Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 3
рабочая программа (3 класс)

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:

1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;

2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);

3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;

4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Limba mold. cl. 385.78 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство Просвещения Приднестровской Молдавской Республики

Муниципальное образовательное учреждение «Бендерская средняя

общеобразовательная школа №2»

РАССМОТРЕНО на заседании МО

учителей 2-го официального языка

Пр. №__ от «__» __________ 20 __ г.

Руководитель _______ Н.М. Мунжиу

СОГЛАСОВАНО

Зам. директора по УВР

«__» ______________ 20 __ г.

________ Э.В. Смородинова

УТВЕРЖДАЮ

Директор школы

«__» ____________ 20 __ г.

_________ Н.Н. Киливник

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА

по учебному предмету

«Официальный (молдавский) язык»

для 3-Б и 3-В классов

на 2022-2023 учебный год

Уровень программы: базовый

Составитель программы:

Сандул Алексей Петрович,

учитель молдавского языка

Педагогический стаж – 0

Бендеры

2022


КУПРИНСУЛ  ПРОГРАМЕЙ:

1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ  ПРОГРАМЕЙ

1.1.

Нотэ експликативэ ………………………………………………………….

3

1.2.

Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу ………………………

4

1.3.

Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт ………………..

6

1.4.

Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу ………

7

2. КОНЦИНУТУЛ  ПРОГРАМЕЙ

2.1.

Концинутул обьектулуй де студиу ………………………………………..

11

2.2.

Планификаря тематико-календаристикэ ………………………………….

12

3. АСПЕКТУЛ  ОРГАНИЗАЦИОНАЛ  АЛ  ПРОГРАМЕЙ

3.1.

Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а

прочесулуй де ынвэцэмынт ………………………………………………..

15

Анексэ ……………………………………………………………………………..

16


1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ ПРОГРАМЕЙ

1.1. Нотэ експликативэ

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:

1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;

2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);

3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;

4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);

6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».

Инструиря есте организатэ дупэ мануалул: Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ: Курс предиминар орал пентру шкоала алолингвэ. – Днестровск: Полиграф-Фото, 2002.

Модернизаря ынвэцэмынтулуй ын Република Молдовеняскэ Нистрянэ, ка императив ал времий, есте детерминатэ сочиал ши требуе сэ жустифиче ын прочесул инструктив иновацииле институите де актуалул кадру валорик: култура, штиинце, перформанце умане ш.а. Ачесте карактеристичь дирекционязэ визиуня контемпоранэ асупра програмей де лимбэ пентру елевий алолингвь. Обцинеря статутулуй де лимбэ офичиалэ а статулуй, де рынд ку лимбиле русэ ши украинянэ, а апрофундат мотивация ынсуширий лимбий молдовенешть.

Формаря интегралэ ши армониоасэ а уней персоналитэць аутономе ши креативе, утиле сочиетэций, требуе сэ се продукэ ын темеюл уней дезволтэрь континуе а компетенцелор де комуникаре активэ, лектурэ ши скриере: а едукацией интелектуале, естетиче, професионале, технолоӂиче ши морал-чивиче.

Градул де интелектуалитате ши културэ а омулуй се жудекэ дупэ капачитатя ачестуя де а ынцелеӂе, а депозита, а пэстра ши а речепта ын перманенцэ ну нумай валориле културий попорулуй дин каре фаче парте ка етние, чи ши валориле културий алтор попоаре, май алес, але културий ын каре се интегрязэ индивидуал ка активитате ши реализаре сочио-економикэ. Де аич ши нечеситатя куноаштерий лимбий молдовенешть атыт ла нивел де комуникаре котидианэ, кыт ши ла ун нивел де речептаре ши експримаре а опинией деспре валориле културале, литераре, историче. Есте импортантэ ши конштиинтизаря фаптулуй кэ ынсуширя / стэпыниря, фамилиаризаря ку унеле субтилитэць але лимбий ну пот фи декыт бинефиче.

