внеурочная деятельность
методическая разработка по краеведению на тему

Гребенюк Диана Алексеевна

Разработка внеурочной деятельности по предметной неделе " История и культура РК"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл pred_ned_istor_rk.docx70.61 КБ

Предварительный просмотр:

               Предметная неделя по Истории и культуре Республики Коми

Автор : Гребенюк Диана Алексеевна, учитель коми языка и литературы МОУ Ручевской СОШ

Вид продукта: разработка предметной недели по Истории и культуре Республики Коми ( педагогический проект)

Пояснительная записка.

В последнее время активизируется поиск и широкое использование методики, позволяющей значительно повысить эффективность обучения Истории и культуры РК вообще и внеурочной работы по предмету в частности.

Неделя Истории и культуры РК– это одна из многочисленных форм внеурочной деятельности.

Внеурочная деятельность  – это такая деятельность учащихся, которая осуществляется на основе добровольного участия и самостоятельности, имеет своим содержанием познание исторического прошлого и современности, направляется учителем и содействует углублению знаний учащихся в области истории родного края, развитию их разносторонних интересов и способностей.

Цель проведения предметной недели:воспитание школьника как носителя ценностей родной культуры, уважающего историко-культурное наследие коми народа и других народов, проживающих в Республике Коми, России;

Задачи проведения Недели Истории и культуры РК:

  • усиление интереса к Истории и культуры РК в целом, истории нашей Родины, родного края, понимание закономерностей, связь их с современностью.
  • овладение умениями работы с различными источниками, исторической картой, понятиями, интерпретации и сравнения фактов и явлений прошлого, поиска причинно-следственных связей;
  • развитие познавательных интересов, интеллектуальных и творческих способностей в процессе изучения прошлого родного края, самостоятельного приобретения новых знаний с учетом этнокультурной направленности содержания исторического образования;
  • гармонизация процессов формирования этнической идентичности и межкультурной толерантности
  • становление потребности и готовности к активному участию в творческой деятельности по сохранению и развитию культуры и традиций родного края, традиций России;

Учащийся должен стремиться к обладанию навыками самообразования, умению и желанию принимать самостоятельные решения, адаптироваться в социальной и будущей профессиональной сфере, работать в команде. Предметная неделя предполагает применение  активных методов обучения, развивающих технологий.

Значительное внимание в предметной неделе уделяется изучению традиционной  культурыи фольклора коми народа для понимания его самобытного, уникального явления, неразрывно связанного с культурой финно-угорских народов, русской культурой, европейской и мировой цивилизацией.

Проведение Недели Истории и культуры РК  – это не развлечение для учащихся, а одна из форм организации внеурочной деятельности, которая должна углублять, дополнять историю и культуру родного края и тем самым повышать уровень образования учащихся, способствовать их развитию, расширять их кругозор. В ходе Недели  между учителем и учащимися возникает тесное общение, которое позволяет им лучше узнать друг друга.

Руководящая роль учителя коми языка и литературы осуществляется по следующим основным направлениям:

  • определение содержания работы;
  • постановка учащимся заданий;
  • указание основных источников получения знаний;
  • консультирование учащихся в процессе выполнения заданий и координирование их деятельности;
  • изучение совместно с учащимися выявленных ими исторических сведений;
  • участие в оформлении собранного учащимися материала;
  • использование этого материала в учебной работе.

При решении этих вопросов необходимо достаточно тесное взаимодействие, сотрудничество учителя и ученика. Они должны уметь: находить нужную книгу в библиотеке, составлять библиографию по теме, пользоваться справочной литературой, готовить рефераты по нескольким источникам, выступать с докладами, сообщениями перед аудиторией и т.д. Приобщать к исследовательской работе.

Результаты предметной недели:

Изучение истории формирует не только определённую систему предметных знаний и целый ряд специальных предметных умений, но также комплекс общеучебных умений, необходимых в дальнейшей жизни. Результатом завершения недели по истории и культуры РК является развитие у обучающихся широкого круга компетентностей: ценностно-смысловой, социально-адаптивной, общекультурной, общеучебной,  когнитивной (познавательной), коммуникативной.

Важнейшим личностным результатам проведения недели по Истории и культуры РК относятся следующие убеждения и качества:

- осознание своей российской гражданской и этнической идентичности, чувства патриотизма, уважения к Отечеству, прошлому и настоящему многонационального народа России, формирование личности как носителя ценностей и норм родной культуры;

- уважение к самобытной культуре коми народа и других народов, проживающих в Республике Коми, усвоение гуманистических, демократических и традиционных ценностей, воспитание чувства ответственности и долга перед Родиной;

- готовность к активному участию в деятельности по сохранению и  развитию культуры и традиций коми народа, развитию навыков участия в охране памятников истории и культуры, экологической работе в родной местности;

- осознание позитивной этнической идентичности и межкультурной толерантности как устойчивых моральных качеств личности выпускника, понимание, что при всей уникальности культуры каждого народа, основные ценности являются общечеловеческими категориями;

- коммуникативная компетенция в общении и сотрудничестве со сверстниками, педагогами в процессе образовательной, общественно-полезной исследовательской и творческой деятельности;

- осознание значения семьи в жизни человека;

- развитие эстетического сознания через освоение художественного наследия народа коми.

Метапредметные результаты проведения недели по  Истории и культуры РК  выражаются в следующих качествах:

- умение самостоятельно определять цели своего обучения, планировать пути достижения целей, выбирать способы решения учебных и познавательных задач, осуществлять контроль своей деятельности, корректировать свои действия;

- овладение основами самоконтроля, самооценки;

- умение интерпретировать понятия, обобщать, устанавливать культурно-исторические аналогии, классифицировать явления и события, строить логические рассуждения, делать выводы;

- способность к систематизации информации об исторических событиях, к самостоятельному анализу событий истории региона;

- умение создавать, применять и преобразовывать знаки и символы, модели и схемы для решения учебных и познавательных задач;

- умение вступать в коммуникацию для выражения своих чувств, мыслей и потребностей, владение устной и письменной речью, проводить информационно-смысловой анализ текста, составлять план, тезисы, конспекты;

- формирование и развитие компетентностей в области ИКТ, использование интернет-ресурсов;

- умение организовать культуротворческую деятельность по изучению, сохранению и распространению этнокультурных традиций, экологического мышления;

- формирование норм и эталонов поликультурной коммуникации, навыков межэтнических коммуникаций посредством организации групповой деятельности.

