Разработка урока для элективного курса в 9 классе "Географические тайны англоязычного мира"
элективный курс по английскому языку (9 класс) на тему

Филимоненкова Ирина Адолиевна

Материал содержит конспект занятия и презентацию, выполненную в Power Point

Скачать:


Предварительный просмотр:

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА  УРОКА

ДЛЯ 9 КЛАССА ПО ТЕМЕ

 «ЗНАКОМСТВО С СОЕДИНЕННЫМ КОРОЛЕВСТВОМ»

ДЛЯ ИНТЕГРИРОВАННОГО ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА

 /АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК & ГЕОГРАФИЯ/

«ГЕОГРАФИЧЕСКИЕ ТАЙНЫ АНГЛОЯЗЫЧНОГО МИРА»

Описание методической разработки урока

1. Название:  «Знакомство с Соединенным Королевством »

2. Учебный предмет: английский язык & география

3. Уровень образования школьников: разработка предназначена для учащихся 9 класса средней общеобразовательной школы, изучающих интегрированный элективный курс для предпрофильной подготовки «Географические тайны англоязычного мира».

4. Краткая аннотация: урок «Знакомство с Соединенным Королевством » является составной частью интегрированного (английский язык & география) элективного курса для предпрофильной подготовки учащихся по теме «Географические тайны англоязычного мира».

Это урок усвоения новых знаний: он является вводным по теме «Соединенное Королевство Великобритании и Северной Ирландии» и знакомит учащихся с физико-географическим положением страны.

Форма урока – заочное путешествие по Соединенному Королевству.

В ходе урока учащиеся выясняют вопросы, связанные с географическим положением государства, его рельефом, полезными ископаемыми, водами, климатом,  растительным и животным миром, а также знакомятся со странами Соединенного Королевства и их столицами.

Тема урока предусматривает знакомство с новой лексикой,  географическими названиями на английском языке, употребление которых отрабатывается в течение всего занятия в заданных речевых образцах.

При изучении материала предусмотрены разнообразные формы работы учащихся: работа с текстом, географической картой Соединенного Королевства, контурной картой, выполнение тестовых заданий. Активизировать работу учащихся позволяет работа с компьютерной презентацией по теме урока, а также просмотр фрагмента учебного фильма “Window on Britain” и беседа по полученной информации. Большое внимание уделяется развитию навыков устной речи по страноведческой тематике.

Преимущественное значение уделяется работе в парах и малых группах. В ходе урока используется «технология сотрудничества»  как одна из форм личностно-ориентированных технологий. Так как основную информацию учащиеся добывают на уроке самостоятельно в процессе аудирования или чтения, учитель  исполняет роль консультанта, координатора ученической деятельности.  

5. Полное описание методической разработки:

«Знакомство с Соединенным Королевством»

Цель занятия: познакомить учащихся с физико-географическими характеристиками Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии.

Задачи:

  • учебные: 1. Познакомить учащихся с географическим положением, рельефом, полезными ископаемыми, водами, климатом, животным и растительным миром Соединенного Королевства и его странами. 2. Тренировать учащихся в употреблении географических названий на английском языке в заданных речевых образцах; 3. Развивать навыки монологической речи учащихся на базе страноведческого материала;
  • воспитательные: повышение интереса учащихся к стране изучаемого языка, воспитание толерантного отношения к людям другой страны;
  • развивающие: развитие языковой догадки, умения работать самостоятельно, расширение кругозора учащихся.

Подготовительная работа:

  • Изучение литературы;
  • Подготовка плана урока;
  • Подготовка презентации и текста лекции;
  • Подготовка контурных карт;
  • Подготовка тестов.

Использованные ресурсы:

  • Ощепкова В.В. Britain in Brief. М., Просвещение, 1993.
  • DVD film “Window on Britain / An Introduction to Britain /”. Oxford University Press MMV.
  • Электронный учебник «Экономическая и социальная география мира». 2003.
  • Ресурсы Интернет.