Реализаря ачестор обьективе ну есте детерминатэ де волумул де информацие, чи, димпотривэ, де редучеря луй ын фавоаря валорилор формативе адеквате ын скопул асигурэрий деплине а функцией де комуникаре а лимбий. Ачест фапт асигурэ чентраря дисчиплиней визате пе субьектул дефиниториу ал ынвэцэрий — елевул.

Пентру обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» сынт карактеристиче урмэтоареле форме де организаре а активитэций елевилор:

•  ын груп, ын перекь, индивидуал;

•  активитатя индепендентэ ши ын колектив;

•  екскурсий.

Ку скопул контролулуй ынсуширий де кэтре елевь а материей де студий ла обьектул де студиу «Лимба матернэ (молдовеняскэ)» сынт пропусе урмэтоареле форме де контрол а куноштинцелор елевилор:

•  интерогаря оралэ;

•  сарчинь ын база компетенцелор;

•  дискуция оралэ ын кадрул жокурилор дидактиче;

•  активитатя елевилор ла лукрул ын груп;

•  активитатя елевилор ла лекцииле де рекапитуларе;

•  лукрэрь индепенденте;

•  тесте де евалуаре.

Програмул дат инклуде куноштинце де базэ ла лимба молдовеняскэ ка офичиалэ пентру елевий класей 3 але школий медий де културэ ӂенералэ пе тряпта ынвэцэмынтулуй примар. Елевий, пентру каре а фост алкэтуит ачест програм, ку сукчес ау финисат курсул де лимбэ молдовеняскэ ка офичиалэ ын класа 2 ши сынт гата де а ынчепе студиеря обьектулуй де студиуй «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класа 3.

Ынвэцэмынтул ын кадрул обьектулуй де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» есте организат ын формэ де студиу ку фреквенцэ, ынсэ, дакэ апаре аша нечеситате, е посибилэ организаря ынвэцэмынтулуй ла дистанцэ, ку утилизаря технолоӂиилор едукационале дистанционале.

1.2. Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу

Скопул чентрал ал студиерий лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоала алолингвэ есте, ын фонд, формаря унор елевь капабиль де а се ынкадра актив ын доменииле вьеций сочиале, де а се фамилиариза ку валориле умане ши културале, чея че ар асигура виабилитатя уней сочиетэць дескисе.

Ынсуширя перфектэ а уней лимбь ынсямнэ куноаштеря модулуй де гындире, спечифик попорулуй — креатор ши пуртэтор ал лимбий респективе.

Ын прочесул ынсуширий уней лимбь ной ун рол дечисив ыл аре текстул, литерар ши нонлитерал. Ел есте ун фактор-репер ын прочесул студиерий лимбий ши литературий ын база деприндерилор интегратоаре, фиинд ун путерник лиант ал дисчиплиней ла диферите нивелурь де предаре-ынвэцаре.

Функция принчипалэ а лимбий есте де а серви ка мижлок де комуникаре динтре конациональ ши де интеграре ын ареалул национал, кэч прин интермедиул лимбий се реализязэ легэтура динтре оамень. Пентру формаря компетенцелор комуникативе се рекурӂе ла модалитэць оферите де лексик, де морфолоӂие, де манифестаре а деприндерилор де мункэ конштиентэ, де абилитэць нечесаре пентру а продуче комуникэрь. Формаря компетенцелор де комуникаре але елевилор есте ун прочес комплекс ши ларг.

Компетенце де базэ але дисчиплиней:

— Фамилиаризаря ку системул ши субсистемул лимбий ка елементе де конструкцие а комуникэрий орале ши скрисе.

— Речептаря ши репродучеря диферитор типурь де информаций, тексте.

— Реализаря актелор комуникативе ын диферите ситуаций де комуникаре, апликынд нормеле де утилизаре а лимбий молдовенешть литераре.

— Партичипаря комуникэрий ын диверсе чиркумстанце де рапорт (персонал, фамилиал, груп сочиал).