Предметные результаты:

- формирование основ гражданской, этнической и культурной самоидентификации личности гимназиста, осмысление исторического опыта  Коми края (Республики Коми) как части российской         истории, усвоение базовых национальных ценностей;

- овладение базовыми знаниями и целостными представлениями об  основных закономерностях исторического процесса в Коми крае (Республике Коми) с древнейших времен до наших дней в социальной, экономической, политической, духовной и нравственной сферах жизни, на основе принципа историзма в их динамике, взаимосвязи и взаимообусловленности, акцентируя особое внимание на месте и роли Коми края в историческом развитии России;

- знание учащимися основных особенностей формирования и развития коренного населения - коми этноса, его традиционной культуры, вклада коми народа в сокровищницу мировой культуры и науки;

- применение понятийного аппарата исторического знания при выполнении письменных и устных работ, умение различать факты, мнения, доказательства, гипотезы;

- развитие умений искать, анализировать, сопоставлять и оценивать содержащуюся в разных исторических источниках информацию о событиях и явлениях прошлого и настоящего Коми края (Республики Коми), способностей определять и аргументировать своё отношение к ней;

- воспитание уважения к историческому наследию народов России, в том числе и народа коми.

Формы проведения мероприятий Недели истории и культуры РК  самые разнообразные - игры, конкурсы, дебаты и пр. Выбор форм мероприятий зависел от возрастных особенностей учащихся, их склонностей, желания.

Большое значение играли современные информационные технологии, которые оказали неоценимую помощь, как в подготовке, так и в проведении Недели истории и культуры РК.

По итогам предметной недели наиболее активные ее участники (как учителя, так и обучающиеся) награждаются грамотами и памятными призами.

                                             План мероприятий

 в рамках недели Истории и культуры Республики Коми

                   Я люблю тебя, Республика Коми!

 ( Также включены мероприятия, посвящённые Году экологии)

мероприятия

ответственные

сроки

1.

 Открытие мероприятий. Презентация выставки « Современный финно-угорский мир» Оформление общешкольного стенда: финно-угорские народы и их флаги.

Девиз мероприятия:

Семья народов –     финны мы и угры

Среди озер, полей и средь лесов.

Исконно мы трудолюбивы, мудры

От обских до дунайских берегов.

Гребенюк Д.А., учитель коми языка и литературы;

Адамова Е.М.- школьный библиотекарь

понедельник

2.

Площадка « Мастеровая»- «Край родной мой Коми». Презентация выставки « Гербы городов и районов Республики коми» Оформление стенда.

Девиз: РК- родная земля

Здесь чистые реки, леса и поля.

И люди здесь все - большая семья,

И дверь к нам для всех открыта всегда.

Гребенюк Д.А., учитель коми языка и литературы;

Адамова Е.М.- школьный библиотекарь

вторник

3.

Площадка « Библиотечная»

Выставка « Важсöтöдтöгвыльсö он вöч…»

На ней экспонируются общественно-политические, литературно-художественные, научно-популярные журналы и газеты начала 20 века-21 века. Сравнить старую версию этих журналов и газет с новой.

Девиз: Коми газет да журналы медым водзö овны!

Сíйö колö тэныд, колö мем.

Комияслöн сытöг гöльмас ловныс,

Коми газет да журнал, сиам тíянлы помасьлытöм нэм!

Адамова Е.М., школьный библиотекарь

среда

4.

Площадка «Арт-кар»

Девиз мероприятия: Ас чужан муöй-мамлöн шонтысь морöс. Ас чужан кылöй-ичöтик сöдз шорöй. Ас чужан сиктöй-менам кок ув вуж.

Здесь разместится художественная галерея : фотовыставка « Я   Коми» - достопримечательности и любимые места в Республике Коми. Оформление выставки.

Гребенюк Д.А., учитель коми языка и литературы;

Учащиеся 1-11 классов.

Учителя

Родители

В течение недели

5.

Площадка « Краеведческая»- проведение экскурсий и уроков для 1-7 классов  в школьном  краеведческом музее.

Девиз мероприятия : « Кыдз позьö вунöдны, мый эм, мый йöзыскöд да тэкöд вöлí…

Гребенюк-учитель коми языка и литературы;

Учащиеся кружка « История и культура РК»

Среда

пятница

6.

Площадка « Познавательная» - « Ас му история тöдöмлундонъявсьöвылö» Разгадывание кроссворда на коми языке в стиле фотоколлажа.

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;

В течение недели

7.

8.

Площадка « Художественная»

Оформление стенда « Традиционнаякультура народа коми»

Народная метеорология

Коми народный календарь

Древний промысловый календарь

Оленеводство

Ульяновский Троице-Стефановский монастырь

Девиз: Тöда: коми оласног

Ловзяс на и паськалас.

Площадка « Эколята» Оформление стенда « Вöр-вавидзöм да мортлун-торйöдныпозьтöмторъяс», посвященный Году экологии и Году особо охраняемых природных территорий

Печоро-Илычский заповедник

Национальный парк « Югыдва»

Красная книга РК: животные

Красная книга РК: растения

Лекарственные растения РК

Девиз: Кымын олан,  ясыдджыка аддзан, Кутшöм дона вöр, и ва, и му.

Гребенюк Д.А., учитель коми языка и лит-ры

1 класс

5-6 класс

7 класс

10 класс

11 класс

8 класс

9 класс

4 класс

3 класс

2 класс

в течение недели

9.

Площадка «Гастрономическая»- « Няньöн да солöн». Кулинарное шоу, выставка пирогов, фестиваль сладостей. День коми кухни на уроках технологии

Девиз: Сюри пызь и сюри нöк,

Нянь шомöс гудрав дзик пыр!

Либö:

Пыр на медся ёна колö

Азя шыд да рудзöг нянь.

Пименова М.В., учитель технологии и учащиеся  кружка «Домоводство»

В течение недели

10

Стенд в школьной столовой «  Кöвдум» -традиционная пища народа коми

Девиз: Пызан бердад сёйны-юны

Тэрмасьны оз ков.

