Открытый урок "Условия проживания. Трущобы"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс)

Агадуллина Флюза Мадхатовна

Тема урока: «Условия проживания. Трущобы»

Класс:11

Уровень обучения: базовый.

Цель урока: повышение образовательного уровня, совершенствование коммуникативной компетенции учащихся на основе практического владения знаниями.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Учитель английского языка

МБОУ Кирюшкинской СОШ

Бугурусланского района

 Оренбургской области

Тема урока: «Условия проживания. Трущобы»

Класс:11

Уровень обучения: базовый.

Цель урока: повышение образовательного уровня, совершенствование коммуникативной компетенции учащихся на основе практического владения знаниями.

Образовательные: развивать лингвистический и общий кругозор учащихся; практиковать учащихся в чтении с полным пониманием и извлечением необходимой информации, аудировании с извлечением необходимой информации, говорении.

Развивающие: развивать интеллектуальные и познавательные способности учащихся, умения работать в паре, группе, к переключению внимания в разных видах речевой деятельности.

Воспитательные: воспитывать способность к сопереживанию, чувство толерантности, желание изменить мир к лучшему.

Планируемые результаты:

Предметные 

Развитие навыков чтения о жизни в городских трущобах с полным пониманием и выделением полезной информации

Использовать активную лексику в речи (употреблять в устной монологической и диалогической речи лексические единицы и речевые структуры

Совершенствовать навыки аудирования, чтения.

Личностные

Развивать мотивацию учебной деятельности и формировать личностный смысл учения, осознавать степень своего усвоения материала.

Метапредметные

Формировать целостное представление о проблеме урока.

Учить соотносить свои действия с планируемым результатом.

Учить организовывать учебное сотрудничество.

Методы обучения: словесные, беседа, объяснение, дискуссия, наглядные, демонстрация, практические упражнения, коллективная работа.

Тип урока: урок систематизации и обобщения знаний и умений

Оснащение: УМК Spotlight 11, СD-диск с записью задания по аудированию, компьютер, картинки, раздаточный материал.

ХОД УРОКА

  1. Организационный этап.
  1. Приветствие. Речевая разминка. Рапорт дежурного.

       Приветствует учащихся с использованием речевых клише. Введение в атмосферу

       иноязычной речи через языковые выражения: Т. «How are you today? I hope you will be

        active…..»

  1. Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

Учитель создает проблемную ситуацию, которая подводит учащихся к формированию цели урока.

Т. «Look at the pictures and try to guess the topic of the lesson.

Ch. «We’ll know the origin of the problem.  We’ll learn how people live in slums and what prospects they have. We’ll use the new words in your own speech».

T. «Today we are going to have a close look at shanty towns. We’ll read the text and discuss the problems of shanty towns. So, we’ll discuss the problem of urbanization in the developing world».

  1. Актуализация знаний.  Работа на основе ранее изученного материала.

Учитель предлагает повторить материал предыдущего урока.

Т. «Let’s review the vocabulary of the previous lesson! I’ll give you a test and you’ll choose the right answer». (Приложение 1)

  1. Обобщение и систематизация знаний.  
  1. Подготовка учащихся к обобщенной деятельности. Лексическая работа.

      Т. предлагает прочитать и повторить слова по теме: «Before we start reading a text concerning

      this problem I'd like to introduce some new words which will help you understand the text and then

      you will be able to offer your opinions on this topic. Let’s look at the screen and study the new    

      vocabulary you need during this lesson “Shanty town”.  Read the words in turn.

      (Ученики читают текст « Shanty town».)     

   

      ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

      a shanty/a hut – лачуга, хижина, a slum- трущоба, overcrowded - перенаселённый, a community -  

     сообщество, worthless – бесполезный, ничтожный, poverty - бедность, a conflict - конфликт, a    

     prospect - перспектива, vast - обширный, decent-приемлемый, affordable – доступный по

     средствам,

     malnutrition - недоедание, sanitation- санитария, a loan-заём, authorities – представители власти,

     permanent- постоянный, an amenity – жизненное удобство, a dweller - жилец, urbanization-

     урбанизация.   (Приложение 2)

  1. Воспроизведение на новом уровне (переформулированные вопросы).
  1. Работа по теме урока. Развитие изучающего чтения (Reading for detailed understanding)

Упр. 1, стр. 96.

Т. «Look at the picture. What is a shantytown?»   

Ch.  A shanty town is a slum. It is an overcrowded community where there is poor quality housing

and little or no access to basic services.