— Продучеря актелор де комуникаре проприй, ку ши фэрэ репере, прин дескриеря, презентаря ши апречиеря фаптелор, прочеселор дин сочиетате ши натурэ.

— Операря ши трансформаря / модификаря структурилор лингвистиче адекват ситуацией де комуникаре.

— Перчеперя месажулуй де пе позиция комуникэрий интеркултурале прин сесизаря симилитудинилор ши диференцелор динтре литература молдовеняскэ ши литература попоарелор конлокуитоаре.

— Лектура коректэ, флуентэ, конштиентэ а текстелор литераре ши нон¬литераре деспре култура ши ареалул лингвистик молдовенеск.

— Реализаря лектурилор пентру плэчере, пентру куноаштеря тезаурулуй литерар ши културал, пентру селектаря информациилор пе диферите теме.

— Анализа/интерпретаря текстелор литераре/нонлитераре дин перспектива проприей визиунь, евиденциинд мижлоачеле артистиче але оперелор литераре.

— Ынсуширя нормелор етиче, а традициилор, културий, историей ши литературий ворбиторилор лимбий-цинтэ.

Обьективул принчипал ал дисчиплиней «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ)» есте формаря компетенцелор комуникативе але елевилор, асигуратэ де куноштинцеле лингвистиче, акумулате прин ынсуширя структурилор ши формелор граматикале ши а релациилор динтре еле.

Ачест обьектив ва фи атинс прин реализаря урмэтоарелор сарчинь:

— мотиваря ынвэцэрий лимбий молдовенешть ка мижлок де комуникаре, ка мижлок де куноаштере а историей попорулуй, ка мижлок де лэрӂире а куноштинцелор деспре луме;

— фамилиаризаря елевилор ку информаций ӂенерале деспре ориӂиня лимбий молдовенешть, деспре лимбиле ку каре се ынрудеште, деспре ролул ей ла етапа актуалэ, ла дезволтаря литературий, културий национале;

— формаря абилитэцилор де а комуника ефектив ын спациул културий национале, адикэ елевий сэ фие капабиль де а сусцине диалогурь, де а експуне о опиние ши а о аргумента, а експрима о атитудине;

— стимуларя интересулуй ын реализаря уней лектурь експресиве, ын речепционаря, прин лектурэ индепендентэ, а информациилор ной;

— дезволтаря ворбирий елевилор прин ынсуширя системулуй лимбий молдовенешть, нормелор литераре але лимбий, ымбогэциря вокабуларулуй, формаря деприндерилор де ортографие, ынсуширя де кэтре елевь а материей лингвистиче (структурь ши форме граматикале) каре сервеште дрепт супорт пентру формаря компетенцелор комуникативе;

— ынвэцаря лимбий стандард, утилизатэ де комунитатя инструктивэ, лимба узуалэ, фолоситэ ын ымпрежурэрь обишнуите, неофичиале, фэрэ а луа ын консидераре апартененца диалекталэ а ворбиторилор;

— дезволтаря ку ажуторул мижлоачелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ а културий интелектуале, спиритуале, морале ши де комуникаре а елевилор, формаря ориентэрилор морале ши естетиче але персоналитэций;

— дезволтаря деприндерий де а фолоси ын практикэ компетенцеле лингвистиче, де а демонстра абилитэць де ынцелеӂере а месажулуй скрис ши орал (ынцелеӂеря, читиря флуентэ, експресивэ, ла витезэ, селективэ) ши чя де (ре)продучере а месажелор орале ши скрисе ын база материалулуй де програм атыт ын ситуаций школаре, кыт ши екстрашколаре (компетенце комуникативе);

— формаря деприндерилор де мункэ индепендентэ;

— дезволтаря аптитудинилор ши капачитэцилор креативе але елевилор.

Обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» поате стабили легэтурь интердисчиплинаре ку урмэтоареле обьекте де студиу: лектура литерарэ, лумя ынконжурэтоаре, арта пластикэ, музика.