Эн  жö вунöд йöзлы шуны:

-Нянь да сов!

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;

Работники школьной столовой

В течение недели

11

Экологический конкурс: Агитационные плакаты « Тöждысямвöр-вавöсна»

Девиз: Вöр-ваысь сьöлöмöс орöдны

Некодлöн оз тырмы вын.

Учащиеся 1-11 классов

Классные руководители

в течение недели

12

Площадка « Киносалон» - « С чего начинается Родина». Здесь развернется показ экологических видеороликов.

Девиз мероприятия: Вöр-ва олöмын эм уна гусятор,

Тöдмавны кöть кöсън, но он вермы…

Гребенюк Д.А., учитель коми языка и литературы;

в течение недели

13

Площадка « Праздничная»- Коми муын – комигаж

Девиз мероприятия: « Коми сьыланкыв мелí, мыла. Парма ёль моз сёлякылö».

Литературный вечер.

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;

пятница

14

Площадка « Технологическая»

На этой площадке учащиеся 9-11 классов будут делать презентацию к закрытию недели « Экопоэзия»

Девиз мероприятия:

Кодí быдтор корсьö, вöчö,

Кодлöн зумыд сыв,

Сылы пыр мед шуны сюрас:

-Аттьö кыв.

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;

Учащиеся 9-11 классов

В течение недели

15

 Площадка « Литературная». Поэтический вечер в рамках закрытия недели

Проведение конкурса  коми стихотворений и рассказов в защиту и сохранение экологии РК « Экопоэзия» ( с видео-слайд-презентацией)

Девиз: Аттьö, пармаöй-вердысьöй-удысьöй,

Сьöкыд пöраö ловйöн кутысьöй»

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;

Родители;

Совет ветеранов,

Адамова Е.М., школьный библиотекарь

Метлякова Н.А, библиотекарь с.Руч

Суббота

16

Площадка « Посиделки» - «Давайте вспомним…»

На уроках коми языка и литературы встреча учащихся с учителями-ветеранами, со старожилами села, с тружениками тыла. Они познакомят детей с прошлым села Руч, с детскими годами во время войны, о работе в колхозах и совхозах и т.д.

Девиз мероприятия: Эн некор öтдорт сиктса йöзöс,

И налы ковны кутан нэм…

Совет ветеранов

Адамова Е.М., школьный библиотекарь

Классные руководители

Среда

пятница

17

Подведение итогов

Д.А.Гребенюк- учитель коми языка и литературы;Расова Н.Н.; Холопова О.А.; Расова Н.А.-учителя начальных классов

Зам. директора по УВР

суббота

                             МУНИЦИПАЛЬНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

РУЧЕВСКАЯ СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА

ПРИКАЗ

от 27.10.2017 г.                                                                         №             ОД

   Об итогах проведения

   недели истории и культуры

   Республики Коми

     В соответствии с планом воспитательной работы на 2017-2018 учебный год, в целях укрепления знаний по  истории Республики Коми, с 16  по 21 октября 2017 года для учащихся 1-11 классов была проведена неделя истории и культуры Республики Коми.Ответственные за проведение мероприятий: Гребенюк Д.А., учитель коми языка и литературы, Расова Н.Н., Холопова О.А., Расова Н.А., учителя начальных классов,Пименова М.В., учитель технологии, Е.М.Адамова, библиотекарь.

Выводы:

1. Предметная Неделя прошла полноценно и плодотворно. Все мероприятия носили занимательный и познавательный характер. Задачи, поставленные перед учителями и учащимися, успешно решены. «Неделя истории и культуры Республики Коми » показала высокую активность, заинтересованность, сообразительность, изобретательность учащихся и педагогов школы.

2. Основным назначением недели стало: развитие познавательного интереса учащихся к изучаемым предметам; формирование коммуникативного общения; расширения кругозора через чтение книг, информационные стенды; развитие чувства взаимопомощи, взаимовыручки; воспитание интереса к творчеству народов Коми, уважительного отношения к старшим, друг к другу, а также экологического воспитания учащихся, бережного отношения к природе.

На основании вышеизложенного

приказываю:

1. Объявить благодарность и наградить поощрительными призами всех учащихся, принявших  активное участие в  предметной неделе.

2. Объявить благодарность учителям, ответственным за подготовку к мероприятиям – Гребенюк Д.А., Расовой Н.Н., Расовой Н.А., Холоповой О.А., Адамовой Е.М, Пименовой М.В.

3. Руководителям МО проанализировать степень участия учителей, учащихся  в предметной неделе и внести коррективы при планировании предметных недель на 2018-2019 учебный год, с тем, чтобы учащиеся постоянно смогли принимать активное участие в неделе, а учителям продемонстрировать уровень профессионального методического роста.

Директор школы -                                      / Н.В.Холопова /

История и культура Республики Коми вежон пöдлалöм, кывкöртöдъяс  вöчöм. Площадка « Литературная» -экопоэзия ( презентация петкöдлöм отсöгöн)

 Кыдзи чужтыны да кыпöдны велöдчысьяслысь интерессö чужан кыв, чужан му, вöр-ва видзны-дöзьöритны дорö? Кыдзи чужтыны да сöвмöдны коми кыв, литература урокъяс дорö муслун? Кыдзи «ловзьöдны» внекласснöй удж нуöдöм? Татшöм мöвп чужö миян коми кыв велöдысьяслöн. Тайö презентацияыс отсалас челядьлы сьöлöмöн кывны коми гижысьяслысь вöр-ва серпасаланногсö да висьтавны та йылысь, мед том лыддьысьысьлöн воссис сьöлöмыс дойыслы да мичыслы, мед сылы лои лöсьыд лыддьöмсьыс да велöдöмсьыс. Презентацияö чукöртöма вöр-ва йылысь гижöдъяс: сíйöс редейтöм, видзöм-дöзьöритöм, жалитöм, дорйöм, ывлаöн да сэнí олысьясöн нимкодясьöм, шензьöм. Медшöрас, дерт, вöр-ва да морт тема. Колö пасйыштны и сíйö, мый презентацияын видлалöм гижöдъяссö пыртöма школаса программаö и лоö быть велöдана.

