Разработка урока английского языка "Tag Questions" (2) для 7 класса по УМК "Новый курс английского языка для российских школ", авторы: О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
план-конспект урока по английскому языку (7 класс) на тему
Учащиеся на уроке получат возможность самостоятельно определить различие в построении ответа на разделительный вопрос в русском и английском языках, научатся отвечать на разделительные вопросы. Работа над ЛЕ по теме "Одежда" и игра "Счастливый случай" позволят учителю закрепить грамматический материал. Самостоятельное выполнение заданий по English Grammar in Use CD-ROM (Cambridge University Press) дает возможность учителю провести скрытый контроль уровня усвоения знаний учащимися.
Урок сопровождается презентацией.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
Разработка урока | 39.28 КБ |
Презентация к уроку | 2.53 МБ |
Приложение к уроку | 1011.29 КБ |
Предварительный просмотр:
Башлыкова Светлана Петровна
учитель английского языка
ФГКОУ «СОШ №3» г. Приозерск
Разработка урока “Tag Questions” (2)
по УМК «Новый курс английского языка для российских школ» 7 класс
авторы: О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
Класс: 7
Тип урока: урок комплексного применения знаний и умений
Цели урока:
расширение знаний учащихся о разделительном вопросе;
закрепление грамматического материала по теме «Разделительный вопрос»;
введение новых лексических единиц по теме «Одежда».
Задачи:
учебный аспект:
познакомить учащихся с особенностями образования формы ответа на разделительный вопрос;
способствовать установлению учащимися сходства и различия в построении ответов на разделительный вопрос в русском и английском языках;
формировать грамматические и лексические навыки говорения.
развивающий аспект:
развивать способность к наблюдению, сравнению и сопоставлению;
формировать способность к формулированию выводов;
развивать навыки учебного сотрудничества.
воспитательный аспект:
воспитывать чувство гордости за свою страну;
формировать потребность и способность к сотрудничеству и взаимопомощи в процессе решения учебных задач;
воспитывать умение работать в команде и самостоятельно.
Технологии:
Этап урока | Технология |
Этап актуализации знаний, постановки учебных задач | Технология критического мышления |
Этап осмысления новой информации | Технология использования игровых приемов |
Динамическая пауза | Элемент здоровьесберегающих технологий |
Этап включения новой информации в систему знаний. Закрепление грамматического материала | Игровые технологии + использование ИКТ + технология индивидуально-групповой деятельности |
Рефлексия деятельности | Технология критического мышления |
Формы работы:
- индивидуальная
- парная
- групповая
- фронтальная
Ресурсы:
- учебник
- рабочая тетрадь
- компьютерная презентация
- CD-ROM (Cambridge University Press 2004)
- приложения к уроку
Деятельность учителя | Деятельность обучающихся |
Организационно-мотивационный этап | |
1. Приветствует учащихся, мотивирует на активную деятельность на уроке. Проводит эмоциональный настрой на урок. Good morning, dear friends! It’s a nice day today, isn’t it? I’m glad to see you again. I think you are well today, aren’t you? I hope you'll be successful today, won’t you? Please look at each other, smile and say: “You are well today, aren’t you? You are happy, aren’t you? We’ll be active today, won’t we? We’ll succeed today, won’t we?” Thanks a lot. Take your seats, please. | Приветствуют учителя. Good morning! Воспринимают на слух и воспроизводят предложения, содержащие разделительный вопрос. |
Этап актуализации знаний, постановки учебных задач | |
1. Организует фонетическую зарядку. (Интонация разделительных вопросов.) Слайд 2 It's a nice day, isn't it? There are no clouds in the sky, are there? The sky is blue, isn’t it? We can see nobody here, can we? We can see shapely birches, can’t we? There is a bridge across the little river, isn’t there? It’s my country, isn’t it? It’s my Russia, isn’t it? I love it, don't I? | Аудируют и произносят разделительные вопросы. Отрабатывают интонационную окраску данного вида вопросов. |
2. Организует проверку домашнего задания. And now let’s check your homework. You have some questions, don’t you? I‘d like you to read the sentences you had difficulties with. | Читают и корректируют предложения, которые вызвали затруднения. |
