Конспект урока по родному ( эрзянскому) языку в 6 кл
методическая разработка (6 класс)

Цыганова Татьяна Васильевна

Тема: «Сась тундось».  (6 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс тонавтницятнень содамочист эрзянь келень лексиканть   коряс; ванномс и неемс, мейсэ лексикань коряс материалось а вейке рузонь келенть коряс;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эрзянь келентень.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok_6_kl.doc84 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: «Сась тундось».  (6 класс)

Цели и задачи:

1) практическая – совершенствование речевых навыков; (сопутствующая – развитие умения осуществлять продуктивные речевые умения);

2) образовательная – сопоставление и анализ лексики по теме урока в русском и мордовском (эрзянском) языках;

 3) развивающая – развитие творческих способностей учащихся, навыков поиска, анализа, синтеза полученной информации;

4) воспитательная – воспитание чувства любви и гордости к своей республике, эрзянскому языку.

1.Максомс содамочить теманть коряс; домкалгавтомс тонавтницятнень содамочист;

2. Кемекстамс тонавтницятнень содамочист эрзянь келень лексиканть   коряс; ванномс и неемс, мейсэ лексикань коряс материалось а вейке рузонь келенть коряс;

3. Кастомс тонавтницятнень кельвалонь культураст.

4.Кемекстамс тонавтницятнень вечкемаст эрзянь келентень.

Урокс нолдазь кедъёнкстнэ: валкст, учебникть, «Чилисема» журналтнэ

 

Уроконь молемась:

I Организационной моментэсь.

Слайд1.Шумбратадо,эйкакшт. Озадо.

Мон весенень арсян кеме шумбрачи, паро мельтъ-превть.

- Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок,

Ручкась ды тетрадесь тесэ,

Кортатано эрзянь кельсэ!

II. Речевая разминка (индивидуальный и фронтальный опрос).

  1. Эйкакшт,Кодамо классо тынь тонавтнетядо?  
  2. Зяро тонь иеть?
  3.  3. Кода лемезэ минек республиканть?
  4. 4. Кода лемезэ минек республиканть прявтошонть?
  5.  5. На каких языках разговаривает мордовский народ? (На эрзянском и мокшанском.)

Учитель: Ребята, а вам нравится изучать эрзянский язык?

Да,ребята, нужно изучать эрзянский  язык. Ведь  мы живем в Мордовии, а в  Мордовии наравне с русским один из государственных языков это эрзянский или мокшанский

3. Од материалонть ванномась.

Тонавтыцянь вал. Слайд 2

Кортнема (беседа)

Эйкакшт, варштадо вальмава ды ёвтынк, кодамо иень шкась ушосо?

-Виде, ушосонть тундо.

-А тынь вечксынк тундонь? А мейсь сонзэ вечксынк____________

Минек писательтне ды поэтнэ истя жо вечксызь тундонть,секскак алтасть сонензэ ламо стихотвореният ды евтнемат.

-Кунсолотано апокш стихотвореният, конатнень тынь анокстынк уроконтень.

Те ульнесь тынк кудонь тевенк

(Лисить сермадома лаз икелев евтницят)

-Сюкпря тенк, эйкакшт, озадо.

- Эйкакшт, тундодонть сермадсть  минек ёнксонь аволь ансяк писательтне ды поэтнэ, сонензэ эсь произведенияст алтызь(посвятили) минек енксонь артыцятне (художниктне) ды композитортнэ.

Слайд 3.

Те Ф.В. Сычков – МОКШЭРЗЯНЬ СОДАВИКС АРТЫЦЯСЬ

Слайд4.Сонзэ картиназо «Тундо»,

Слайд 5.Юрий Дырин- минек райононь  художникесь.

Слайд6.Сонзэ картиназо  «Тундонь лужа» («Весенняя лужа»).

Слайд 7 композиторось Нина Кошелева истя жо те теманть вакска эзь юта, тундонтень сон алтызе эсь  моронзо «Лайме пора»

Слайд8 од композиторось Бакич Видяй, кона чачсь - кайсь минек Дубенкань районсо те порантень, тундонтень алтась мик альбом «Тундонь чокшнесь» («Весенний вечер»)    Кунсолотано моросто саевкс.

