Рабочая программа по мокшанскому языку в 3 классе
методическая разработка по русскому языку (3 класс) по теме
Предварительный просмотр:
по мокшанскому языку
в 3 классе
ПОЯСНИТЕЛЬНАЙ ЗАПИСКАСЬ
(ингольдень валсь)
Рабочай программась мокшень кяльса аноклаф примернай программать коряс 1-4 класснень эса, авторхне: В. Л. Киреев, О. Е. Поляков, А. И. Исайкина «Мокшень кялень и морафтомань программат 1-4 классненди», конань кемокстазе Мордовия Республикань Образованиянь Министерствась (Саранск, 2001). Программать содержаниянц пяшкодемаса нолдавихть тевс : Исайкина А.И. Мокшень кяль 3-це классонь учебник, Саранск 2004. «Морафтомань и мокшень кялень урокт 3-це класса» (учительти пособия).
Школать инь эрявикс вешфксоц — тонафтомс шабатнень эльбятьксфтома морафтома и сёрмадома. Тя вешфксть пяшкодемаса оцю смузец мокшень кяльть, кона лезды тонафнихненди цебярьста содамс и рузонь кяльть, и лия предметтненьге.
ИНЬ ЭРЯВИКССЬ ПРОГРАММАТЬ ЭСА
ФОНЕТИКАСЬ, ЛЕКСИКАСЬ, ГРАММАТИКАСЬ, СЁРМАДОМАСЬ (ОРФОГРАФИЯСЬ) И КОРХТАМА МАШТОМАТЬ КАСФТОМАЦ
1-4-це класса мокшень кялень грамматикась явови тяфтама пяльксова: «Вайгяльксне и букватне», «Валсь», «Валрисьмось», «Сюлмавозь корхтамась», «Мазыста сермадома тонафнемась».
Вайгяльксне и букватне. 3 -4-це класса сяда крхкаста тонафневи вайгяльксонь и буквеннай валонь анализонь тиемась мокшень кялень фонетикать коряс ( ляпе согласнайхнень гласнай букваса ляпошиснон няфтема и стак тов). Начальнай класса «Вайгяльксне и букватне» темать коряс работась лезды касфтомс ученикнень корхтама культураснон,цебярьгофтомс синь литературнай кяльснон. Валсь. Валть лангса работамась мольфтеви васенце класста сявомок нилеце классти молемс. Оцю мяль шарфневи валть лексиканц шарьхкодеманц лангс, но иттненди начальнай класса тянь колга теориянь содамошит аф макссевихть. Тонафнехнихненди макссеви аньцек стама валонь шарьхкодема, коса синь няфтихть предметонь и явлениянь лепт.
3 - 4-це класса тонафневихть валть сембе пяльксонза (валъюрсь, суффикссь, валбесь). Шарфтови мяль суффиксть вельде од валонь тиевомать лангс, коса валъюрсь, суффикссь явовихть теждяста: ава – ава-кш, сур – сур-кс.
3 - 4-це класса тонафнихне кармайхть содама валхнень лац сермадомаснон (валть форманц полафтозь: лазф – лазомс; фкя валъюронь кочкама: лазы, лазф, лазомс, лазкс).
3 - 4-це класса тонафневихть корхтамань пяльксне: существительнайсь, прилагательнайсь, местоимениясь, числительнайсь, глаголсь, валмельгаксне. Ученикне синь ушедсазь тонафнема омбоце класса, мъзярда васьфнихть валхнень мархта, конат отвечайхть кие? мезе? кит? месть? кодама? кодамот? мезе тии? месенди? мъзяра? кизефкснень лангс. Начальнай класса наречия валсь аф макссеви. Тиендевихть башка упражненият, коса улихть наречият. Кепотьксонди сяфтяма предложеният: Ваня моли вишкста. Тячи шись лямбе. Нина тонафни лац. Иттне наречиятнень мушендсазь кизефкснень вельде.
Валрисьмось. Начальнай класса ученикненди макссевихть тяфтама содамошит валрисьмоть колга: 1. Целень коряс валрисьмонь явомась (азондомань, кизефтемань, серьгядемань валрисьмотне). 2. Валрисьмонь главнай и второстепеннай члеттне. Тяка же пингть иттненди максови шарьхкодема валонь сотксть колга. Кепотькс: Церанятне лездсть сире бабаняти. Церанятне лездсть – валрисьмонь главнай члеттне (подлежащайсь и сказуемайсь); лездсть бабаняти –валонь сотксне. Тяфтама содамошит тонафнихненди (кизефксонь вельде) макссевихть сембе нилецьке класса тонафнемста.