3. Проводит речевую разминку. Задает вопросы, подводя учащихся к формулированию учебных задач и темы урока. What kind of questions are they? What is the structure of tag questions? Слайд 3 Look at the screen, please. Could you ask tag questions using the pictures? Слайд 4, 5, 6 Well done! Thank you. If we ask questions, we expect somebody to answer them. How can we answer tag questions? Could you do this? What will we do at the lesson then? What is your opinion? Express it, please. Yes, it’s really so. We’ll revise the structure of tags. You’ll find out how to answer these questions. We’ll practise asking and answering questions using the “Lucky Chance” game. I think you are ready to name the theme of today’s lesson. What is it? Yes, you are quite right. The theme of today’s lesson is “Tag Questions”. | Отвечают на вопросы учителя. They are tag questions. It is: statement (+) tag (–) statement (–) tag (+) Повторяют лексику предыдущих уроков по теме «Одежда», задают разделительные вопросы по тематическим картинкам. The yellow boots are fashionable, aren’t they? This sweater is old-fashioned, isn’t it? The hat isn’t funny, is it? etc. Отвечают на вопросы. Выражают свое мнение. Определяют учебные задачи и тему урока. It seems to me I don’t know. I’m sure I don’t know. Of course, I can’t do it. etc. I think we’ll learn some more facts about tag questions. In my opinion we’ll learn how to answer tag questions. etc. I'm sure it is “Tag Questions”. |
Этап осмысления новой информации | |
I. Организует работу по введению и первичному закреплению лексики по теме «Одежда», используя игровые приемы. 1) But we need some helpful words today. They are ‘clothes and shoes’ words. Look at the screen, please. Listen and repeat. Слайд 7, 8 + Звуковое приложение 138 к учебнику What is the meaning of the words? Слайд 7, 8 Thank you. 2) Now let’s play the “Ball” game. Translate, please. Well done! Thank you. 3) And now let’s play the “Snowball” game. | Воспринимают на слух аудиозапись и повторяют слова. Опираясь на тематические картинки, переводят слова на русский язык. Ученики ловят мяч и называют новые лексические единицы на русском, а затем на английском языке. Класс помогает при затруднении. Ученик называет новое слово, второй ученик повторяет слово и добавляет свое и т.д. Учащиеся класса контролируют правильность цепочки слов, помогают при необходимости. |
II. Организует работу класса по решению затруднений в деятельности. 1) Фиксация затруднений в деятельности. Задает вопросы по картинке. Слайд 9 The woman is beautiful, isn’t she? She is not wearing white trousers and a red blouse, is she? Her shoes are red, aren’t they? Can you answer the questions? Why not? Слайд 10 2) Look at the picture, please. Read the tag questions and answers to them and find out their structure. You are quite right. | Испытывают затруднение в формулировании ответа на разделительный вопрос. No, I can’t. I don’t know their structure. etc. Рассматривают картинку, читают вопросы к ней, исследуют ответы. Делают вывод о том, что ответы на разделительный вопрос имеют структуру ответа на общий вопрос. The answers have the structure of general questions. |
3) Read some more information about tags on page 226 of your textbooks. | Читают правило. Узнают о том, что в английском языке в предложении не используют утверждение и отрицание одновременно, что типично для русского языка. |
III. Организует работу по закреплению умения формулировать ответы на разделительный вопрос. 1) Look at the pictures, please. Work in pairs. Read the questions and answer them. Слайд 11-16 | Выполняют задание в режиме P1 P2. |
2) Проводит динамическую паузу. You are happy, aren’t you? You are strong, aren’t you? You are weak, aren’t you? etc. | Отвечают на вопрос, выполняют движения. Yes, we are. Yes, we are. No, we aren’t. etc. |
Этап включения новой информации в систему знаний. Закрепление грамматического материала по теме “Tag Questions” | |
Организует игру “Lucky Chance” в измененном варианте. We continue working on tag questions. And we are going to play the “Lucky Chance” game. Слайд 17 And the emblem of our game is this funny man with the question mark. (Приложение 7) Divide into two teams and think of the name of your team, choose the captain. The first game is called “A Dark Horse”. Слайд 18 Choose the card and do the tasks. Task 1. Use the correct answers to complete the sentences. (Приложение 1.1, 1.2) Task 2. Use the correct pronoun in the tags. (Приложение 2.1, 2.2) Task 3. Complete the sentences. (Приложение 3.1, 3.2) The second game is “Troubles from the Computer”. Слайд 19 Using English Grammar in Use CD-ROM (Version1.1. Cambridge University Press 2004) complete the sentences with correct question tag. Click a gap, then type your answer. (Приложение 4)
