаик, кона сась литературати сонь ушедомстонза.
Писательть эряфонь и творчествань киц. Васенце мировой войнаса и сяда меле гражданскяй войнаса улемац. Мордовскяй университетть аделамдонза меле иностраннай тевонь Народнай комиссариатса работамац.
Литератураса писательть васенце аськолксонза. «Фанок», «Тюляй» и «Митрей» азксне. Синь эсост велеса шабатнень эряфснон няфтемасна.
А.И.Мокшонинь очерконза 20-30-це кизотнен. («Лувомань книга», «Книга», «Од эряфти», «Фкя-фкянь инголдазь»).
Писательть сембода содаф произведениянза: «Виде киге» и «Тюляй» азксне; «Мянцеф янга» повестсь.
«Мянцеф янга» повестть сюжетоц. Сонь содержаниянцты библиографическяй материалть сувафтомац и сонь вельденза марнек народть павазонц няфтемац.
Повестьса Алёшка Фокинонь образоц. Сонь арьсемац эсь вийса пачкодемс цебярь эряфти. Разнай сословиянь ломаттнень мархта васьфтнматнень вельде цёранять кеме характеронц панжемац.
Произведенияса портретонь максомась и композициянь контрастнай приемтне. Сонь эсонза реальнай факттнень и художественнай вымыслать сотовомасна.
Литературань теориясь. Художественнай произведениянь образть колга шарьхкодемась.
Мокшэрзянь писательхнень Великай Отечественнай войнань пингонь эряфть колга
А.С.Кадоркин 1ч.
-А.С.Кадоркинонь эряфонь киц.
«Давол» поэмасонза войань пингть няфтемац.
Литературань теориясь. Лиро-эпическяй поэмать колга шарьхкодемась.
Литературань творчествась. Сёрмадомс отзыв «Воляшинкса» поэмать коряс стенной газетав.
Л.Ф.Макулов 1ч.+1ч.
-Л.Ф.Макулов «Мокшава» азкссь».
-К/к Настань обуцянц ширенза. Характеристикань максомась.
В.П.Арапов 1ч.
-В.П.Араповонь творческяй киц. «Лункфтаф тяште» азксоц.
-Азксть темац.
А.П.Тяпаев 1ч.+2ч.+1ч.
-А.П.Тяпаев-содаф писатель. «Люкшянь ям» азксоц.
Войнань пингть велеса эряфть няфтемац.
-К/к Сочиненияти анокламась.
-К/к Сочинения «Кяжсь и ляпошись эряфсонк».
-Аф класса морафтомань урок А.Тяпаев «Алят» поэма
П.А.Ключагин 1ч.
-П.А.Ключагин «Ташта шинель» азкссь.
В.Л.Алтышкин 1ч.
-В.Л.Алтышкин «Синнеф эряф» азкссь.
-Миколень обуцянц няфтемац.
Иван Никитович Кудашкин. «А Волгась шуди» 1 част
И.Н.Кудашкин – мокшень содаф писатель и поэт. Сонь эряфонь и творческяй киц.
Поэтть «Китнень крайге келуфт» - стихонь васенце сборникоц. Стихнень эса ломаттнень тевснон-валснон морамасна. Поэтть од художественнай приёмонза ломаттнень козя ваймоснон панжемаса. Стихотворениятнень художественнай башка ширесна.
Тя сборниконь стихнень эса авторть мяленза-арьсеманза шачема крайть мазышинц, родинать кельгоманц-ванфтоманц колга.
Поэтть од поэтическяй сборниконза: «Лихтибрятне шавихть пайкт», «Нармоттне лиихть шинь стямав», «Бъславамак, тядяй, кис».
И.Н.Кудашкинонь «А Волгась шуди» поэманц содержаниянц ваномац.
Изобразительно-выразительнай средстватне, конат лездыхть тиемс седиень токай поэтическяй обраст, природань картинат.
Литературань теориясь. Метафоратнень колга шарьхкодемать кърхкалгофтомац.
Литературань творчествась. «Тяса мон шачень» темать коряс сочинениянь сёрмадомась.
Предметтнень ёткса сотксне. Рузонь литературась. Рузонь писательхнень творчестваса Родинать колга темась.
А.В.Арапов 1ч.
-А.В.Арапов «Локстихть лиихть», «Васенцесь-аделсеви морось» стихотворениятне.
«Он», «Авась явси» стихотворениятне.
