Комплект контрольно-оценочных средств для оценки результатов освоения учебной дисциплины ОДб. 03/ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский язык)
учебно-методический материал по английскому языку на тему

Дюбанова Елена Геннадьевна

Комплект КОС учебной дисциплины разработан на основе Федерального образовательного стандарта по специальностям:  13.02.11 Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования (базовая подготовка), 13.02.05 Технология воды, топлива и смазочных материалов на электрических станциях и   рабочей программы учебной дисциплины

ОДб. 03 Иностранный язык (английский язык)

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon kos_po_angliyskomu_yazyku.doc340 КБ

Предварительный просмотр:

       

 

СМОЛЕНСКОЕ ОБЛАСТНОЕ ГОСУДАРСТВЕННОЕ  БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

 «Десногорский энергетический колледж»

                                                                                      УТВЕРЖДЕНО

                                                                                                     Зам. директора по УР

                                                                                                      25.09.2015 г

Комплект контрольно-оценочных средств

для оценки результатов освоения

учебной дисциплины

ОДб. 03/ОГСЭ.03  Иностранный язык (английский язык)

 

основной профессиональной образовательной программы по специальности СПО

 13.02.11  Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования (базовая подготовка) 

13.02.05 Технология воды, топлива и смазочных материалов на электрических станциях

г. Десногорск, 2015 год

Комплект КОС учебной дисциплины разработан на основе Федерального образовательного стандарта по специальностям:  13.02.11 Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования (базовая подготовка), 13.02.05 Технология воды, топлива и смазочных материалов на электрических станциях и   рабочей программы учебной дисциплины

ОДб. 03 Иностранный язык (английский язык)

 

Разработчик:

СОГБПОУ  «Десногорский энергетический колледж»

Преподаватель английского языка

 Дюбанова Е.Г.

Рассмотрено на заседании предметной-цикловой комиссии  общеобразовательного цикла

Протокол № 28 от « 25» 09 20        15г.

Председатель ПЦК   Подинкова Л.Г. /

Одобрено научно- методическим советом

Протокол № 17 от « 25 » 09  2018 г.


1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств (КОС) учебной дисциплины

1.1. Область применения

 В результате освоения учебной дисциплины ОДб. 03. Иностранный язык (английский язык)  обучающийся должен обладать предусмотренными  ФГОС  следующими умениями, знаниями, которые формируют    общие  компетенции.

Комплект контрольно-оценочных средств позволяет оценивать:

  1. Освоенные знания и умения:

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен  знать/понимать:

  • значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;
  • языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;
  • новые значения изученных глагольных форм (видовременных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;
  • лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;
  • тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по профессиям НПО и специальностям СПО;

 

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен уметь:

Говорение:

У1. вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

У2. рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

У3. создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации; общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

У4. самостоятельно совершенствовать устную  речь, пополнять словарный запас; 

У5. общаться (устно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

Аудирование

У6. понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

У7. понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

У8. оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней:

Чтение

У9.  читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

У10. переводить (со словарём) иностранные тексты профессиональной направленности;

Письменная речь

У11. описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера; общаться (письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

У12. заполнять различные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;

У13. самостоятельно совершенствовать  письменную речь, пополнять словарный запас;

В результате освоения учебной дисциплины обучающийся должен знать:

З1. лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности. значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

З2. языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

З3. новые значения изученных глагольных форм (видовременных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

З4. лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

З5. тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по  специальности  СПО;

 

1.1.2. Общие компетенции:

ОК 1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.

ОК 2. Организовывать собственную деятельность, выбирать типовые методы и способы выполнения профессиональных задач, оценивать их эффективность и качество.

ОК 3. Принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность.

ОК 4. Осуществлять поиск и использование информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач, профессионального и личностного развития.

ОК 5. Владеть информационной культурой, анализировать и оценивать информацию с использованием информационно-коммуникационных технологий.

ОК 6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.

ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий.

ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.

ОК 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности.

 

1.2. Система контроля и оценки освоения программы дисциплины

Контроль и оценка результатов освоения дисциплины осуществляется преподавателем в процессе текущего и промежуточного контроля с использованием различных форм и методов контроля.

1.2.1. Формы промежуточной аттестации по ОПОП при освоении программы дисциплины

Таблица 1

Форма промежуточной аттестации

Семестр

Форма проведения  зачёта/ дифференцированного зачета

(организация контроля и оценивания)

Зачет/

Дифференцированный зачет/

 

II, IV, VI, VIII семестр

- Накопительный  зачёт (несколько    этапов проверки по результатам выполнения контрольных работ по различным видам речевой деятельности, защиты проектов)

-Дифференцированный зачёт  (накопительная система

баллов, на основе которой

выставляется итоговая

отметка)  

 

 

2. Результаты освоения учебной дисциплины, подлежащие проверке

2.1. В результате аттестации по учебной дисциплине осуществляется комплексная проверка следующих умений и знаний, а также динамика формирования общих компетенций:

Таблица 2

Результаты обучения:  умения, знания    

Результаты обучения:   общие компетенции  

Показатели оценки результата

 

Форма контроля и оценивания

 

Уметь:

Общие компетенции:

Говорение:

У1. вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

У2. рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

У3.создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации; общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

У4. самостоятельно совершенствовать устную  речь, пополнять словарный запас; 

У5. общаться (устно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

ОК 1, ОК 2, ОК 3, ОК 6

ОК 1, ОК 2, ОК 4, ОК 5

ОК 2, ОК 3

ОК 8

ОК 6, ОК 7, ОК 9

 Умение говорить: -правильно артикулировать и произносить гласные и согласные звуки;

-правильно употреблять разговорные формулы (клише) в коммуникативных ситуациях;

- составлять связный текст с использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;

- представить устное сообщение на заданную тему (с предварительной подготовкой);

- воспроизвести краткий или подробный пересказ прослушанного или прочитанного текста;

- беседовать, используя элементы описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения

-обсуждать прочитанные и прослушанный тексты, выражая свое мнение и отношение к изложенному 

-активно использовать в учебной деятельности   информационных и коммуникационных ресурсов

-взаимодействовать с обучающимися, преподавателями   в ходе обучения на принципах толерантного отношения

-демонстрировать интерес к будущей  специальности в процессе теоретического   обучения  

-демонстрировать способность принимать решения в стандартных и нестандартных ситуациях и нести за них ответственность

 защита индивидуальных и групповых заданий проектного характера в диалогической\монологической форме речи

Аудирование:

У6. понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

У7. понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

У8. оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней

ОК 1, ОК 2

ОК 2, ОК 4

ОК 2, ОК 3

Умение аудировать:

-воспринимать на слух речь  преподавателя и диктора в звукозаписи, построенную в основном на изученном материале и включающую до 3% незнакомых слов, о значении которых можно догадываться и незнание которых не влияет на понимание прослушанного.