2-3-це класса ученикне тонафнихть цебярьста морафтома валрисьмотнень целень и интонациянь коряс, синь пезост эрявикс лотксема тяштенянь путома (. ? !).
3 – 4-це классонь ученикне кармайхть содама второстепеннай члеттнень.
Сюлмавозь корхтамась. 1-4-це класса корхтамань маштомать касфтомац ушедови морафтома и сермадома урокнень эса. Ученикне тонадыхть текстонь лангса работамста лотксемань и интонациянь тиема, максовихть содамошит, што корхтамась ащи валрисьмоста, валрисьмотне тиихть текст.
Морафтомань урокста шабатне тонадыхть текстти планонь тиема, планть коряс текстонь арьсема.
Тоса аф ламнянь – аф ламнянь тонафнихне пачкодихть изложениянь, сочинениянь и лия творческяй работань сермадома школьнай эряфть, налхксематнень, экскурсиятнень колга и стак тов.
Творческяй (сермадомань и устнай) работатненди сувафневихть кялень мазолгофнемань средстватне: эпитеттне, синонипне, сравнениятне. Ня средстватнень вельде школьникне урокста урокс цебярьгофнесазь эсь кяльснон и корхтамста, и сермадомста.
СЕРМАДОМАНЬ УРОКСА УЧЕНИКНЕНДИ МАШТОМА:
- видеста и мазыста сёрмадома буквать, валть, валрисьмоть; сёрмадома книгаста, доскаста, диктавамань коряс;
-проверяма эсь серматфснон и петема нолдаф эльбятькснень.
Мокшень кялень урокса эряви тонафтомс шабатнень учебникть мархта работама, мушендомс эрявикс темать, правилать, упражнениять. Синь тонафтовихть шарьхкодема, мезень колга азондови тя или тона текста, упражненияса, кодама правилань лангс сон тиф. Тонафнихненди макссевихть задания мархта упражненият (творческяй работат): кросвортт, шарадат, ребуст, грамматикань лотот, содама ефкст. Етафневихть аф темас коре урокт: урок-викторинат, урок-КВН-т, урок- экскурсият и стак тов.
Уроконь етафтомс лездыхть нагляднай пособиятне и техническяй средстватне.
Содержаниясь
3-ЦЕ КЛАССЬ (102 част)
ФОНЕТИКАСЬ, ГРАММАТИКАСЬ, ОРФОГРАФИЯСЬ И КОРХТАМА МАШТОМАТЬ КАСФТОМАЦ (102 част)
2-це класса етаф материалть лятфтамац (10 частт)
Гласнай и согласнай вайгяльксне и букватне. Фкя строчкаста омбоце строчкати валонь етафтомась. Строчкаста строчкас аф етафневи валхне. Валхненди слогонь, вайгяльксонь и буквань анализонь тиемась.
Ляпе тяштенясь (ь) валть песа и валть кучкаса. ЖЯ, ШЯ, ЩЯ,ЧА, ЩА, ЖИ, ШИ, ЧУ, ЩУ слог мархта валхне, синь сермадомасна. Кафтонзаф согласнай валкс мархта валхне ( класс, ломаттне…).
Малацекс ащи валхне.
Валть пяльксонза (7частт)
Валть пяльксонза: валъюрсь, суффикссь, валбесь. Суффикснень вельде валонь тиевомась. Валхнень эзда суффиксонь мушендомась. Валъюрса кайги и аф кайги согласнайхне.
Корхтамань пяльксне.
Существительнайсь (25 част)
Существительнайть колга шарьхкодемась. Собственнай и нарицательнай существительнайхне. Существительнайхнень фкя и лама лувксонь коряс полафнемасна. Существительнайхнень основаснон песа гласнай букватнень сермадомасна. Падешнень лемсна и кизефкссна. Существительнайть основной склоненияц. Основной склоненияса существительнайхнень валъюрснон и валбеснон сермадомасна.
Прилагательнайсь (5 частт)
Прилагательнайть смузец. Сонь сотксонза валрисьмоса. Прилагательнайсь минь корхтамасонк.
Прилагательнайхнень карань – каршек ащи признаксна. Маштомс мушендома фкя – фкянди мала и карань – каршек смузь мархта валхнень. Прилагательнайхнень сермадомасна.
Местоимениясь ( 5 частт)
Местоимениять смузец. Личнай местоимениятнень полафнемасна лувксснон коряс.
Местоимениятнень существительнайхнень вастс азондомасна.