В.И.Мишанина 2ч.
-В.И.Мишанинань путфксоц литературазонк.
«Еронь юромста стирня» пьесаса тяниень эряфть афсатыксонза.
- Драматургиять и драмать жанратнень шарьхкодемасна.
В.И.Мишанинать путфксоц мокшэрзянь литературав. Илья Девинонь лезксоц сёрмадонь тевти кундамста. Москувонь М.Горькаень лемса литературнай институтса тонафнемась. Васенце сборниконц тонафнемань кизотнень печатламац. В.Мишанинать сатфксонза драматургиянь жанраса.
Иттненди сёрматф произведенияса шабань психологиять цебярьста содамац. «Ёронь юромста стирня» пьесаса тяниень пингонь эряфть афсатыксонзон, сталмонзон няфтемасна. Аф пяшксе семьятнень прябаласна. Иттнень пичедемасна. Произведенияса кяль-валонь козяшись.
Литературань теориясь. Драматургиянь и драмань башка жанратнень шарьхкодемасна.
Л.П.Седойкин 1ч.
-Л.П.Седойкинонь «Мекольце пиземсь», «Шубань муськихть» азксне.
С.В.Кинякин 1ч.+1ч.
-С.В.Кинякин «Серма мельге серма», «Модать ваймоц» стихотворениятне.
«Азорфтома мяльхть»стихотворениясь.
-Аф класса морафтомань урок. С.Кинякин «Гимнась».
Н.И.Ишуткин 1ч.
Н.И.Ишуткин «Шкаень казне», «Инжи», «Кемамань штатол» стихотворениятне.
Ю.Ф.Кузнецов 1ч.
-Ю.Ф.Кузнецов «Ежу» азкссь.
Захаронь, Аннань образсна.
М.А.Втулкин 1ч.
-М.А.Втулкин «Ширка и Трокскя» легендась.
Ширкань и Трокскянь образсна.
И.М.Девин 1ч.
-Борзиень пизепт», «Кши кочам» стихотворениятне.
«Сярятьф», «Сенемас» стихотворениятне.
Г.И.Пинясов 1ч.+1ч.+1ч.
-Г.И.Пинясов «Тядяснонды-больницяв» азкссь.
Ару вайме ломаттнень шнамасна.
-К/к Характеристикань максомась.
-Аф класса морафтомань урок «Паксянь нармоння» азкссь
М.И.Брыжинский 1ч.
-М.И.Брыжинский «Идам и Эва» азкссь.
Фантастикань жанрать колга шарьхкодемась.
Итокнень тиемасна 1ч.
4.Календарно - тематическяй планированиясь
№ | N\п | Урокть темац | Част тне | Урокть типоц | Контролень видсь | Предметнай результатне | Универсальнай учебнай действиятне | Датась | Кудонь тевсь | |||||||||||
Познаватель най | Регулятивнай | Коммуника тивнай | ||||||||||||||||||
План. | Афк. | |||||||||||||||||||
Фольклорсь кода искусства. | 1 |
| ||||||||||||||||||
1 | 1 | Фольклорсь кода искусства М.Е.Евсевьев– фольклорист | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась | Содамс и шарьхкодемс предметть целензон и задачанзон, учебникть структуранц Содамс эпическяй, лирическяй моротнень жанровай особеннстьснон; Маштомс геройхненди характеристикань максома, няфтема морхнень видснон и синь аф фкасшиснон | Маштозь тиихть корхтамань высказываният и устнай формаса, и письменнай | Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемаснон коряс. Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост ванозь тиихть вывотт | Кемокстасазь маштомошиснон кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама Уважительнай отношения ялгаснонды, внимания лиятненди, адекватнай межличностнай восприятия | 8.09 | Стр.4-21лув. машт. отв. киз. | ||||||||||
| Сказительскяй творчествась. | 1 |
|
| ||||||||||||||||
2 | 2 | Сказительскяй творчествать эвондамац Е.П.Кривошеева сказительница. «Мазы садсо, пиже садсо». Ф.Беззубовть творчествац. «Джамбулонди серма». С.М.Люлякинань творчествац. «Седи ризкс» сказсь. «Ефксса ефнесазь ,морса морсесазь». |
Содамошинь касфтомань урок
| Кизефксненди отвечамась Сообщениянь тиемась.
