Методическая разработка нетрадиционного урока по литературе в 5 классе (урок-сказка) на тему: «Дидед чIалаз вафалу жен гьар са кас» Выполнила: Рамазанова М.К., учитель родного языка и литературы
методическая разработка (5 класс)
Данная методическая разработка составлена к уроку лезгинской литературы в 5 классе в соответствии с темой и учитывая возрастные особенности учащихся.
Актуальность данной разработки в том, что проблема воспитания любви к Родине, к родному языку выходит на национальный уровень. В XXI веке перед отечественной системой образования ставятся новые задачи, обусловленные потребностями и перспективами развития социума третьего тысячелетия. Становление целостной личности ребенка невозможно без ее языковой составляющей. Язык - основное орудие познания и главное средство общения. Хорошо владея всеми его богатствами, говорящий осознает себя полноценной личностью.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
metodicheskaya_razrabotka_ramazanova_mariyat_kuhmazovna.docx | 36.41 КБ |
Предварительный просмотр:
МКОУ «Ходжаказмалярская СОШ имени М.К.Казиева»
Методическая разработка
нетрадиционного урока
по литературе в 5 классе
(урок-сказка)
на тему:
«Дидед чIалаз вафалу жен гьар са кас»
Выполнила: Рамазанова М.К.,
учитель родного языка и литературы
с.Ходжаказмаляр
2023
Аннотация
к методической разработке нетрадиционного урока родной литературы в 5классе на тему «Дидед чIалаз вафалу жен гьар са кас»
Данная методическая разработка составлена к уроку лезгинской литературы в 5 классе в соответствии с темой и учитывая возрастные особенности учащихся.
Актуальность данной разработки в том, что проблема воспитания любви к Родине, к родному языку выходит на национальный уровень. В XXI веке перед отечественной системой образования ставятся новые задачи, обусловленные потребностями и перспективами развития социума третьего тысячелетия. Становление целостной личности ребенка невозможно без ее языковой составляющей. Язык - основное орудие познания и главное средство общения. Хорошо владея всеми его богатствами, говорящий осознает себя полноценной личностью.
Кроме того, предлагаемая форма организации работы на уроке – использование электронной презентации – является на сегодняшний день одним из наиболее современных способов представления учебного материала и повышения интереса учащихся к изучаемой теме. Таким образом, актуальными и новыми на этом занятии являются как сам рассматриваемый материал, так и форма проведения урока, что способствует более качественному усвоению знаний.
Целью работы является развивать способность осознавать родной язык, как предмет, использовать нетрадиционные формы проведения уроков по изучению родного языка, когда возникают такие ситуации, где необходимо применить свои знания, но на более высоком, творческом уровне; использовать ИКТ для повышения познавательного интереса к родному языку; побудить ребёнка думать, предполагать, выбирать, т.е. самому приходить к правильному решению.
На уроке используется ИКТ, как сопровождение изучаемого материала, как средство организации самостоятельной работы и самопроверки учащихся. Использование ИКТ наиболее полно позволяет развивать речевые способности учащихся, увеличить объем предлагаемого для ознакомления материала, а также развивает интеллектуальные творческие способности; обеспечивает личностно-ориентированный подход. Визуальный материал способствует лучшему закреплению и усвоению знаний и повышает мотивацию учащихся к предмету. Мультимедийный компонент реализует принцип доступности, наглядности и занимает основное место в структуре урока.Разработка такого урока требует большой затраты сил, энергии и времени, но с лихвой окупается позитивной мотивацией и интересом учащихся к учебно- познавательной деятельности. Оболочка урока проста и понятна и мне очень хочется надеяться, что разработанный мною урок будет востребован учителями родного языка.
Кьилер
- Гьахьун………………………………………
- Разработкадин метлебар ачухарун…………
- Маналу пай. Тарсунин план.
- Тарсунин технологиядин карта………
- Къейд.
- Ишлемишнавай литература…………………………….