-выделять ключевые слова и основную идею звучащей речи;

- распознавать  смысл монологической и диалогической речи;

- воспринимать на слух материалы по тематике специальности средней трудности

-грамотно корректировать и своевременно устранять допущенные ошибки в своей работе

традиционная система

отметок в баллах за каждую

выполненную работу по аудированию

Чтение:

У9.  читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

У10. переводить (со словарём) иностранные тексты профессиональной направленности;

ОК 1, ОК 2

ОК 2, ОК 4

Умение читать:

-грамотно читать новые тексты общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности;

- определять содержание текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.;

 - распознавать значение слов по контексту;

- выделять главную и второстепенную информацию;

- переводить (со словарем) бытовые, литературные и специальные тексты с иностранного на русский и с русского на иностранный язык;

- грамотно корректировать  и своевременно устранять допущенные ошибки  в своей работе

практические задания по работе с информацией, документами, литературой

Письменная речь:

У11. описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера; общаться (письменно) на иностранном языке на профессиональные и повседневные темы;

У12. заполнять различные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;

У13. самостоятельно совершенствовать  письменную речь, пополнять словарный запас;

ОК 2, ОК 9

ОК 2

ОК 2, ОК 8

Умение писать:

- правильно писать текст под диктовку;

-письменно излагать содержание прочитанного текста;

-правильно заполнять различные виды анкет и др.;

- письменно переводить текст на иностранный язык; -аккуратность в работе

традиционная система

отметок в баллах за каждую

выполненную работу по  развитию письменной речи

Знать:

З1. лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности, значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

З2. языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

З3. новые значения изученных глагольных форм (видовременных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

З4.лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

З5. тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по  специальности  СПО;

 ОК 2, ОК 9

ОК 2

ОК 2, ОК 3

ОК 2

ОК1, ОК 2, ОК 8

Знание лексики и грамматики: 

-систематизировать по темам  1000 слов для рецептивного усвоения;

-систематизировать и представить 400 слов для продуктивного усвоения;

-систематизировать, объяснить и дать примеры грамматических правил и явлений.

-правильно применять в речи грамматические конструкции и структуры;

- аккуратность в работе;

-демонстрировать качество выполненных заданий;

 традиционная система

отметок в баллах за каждую

выполненную работу при работе над лексическим материалом, языковым материалом, грамматикой

3. Оценка освоения учебной дисциплины:

3.1. Формы и методы оценивания

Предметом оценки служат умения и знания, предусмотренные ФГОС по дисциплине  ОДб. 03 Иностранный язык (английский язык), направленные на формирование общих  компетенций.

Комплект оценочных средств (КОС) предназначен для оценки результатов освоения учебной дисциплины Иностранный язык (английский язык),  включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме зачёта\ дифференцированного зачета.

 


3.2. Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по разделам (темам)

 

Элемент учебной дисциплины

Формы и методы контроля

Текущий контроль

Рубежный контроль

Промежуточный контроль

Форма контроля

Проверяемые

У,  З, ОК

Форма контроля

Проверяемые У,  З, ОК

Форма контроля

Проверяемые

У, З, ОК

Раздел 1. Социально-культурная сфера.

-Входной контроль

-Контроль изучающего чтения по теме: «Парламентская демократия»

- Контроль монологической речи по теме: «Правовые институты»

У2, У3, У5, У9

З1,З2, З4

ОК1, ОК2, ОК4, ОК5

-Контроль аудирования по теме: «Научно-технический прогресс»

- Контроль ознакомительного чтения по теме: «Письмо в газету, журнал»

- Лексико-грамматический тест

У6, У7, У8,

У 9

З1, З2, З3

ОК 1, ОК 2

 Зачёт

У2, У3, У5, У9

З1,З2, З3, З4

ОК1, ОК2, ОК4, ОК5 

Раздел 2. Социально-бытовая и учебно-трудовая сфера.

-Контроль навыка просмотрового чтения по теме: «Молодёжные субкультуры» 

- Контроль навыка диалогической речи по теме: « Повседневная жизнь, быт, семья»

-Контроль аудирования по теме: «Экология, проблемы»

У1, У3, У5,У6, У7, У9

З1,З2, З4

ОК1, ОК2, ОК4, ОК5 

- Лексико-грамматический тест

З1, З3

ОК2, ОК 9

Дифференцированный зачёт

У1, У3, У5,У6, У7, У9

З1,З2, З3,  З4

ОК1, ОК2, ОК4, ОК5,

ОК 9

Раздел 3.  Искусство.

-Контроль навыка  просмотрового чтения по теме: «Мой любимый фильм»

У9

ОК1, ОК2

- Лексико-грамматический тест

З1, З3

ОК1, ОК 2, ОК 3, ОК 9

Раздел 4.  Изучение иностранных языков.

-Контроль аудирования по теме: «Изучение  иностранных языков»

- Контроль  говорения (монологической речи) по теме: «Лондон»

-Контроль  ознакомительного чтения по теме: «Достопримечательности Лондона»

У2, У3, У4,

У7, У 9

ОК 1, ОК 2, ОК 4, ОК 5, ОК 8

Зачёт

У2, У3, У4,

У7, У 9

ОК 1, ОК 2, ОК 4, ОК 5, ОК 8

Раздел 5. Повседневный день. Рабочий день. Выходной день.

-Контроль навыка  просмотрового чтения по теме: « Система образования в Англии»

- Контроль монологической речи по теме: « Система профессионального образования в России»

У2, У3, У5,

У 10,  З2, З5

ОК 1, ОК 2, ОК 4, ОК 5, ОК 6, ОК 7, ОК 9

- Лексико-грамматический тест

З1,З3

ОК 2, ОК 3, ОК 9

Раздел 6. Здоровье, правила здорового образа жизни. Спорт.

-Контроль  говорения  (диалогической  речи): «Здоровье и забота о нём»

- Контроль навыка аудирования тематического текста

- Контроль изучающего  чтения по теме: «Спорт в Великобритании»

У1, У2, У4, У5, У6, У8, З4

ОК 1, ОК 2, ОК 3, ОК 6

    Зачёт

Раздел 7. Техническая эксплуатация и обслуживание электрического и электромеханического оборудования/ Технология воды, топлива и смазочных материалов на электрических станциях

-Контроль  монологической речи по теме: «Томас Эдисон»

- Контроль навыка изучающего чтения по теме: « Наука и технология»

- Контроль аудирования по теме: «Изобретатели и изобретения»

У11, У12, У 13

ОК 2, ОК 8, ОК 9

Лексико-грамматический

З5

ОК 1, ОК 2, ОК 8

Дифференцированный зачёт


3.3. Типовые задания для оценки освоения учебной дисциплины

Типовые задания для оценки знаний (З1-З5) и умений (У1-У13) (рубежный контроль)

  1. Объект оценивания «Умение аудировать»

                                                   Практическое задание №1

Вариант 1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D.Определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1— 5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

  1. At the post office
  2. At the booking office
  3. At the airport
  4. At a restaurant
  5. In the hospital

Диалог

A

В

С

D

Dialogue А

A: Give me 100 first-class stamps, please.

В: Here you are. That will be 25 dollars. Anything else?

A: Yes, I want 20 airmail stamps for Europe. I want to send this letter by registered mail.

B: Okay. Your total bill is 34 dollars. You have to fill out this form.

Dialogue В

A: Is it a direct train to London?

B: No, you have to change trains at Bimiham.

A: I see. One ticket to London, please.

B: Single or return, Ms?

A: Single, please.

B: 64 pounds, please.

Dialogue С

A: Good morning. Please, have a seat here. What’s the problem?

В: I have a terrible stomachache.

A: Do you have diarrhea?

B: Yes, I do.

A: Do you have any other symptoms?

B: Yes, I feel sick.

Dialogue D

A: Good evening. Two for dinner?

В: Yes, that’s right.

A: Where would you like to sit?

B: Could we have a table near the window, please?

A: Certainly. Here is the menu.

Вариант 2

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D.Определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1— 5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу. У вас есть 20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

  1. In the shop
  2. In the restaurant
  3. In the exhibition
  4. At school
  5. In the office

Диалог

A

B

С

D

Dialogue А

A: Is it going to be sunny at the weekend?

B: Yes, I think so. That’s what I heard on the radio.

A: Good! Then we’re going to have the party outside.

B: OK. But we’re going to need some more chairs.

A: I’m going to see John later. I can ask him to bring some.

B: Good idea. Is he going to bring some extra plates and glasses, too?

A: Yes, he is.

Dialogue В

A: What’re you doing tonight?

B: Nothing. Why?

A: Do you want to go out somewhere?

B: Yeah. We can go to the cinema in town.

A: Good idea. What do you want to see?

B: There’s a new film with George Clooney. I love him. I think it starts at eight.