Глаголсь (15част)
Глаголть смузец и сонь кизефксонза. Глаголсь минь корхтамасонк. Глаголть пингонза. Карань – каршек ащи действиянь няфти глаголхне. Фкя – фкянди мала смузь мархта глаголхне.
Валмельгаксне (5 частт)
Валмельгакснень смузьсна. Валмельгакснень вастсна валрисьмоса. Валмельгакснень сотовомасна существительнайхнень мархта. Валмельгакснень сермадомасна.
Валрисьмось (15 част)
Шарьхкодемась валрисбмоть колга. Азондомань, кизефтемань, серьгядемань валрисьмотне. Шарьхкодема валрисьмонь главнай и второстепеннай члеттнень колга. Валрисьмоть главнай членонза. Валрисьмоса валхнень соткссна.
Маштомс тонафнеф корхтама пялькснень мархта валрисьмонь тиема, валрисьмонь келептема. Маштомс валрисьмос главнай и второстепеннай членонь сувафнема. Пъшкядемась валрисьмоть ушетксса, кучкаса, песа. Сонь видесонза запятойть сермадомац.
Тонафнеф материалть лятфтамац (4 частт)
Кизоньберьф етафтовихть:
Контрольнай диктантт (6 частт)
Тонафнемань и контрольнай изложеният, сочиненият и лия творческяй работат (14 частт).
Сюлмавозь корхтамась.
Тонадыхть: учительть лезксонц вельде аф оцю статьянди планонь сермадома кизефтемань или азондомань валрисьмоса; марса 3 – 5 пунктста арьсеф планонь вельде аф оцю статьянь коряс изложениянь и сочинениянь сермадома; кой – мъзяра картинань коряс аф оцю азксонь арьсема и сермадома; учительть лезксонц вельде иттнень налхксемаснон, тевснон, ваймамаснон колга аф оцю азксонь арьсема и сермадома; эсь вийса природать и трудонь процесснень мельге ваномать коряс аф оцю азксонь арьсема и сермадома (описаниянь пялькс мархта); ялгаснонды эсь колгаст сермань сермадома.
Эсь вийса работать кувалмоц колмоце класса 13 -15 минута. Сяда оцю творческяй работатне етафневихть 7 – 10 шис весть.
Урокса сермадома – 40 – 50 вал.
Мазыста сёрмадома тонафтомась.
Кизоньберьф мазыста сёрмадомась ётафтови 3-це класса – 5-8 минутат мокшень кялень эрь урокса. Колмоце классонь ученикть сёрматфоц улеза эльбятьксфтома, мазы, сермадомста букватнень сересна и келесна улельхть фкя лацот.Ученикнень мархта сяда стака оцю и емла букватнень сермадомасна; 1) з, к, ж, в, ч, д, я; 2) Г, П, Д, Т, Р, З, Е, Ю, У, Ф, К, В; 3)Дд, Рр, Зз.
Букватнень сотовомасна, конат тяштевихть сермадомаса кялень апак явонтт.
ИНГОЛИ МОЛИ САТФКСНЕ
Личностнайхне:
-шарьхкодемс мокшень кяльть вастонц эряфса, фкя-фкянь ёткса корхтамста, перьфпялень ванфтомста
-маштомс кочкаф содамошитнень и сатфкснень нолямс школань и эрь шинь эряфса;
-касфтомс маштомашитнень ялга и оцю мархта прянь вятема; шабрань ломаттнень мархта сотксонь кирдема;-
- содамс иттненди народоньконь эряфста: мокшетнень эряма койснон, унксснон;
Метапредметнайхне:
- шарьхкодевиста марямс кайги мокшень кяльть ;
- алфавитста букватнень лемснон видеста азондома;
- содамс мезьса аф фкат гласнай и согласнай вайгяльксне;
- маштомс ляпе и калгода, кайги и аф кайги согласнайхнень явфтома;
- строчкаста строчкас валонь етафтома, согласнайхнень ляпошиснон няфтема ляпе тяштенять (Ь), И, Я, Ю, Е, Е букватнень вельде;
- маштомс эльбятьксфтома сермадома мокшень кяльса.
Предметнайхне:
- валть эса ударениять путома;
- устна и сёрмадозь ответонь максома фкя темань коряс путф кизефксонь лангс;
- максф вал мархта или картинань коряс валрисьмонь арьсема и сермадома;
- статьянь пяльксонь-пяльксонь явома, текстть пяльксонь и марнек азондома;
- эсь налхксемань и тевонь колга азксонь арьсема.