- Алава материалар………………………………………
Гьахьун. Гьар гьи миллетдикай рахайтIани, адан ахлакьдин, культурадин дережадин сифтегьан уьлчме халкь рахазвай чIал я.Сада-садав рафтарвал авун, инсанрин арада къени алакъаяр хьун, сад-садан гъавурда акьун, ниятар, къастар сад авуна зурба крар гъиляй атун ва маса игьтияжар тамамарун-ибур вири анжах виридаз сад тир дидед чIал хьунин куьмекдалди кьиле физва. ЧIал,эдебиятдинни марифатдин ирс, адетар, ацукьун-къарагъун несилрилай несилрал агакьарзавай, гьакIни гьар са халкьдин къакъудиз тежер надир алат хьиз, миллетрин арада алакъа хуьзвай такьатни я.
ЧIал ва халкьдин руьгьдин культура хуьн,ам мадни виликди тухун- халкь маса халкьарик какахьна, квахьуникай хуьнин, дуьньядин халкьарин арада вичин милливал хуьнин сифте шартIар я.
Дидед чIал хуьнин карда чIалан муаллимрин хиве важиблу везифа ава: ацукьун-къарагъун, марифат, адетар, сивин яратмишунар ва маса девлетар чIалахъ галаз алакъалу тирди ва абур гафунин куьмекдалди арадиз атанвайди чирун я. Чи чIала гьикьван гуьрчег мисалар, мискIалар, мягькем ибараярни гекъигунар, гуьрчег ва таъсирлу гафар ава. Ихьтин акьулдиз таъсирдай, руьгь хкаждай камаллу гафари инсандин къилихар тербияламишунин карда муаллимдиз еке куьмек гуда. Идалай гъейри тарсара кIелзавай эсеррикай менфят къачуна, аялриз халкьдин тарихдикай, адан ацукьун-къарагъуникай , адетрикай, халкьдин къагьриман рухвайрикай чирвилер гуз жеда. Муаллимдивай аялрин фикир эсерар кхьенвай чIалан девлетлувилел, адан гуьрчегвилел желб ийиз жеда.
Разработкадин метлеб ачухарун. Ганвай разработка неинки 5-классда,гьакIни вири классра адетдин тушир тарс яз ва я классдилай къеце тухузвай мярекатда ишлемишиз жеда. Жуьреба-жуьре такьатар ишлемишна, муаллимдивай са куьруь вахтунда аялриз гзаф материал гуз ва гьа са вахтунда адавай аялрин чирвилерни ахтармишиз жеда. Тарсуна гьар жуьредин къайдайрикай , техникадин тадаракрикай менфят къачуни муаллимдиз аялрин фикир вичел желб ийиз, гузвай материал абуруз регьятдиз рикIел хуьз куьмек гуда.
Маналу пай. Алай девирда, садазни сир туш, мектебда дидед ч1алар к1елунин кардиз хейлин крари кьец1 гузва. Са бязи диде-бубайри "лезги ч1алай ЕГЭ авач кьван, адаз дерин фикир вучиз гуда", са бязибуру "чи аялдиз лезги ч1алал рахаз чизва, гьам бес я" лугьузва. Гьелбетда, ихьтин гафар ван хьайила, к1елунив хев гвачир аялриз бегьем хвеши жезва. Аялар ихьтин фикирдилай алудун патал муаллимди хейлин зегьмет ч1угуна к1анда. Тарсар к1елна к1анда, за квез пис къиметар яда лугьуналди, аялри абур к1елдач. Абурун фикир тарсунал желб авун патал адетдин къайдайрикай менфят къачун бес жезвач.Гьавиляй за тарсара адетдин тушир къайдайрикай менфят къачузва. Адетдин тушир къайдадин жуьреба-жуьре тарсар тухун( тарс-къугъун, тарс- сейр, тарс-сегьне, тарс- семинар ва масабур) заз мектебда адетдин кар хьанва. Вучиз лагьайт1а и тарсара аялрин иштираквал артух я, абуруз ихьтин тарсар бегенмиш я, чирвилер артух жезва.Ихьтин тарсара абуру чпин жавабдарвал гьиссзава. Тарсунин нетижаяр хъсан хьун патал заз тарсара къугъунин къайдаяр ишлемишуни бегьем куьмек гузва.