A: OK- Do you want to go for a coffee first?

B: That sounds great. Do you know a good place to meet?

A: How about at Michel’s Cafe at seven o’clock?

B: Perfect. See you there!

Dialogue С

A: Yes, I’d like a ticket to London, please. For today.

B: Single?

A: No, return, please. I’m coming back on Thursday.

B: OK. First or second class?

A: Second is fine.

B: That’s £62 please. How would you like to pay? By cash or card?

A: Is Visa OK?

B: Of course. Just enter your PIN here, please. Thank you.

Dialogue D

A: Have you been to Egypt before?

В: No, I haven’t. This is my first time, but my husband has — he was in Alexandria, in the north of Egypt.

A: It’s a very beautiful place. Well, I hope you’re enjoying my country. Have you seen any famous places yet?

B: Oh, yes! We’ve been to Luxor.

A: Oh, very good. Did you like it?

B: Yes, we loved it. It was very romantic. And we saw the Valley of the Kings.

                                                        Практическое задание №2

Вариант 1

Вы услышите рассказ о среднестатистической британской семье. В заданиях А1 - А6 обведите цифру 1,2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

А1 |Statistical data can help us to        

1)        understand society and social trends

2)        analyze recent publications

3)        change people's habits

A2 The average British family lives in a semi-detached house in the. of England.

1)        north

2)        west

3)        south

| A3 1 They own their house which is situated        of a large town.

1)        in the center

2)        in the industrial part

3)        in the suburbs

A4 | Father in the average British family earns.

1)        200 a week

2)        2000 a months

3)        40 a week

A5 Mother in the average British family works.

1)        every day

2)        several days a week

3)        far from the house

A6        is not among the most popular activities of the average British

family.

1)        Going to the cinema

2)        Going to the pub

3)        Going hiking

There is, of course, no such thing as the average British family but statistical data can help us to understand a society and social trends. Every year official statistics based on questionnaires and surveys are published and these provide a lot of useful information on people's habits. This profile is based on one of their recent publications. So what is the average British family?

The average British family lives in a semi-detached house with a garden in the south of England. They own their house, which is situated in the suburbs of a large town. The house has three bedrooms. On average they have two children and a pet. The family drives a two-year-old Ford Cortina.

He works in the office of an engineering company for 40 hours a week and earns ?200 per week. He starts at 9.00 in the morning and finishes at 5.30 in the evening. He goes to work by car, which takes him 20 minutes. He doesn't particularly like his job but there are chances of promotion.

She works three days a week and earns ?95. She works locally and goes there by bus. She quite likes her job as it gets her out of the house, she meets people, and it is close to the children's school.

The children go to a state school which is a few miles from home. A special bus comes to pick them up every day. They are at school from 9.00 to 3.30.

The most popular evening entertainment is watching television or video, which the average person does for two and a half hours a day. After that, the next most popular activity is visiting friends, going to the cinema or a restaurant, or going to the pub. The most popular hobby is gardening and the most popular sports are fishing, football and tennis.

Вариант 2

Вы услышите рассказ о среднестатистической британской семье. В заданиях А1 - А6 обведите цифру 1,2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

А1  Corbin became a film star at the age of.

1)        14

2)        7

3)        4

A2 Corbin's favourite city is.

1)        Los Angeles

2)        New-York

3)        Washington

A3Corbin has        .

1)        three younger sisters

2)        three elder brothers

3)        three elder sisters

A4 The first film in which Corbin was cast is

1)        'Jump in'

2)        'Catch That Kid'

3)        'The Great Gatsby'

A5 Corbin likes Johnny Depp because.

1)        he is a cool guy

2)        his films are very exciting

3)        he is a talented actor

A6 His favourite sound is        

1)        the alarm clock ringing

2)        his fans' applause

3)        the ocean at night

Corbin Bleu was a model by the time he was four years old, a Broadway actor at six, on TV at seven, a film star at fourteen, and now he is part of the biggest musical ever made - High School Musical.

Corbin Bleu was born in New York on February 21, 1989. 'New York is my favourite place in the whole world because it's where I was born,' he says. 'I go back all the time and I love it. New York is so incredible. The people are amazing and the city itself is so alive.'

When Corbin was about six his family moved to Los Angeles. Corbin Bleu has three younger sisters. He says that they are crazy, yet funny and often make him laugh.

Bleu graduated from the Los Angeles High School for the Arts. When he was a first-year student, Corbin was cast in the lead role in the feature film Catch That Kid.

In the film Jump In Corbin stars along with his father David. 'It was so great,' he remembers. 'We're not just father and son, we're friends!'

Last year, Corbin released his first solo album. 'It was so incredible to be able to get the opportunity to make my own first album. I never expected to do that although I've been singing all my life.'

Corbin's favorite actor is Johnny Depp: 'I love his films. When he plays a character he makes such a transformation you totally believe him in the part and forget it's Johnny Depp,' he says.

His favorite singers are Michael Jackson, Prince and Lenny Kravitz: 'They are definitely my musical heroes,' he says.

Bleu's favourite book is The Great Gatsby by Francis Scott Fitzgerald: 'I read it in my high school. I didn't want to read it at first but when I got into it

I        was so excited. Gatsby is such a cool guy!' he remembers.

Corbin's favourite colours are gold and black.

His favourite sound is the ocean at night.

Corbin hates getting up early in the morning. 'The first thing I do every morning is: hit the alarm clock and go back to sleep!'

If Corbin doesn't want to be recognized when he goes out he usually ties his hair up or puts on a hat.

  1. Объект оценивания «Умение говорить»

Практическое задание №3

Составить монолог по теме:

Описание людей (внешность, характер, личностные качества, профессии)

Человек, здоровье, спорт

Город, деревня, инфраструктура

Природа и человек (климат, погода, экология)

Повседневная жизнь, условия жизни

Досуг

Новости, средства массовой информации        

Навыки общественной жизни (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)

Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники

Государственное устройство, правовые институты

Планирование времени (рабочий день, досуг)

Условия проживания, система социальной помощи

Межличностные отношения (отношения между полами, семейные отношения, отношения между представителями разных поколений, социальные отношения, межконфессиональные отношения, расовые отношения)

Профессии и профессиональные качества, профессиональный рост, карьера

Новости, средства массовой информации        

Реклама

Искусство, музыка, литература, авторы произведений

Практическое задание №4

Составить диалог по теме:

Описание людей (внешность, характер, личностные качества, профессии)

Человек, здоровье, спорт

Город, деревня, инфраструктура

Природа и человек (климат, погода, экология)

Повседневная жизнь, условия жизни

Досуг

Новости, средства массовой информации        

Навыки общественной жизни (повседневное поведение, профессиональные навыки и умения)

Культурные и национальные традиции, краеведение, обычаи и праздники

Государственное устройство, правовые институты

Планирование времени (рабочий день, досуг)

Условия проживания, система социальной помощи

Межличностные отношения (отношения между полами, семейные отношения, отношения между представителями разных поколений, социальные отношения, межконфессиональные отношения, расовые отношения)

Профессии и профессиональные качества, профессиональный рост, карьера

Новости, средства массовой информации        

Реклама

Искусство, музыка, литература, авторы произведений

  1. Объект оценивания «Умение читать»

Практическое задание №5

Вариант 1

Установите соответствие между темами А—Н и текстами 1— 7. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании одна тема лишняя.

  1. The Pyramids of Egypt

 В. The hanging gardens of Babylon

C. The statue of Zeus at Olympia

 D.The mausoleum of Halicarnassus

E.The Apollo Belvedere in Vatican

F.The temple of Artemis at Ephesus

G.The Pharos of Alexandria

H.The colossus of Rhodes

Seven Wonders of the World are works of art and architecture regarded by ancient Greek and Roman observers as the most extraordinary structures of antiquity. Only one wonder of the seven, the pyramids of Egypt, still stands today.