Кутам лача, мый татшöм материалыс чуйдöдас кыпыда нуöдны внекласснöй удж. Презентацияыс вöчöма коми (чужан) кыв вылын.

Морт да вöр-ва – торйöдны позьтöмторъяс: шöр арлыда (5-9 классъяс) челядьлы нуöдан рыт. (коми гижысьяслöн творчество пыр вöр-ва вöсна тöждлун петкöдлöм)

- Нуőдысь 1: А.Мишарина « Видза олан» кывбур. Лыддьő Д.А.Гребенюк

Нуőдысь 2: Коми йöзлöн важся пöль-пöчныс овлíсны помтöм-дортöм пармаын. Гöгöр, кытчöдз синмыд судзö, вöр да вöр. Водзö мунан да бара, помся вöр.

Вöр-вердысь и юкталысь, ыркöдысь и такöдысь, збоя овны велöдысь. Коми мортлöн горт, ловсö сöстöммöдысь да юр садьсö сöдзтöдысь – Матушка-парма. Сíйö вöлí озырсьыс-озыр, гöгöр звер-пöткаöн тыр. Сöстöм ю-тыыс вöлí мойдын моз чериа. Комияс и вöравлíсны, и чери кыйлíсны, заптысьлíсны кузь тöв кежлö.Őктылíсны тшак да вотöс, чукöртлíсны быдсяма бурдöдчан турун, вöчлíсны пу ньöрйысь да кырсь сюмöдысь аслыныс  став коланаторсö. Найö весиг мутö вöдитны эз тэрмасьны, пармаыд вердíс-пасьтöдíс да.

-Кывзöй В.Лодыгинлысь «Аттьö, пармаöй»- да А. Некрасовлысь « Коми му»  кывбуръяс

В Лодыгин «Аттьö-пармаöй» кывбур

Аттьö-пармаöй,-вердысьöй-удысьöй.

Сьöкыд пöраö ловйöн кутысьöй,

Эськö важöн нин тэтöг кулалíм,

А со водзö на олам-сулалам.

Мыйкö вотыштам, мыйкö кыйыштам,

Мыйкö öктыштам, мыйкö лыйыштам,

Мыйкö косьтыштам, мыйкö солыштам-

Őттор-мöдтор тай ставыс колыштö.

Нуőдысь1: Миян гижысьяслы ывла выв вöр-ваыс - век сьöлöм бурмöдысь серпас. Гожöм ли ар, кöдзыд тöв ли тулыс серпасалöны, тайö век ышöдö, ловтö бурмöдö, помтöм вын-эбöс сетö…Быттьö вöр-ваыс и ловсö шонтö, бурсö, сöстöмсö, сьöлöм вöрзьöданасö вайö… Гижысьяслы нимкодь серпасавны, эрдö петкöдны  став дзебöмасö, гусясö, йöз синлы тыдавтöмсö; найö дасьöсь серпасавны-мыччöдны миян войвывса вöр-валысь быд ичöтик пельöс да сьöлöмсянь сíйöн нимкодясьны. И лыддьысьысьлöн тшöтш сьöлöмыс шоналö.

Нуőдысь2: Вöр-ва серпасъяс поэтикасö отсалöны тэчны-лöсьöдны ловъя ловлысь, быдмöгъяслысь, енэжыслысь олöм-вылöмсö, сöвмöмсö серпасалысь рöмъяс.

Поводдя вежсьöм-кад мунöм йылысь сёрниыс восьтö олöмлысь нэмöвöйся законъяссö, мыччöдö олöмлысь куслытöм вын-эбöссö.

- Лыддям кывбур Ю.Васютовлысь « Арся мойд» кывбур

Ю.Васютов « Арся мойд» кывбурысь юкöн

Ывлаыс ыркыда пужйöн нин лолалö,

Кыдз пуысь, пипуысь гылалö кор.

Сиктса йöз гажаа капуста солалö,

Вöр дорын Катшыслöн увтöм оз ор.

Лунвылö тэрмасиг, лэбöны дзодзöгъяс,

Йöрö жан морöса жбыркнитíс жонь.

Пöчьяслы боканыс бытшкöны кочöгъяс,

Ниа пу сулалö-зарни, но дзонь.

Коз пу да пожöм тай оз быттьö шогсьыны,

Некор оз пöрччывны вылысысь пась.

Мед татысь дзодзöгъяс лэбöны-горзöны,

Сьöла-тар-дозмöр оз пышйыны тась.

Нуőдысь1: Вöр-валысь мичлун да тöждлун петкöдлысь кывбуръяс да висьтъяс  чужтöны Рöдина дорö муслун.

И век жö вöр-ва серпасалысь висьтъяс восьтöны-петкöдлöны гижысьяслысь сьöлöм-кылöмъяссö; найö любöпырысь серпасалöны муса вöр-валысь быдлунъя олöмсö, мöвпалöны, сьöлöмсянь нуöдöны чужан му йылысь сёрни.

-лыддьö Холопов Илья А.Туркинлысь « Лэбöны дзодзöгъяс» висьтысь юкöн.( 4-őд класс небőгысь)

Нуőдысь2: Поэзияын шöр геройяс зíльöны кутчысьны пöль-пöчьясöн бурö велöдöмö.Торъя нин зíльöны гижысьяс серпасавны комияслысь вöр-ва видзöмсö. Őд вöрсö найö ловъяöн чайтöны-кылöны: « Быд пулöн аслас лов… Сíдзкö, найö ловъяöсь, кылöны и аддзöны быдтор». Вöр-вакöд солькнитчöма комияслöн олöмыс: «Парма-ягыс лоö сылы мöд гортöн, кöнí и лэбув вöчас, и би чуктöдас, и понсö и асьсö вердас. Пармаысь орöдчыны некыдз оз позь, сыын и олöмыс. Кымын пыдынджыкöсь пулöн вужъясыс, сымын вылынджык сылöн юрыс. А миян вужъясным буретш пармаас». Гижысьяс зíльöны тыр-бура серпасавны важся комияслысь оласногсö, этшсö, кольöм кадлысь аслыспöлöслунсö.