| Содамс фольклорнай жанратнень видснон, синь аф фкасшиснон; туфталть и цельть мезенкса тиевсь ёмла жанрань фольклорсь | Максыхть формулировка познавательнай цельти, проблемати, тиихть учебнай статьять коряс простой план | Шарьхкодьсазь ётаф материалть;синць азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон. Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса | 15.09 | Стр.22-41 выраз. лув. | ||||||||||
Литературань творчествась. Мокшэрзянь писательхне народть ингольдень пингонь эряфонц колга. | ||||||||||||||||||||
В.М.Левин | 3 | |||||||||||||||||||
3 | 3 | В.М.Левинонь творческяй и эряфонь киц. «Гурьян» повестьса народоньконь тюремасна ногайхнень каршес. | Содамошинь касфтомань урок Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась Кизефксненди отвечамась Эрявиксть азондомац | . Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть повесть | Няфтьсазь эрь кодама текстовой жанратнень эса эрявикс информациять Маштозь тиихть корхтамань высказываният письменнай и устнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц. Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт | Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон. Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса | 22.09 | Стр.42-50 лув., азонд. | ||||||||||
4 | 4 | Од ломаттнень ару кельгомасна. | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась | Маштомс главнай геройти характеристикань максома; содамс художественнай выразительнай средстватнень, маштомс лувфти анализонь максома амась | Маштозь тиихть высказываният и устнай формаса, и письменнай Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц. Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт | Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама | 29.09 | Стр.50-58 отв.киз. | ||||||||||
5 | 5 | Кучкань геройть прянь вятемац. | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась. Эрявиксть азондомац. | . Маштомс главнай геройти характеристикань максома; содамс художественнай выразительнай средстватнень, маштомс лувфти анализонь максома амась | Маштозь тиихть высказываният и устнай формаса, и письменнай Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть;синць азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон Маштыхть (или кемокс Тасазь маштомшиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса | 6.10 | Стр.58-67,макс.хар. Гурьянонди | ||||||||||
Ф.М.Чесноков. | 1+1+1 | |||||||||||||||||||
6 | 6 | Ф.М.Чесноков-драматург. «Сире неже» азкссь « Сире учитель» азксса Степан Ивановичень образоц. Драматургиянь и драматическяй родонь жанратне. | Содамошинь касфтомань урок Кизефксненди отвечамась. Эрявиксть азондомац. | Кизефксненди отвечамась. Эрявиксть азондомац. Кизефксненди отвечамась | . Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть азкс. Маштомс главнай геройти характеристикань максома | Маштозь тиихть высказываният и устнай формаса, и письменнай Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст | Шарьхкодьсазь ётаф материалть;синць азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Сувсихть ламонь корхтамас, участвовандайхть марстонь обсужденияса Максыхть пяшксе ответт,мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон | 13.10 | Стр.68-73 лув., отв. киз. | ||||||||||
7 | 7 | К/к Сочинения-рассуждения «Кельгома учителезе». | Корхтама маштома касфтомань урок | Сочинения-рассуждения | Маштомс характеристикань (азксонь) сёрмадома геройть квалма лувфть коряс | Маштозь и мельцек-мельцек, логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц | Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгяде маснон | 20.10 | Адел.серм. тетр. | ||||||||||
8 | 8 | Аф класса лувомась. Ф.М.Чесноков «Сире неже». | Содамошинь касфтомань урок | Кизефксненди отвечамась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц | Максыхть формулировка познавательнай цельти, проблемати, тиихть учебнай статьять коряс простой план. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть;синць азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон. | Маштыхть фкя –фкянь кулхцондома и кулема, связнай текстонь тиема | 27.10 | Лув., отв. киз-нди | ||||||||||
А.И.Кочетков | 1 |
| ||||||||||||||||||
9 | 9 | А.И.Кочетков-мокшень прозаик. Алексей Ильич Кочетков (Мокшони) «Митрей» азкссь | Комбинированнай урок
| Сообщениянь тиемась. Кизефксненди отвечамась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть азкс. Маштомс главнай геройти характеристикань максома | Маштозь и мельцек-мельцек, логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц | Сувсихть ламонь корхтамас, участвовандайхть марстонь обсужденияса Максыхть пяшксе ответт,мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон | 28.10 | Стр.82-100 лув., машт. азонд. | ||||||||||
