Сценарий праздника "День чувашского языка"
методическая разработка по теме
Сценарий праздника "День чувашского языка" на чувашском языке.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
kopiya_prazdn_26apr2007.doc | 70 КБ |
Предварительный просмотр:
Ч=ваш ч\лхи кун\.
Ака уй=х\н 26-м\ш\.2007 ёул
Х=насене ё=к=р-т=варпа к\тсе илекенсем:
Краснов Романпа Егорова Валерия
Экскурсоводсем:Семенова Анна, Прокопьева Кристина, Иванова Анастасия, Титова Надежда (8 «б»класс). В\сем хакл= х=насене т=ван шкулпа паллаштарч\ё.
1-м\ш хутри экскурсовод.
Хакл= х=насем! Эпир Сире ыр= сунса к\тсе илетп\р. Пир\н шкул – Канаш хулинчи чи ват= шкул шутланать. К=ёал шкул 85 ёулхи уявне ирттерме хат\рленет. Ёул\ нумай иртн\ пулсан та шкулта т\рл\, нумай енл\, интересл\ \ёсем пулса иртеёё\. Эпир хам=р ёит\нъсемпе мухтанма та пултаратп=р. 2005-м\ш ёулта 5 в\ренекен шкултан медальпе в\ренсе тухн=, хулари олимпиад=сенче 16 ача малти выр=нсене йыш=нн=. 2006-м\ш ёулта 4 в\ренекен шкултан медальпе в\ренсе тухн=, хулара ирттерекен олимпиад=сенче 17 ача малтисен шут\нче пулн=. Пир\н шкулта т\рл\ \ёсем пулса иртеёё\. Кунта 9 кружок \ёлет, секцисем тата ытти те. Шкулти мероприятисенчен П\лъ кунне, Ам=шсен кунне, Тусл= ёемье тата нумай нумай \ёсене ас=нса х=варма пулать. Анчах эпир яланах Ё\нтеръ кунне чи п\ррем\ш выр=на лартатп=р. Ку мероприяти =руран =р=ва куёса пырать. «Хам=р ветерансене них=ёан та манас марчч\, яланах асра тытасчч\», - тетп\р эпир ачасене. В\сем сумл= ветерансене хисеплеёё\, ялан х=нана ч\неёё\. Ыр= с\нъсемш\н пит\ пыс=к тав, тайма пуё хакл= ветерансене. Шкул ум\нче ъсекен хур=нсем 1941 ёулхине т=ван шкула п\терн\ в\ренекенсене аса илтереёё\. Хам=р шкул=н пуян историне манас марчч\, яланах ёак \ёсене пурн=ёласа пырасч\. Иртн\ =русен =с-хак=л культурине упраса х=варасси – пир\н тив\ё.
Пир\н шкул теплици к=ёал Республик=ри конкурсра п\ррем\ш выр=н илме тив\ёл\ пулч\. Ёак ёит\нъ – п\т\м ачасен \ё\. Шкул пахчинче, теплицинче ъсекен пахча ёим\ё, чечексем – пурте ачасем тата в\рентекенсем т=р=шнипе пулн=. Ахальтен каламан ваттисем: «/ё – пурн=ё илем\».
2 хутри экскурсовод
Стенд
Пир\н шкул историй\ Канаш хули историй\пе тач= ёых=нса т=рать. Канаш ё\нелсе, хитреленсе пыни лай=х кур=нать. Ку \ёе эпир те туса пыратп=р: йыв=ёсем, чечексем лартатп=р, ёъп-ёап пуётаратп=р, субботниксенче \ёлетп\р. Т=ван хула илем\ш\н т=р=шатп=р.
Стенд 2В\сем Т=ван Ё\ршыва сыхлан=.
Т=ван Ё\ршыв=н асл= в=рёинче пир\н шкулта в\ренекенсем те пулн=. Х=ш\ п\ри ёап=ёу хир\нчен тавр=найман. В\сен яч\сене пир\н шкул историне ылт=н сас паллисемпе ёырса хун=. Эпир в\сене ялан асра тыт=п=р.
Этнографи к\тес\
Пире хал=х культурипе паллаштарма этнографи к\тес\ пул=шать. Ёак япаласене пир\н в\ренекенсемпе в\рентекенсем пуётарн=. Ку \ёе эпир ъл\м те туса пыма т=р=ш=п=р.
