упражнениядля формирования коммуникативной компетенции учащихся начальной школы
методическая разработка по английскому языку на тему
Материал содержит серию коммуникативных упражнений, которые способствуют формированию коммуникативной компетенции учащихся начальной школы.
Скачать:
Предварительный просмотр:
Коммуникативные упражнения на уроках английского языка в 4 классе по « технологии мастерских».
Упражнение №1
Задача упражнения- формирование навыков диалогической речи , закрепление лексики по теме «Погода» и повторение лексики по теме «Мой любимый сезон».
Этап 1 (Индукция):
Today we are going to speak about your favourite season and what we can do when the weather is hot or very cold. Look at the picture! Do you like rainy weather? Do you like autumn?
Let’s remember the poem:
Rain, rain go away
Come again another day!
Little Johnny wants to play!
Let’s pronounce the poem altogether! (проговаривание хором)
Do you like rainy weather? ( ответы учеников на вопрос учителя)
Этап 2 (Самоконструкция):
I. Подготовительный этап работы с текстом.
Now let’s work in pairs (работа в парах).
1. Look at the blackboard! First do this task with your partner : match the words! Then we’ll do it on the blackboard. Cоедините слова с противоположным значением:
winter | Cold |
Hot | Happy |
Sunny | Short |
Sad | Bad |
Black | Summer |
Fine | White |
long | rainy |
2. What can we do in different weather?
Match the words and do the word combinations, write them down.
Go Write Listen Play Fly Draw ride | A letter Hide and seek To school A kite A bike To music pictures |
II. Работа с текстом. Read the text and do the tasks.
My name is Mag. My favourite season is autumn. It is a very beautiful season. The trees are brown, yellow and red.
When it is warm and sunny, my friends and I can have picnics in the park. We like to ride a bike or a scooter on a warm autumn day. Sometimes we fly a kite or play hide and seek.
When it is rainy, my friends Nick and Tom don’t go for a walk. We listen to music, play computer games, read books or watch TV. I like to draw pictures. You can see nice autumn trees and blue sky in them.
In autumn school starts and I can see my friends. I miss my school and school friends a lot.
I think autumn is a nice season.
Task: Say- True or Falls (работа в группе)
1. Mag likes autumn very much.
2. Mag can ride a bike and scooter.
3. Mag has got a kite.
4. Nick and Tom are her brothers.
5. Tom can draw and Mag cannot.
6. Mag does not like to see her friends at school.
Этап 3 (Социализация):
What information about Mag’s favourite season did you find in the text? Tell each other about her Mag’s favourite season.
Этап 4 (Социоконструкция):
Discuss the information that you have found in your groups. Speak about your favourite season and what do you like to do?
Этап 5 (Афиширование)
Present your information. One student from the group will speak about Mag’s favourite season.
Этап 6 (Разрыв)
Dear friends, would you like to ask each other questions about seasons and what can he or she likes to do? Ask each other questions. Tell us
about your favourite season.
Этап 7 (Рефлексия):
I can see that all of you have a favourite season. Are all seasons beautiful?
Упражнение №2
Задача упражнения- формирование навыков монологической речи , закрепление лексики по теме «People and animals in the country and in the city».
Класс делится на группы. Каждая группа получает текст.
Этап 1 (Индукция): Look at the pictures of bears!
T- Do you know the animal? Where does it live? When does a bear sleep? OK.
T-Today we are going to learn some new and interesting information about brown bears. Read the text in groups and fill in the gaps. Ask questions to your classmates from the second group.
The Brown Bear.
Words: dance, warm, hungry, home, eat, winter, hockey, lives, strong.
The brown bear is a big animal. The bear ________(1) in the forest. It is very__________(2).
The brown bear likes to _______(3) forest fruit, honey, fish, small birds and animals too.
In _____(4) the brown bear can’t see any food in the forest. So it goes to sleep. When it gets_____(5) , the bear gets up and walks about the forest. It is very________(7) and very angry.
The brown bear is very smart. People can teach the brown bear to____(8) , to ride a bike and to play____(9)!
Этап 2 (Самоконструкция): In the text find some information about:
1 group – what does the bear like to eat, when does it like to sleep and why?
2 group – where do bears live; can they ride a bike , where do they walk?
Этап 3 (Социализация): What information did you find? Tell each other.
Этап 4 (Социоконструкция): Discuss the information that you have found in your groups.
Этап 5 (Афиширование): Present your information.
Этап 6 (Разрыв): Dear friends, do you like bears? Are they big and smart? Ask questions to your classmates from the second group about bears and other animals.
Этап 7 (Рефлексия): What new information have you got at the lesson? What is your favourite animal? Have you got a pet?
Заполните карточки, которые у каждого на парте- что удалось вам сегодня на уроке , а над чем нужно поработать, чтоб ваша речь на английском языке была красивой.