Оборудование:

  • Компьютер;
  • Проектор;
  • Мультимедийный экран;
  • Компьютерная презентация “The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”;
  • DVD фильм “Window on Britain”;
  • Физическая карта Великобритании;
  • Контурные карты;
  • Тесты с заданием.

План урока

1. Речевая зарядка: введение в тему урока.

2. Фонетическая зарядка: работа с новой лексикой – географическими названиями.

3. Прослушивание учащимися лекции по теме урока с опорой на компьютерную презентацию.

4. Беседа по полученной информации.

5. Работа в малых группах: чтение текстов и работа с географической картой.

6.  Работа с контурными картами.

7. Просмотр отрывка фильма.

8. Выполнение теста.

9. Подведение итогов урока.

Ход урока

1. Речевая зарядка: введение в тему.

Hello, dear friends! Today we are starting our traveling through the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. I suppose you will learn a lot of interesting and useful things about the country. But first answer my questions, please:

1) What information about the geographical characteristics of the UK have you got?

2) What would you like to learn about the geography of the country?

3) What do you think is the most interesting thing about the geography of the UK?

2. Фонетическая зарядка: работа с новой лексикой, географическими названиями.

Учитель знакомит учащихся с новой лексикой: сначала учащиеся проговаривают слова за учителем хором, затем отрабатывают их в парах:

1) Densely populated – густонаселенный

Valley - долина

Holiday resort – курорт

Boundary – граница

Humid – влажный

Moisture – влага, сырость

Mild – мягкий

Harsh - суровый

2) Birmingham - Бирмингем

 The North Sea – Северное море

 The Irish Sea – Ирландское море

 The English Channel – Английский канал (Ла - Манш)

 The Strait of Dover – Па-де-Кале (Дуврский пролив)

 The Severn – р. Северн

 The Pennine Chain – Пенинские горы

 The Chaviot Hills – Чевиот хилс (горы)

The Hebrides – Гебридские острова

The Orkney Islands– Оркнейские острова

The Shetland Islands – Шетландские острова

The Clyde – р. Клайд

 The Taff River – р. Тафф

 "The Emerald Isle" – Изумрудный остров

 Lough Neagh – озеро Лох Ней

3. Прослушивание учащимися лекции по теме урока с опорой на компьютерную презентацию.

 Перед началом данного этапа работы учитель предлагает учащимся вопросы, на которые им следует ответить, прослушав лекцию:

  1. Where is the UK located?
  2. Is the UK and Great Britain the same country?
  3. What are the countries of the UK and their capitals?
  4. What is the country washed by?
  5. What are the main rivers of the country?
  6. What’s the relief of the UK?
  7. Characterize the climate of the country and its influence on the wildlife and vegetation.

Текст лекции /Слайды №1 – 2:

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (the UK) occupies the territory of the British Isles.

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is the official name of the state which is sometimes referred to as Great Britain or Britain (after its major isle), England (after its major historic part) or the British Isles.

It is one of the world's smaller countries (it is twice smaller than France or Spain), with an area of some 244,100 square kilometers. The population of the United Kingdom is about 60, 5 million people. The capital city is London.

The UK is an island state: it is composed of some 5,500 islands, large and small. The two main islands are: Great Britain (in which are England, Wales and Scotland) to the east and Ireland (in which are Northern Ireland and the independent Irish Republic) to the west. They are separated by the Irish Sea.

Слайды №3 – 6:

The UK consists of four main countries which are: England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Their capitals are London, Edinburgh, Cardiff and Belfast.

Слайд №7:

The UK is situated off the northwest coast of Europe between the Atlantic Ocean on the north and northwest and the North Sea on the east and is separated from the European continent by the English Channel (or La Manche) and the Strait of Dover (or Pas de Calais).

Слайды №8:

Though the chief rivers are not very large, they play a great role in the country’s life. They are the Severn, the longest river of Great Britain, the Thames, the most important river, the Spey, the swiftest river, the Tweed, which name the woolen fabric bears, and the Taff River.