Тарсунин технологиядин карта
№ | Тарсунин этап | Ишлемишзавай тадарак | Муаллимдин гьерекатар | Аялрин гьерекатар | Вахт (декьикьа) |
1. | Тарс тешкилун | Тарсуниз аялрин гьазурвал ахтармишун. Тарсунин кьилин фикир лугьун | Муаллимди ганвай малуматдал фикирун | 1 | |
2. | Аялрин вилик месэла эцигун | Суалар алай чарар | Эцигнавай месэла гьялун патал суалар гун | Суалриз жавабар гун | 2 |
3. | Четин гафарин винел кIвалах | Слайдар 3-5 | Тарсуна гьалтдай четин гафарин винел кIвалах тухун | Четин гафар гафарганда кхьин | 3 |
4. | ЦIийи тарсунин винел кIвалах | Слайдар 6-28, презентация, Алирза Саидован «Зи лезги ч1ал» шиирдин запись | Аялриз темадай дерин чирвилер гун, авай чирвилер ахтармишун, абурун жавабар алава хъувун | Гузвай тапшуругъар кьилиз акъудун | 20 |
5. | Тарс мягькемарун а) суалар гун б) тетрадра кIвалахун | Слайдар 29-31, Сажидин Саидгьасанован рахунар | Тарсуна ван хьайи материал аялри гьикI кьатIуннатIа суалрин куьмекдалди ахтармишун. Аялрив дидед чIалакай са мисал туькIуьриз тун | Муаллимдин суалриз жавабар гунн Гайи тапшуругъ кхьин | 10 2 |
6. | Нетижаяр кьун, Къиметар эцигун | Тарсуна хъсан иштиракай аялриз къиметар эцигун | Тарсуна ван хьайи материал аннамишун | 5 | |
7. | КIвалин кIвалах | «Дидед чIалакай зи фикирар» макъала кхьин | Тапшуругъ дневникра кхьин | 2 |
Къейдер, нетижаяр. Мектебда тухузвай лезги ч1алан ва литературадин тарсара адетдин тушир къайдаяр ишлемишуни абурун ери хкажуниз, аялрин зигьин , кьат1унар артухаруниз, абурун чирвилер гегьеншаруниз,дидед ч1алан къадир хьуниз еке куьмек гузва. И жуьредин тарсар тухуни ихьтин нетижаярни гуда: аялриз дидед ч1ал дериндай чир жеда, абур хайи халкьдин тарихдихъ, адетрихъ галаз таниш жеда, дидед ч1ал хуьнин ва ам вилик финин карда чпин пай кутада.
Ишлемишнавай литература
- Акимов К.Х., Ганиева М.Б. Лезги литература. Учебник-хрестоматия 5-класс. Махачкала:«Издательство НИИ педагогики»,2000
- Мейланова У.А., Мирзекеримов С.Гь., Талибов Б.Б., Мисриханов Н.М. Лезги чIал: Учебное пособие.5-класс. Махачкала:ООО «Издательство НИИ педагогики», 2012
- Интернетдин материалар
- Акимов К.Х. Лезги литературадин методика. Махачкала: Издательство ООО «Мавел»,2013
- Акимов К.Х. Лезги халкьдин мисалар.
Махачкала: Издательство ООО «Мавел»,2012
5-классда лезги литературадай тухвай адетдин тушир тарсунин
(тарс-мах) методикадин разработка
Тарсунин тема: « Дидед ч1алаз вафалу жен гьар са кас»
Метлебар:1)чирвилер гудайбур: дидед ч1алакай чирвилер гун; лезги чIалаз фикир гузвай шаиррикай, абурун эсеррикай малуматар гун; 2) чирвилер гегьеншардайбур: аялрин рахунин ва кхьинин чIал гегьеншарун.
3) тербия гудайбур: ам хуьнин, к1ан хьунин гьиссер кутун; дидед ч1алаз вафалу хьуниз эвер гун.
Вилик эцигнавай месэлаяр: а) хайи чIал чир хьунин важиблувал къалурун;
б) аялриз лезги чIалакай дерин чирвилер гун; в) аялар халисан ватанпересар ва инсанпересар яз вердишарун.
Тарсунин жуьре: цIийи чирвилер гун.