Паро? Пек паро  

-А ней лецтясынек тундонь ковтнень (месяцы) Зяро эйстэдест?

- Виде, эйстэдест колмо март, апрель, май.   Ютавтсынек эрзякс

(эйзюрков, чадыков,панжиков)

Пек паро.

4.Од валонь ваннома (новая лексика)

Ютавтано а покш фонетической разминка.Ловновить валт Слайд 9

Ушодови – начинается

Солы – тает

Чуди – течёт

Эжди – греет

Пижелды – зеленеет

Мизолды – улыбается

Эйзюрков – март

Чадыков – апрель

Панжиков – май

Пургондавкстнэ – почки

Чудикерькст - ручейки

Ютавтсынек валтнэнь рузонь кельс.

Слайд 10.     Эйкакшт, налксема вечктядо?

Налксетяно «Эрси/ а эрси»  Бути эрси- хлопок.

Куяртнэ касыть пандя лангсо

Нармунтне ливтить лембе масторов.

Цецятне касыть тельны.

Кизна вастыть од иенть.

Умартне эрсить якстереть.

________________________________

Слайд 11.Важодтяно седе тов. Ловновить предложениятне

Чись эжди моданть.

Эйкакштне чийнесть ульцява.

Курок карми соламо ловось.

Эйкакшт, кода арсетядо, мезде карматано кортамо течи уроксо

(глаголдонть ды сонзэ шкадонзо)

Виде.Течи минь тынк марто лецтясынек глаголонть ды сонзэ шканзо.

А целенек кодат. ( лецтямс глаголонть, мезе сон невти) Виде.

Слайд 12. Панжсынек тетраденек. Сермадсынек течинь числанть ды теманть.

Течи минь тынк марто домкалгавтсынек содамочинек глаголонть коряс.Ванносынек глаголонть шканзо.

Кемккстасынек содамочинек эрзянь келень лексиканть коряс.

Карматано кастомо кель-валонь культуранок ды вечкеманок эрзянь келентень.

Слайд 13. Ванновить предложениятне.Эйкакшт, кода арсетядо, Мезе невтить явовтозь валтнэ?

(действия. Конась моли, мольсь, карми молеме)

Кодамо шкасо сынь аштить?

6.Од материалонь кемекстамо.

Ютавтано грамматикань коряс важодема.

Слайд 14.

1-це упражнениясь. Прочитайте  выразительно стихотворение Ильи  Кривошеева «Мазый шка»

Найдите глаголы, определите их время 

Мазый шка

 Тарадкине лангос

Од письмарнэ ойси,

Тундодо морыне

Кель принезэ човси.

             Човси мазый шкадонть

Сиянь вайгель кайси,

Весе ушонть келес

Морынензэ гайгси.

Мелезэнь пек паро-

             Чись манейстэ палы.

Тундось эсь мазынзэ

Монь седейга валы.

Слайд 15.

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

3-це упражнениясь. Распределите слова в таком порядке.

Кто быстрее Работаем в паре

1 ряд –выписывают имена существительные

2 ряд – глаголы

3 ряд- прилагательные

Проверяем. Молодцы!

7. Оймсема ютко (Физкультминутка) слайд 16

Верев кедтнень кепедьсынек,

Пeк виевстэ цяпадьсынек.

Ней сынст алов нолдасынек,

Суртнэнь парстэ сорновтсынек.

Вить кедь суронок ловсынек:

Вейке - кавто - колмо - ниле - вете.

 Керш кедь суронок ловсынек:

Кото - сисем - кавксо - вейксэ - кемень. :

Кедь суронок вастовтсынек:

Суртнэнь минь — шумбракстневтсынек

 ПЕК ПАРО. Озадо!

Выполняем задания дальше. Работаем в группах

Слайд 17.  4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

              Тундонь чокшне.

Валгомс, тундо, чи. Пувамс, варма. Пиже , вирь, морамс, нармунть.

Сия, чудемс, лей. Чине, качадомо, тантей, эйстэ, цецятне.

Ендо, неявикс, веленть, толнэть, валдо. Важодемась, чинь, прядомс, моли. Важодемадо, мейле, покш, паро, оймсемс.

Слайд 18.    5 заданиясь.   - А вы любите раннюю весну?