- видеста и мазыста сёрмадома буквать, валть, валрисьмоть; сёрмадома книгаста, доскаста, диктавамань коряс;
- проверяма эсь сёрматфснон и петема нолдаф эльбятькснень.
Тонафнема предметть вастоц учебнай планть коряс
3-цекласса мокшанский язык урокти кизоньберьф ноляви 102 част (3 урокт недяляти)
Тематическяй планированиясь
№ п/к. | Разделть лемоц | Сембоц частта | К/к. | Диктатт | |||
Текстть л. серм. | Сочин. | Излож. | Обуч. | Контр. | |||
1. | 2-це класса етаф материалть лятфтамац. | 8 | 1 | ||||
2. | Валсь и слогсь. | 14 | 2 | 1 | |||
3. | Валть пяльксонза. | 12 | 1 | 1 | |||
4. | Корхтамань пяльксне. | 4 | 1 | ||||
5. | Существительнайсь. | 23 | 2 | 1 | |||
6. | Прилагательнайсь. | 10 | 1 | 1 | 1 | ||
7. | Местоимениясь. | 5 | 1 | ||||
8. | Глаголсь. | 11 | 1 | 1 | |||
9. | Валмельгаксне. | 4 | 1 | ||||
10. | Валрисьмось. | 10 | 1 | 1 | 1 | ||
11 | Тонафнеф материалть лятфтамац. | 1 | |||||
Сембоц частта | 102 | 2 | 6 | 5 | 1 | 6 |
Календарно – тематическяй планированиясь
№п/к | Темать лемоц | Сембоц част та | Урокть типоц | Урокса тонафнихнень тевсна | Проверя мась | Датась | |
План. | Факт. | ||||||
1. 2-це класса етаф материалть лятфтамац. (8 ч.) | |||||||
1.1 | Валсь. | 1 | Етаф материалть лятфтамац | Лятфтасазь етай кизонь тонафнеф материалть. Арьсихть ваймамаснон колга азкс (устна). | Карточ кат | ||
2.1 | Валрисьмось. | 1 | Етафть лятфтамац | Маштома валрисьмонь арьсема, кодама валрисьмот эрьсихть. | |||
3.1 | Вайгяльксне и букватне. | 1 | Етафть лятфтамац | Содама аф фкакс шить вайгялькснень и букватнень еткса. Валти вайгяльксонь и буквань анализонь тиема. | Предме тонь картин кат | ||
4.1 | Гласнай вайгяльксне и букватне. | 1 | Урокть задачанц арьсемац | Маштома гласнай вайгялькснень и букватнень валста явфтома, арьсема аф оцю азксонь. | |||
5.1 | Согласнайть ляпошинц няфти букватне (е,е,ю,я,и). | 1 | Етафть лятфтамац | Правилатнень коряс маштомошиснон няфтема, согласнайть ляпошинц няфти букватнень валста явфтома. | |||
6.1 | Согласнай букватне и вайгяльксне. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома маряма и явфтома валста согласнай вайгялькснень и букватнень | Карточ кат | ||
7.1 | Алфавитсь. | 1 | Етафть кемокста мац | Лац азондома алфавитть, кочкама валхнень алфавитс коряс | |||
8.1 | Контрольнай диктант №1 «2-це класса материалть лятфтаманц коряс» темати. | 1 | Контроль най | Диктавамас коряс эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №1 | ||
2. Валсь и слогсь. (14 ч) | |||||||
2.1 | Эльбятькснень лангса тевсь. Строчкаста строчкас валонь етафтомась. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Маштома строчкаста строчкас валонь етафтома | |||
2.2 | Йх, лх, льх, рх, рьх вайгялькс мархта валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Маштома йх, лх, льх, рх, рьх вайгялькс мархта валхнень сермадома, маштома ялгацень отвечаманцты оценкань максома | Группа са тевсь | ||
2.3 | Ляпе тяштенясь (ь) валть песа. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома явфтома валста ь, валти вайгяльксонь и буквань анализонь тиема. | |||
2.4 | Ляпе тяштенясь (ь) валть кучкаса. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома явфтома валста ь, валти вайгяльксонь и буквань анализонь тиема. | Карточ кат | ||
2.5 | К/к Обучающай сочинения наблюдениянь коряс«Сексенда» | 1 | Корхта мань касфтома | Наблюдениянь коряс азксонь арьсема сексеть колга | |||
2.6 | Сочинениянди анализсь. Жя, шя, щя, ча, ща слог мархта валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Маштома жя, шя, щя, ча, ща слог мархта валхнень сермадома, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | |||
2.7 | Жи, ши, чу, щу слог мархта валхнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Маштома жи, ши, чу, щу слог мархта валхнень сермадома, параса работама | Карточ кат | ||
2.8 | К/к. Сочинения – описания «Катонязе». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Маштома предметти описаниянь тиема, эсь ответценди оценкань максома | |||
2.9 | Сочинениянди анализсь. Смузень коряс малацек валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Смузень коряс малацек валонь арьсема, параса работама | |||
2.10 | Синонипне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Арьсема валхненди синонипт, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | |||
2.11 | Кафтонзаф согласнай мархта валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Эльбятьксфтома сермадома кафтонзаф согласнай мархта валхне | |||
2.12 | Кафтонзаф согласнай мархта валхнень строчкаста строчкас етафтомасна. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома кафтонзаф согласнай мархта валхнень строчкаста строчкас етафтома, эльбятьксфтома сермадома | Карточ кат | ||