Т. How can these words be related to the topic. Read the text and check.

T. What do you feel looking at the picture?  

Ch. I feel disgusted. The place look very s terrible. It’s not a cosy place for people to live in.

I can see a lot of rubbish. It attracts a lot of flies and rats, so dangerous diseases can start easily.

T. What are living conditions in shanty towns, do you think? Use the words given on the slide. (overcrowded, malnutrition, basic services, disease, access, crime, poverty, child labour, medical care, clean water, unemployment)

Ch.  People are very poor. They do not have enough food. They have to struggle with hunger and malnutrition.  They have to put up with violence and crime.  I think they have no access to clean running water, electricity and medicine. It is hard to find a job, and they can hardly make ends meet. Many children do not go to school; they have to work to survive.

(Ученики отвечают на поставленные вопросы)

Упр. 2, стр. 96.

 Т. Read the text again carefully and choose the correct word (A, B, C or D) for each gap (1-7).

 (Ученики читают текст еще раз, выбирают правильный ответ и проверяют после   прослушивания текста)

      Keys:  1 B, 2 C, 3 A, 4 C, 5 D, 6 C, 7 A.

      Т. Now read the task of exercise 2b. Let’s try to guess the meaning of the words Who can explain?

        (Ученики определяют значение выделенных слов)

worthless: having no value
poverty: state of being extremely poor
conflict: fighting, battle or war
prospect: possibility
vast: extremely big
decent: at an acceptable level
affordable: inexpensive
Malnutrition: physical condition caused by poor eating habits/lack of food
sanitation: system from taking dirty/waste water away from buildings to improve public health
loans: sums of borrowed money which must be paid back
permanent: lasting forever

     Упр. 3, стр. 96

     Групповая работа. (Ученики читают вопросы упражнения, обсуждают в группах  

     представленную проблему в виде вопроса и представляют классу)

Т. Let’s listen to the text again and answer the questions of exercise 3. Discuss in-group problems and then present your answers to the class.

Ch. - Shantytowns started because governments failed to cope with the great quantity of people coming to their cities from the countryside.

- People living in shantytowns have to face many problems. They are overcrowding, lack of clean water and sanitation, poverty and malnutrition, crime and violence, child labour and unemployment.

- Charities can offer slum dwellers loans to start businesses and earn a living. Governments can provide shantytowns with electricity, running water and other amenities. Slum communities can work together to solve their problems.

  1. Физкультминутка:

Look left, right (глазами влево, вправо)

Look up, look down  (глазами вверх, вниз)

Look around.  (глазами по кругу)

Look at your nose  (смотрим на нос)

Look at that rose  (одну руку вытягиваем как будто держим цветок, и смотрим)

Close your eyes  (закрываем глаза)

Open, wink and smile. (открываем, моргаем и улыбаемся)

  1. Применение знаний и умений в новой ситуации

1. Развитие чтения с целью извлечь необходимую информацию. (Reading for specific information)

      T. You are going to read some facts about people’s life in Kibera and answer the question: What do

      people of Kibera lack and need?  The vocabulary can help you to understand the text.

Vocabulary:

refuse – отбросы, мусор

virtually – фактически, по сути

sewers – сточная труба

squalor - грязь

contaminated – загрязнённый, заражённый

causey – небольшая дамба, гать

stench – зловоние

overpowering – неодолимый, подавляющий

rife – обычный, частый

appalling – ужасный, потрясающий

Kibera

        This is Kibera. It is 5 km from the centre of the Kenya’s capital of Nairobi. It is widely accepted as being the world’s largest slum. Its area is approximately two and a half square km and the population is somewhere between 750,000 and 1,000,000. Nobody is sure.

         Whatever the estimates, one thing is certain; conditions on the ground are like nothing you have ever seen before. Waste and refuse are virtually everywhere you look. Sanitation is virtually non-existent and open sewers flow down almost everywhere on the way. Children play in its squalor contaminated water causeys. The stench is overpowering and, not surprisingly, disease is rife. Around 20 % of children die before the age of five and close to 60 % of the adult population are HIV (human immunodeficiency virus) positive. The average family lives in a single-room shack and survives on the equivalent of around 85 pence per day. Both children will only eat one basic meal per day. In short, it is the scene of some of the worst poverty and most appalling living conditions on our planet. (Приложение 3)

(Ученики читают текст и отвечают на вопрос)

  1. Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

T. Let’s do the next tasks. You should take the worksheets, do and change the tasks and check the answers using the keys.