Давайте опишем это время года на

эрзянском языке. Перед вами текст. Некоторые слова нужно перевести с

русского на эрзянский язык.

        Сась (весна). Пуви (теплый) варма. Манейстэ ваны (солнце) моданть

лангс. Солы (снег). Лато чирева (сосульки). Чудить (ручьи). Курок лембе

масторсто сыть (птицы).

Составление кластера

Эйкакшт,а ней минь тынк марто наряжасынек тундонь чувтонок.Тень кисэ эрявить содамс содамоевкстнэнь. Кие содасы ответэнть, поводи цецине.

Моли, шашты мазычи,                                   Шагает красавица,

Моданть састо токасы.                                   Легко земли касается,

Пиже шальсэ вельтясы                                   Идет на поле, на реку,

Истя…(тундо) тенек сы. (Тундо)                                И по снежку, и по цветку.

Лиссь васенцекс модасто                                Первым вылез из землицы

Ашо ловненть соламсто                                  На проталинке

Якшамодо сон а пели                                       Он мороза не боится,

Куш сонсь вишкинька (Подснежник)                                      Хоть и маленький.

Валдо сэнь панарсо                                           В голубенькой рубашке

Чии-капши латков.(Чудикерькс)    

                                                                          Бежит ко дну овражка (Ручеек)

Эждятанзат, бути кельмат,несак- конявить сельметь   ( чись-солнце)

Арасть кедензэ, арасть пильгензэ, киненьгак а сасави, киненьгак а кундави (варма)

Тельня уды, тунда шуми    (лей –река)

Кизэнек – теленек пиже (пиче-сосна)

Вишка чакшкесэ тантей каша-  (пеште- орех)

Тикше лангсо уды, сонсь а ярсы, ломанненьгак а максы   ( киска- собака)

Пек паро,эйкакшт, минек чувтонок кармась цветямо.

 Слайд 19  Рефлексия.Эйкакшт,

Мезде минь кортынек  течинь уроксто? ( Очем говорили на уроке?)

Мезе тусь мелезэнк? (Что вам понравилось на уроке ?)

Кодат од валт минь саинек превс? (Какие новые слова выучили?) 

Самооценивание: – Оцени свою работу цветами светофора:

Красный   Я не доволен своей работой, допускал ошибки.

Желтый   Я не совсем доволен, были трудности, но я старался.

 Зеленый   Я доволен своей работой, и у меня многое получилось

Истя, эйкакшт, течи уроксонть  минь  вастовинек мазый тундонть  марто. Ванынек те теманть коряс ламо од валт. Тынь течи важодиде  пек парсте, и мон тынек  путан  паро отметкат.

 Слайд 20

8.Кудонь тев.Упражнениясь 5-це. Стихотворениянть сермадомс,  тонавтнемс наизусть

Путынк превс од валтнэнь.

(Выучить новые слова)

Слайд 21

Эйкакшт, пек парсте течи тынь кортыде эрзянь кельсэ. Чоледиде теке нармунть.Минек келенек пек паро ды мазый .

Секскак прядсынек уроконть мазый эрзянь моросо «Эрзянь кель»

Уледе шумбрат. Вастомазонок!

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

_________________________________________________________

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

2  заданиясь.Сермадомсто скобкатнень панжинк, глаголтнэнь путынк эрявикс формас валрисьмень смустень коряс.

Окойники (ютамс) якшамо телесь.Тарказонзо (самс) мазый шкась – тундось.

Сы апрелесь- якшамодо иля (пелемс).

Сыре ломань лангсо иля (пейдемс), тоньськак ( сыредемс).

Рана стяват- ламо (теемс).

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

              Тундонь чокшне.

Валгомс, тундо, чи. Пувамс, варма. Пиже , вирь, морамс, нармунть.

Сия, чудемс, лей. Чине, качадомо, тантей, эйстэ, цецятне.

Ендо, неявикс, веленть, толнэть, валдо. Важодемась, чинь, прядомс, моли. Важодемадо, мейле, покш, паро, оймсемс.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

              Тундонь чокшне.

Валгомс, тундо, чи. Пувамс, варма. Пиже , вирь, морамс, нармунть.

Сия, чудемс, лей. Чине, качадомо, тантей, эйстэ, цецятне.