2.13 | Контрольнай диктант №2 «Валсь и слогсь» темати. | 1 | Контроль най | Диктавамас коря эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №2 | ||
2.14 | Эльбятькснень лангса работась. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Эльбятьксненди правилань азома, лия валонь арьсема | |||
3. Валть пяльксонза. (12 ч) | |||||||
3.1 | Родственнай валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Мушендома и арьсема родственнай валхнень, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | |||
3.2 | Валъюрсь. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валхнень эзда валъюрть явфтома, родственнай валонь арьсема | Тестовай заданият | ||
3.3 | Валъюрсь. | 1 | Кемокста мась | Валхнень эзда валъюрть явфтома, родственнай валонь арьсема | |||
3.4 | Суффикссь. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валхнень эзда суффиксть явфтома, родственнай валонь арьсема | |||
3.5 | Суффикснень вельде валонь тиевомась. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Суффикснень вельде од валонь тиема, параса работама | Карточ кат | ||
3.6 | Мс- суффиксть вельде валонь тиевомась. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Суффикснень вельде од валонь тиема, эсь ответценди оценкань максома | |||
3.7 | Ня- суффиксть вельде валонь тиевомась. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Суффикснень вельде од валонь тиема, ялгацень ответонцты оценкань максома | Группа са тевсь | ||
3.8 | Валъюрсь. Суффикссь. | 1 | Кемокста мась | Валхнень эзда валъюрть явфтома, суффикснень вельде од валонь тиема | |||
3.9 | Валбесь. | Од материа лонь тонафне мась | Валхнень эзда валбеть явфтома, сюжетнай картинкань коряс азксонь арьсема | Карточ кат | |||
3.10 | Валъюрса кайги и аф кайги согласнайхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валъюрса кайги и аф кайги согласнайхнень явфтома, параса работама | |||
3.11 | Кайги и аф кайги согласнай мархта валъюрхнень проверямасна. | 1 | Кемокста мась | Кайги и аф кайги согласнай мархта валъюрхнень проверяма | Тестовай заданият | ||
3.12 | Валть пяльксонза (кемокстамась). К/к Устнай сочинения «Васень ловсь» | 1 | Кемокста мась | Сюжетнай картинкань коряс азксонь арьсема, эсь ответценди оценкань максома | Корхта мань касфто ма | ||
4. Корхтамань пяльксне. (4 ч) | |||||||
4.1 | Корхтамань пяльксне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Корхтамань пялькснень колга азондома, мушендома текстста | Тестовай заданият | ||
4.2 | Предметонь и предметонь действиянь няфти валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Предметонь и предметонь действиянь няфти валхнень явфтома | |||
4.3 | Предметонь признаконь няфти валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Предметонь признаконь няфти валхнень явфтома, ялгацень ответонцты оценкань максома | Карточ кат | ||
4.4 | К/к Изложения «Васька». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Морафтфть мяляфтома, пяльксова явфтома ткстть, планонь арьсема | Корхта мань касфто ма | ||
5. Существительнайсь. (23 ч) | |||||||
5.1 | Изложениянди анализсь. Существитель найсь. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Явфтома корхтамаста существительнайть, арьсема валрисьмот, сувафтомок существительнайхть | |||
5.2 | Существительнайть кизефксонза. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Арьсема валхт кие? мезе? кизефкснень мархта. Эсь ответценди оценкань максома | Группа са тевсь | ||
5.3 | Собственнай существитель найхне. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома собственнай существительнайхнень сермадома | |||
5.4 | Нарицательнай существитель найхне. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома нарицательнай существительнайхнень сермадома | |||
5.5 | Существительнайхнень лувксонь коряс полафнемасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существительнайхнень лувксонь коряс полафнема | |||
5.6 | Контрольнай диктант №3 1-це полугодиянкса. | 1 | Контроль най | Диктавамас коря эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №3 | ||
5.7 | Эльбятькснень лангса тевсь.Кайги согласнайса шумордаф существитель найхнень лама лувксса сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Кайги согласнайса шумордаф существитель найхнень лама лувксса сермадома, ялгацень ответонцты оценкань максома | |||
5.8 | М согласнайса шумордаф существитель найхнень лама лувксса сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | М согласнайса шумордаф существительнайхнень лама лувксса сермадома | Тестовай заданият | ||
5.9 | Существительнайхнень песа н, нь согласнайхнень полафтомасна. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Существительнайхнень песа н, нь согласнайхнень полафтома | |||