-Г.Юшковлысь «Пöль-пöчнымöс босьтамöй» кывбур лыддяс П.Анастасия

ПöЛЬ-ПöЧНЫМöС БОСЬТАМöЙ-

Мöд йöз оз на ков.

Сэтшöм мича востымöн

Воссьö налöн лов.

Ветлíсны кöть чераöсь,

Вадорын-кöть кöн.

Кодкö öмöй керавлíс

Дзоридзалысь льöм.

Вöвлí: тшыгйöн водлíсны

(Абусьыд он пöт)

Но мед коркö вотлíсны

Кыннас пув да чöд!

Некод дозмöрпиянтö

Арöдзыс оз кый.

Мый нö лоö миянкöд?

Мый?

Нуőдысь1: Коми морт-мирнöй морт. Пищаль сöмын вöравны. Дерт, комияслы вöр-ва вöлí кынöмпöт перъянíнöн, но найö век кольлíсны звер-пöткасö мöд во вылö рöдмымöн, эз кыйлыны ковтöг. Босьтлíсны вöр-васьыс сы мында, мыйта сíйö сетлíс, век мöвпалíсны-тöждысисны  аскиа лун вöсна, мед эськö жö и челядьыс налöн аддзывлíсны вöрсö-ягсö, тöдлíсны  дозмöр шыдлысь кöрсö.

-Кывзöй А.Ванеевлысь « Коми морт» лыддьö О.А.Холопова да В.Бабинлысь « Эн ви» лыддьö М.М.Попова кывбуръяс

 Нуőдысь2: Вöр-ва серпасалöм лои шöр темаöн коми литература чужигöн нин. Пармаын мортыс воссьö. Сэнí некодысь яндысьны, некод оз индав и оз öлöд сíйöс. Коми литератураын нравственность артавсьö нэмъясöн тэчсьöм вöр-ва да морт кост оласногöн.Кызьöд нэм пом да кызь öти нэм заводитчöмын тöдчана вежсьöмъяс лоины коми этшын, оласногын.Тайö вежсьöмыс ясыда тыдовтчö Г.Юшков «Висар» висьтын.

- Г.Юшков «Висар» висьтысь юкöнöн тöдмöдас Е.Попова

« Пуляыс инмис йöралы каджъяс. Пöсьвывсьыд сíйö мунíс на мыйтакö, а сэсся и уси.Но эз кув, сöмын бöр кокъяс йылас эз вермы сувтны.

Висар локтíс йöра усянíнö черöн. Кор кутíс матыстчыны, мед сöтыштны чернас, йöра вынöн чапыштíс веськыд водз кокнас.

Висар шöйöвоши: пищальсö сэсся нинöмöн зарадитны, а черысь тöлкыс эз жö ло. И друг быттьö сылы кодкö чуйдíс, уси тöд вылас сюмöд кулян пуртыс. Пыр и мöвпыштíс, мый вöчны.

Медводдза кык бытшкöмсö йöра паныдалíс ён плешнас, а коймöдсö эз слöймы, и пуртыс варс пырис голяас.

Висар разис зíб помысь кöвсö да мездíс пуртсö, локтíс йöра дíнö, мед заводитны кульны. Виччысьтöг сылöн тувччысис кык вутш костö, и сапöг тырыс гумовтíс сьöд нюйт.

-Сöтана!-ёрччыштíс Висар.-Эз вермы эстчöджык, косíнас усьны!-И мый вынсьыс чужйис йöралы кынöмас, быттьö сíйö вöлí мыжа татчö кулöмысь».

Нуőдысь1: Висар-браконьер, вийö тулысын йöраöс-тайö нин этш тöдтöмтор.Но нöшта кыдзи вийö? Зверскöя, медводз лыйö, а сэсся пуртöн сутшйöдлö. Тыр-бура воссьö  « сíсь» пытшкöсыс. Őд нэм чöжыс комияс пыдди пуктылíсны кыйдöстö: эз шулыны лёк кыв, вежавидзисны, корисны прöща виöмсьыс, юксьылíсны рöдвужкöд. И кыв оз вермы лоны кыйдöс чужйöм да вартöм йылысь.Висар оз варт, а чужйö йöралы. Сíйö чужйö оз сöмын виöм йöралы, а став вöр-ваыслы, став комиыслы, кодъяс пыдди пуктöны, Ен туйö видзöны мусö и васö. Висар аслас вöчöмторнас воштö морт ним.

Нуőдысь2: Г.Юшков кывбуръясын геройясöн лоöны пемöсъяс да быдмöгъяс: жонь, йöра, руч, кöин, юсьяс да уна мукöд. Найö символизируйтöны коми мортлысь медбурсö: пытшкöсса вын, ыджыд терпенньö, ас гöгöрса олысьясöс пыдди пуктöм, элясьтöг сьöкыдлунсö венöм. Гижöд сюрöсын-чизыр тöвлы воча мунöм, лэчкö шедöм, кыйсьысь син улö веськалöм.

- « Йöра» да «Руч» Г.Юшковлысь кывбуръяс лыддьöны  П. Ульнырова и Д.Расова

Г.А.Юшков «Руч»

1)Лёкысь пессьöмöн коли войыс.

Лымйыс гöгöрбок лои гöрд.

Сíйö вермис кö, эськö сёйис

Кокас лыöдзыс пырöм кöрт.

Сöмын изсисны сэтчö пиньяс:

Чорыд капканлöн вöлí дор.

И сэк аддзисны места синъяс,

Кытí йирны эз вöв сёр.

Сíйö водíс да йирис гусьöн

Ачыс ассьыс жö кокчöр лы.

Сылы вöр-ваыс вöлí муса-

Весиг эз сетлы öти шы.

2) Г.А.Юшков « Йöра»

Кузь кока, сизим вожа сюра-

Пу костöд аддзи сíйöс бура.

И сíйö менö бура аддзис,

Но пелысь гöгöр ветлíс надзöн.

Том небыд йывсö сёйис чöла.

 А менам öтка пуля вöлí

Но ме эг лый, кöть верми эськö.

А сíйö менам бурö эскис.

Нуőдысь1: « Őтка пуля» образöн мортöс паныд сувтöдöма вöр-валы. Гöрöд разьсьöмын тыдовтчö мортлöн выныс, мывкыдыс, ловъя лов понда кывкутöмыс. Позьö шуны, мый  морт вермис кыйсьысьöс.