Слайд № 9:

The UK is a country of beautiful lakes. Loch Ness in Scotland, Lough Neagh in Northern Ireland and Lake District in England are splendid sights for tourists.

Слайды №10 – 12:

The United Kingdom is a country of Highlands and Lowlands. Mountains are not very high but they influence the country’s life. Highland regions are the northwest of Northern Ireland with the Mourne Mountains; Scotland with the Northern Highlands (Ben Nevis is the highest mountain here) and the Southern Uplands; the Pennines, the Lake District and most of Wales, where Cambrian Mountains are situated. Snowdonia National Park is the region of high mountains in Wales. And Snowdon is the highest mountain in Wales and England.

Lowland regions of the UK are Southern England, Eastern England, Scottish Lowlands and the northeast of Northern Ireland.

Слайды №13:

The climate of the UK is generally mild and temperate due to the influence of the Gulf Stream. The southwestern winds carry the warmth and moisture into Britain. The climate in Britain is usually described as cool, temperate and humid. The weather is very changeable during a day and sometimes it rains so heavily that the English say “It’s raining cats and dogs”. Coolness and rains cause heavy fogs in Britain. That’s why the country is called “Foggy Albion”.

Слайды №14 – 15:

The humid and mild climate is good for plants and flowers. The most popular plants are heather, clover, wild flowers, flowering plants and grasses. Among most popular trees are oaks, birches, ashes, pine trees, beeches and elms.

Слайд №16:

The fauna of the UK is much like that of northwestern Europe. The most popular animals here are squirrels, hares and rabbits, foxes, hedgehogs, mice, rats and deer.

4. Беседа по полученной информации.

После прослушивания общей информации о физико-географических характеристиках Соединенного Королевства учащиеся отвечают на поставленные ранее вопросы:

  1. Where is the UK located?
  2. Is the UK and Great Britain the same country?
  3. What are the countries of the UK and their capitals?
  4. What is the country washed by?
  5. What are the main rivers of the country?
  6. What’s the relief of the UK?
  7. Characterize the climate of the country and its influence on the wildlife and vegetation.

5. Работа в малых группах: чтение текстов и работа с географической картой.

На данном этапе заочного путешествия по стране учитель предлагает более детально изучить информацию о странах Соединенного Королевства: Англии, Шотландии, Уэльсе и Северной Ирландии. Каждая группа получает индивидуальное задание: прочитать предложенный текст об одной из стран Соединенного Королевства и найти указанные в тексте географические объекты на физической карте Великобритании.

1 этап

Внутри  группы каждый ученик работает над своей частью текста индивидуально.

2 этап

Через 5 минут каждый ученик в своей группе сообщает о прочитанной им информации, используя географическую карту.

3 этап

От каждой группы выступает один докладчик и сообщает информацию о стране, над которой работала группа.

England (group №1)

1. Of the four parts which make up Great Britain England is the largest, the most industrial and most densely populated part of the United Kingdom. Over 46 million people out of the population of the UK live in England. London is the chief city of England.

The greatest concentrations of population are in London, Birmingham and northwest industrial cities. The coasts of England are washed by the North Sea, the Irish Sea, the English Channel and the Strait of Dover. No part of England is more than 120 kilometers from the sea.

2. It is interesting to note that the sea has been important in the history of England. It was a good protection against the attacks of outside peoples. Fishing has always been an important industry, especially in the east. The sea also has a great effect on England's climate.

There are many rivers in England. The longest is the Severn (388 km), the most important is the Thames (354 km). The rivers are of great importance for communication and especially for carrying goods.

3. England is mostly a lowland country. There are upland regions in the north and the southwest, but the rest of England is almost flat. The Pennine Chain extends southward from the Chaviot Hills into the Midlands, a plains region with low hills and valleys. England is separated from Scotland by the Chaviot Hills, running from east to west.