Тарс тухунин къайдаяр: вирида санал к1валахун, кьилди к1валахун,суьгьбет, диалог.
Тадаракар: дидед ч1алакай мисалар, ч1алакай лагьанвай цитатаяр, презентация, шикилар, аудио ва видеоматериалар, проектор,ноутбук,проекционный экран, тетрадар ва ктабар.
Тарсунин туькIуьр хьун.
1. Тарс тешкилун.
2. Аялрин вилик месэла эцигун
3.Четин гафарин винел к1валах.
4. ЦIийи тарсунин винел кIвалах
5. Тарс мягькемарун.
6. Нетижаяр кьун ва къиметар эцигун.
7. КIвалин кIвалах гун.
Тарсунин финиф.
1.Тарс тешкилун.
- Квез нисинин хийирар хьурай,балаяр. Къенин тарс чна са т1имил кьван адет тушир къайдада тухуда. Гьазур яни куьн заз яб гуз?
2. Аялрин вилик месэла эцигун. Заз чиз, квез виридаз махар к1андайди я. Зун гьахъ яни? Гьавиляй тарсуна чун вири махунин иштиракчияр жеда. Махни регьятди туш, адан манадин гъавурда акьун патал са кьадар суалриз жавабар гана к1ан жеда. Рази яни куьн?
Мадни са четинвал ава. Махунин т1вар вуч ят1а чир хьун патал сифте куьне заз 4 суалдиз жаваб гана к1анда. Жавабар дуьзбур хьайит1а, чаз махунин т1вар чир жеда. Жедани квевай?
1.Чун рахазвай чи дидед ч1ал гьим я?
2. Лезги ч1алал к1ел-кхьин мус арадал атана?
3.Лезги ч1алалди акъатзавай чи райондин газетдин т1вар гьик1 я?
4.Лезги алфавитда са сесни къалур тийизвай гьарф гьим я?
«Дидед ч1алаз вафалу жен гьар са кас». Им я чи махунин т1вар. Хъсан т1вар яни? Заз чиз, хъсан т1вар я. (слайд 2)
3.Четин гафарин винел к1валах.(слайдар 3-5. ) Махуникай чун рахадалди заз квез са гаф лугьуз к1анзавай. И махуна са кьадар четин гафар ацалтзава. Мумкин я ,квез абурун мана чир тахьун,гьавиляй чна исятда абур вуч гафар ят1а килигда, абурун манаяр ачухарда.
4. ЦIийи тарсунин винел кIвалах
-Гьазур яни куьн махуниз яб гуз? Ак1 ят1а,яб це.
Хьана кьван, хьанач кьван са аламатдин хуьр. Ана авай к1валерни аламатдинбур тир. Абурун цларал гьар жуьре кхьинар алай: тарих, эдебият, меденият, чи адетар, ч1ал, чи халкьдин игитар. Ина яшамиш жезвайбурни лезгияр тир. Абур дуствилелди яшамиш жезвай, чпин адетар хуьзвай, халкьдин тарих несилрилай несилрал агакьарзавай,эдебият ва меденият вилик тухузвай, лезги ч1алал ктабар ,газетар акъудзавай, радиодай, телевиденидай хайи ч1алал рахазвай, Лезги театрдин сегьнедилай халкьдин тарихдикай, адетар хуьникай, игит рухвайрикай сегьнеяр къалурзавай.
Амма виридалайни гуьрчег к1вал хуьруьн юкьни-юкьвал алай. Адал еке гьарфаралди «Дидед ч1алаз вафалу жен гьар са кас кхьенвай». (слайд 6)
Хабар никай, хабар хуьре яшамиш жезвай гъвеч1и гада Камалакай. Ам гъвеч1ид тирт1ани, адаз вичиз вири чириз к1андай. Гьелбетда, адаз и к1валин къене вуч ават1а фадлай чириз к1анзавай. Амма и к1вализ гьахьайбуруз суалар гузва лагьайла, ам гьар сеферда кьулухъ жедай. Эхирни-эхир са юкъуз Камал к1вачин хьана аниз физ.