Нуőдысь2: Кодí талун коми гижысьяс пиысь любöпырысь гижö-серпасалö тундра, нимöдö кöдзыд , йиа мусö? Дерт, Егор Рочев, сэнí чужлöм да быдмöм морт. Сíйö оз сöмын нимкодясь тундраöн, но и тöждысьö сы вöсна и зíльö эскöдана, стöча петкöдлыны кöр видзысьяслысь сьöкыд уджсö да олöмсö. Автор петкöдлö и йöзöс, кодъяс жуглöны тундралысь нэмöвöйся, вöрзьöдлытöм мичлунсö, оз жалитны, бырöдöны вына, стройнöй кока кöръясöс. Горш кöинысь лёкджыкöн Косков петкöдлíс асьсö, кор ловъя вывсьыс вундалíс кокъяссö, медым шедöдны кыс.

-Кывзöй Е.Рочевлысь « Дзолюк» повесьтысь юкöн. Лыддьö Д.Пименова.

«Дзолюк велалöма повны кöинысь, ошкысь, санысь, мортöс жö сíйö век пыдди пуктылíс. Косков кöрталíс Дзолюклы сьылíас крепыд капрон гез да вöлисти кокниджыка ышловзис,- öтик тай сюрис жö. Но мый вöчны тайö прöмысыскöд, Косков эз тöд, оз жö пиньяснас пöрччы кöр кокысь мичаник лым еджыд кысъяссö. Косковлы яйыс оз и ков, байдöгнас и голяöдзыс пöт. Но кысъясыс сэтшöма эськöн кажитчис Манялы!

Косков домис рос дíнъясö кöрлысь нёльнан коксö, зэлöдíс Дзолюкöс палатка моз. Косков лезвиеöн кырис Дзолюклысь бöр коксö. Омöльтчöм кöрлöн кучикыс шедíс кокниа. «Но, но,- öлöдíс пескылясьысь кöрöс Косков,- гöна чулкитöг кутан котравны тундратíыд…» Косков регыд помалíс бöр кокъяссö да вуджис водзас, сэки юрас жöвгис, кыдзи первойсö кажитчис, зэв тешкодь мöвп, тöвнас Виктор дадюлысь аддзылíс татшöм мича кока кöрöс, ставöн нимкодясисны. Сэтшöм жö удача öнí со вичмис сылы. Шуда кодзув улын на, буракö, чужлöма. «Гашкö, Каневлöн и кöрыс…» Но Косковлы эз нин удайтчы водзö нуöдны мöвпсö…»

Нуőдысь1: Е.Рочев сёрнитö и экологическöй проблемаяс йылысь: му пытшкысь озырлун перйöм. Миян кадö дзикöдз вежсис тундраыс. Сылöн лöз эрдъяс вылö сувталíсны бурöвöй вышкаяс, му пытшкысь булькйö- петö «сьöд зарни-нефть. Гижысь тöдчöдö, мый позьö перйыны мупытшса озырлунсö тундра дойдавтöг да тшыкöдтöг. Тайö му вылас колö лоны авъя, дöзьöра кöзяинöн. «Кодí талун доръяс тундрасö? Мый лоö локтан поколениекöд, сэтчöс олысьяскöд, кöр видзысьяскöд да прöмислöвикъяскöд? Косков кодь йöзыс –абу сöмын тундралöн да вöр-валöн, но и став йöзлöн да миян обществолöн кöинъяс.

Е.Рочев « Дзолюк» повесьтысь юкöн. Лыддьő А. Гребенюк

«Волíс Виктор Канев Колва бокын öти бурöвöй вылö. Ыджыд кöрт вышка да вагон-керкаяс шляпвидзöны еджыд нитшка паськыд веретя вылын. Эрдсö кыдзисюрö гижлалöмаöсь кöрт гусеницаяс. «Этша вылö дас трактор котралöма»,- думыштíс Виктор. «Мыйла нö налы ставыс веськодь?» Со бурöвöйвывса няйтсö лэдзлöмаöсь тыö. Сíйö письтöма и öнí сэтысь гудыр ваыс лэччö веськыда юö. Эз öмöй позь бурджыка потшнысö?»

Нуőдысь2: И.Тороповлöн «Тян» повесьтын Ваньöлöн приключениеяс. Повесьтыс вына, но асьсö дорйыны вермытöм вöр-ва йылысь, чужан мулöн мичлун йылысь нимкодьпырысь висьтасьöм, сíйöс видзысь морт сьöлöм пыр нуöдöм.

-« Тян» юкöнысь лыддьö М.В.Пименова

«Öнí , дедуш ,важкодь вöралöмыд ,буракö,некор нин оз ло,-ыджыд морт моз шуис зонка…

-Да,пиö,да,-ышловзис старик.-Вöр-васö ёна пондíсны пазöдны, некöн лои вöрса пемöс-пöткаыслы овнысö…А  сэсся и лёк йöз öстаткисö кыдзисюрö вийöны-джагйöдлöны, öта-мöдныс вежмöн,кодлы мый унджык сюрас…Тадзинад ассьыным мунымöс регыд ми орöдам… Коми йöзлысь медыджыд гажсö…

Старик чöв усьлíс , аддзытöма бара видзöдлíс внукыс вылö,ышловзис,шуис курыдмöм гöлöсöн:

-Вöръяс бырасны…Ёльяс косьмасны…Гырысьджык юяс чинасны да гудырмасны…Лючки вöралысь-кыйсьысь оз коль…Ок, сё морöй!..Сэки, дашкö,и Коми муыс оз ло  сэсся ас кодьысöн…Коми сьыланъяс вочасöн кусöны…Весиг сёрниыс вочасöн бырö…Коми мортыс и öнí быттьö абу коми кодь…»

Нуőдысь1: Шань мывкыда дед кöсйö, медым сылöн сямыс, сьöлöм пöсьлуныс вуджис аслас внукыслы-Ванялы. Сíйö тöдмöдö пармалöн пытшкöсса олöмöн, медым сы дорö муслуныс вöлí йиджтысьöма мортлöн став ловнас и вежöрнас да медым колис мортыскöд нэм кежлö.