Програмул дат а фост алкэтуит ку интродучеря скимбэрилор ын програма ориентативэ а обьектулуй де студиу, ку скопул де а фаче май лоӂикэ ши ефективэ експунеря материей де студиу. Скимбэриле ын програм пот фи аргументате ын аша фел:

№ д/о

Скимбаре

Аргументаре

1

Ау фост адэугате резултателе планификате але студиерий обьектулуй де студиу конформ СЕС

Еле липеск ын програмул ориентатив, ынсэ дупэ черинцеле СЕС-улуй еле требуе сэ фие индикате

1.3. Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт

Програма де лукру ла обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класа 3 есте алкэтуитэ пентру организаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын класеле примаре але школий медий де културэ ӂенералэ, нивелул де ынвэцэмынт – де базэ.

Пентру студиеря обьектулуй де студиу ын класа 3, конформ Планулуй де базэ инструктив-едукатив ал организэрий прочесулуй де ынвэцэмынт ын инстуцииле де ынвэцэмынт ӂенерал ал РМН, сынт стабилите ануал 68 де оре, кыте 2 оре ын сэптэмынэ (34 сэптэмынь де студиу).

1.4. Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу

Програмул асигурэ атинӂеря анумитор резултате персонале, метадисчиплинаре ши дисчиплинаре. Еле асигурэ легэтура динтре черинцеле Стандартулуй, прочесул инструктив-едукатив ши системул де апречиере ши нотаре а резултателор ынсуширий програмулуй инструктив де базэ ал школий.

Резултателе персонале:

  • формаря базелор идентитэций чивиче, унуй сентимент де мындрие фацэ де Пария са, попорул нистрян, история луй; перчеперя апартененцей етниче ши национале але сале; формаря валорилор уней сочитець мултинационале ал Нистренией; формаря ориентэрилор валориче уманисте ши демократиче;
  • формаря унор визиунь холистиче, сочиал ориентате асупра лумий ын унитатя са органикэ ши диверситатя натурий, попоарелор, културилор ши релиӂиилор;
  • формаря уней атитудинь респектуоасе фацэ де о опиние, история ши култура диферитор попоаре;
  • стэпыниря абилитэцилор де адаптаре ынтр-о луме ын скимбаре ши дезволтаре динамикэ;
  • акчептаря ши дезволтаря ролулуй сочиал ал елевулуй, дезволтаря мотивелор пентру активитэциле де  ынвэцаре ши формаря есенцей персонале але ынвэцэрий;
  • дезволтаря индепенденцей ши а респонсабилитэций персонале пентру акциуниле сале, инклусив ын активитатя информационалэ, базатэ пе идей деспре стандарте морале, дрептате сочиалэ ши либертате;
  • формаря нечеситэцилор естетиче, валорилор ши сентиментелор;
  • дезволтаря сентиментелор етиче, бунэвоинцей ши речепцией емоционал-морале, ынцелеӂерий ши емпатией сентиментелор алтор оамень;
  • дезволтаря абилитэцилор де коопераре ку матурий ши колеӂий ын диферите ситуаций сочиале, абилитэций де а ну креа ситуаций де конфликт ши де а гэси ешире дин ситуаций контроверсате;
  • формаря уней атитудинь фацэ де ун мод де вяцэ сигур, сэнэтос, презенца мотивацией пентру мунка креативэ, мунка пентр резултате, респектул пентру валориле материале ши спиритуале.