Coal, gas, iron ores, wolfram, tin are found on the territory of England.

4. Northern England, Midlands and South England—each part of England is different. Lake District in Northern England with its lakes, mountains and valleys is a favourite holiday resort. On either side of the Pennines the plains of Yorkshire and Lancashire stretch to the sea. Swift rivers that flow down from the hills into valleys are called "dales".

In South England between Highlands lie Lowlands. In this part of England are found some of the oldest British settlements and traces of ancient monuments such as Stonehenge.

Scotland (group №2)

1. Although Scotland takes up one third of the territory of the British Isles, its population is not very big. It is the most northern part of the island of Great Britain and is not far away from the Arctic Circle.

That's why it is not densely populated: its population is a little over 5 million people. The Cheviot Hills mark the boundary between England and Scotland. Apart from this land link with England, Scotland is surrounded by sea.

Scotland includes the Hebrides off the west coast, and the Orkney and Shetland Islands off the north coast. It is bounded by the North Sea on the east.

2. Scotland is divided into three regions: the Highlands, which is the most northern and the most underpopulated area with a harsh climate, the Lowlands, which is the most industrial region, with about three quarters of the population, and the Southern Uplands, with hills, which border on England.

The Highlands of Scotland are among the oldest mountains in the world. They reach their highest point in Ben Nevis (1343 m). Many valleys between the hills are filled with lakes, called lochs. The best-known is Loch Ness where as some people think a large monster lives. The most important city here is Aberdeen which is the oil centre of Scotland. Coal is also found in Scotland.

3. Most of the population of Scotland is concentrated in the Lowlands. Here, on the Clyde, is Glasgow, Scotland's biggest city. The capital of Scotland is Edinburgh.

Scotland had been an independent state and was forcefully joined into the UK after a long struggle for its independence in 1707.

Wales (group №3)

1. Another constituent country of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is Wales. The population of Wales is over 3 million people. About 75 per cent of the people of Wales live in towns and urban districts. The capital of Wales is Cardiff, the largest city of Wales. Cardiff is situated near the mouth of the Taff River. It is an important industrial city and a port.

2. Wales is a highland country of old, hard rocks. North Wales is a country of mountains and deep valleys, South Wales is a land of high hills and wide valleys. The pride of Wales in scenery is Snowdonia, the region of high mountains. Snowdon is the highest mountain in England and Wales.

Except for coal, mineral resources are limited, and include gold, silver, lead, and copper.

Northern Ireland (group №4)

1. Northern Ireland is the smallest component of the United Kingdom. It occupies northeast of the island of Ireland, only one-sixth of its territory. Northern Ireland contains six of the nine counties of the historic province of Ulster and that is why the name "Ulster" is sometimes used as equivalent to Northern Ireland. Its capital city is Belfast, the leading industrial centre and a large port.

2. If one asks an Irishman away from home what he misses most about Ireland, he will probably tell you "the greenness". Irish poets put it in a different way when they call Ireland "the Emerald Isle". Is the grass really greener in Ireland? The fact is that the winds usually blow in from the Atlantic Ocean and make the air and soil warm and damp. Grass grows well in such a climate and it makes the island look so beautiful.

3. There are low hills and peaks of rocks in the northwest, while the northeast sector of the island is a plateau. The Mourne Mountains in the southeast slope down to Lough Neagh, the largest lake in the British Isles. The rivers of Ireland are short, but deep. The largest river is the Shannon.

The population of Northern Ireland is about 1.5 million people. 53 per cent of the total population live in urban areas.

 

6.  Работа с контурными картами.

На данном этапе ученики работают индивидуально, отмечая на контурных картах

1) географические объекты, которые называет учитель:

The North Sea, the Irish Sea, the English Channel, the Strait of Dover, England, Scotland, Wales, Northern Ireland, Thames, London, the Severn, the Pennine Chain, the Chaviot Hills, Lake District, The Northern Highlands, the Southern Uplands, Edinburgh, the Clyde, Loch Ness, the Hebrides, the Orkney Islands, the Shetland Islands, Snowdonia, Cardiff, the Taff River, The Mourne Mountains, the Shannon, Lough Neagh;

2) полезные ископаемые (используя соответствующие символы).