Нуőдысь2: И.Тороповлöн « Тэрыб Кок» -сьöлöм вöрзьöдана висьт.

- Лыддьö висьтлысь пом: В.Пименова

«Тайö пöрйö Кык Кока вöлí öтнас.Дерт жö, киас эм сылöн чöскыдтор. Тэрыб Кок мелíа букöстыштíс да ньöжйöник мöдöдчис паныд. Босьтíс вомас чургöдöм нянь шöрöм, юрсö лэдзыштöмöн кутíс азыма няклявны.

Друг син водзас сылöн быттьö югнитлíс. Сэсся кымöсас мыйкö зэв чорыда шковгис.Синъяссьыс сявкнитíс би, и пырысь-пыр жö кусí лун югыдыс, быри выныс тэрыб кокъяссьыс. И сíйö уси чорыд гальки вылö. Кусысь вежöрыс медбöръяысь думыштíс: «Талун ме эг на удит ислöдлыны Дженьыд Кокöс…»

А звермöм чужöма Кык Кока нöшта куимысь кучкис чер тышкöн усьöм Тэрыб Коклы кымöсас, кытчö сíдзи эз и удитны быдмыны сюръяс».

Нуőдысь1: Тайö веськöдны позьтöм драма, кодí висьталö Кык Кокаяслöн лёклун йылысь. Тайö юкöныс дженьыд, лыйöм шы кодь жö.Тöдчööдам, мый йöрапи став сьöлöмсяньыс радейтö мортöс да эскö сылы, весиг кулíгас тöждысьö морт йылысь.

Нуőдысь2: Ёся, аслыспöлöс романтическöй рöмъяс пыр, И.Торопов « Оштö эн лый кыкысь» повесьтын петкöдлö, мыйöдз вöр-ва куштöмыс вайöдö.

-Повесьтысь юкöн лыддьö П.Холопова

«Ок, енмöй-видзысьöй, мыйла нö тэ лэдзан тадзисö керны?

Гожöмнад сыв му вывтíыс чашйысьöмаöсь да, ягыслысь топыд нитшка эжсö пасьталаыс кыдзисюрö гöрöмаöсь сьöкыд тракторъясöн, лöз сёйöдз бергöдöмаöсь, лыскöн-увйöн гудралöмаöсь да лойöмаöсь. Мыйта жмутвидзö кыддзыс да пипуыс яг пасьталаыс, сё во чöж быдмöмаыс. А мыйта и кольöма на öткöн-öткöн сулалысьыс! Оз ков ад горшъяслы кыддзыд да пипуыд! Оз вермыны, коньöръясöс, ва туйöд кылöдны да…

-Да мый нö тайö керсьö олöмас?- дзикöдз матö воöмöн пондíс норасьны Öньö. Да кыдзи нö позьö тадзисö уджавны? Этатшöм йöй этшöн пазöдны вöрсö? Да öд мöд муысь кö локтíсны кодъяскö, медлёк врагъясыс, и то эськö тадзисö эз чашйыны. А танí асланым жö йöз! Да кутшöм нö вöр выльысьсö вермылас быдмыны татöн? Да кутшöм нö йöй кöйдыс танí вермас потны да лэдзны вуж? Да кутшöм нö пув да чöд вермас быдмыны танí?

- Ой, енмöй-мездысьöй, да мыйла нö тэ татшöм ад горшъясыслысь ки-коксö он косьты? Кыдзи водзсасян накöд, Государственнöй план тыртысьяскöд».

Нуőдысь1: Государственнöй план. Кодí увтыртö мортöс, вöр-васö, найöс оз пыдди пукты да оз кут тöд вылын. Сылöн аслас оласног да гырысь вынъяс. Сы вылö уджалöны йöз, планлöн аслас законъяс. Сíйö оз тöждысь йöз вöсна, му да вöр-ва вöсна. Государственнöй план тöдö и сíйö, мый коркö бырас и дзонь народ-комияс, сíйö нинöмсö оз жалит,мед сöмын овны аслыс.  Абуöсь мортлöн тöдöмлунъяс, кыдз водзсасьны Государственнöй Планлы. Он кö видз пармасö, сетан найöс пежöсьтны- и тэнö вöр-ваыс öтдортас, оз сет сöстöм сынöднас лолавны, чöскыд ванас оз юктав, олöмыс пусь-пасьмунас, лёк ногöн бырас.

Нуőдысь2: Г. Юшков « Пияна ош» повесьтын Микулай нимкодьпырысь лыддьö вöрлысь мойдсö, мортöнджык кылö асьсö арся вöрын, кöнí и « ош кок туйтö аддзылан либö парсалöм пожöм пу, кытчö сíйö ассьыс кöзяин пассö кольöма». Сíйö тöждысьö, « кытчö -мый узьмöдчас тöв кежлас» пияна ошкыс.

-Юкőнсő лыддьő Е.Адамова

«Кыдз нö лысьтан мырддьыны коньöръяслысь мамнысö! Оз, Микулай оз вöрзьöд налысь мамнысö, асьнысö пиянсö оз кутав ни.

Дерт, кор унджыкöн рöдмасны, сэк позьö могмöдны мортыдлы кыян-виян сьöлöмсö, но кор бырлö и кыськö воас, и медводдза ошсö чергöдны… Пель вуж дíнас эськö Микулай нёйкнитас сэтшöм кык кока зверыслы. Мед оз сöмын асьсö тöд, мед гöгöрволас, мый колö и войтырсьыс вежавидзыштны».

Нуőдысь1: « Пияна ош» – висьт казьтылöм. Микулай казьтылö  аслас олöмысь тöдчана лоöмторъяс, вöчöмторъяс. Герой уджач, ыджыд сьöлöма да тэрмасьтöг мöвпалысь, эз этша ковмыв аддзывны быдторсö да ас вывтiыс нуны.  Микулайлöн антипод-Емель, скöр да омöлик морт, кодi нэмсö вöр-ваысь ставсö кыскö гортас. Сiйö туялiс да виис пияна ошкöс. Нем думайттöг, прöста сiдз. Ошйысьöм ради. А Микулайлöн  сылы бан бокас кучкöмыс кыдзкö оз öлöд Емельöс тайö лёк вöчöмсьыс.