Т\р\ пулт=р парне.(Выставка)
Краеведени библиотекин к\неке выставки. Выставк=на й\ркелекен\ Библиотека ертъёи – Кузьмина Надежда Германовна.
Уява уёни.
Таш= 10 класс «Ч=ваш вальс\»
Иванова Юля:
Ыр= кун пулт=р, хакл= юлташсем. Паян эпир сир\нпе т=ван ч\лхем\р ёинчен – ун=н пуянл=х\пе илем\ ёинчен, ун=н тасал=хне упрамалли ёинчен калаёма пуётар=нн=.
Ломжев Виктор:
Ч=ваш ч\лхи кун\ пир\н республик=ра – пыс=к уяв. Ёак уява эпир 1992-м\ш ёултанпа палл= т=ватп=р, =на ч=вашсен палл= просветител\ И.Я.Яковлев ёуралн= куна чысласа ирттеретп\р.
Иванова Юля:
«Хал=ха т=ван ч\лхине манма хушни – ёав хал=ха вилме хушнипе п\рех» - тен\ Иван Яковлевич Яковлев педагог. Ч=нах та, ч\лхе в=л – хал=х чун\. Х=йне хисеплекен кирек х=ш хал=х та х=й\н т=ван ч\лхине чи пыс=к пуянл=х выр=нне хурать. Хал=х =на нумай \м\р хушши, т\рл\ йыв=рл=х тъссе упран=, аталантарса пуянлатн=.
Ломжев Виктор:
Хал\ п\т\м\шле п\лъ паракан 8-м\ш номерл\ в=там шкул директорне Максимов Борис Ивановича с=мах паратп=р.
Ломжев Виктор:
Мухтавл= ч=ваш ёыравёисем те т=ван ч\лхем\ре т\нче умне к=лараёё\, ун=н ятне ёъле ё\клеёё\. К=ёал эпир Петр Петрович Хусанкай 100 ёул тултарнине пал=ртр=м=р. Пир\н республик=ра 2007-м\ш ёула палл= поэта халаллан=. Ак= еплерех ёырн= хал=х поэч\ ч=вашсем ёинчен.
С=вва вулакан\ - Михайлов Евгений 9 «б» класс в\ренекен\.
Эпир пулн=, пур, пулатп=р!
/м\рсем иртсе пыраёё\
Ъстерсе =с-хал мулне.
К\некеё\сем шыраёё\
Ч=вашсен кунне-ёулне.
Тинкеретп\р малалла,
Кайрине те халь куратп=р…
Ман=н шух=ш=мпала –
Эпир пулн=, пур, пулатп=р!
П\р в=рман пулсан этемл\х,
Т\рл\ йыв=ё пур унта.
Яр=нса к=на ъсмел\х
Выр=н ёит\ в=рманта.
Касн=, в=т=рн= пире,
К=класа х=ртман та мар-т=р.
В=рл=х юлн= пурп\рех:
Эпир пулн=, пур, пулатп=р!
Иванова Юля:
Туссем калаён= чух, т=ван ч\лхем\м,
Шур ак=ш т\к\ ев\р эс ёемёе,
Санпа ман хал=х чун\ те илемл\
Ёърет ёълте те ё\р ёинче в\ёсе.
Ломжев Виктор:
Юрлан= чух сассу хитре те уё=,
Каять в=рман та, хир те янраса,
Чулсем ёинчен канми- т=ми ё=лкуё\
Юхса й=панн= пек сассу таса.
Юр=. «Т=ван ен». Шкулти учительсен ушк=н\ юрлать.
(юрласа п\терсен)
Иванова Юля:
Юр=. «Юрлас-ташласс=м килет». Учительсен ушк=н\ юрлать.
Т=ван ен.
К\ввипе с=мах\сем Н.Иванов=н
Тух=ёран х=парсан сар х\вел,
Эп итлет\п ирхи ё\н к\вве.
Пуёлансасс=н к\р-шав уй-хирте
Ё\нетъ \ёлеме в=й к\ртет.
Хушса юрламалли:
Т=ван ен, савн= ял, т=ван кил,
Илемпе ил\ртет\н чуна.
Т=ван ен, савн= ял, т=ван кил,
Эс хушат=н манра ё\н ёунат.
Анне кил\н манми ук=лчи
Шап-шурах чечекри сад пахчи.
Уё= сывл=ш ч\нсен х=й патне
Турт=нать чун таврал=х енне.
Юрлас-ташласс=м килет.