  1. It was carved in the mid-5th century BC by the Greek sculptor Phidias. The colossal statue was the central feature of the Temple at Olympia, where the Olympic Games were held. It was considered to be Phidias’s masterpiece. The seated figure of the king of the Greek gods was 12 m in height and made of ivory and gold. An earthquake probably leveled the temple in the 6th century AD, and the statue was later taken to Constantinople, where a fire destroyed it.
  2. The lighthouse, built in about 280 BC during the reign of Ptolemy
  1. stood more than 134 m tall — about as high as a 40-storey building. A fire was kept burning at its top to welcome sailors coming to the Egyptian land. Storms and an earthquake had damaged the lighthouse by 955 AD; an earthquake completely destroyed it during the 14th century.
  1. They consisted of several tiers of platform terraces built upon arches and extending to a great height. Accounts of their height range from about 24 m to a less reliable estimate of more than 90 m. Trees and colourful plants and flowers grew on the terraces, irrigated with water brought up from the Euphrates River.
  2. A huge bronze statue of the Greek sun god Helios was erected in about 280 BC to guard the entrance to the harbor at Rhodes, a Greek island off the coast of Asia Minor. The statue stood about 32 m tall and according to legend, it straddled the harbor. An earthquake destroyed it in 224 BC.
  3. Queen Artemisia built the tomb in memory of Mausolus, her brother and husband, in what is now southwestern Turkey. It was decorated by the leading sculptor of the age. An earthquake probably toppled the structure, and its materials were later used as building material. Only fragments remain of this tomb from which the word mausoleum derives.
  4. They were built on the west bank of the Nile River at Giza during the 4th Dynasty (about 2575 to about 2467 BC). The oldest of the seven wonders, they are the only one remaining nearly intact today. Their white stone facing was later removed for use as building material in other places. According to the Greek historian Herodotus, ten years were required to prepare the site and 100,000 labourers worked thereafter for 20 years to complete the largest of them, which contains the king’s tomb.
  5. An imposing temple in honour of the goddess of the hunt was built in what is now Turkey in the 6th century BC and rebuilt after it burned in 356 BC. Archaeologists estimate that the temple measured 104 m in length and 50 m in width. Its 127 stone columns stood more than 18 m tall. The temple was destroyed by the Goths in 262 AD.

1

2

3

4

5

6

7

Вариант 2

Установите соответствие между темами А—Н и текстами 1— 7. Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании одна тема лишняя.

A.

Opera

E.

Conservatoire

B.

Play

F.

Puppet show

C.

Circus

G.

Musical

D.

Ballet

H.

Rock music

  1. The introduction of wild animals to the performance dates from about 1831, when the French trainer Henri Martin performed with his lions, elephant, and other animals at the Cirque Olympique in Paris. He was soon followed by the American trainer Isaac A. Van Amburgh, reputedly the first man to stick his head into a lion’s mouth, who in 1838 took his act to England and so fascinated the young Queen Victoria that she commissioned the artist Edwin Landseer to paint a portrait of the brave American with his "big cats.”

It is one of the world’s most prestigious dance competitions, open to both male and female dancers of all countries, and much like the Olympic Games in purpose. It was first held in Bulgaria in July 1964. The competitions were organized by the Bulgarian Ministry of Culture to sponsor a dance event of international interest, creating opportunities for dancers choreographers, directors, and teachers to demonstrate and exchange skills. Following the original competitions the next were held in 1965, 1966, 1968, and every two years thereafter.

  1. Britain’s worldwide influence in music in the second half of the 20th century, especially in the area of popular music, is enormous. Such groups and singers as the Beatles, the Rolling Stones, The Who, Elton John, and Sting are famous all over the world. The British people are of opinion that pop and rock music remain the most popular kinds of music in Britain, although jazz also has a large following.
  2. Throughout the world the name Shakespeare is associated with the greaTest achievements of England in the performing arts. Unfortunately, we have vague facts about Shakespeare’s life. He apparently arrived in London about 1588 and by 1592 had attained success as an actor and a playwright.
  3. The genre had taken a new turn with the production in 1927 of Show Boat; it was the first musical to provide a cohesive plot and initiate the use of music that was integral to the narrative, a practice that took hold until the 1940s. Based on a novel by Edna Ferber, the performance presented a serious drama based on American themes incorporating music that was derived from American folk melodies and spirituals.
  4. “Chinese shadows”, the European version of the Chinese shadow - puppet show, was introduced in Europe in the mid-18th century by returning travelers. Soon adopted by French and English showmen, the form gained prominence in the shows of the French puppeteer Dominique S6raphin, who presented the first popular performance in Paris in 1776. In 1781 he moved his show to Versailles, where he entertained the French court, and three years later he established a highly successful puppet theatre in Paris.
  5. Although stage plays have been set to music since the era of the ancient Greeks, when the dramas of Sophocles and Aeschylus were accompanied by lyres and flutes, the usually accepted date for the beginning of opera as we know it is 1600. As part of the celebration of the marriage of King Henry IV of France to the Italian aristocrat Maria de Medici, the Florentine composer Jacopo Peri produced his famous Euridice, generally considered to be the first opera.

1

2

3

4

5

6

7

                                       Практическое задание №6

Вариант 1

Прочитайте утверждения 1—6 и следующий за ними текст. Установите соответствие между утверждениями и содержанием текста. Запишите в таблицу цифру, если утверждение верное, цифру 0, если утверждение неверное.

  1. Some countries which were not part of the British Empire are affected by the Westminster model.
  2. The Westminster model may be referred to as the democratic form of governing.
  3. The 18th and the beginning of the 19th centuries were marked by the Industrial revolution in Great Britain.
  4. Great Britain was a pioneer in urbanization of the nation.
  5. The middle class prevailed in Great Britain.
  6. Queen Victoria turned the nation into the richest in the world.

The British Empire influenced a lot of countries. Even parts of the world never included in the British Empire have adopted the British system of parliamentary government, often referred to as the Westminster model. Originally a vehicle for royal authority, this system gradually evolved into a representative government and finally became a means through which democracy could be exercised. Today legislative power comes from the lower house of Parliament, known as the House of Commons. The freely elected members of the House of Commons select the nation’s chief executive, the prime minister. He or she in turn appoints members of the House of Commons to the Cabinet, a body of advisers. Because the executive is not separated from the legislature, the government is efficient as well as responsive to the electorate.

Britain was a pioneer in economic matters. The first industrial revolution occurred in Britain in the 18th and early 19th centuries and led to the development of the world’s first society dominated by a middle class. Britain was the first nation to have more than half of its population living in urban areas. Rapid economic development and worldwide trade made Britain the richest nation in the world during the reign of Queen Victoria in the 19th century. For a long time before and after the Industrial Revolution, London was the center of world capitalism, and today is still one of the world’s most important business and financial centres.

1

2

3

4

5

6

Вариант 2

Прочитайте утверждения 1—6 и следующий за ними текст. Установите соответствие между утверждениями и содержанием текста. Запишите в таблицу цифру, если утверждение верное, цифру 0, если утверждение неверное.

  1. Students generally are required to attend lectures at Oxford.
  2. At some colleges students must change clothes to dinner.
  3. In a short stroll one can pass the house where Christopher Wren discovered his comet.
  4. Tolkien wrote notes for the Hobbit trilogy in one of Oxford’s pubs.
  5. Mathematician Charles Lutwidge Dodgson wrote a children’s book called Alice’s Adventures in Wonderland in Oxford.
  6. Margaret Thatcher and John Kennedy studied at Oxford.

For 800 years the University of Oxford has been polishing minds and confusing outsiders in roughly equal measure. It is a place where students generally aren’t required to attend lectures, don’t receive grades, seldom study anything outside their chosen subject, and take just three sets of exams during the course of their college careers — “one to get in and two to get out,” as one alumnus told me.