The fourth game is “Answer My Question and I’ll Answer Yours”. Слайд 20 Choose the picture, make up five tag questions. Write down them into your exercise-books. (Приложение 5, 6) Ask questions, please. Your opponents will answer them. Корректирует (по необходимости) предложения. Подсчитывает количество правильных вопросов и ответов. Подводит итог игры. So, the game is over. You were good today. You worked together. You were a TEAM. The result is the … team gets … points; the team … gets … points. What are your marks according to the evaluation scale (согласно шкале оценивания)? Приложение 9 Dear boys and girls, today you’ve answered a lot of questions connecting with grammar. But I think there will be a lot of other ones connecting with your future life. I wish you to solve your problems as easy as you did it at the lesson. And I present you these little emblems. Thank you for your work. Раздает всем учащимся эмблемы игры. | Делятся на две команды по своему желанию, выбирают капитана, придумывают название команды. Получают оценочный лист. (A Score Card) (Приложение 8) Выбирают карточки с заданиями, выполняют задания в группе. Озвучивают свой вариант ответов. Капитан команды заносит баллы в оценочный лист. (Правильный ответ – 1 балл) Самостоятельно выполняют задание на компьютере. Проводят самоконтроль с помощью кнопки ”Check”. Проверяют правильные варианты ответов, нажав на кнопку ”See the answers”. Заносят баллы в оценочный лист команды. Капитан команды подсчитывает средний балл. Выполняют задание в группе. Команда выбирает картинку для описания внешности человека. Каждый член команды записывает свой вопрос по ней и вопросы других членов команды в тетрадь. В это время вторая команда выполняет задание на компьютере. Выбирают 5 вопросов, задают их противоположной команде. Капитан команды заносит баллы в оценочный лист. Команда выставляет оценки согласно баллам оценочной шкалы. |
Рефлексия содержания учебного материала | |
1. Объясняет содержание домашнего задания. Your home task will be to choose the picture/photo/your own drawing of a man, women, etc., ask and answer five tag questions in written form. | Записывают домашнее задание. |
2. Организует подведение итогов урока с целью выяснения, умеют ли учащиеся задавать разделительные вопросы и отвечать на них хорошо/не очень хорошо, испытывают ли они затруднения в постановке разделительных вопросов и в формулировании ответов на них. 1) And now I’d like to ask you to express your idea about the lesson. Thank you very much. Well, that’s all for today. 2) But before you go, I want you to answer the questions: Can you ask and answer tag questions very well?(the green question mark) Not very well?(the yellow question mark) Say if you have some difficulties to ask and answer the questions. (the red question mark) Write your name on the green, yellow or red card. Well done! Thank you for your work. | Высказывают свое мнение. I didn’t know but now I know how to … (прием “Я не знал – теперь я знаю») Пишут свое имя на одной из карточек с цветным вопросом и прикрепляют ее на доске в секторе: Very well Not very well Some difficulties |
Примечание:
Урок проводится в компьютерном классе.
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
It’s my Russia, isn’t it?
statement (–) tag (+) Tag questions statement (+) tag (–) e.g. It’s a nice day today, isn’t it? e.g. It isn’t windy today, is it?
e.g. The hat isn’t old-fashioned, is it?
e.g. The yellow boots are fashionable, aren’t they?
Clothes
Clothes trousers suit dress skirt shirt T-shirt sweat shirt
Clothes and Shoes coat raincoat fur coat shoes gloves mittens
Can you answer the tag questions?
1) - This is a classroom, isn’t it? - Yes, it is. 2) - You can’t see any desks in the picture, can you? - Yes, I can. 3) - There are a lot of pupils in the classroom, aren’t there? - No, there aren’t. 4) - There is no teacher in the classroom, is there? - Yes, there is. 5) - The pupils are sitting at their desks, aren’t they? - No, they aren’t. 6) - The teacher is not writing on the blackboard, is she? - No, she isn’t. 7) - The teacher and pupils are not talking, are they? - Yes, they are.
Answer the tag questions It is not a long blue raincoat, is it? No, it isn’t. The raincoat is rather long, but it is pink. They are not short grey trousers, are they? Yes, they are. The trousers are short and grey.