К\ввипе с=мах\сем Н.Иванов=н
Тус-йышсемпе п\рле чух,
Умра хуйх=м-суйх=м ёук
Пурн=ёланать пур т\ллев.
В=й-хал =м=ртма ч\нет
Тусл=х та ёир\пленет
Юрлас-ташласс=м килет.
Т=вансемпе п\рле чух,
+шш=н пырсан калаёу.
Чунтан сав=нас килет.
Сав=нса чун киленет
Т=ван кил илемленет
Юрлас-ташласс=м килет.
Ял-йышсемпе п\рле чух,
/ёе тухсан х\рет чун
Ъс\м =н=ёу пиллет.
+нланулл=н п\р-п\рне
Чыс-хисеп тун= чухне
Юрлас-ташласс=м килет.
Ломжев Виктор:
Х\вел шевли – анне кули,
Анне сасси – ч\кеё юрри.
Анне пулсан – телей тулли,
Чи хакл= мул – анне пурри.
Калаёу. «Ам=ш\пе ыв=л\»
Ам=ш\ - Семенова Анна 8 «б» класс в\ренекен\.
Ыв=л\ - Матвеев Владимир 2 «а» класс в\ренекен\.
С=в=. «Хыпар» 2007 к=рлач=н 27-м\ш\.Левтина Марье
Ам=ш\пе ыв=л\.
- Анне, уя тухса утсасс=н,
М\скер унта ялан кашлать?
- Унта сар тул= пит ачашш=н
Ёилпе м=наёл=н хумханать.
Ё\р хал=ха т=рантарать,
Пуянл=х\ в=й-хал парать.
- Анне, тъпенелле п=хсасс=н,
М\скер унта й=лт=ртатать?
- Ёут ё=лт=р х\лхемне сапсасс=н
Ч=ваш ё\рне, ав, ёутатать.
Мухтать в=л Шурш=л каччине,
С=вапл= Андриян ятне.
- Анне, \ёлен\ чух юрлат=н,
М\не п\лсе, Кама савса?
- Тавах Тура, сав=нтарат=н
Т=ван ё\ре эс юратса
Пин т\рл\ юр= ёыр=нать –
+на пур хал=х та юрлать.
- Ъссесс\н эп артист пулат=п,
Т=ван ё\ре мухтап ялан.
- /м\тленниш\н сав=нат=п,
Эс т=р=шса в\рен малтан.
Нумай вула, нумай \ёле,
Ё\ршыв=ма ё\кле ёъле.
Иванова Юля:
Пурте, пурте ыр сунаёё\,
Ачасем, пире паян.
Янратар-и пит хавасс=н
С=в=-юр= ян та ян.
Юр=. «П\р кунхине урамра». 2 «а» класс ушк=н\ юрлать.
П\р кунхине урамра. (Шътл\ в=й=)
Пет\р Ё=лкуё с=вви
Николай Тимофеев к\вви
Ирхине ирех паян
Тухр=м эп\ урама.
Тыт=нн= унта автан
С\рме куп=с калама.
Ак= ёапла, ак ёапла
С\рме куп=с калама.
П\ч\к сар= ч\п\сем
Саркаланса ташлаёё\.
Ал= ёупса ам=шсем
Сав=найса т=раёё\.
Ак= ёапла ал ёупса
Сав=найса т=раёё\.
Тъпере ч\кеё кулса
К\в\ май=н яр=нать.
Ч\псене саламласа
Ёунаттине в=л суллать.
Ак= ёапла, ак ёапла
Ёунаттине в=л суллать.
1 ертсе пыракан:
Эп – ч=ваш ачи. Сават=п
Хам=р=н ч=ваш ё\рне.
В=л кипке те ман, с=пка та,
+на манм=п \м\рне.
Эп – ч=ваш ачи. Сават=п
Ч\в\л- ч\в\л ч\лхене,
Юратап юрра-с=вва та,
Куп=са та к\слене.
Федоров Саша:
«М\н ч=ваш ч\лхи!» - илтетп\р
Х=ш чухне ч=вашранах.
Й\р\нсе п=хса илетп\р
Ун йышши каёрашкана.
Сценка. «П=к=варить».Выляканнисем: Прокопьева Кристин=па Кузьмин Саша. 8 «б» класс
Ломжев Виктор:
Выр=сла п\лни – пыс=к ырл=х, пыс=к ёит\нъ. Анчах в=л пир\н ч=ваш ч\лхине тата Раёёейри ытти хал=хсен ч\лхисене те хупламасть, пурн=ёран х\ссе к=лармасть. В\сем кашниех кирл\. Пир\н шкулти в\рентекен Введенская Валентина Павловна ёырн= с=в=па к\велен\ «С Россией рядом» юрра Климова Настя юрласа парать.