“There are more rules and traditions than you can imagine,” Owen Sheers, a cheerful but slightly shell-shocked-looking first-year student, told me toward the end of his first week in New College. “At my college you dress one way if you go to the first sitting of dinner, another way if you go to the second. It’s very confusing.”

A confusion of tradition is perhaps an inevitable consequence of a place so deeply steeped in history. In a short stroll you can pass the house where Edmund Hailey discovered his comet; the site of Britain’s oldest public museum, the Ashmolean; the hall where architect Christopher Wren drew his first plans; the pub where J.R.R. Tolkien wrote notes for the Hobbit trilogy (it stands opposite the pub where Thomas Hardy made similar preparations for Jude the Obscure) ', the track where Roger Bannister ran the first sub-four-minute mile; the meadow where a promising young mathematician named Charles Lutwidge Dodgson refined The Formulae of Plane Trigonometry, An Elementary Treatise on Determinants and — oh yes — a children’s trifle called Alice’s Adventures in Wonderland.

Walk down the broad and curving High Street and you follow in the footsteps of Samuel Johnson, Adam Smith, Edward Gibbon, Jonathan Swift, Roger Bacon, Oscar Wilde, Graham Greene, T. S. Eliot, C. S. Lewis, Percy Bysshe Shelley, Indira Gandhi, Margaret Thatcher, and Bill Clinton, to name just a few who have worked and studied here.

1

2

3

4

5

6

 London

    London is the capital of Great Britain. Once, London was a small Roman town on the north bank of the River Thames, where the Romans landed nearly 2000 years ago. But slowly it grew into one of the world's major cities. From about 1800 until World War II, London was the biggest city in the world, but now there are many cities which are much bigger. Now London has a population of about 6,770,000. It lies on the River Thames. London is interesting for many things. In London one meets the past and the present, the old and the modern.
Tourists come from all over the world to visit its historic buildings, such as St Paul's Cathedral, which has a huge dome, and the Houses of Parliament, where you can see and hear the famous clock, Big Ben. The clock Big Ben came into service in 1859. Big Ben is the biggest clock bell in Britain. It weighs 13.5 tons. Tourists also come to visit its theatres, museums, and numerous shops, such as Harrods, Marks & Spencer, Next, Gap, Selfridges ("The customer is always right", said the department store owner H. Gordon Selfridge) where you can buy everything.
     Like, many big cities, London has problems with traffic and pollution. Over 1,000,000 people a day use the London Underground. The London Underground is the oldest one in the world. The first line was opened in 1870. It was like a tube, that's why it was called the Tube. English people call the old lines the Tube, the new lines the Underground: There are still too many cars in the streets. The air isn't clean, but it is cleaner than it used to be 100 years ago until the Clean Air Act was adopted in 1956, when London was famous for "smog", which is a mixture of smoke and fog. The best thing about London is the parks. There are five in the city centre. The parks of London are the places, where Londoners and visitors can escape from the noise of the city streets and relax under the park trees. You may sit on the grass (you're allowed to!) in the middle of Hyde Park or Kensington Gardens, and you will think that you're in the country, miles away.

Tasks:
1. Answer the questions.
1) What is London's population?

2) Where is Big Ben situated?

3) What problems with pollution and traffic does London have?

4) What is the best thing about London?

2. Write about your capital using the sentences from the text.

1) Once, the city was a small town on the bank of the River...

2) It lies on the River...

3) Tourists come from all over the world to visit its historic buildings, such as ...

4) This place is the historical area of the city...

5) Like many big cities, the city has problems with traffic and pollution ...

3. Compare British and your capitals. Find the things that are common and the things that are different.

3.3.4.Объект оценивания «Умение писать»

Практическое задание № 7

Вариант 1

You have received a letter from your English-speaking pen friend Mary.

... I’m so impressed! Last weekend our class visited the Museum of the Moving Image. We learnt about the history and magic of cinema and TV. We could even try to draw our own cartoon film! I enjoyed it very much! We also met characters from the past and asked them different questions.

What was the last museum you visited? Did you enjoy it?

With love, Mary.

Write her a letter and answer the questions.

Ask three questions about the Museum of the Moving Image.

Write 100—120 words. Remember the rules of letter writing.

Вариант 2

You have received a letter from your English-speaking pen friend Andrew.

...Last weekend my father and I went fishing. It was great. How did you spend your last weekend? Does your leisure depend on the season of the year? Do you prefer to spend your weekends with your parents or with your friends? Why?...

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100 — 120 words. Remember the rules of letter writing.

                                        Практическое задание №8

Вариант 1

Write a short composition about summer jobs for teenagers.

Remember to say:

  • why teenagers do summer jobs
  • whether any of your friends/brothers/sisters do summer jobs; what jobs are they
  • whether you would like to do summer job or not, why.

Вариант 2

Write a short composition about your plans for the future. Remember to say:

  • if you are going to continue your education, why
  • what subject would you like to specialize in
  • if your friends support you in your choice, why/why not.

  1. Объект  оценивания – знание грамматики

Входной контроль для студентов 1 курса

1 Circle the correct option.

Hi Camilla 0 I’ve just started / I’ve just been started my new job – just two days after the interview! It’s been a bit strange. First of all, on my first day it was raining really hard. There was a terrible traffic jam and the bus 1arrived / was arrived thirty minutes late. We 2were giving / were being given a presentation by our new boss, and everyone was waiting for me! Then we 3took / were taken on a tour of the factory by one of the other employees. It’s a fruit factory. The fruit 4delivered / is delivered here from farms, and we sort it into good fruit and bad fruit. That’s my job. It’s really boring but 5it’ll pay / it’ll be paid my bills from college, so it’s OK for now. At the moment, we’re working with oranges. We have to put them into boxes. It’s hard work and we 6only allowed / are only allowed two breaks a day, so we get really hungry too. One of the other new workers 7made / was made a mistake today when she 8picked up / was picked up an orange and ate it. But those oranges 9only used / are only used to make marmalade. They’re really horrible, and afterwards, her face was green! Oh, I’ve just 10 told / have been told that it’s time to go back to work (I’m writing this on my tea break!), so speak soon! Alexis

 

Reading

A mysterious robbery                                                                                                                                                                          Mr Fergus Dilger turned up at his toy shop in Fareham, England on Monday morning to find that he had been robbed! Someone had entered the shop at some point between the moment he closed at 5.30 p.m. on Saturday, and the time he arrived on Monday morning. The mystery was that there had been money in the shop, and it was still there. The thieves also hadn’t stolen his computer or any of the expensive computer games in the store. The only thing that was missing was about twenty packets of children’s cards. These come from a game with pictures of monsters, which has been incredibly popular since it went on sale last year. Mr Dilger spoke to me by phone this morning. “If they had stolen something valuable, I would have called the police” he said, “but this is crazy!” Later in the day, the crime was solved by video cameras in the street outside the shop. They had recorded a pair of people about 1½ metres tall climbing through a window at the back of the shop late on Saturday evening. “It seems clear that some children saw the open window and decided to steal the cards for their favourite game” said a police officer this afternoon, after we had contacted them about the events. “But because Mr Dilger said he wouldn’t complain to us, we haven’t begun an investigation. Nevertheless, we will visit all schools in the local area to remind children that a crime is a crime.”

 Mr Dilger told us that his shop would be open throughout the week, as usual.

  1. Read the text. Put the events in order 0–6.

 A reporter spoke to Mr Dilger.

 The thieves took the cards.

 Mr Dilger left a window open.

 Mr Dilger discovered the crime.

 The thieves were filmed.

 The children’s card game went on sale.

 The police learned about the crime.

 2. Read the text again. Are the sentences True or False? If you don’t have enough information, write ‘Not stated’.

1. Mr Dilger saw how the crime was happening.

2. The thieves took a lot of cash.

3.The cards show hundreds of different monsters

4. Mr Dilger phoned the police.

5. The crime happened at the weekend.  

6. There were two criminals.  

   7. The police have been visiting lots of schools.

               

1 курс

1 вариант

№ п\п

                                   Задание

Эталон ответа

P

1.