5.10 | Существительнайхнень песа гласнай букватнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существительнайхнень песа гласнай букватнень сермадома | Группа са тевсь | ||
5.11 | Я гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Я гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадома | |||
5.12 | А, е гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадомасна. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | А, е гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадома | |||
5.13 | И, ы гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | И, ы гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадома | Тестовай заданият | ||
5.14 | У,ю гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | У,ю гласнайса шумордаф существитель найхнень сермадома | |||
5.15 | К/к. Изложения | 1 | Корхта мань касфтома урок | Морафтфть мяляфтома, пяльксова явфтома ткстть, планонь арьсема | Корхта мань касфто ма | ||
5.16 | Изложенияти анализсь. Лама лувксса существитель найхнень сермадомасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Лама лувксса существитель найхнень сермадома, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | Группа са тевсь | ||
5.17 | Существитель найхнень склонениясна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существитель найхнень склоненияснон путома, валрисьмонь арьсема | |||
5.18 | Существитель найхнень склонениясна. | 1 | Кемокста мась | Существитель найхнень склоняндама | Тестовай заданият | ||
5.19 | Основной склонениясь. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существитель найхнень склоняндама,падеш нень мушендома | |||
5.20 | Существительнайть падеженц содамац. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существитель найхнень склоняндама, падешнень коряс валхнень полафнема | |||
5.21 | Существительнайхнень падежень коряс полафнемасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Существитель найхнень склоняндама, падешнень коряс валхнень полафнема | |||
5.22 | К/к. Изложения «Толгав ялганьке». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Морафтфть мяляфтома, пяльксова явфтома ткстть, планонь арьсема | Корхта мань касфто ма | ||
5.23 | Изложенияти анализсь. Существитель найсь. | 1 | Темати обобщени ясь | Лятфтама существительнайть коряс етаф материалть | Группа са тевсь | ||
6. Прилагательнайсь. (10 ч) | |||||||
6.1 | Прилагатель найть смузец. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Арьсема валхт кодама? кодапт? кизефкснень мархта. Эсь ответценди оценкань максома | |||
6.2 | Прилагатель найсь минь корхтамасонк. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Явфтома корхтамаста прилагательнайть, арьсема валрисьмот, сувафтомок прилагательнайхть | Тестовай заданият | ||
6.3 | Прилагатель найхнень карань – каршек ащи признаксна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Прилагательнайхнень карань – каршек ащи признакснон явфтома | |||
6.4 | Антонипне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Антонимонь валхненди кочкама, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | |||
6.5 | К/к. Сочинения «Тялонь налхксемат». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Сюжетнай картинкань коряс азксонь арьсема, эсь ответценди оценкань максома | Корхта мань касфто ма | ||
6.6 | Сочиненияти анализсь. Прилагатель найхне существительнайхнень видеса. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Прилагательнайхнень существительнайхнень видеста явфтома, арьсема валхт максф кизефкснень коряс | Карточкат | ||
6.7 | Прилагатель найхнень сермадомасна. Текстть лангста сермадомась. | 1 | Контроль най | Эльбятьксфтома сермадома текстста | Контро льнай списываниясь | ||
6.8 | Прилагательнайхнень лама лувксса сермадомасна. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Прилагательнайхнень лама лувксса сермадома | |||
6.9 | Контрольнай диктант №4 «Прилагатель найсь» темати. | 1 | Контроль най | Диктавамас коря эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №4 | ||
6.10 | Эльбятькснень лангса тев. Прилагатель найсь. | 1 | Кемокста мань | Прилагательнаень арьсема, эсь ответценди оценкань максома | |||
7. Местоимениясь. ( 5 ч) | |||||||
7.1 | Местоимениять смузец. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валрисьмоста местоимениятнень явфтома | |||
7.2 | Личнай местоименият нень лувкссна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Личнай местоимениятнень лувксснон путома | |||
7.3 | Местоименият нень лицасна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Местоимениятнень лицаснон путома, ялгацень отвечаманцты оценкань максома | Группа са тевсь | ||
7.4 | Виияфтомань частица мархта местоимениятне. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Виияфтомань частица мархта местоимениятнень явфтома | |||