Answer the tag questions It is a short black fur coat, isn’t it? No, it isn’t. The fur coat is short, but it is blue. This green dress is clean, isn’t it? No, it isn’t. It is not clean.
Answer the tag questions They are high red boots, aren’t they? No, they aren’t. The boots are high, but they are purple. This isn’t a short green T-shirt, is it? Yes, it is. The T-shirt is short and green.
Answer the tag questions This isn’t a short grey sweat shirt, is it? Yes, it is. The sweat shirt is short and grey. They aren’t tight yellow pyjamas, are they? Yes, they are. The pyjamas are tight and yellow.
Answer the tag questions No, they aren’t. The jeans are nice, but they are blue. They are nice black jeans, aren’t they? It isn’t a warm green sweater, is it? Yes, it is. The sweater is warm and green.
Answer the tag questions This isn’t a red skirt, is it? No, it isn’t. The skirt is green. This sweater is orange, isn’t it? No, it isn’t. The sweater is blue with some orange and brown stripes.
Lucky Chance Good Luck!
Game: A Dark Horse
Game: Troubles from the Computer
Game: Answer My Question and I’ll Answer Yours
Great! Thank you!
Предварительный просмотр:
Приложение 1.1
Use the correct answer to complete the sentence.
1. A: Tom is very musical. He can play the saxophone really well.
B: ______ ? I didn’t know he had a saxophone.
A Can he В Can’t he С Doesn’t he
2. You like green tea,... ?
A don’t you В do you С aren’t you
3. I’m not ill,... ?
A are I В am I C aren’t I
4. There is nobody in the room, …?
A isn’t there B is it C is there
5. I am the oldest person here, …?
A don’t I B am not I C aren’t I
6. Your daughter didn’t help you much,... ?
A did she В had she C didn’t she
7. Robert, open the window, …?
A doesn’t he B will you C shall we
8. Let’s go to the cinema tonight, …?
A don’t we B do we C shall we
Приложение 1.2
Use the correct answer to complete the sentence.
1. A: The film starts in ten minutes.
B: ______? I thought it started in half an hour.
A Does it B Doesn’t it C Did it
2. There is nothing in this box, …?
A is there B isn’t there C is it
3. Sam can play basketball well, ... ?
A doesn’t he B can he C can’t he
4. You are the new teacher,... ?
A aren’t you В are you С don’t you
5. I’m reading correctly,... ?
A aren’t I В don’t I С am not I
6. It will be a nice day tomorrow, …?
A isn’t it B will it C won’t it
7. Let’s go to Scotland next month, …?
A shall we B do we C don’t we
8. Mary, feed the dog, …?
A doesn’t she B shall we C will you
Приложение 2.1
Use the correct pronoun in tags.
it they we he there they it you she it |
1. This is her new hat, isn’t …?
2. Jane likes apples, doesn’t …?
3. This bike belonged to Mary, didn’t …?
4. Nobody is coming tonight, are …?
5. Your cat likes bananas, doesn’t …?
6. Sam, don’t drink cold water, will …?
7. Your father is taller than I am, isn’t …?
8. Let’s watch the news on television, shall …?
9. There are a lot of fruit in the apple tree, aren’t …?
10. The students can hear me, can’t…?
Приложение 2.2
Use the correct pronoun in tags.
it they we he there they it you she it |
1. There is a nice rose in the vase, isn’t …?
2. This isn’t Kate’s dress, is …?
3. Alice, don’t eat the ice cream, will …? You are ill.
4. The boys can ride horses well, can’t …?
5. Your mother is beautiful, isn’t …?
6. Your dog likes porridge, doesn’t …?
7. Let’s listen to classical music, shall …?
8. No one is speaking with me, are …?
9. Jim likes hot chocolate, doesn’t …?
10. This new bike belonged to Andrew, didn’t …?
Приложение 3.1
Complete the sentences.
1. I … a student, aren’t I?
am not am are
2. Mike … have dinner at 2 o’clock, won’t he?
will don’t won’t
3. We … interested in this game, were we?
were aren’t were not
4. There … nothing in the box, is there?
is isn’t are
5. Alice … never do it, could she?
can could couldn’t
6. You … take my bike, may you not?
may may not must
7. They … come here by bus, did they?
don’t didn’t did
Приложение 3.2
Complete the sentences.
