План-конспект к уроку в 7 классе на тему "Средства массовой информации". УМК "Spotlight 7"
план-конспект урока по английскому языку (7 класс)

Шильцина Антонина Николаевна

План-конспект отражает современные требования к уроку, содержит разнообразные формы работы, индивидуальные, парные, основные аспекты: аудирование, монологическая и диалогическая речь.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Класс: 7н

Дата: 3.10

Тема урока: Средства массовой информации

Тип урока: комбинированный

Основная цель урока:  создать условия для формирования социокультурной компетенции.

Задачи урока:

1. Обучающие

- способствовать совершенствованию восприятию иностранной речи на слух;

-расширить страноведческий кругозор учащихся;

-создать условия для отработки навыков чтения, диалогической речи

2. Развивающие

-развивать навыки диалогической речи;

-развивать оперативную память;

-содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности;

-содействовать развитию умений осуществлять рефлексивную деятельность.

3. Воспитательные

- формировать у учащихся интерес и уважение к культуре и народу страны изучаемого языка;

-поддерживать интерес к изучению иностранного языка.

4. Личностные результаты урока:

-формирование мотивации к творческой деятельности;

-развитие навыков сотрудничества.

5. Метапредметные результаты урока:

-совершенствовать читательскую грамотность, интегрировать и интерпретировать сообщения текста (ситуация функционирования текста - общественная) согласно поставленной задаче;

-развитие логического мышления;

-овладение навыками сотрудничества.

6. Предметные

-формирование  активного и пассивного запаса слов по теме «Средства массовой информации»,

-совершенствование навыков аудирования,

-развитие навыков чтения (с общим пониманием, извлечением полной информации);

-развитие навыков диалогической речи.

Оборудование: проектор, экран , раздаточный тестовый материал для работы в группах, аутентичные записи радиопрограмм Америки, Великобритании, презентация “Extensive reading”, УМК “Spotlight 7”, Ю.Е. Ваулина, Д. Дули

План-конспект

I. Warming-up. Речевая разминка

Teacher (T): Let’s remember the main sources of information and complete the diagram. (mass media: TV, radio, internet, mobile phones, newspapers and magazines)

 

… provides us with … .

Sample version: TV provides us with weather reports, local and international news.

Internet provides us with news, sports matches, interviews with celebrities.

What’s the topic of our lesson? – We’re going to continue to talk about mass media .

II. Уточнение темы .

T: Listen to different extracts from radio programs. Match the photo with the appropriate recording.

What type of media are we interested today in? – Radio.

Do you listen to the radio? How often do you listen to it? What’s your favourite program or frequency?

III. Работа с текстом.

  • Обсуждение заголовка. Прогнозирование содержание текста.

Справочная информация.  TURN ON – TUNE IN

tune in – настроится на волну (фразовый глагол)

tune - мелодия, напев, настраивать

  • Первое прочтение. Установочное задание.

T: Read the text to yourself and say if it is true or false statement. Give arguments. Don’t forget to look up the dictionaries.

Radio stations can only entertain students.   /It is easy to create a radio program.

(Radio stations can not only entertain students. They also educate them and help them to find the job. Moreover, students learn how to run radio stations and manage people)

Динамическая пауза

IV.  Let’s remember recordings we’ve listened to at the very beginning of our lesson. What type of programs were the mostly? (interviews) Imagine! You are going to create your radio interview.  Диалогическая речь.

T: Let’s remember the specialists we need to make a radio station work properly.

You task will be the following: One of you will act a role of  presenter of a radio program, another  will act as a guest of a program. Each group will have a card with the task. You should create a kind of radio program. Don’t forget to invent the name of your program. Start your program with usual words:  Opening words :“Next on a program we have an interview with someone who … . Welcome …. . “ – “It’s lovely to be here!”

Closing words “Thank you for being on the program” “Thanks for having me”

Card 1

An interview between a presenter and a person who was robbed . Two burglars in masks broke into the house while the woman was sleeping.  Ask 3 questions to find out details of the event (when, how, why …). Give advices. (To be safe you should …) Don’t forget to be emotional.

Card 2

Take an interview as if a guest of a program is Stephen  Hawking. Ask him 5 questions about his life and works. Don’t forget to be polite.

Card 3

Work in group of three or two. A presenter asks questions (4-5) two students who took part in the project “Teenage life swap”. They share their impressions on life in the village and the city.

Card 4

A tourist came back from the trip to Mexico. The presenter asks questions about life in the Mexico on the following items: feelings about the trip, food, transport, homes, activities.

Card 5

A presenter asks a student from school about reading habits. He/she is interested if teenagers love reading books or not. The presenter wants to find out what student’s favourite author is, where/when he/she was born; what his/her character is famous for.

Card 6

One of the students won the prize in project work on Irish folklore. The presenter asks questions on what he/she learned about it. Ask  the winner about Seanachai, popular fairy tale characters, main types of tales, what these tales are about. Don’t forget to ask about student’s feelings about the project and the prize.

(Listening to the dialogues and appreciating according to the criteria: grammatically correct questions and responds, emotional phrases, politeness, presentation)

V. Подведение итогов. Рефлексия.

I’ve learned that …

I’ve practiced …

I feel … about the lesson

VI. Объяснение домашнего задания.

Дополнительные задания.

  • Повторное прочтение. Детальное понимание текста. Расширение запаса рецептивной лексики.

T: Work in pairs or individually and find the synonyms to the following words.

  • very popular tune
  • talk about something again
  • the buildings of a college and its territory
  • manage, control
  • materials and tools to create, design something
  • get, receive
  • an event that make up an individual life    (Checking up)

Fill in the necessary word. Тестирование.

chart hits   review  run  campus  equipment  gain   experience

1. I know that from personal … .

2. Most first-year students live on … .

3. I always … grammar material before test.

4. The photographer came early to set up his … .

5. This song became a … … very soon.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект проведения интегрированного урока. Предмет: история и обществознание 8 класс. Тема урока: «Подвиг бескорыстной любви». (В РАМКАХ ИЗУЧЕНИЯ ТЕМЫ "ВОСТАНИЕ ДЕКАБРИСТОВ)

План-конспект проведения интегрированного урока. Предмет: история и обществознание 8 класс. Тема урока: «Подвиг бескорыстной любви» Продолжительность урока: 40 мин.Урок:интегрированнный,по хара...

Открытый урок по теме "Роль средств массовой информации в жизни человека" 8 класс

План конспект урока в 8 классе по теме "Средства массовой информации". Урок составлен по УМК  М.З. Биболетовой...

мастер-класс "«Использования средств массовой информации на уроках географии для активизации познавательной деятельности учащихся»

Хочу продемонстрировать  систему методов, приемов использования СМИ на уроках с целью  активизации познавательной деятельности  учащихся.   В современном мире роль средс...

План - конспект повторительно-обобщающего урока физики в 8 классе по теме «Электрические явления».

Тип урока: обобщение и систематизация учебного материалаЦель урока: Закрепить, обобщить и углубить знания учащихся по теме «Электрические явления», научиться применять полученные знания, умения,...

Урок-КВН на тему "Средства массовой информации" английский язык, 9 класс

Эта разработка поможет учителю интересно и познавательно рассказать обучающимся об основных средствах массовой информации....