7.5 | К\к. Сочинения «Нармоттнень ялгасна». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Наблюдениянь коряс азксонь арьсема, планонь коряс текстонь сермадома | Корхта мань касфто ма | ||
8. Глаголсь. (11 ч) | |||||||
8.1 | Сочиненияти анализсь. Глаголть смузец и сонь кизефксонза. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Гдаголть смузенц шарьхкодема, примеронь азома | |||
8.2 | Действиянь няфти валхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Глаголхненди кизефксонь путнема, валонь картинкань арьсема | |||
8.3 | Фкя-фкянди мала смузь мархта глаголхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Фкя-фкянди мала смузь мархта глаголонь арьсема | |||
8.4 | Карань-каршек ащи глаголхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Карань-каршек ащи глаголхнень явфтома валрисьмоста | Группа са тевсь | ||
8.5 | Аф эсь смузьсост моли глаголхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Аф эсь смузьсост моли глаголхнень явфнема | |||
8.6 | К\к. Изложения «Вирень мастярхт». | 1 | Корхта мань касфтома урок | Морафтфть мяляфтома, пяльксова явфтома ткстть, планонь арьсема | Корхта мань касфто ма | ||
8.7 | Изложенияти анализсь. Глаголхнень лувксова полафнемасна. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома глаголхнень лувксова полафнема, ялгацень ответонцты оценкань максома | |||
8.8 | Фкя и лама лувксса глаголхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Фкя и лама лувксса глаголхнень явфнема | |||
8.9 | Глаголть пингонза. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Глаголть пингонзон явфнема | Группа са тевсь | ||
8.10 | Тяниень и сай пингса глаголхне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Тяниень и сай пингса глаголонь арьсема | |||
8.11 | Контрольнай диктант №5 «Глаголсь» темати. | 1 | Контроль най | Диктавамас коря эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №5 | ||
9. Валмельгаксне. (4 ч) | |||||||
9.1 | Эльбятькснень лангса тев. Валмельгакс нень смузьсна. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валмельгакснень смузьснон шарьхкодема | |||
9.2 | Валмельгакс нень вастсна валрисьмоса. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Мушендома валмельгакснень валрисьмоса, ялгацень ответонцты оценкань максома | |||
9.3 | Валмельгакс нень сотовомасна существитель найть мархта. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Маштома азондома валмельгакснень сотовомаснон колга существительнайть мархта | |||
9.4 | Текстть лангста сермадомась. | 1 | Контроль най | Эльбятьксфтома сермадома текстста | Контро льнай списываниясь | ||
10. Валрисьмось. (10 ч) | |||||||
10.1 | Эльбятькснень лангса тев. Валрисьмоть колга шарьхкодемась. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Арьсема разнай валрисьмонь, пезост тяштень путома | |||
10.2 | Азондомань, кизефтемань, кошардомань валрисьмотне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Азондомань, кизефтемань, кошардомань валрисьмотнень явфтома | |||
10.3 | Серьгядемань валрисьмотне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Серьгядемань валрисьмотнень мушендома, | |||
10.4 | Контрольнай диктант №6 «Валрисьмось» темати. | 1 | Контроль най | Диктавамас коря эльбятьксфтома сермадома | Контро льнай диктант №6 | ||
10.5 | Эльбятькснень лангса тев. Валрисьмонь вятикс и вятевикс пяльксне. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Валхненди кизефксонь максома, валрисьмонь вятикс и вятевикс пялькснень явфтома | |||
10.6 | Вятикс пялькссь- главнай член. Вятевикс пялькссь- второстепеннай член. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Главнай и второстепеннай члеттнень мума и эрявикс китьксса таргама | |||
10.7 | К/к. Устнай сочинения «Мазы тундась». Валзюлмось. | 1 | Корхта мань касфтома урок | Текстста валзюлмотнень явфнема, ялганзон ответснонды оценкань максома | Корхта мань касфто ма | ||
10.8 | Пъшкядемась и сонь смузец валрисьмоса. | 1 | Од материа лонь тонафне мась | Эрявикс тяштьса пъшкядематнень явфтома | |||
10.9 | К/к. Изложения | 1 | Корхта мань касфтома урок | Морафтфть мяляфтома, пяльксова явфтома ткстть, планонь арьсема | Корхта мань касфто ма | ||
10.10 | Изложенияти анализсь. Текстть колга шарьхкодемась. | 1 | Урокть задачанц решанда мац | Разнай видонь текстонь явфтома, текстть пяльксонь явома | |||
11. Тонафнеф материалть лятфтамац. (1ч) | |||||||
11.11 | Кизоньберьфонь материалть лятфтамац. | 1 | Лятфта мань | Эсь ответценди оценкань максома |
Материально – техническяй вешфксонь топафтомас средстватне
1. Н.А. Баранова. Мокшень кяль. Мокшень школань3 классонди. - Саранск : Мордовскяй книжнай издательствась, 2004.