Мокшэрзянь писательхнень Великай Отечественнай войнань пингонь эряфть колга | ||||||||||||||||||||
А.С.Кадоркин | 1 | |||||||||||||||||||
10 | 10 | А.С.Кадоркинонь эряфонь киц. «Давол» поэмасонза войань пингть няфтемац | Комбинированнай урок Содамошинь касфтомань урок | Сообщениянь тиемась. Кизефксненди отвечамась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть поэма | Маштсазь термитнень определенияса полафтома. Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. | Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт | 3.11 | Стр.-101 108машт. азонд. | |||||||||||
| Л.Ф.Макулов | 1+1 | ||||||||||||||||||
11 | 11 | Л.Ф.Макулов «Мокшава» азкссь». | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть азкс | Лихтьсазь эрявикс информациять, содасазь темать коряс теоретическяй материалть. | Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень и лангозост кирдезь тиихть вывотт | Максыхть пяшксе ответт, мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон, ёжамарямаснон Корхнихть и полафнихть фкя-фкянь мархта эрявикс информацияса | 10.11 | Стр.109-116отв. киз-нди | ||||||||||
12 | 12 | К/к Настань обуцянц ширенза. Характеристикань максомась Административнай контрольнай работа. | Корхтама маштома касфтомань урок. Административнай контрольнай работа. | Кизефксненди отвечамась | Маштозь и мельцек-мельцек, логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц. | Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон | Маштыхть фкя –фкянь кулхцондома и кулема, связнай текстонь тиема. | 17.11 | Макс.хар- ка Настан- ди | ||||||||||
В.П.Арапов | 1 | |||||||||||||||||||
13 | 13 | В.П.Араповонь творческяй киц. «Лункфтаф тяште» азксоц. | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять содержаниянц. Мяляфтомс мезти мярьгихть азкс | Маштозь тиихть высказываният и устнай формаса, и письменнай Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять
| Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень | Сувсихть ламонь корхтамас, участвовандайхть марстонь обсужденияса Максыхть пяшксе ответт,мельцек-мельцек азондсазь эсь арьсемаснон | 24.11 | Стр.117-123лув., отв. киз-нди | ||||||||||
А.П.Тяпаев | 1+2+1 | |||||||||||||||||||
14 | 14 | А.П.Тяпаев-содаф писатель. «Люкшянь ям» азксоц. Войнань пингть велеса эряфть няфтемац. | Комбинированнай урок Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась. Эрявиксть азондомац | Кемокстамс патриотическяй качестваснон. | Маштозь и мельцек-мельцек, логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь, строямс высказывания-тнень, кода устнай станя жа письменнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц. | Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон. | 1.12 | Стр.124-132машт. азонд. | ||||||||||
15 | 15 | К/к Сочиненияти анокламась | Корхтама маштома касфтомань урок | Сочиненияти анокламась | Маштомс сочинениянь (азксонь) сёрмадома | 8.12 | Петемс серм-тфть | |||||||||||||
16 | 16 | К/к Сочинения «Кяжсь и ляпошись эряфсонк» | Корхтама маштома касфтомань урок | Сочинения | Маштомс сочинениянь (азксонь) сёрмадома | Маштозь и мельцек-мельцек, логическяй сотксонь кирдезь и литературнай кялень норматнень ванфтозь строямс высказываниятнень, кода устнай, станя жа письменнай формаса | Шарьхкодьсазь тонафнефть уровнянц и качестванц. | Ноляйхть тевс эрь кодама кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон, ёжамарямаснон и сярьгядемаснон. | 15.12 | Анокл. аф класса мораф-ти | ||||||||||
17 | 17 | Аф класса морафтомань урок А.Тяпаев «Алят» поэма | Содамошинь касфтомань урок | Кизефксненди отвечамась.Выразительнайста лувомась | Кърхкалгофтомс и кемокстамс урокса ётаф материалть, кеподемс теориянь содамошитнень, | Азсазь основной и второстепеннай информациять | Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон | Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 22.12 | Машт. отв. киз-нди лувфть ко- ряс | ||||||||||
П.А.Ключагин | 1 | |||||||||||||||||||
18 | 18 | П.А.Ключагин «Ташта шинель» азкссь. | Комбинированнай урок | Сообщениянь тиемась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц. Касфтомс и келилгофтомс тонафнихнень содамошиснон минь шачема мастороньконь колга. | Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять. Азсазь гипотезать и вешихть способ кода сонь проверямс. | Самостоятельна азсазсь позновательнай цельхнен,лангозост кирдезь тиихть дествият. | Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама | 12.01 | Стр.133-136лув., отвеч. киз-нди лувфть коряс | ||||||||||
| В.Л.Алтышкин | 1 | ||||||||||||||||||
19 | 19 | В.Л.Алтышкин «Синнеф эряф» азкссь. Миколень обуцянц няфтемац. | Комбинированнай урок
| Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц. Касфтомс и келилгофтомс тонафнихнень содамошиснон мастороньконь колга. | Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять.
