План-конспект урока в 10 классе по английскому языку на тему: "Should cars be banned from the city centers?"(Module 4, Earth Alert)
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему
Урок основан на использовании основных этапов критического мышления учащихся и их подготовки к написанию сочинения- рассуждения.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
shevchenko_n.i._urok_v_10_klasse_earth_alert_.doc | 84.5 КБ |
Предварительный просмотр:
ПЛАН УРОКА С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ УЧАЩИХСЯ
Класc : 10
Учитель английского языка МОУ СОШ № 32 г.Подольска
Шевченко Наталья Ивановна
Тема: To have or not to have the car? (Module 4, Earth Alert) Should cars be banned from the city centers?
(урок с применением технологии проблемного обучения)
Цель урока: развитие интеллектуальных способностей учащихся при помощи проблемных заданий.
Задачи урока: развивать навыки неподготовленной устной речи;
совершенствовать навыки просмотрового чтения с основным пониманием
прочитанного;
формировать навыки письменной речи-эссе с аргументацией за и против.
I. Pre-reading Activities
A. Discussion.
- Hello! Glad to see you again. The weather is awful today, isn’t it? It was a problem for me to get to school, and what about you? How did you get there? (one of the students says that his father gave him a lift.)
- How long does your family have a car?
- Does it bring any benefits?
- What does your family use the car for?
- Does the car make your life comfortable?
- Would you like to have your own car when you grew up?
B. Brainstorming.
- Lots of people can’t imagine their lives without a car. Others consider them to be luxury or a threat for life. Who is right? Let’s discuss advantages and disadvantages of having the car.
(Students give their ideas. Be on hand to offer your own ideas and guide the brainstorming.)
pros | cons |
more comfortable | expensive, have to pay a fine |
help avoid crowded public transport | petrol costs a lot |
get to any place at any time | need spare parts |
make the life easier | air and noise pollution |
travel to work, to school | release dangerous gases |
travel wherever you want | traffic jams |
take as much luggage as you want | accidents, car crashes, break downs |
give work to lots of people | people are killed and injured |
go for a drive at weekends | produce toxic chemicals |
get to shopping centres which are built outside towns | contribute to global warming and acid rain |
threat for life |
Автомобили не должны быть запрещены в городских центрах |
Тезис:" Животные изменяют себя под окружающую среду, а люди изменяют среду под себя " Айн Рэнд |
C. Speaking. Work in pairs.
Большинство людей согласятся, что автомобили сделали нашу жизнь намного легче. Они, однако, принесли много проблем. Многие сейчас считают, что не должно быть полного запрета на автомобили в наших центрах города. Безусловно, это предложение имеет как преимущества, так и недостатки.
Есть много положительных аспектов, чтобы запретить автомобили из городских центров. Начнем с того, что это поможет значительно уменьшить загрязнение воздуха, шум. Это очень важно, так как диоксид углерода из выхлопных труб автомобилей серьезно вредит окружающей среде и нашему здоровью. Кроме того, это, вероятно, сократит количество аварий и вообще сделает центр города более приятным местом.
С другой стороны, запрет на автомобили полностью из городских центров будет иметь свои недостатки. Во-первых, это было бы неудобно миллионам людей. Автомобили быстрее и удобнее, чем общественный транспорт и не следуют фиксированным маршрутам. Кроме того, вполне вероятно, что общественный транспорт будет гораздо переполненным. Если бы автомобилям не давался доступ ко всем частям города, то больше людей пользовалось бы общественным транспортом.
Учитывая все обстоятельства, хотя есть много преимуществ в использовании машин в центре города, нет никакого оправдания для людей, не пользоваться общественным транспортом чаще, чем в настоящее время. По этой причине я настоятельно утверждаю, что было бы лучше в долгосрочной перспективе, если автомобили будут запрещены из городских центров.
You want to buy a car but your friend is strongly against it and tells you about the potential risk from using cars. Use linkers (ex. 6a, ex. 7a p. 73)
D. Speaking. Class discussion.
Express your own opinion:
Do you believe the car is an essential part of our life or a risk factor?
(Encourage students to use long sentences and linkers)
Students’ answers:
In my opinion, the car is important for people’s lives because it gives us freedom. You can travel when you want and to where you want without thinking about tickets and timetables. Also, you can take as much luggage as you like and make a stop in any place at any time. Finally, it’s fantastic to speed along the road.