Резултателе метадисчиплинаре:

  • Акциунь универсале де ынвэцаре регулативе:
  • стэпыниря капачитэций де а акчепта ши менцине скопуриле ӂи обьективеле резолвэрий сарчинилор едукационале типиче, каре се манифестэ прин капачитатя де а рецине инструкциуниле ши де а утилиза моделеле де ворбире пропусе ынтр-о ситуацие де комуникаре;
  • капачитатя де а евалуа резултатул акциунилор сале, каре се манифестэ прин капачитатя де а-л компара ку реферинца;
  • Акциунь униврсале де ынвэцаре комуникативе:
  • диспонибилитатя де а аскулта интерлокуиторул ши де а кондуче ун диалог, каре се манифестэ прин капачитатя де а ынцелеӂе дискурсул адресат ши де а рэспунде ын мод адекват ла ачеста, фолосинд клишее ын ворбире;
  • капачитатя де а лукра ын диверсе форме де коопераре едукационалэ, каре се манифестэ прин капачитатя де а лукра ын перекь, ын груп;
  • посесия унор мижлоаче елементаре де експримаре а сентиментелор ши емоциилор, каре се манифестэ прин алеӂеря мижлоачелор нон-лингвистиче де експримаре а емоциилор;
  • Акциунь универсале де ынвэцаре когнитиве:
  • утилизаря мижлоачелор де ворбире пентру резолваря проблемелор де комуникаре, каре се манифестэ прин капачитатя де а пуне ынтребэрь ши а рэспунде ла еле;
  • ынсуширя акциунилор лоӂиче де компараре, анализэ, синтезэ ши ӂенерализаре, каре се манифестэ ын капачитатя де а дистрибуи вокабуларул студиат пе теме.

Резултателе дисчиплинаре, каре се манифестэ прин компетенце спечифиче дисчиплиней, унитэцилор де концинут, активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре:

Компетенце спечифиче

Активитэць де ынвэцаре ши евалуаре

АУДИЕРЯ

— Идентификаря сунетелор ши групурилор де сунете;

— идентификаря ын флуксул ворбирий а унитэцилор лексикале ной;

— евиденциеря ын пропозиций а кувинтелор конформ анумитор критерий;

— асочиеря концинутулуй унуй месаж ку имаӂинь ши титлурь-темэ;

— повестиря ын лимба цинтэ а текстулуй аудият дупэ анумите репере;

— реструктураря планулуй дат конформ текстулуй аудият;

— селектаря персонажелор дин месажул аудият дупэ анумите трэсэтурь / калитэць;

— формуларя ынтребэрилор ын база месажулуй орал аудият;

— рэспунсул ла ынтребэрь;

— манифестаря доринцей де инициере перманентэ ын информацииле аудияте

— Де асочиере а сунетулуй ку литера;

— де групаре а кувинтелор дупэ анумите критерий (ла тема датэ; каре ынчеп ку / концин сунетул респектив, денумирь де кулорь ш.а.м.д.);

— де структураре а планулуй унуй текст;

— де евиденциере а персонажулуй (дупэ лимбаж; дупэ фапте; дупэ ымбрэкэминте ш.а.м.д.);

— де редаре;

— де комуникаре ын ситуаций дирижате;

— де детерминаре а асемэнэрилор ши а деосебирилор динтре персонаже;

— конверсацие дирижатэ

ВОРБИРЯ

— Дезволтаря моделулуй де ворбире ку информаций суплиментаре;

— апликаря моделелор де ворбире ын контексте ной;

— рэспунсул ла ынтребэрь;

— адресаря ынтребэрилор интерлокуторулуй;

— сусцинеря унуй монолог алкэтуит дин енунцурь симпле;

— модификаря унуй монолог симплу конформ анумитор критерий;

— импровизаря унуй диалог ла темэ ши ын база анумитор репере;

— релатаря ынтр-о формэ коерентэ а ынтымплэрилор / фаптелор вэзуте сау трэите;

— фолосиря ын комуникаре а диверселор типурь де пропозиций (афирмативе, негативе, интерогативе)

— Де импровизаре а уней комуникэрь ын база моделелор де ворбире;

— конверсацие дирижатэ;

— де ынтребэрь-рэспунсурь ку респектаря моделелор де ворбире;

— диалог ын база реперелор;

— монолог ын база реперелор;

— де трансформаре-комплетаре;

— импровизаря диферитор типурь де диалог ын база моделелор де ворбире;

— де утилизаре а вокабуларулуй адекват ын ситуаций де проблемэ;