| Самостоятельна азсазсь позновательнай цельхнен,лангозост кирдезь тиихть дествият. | Маштыхть (или кемокстасазь маштомошиснон) кизефкснень коряс аф сатыкс информациянь кочкама | 19.01 | Стр.137-146машт. азонд. эрявиксть | ||||||||||
И.Н.Кудашкин. | 1 | |||||||||||||||||||
20 | 20 | И.Н. Кудашкин – мокшень содаф поэт. «Мазы морозе- пичень поразе». Метафорась. | Содамошинь касфтомань урок
| Сообщениянь тиемась Кизефксненди отвечамась Сообщениянь тиемась | Панжемс мокшэрзятнень ся пингонь эрямань койснон. Панжемс произведениять изобразительнай средстванзон козяшиснон | Содасазь темать коряс теоретическяй материалть, маштыхть отвечама кизефксненди. | Путыхть учебнай задачат, ваномок сянь лангс, мезе ётаф и мезе нинге эряви ётамс | кафтонь–кафтонь работама. Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 26.01 | Стр.147-172анокл. Выраз.лув- ти | ||||||||||
А.В.Арапов | 1 | |||||||||||||||||||
174сстр. 21 | 21 | А.В.Арапов «Локстихть лиихть», «Васенцесь-аделсеви морось» стихотворениятне. «Он», «Авась явси» стихотворениятне | Содамошинь касфтомань урок Комбинированнай урок | Сообщениянь тиемась Кизефксненди отвечамась | Панжемс мокшэрзятнень ся пингонь эрямань койснон. Панжемс произведениять изобразительнай средстванзон козяшиснон. | Содасазь темать коряс теоретическяй материалть, маштыхть отвечама кизефксненди. | Путыхть учебнай задачат, ваномок сянь лангс, мезе ётаф и мезе нинге эряви ётамс. | Маштыхть кафтонь –кафтонь работама. Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса. | 2.02 | |||||||||||
Анокл. выразит. лув-ти 174-178 | ||||||||||||||||||||
| В.И.Мишаниа | 2 | ||||||||||||||||||
22 | 22 | В.И.Мишанинань путфксоц литературазонк. «Еронь юромста стирня» пьесаса тяниень эряфть афсатыксонза. | Комбинированнай урок | Сообщениянь тиемась Характеристикань максомась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, касфтомс и кърхкалгафтомс тонафнихнень содамошиснон минь народоньконь эряфснон колга. | Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. Шарьхкодезь тиихть высказываният устнай и письменнай формаса. | Тиихть план, действиятнень мельцек-мельцек ащемасна | Сувсихть ламонь корхтамас, участвовандайхть марстонь обсужденияса | 9.02 | Стр.179- 195 лув., машт. отв. киз-нди | ||||||||||
23 | 23 | Драматургиять и драмать жанратнень шарьхкодемасна | Комбинированнай урок | Сообщениянь тиемась | Маштомс главнай геройти характеристикань максома; содамс художественнай выразительнай средстватнень, маштомс, мезе стамсь драмаургиясь, маштомс лувфти анализонь максома | Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. Шарьхкодезь тиихть высказываният устнай и письменнай формаса. | Путыхть учебнай задачат, ваномок сянь лангс, мезе ётаф и мезе нинге эряви ётамс | Маштыхть кафтонь –кафтонь работама. Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 16..02 | Стр.195-210 лув., машт. азонд. Эряв. | ||||||||||
Л.П.Седойкин | 1 | |||||||||||||||||||
24 | 24 | Л.П.Седойкинонь «Мекольце пиземсь», «Шубань муськихть» азксонза. | Содамошинь касфтомань урок | Характеристикань максомась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять текстонц. | Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять | Азсась урокть сатфксонзон. | Няфтихть уважительнай отношения ялгаснонды , внимания лиятненди , | 23.02 | Стр.211-222лув., отвеч киз-нди содерж. коряс | ||||||||||
С.В.Кинякин | 1+1 | |||||||||||||||||||
25 | 25 | С.В.Кинякин «Серма мельге серма», «Модать ваймоц», «Азорфтома мяльхть» стихотворениятне | Комбинированнай урок Содамошинь касфтомань урок | Выразительнайста лувомась Сообщениянь тиемась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц, произведениять текстонц. | Няфтсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять | Азсась урокть сатфксонзон. | Няфтихть уважительнай отношения ялгаснонды , внимания лиятненди , | 2.03 | Стр.223-228анокл. выразит. лув. | ||||||||||