Нуőдысь2: Со тадзи талунъя проза да поэзия петкöдлö вöр-васö- лирическöй ногöн серпасалö, нимöдö, зíльö стöча петкöдлыны вöрсö, юяссö и тыяссö, вöрса пемöсъяссö, туявны войвывса ывлавывсö, збыль вöвлöмасö мыччöдны. И век мöвпалö, колана ногöн-ö мортыс вöр-ва дорас матыстчö, кужö-ö видзны чужан мусö. Абу-ö чусмöма сьöлöмыс-лолыс, эз-ö дзикöдз чорзьöд сíйöс талунъя дзуг олöмыс? Кыдзи видзны да не тшыкöдны вöр-васö?

Думайт, мортöй, ачыд!

- А бőркыв пыдди М.Юдина лыддяс А.Некрасовлысь « Радейта ме пöся»  кывбур

- Нуőдысь1и 2:

Мыйта му вылас веж дзоридзыс,

Сымында бур сиам тíянлы.

Мыйта вöрын сьылысь лэбачыс,

Сымында муслун сиам тíянлы.

Мыйта юын эзысь чери сьöмыс,

Сымында шуд да бур лун тíянлы!

Видза колянныд!

                                      Вöдитчана литература

1.Бурилова, Н.А. Не погаси в себе огня: для учителей литературы, учащихся, студентов. -Сыктывкар: ООО « Издательство «Кола»,2008.-376с.

2.Ванеев, А.Е.Бöрйöм гижöдъяс: кывбуръяс.- Сыктывкар:ГУ Редакция журнала «Арт»,2007.-464с.

3.Коми литература видлалöм да днъялöм: хрестоматия 9-11 классяслы/ Е.В.Остапова.- Сыктывкар: Коми небöг лэдзанíн, 2005.-224л.б.

4. Коми литература: 11-öд класслы велöдчан небöг/В.Н.Дёмин.- Сыктывкар:Коми небöг лэдзанíн,2000.-192л.б.

5.Коми литература: хрестоматия 11-öд класслы/Е.В.Остапова.- Сыктывкар: ООО «Анбур», 2010.-392л.б.

6.» Коми муын-коми гаж»: республикаса конкурслöн гижöд чукöр.- Сыктывкар: ООО « Издательство «Кола»,2006.-320л.б.

7. Кузнецова, Т.Л. Литература сöвман туйяс: гижысь да кад.- Сыктывкар «Эскöм»,2003.-168л.б.

8.Латышева, В.А. Коми литература историяысь: учебнöй пособие.- Сыктывкарский университет,1995.-140с.

9.Остапова, Е.В.5-öд классын коми литература велöдöм: велöдчан да лыддьысян небöг дíнö методика вöзйöм.-Сыктывкар: ООО «Анбур», 2009.-48 л.б.

10.Остапова, Е.В. 9-öдклассын коми художествоа гижöд велöдöм: велöдысьлы отсасян небöг.-Сыктывкар: ООО «Анбур», 2007.-104л.б.

11.Пархачёв, А.И.Коми кыв да литература велöдысьлы.- Сыктывкар: коми РИППКРНО, 1994.-80л.б.

12.Тайö сьылöм-коми олöм: коми литературалы подув пуктысьяс йылысь уджъяс.- Сыктывкар: ООО « Издательство «Кола»,2008.-376с.

13.Тимин, В.В.Уна рöма сикöтш: 3-öд сюрсвося поэзия/ В.В.Тимин.- Сыктывкар:Коми небöг лэдзанíн,2002.-288л.б.

14.Торопов, И.Г. Тэрыб Кок.- Сыктывкар: АУ РК « Редакция журнала «Арт»,2011.-16с.

15. Юшков, Г.А. Öтувтöм гижöдъяс.Т.2.Роман да повесьтъяс.- Сыктывкар:Коми небöг лэдзанíн,2001.-656л.б.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

«Организация внеурочной деятельности: модель организации работы школы по реализации внеурочной деятельности в 5-х классах»

В рамках перехода на новые образовательные стандарты актуальным является вопрос  формирования модели построения внеурочной деятельности, ее специфики, основанной на   взаимосвязи внутре...

программа внеурочной деятельности"Экспериментальная деятельность педагога. Внеурочная деятельность в 5.классе"

Следуя требованиям новым ФГОС, наш лицей участвует в эксперименте по внедрению внеурочной деятельности в среднюю школу. Данная программа содержит пояснительную записку, тематическое и поурочное планир...

ВНЕУРОЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ. Основные задачи внеурочной деятельности

В соответствии с федеральным государственным образовательным стандартом начального общего образования (ФГОС НОО) основная образовательная программа начального общего образования реализуется обра...

"Приемы формирования исторического мировоззрения на уроках английского языка и во внеурочной деятельности "городской семинар «Приемы формирования исторического мировоззрения лингвистическими средствами на уроках и во внеурочной деятельности»

Презентация к выступлению на городском семинаре «Приемы формирования исторического мировоззрения лингвистическими средствами на уроках  и во внеурочной деятельности» в рамках инновационной площад...

Календарно-тематическое планирование (68 ч) для рабочей программы внеурочной деятельности по географии для 5-6 классов «Моя экологическая грамотность», составленной на основе Программы внеурочной деятельности «Моя экологическая грамотность 5-6 классы. Р

Календарно-тематическое планирование (68 ч) для рабочей программы внеурочной деятельности по географии для 5-6  классов «Моя экологическая грамотность», составленной на основе Программы внеу...

Применение здоровьесберегающих технологий на уроках ИЗО и во внеурочной деятельности. Формирование УУД в художественном обрвзовании, во внеурочной деятельности духовно-нравственной и направленности. Используемые педагогические методики.

Представление опыта рабботы на уроках изобразительного искусства. Доклад включает в себя примеры практического применения современных педагогических технологий на уроках и во внеурочной деятельности. ...

План-конспект внеурочной деятельности в 4 классе по теме «Использование метода проектов во внеурочной деятельности».

План-конспект внеурочной деятельности в 4 классе по  теме «Использование метода проектов во внеурочной деятельности"Тема: "Экология Земли"На своем занятии, я решила связать 2 предмета: информатик...