1. You … take my book, may you not?
may not may must
2. I … a pupil, aren’t I?
am not am are
3. There … nobody in the room, is there?
is isn’t are
4. Meg … never do it, could she?
can could couldn’t
5. The Browns … come here by train, did they?
don’t didn’t did
6. Sarah … have lunch at 1 o’clock, won’t she?
will don’t won’t
7. They … interested in jazz, were they?
were aren’t were not
Приложение 4
52 Question tags (do you? isn't it? etc.) First exercise
Complete the sentences with the correct question tag. Click a gap, then type
your answer.
A: You aren't angry with me, are you?
B: No, of course not.
A: This room's too dark. We should have painted it a lighter colour, shouldn't we?
B: Yes, I think you're right.
1 A: Sam and Joe don't go the same college, ________?
B: No. Sam goes to the same one as Kate.
2 A: This CD isn't very good, ________?
B: No, not really.
3 A: You haven't seen today's newspaper, __________?
B: No, sorry.
4 A: We could afford a holiday this summer, ______?
B: Maybe. I'm not sure.
5 A: Rachel didn't enjoy the meal very much, ________?
B: No. She hardly ate anything.
6 A: Don't eat all the biscuits, ______?
B: No. Don't worry.
7 A: You would tell me if there was anything wrong, ______?
B: Yes, of course.
8 A: Let's watch a video this evening, _______?
B: OK. That's a good idea.
9 A: Paul and Helen were expecting us to bring some food to the picnic, _______?
B: Yes, I'm afraid they were.
10 A: I'm the oldest person here, _______?
B: No, I think I am.
English Grammar in Use CD-ROM © Cambridge University Press 2004
Приложение 5, 6
Приложение 7
Приложение 8
Score Card
Name of the Team ___________________
Game | Task | Score of the team | Name Surname | Individual Score |
A Dark Horse | Task 1 Use the correct answer to complete the sentence. (max. 8 points) | |||
Task 2. Use the correct pronoun in tags. (max. 10 points) | ||||
Task 3. Complete the sentences. (max. 7 points) | ||||
Troubles from the Computer | Using English Grammar in Use CD-ROM, complete the sentences with correct question tag. (max. 10 points)
| 1 | ||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 | ||||
6 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
Answer Our Questions and We’ll Answer Yours | Choose the picture, prepare tag questions. Write down them into your exercise-books. (max. 10 points) | |||
Total: |
Приложение 9
Your score | 36 –45 | 24 – 35 | < 24 |
Your mark | “5” | “4” | Revise the grammar, please. |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
УМК Английский язык для 8 класса авторов О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой
Разработка первого урока к учебнику английского языка для 8 класса по теме" Профессии". План-конспект урока приводится в виде таблицы. Перед непосредственно планом урока дается общая схема ...
Test к Unit 1." Visiting the USA" к УМК «Новый курс английского языка для российских школ». Афанасьева О.В., Михеева И.В.
Данный тест можно использовать в качестве контроля навыков письма в 8 классе ( «Новый курс английского языка для российских школ». Афанасьева О.В., Михеева И.В.,8 класс")и др....
Календарно-тематическое планирование 6 класс ( УМК «Новый курс английского языка для российских школ» )
Календарно-тематическое планирование составлено на основе- Примерной программы основного общего образования базового уровня по иностранным языкам (английскому языку);- авторской программы О.В.Афанасье...
Входной тест для 9 класса по УМК "Новый курс английского языка для российских школ" Афанасьевой О.В.
Входной тест для 9 класса, общеобразовательная школа, по УМК Афанасьевой О.В....
Рабочая программа к учебнику для VII класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей, авторы О.В. Афанасьева, И.В. Михеева.
Данная рабочая программа составлена к учебнику для VII класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей, авторы О.В. Афанасьева, И.В. Михеева. Рассчитана на 170...
Конспект урока "Нью Йорк, Нью Йорк!" УМК «Новый курс английского языка для российских школ», 4-й год обучения, 8 класс О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой
Предлагаемый урок - заключительный по теме Visiting the USA в Unit 1 УМК «Новый курс английского языка для российских школ», 4-й год обучения, 8 класс О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, первого из шес...
Итоговый тест к учебнику "Новый курс английского языка для российских школ" 7 класс, О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, М.: Дрофа,2013
Итоговый тест к учебнику "Новый курс английского языка для российских школ" 7 класс, О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, М.: Дрофа,2013...