Упражнение № 3
Задача упражнения- формирование навыков монологической и диалогической речи , формирование навыков употребления в речи глаголов в Past Simple ,закрепление грамматического материала по теме Past Simple.
T- Today we are going to remember Past Simple and to make a FLOWER. And in the end of the lesson we will see whose FLOWER is better and so who knows Past Simple better too.
Do you like the flower? So, each group is going to make their flower. For the right answer you will get the leaf of a nice chamomile. And in the end of the lesson we will see – who is the best in English.
- Активизация грамматических знаний по теме “Past Simple”.
- Знание форм глаголов: правильных и неправильных.
Let’s play a game “Who is the best?” But we’ll do it in groups ( отвечает каждый участник команды, называя форму глагола и получая лепесток ромашки , тем самым команда набирает баллы и создаёт свою ромашку):
name the second form of the regular verbs. For the right answer you will get the leaf of camomile.
T- play P1 P2…
Walk
like
live
talk
want
open
Now name the second form of the irregular verbs:
T- see P1 P2 ….
go
have
say
take
do
give
sit
fly
T- So, let’s see – Who is the best pupil and the best group.
В) знание слов-спутников “Past Simple”
Work in pairs: match the words on the papers.
Yesterday | Позавчера |
The day before yesterday | Неделю тому назад |
Ten days ago | Месяц тому назад |
A week ago | В прощлом году |
A month ago | Прошлым летом |
Last year | Вчера вечером |
Last summer | Вчера |
Last night | Десять дней тому назад |
Work in groups: check up each other.(все участники группы читают слова по очереди)
T – Let’ s read the words alltogether!
С) Answer my questions. Each group will get the flower for the right answer.
- Did you go to the park yesterday?
- Did you drink juice two days ago?
- Did you make your bed a week ago?
- Did you read a book last month?
- Did you meet your friends last summer?
-Were you at school yesterday?
- Were you in the park last Sunday?
- What was the weather yesterday?
2.Дифферинцированный подход к обучению диалогу по теме: «What did Santa Claus do yesterday?»
1.Деление на группы (4)(в каждой подгруппе есть и сильные и слабые ученики)
2.Каждой группе предлагается составить вопросы по картинкам упражнения № 36 на странице 61 учебника (10 мин):
-Составьте вопросы и ответы в прошедшем простом времени.
Ask questions in Past Simple and answer them.
Let’s do the task to the first picture altogether.
- When did Santa Claus have breakfast yesterday?
- He had his breakfast at 7 a.m.
- 2 представителя от каждой группы демонстрируют результат проделанной работы в группе ( 5лепестков получает пара учеников не допустившая ошибок, 4 лепестка- 1-2 ошибки, 3 лепестка- 3-4 ошибки, 2 лепестка- 5-6 ошибок, 1 лепесток- если ошибок было больше 7)( слабым ученикам после выступления представителей от их группы предлагается записать вопросы в тетрадях)
- Ученик ( при наличии времени можно прослушать всех учеников. Кто хочет сообщить о подарке)от каждой группы рассказывает о том, что бы он хотел получить на Рождество.
What present would you like to get for Christmas?
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Описание опыта работы "Обучение написанию сочинений как способ формирования коммуникативной компетенции учащихся основной школы".
Описание опыта работы на обобщение по теме "Обучение написанию сочинений как способ формирования коммуникативной компетенции учащихся основной шко...
Статья на тему: "Решение проблем формирования коммуникативной компетенции учащихся основной школы как условие успешного выполнения части С1 ГИА"
В регионах Российской Федерации проводится государственная аттестация выпускников 9-х классов в новой форме. По его результатам можно судить о подготовке по русскому языку выпускников школ страны,...
Значение интегрированных уроков английского языка для формирования коммуникативной компетенции учащихся средней школы
В понимании важности обозначенной темы нашей статья мы исходим, в первую очередь, из того, что междупредметная интеграционная деятельность предоставляет возможность систематизировано обобщать знания у...
Урок - мастерская по теме: «Развитие коммуникативной компетенции учащихся начальной школы с применением технологии творческих мастерских»;
Урок - мастерская по теме: «Развитие коммуникативной компетенции учащихся начальной школы с применением технологии творческих мастерских»...
Презентация "Формирование коммуникативной компетенции учащихся начальной школы на уроках английского языка в рамках ФГОС"
Описываются технологии формирования коммуникативной компетенции учащихся начальной школы на уроках английского языка в рамках ФГОС...
«Формирование коммуникативной компетенции учащихся начальной школы на уроках английского языка в рамках ФГОС»
Приводится опыт работы по формированию коммуникативной компетенции учащихся на уроках английского языка в рамках ФГОС...
«Формирование коммуникативной компетенции учащихся начальной школы на уроках английского языка в рамках ФГОС»
Актуальность: В соответствии с концепцией модернизации российского образования вопросы коммуникативного обучения английскому языку приобретают особое значение, т. к. коммуникативная компетенция выступ...