2. «Морафтомань и мокшень кялень урокт 3-це класса» (учительти пособия).
3.Мокшень кялень и морафтомань программат 1-4 классненди: В.Л.Киреев. – Саранск: Мордовскяй книжнай издательствась, 2001.
Тонафнемань техническяй средстватне
Классонь доска таблицань, картинкань повфтама мархта.
Ноутбук, сканер, принтер,компьютер
Фотоаппарат.
Печатлаф пособият
Уроконди кочкаф картинкат темас коря.
Кочкама котф, магнитса керсеф азбука.
Таблицат.
СД-диск «Мы – мордва»
Класса оборудованиясь
Ученикненди кафта вастонь шрат стул мархта.
Учительти шра тумба мархта.
Шкафт учебниконь, дидактическяй материалонь, пособиянь путомс.
Программать пяшкодеманцты литературась
Учительти:
1. Н.А. Баранова. Мокшень кяль. Мокшень школань3 классонди. - Саранск : Мордовскяй книжнай издательствась, 2004.
2. «Морафтомань и мокшень кялень урокт 3-це класса» (учительти пособия).
3.Мокшень кялень и морафтомань программат 1-4 классненди: В.Л.Киреев. – Саранск: Мордовскяй книжнай издательствась, 2001.
Ученикненди:
1. Н.А. Баранова. Мокшень кяль. Мокшень школань3 классонди. - Саранск : Мордовскяй книжнай издательствась, 2004.
2.Валкс.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Рабочая программа по мокшанскому языку в 4 классе
Рабочая программа по мокшанскому языку в 4 классе составлена на основе федерального государственного образовательного стандарта среднего (полного) общего образования на базовом уровне,на очновании при...
Рабочая программа по русскому языку (4 класс) на тему: "Рабочая программа по русскому языку 4 коррекционный класс (8 вида).
Рабочая программа составлена на основе авторской программы В. В. Воронковой «Программы специальных (коррекционных) образовательных учреждений VIII вида, 1-4 классы ,4-е издан...
Рабочая программа по русскому языку (3 класс) на тему: "Рабочая программа по русскому языку 3 коррекционный класс (8 вида).
Рабочая программа составлена на основе авторской программы В. В. Воронковой «Программы специальных (коррекционных) образовательных учреждений VIII вида, 1-4 классы ,4-е издание - М.: Просвещение...
Рабочая программа по мокшанскому языку для 2 класса
Рабочая программа по мокшанскому языку для 2 класса составлена на основе Федерального закона Российской Федерации от 29.12.2012 №ФЗ-273 «Об образовании в Российской Федерации»; регионально...
Рабочая программа по мокшанскому языку для 4 класса составлена на основе Федерального закона Российской Федерации от 29.12.2012 №ФЗ-273 «Об образовании в Российской Федерации»; регионального компонента Федерального Государственного Образовательного станда
Эта программа предусмотрена для обучения русских детей и детей мордвы-мокши, не владеющих родным языком, а также детей других национальностей. Рабочая программа составлена с учетом воспитательных и об...
Рабочая программа по мокшанскому языку для 4 класса
Рабочая программа по мокшанскому языку для 4 класса составлена на основе Федерального закона Российской Федерации от 29.12.2012 №ФЗ-273 «Об образовании в Российской Федерации»; регионально...
Рабочая программа по Чтению на родном языке. Рабочая программа Родной русский язык 3 класс УМК Школа России
Рабочая программа по Чтению на родном языке. Рабочая программа Родной русский язык 3 класс УМК Школа России...