26 | 26 | Аф класса морафтомань урок. С.Кинякин «Гимнась». | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась | Кърхкалгофтомс и кемокстамс урокса ётаф материалть, кеподемс теориянь содамошитнень | Азсазь основной и второстепеннай информациять | Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон | Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 9.03 | Тонад. наизусть | ||||||||||
| Н.И.Ишуткин | 1 |
|
|
| |||||||||||||||
27 | 27 | Н.И.Ишуткин «Шкаень казне», «Инжи», «Кемамань штатол» стихотворениятне. | Корхтама маштома касфтомань урок | Выразительнайста лувомась | Кърхкалгофтомс и кемокстамс урокса ётаф материалть, кеподемс теориянь содамошитнень | Азсазь основной и второстепеннай информациять | Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон | Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 16.03 | Стр.229-232анокл. выраз. лув., фкя- наиз. | ||||||||||
| Ю.Ф.Кузнецов | 1 |
|
| ||||||||||||||||
28 | 28 | Ю.Ф.Кузнецов «Ежу» азкссь. Захаронь, Аннань образсна. | Содамошинь касфтомань урок
| Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Кърхкалгофтомс и кемокстамс урокса ётаф материалть, кеподемс теориянь содамошитнень | Азсазь основной и второстепеннай информациять | Няфтьсазь цельхнень мекольцекс молемаснон | Полафнихть фкя-фкянь мархта содамошиса | 6.04 | Стр.233-249лув., машт. отв. киз-нди | ||||||||||
М.А.Втулкин
| 1 | |||||||||||||||||||
29 | 29 | М.А.Втулкин «Ширка и Трокскя» легендась Ширкань и Трокскянь образсна. | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действиясноню | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема. | 13.04 | Стр.250-257лув., макс. хар- ка гер- нди | ||||||||||
И.М.Девин | 1 | |||||||||||||||||||
30 | 30 | И.Девин «Борзиень пизепт», «Кши кочам», «Сярятьф», «Сенемас» стихотворениятне | Комбинированнай урок | Выразительна лувомась Наизусть выразительна лувомась | Содамс авторть эряфонь и творческяй кинц. Маштомс выразительнайста морафтома. Содамс колма слогонь размерхне | Няфтьсазь различнай текстовой жанратнень эса эрявикс информациять Тиендихть эрявикс информациянди вешфкст. | Самостоятельна азсазсь познавательнай цельхнень. | Сувсихть ламонь корхтамас, участвовандайхть марстонь обсужденияса Ноляйхть тевс разнай кялень средстват, штоба няфтемс арьсемаснон. | 20.04 | Стр.258-263лув. выра- зит., фкя- наиз. | ||||||||||
Г.И.Пинясов | 1+1+1 | |||||||||||||||||||
31 | 31 | Г.И.Пинясов «Тядяснонды-больницяв» азкссь Ару вайме ломаттнень шнамасна | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема. | 27.04 | 264-272лув., машт. Отв. киз-нди Лувфть коряс | ||||||||||
32 | 32 | К/к Характеристикань максомась. | Корхтама маштома касфтомань урок | Корхтама маштома касфтомань урок | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема. | 4.05 | Стр.272-280макс. хар- ка гер- нди | ||||||||||
33 | 33 | Аф класса морафтомань урок «Паксянь нармоння» азкссь | Аф класса морафтомань урок | Содамошинь касфтомань урок | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема. | 11.05 | Лув., отвеч. киз-нди лувфть коряс | ||||||||||
| М.И.Брыжинский | 2 | ||||||||||||||||||
34 | 34 | М.И.Брыжинский «Идам и Эва» азкссь. Фантастикань жанрать колга шарьхкодемась. | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема | 18.05 | Стр.281-307 | ||||||||||
35 | Итокнень тиемасна | Комбинированнай урок | Кизефксненди отвечамась Характеристикань максомась | Маштомс главнай геройхненди характеристикань максома. | Маштыхть разнай жанраста кульф текстть эзда эрявикс информациянь вешема. | Шарьхкодьсазь ётаф материалть, самостоятельна азсазь познавательнай цельхнень и строясазь эсь действияснон | Маштыхть фкя-фкянь кулхцондома и кулема | 25.05 |
Сембоц-35
Аф класса морафтомась-4
К/к- 5
5.Учебнай предметть материально - техническяй базац.