Федоров Саша:
Ч=вашсем, ч=вашла калаёмас=р,
Ан имен\р ч=ваш пулн=ран.
Ч=вашсем, ч=вашла юрламас=р,
Ан писсем\р т=ван хал=хран.
Анатолий Смолин ёырн= «Ч=ваш хал=хне» с=в=. 6 «а» класс в\ренекен\ Егорова Валерия вулать
Анатолий Смолин ёырн= «Ч=ваш хал=хне» с=в=.
Темле х=ват пирте пурах-т=р –
Ахальтен мар ч=тать ч=ваш.
Ёапах та Тур= ан п=рахт=р
К=штах ёуталт=рчч\малаш.
М\ск\нл\хе тъссе ёитет-т\р,
Тек пулар мар ытла й=ваш.
Х=й пурн=ёне к=штах ё\нетт\р,
К=ш м=наёлант=рчч\ ч=ваш.
Ч=ваш=н ыр= пур т\ллев\,
Ёухалас марчч\-ха, атьсем.
Ахальтен мар пире пиллен\:
«Т\нче п\тет – ч=ваш п\тсен».
Ч=ваш ёынни хастар та патт=р!
(К=штах мухтар-ха хам=ра.)
Малашл=ха шанса п=хатп=р:
Х=вач\ пур-ха хал=хра!
Иванова Юля:
Ч=ваш хал=х с=махл=хне фольклор ушк=н\сем к=тартса пама пултараёё\. «/л\кхи ачасен в=й= саманч\» «Мерчен» фольклор ушк=н\ к=тартса парать. 8«б» класс
Федоров Саша:
Ай-хай юрри, ч=ваш юрри!
М\н пур тата унран ырри!
/ёре в=л - \ёл\, йых=рулл=,
К\рекере с=пайл=, сумл=,
Ёемёе ёурхи уяв ёитсен
Янрать юна п=лхатиччен.
Юр=. «Ёурхи илем» 6 «б» класра в\ренекен Прокопьева Анжела юрлать.
Иванова Юля:
Илемл\, илемл\, илемл\ ч=ваш ташши,
Илемл\ ч=ваш ташши те
Ташлама п\лсен к=на.
Ч=ваш ташши. 3 «а» класс ташлать
Ломжев Виктор:
Ёуркуннепе анне с=нар\
Мана п\р ев\р туй=нать.
Телей сунса аннем\р мар-и
Ёурхи кун пек пире л=пкать?
Ё\ршывпала анне с=нар\
Мана п\р ев\р туй=нать.
Ё\ршыв=м пек аннем\р мар-и
Пире в=й-хал парса т=рать?
Юр= 5 «а» класри Лезина Катя юрлать
Иванова Юля:
Эй, шкул –
Пир\н ыр= та ёут= ачал=х \шни! (поляна)
Эй, шкул –
Сав=нни, шырани, х\мленни, юратни!
Т=хта,
Эс пире каламашк=н т=хта: «Сыв= пул!»
К=штах сав=нар-ха,
Юрлар-ха, ташлар-ха,
Пулар-ха санпа, т=ван шкул.
Юр= «Шкул вальс\» 8 «б» класс ушк=н\ юрлать.
Шкул вальс\.
К\вви Юрий Кудаков=н, с=вви Анатолий Чебанов=н
Тахёан сывпулашсасс=н та
Юратн= шкул тухмасть асран.
Кирек =ёта кайсасс=н та
Ч\ре =на манмасть нихёан.
Хушса юрламалли:
Асран кайми шкул вальс\
К=вар сапать чуна.
Шкул вальс\, ах, шкул вальс\,
Ч\нет пире ёула.
Хурак=ш ч\пписем пекех
Салан\ё пур тус-тант=шсем.
Ачал=х тавр=нм\ текех,
+на тем пек ч\нсесс\н те
Хушса юрламалли:
Тавах, учительсем сире!
Упран\ ят=р ч\рере.
Чун =шине парса пире
Теллей пиллер\р \м\ре.
Хушса юрламалли:
1 ертсе пыракан:
Килет
Тух=ёран
Ылт=н-к\м\л сапса сав=к шуё=м.