(Класс делится на 2 группы, каждая получается задания, которые выполняют и проводят взаимопроверку решений в сравнении с эталоном).

 (Ученики слушают текст и определяют значение предложенных слов)

       Задание для 1 группы.

T. Match the information in column A to the right numbers in column B. There is one number that you can’t match to any information.

1. something that makes it comfortable or enjoyable to live

or work somewhere

a) worthless

2. having no value

b) dweller

3. inexpensive/ cheap enough for ordinary people to have

c) amenity

4. someone who lives in a particular type of place

d) permanent

5. physical condition caused by poor eating habits or lack of food

e) loan

6. lasting forever

f) vast

7. sums of borrowed money which must be paid back

g) decent

8. extremely large

h) sanitation

9. at an acceptable level/ good enough

i) malnutrition

10. processes relating to people's health, especially the systems

that supply water and deal with human waste

j) affordable

 

Задание для 2 группы.

T. Cross out the false statements.

1. Cross out the false statements:

1.A shanty is a small untidy hut.

2.When you can buy something it’s affordable.

3.When people live in poverty they have no money for necessary things.

4.A slum is a lot of well-furnished houses.

T. Choose the right variant

        2. Choose the right variant

1. Modern people are used to have all the amenities/communities.

2. The station was permanent/overcrowded so we had to wait for the next train.

3. I was bitten by a snake in my childhood so I have the permanent/ overcrowded fear when I see them.

4. Malnutrition/Urbanisation in some African countries cause a lot of deaths.

5. People in slums live in poverty/sanitation.

6. The city amenities/authorities are going to meet people from the district.

 (Приложение 4)

  1. Рефлексия (подведение итогов занятия)

         Анализ и содержание итогов работы, формирование выводов по изученному материалу

T. Now let’s sum up. What have you learned at the lesson? What can you do now?

Ch. We can speak about one of the effects of urbanization - shanty towns, describe living conditions there

Ch. We can speak about actions that can be taken to improve the life of shanty town dwellers.

T. At home you should do the tasks from your workbook p.96 ex. 4

     Your marks for today are...

T. Lesson is over! Thanks for your hard work. Goodbye! See you next time.

Приложение 1

Тест-контроль лексики модуля 5а и навыков построения общих и специальных вопросов.

Список вопросов теста

Вопрос 1

Заполните пропуск верным по смыслу словом.

A ... is a house where homeless people live.

Варианты ответов

  • squat
  • foster home
  • hostel

Вопрос 2

Вставьте подходящее по смыслу словосочетание.

Homeless people ... by begging.

 Варианты ответов

  • toss a few coins
  • almost choke
  • make ends meet

Вопрос 3

Какой вопрос построен грамматически правильно?

Варианты ответов

  • Where did you spend your first night?
  • Where did you spent your first night?
  • Where you spent your first night?

Вопрос 4

Какой вопрос построен грамматически правильно?

Варианты ответов

  • Who with do you usually share a hostel room?
  • Who do you usually share a hostel room with?
  • With who do you usually share a hostel room?

Вопрос 5

Какой вопрос построен грамматически правильно?

Варианты ответов

  • Why is there a lot of disused warehouses in this part of the city?
  • Why there are a lot of disused warehouses in this part of the city?
  • Why are there a lot of disused warehouses in this part of the city?

Вопрос 6

Какой вопрос построен грамматически правильно?

Варианты ответов

  • Does there a lot of crime and poverty in rough areas?
  • Is there a lot of crime and poverty in rough areas?
  • Are there a lot of crime and poverty in rough area?

Вопрос 7

Какой вопрос построен грамматически правильно?

Варианты ответов

  • Did she has a dream?
  • Had she a dream?
  • Did she have a dream?

Keys:  1. Hostel, 2. make ends meet, 3. Where did you spend your first night?, 4. Who do you usually share a hostel room with?, 5. Why are there a lot of disused warehouses in this part of the city?, 6. Are there a lot of crime and poverty in rough area?, 7. Did she have a dream?

       Приложение 2

ГЛОССАРИЙ ПО ТЕМЕ:

a shanty/a hut – лачуга, хижина

a slum- трущоба

overcrowded - перенаселённый,

a community - сообщество,

worthless – бесполезный, ничтожный,

poverty - бедность,

a conflict - конфликт,

a prospect - перспектива,

vast - обширный,

decent-приемлемый,

affordable – доступный по средствам,

malnutrition - недоедание,

sanitation- санитария,

a loan-заём,

authorities – представители власти,

permanent- постоянный,

an amenity – жизненное удобство,

a dweller - жилец,

urbanization-урбанизация

Приложение 3

Kibera

This is Kibera. It is 5 km from the centre of the Kenyan capital of Nairobi. It is widely accepted as being the world’s largest slum. Its area is approximately two and a half square km and the population is somewhere between 750,000 and 1,000,000. Nobody is really sure.