Портреттне:
- С.В.Аникин,
- А.И.Завалишин,
-З.Ф.Дорофеев,
-Д.И.Малышев,
-А.Я.Дорогойченков,
-С.С.Ларионов,
-А.М.Осипов,
-П.С.Кириллов,
-М.А.Бябин,
-В.М.Коломасов,
- СД дискт.
6. Кабинетса литературась тя предметть коряс.
-Имяреков М.Г. «Писательсь и эряфсь», Саранск ,1992к.,
-«Ваймонь лихтибрят», Саранск ,1994к.,
-«Мордовская литература» ч.1, ч.2,Саранск ,1990к.,
-Мокшень-рузонь валкс», Саранск ,1993к.,
-О.Е.Поляков «Касыксонь валкс»
Сарансранск, 1998к.,
-Азыркина Е.И. « Родной литература», Саранск, 2010к.,
А.Д.Шуляев «Народть мяляфтомац пефтома»,
-литературно-художественнай и общественно- политическяй журнал «Мокша»,
-«Якстерь тяштеня» идень журнал.
7.Цифровой образовательнай ресурсне.
Сайт образовательного учреждения – http://awantura.jimdo.com/ Федеральный портал "Российское образование" - http://www.edu.ru Информационная система "Единое окно доступа к образовательным ресурсам" - http://window.edu.ru Единая коллекция цифровых образовательных ресурсов - http://school-collection.edu.ru Федеральный центр информационно-образовательных ресурсов - http://fcior.edu.ru -http://www.mon.gov.ru/ - Министерство образования и науки Российской Федерации |
Библиотека мордовской литературы /lib.e-mordovia.ru
8.Практическяй деятельностть содержанияц.
-Аф класса морафтомась (8ч.).
Аф класса морафтомась № 1.
«Кафта киге» пьесась.
Аф класса морафтомась № 2.
А.Тяпаев «Алят» поэма
Аф класса морафтомась №3 .
С.Кинякин «Гимнась».
Аф класса морафтомась №4 .
«Паксянь нармоння» азкссь
-Корхтама маштома касфтомась (10ч.).
- Корхтама маштома касфтомась №1
Сочинения-рассуждения «Кельгома учителезе».
- Корхтама маштома касфтомась №2
Настань обуцянц ширенза. Характеристикань максомась
- Корхтама маштома касфтомась №3
Сочиненияти анокламась
- Корхтама маштома касфтомась №4
Сочинения «Кяжсь и ляпошись эряфсонк»
- Корхтама маштома касфтомась №5
Характеристикань максомась.
Тесттне 8-це классонди
1-це заданиясь
Таблицать эса пяшкодесть шава васттнень
1 | Татю | ||
2 | Вирень вайгяльхть | Вася Письмаров | |
3 | Ёжка | ||
4 | Сембе минь ломаттяма | Кузьма Вельдин | |
5 | К. Абрамов | Степа | |
6 | Офтитне и Шумбасофне |
2-це заданиясь
2.1.Максода определения ёфксонь жанрати.
2.2.Тематическяй кодама группава явовихть ефксне?
2.3. Мезьса аф фкя лацот фольклорнай и литературнай ефксне?
3 заданиясь
Лувость художественнай произведенияста сявф пялькснень. Азость произведениять лемонц и авторонц.
3.1. Кизось инь цебярь пингсонзоль. Серотне кенерсть. Сась пинге синь урядамс. Атятне нинге илять пеелепнень пиксозь, граблятнень ладязь, тарваснень зубрендазь. Аватне аноконди пяльнесть шужярень каркст, панцть од кши, пидесть ярхцамбяль целай шинди.