Янрать,
Таврана ытк=нать пир\н ёул=мл= вальс.
Паян
Санпала калаёма п\леймест\п эп, тус=м,
Ачал=хри тус=м,
Санпа ёавр=нат=п,
Епле ман санпа уйр=лас?
Ломжев Виктор:
Т=р=шса =с-т=н парат=н
Ёулсерен,
Кашнине ыр пурн=ё ёул\
Парнелен.
Ёав=нпа кун-ёул илемл\,
Ёав=нпа эпир телейл\,
Тавтапуё сана, учитель ч\ререн.
Канашри педагогика колледжри учительсен ушк=н\ юрлать
Федоров Саша:
Т\нче хитре х\вел кулса т=рсан,
Т\нче хитре чун кан=ёл= пулсан.
Ч=ваш=мсем, п\рне-п\ри каёар=р,
П\рне п\ри ыр сун=р к=м=лтан.
Ёак \м\р т=р=х ут=р юр=па,
Тус-тант=шпа та савн= м=ш=рпа,
П\рне –п\ри в=й пар=р, вут хыптар=р
Юратупа та =ш= с=махпа.
Юр= «Вальс» 11 «б» класра в\ренекен Вишневский Александр юрлать
Иванова Юля:
Ир\кл\ ё\ршыв ытам\нче,
Ёут= хумл= Ат=л х\рринче
/ёчен хал=х,
Ч=ваш хал=х пур=нать,
Ёир\пп\н, х=юлл=н малалла утать…
Федоров Саша:
Ч=ваш ч\лхи – хал=х=н \м\р сънми =с-т=н чечек\. Ч=ваш хал=хне ёутта к=ларакан\ Иван Яковлевич Яковлев х=й\н халал\нче ёапла ёырса х=варн=:
Ломжев Виктор:
«Туссем, т=вансем ытарайми ч=ваш ёыннисем! М\н \м\р\м т=ршш\пех чун=мпа, ч\ремпе ёунса пур=нт=м сир\нш\н… Ан ман=р, астуса т=р=р ёакна! Эсир х=в=р хал=х=р=н ч\лхинчен ютш=нмасан, хал=х к=м=л\ п\т\мпех сир\н алл=рта пул\».
Федоров Саша:
Хал\ вара пир\н в\рентекен\м\р \ёне малалла туса пымалла, т=ван ч\лхене аталантармалла, т\пчемелле, упрамалла.
Ч=ваш ч\лхипе в\рентекен, шкул директор\, Канаш хула администраций\н в\рентъ тата ёамр=ксен политикин пай\нче \ёлекен Каллина Нина Петровна с=мах илеёё\.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
сценарий урока по чувашского языку "Аквариумные рыбки"
Урок на тему "Аквариумные рыбки". Позволяет развить творческие способности ребёнка,ввести на уроке элементы проектной деятельности....
Послание Главы Чувашии Государственному Совету Чувашской Республики (на чувашском языке)
26 января в Чувашском государственном театре оперы и балета состоялось оглашение ежегодного Послания Главы республики....
План работы ШМО учителей родного (чувашского) языка и литературы, родного (башкирского) языка, башкирского языка (государственного), истории и культуры Башкортостана МОБУ СОШ с.Ефремкино
Задачи ШМО:1. Повышения качества знаний по родному языку и литературе (чувашскому), башкирскому языку и истории и культуре Башкортостана.2. Выработать орфоэпические, инто...
Сценарий концерта, посвященный чувашскому языку.
Сценарий концерта, посвященный чувашскому языку....
Внеклассное мероприятие по чувашскому языку и литературе "Родной язык - душа народа"
21 февраля весь мир отмечает Международный день родного языка. В этот день МБОУ « Староильмовская СОШ» совместно с сельской библиотекой провели день зан...
Презентация к выступлению на районном семинаре учителей чувашского языка и литературы по проблеме "Пути повышения проофессиональной компетентности учителей родного языка и литературы"
Презентация предназначена к выступлению (докладу) "И.Я.Яковлев- первый чувашский просветитель"....
Методическое пособие учебного курса родной (чувашский ) язык «Исследователи чувашского языка"
Чăваш чĕлхи – чăваш халăхĕн наци чĕлхи. Вăл кулленхи калаçу чĕлхи çеç мар – радиопа телевидени, чăвашла хаçатсемпе журналсен, чăваш театрĕсен т. ыт. чĕлхи те. В.И.Ленин чĕлхе çинчен çапла ...