1. Подставьте артикль, там, где это необходимо

  1.  …half year she lived in …Spain, was really full of joy.
  2. It is too much of … advice to get at once.
  3. What … strange person! He is always coming into the office with …half-smile!
  4. Mr. and Mrs. Smiths go to the sea twice…year.
  5. It takes me …half …hour to get the office.
  6. Are you stupid?! You’ve paid twice… price for this leather jacket!
  7. I was so hot and thirsty that took…double milk shake.
  8. What… type of…book are you going to buy?
  9. All… children must be at…. home after 11 p.m.
  10.  I want to buy both … T-shirts.

 

  1. the\-
  2. an
  3. a\a
  4. a
  5. -\an
  6. the
  7. a
  8. a\-
  9. - ,-
  10.  the

 

 

15

2.

2. Образуйте степени сравнения наречий.  

Good, well, bad, fast, hard, soon, early.

 

Good-better-the best

Well- better-the best

Bad-worse-the worst

Fast-faster-the fastest

 Hard-harder-the hardest

Soon-sooner-the soonest

Early-earlier-the earliest

 

14

3.

3.Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

Over 57 million people live in the United Kingdom.

1. Do over 57 million people live in the United Kingdom?

2. Do over 57 or 58 million people live in the United Kingdom?

3. Over 57 million people live in the United Kingdom, don’t they?

4. Who   lives in the United Kingdom?

5. Where do over 57 million people live?  

 

 

5

4.

 4.  Вставьте вместо пропуска нужное по смыслу слово: state,   Constitution, legislative, Washington, government, Senate, members.

1. …….the capital of the United States is situated on the Potomac River in the District of Columbia.

2. The district is a piece of land which doesn't belong to any   ……. but to all the states. All these states are sovereignty.

3. Under the ……, the federal ……. is divided into three branches.

4. The ………   power is vested in Congress and made up of two houses: the ……. and the House of Representative.

5. There are 435   ……… in the House of Representative and 100 senators.

  1. Washington
  2. Government
  3. state
  4. government
  5. legislative
  6. Senate
  7. members

 

7

Итого:

41

2 вариант

№ п\п

        Задание

Эталон ответа

P

1.

1. Подставьте артикль, там, где это необходимо

  1. Harry Potter is …rather …interesting book even for adults.
  2.  You are such…wonderful mother!
  3. What … dirty hands you have!
  4. However …interesting … book it was, he didn’t finish it.
  5. That was as … exciting … film as I had ever watched.
  6.  He was just … man I dreamt of.
  7. All … people in the meeting were very rich.
  8. It is not … kind of … trip I prefer.
  9. It is … sort of …tea to make.
  10. Why do you think it is yours? I’ve    paid…half  price!

 

  1.  -\an
  2. -
  3. -
  4.  an\-
  5. an\-
  6. the
  7. -
  8. the\a
  9. the\-
  10.  the

   

 

 

15

2.

2. Образуйте степени сравнения наречий.  

 Often, quickly, slowly, much, little, far, correctly.

 

 Often-more often-the most often

 Quickly-more quickly-the most   quickly

Slowly-more slowly- the most  slowly

Much-more the most

Little-less- the least

Far-farther-the farthest

Correctly-more correctly-the most correctly

 

14

3.

3.Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

The British Isles lie in the north-west of Europe.

  1. Do the British Isles lie in the north-west of Europe?
  2. The British Isles lie in the north-west of Europe, don’t they?
  3. Do the British Isles lie in the north-west of Europe or of Asia?
  4. What   lies in the north-west of Europe?
  5. Where  do the British Isles lie?  

 

5

4.

 4.  Вставьте вместо пропуска нужное по смыслу слово:  executive, the Senate, judicial, party, state, bill, President

1. Each   …….. elects two members of the 100-member Senate.

2. The  ……… branch is headed by the …….., who proposes bills to Congress, enforces federal laws, serves as commander-in-chief of the Armed Forces and with the approval of the Senate, makes treaties.

3. President can veto a   …….unless Congress by a two-thirds vote shall overrule him.

4. The vice President, elected from the same political………as the President, acts as chairman of ………., and in the event of the death of the President, assumes the Presidency.

5.  The   ………branch is made up of Federal District Courts, 11 Federal Courts and the Supreme Court.  

   

  1. state
  2.  executive
  3. President
  4. bill
  5. party
  6.  the Senate,
  7. judicial

 

7

Итого:

41

 2курс

1 вариант

№ п\п

Задание

Эталон ответа

P

1.

 

Образуйте степени сравнения следующих прилагательных.

Long, many, small, old, large, good, interesting, difficult, thick, tidy.

Long-longer-the longest

Many-more-the most

Small-smaller-the smallest  

Old-older-the oldest

 Large-larger-the largest

Good-better-the best

Interesting-   more  interesting – the most  interesting

Difficult - more   difficult - the most   difficult  

Thick- thicker-the   thickest

Tidy-tidier-the tidiest

20

2.

 Заполните пропуски артиклями, где это необходимо.

  1. There is more ___ water  than land on our planet.
  2. ___ largest and deepest ocean in ___ world is ___ Pacific.
  3. ___ Indian ocean is only ___ little smaller.
  4. ___ smallest ocean is ___  Arctic.
  5. ___ Longest river  is ___Mississippi.

  1. ------
  2. the, the, the.
  3. the,------.
  4. the, the.
  5. the, the.

10

3.

Подставьте необходимую форму глагола –to be-.

  1. ……. there many books on your table?
  2. ……there much furniture in your kitchen?
  3.  …… there many students in your group?
  4. How much  …… your English textbooks?
  5. How  many  …… friends here?

 

 

  1. were
  2. was
  3. were
  4. was
  5. were

5

 

4.

Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

English people like to play cricket.

1. Do  English people like to play cricket?

2.English people like to play cricket, do  not they?

3. Do  English people like to play cricket or tennis?

 4. Who  likes to play cricket?

5. What do  English people like to play?  

5

5

Раскройте скобки, выбрав необходимую форму конструкции – to be going to-

  1. I   (to be going to-)   say a few words about it.  
  2.  They (to be going to-)    finish their work in the next few days.
  3.  I (to be going to-)     see you about it one of these days.  
  4.  We (to be going to-)   meet again sometime next month.
  5.  They   (to be going to-)   solve the problem in the near future.  

1.am going to

2. are going to

3. am going to

4. are going to

5. are going to

5

Итого:

45

                                                 

2 вариант

№ п\п

Задание

Эталон ответа

P

1.

 

Образуйте степени сравнения следующих прилагательных.

Beautiful, deep, high, little, bad, cold, dirty, slow, big, old.

 

 

beautiful -  more beautiful - the most beautiful

 deep- deeper-the deepest

high- high, high,

little-less- the least

bad-worse-the worst

cold-colder-the coldest

 dirty-dirtier-the dirtiest

slow-slower-the slowest

big-bigger-the biggest

old-older-the oldest

20

2.

 Заполните пропуски артиклями, где это необходимо.

  1. Large masses of ___ land are called ___ continents.
  2. They are ___ Europe and Asia, ___ North and ___ South America   and ___  Antarctica.
  3. They are mountain chains in mane parts of ___ world.
  4. Some of them such as ___ Urals are old.
  5. ___ highest mountain chain which is called ___ Himalayas.

 

 

  1. ---,the.
  2. ---,---, --- ,----.
  3. the.
  4. the.
  5.  the,the.

10

3.

 

Подставьте необходимую форму глагола –to be-.

 

1. There  …… very many English textbooks in the library.

2. There   …..  very much bread for breakfast. 

3.  There   …..  many students write English much.

4. There ……many friends in this town.

5.  There …… much about Oxford University.

 

 1.were

2. was

3.were

4. were

5. was

 5

4.

Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

  English pay much attention  to swimming all times.

1.Do English pay much attention  to swimming all times?

2.English pay much attention  to swimming all times, don not they ?

3. Who pays much attention  to swimming all times?

4. When English pay much attention  to swimming ?

5. Do English pay much attention  to swimming  or tennis all times ?

5

5

Раскройте скобки, выбрав необходимую форму конструкции – to be going to-

  1.  They   (– to be going to)   settle all the problems in the next few weeks.
  2.  I   (– to be going to)   stay long.  
  3. We (– to be going to)    have any important work in the next few days.  
  4.  We (– to be going to)    go there for the weekend.
  5.  She   (– to be going to)    come  tomorrow,  isn’t she?

1.are going to

2. am going to

3. are going to

4. are going to

5.is going to

5

Итого:

 45

  1. Курс

1 вариант

№ п\п

Задание

Эталон ответа

P

1.

 

Образуйте степени сравнения следующих прилагательных.

Long, many, small, old, large, good, interesting, difficult, thick, tidy.

Long-longer-the longest

Many-more-the most

Small-smaller-the smallest  

Old-older-the oldest

 Large-larger-the largest

Good-better-the best

Interesting-   more  interesting – the most  interesting

Difficult - more   difficult - the most   difficult  

Thick- thicker-the   thickest

Tidy-tidier-the tidiest

20

2.

 Заполните пропуски артиклями, где это необходимо.

  1. There is more ___ water  than land on our planet.
  2. ___ largest and deepest ocean in ___ world is ___ Pacific.
  3. ___ Indian ocean is only ___ little smaller.
  4. ___ smallest ocean is ___  Arctic.
  5. ___ Longest river  is ___Mississippi.

  1. ------
  2. the, the, the.
  3. the,------.
  4. the, the.
  5. the, the.

10

3.

Соотнесите эквиваленты русских и английских слов.

  1. Emitter – base circuite     a. притягивать
  2. Current flows                   b. вакуумная трубка
  3. To attract                          с.  цепь эммитер-база
  4. Vacuum tube                    d.  напряжение              
  5. To require                         e. управляющая сетка
  6. Power                                f. прочный
  7. Grid                                   g.  поток тока
  8. Rugged                              h. требовать

  1. с.  
  2. g.  
  3.  a
  4. b
  5. h
  6. d
  7. e
  8. f

   

8

4.

Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

English people like to play cricket.

1. Do  English people like to play cricket?

2.English people like to play cricket, do  not they?

3. Do  English people like to play cricket or tennis?

 4. Who  likes to play cricket?

5. What do  English people like to play?  

5

Итого:

43

                                                 

                                                               2 вариант

№ п\п

Задание

Эталон ответа

P

1.

 

Образуйте степени сравнения следующих прилагательных.

Beautiful, deep, high, little, bad, cold, dirty, slow, big, old.

 

 

beautiful -  more beautiful - the most beautiful

 deep- deeper-the deepest

high- high, high,

little-less- the least

bad-worse-the worst

cold-colder-the coldest

 dirty-dirtier-the dirtiest

slow-slower-the slowest

big-bigger-the biggest

old-older-the oldest

20

2.

 Заполните пропуски артиклями, где это необходимо.

  1. Large masses of ___ land are called ___ continents.
  2. They are ___ Europe and Asia, ___ North and ___ South America   and ___  Antarctica.
  3. They are mountain chains in many  parts of ___ world.
  4. Some of them such as ___ Urals are old.
  5. ___ highest mountain chain which is called ___ Himalayas.

 

 

  1. ---,the.
  2. ---,---, --- ,----.
  3. the.
  4. the.
  5.  the,the.

10

3.

Соотнесите эквиваленты русских и английских слов.

  1. Devices                                 a.плоскостной транзистор
  2. Collector – base circuit          b. преимущества
  3. Junction transistor                  c.приспособление
  4. Paint – contact transistor     d. срок эксплуатации
  5. Advantages                             e.по отношению к
  6. Lifetime                                   f.точечный транзистор
  7. With respect to                      g. носитель заряда
  8. Current carries                       h. цепь коллектор-база

 

 

1.c

2.h

3.a

4.f

5.b

6.d

7.e

8.g

8

4.

Поставьте 5 типов вопросов к предложению.

  English pay much attention  to swimming all times.

1.Do English pay much attention  to swimming all times?

2.English pay much attention  to swimming all times, don not they ?

3. Who pays much attention  to swimming all times?

4. When English pay much attention  to swimming ?

5. Do English pay much attention  to swimming  or tennis all times ?

5

Итого:

43

 

  1. курс

- Choose the correct variant.

1. Jane (водит) a car very well.

a) is driving b) drives c) is driven

2. I (слушали) to with great attention.

a) were listened b) has been listened c) was listened

3. They have lived (счастливо) all their lives.

a) happiest b) happy c) happily

4. My story is (смешнее) than his.

a) more funnier b) funnier c) more funny

5. Mrs. Smith has got about 20 (овец).

a) sheep b) sheeps c) sheepes

6. The students (должны) to work hard.

a) should b) has c) have

7. I don't like red flowers, give me yellow (цветы).

a) those b) ones c) one

8. Her (братьев) names are Cane and Sam.

a) brother's b) brothers c) brothers'

9. Yesterday his son (разбил) a window.

a) break b) broke c) has broken

10. The manager (ушел) just home.

a) has gone b) went c) had gone

 11. He has got few mistakes in his dictation.

a) много b) мало с) несколько

12. Everyone in my family can play tennis.

а) кто-то b) все с) никто

13. There were some 20 students at the lecture.

а) примерно b) несколько с) также

14. Mars as well as Venus is a planet where no life exists.

а) так же хорошо как b) поскольку с) так же как и

15. The more I study English the better I understand it.

a) когда … тогда b) чем… тем c) если… то

16. The doctor's son knows Chemistry well.

a) сын доктора b) доктор сына c) доктора сына

17. Ted has been reeding a book since 10 o'clock a.m.

a) читал b) должен читать c) читает

18. They were not invited to the party.

a) они не пригласили b) их не пригласили c) к ним не пригласили

19. She has to come into the Institute in time.

a) пришла b) должна прийти c) (у нее) есть возможность прийти

20. This is the only English text I understand.

a) единственный b) только c) только один

21) They have not translated this text yet.

a) Они еще должны перевести этот текст.

b) Они еще не перевели этот текст.

c) У них есть еще один текст для перевода.

22. There is some milk in the bottle.

a) В какой-то бутылке есть молоко.

b) Немного молока есть в бутылке.

c) В бутылке есть немного молока.

23. The students were allowed to go home earlier.

а) Студентам разрешили уйти домой пораньше.

b) Студенты ушли домой пораньше.

с) Студенты были вынуждены уйти домой пораньше.

24. It is Bill Gates who is much spoken about in mass media.

a) Это Билл Гейтс много выступает в средствах массовой информации.

b) О ком много говорят в средствах массовой информации, так это о Билле Гейтсе.

c) Именно о Билле Гейтсе много говорят в средствах массовой информации.

25. Any student of our group can translate difficult English texts without a dictionary.

a) Какой-то студент из нашей группы может переводить трудные английские тексты без словаря.

b) Любой студент нашей группы может переводить трудные английские тексты без словаря.

c) Только один студент из нашей группы может переводить трудные английские тексты без словаря.

26. Mrs. Smith has been listened to by the dean with great attention.

a) Миссис Смит выслушала декана с большим вниманием.

b) Декан выслушал миссис Смит с большим вниманием.

c) Миссис Смит выслушала декана без особого внимания.

27. This article is easier than the one we translated last week.

a) Эта статья легче одной, которую мы переводили на прошлой неделе.

b) Эта статья легкая, так как на прошлой неделе мы уже переводили один раз.

c) Эта статья легче, чем та, которую мы переводили на прошлой неделе.