Whatever the estimates, one thing is certain, conditions on the ground are like nothing you’ve ever seen before. Waste and refuse are virtually everywhere you look. Sanitation is virtually non-existent and open sewers flow down almost everywhere on the way. Children play in its squalor contaminated water causeys. The stench is overpowering and, not surprisingly, disease is rife. Around 20 % of children die before the age of five and close to 60 % of the adult population are HIV (human immunodeficiency virus) positive. The average family lives in a single-room shack and survives on the equivalent of around 85 pence per day. Both children will only eat one basic meal per day. In short, it is the scene of some of the worst poverty and most appalling living conditions on our planet.

Vocabulary:

refuse – отбросы, мусор

virtually – фактически, по сути

sewers – сточная труба

squalor - грязь

contaminated – загрязнённый, заражённый

causey – небольшая дамба, гать

stench – зловоние

overpowering – неодолимый, подавляющий

rife – обычный, частый

appalling – ужасный, потрясающий

                                                                                                                   

   Приложение 4

Задание для 1 группы.

Match the words with their definitions.

1. something that makes it comfortable or enjoyable to live

or work somewhere

a) worthless

2. having no value

b) dweller

3. inexpensive/ cheap enough for ordinary people to have

c) amenity

4. someone who lives in a particular type of place

d) permanent

5. physical condition caused by poor eating habits or lack of food

e) loan

6. lasting forever

f) vast

7. sums of borrowed money which must be paid back

g) decent

8. extremely large

h) sanitation

9. at an acceptable level/ good enough

i) malnutrition

10. processes relating to people's health, especially the systems

that supply water and deal with human waste

j) affordable

Keys:  1 - c , 2 - a, 3 - j, 4 - b, 5 - i, 6 - d, 7 - e, 8 - f , 9 - g, 10 – h.

Задание для 2 группы.

1. Cross out the false statements.

1.A shanty is a small untidy hut.

2.When you can buy something it’s affordable.

3.When people live in poverty they have no money for necessary things.

4.A slum is a lot of well-furnished houses.

        2. Choose the right variant.

1. Modern people are used to have all the amenities/communities.

2. The station was permanent/overcrowded so we had to wait for the next train.

3. I was bitten by a snake in my childhood so I have the permanent/ overcrowded fear when I see them.

4. Malnutrition/Urbanisation in some African countries cause a lot of deaths.

5. People in slums live in poverty/sanitation.

6. The city amenities/authorities are going to meet people from the district.

Keys:  №1  1, 2, 4.  

           №2   1. Amenities, 2. Overcrowded, 3. Permanent, 4. Malnutrition, 5. Poverty, 6. Authorities.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Формирование и развитие навыков самообслуживания у несовершеннолетних с девиантным поведением в условиях проживания в специализированной социальной квартире.

Применяемые методы при формировании развития навыков самообслуживания у несовершеннолетних  с девиантным поведением, проживающих в условиях специализированной социальной квартиры....

«Духовно-нравственное воспитание средствами искусства, важнейшие нравственные истины, их осмысление и «проживание» учащимися на уроке»

Искусство играет большую роль в духовно-нравственном воспитании детей. Еще Аристотель писал, что искусство способно оказывать влияние на душу человека....

Обобщение опыта по теме "Адаптация учащихся первого курса к новым условиям проживания и обучения"

В презентации рассказывается о проблемах адаптации учащихся к новым условиям проживания и обучения, о методах формировангия положительного психологического климата в коллективе учащихся....

Презентация материала на английском языке о Москве.Учащиеся 11б класса выступили перед аудиторией и рассказали о климате, географическом положении, особенностях проживания в одном из самых древних и красивых городов мира.

Неделя английского языка прошла в нашей школе в марте. В общешкольном   мероприятии приняли участие учащиеся 6в класса ( Платонов Николай ) с презентацией на английском языке на тему" M...

Трущобы бандитского Ростова конца XIX века. Пехота преступного мира

XIX век – век криминала. Вспомнить хотя бы злосчастный лондонский квартал Уайтчапел, ставший знаменитым на весь мир. Наш город Ростов-на-Дону не остался в стороне от криминальной моды и поэтому ...