I would agree that travelling by car is faster and more convenient than a coach trip. It’s pleasant to enjoy speed and nature but a journey might be tiring for a driver. In addition, it can be very expensive if you travel a long distance as petrol costs a lot. What is more, speeding is dangerous for people. They are killed and injured in car accidents and breakdowns. As for me, I don’t see any risks in having a car. I’ll buy a car and will drive to work, to shopping centres which are built outside towns.
On the other hand, traffic jams can spoil your drive. People feel nervous when they waste time and wait and have nothing to do. As for me, I know that cars are the biggest threat for the environment, they produce toxic chemicals and release them into the air. As a result, people’s health is getting worse. Nevertheless, our life is organized around cars and they make it easier.
As far as my opinion is concerned, I’d like to have a car in future because we depend on cars in our daily life. However, it can be expensive. Not only petrol costs a lot but we also need to have the car checked and repaired at times. Besides, things happen and people must pay a fine for speeding, for example.
II. Reading Activities
Teacher: To sum up, modern society can’t exist without cars as they give a lot of benefits, but on the other hand, we pay a heavy price for these benefits. It’s up to you to decide to have or not to have the car. But some people discuss the other problem if cars should be banned from city centres.
A. Scanning.
1. Ex. 2b, p. 72. Read the essay and match the paragraphs with the headings.
writer’s opinion
arguments against and justifications
presenting the topic
arguments for and justifications
2. This type of text is called For-and-against essay. Ex. 1, p. 72. Read the theory box and write the essay plan on the board. Does the text correspond to the plan?
3. Ex. 3, p. 73 Read the text again and find the topic sentences in the essay. Which sentences support them?
4. Ex. 6a, p. 73. Look at the list of linkers in the table. Which of them can you see in the essay on p. 72? What is the purpose of each one? Replace them with suitable alternatives.
III. Post-reading Activity
A. Speaking. Take turns expressing your opinion about banning traffic from city centres.
Students’ answers:
I strongly agree that city centres should be a safe and pleasant place. For this reason cars should be banned from city centres. It will reduce traffic jams and the number of accidents on the road.
I would disagree that it’s necessary to ban the cars from city centres because it would bring lots of difficulties to people. Firstly, more people would use public transport and it would be overcrowded. Secondly, public transport follows fixed routs and less comfortable than the car. And finally, is it pleasant to stand at the bus stop in the nasty weather waiting for a bus?
I am very much in favour of banning cars from city centres. Cars produce a lot of pollution. Exhaust gases especially the carbon dioxide pollute the air that we breath and it is harmful for our health. Also, people who live in the centre of the city suffer from noise pollution. I totally believe that we should use cars less.
IV. Writing.
You have had a class discussion about having the car. Write an essay presenting the arguments for and against this idea.
This task will be given as homework.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
План-конспект комбинированного урока русской литературы и русского языка «Поющий нерв эпохи…» (жизнь и творчество В.С.Высоцкого)
Цели урока: Познакомить учащихся с личностью, биографией и творчеством Высоцкого. 2) Выразительно читать стихи и прослушать песни в исполнении самого автора. Провести работу по тексту...
план-конспект открытого урока сравнение татарских и английских звуков по теме семья в 4 классе
Максат:1. Татар телендә [һ], [w], [ә], [ң] авазларының әйтелеше үзенчәлекләрен чагыштырырга һәм анализларга өйрәтү.2. “Гаилә” темасы буенча ...
План – конспект открытого урока развития речи по русскому языку в 5 классе
Тема урока: «Дождь».Тип урока: урок повторения и закрепление изученного по разделу «Речь».Вид урока: мастерская творческого письма, урок творчества и развития речи.Используемые технологии: технология ...
План-конспект завершающего занятия внеурочной деятельности по английскому языку для учащихся первый классов «Встреча с Незнайкой».
Планируемые результатыЛичностные1. Воспитание доброты, чувства ответственности друг перед другом.2....
Урок-дебаты в 10 классе по теме "Should cars be banned from the city centre?"
Данная работа представляет собой разработку урока английского языка по теме "Should cars be banned from the city centres?"/ "Запрет на въезд личного транспорта в центр города" (УМК Spotlight-10) по те...
План-конспект вводного урока. 5 класс, Французский язык. Второй иностранный язык.
laquo;Bonjour, La France!», «Здравствуй, Франция!"...
План - конспект интегрированного урока изобразительного искусства и английского языка для 5 класса на тему «О чем рассказывают нам гербы». ( по требованиям ФГОС второго поколения)
Аннотация к уроку.Класс: 5Предмет: интегрированный урок изобразительного искусства и английского языка Автор: Григоренко Н.С. и Евженкова Д.Г.Тема урока: «О чем рассказывают нам ...