Вандыень шити анокласть и Маруня Иганянь мархта. Маруня панць кши, тись шапама лофца, пидесь алхт, штоба нинге варьхмодема ланга лисемс Иганять мархта ума лоскодснон нума. И удома мадсть ся илядня сяда рананя, штоба лац-ряц ваймамс и съргоземс эсь пингстонза.
3.2 Алашать перьфканза пуромсть
Сяськне и синь мархтост пуромсь.
Ёладайхть сембе, цъзнайхть,
Копонц лангс валгихть, пупайхть.
…...........................................
Лишмоть пяк машнефтьсазь мяленц:
Эздост покой сон аф муй,
Но сякокс аф кадсы эсь тевонц,
Куду лугаста аф туй.
- Кунардонь, пяк кунардонь пингть эрзянь фкя веленяса эрясь стирь. Кемнилие кизоса касозе серенц. Акша шама, кели лафту... Акшаза сералксонза афольхть кшмордав кафта кядьсовок, кувалмосна плманжа видьге. Кяденза-пильгонза бта тумоста лаксефт. Вийнь коряс цера-
Стирсь ашазе сода, коза тиемс вийнзон. Моли лияста кузенцяв, сявсы алянц оцю кувалданц и ушеды эстейнза кшнинь крьхцянь тиема. Лапшкофтсы, мяндьсы петьколень эчкса кшнить апак эжтть, апак календак.
3.4. Мзярда топодсь тейне кемгафтува киза, ефси апак учент кулось алязе. И наследстванди сон тейнек кадсь кевейхксые кизоса рыжай мерин, кемгафтува вазняса сермав тракс – Зорькать и панксу оронц.
……………………………………………………………….
Весть молень снастень варжама и приметань оцю кал, берякть маласа чепафни, шарьхкодень – таймень. Омбоце шиня молень меки тоза, и меки калсь тозк панци емла калнятнень мельге.
«Ага, – арьсень, – тон монь улят!» Мон ни кулендине, што тайменць, кода и лия породань калхне, келькф вастсост ламос кирдихть.
4 заданиясь
Лувость кизефкснень и китькстасть видексонь ответтнень.
4.1. «Ушмань Байкась» поэмать автороц:
а) М. Безбородов
б) М. Бебан
в) Н. Эркай
г) П. Гайни
4.2. Фольклоронь мотифнень коряс тяштьф произведениясь:
а) «Эрьмезь»
б) «Ломанць и псьмархне»
в) «Од раднят»
г) «Монь лемозе - Россия»
4.3. Кодама повестенцты Н. Эркай лувихнень мяльснон коряс сермадсь нинге фкя пялькс:
а) «Од радня»
б) «Алешка»
в) «Келу ведь»
г) «Шураган»
4.4. Кона жанрась аф кандови эпическяйхненди:
а) ефкс
б) басня
в) сонет
г) очерк
д) пьеса
4.5 Тиеда логическяй кярькс: произведениясь – геройхне:
а) «Архип атянь елкац» а) Кузьма Вельдин
б) «Ташта шинель» б) миртть-рьват Дрогиттне
в) «Сембе минь ломаттяма» в) Гарой и Сиям
г) «Пингонь ортат» г) Вася Ветелкин
5-це заданиясь
Сермадода аф оцю сочинения-рассуждения.
Поладость мяльть «Кельгса велезень, инксонза ащан, тя Россиять аф оцю пилькскац...».
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Рабочая программа по родной литературе
Рабочая программа по родной литературе, 6 класс, по ФГОС ООО...
Рабочая программа по родной литературе для учащихся 10-12 классов специальных ( коррекционных) школ VIII вида
Данная программа может быть использована учителями специальных ( коррекционных) школ VIII вида....
Рабочая программа по родной литературе в 12 классе
12-ги класстың «Тыва чогаал» эртемин өөредирде ортумак ниити өөредилгеге хамаарыштыр «Россия Федерациязының өөредилге дугайында» Федералдыг хоойлузунга 29.12.2012 № 273, Россияның өөредилге болгаш эрт...
Рабочая программа по родной литературе 6 класс
2016-2017 уерэх дьылыгар 6 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...
Рабочая программа по родной литературе 7 класс
2016-2017 уерэх дьылыгар 7 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...
Рабочая программа по родной литературе 9 класс
2016-2017 уерэх дьылыгар 9 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...
Рабочая программа по родной литературе 10 класс
2016-2017 уерэх дьылыгар 10 кылааска саха литературатын уерэтиини суруннуур бырагыраама...