28. They haven't seen him since 1990.

a) Они не видели его с 1990 года.

b) Они не видели ученого в 1990 году.

c) Они не видели его с ученым в 1990 году.

29. They came back because of the rain.

a) Они вернулись из-за дождя.

b) Они возвращались под дождем.

c) Им пришлось вернуться из-за дождя.30. I shall be reading the book all day long tomorrow.

a) Я буду читать эту книгу завтра в течение дня.

b) Я буду читать эту книгу завтра целый день.

c) Я буду читать эту книгу завтра весь долгий день.

 ANSWERS TO THE TEST

  1b. 2c. 3c. 4b. 5a. 6c. 7b. 8c. 9b. 10c.

11b. 12b. 13a. 14c. 15b.16a. 17c. 18b. 19b. 20a.

21b. 22c. 23a. 24c.25b. 26b. 27c. 28a. 29a. 30b.

 

TEST  2.

 - Choose the correct  variant.

 1. She often (повторяет) new words before the lesson.

a) repeated b) is repeating c) repeats

2. My brother (может) to speak 3 foreign languages.

a) is able b) is allowed c) can

3. It is (важно) to do this work in time.

a) necessary b) essential c) carefully

4. The architect (проектирует) a new building for 2 years.

a) has been designed b) is deigning c) designing

5. An electronic computer is (способен) of solving different problems.

a) available b) skilled c) capable

6. (То, что) he is a good engineer is a well-known fact.

a) That's b) That c) This

7. The Volga (говорят) to be the largest in Russia.

a) say b) is said c) talks

8. They wanted (чтобы их выслушали) as soon as possible.

a) listened to b) been listened to c) to be listened to

9. (Ожидая) for him she looked through some magazines.

a) waiting b) having waited c) having waiting

10. I have never been (в) Rostsov.

a) at b) in c) to

11. There are some 20 students in our group.

a) несколько b) около с) наверное

12. You shood reread this article.

a) перечитать b) дочитать c) прочитать

13. I haven't got a dictionary. I must buy one.

a) однажды b) один c) словарь

14. These boots are too small for him.

a) вдвое b) тоже c) слишком

15. They distributed new products through the Internet.

a) распространяющий b) распространяли c) распространяемый

16. Professor N was being waite for by his students in the hall.

a) ожидал b) ожидали c) подождали

17. This is the most interesting novel I have ever read.

a) интереснее b) самый интересный c) гораздо интереснее

18. Any leaver of a secondary school can get a higher education free of charge.

a) любой b) какой-нибудь c) ни один

19. My mother spoke with my reading teacher yesterday.

a) читающий учитель b) учитель чтения c) учитель, о котором прочла

20. Living in a big town has many advantages.

a) живя b) живущий c) проживание

21. A child was looked for by them everywhere.

a) Ребенок везде их искал.

b) Они везде искали ребенка.

c) Со всех сторон на них смотрели дети.

22. She had scarcely enough money to buy a ticket.

a) Ей едва хватило денег на билет.

b) Ей с лихвой хватило денег на билет.

c) Ей вполне хватило денег на билет.

23. They object to our change in the plan.

a) Их цель – внести изменения в наш план.

b) Они против того, чтобы мы внесли изменения в план.

c) Объект их изменения – наш план.

24. Her brother doesn't like being asked about his work.

a) Ее брату не нравится, когда его спрашивают о работе.

b) Ее брату не нравится спрашивать о работе.

c) Ее брат не собирается спрашивать о работе.

25. Let me explain them everything.

a) Пусть они мне все объяснят.

b) Разрешите мне им все объяснить.

c) Давайте я им все объясню.

26. The less you eat the better you feel.

a) Меньше есть – лучше чувствовать себя.

b) Чем меньше ешь, тем лучше чувствуешь себя.

c) Чем лучше чувствуешь себя, тем меньше ешь.

27. She said that she couldn't understand him.

a) Она сказала, что не поняла его.

b) Она сказала, что может быть поймет его.

c) Она сказала, что не понимает его.

28. John has to work hard on his English.

a) Джон должен усердно работать над своим английским языком.

b) Джон поработал усердно над своим английским языком.

c) У Джона работа, связанная с английским языком.

29. Translating English texts I accumulate new words.

a) Чтобы перевести тексты, я накапливаю новые слова.

b) Переводя английские тексты, я накапливаю новые слова.

c) Переводимые мною английские тексты помогают мне накапливать новые слова.

30. I wish I were a millionaire!

a) Как бы мне хотелось стать миллионером!

b) Я желаю стать миллионером!

c) Мне хочется очутиться среди миллионеров!

ANSWERS TO THE TEST.

 

1c. 2a. 3b. 4a. 5c. 6b. 7b. 8c. 9a. 10c.

11b. 12a. 13c. 14c. 15b. 16b. 17b. 18a. 19b. 20c.

21b. 22a. 23b. 24a. 25c. 26b. 27c. 28a. 29b. 30a.

Показатели и критерии для оценки освоения  У1-У13,  З1-З5 и общих компетенций

Умения, знания и ОК

Основные показатели оценки результата

Критерии

У1-У13

З1-З5

ОК1-ОК9

Умение читать

Умение говорить

Умение аудировать

Знание лексики и грамматики

За правильный ответ на вопросы или верное выполнение задания выставляется положительная оценка – 1 балл.

За не правильный ответ на вопросы или неверное решение задачи выставляется отрицательная оценка – 0 баллов.

Соответствие подготовленного материала требуемым критериям

Шкала оценки образовательных достижений

Процент результативности (правильных ответов)

Оценка уровня подготовки

балл (отметка)

вербальный аналог

90 ÷ 100

5

отлично

80 ÷ 89

4

хорошо

70 ÷ 79

3

удовлетворительно

менее 70

2

неудовлетворительно


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Комплект контрольно-оценочных средств (КОС) по программе учебной дисциплины Иностранный язык основной профессиональной образовательной программы (ОПОП) по специальности 190631 «Техническое обслуживание и ремонт автомобильного транспорта»

Комплект  оценочных средств содержит задания для проведения промежуточной аттестации по учебной дисциплине иностранный язык. Разработан  в соответствии с требованиями  федерального госу...

Комплект контрольно-оценочных средств по оценке освоения итоговых образовательных результатов ПМ 04 Взаимодействие с родителями и сотрудниками образовательного учреждения

Настоящий комплект оценочных средств предназначен для оценки освоения итоговых образовательных результатов профессионального модуля ПМ 04 Взаимодействие с родителями и сотрудниками образовательного уч...

Комплект контрольно-оценочных средств по оценке освоения итоговых образовательных результатов профессионального модуля

Комплект контрольно-оценочных средств, предназначен для оценки освоения итоговых образовательных результатов профессионального модуля ПМ. 5.2.2.Организация процесса приготовления и приготовление сложн...

Комплект контрольно-оценочных средств по оценке освоения итоговых образовательных результатов дисциплины История по специальности: 22.02.06 Сварочное производство

Комплект контрольно-оценочных средств  предназначен для оценки освоения итоговых образовательных результатов дисциплины История по специальности среднего профессионального образования: 22.02.06 ...

Комплект контрольно-оценочных средств для оценки освоения итоговых образовательных результатов дисциплины ОГСЭ.05 Физическая культура

Комплект контрольно-оценочных средствдля оценки освоения итоговых образовательных результатовдисциплиныОГСЭ.05 Физическая культураобразовательной программы среднего профессионального образования...

Комплект контрольно-оценочных средств по оценке освоения итоговых образовательных результатов дисциплины Дискретная математика

Комплект контрольно-оценочных средств предназначен для оценки освоения итоговых образовательных результатов дисциплины Дискретная математика по специальности среднего профессионального образования 44....