Разработка урока по теме "Семья. Моя родословная"
методическая разработка по английскому языку (6 класс) по теме
Материал урока помогает учащимся в обобщении и актуализации речевых навыков по темам: "Хобби", "Профессия", "Черты характера", "Обязанности в семье", "Отношения в семье"; заставляет учащихся задуматься об отношениях в семье, побуждает желание проводить свободное время с пользой; нацеливает на изучение своей родословной, составление генеалогического древа. Урок составлен на основе технологии деятельностного подхода.
Цели:изучение своей родословной. Составление генеалогического древа и его презентация.
Задачи урока:
Воспитательные: формировать отношение к семье как одной из человеческих ценностей; побудить желание проводить свободное время с пользой и интересам. Задуматься об отношениях в семье.
Обучающие: практиковать учащихся в употреблении лексических единиц по темам: «Хобби», «Профессия», «Черты характера». «Обязанности в семье», « Отношения в идеальной семье»;
Практиковать в употреблении структур befondof, bekeenon, beinterestedin,в употреблении предлогов, а так же в чтении.
Актуализация речевых навыков и формирование коммуникативной компетенции.
Развивающие:развитие памяти и речи учащихся, способности к сравнению, размышлению, рассуждению.
Формы работы: групповая, индивидуальная, парная, фронтальная.
Методы: беседа, практическиe упражнения.
Виды деятельности: чтение, говорение, аудирование, письмо.
Приёмы: блокирование( вертикальная интеграция).
Технологии: технология деятельностного подхода, проектная( краткосрочный проект открытого типа).
Оборудование: мультимедийный проектор для осуществления самопроверки. Выполнения лексических упражнений с использованием наглядности, обозначения основных этапов урока, магнитола для проведения аудирования стихотворения, раздаточный материал ( опоры, карточки с заданиями).
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
kopiya_family.docx | 22.29 КБ |
Предварительный просмотр:
Разработка урока по английскому языку по теме « Семья. Моя родословная».
Ход урока
1.Орг.момент.
Учитель: How are you? How is your mother? How is your farther? I’ve asked not by chance. Today we are going to speak about families and relatives because our topic today is «What is a family? Who is a family?»Our lesson will help you to speak about your relatives and families and to tell us about your family tree.
2.Фонетическая зарядка. First of all we must revise necessary words, name relatives. Repeat after me: uncle, aunt, niece, nephew, cousin-sister, cousin-brother, son, daughter, wife, husband,..in-law…,… great…..Name females, males, please. You know the words. I think you can guess the riddles.
_Who is your father’s granny for you? (great-grandmother)
_ Who is your mother’s niece for you? (cousin sister)
_Who is your grandmother’s husband for you?( grandfather0
_Who is your aunt’s daughter for you?( cousin-sister)
3. At home you’ve made up a family tree. Look at them. Now you can numerate, name and count your relatives. Do you have many relatives? How many relatives do you have? Count them. Call them. Who has more? Who has the largest number of relatives in your class? Show, who has the biggest, the longest family tree.
4. So you have different numbers of relatives. Now think over: What is a family/ Who is a family? Let’ s learn about it from the poem.(УМК М.З. Биболетовой «Enjoy English»стр. 128). First let’s listen to the tape. Find out the answers to the title of the poem. Do you agree with the author? Is mother and daughter a family? I wife and husband a family? Don’t forget about pets.
You see families are different.
5. Look at the picture on the screen(board). You see a family. Characterize the family in the picture(use: loving ,friendly, hospitable, caring,..).Think about relations in the family.
Now work in groups and complete the sentences about families.( учащиеся выполняют дифференцированные задания в группах по карточкам.) Check yourself. Look at the screen. Can you say your family is a loving one? Prove it. Use your card. Are you a friendly family?...
6.A family is a serious thing. Everybody must have responsibilities and jobs. What jobs about the house do you know?(называют хором за учеником или учителемr ).Now ask each other вопросами в паре questions about responsibilities at home. Work in pairs. (работа по карточкам с опорными). I’d like to listen to your dialogues.
7.I suppose you have not only jobs but also hobbies. What popular hobbies do you know? What hobbies are popular with children?...with fathers?...with grannies? Write about hobbies in your families.(индивидуальная работа по карточкам письменно).Read aloud what you have written , please. You know my hobby is doing exercises .Look at me, do like me.(выполняется гимнастика для глаз усмотрению учителя можно провести физкультминутку).Look up, down ,look left ,right, then around. Twinkle your eyes ,with one eye, with another, close your eyes. Now look at each other. Go on working. Look at the screen/blackboard , look at the pictures and answer my questions(УМК М.З. Биболетовой «Enjoy English”стр. 35).What is mother’s hobby? What is father’s hobby? What is younger sister’s hobby? Etc.
8. You see hobbies are different. Why are they different? Because people are different, there are different traits of character. Repeat them after me(называют хором).Characterize your sisters(sociable, talkative, shy, creative); brothers(funny, curious, naughty ,bright).
I have riddles for you again. Match the questions and the answers and you guess them. Work in pairs.(работа по карточкам в парах). Now you’ve got dialogues. Act them out. Read your versions. Characterize your parents , please.
9. I’ve got much interesting information about your parents, I suppose they have not only good traits of character, modern hobbies, they also have modern, important, interesting, professions. What professions are popular now? Let’s learn to speak about professions. Work in groups.( проводится дифференцированная работа в группах по карточкам письменно).Check yourselves. Look at the screen. Read the sentences.