Ендо, неявикс, веленть, толнэть, валдо. Важодемась, чинь, прядомс, моли. Важодемадо, мейле, покш, паро, оймсемс.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

              Тундонь чокшне.

Валгомс, тундо, чи. Пувамс, варма. Пиже , вирь, морамс, нармунть.

Сия, чудемс, лей. Чине, качадомо, тантей, эйстэ, цецятне.

Ендо, неявикс, веленть, толнэть, валдо. Важодемась, чинь, прядомс, моли. Важодемадо, мейле, покш, паро, оймсемс.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

              Тундонь чокшне.

Валгомс, тундо, чи. Пувамс, варма. Пиже , вирь, морамс, нармунть.

Сия, чудемс, лей. Чине, качадомо, тантей, эйстэ, цецятне.

Ендо, неявикс, веленть, толнэть, валдо. Важодемась, чинь, прядомс, моли. Важодемадо, мейле, покш, паро, оймсемс.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Мастор, минь, сехте, паро,эрямс.

Тундо, лембе, сась.

Ашо, соламс, лов.

Келей, пижелгадомс, паксят, курок.

Панжовить , чадыковось, вана, сы, ды, цецятне, тундонь, васень.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Мастор, минь, сехте, паро,эрямс.

Тундо, лембе, сась.

Ашо, соламс, лов.

Келей, пижелгадомс, паксят, курок.

Панжовить , чадыковось, вана, сы, ды, цецятне, тундонь, васень

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Мастор, минь, сехте, паро,эрямс.

Тундо, лембе, сась.

Ашо, соламс, лов.

Келей, пижелгадомс, паксят, курок.

Панжовить , чадыковось, вана, сы, ды, цецятне, тундонь, васень

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Сась, мазый, тундо.

Солась, пакся, ашо, лов.

Марявить, пертьпельга, трактор, урнома.

Од, моманть, важодить, паксясо.

Пакся, пижелгадсь.

Сэнь, менельсэ, марявить, чоледиця, нармунь, вайгельть.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Сась, мазый, тундо.

Солась, пакся, ашо, лов.

Марявить, пертьпельга, трактор, урнома.

Од, моманть, важодить, паксясо.

Пакся, пижелгадсь.

Сэнь, менельсэ, марявить, чоледиця, нармунь, вайгельть.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Сась, мазый, тундо.

Солась, пакся, ашо, лов.

Марявить, пертьпельга, трактор, урнома.

Од, моманть, важодить, паксясо.

Пакся, пижелгадсь.

Сэнь, менельсэ, марявить, чоледиця, нармунь, вайгельть.

4-це заданиясь. Из данных слов составьте предложения

Сась, мазый, тундо.

Солась, пакся, ашо, лов.

Марявить, пертьпельга, трактор, урнома.

Од, моманть, важодить, паксясо.

Пакся, пижелгадсь.

Сэнь, менельсэ, марявить, чоледиця, нармунь, вайгельть.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока по родному карачаевскому языку "Собственные и нарицательные имена существительные". 5 класс + презентация

Яркое и полное содержание материала урока. Основная цель урока: формирование представлений об именах собственных и нарицательных, их сходстве и различии; воспроизведение в памяти знания о собственных ...

Конспект урока по родному (нанайскому языку) в 5 классе по теме "Гармония гласных"

Материалы к уроку родного (нанайского) языка в помощь учителям родного (нанайского) языка в 5 классе по теме "Гармония гласных"...

План - конспект урока учителя родного (нанайского) языка Донкан В.Л.

Тема урока "Овощи" 4 класс. тип урока : систематизация и обобщение знаний и умений. Форма урока: урок - игра....

Конспект урока по родному русскому языку. Тема: Понятие о варианте нормы. Равноправные и допустимые варианты произношения.

Цели:Специальные: а)познавательные: познакомить учащихся с понятием языковой нормы, с понятием варианта нормы;б) практические: формировать умение применять на практике знания о языковых нормах.Общепре...

Конспект урока по родному (русскому) языку на тему "Слова - историзмы".

В этом учебном году у нас  появился новый предмет (родной (русский) язык.  Предлагаю вашему вниманию конспект урока по данному предмету, который проводился в 3 классе коррекционной школы....

Конспект урока по родному русскому языку

Разработка урока "История и этимология русских имён и фамилий", 5 класс...