К1валин патав атана рак ахъайиз к1ан хьайи Камалаз ихьтин гафар акуна: «Жаваб це- рехъ ачух я». К1аникни ихьтин суал квай: «Ваз дидед ч1алакай гьихьтин мисалар чида?» (слайдар 7-8)
Гзаф фикирна Камала, амма рик1ел гьич садни хквезвачир. Ша,балаяр, чна адаз куьмек гун.
-Квез чизвани дидед ч1алакай мисалар? Нивай лугьуз жеда?
Суалдиз жаваб гана, акваз-акваз рак ачух хьана.
Чи куьмекдалди Камал къенез гьахьна. Инани аламат жедай крар т1имил авачир. Гада мягьтел хьана кьуд патаз килигзавай. Къене са шумуд рак авай. Анални : «Гьиниз фейит1ани, ви чирвилер артух жеда».(слайд9) Кьил ч1угуна гьахьна Камал сад лагьай к1вализ.
«Шииратдин кимел дидед ч1алакай»-к1елна Камала. (слайдар 10-12)Кьуд пата шаиррин суьретар,абуру хайи ч1алакай кхьенвай шиирар авай.
-Ибур квез чидай шаирар яни?
Камал нубатдин суалдихъ къекъвезвай. амани гьанал кхьена алай : «Ваз дидед ч1алакай кхьенвай гьи шиирар чида? Абур хуралай лагь». Гила хьайит1ани Камала жаваб гудат1а? Аквар гьаларай, ам мад хиялри тухвана,жаваб гуз жезвач.
-Куьмек гудани чна адаз,балаяр?
-Пагь,еке к1валах хьана, шиир чир тахьурай ман, амай шейэр заз вири чизвайди я ,- лагьана, гадади муькуь к1валин рак ахъайна.
«Жавабар гуз гьазур яни?» кхьенвай кьвед лагьай к1вале.(слайдар 13-17) Мад зегьле фена гададин.
1. 21-февраль вуч югъ ?
2. Дидед чIалакай вуна вуч лугьузва?
«Айибар хьана, аквар гьаларай, заз затIни чизвач. К1вализ гьи чин алаз
хъфида?»-лагьана Камала.
«ЧизвачтIа, чIалакай презентация къалурда!»-кхьенвай анал. И гафар акурла, гададиз са т1имил регьят хьана.
- Къала килигин кван. Ам вуч зат1 ят1а,- фикирна Камала.
Презентациядиз килигна, рази хьайи гада гуьгъуьнин к1вализ гьахьна.
«Ц1ийи лезгийрин» ч1алар кхьенвай пуд лагьай к1валин цлал. «Эгер сегьнедиз килигиз к1анзават1а, т1уб илис»(слайд 18-21)
- Вучиз килигиз к1ан жедач кьван, к1анзава заз,- лагьана, Камала кропкадал т1уб илисна.
- И к1вал заз хуш хьана, ина зун к1еве тунач. Килигин, кьуд лагьай к1вале вуч ават1а.
Гуьгъуьнин к1валин рак ахъайнамазни, Камал ана садни ваъ, пуд суалди вилив хуьзвай. Гададин гила михьиз зегьле фена.
- Чна адаз куьмек гуда. Яни,балаяр? (слайдар 22-24)
- Уф, аялрин куьмек хьаначирт1а, инай акъатдайди тушир. Яраб и амай к1вале вуч ават1а?
Гьахьна ам кич1ез-кич1ез вад лагьай к1вализ. Гададиз михьиз регъуь хьанвай вичивай са суалдизни жаваб гуз хьанач лугьуз. Ина адаз зурба суьретар акуна. Гьелбетда, адаз нубатдин суални гьазурнавай . Килигин кван чунни ам вуч суал ят1а?
«Ибур вужар я?»(слайдар 25-26)
- Белки ,аялар, квевай и суалдиз жаваб гуз жедат1а?
И суалдизни завай жаваб гуз хьанач. Вири четин суалар я. Хъфида
зун инай,- лагьана, гада к1валяй экъеч1на.