10.I believe you are ready to speak about your families and relatives. Use key-questions .At home you must make up a report about your family tree, tell us about your relatives and families .Use all the papers,(cards, lists of words. Make up as more sentences as you can. No less then 15.Good luck! Thank you for your work.
Приложения к пунктам 5,6,7,8,9..(Каточки с заданиями и опорами).
Fill in the blanks. Write about ideal families. Work in the group.
Use the words: close. Loving, caring, hospitable, traditional, conservative, friendly.
1.We are a …… family. We help friends and each other.
2. We are a …..family. We love each other.
3. We are a …….family. We can rely on each other.
4. We are a ……family. We take care of each other.
5. We are a….family. We are glad when guests visit us.
6. We are a……family. We have a mother and a father.
7. We are a …..family. ……..are strict.
Work in pairs. Make up a dialogue .Ask each other about jobs at home.
- What can you do about the house?
- What do you like to do about the house?
- What don’t you like to do about the house?
- Do you go shopping? Do you…..
- What did you do yesterday?
Complete the sentences(write about your relatives):
My mother’s hobby is…. I’m fond of…
My nephew likes….. My cousin-sister’s hobby is ….
My aunt is fond of … my grandma’s hobby is….
My uncle is keen on..
My cousin-brother is fond of…
My elder sister’s hobby is….
My younger brother likes…..
Open the brackets:
- My granny doesn’t work. She is (пенсионерка).
- My elder sister is ( медсестра ). She works ( в больнице ).
- My dad is ( бизнесмен ).He works ( в банке ).
- My uncle is (инженер ).He works ( на заводе ) .5My aunt is ( продавец).She works ( в магазине ).
Fill in the blanks. Use: lawyer, as, army, a pilot, an officer
1..Father’s profession is very important .He serves in the ……as……..
2. Mother’s job is interesting because she is …..by profession.
3. Uncle’s job is dangerous. He is……….
4. Sister’s job is useful because she works ……a nurse in the hospital.
And now be curios. Fund out everything about your classmate’s family. Work in pairs. Use the questions:
What’s your mother’s name?
How old is she?
Where does she work?
What is she by profession?
Have you an aunt? an uncle?
Do you want to have a niece?
Do you want to have a nephew?
Do you want to have a brother?
What’s your job at home?
What’s your brother’s job at home? What’s your sister’s hobby?
Where does your grandmother work/serve?
How old is she? What is she fond of/likes to do?
Is your dad sociable? Is your nephew naughty?
Fill in the blanks. Write about ideal families. Work in the group.
Use the words: guests, friends, on, each other, love, a father, our parents.
- We are a friendly family. We help ……. .
- We are a loving family. We … each other.
- We are a close family. We can rely ….. each other.
- We are a caring family. We take care .. each other.
- We are a hospitable family. We are glad when …… visit us.
- We are a traditional family. We have a mother and a father.
- We are a conservative family. ……are strict.
Опорные слова/Key words
Responsibilities: to set (set) the table, to make (made) the bed, to sweep(swept) the floor, to walk (ed) the dog, to take (took) out the rubbish, to water (ed) the flowers, to wash(ed) up, to go( went) shopping, to look (ed) after .
Characteristics: sociable, independent, talkative, responsible, intelligent, creative, shy, rude, curious, naughty, friendly, kind, careful ,strict.
Hobbies: fishing, gardening, cooking, sports, listening to music, watching TV, going to the theatre, dancing swimming, reading, collecting things( coins, stamps, toys, stickers, pictures, cups, Knives ,labels , dolls,..est.),knitting, sewing, diving, drawing, singing, playing computer games ( hockey, volleyball, tennis, chess), playing the piano ( the drum, the violin).
Professions/ jobs.
A nurse, a teacher, a lawyer ,a dentist, an engineer, a computer programmer, an office worker, a housewife, a driver, a businessman, a doctor, a shop assistant, a secretary, an accountant, a manager, a pensioner.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка урока по волейболу в 5 классе на основе инновационной технологии спортивно-ориентированного физического воспитания. Методическая разработка урока по волейболу в 5 классе на основе инновационной технологии спортивно-ориентированн
урок по физической культуре с ипользованием инновационной технологии спортивно-ориентированного физического воспитания...
Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема: Право. Разработка урока в 9 классе по истории. Тема: "Всё для фронта! Всё для победы!"
Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема "Право". Урок проводится на основе програмированной технологии.1 шаг: информативность-учащиеся получают определенные знания по данному вопросу.2 шаг...
методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Движения живых организмов" и презентация к ней. Методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Дыхание растений, бактерий и грибов" и презентация к ней.
Методическая разработка урока с поэтапным проведением с приложениямиПрезентация к уроку биологии в 6 классе по теме "Почему организмы совершают движения? ".Методическая разработка урока с поэтап...
Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта
Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта...
Методическая разработка урока "Амины. Анилин", Методическая разработка урока "Многоатомные спирты"
Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 10" О.С. Габриелян.Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 1...
Методическая разработка по теме "Разработка урока немецкого языка согласно ФГОС. Тип урока: комбинированный"
Переход на ФГОС позволил переориентировать усилия гигантского преподавательского состава страны с традиционного узкопредметного обучения (предметные результаты) одновременно и на развитие каждого обуч...
разработка урока "Составление родословной"
методическая разработка урока по биологии...