Затем учащиеся обмениваются своими контурными картами и проводят взаимопроверку выполненной работы.

7. Просмотр отрывка фильма.

Question: What new information about the UK is there in the film?

Учащиеся просматривают отрывок из учебного фильма Window on Britain (Oxford University Press MMV), в результате чего закрепляется и дополняется информация, усвоенная учениками на уроке.

8. Выполнение теста.

В результате выполнения теста проверяется качество усвоения изученного на уроке материала.

Test

  1. Which is the largest and most densely populated country of the UK?

A. England        B. Scotland        C. Wales        D. Northern Ireland

  1. Which is the highest point in the British Isles?

A. Ben Nevis        B. Snowdon

3. Which is the swiftest flowing river in the UK?

A. the Severn        B. the Thames         C. the Spey

4. What is the longest river in the UK?

A. the Thames      B. the Severn       C. the Clyde

5. People say a monster lives there

A. Lough Neagh        B. Loch Ness       C. Lake District

6. Which mountain chain separates England from Scotland?

A. the Cheviot Hills        B. the Pennines    C. the Southern Uplands

7. Oil is found in

A. England     B. Northern Ireland     C. Scotland     D. Wales

8. In the west Great Britain is washed by

A. North Sea       B. Irish Sea        

9. The woolen fabric bears the name of this river

A. the Tweed        B. the Clyde        C. the Spey

10. This lake is located in Northern Ireland

A. Lough Neagh        B. Loch Ness      

11. The climate in Britain is

A. cold and severe         B. mild and temperate    C. warm and dry

12. Coal is not found in

 A. England        B. Scotland        C. Wales        D. Northern Ireland

9. Подведение итогов урока.

What did you learn at the lesson?

What was the most interesting thing for you?

Did you like the traveling through the UK?

6. Приложение: Компьютерная Презентация Microsoft PowerPoint.ppt “The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Элективный курс "Ключи к тайнам Клио" разработанный учителем истории и обществознания Костиной Н.Г

Курс «Ключи к тайнам Клио» является курсом по выбору (вариативным) не дублирующим содержание базовых курсов истории России и всеобщей истории и имеющим свое особое назначение....

Программа элективного курса по литературе "Тайны словесного мастерства"

Содержит программу курса,обоснование целей и задач, а также тематическое планирование...

ПРОГРАММА ЭЛЕКТИВНОГО КУРСА «ЗАГАДКИ И ТАЙНЫ ГЕНОВ» 9 класс 2011-2012 учебный год

Курс предлагает изучение материала по основам генетики для выявления единства живой и неживой природы на основе химического строения и обменных процессов, места человека в биосфере. Программа ку...

Элективный курс «ЗАГАДКИ И ТАЙНЫ ГЕНОВ»

Элективный курс «Загадки  и  тайны  генов» дополняет, углубляет, развивает содержание  базового курса биологии, обеспечивая дополнительную подготовку для сдачи единого государствен...

Программа элективного курса "Ключи к тайнам КЛИО"

Программа элективного курса "Ключи к тайнам КЛИО" составлена для 10-11 класса общеобразовательной школы. Дает учащимся полное представление о вспомогательных исторических дисциплинах....

Урок - игра « Исторический детектив». В рамках элективного курса по истории « Тайны XX века».

Урок - игра « Исторический детектив». В рамках элективного курса по истории « Тайны XX века»....

Программа элективного курса для 9классов. «Страноведение. Англоязычные страны и Россия: диалог культур»

Курс предназначен для учащихся 9-хклассов и рассчитан на 32 часа. .Сюда включены самые разнообразные сведения о тех сферах в жизни общества, которые не освещались или освещались в недостаточной степен...