Акъваз кван, инал алайди вуч ят1а? «Зун ахъая» гафар кхьенвай сандух акурла, гададиз тадиз ам ахъайиз к1ан жеда, амма мад анай вичиз тийижир суал гуз кич1ела , ам кьве рик1ин хьанвай: ахъайдани, ахъайдачни. Гзаф фикирна гадади, «хьайиди хьуй» лагьана, ада сандух ахъайна.(слайдар 27-28)
«Алирза Саидован «Зи лезги ч1ал»яб це!»-кхьенвай ана.
- Шиирдиз яб тагана вучиз хъфида кьван. Яб гуда за,белки артухан са зат1 чир жен заз. Ик1 лагьана,гадади ам кутуна.
Шиирдиз яб гайидалай кьулухъ гада ихьтин фикирдал атана:
-Заз вири чир хьана!-хвеши хьанвай Камалаз
5.Тарс мягькемарун. (слайдар 29-31) Гила заз дидед ч1алакай гзаф чирвилер хьана. Сад лагьайди, а ч1алал рахана к1анзавайди; кьвед лагьайди, ч1ал харчи тавуна к1анзавайди; пуд лагьайди, ч1ал хвена к1анзавайди; кьуд лагьайди, дидед ч1алаз вафалу хьана к1анзавайди. Ик1 лагьана, Камал, вичиз акур ва ван хьайи гафарикай фикирар ийиз-ийиз, хвешила к1вализ рекье гьатна. Ам гьана амаз, чунни классдиз хтана.
- Камалан чирвилер артух хьана. Ада хайи ч1алакай вичин фикирарни лагьана. Ша килигин кван, квез гьихьтин фикирар хьанат1а, махуниз яб гайила.
- Камалан чирвилер артух хьана. Куь чирвилер артух хьанани ? Ахтармишиз к1анзава заз.
- 21-февралдиз гьи сувар кьиле тухузва? Дидед ч1алакай квез гьихьтин мисалар чизвай ? «Дидед ч1алаз вафалу жен гьар са кас» гафарин гъавурда куьн гьик1 акьазва?
Шаирдин эвер гун.(Сажидин Саидгьасанова аялриз ийизвай суьгьбет.)
6. Нетижаяр кьун, къиметар эцигун.
7. К1валин к1валах.
«Дидед ч1алакай зи фикирар» т1вар гана газетдиз ракъурдай макъала кхьин.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Материалы для участия во Всероссийском конкурсе мастер-класса учителей родного языка и литературы «Туган тел» учителя родного языка и литературы МБОУ «Чувашско-Бурнаевская СОШ» Алькеевского муниципального района Республики Татарстан
Материалы для участия во Всероссийском конкурсе мастер-класса учителей родного языка и литературы «Туган тел» учителя родного языка и литературы МБОУ «Чувашско-Бурнаевская СОШ» Алькеевского...
Индивидуальный план профессионального развития Рамазановой Р.Г., учителя татарского языка и литературы
- изучить современную научную и методическую литературу по развитию речи учащихся;- ознакомиться с опытом творчески работающих учителей района и республики;- повысить интерес учащихся к изучению...
Презентация к выступлению на районном семинаре учителей чувашского языка и литературы по проблеме "Пути повышения проофессиональной компетентности учителей родного языка и литературы"
Презентация предназначена к выступлению (докладу) "И.Я.Яковлев- первый чувашский просветитель"....
Презентация к выступлению (докладу)на районном семинаре учителей чувашского языка и литературы по проблеме "Пути повышения профессиональной компетентности учителей родного языка и литературы".
Презентация рассказывет о жизни и деятельности чувашского просветителя И.Я.Яковлева...
Материалы на Всероссийский конкурс мастер-класса учителей родного языка и литературы "Туган тел" учителя родного( чувашского) языка и литературы МБОУ "Альшеевская средняя общеобразовательная школа Буинского муниципального района РТ" Зайцевой А.П.
Заявка для участия в заочном туре Всероссийского конкурса Туган тел.Согласие на бработку персональных данных.Сочинение - эссе "Мои методические находки".Портфолио. Материалы по воспитат...
«Нетрадиционные формы уроков при изучении эрзянского языка». Выступление на районном методическом объединении учителей родного языка и литературы.
Доклад на тему "Нетрадиционные формы уроков при изучении эрзянского языка"....