— екзерчиций де компараре ши дескриере

ЛЕКТУРА

— Идентификаря литерелор спечифиче лимбий молдовенешть;

— перчеперя концинутулуй текстулуй конформ анумитор индикаций / инструкциунь;

— читиря коректэ, флуентэ, конштиентэ;

— читиря пропозициилор, тестелор де пропозиций мичь ку интонация импусэ де семнеле де пунктуацие;

— пронунцаря коректэ а кувинтелор ын конфирмацие ку нормеле ортоепиче ын вигоаре;

— читиря пе ролурь;

— пропунеря ноилор титлурь ла текстул читит;

— формуларя ынтребэрилор ын база челор читите;

— стабилиря ын текстул читит а пропозицией че експримэ идея принчипалэ;

— ынцелеӂеря сенсулуй глобал ал текстулуй читит;

— релатаря концинутулуй текстулуй читит ын лимба матернэ / ын лимба цинтэ;

— десприндеря информацией, рэспунзынд ла ынтребэрь, демонстрынд ынцелеӂеря текстулуй;

— карактеризаря унуй персонаж, утилизынд експресий дин текст;

— стабилиря легэтурилор ынтре текстул читит ши лектуриле пречеденте;

— демонстраря доринцей де а ынвэца техника читирий ын лимба цинтэ

— Де идентификаре а сунетелор спечифиче лимбий молдовенешть;

— де екзерсаре а конверсацией ку моделе де ворбире спечифиче лимбий литераре;

— де рекуноаштере а унор моменте дин текстул читит, пе база унор имаӂинь презентате;

— лектура ын ланц;

— де лектурэ коректэ, флуентэ ши конштиентэ а кувинтелор, пропозициилор ши микротекстелор;

— де модификаре а титлулуй ку аргументэриле де ригоаре;

— де драматизаре;

— конверсацие;

— де детерминаре а кувинтелор-кее дин текст;

— де алкэтуире а ынтребэрилор дупэ модел;

— де ордонаре а секвенцелор дин текст;

— комуникаря дирижатэ;

— конверсацие;

— репродучеря месажулуй читит;0

 — карактеризаря персонажелор ын база реперелор;

— де идентификаре а трэсэтурилор физиче ши морале а персонажулуй

СКРИСУЛ

— Идентификаря изолат ши ын кувинте а литерелор ынвэцате;

— скриеря коректэ, изолатэ ши ын кувинте а литерелор мичь ши марь ынсушите;

— скриеря коректэ, лизибилэ;

— ашезаря ын паӂинэ а титлулуй, респектынд алинеатул;

— копиеря литерелор, силабелор, кувинтелор, пропозициилор;

— редактаря пропозициилор дупэ модел;

— редактаря пропозициилор коректе дин пункт де ведере граматикал ын база реперелор (кувинте, ымбинэрь де кувинте, имаӂинь);

— апликаря семнелор ортографиче ши де пунктуацие ын пропозиций;

— манифестаря интересулуй пентру скриеря коректэ конформ черинцелор ын вигоаре

— Де идентификаре а кувинтелор, ымбинэрилор де кувинте дупэ анумите критерий (ла тема датэ; каре ынчеп ку / концин сунетул респектив; денумирь де кулорь ш.а.м.д.);

— де скриере коректэ, калиграфикэ;

— де комплетаре, трансформаре;

— де ордонаре а секвенцелор ын текст;

— копиере селективэ;

— де редактере а унуй текст скурт ын база планулуй пропус;

— де скриере ку коментаря ын глас


2. КОНЦИНУТУЛ ПРОГРАМЕЙ

2.1. Концинутул обьектулуй де студиу

№ д/р

Денумиря модулулуй

Нумэрул де оре

1

Ла реведере, варэ! Септембрие, салут!

9

2

Трече тоамна пе кэраре ку-о вализэ маре-маре!

7

3

Весела ши алиментеле

5

4

Гызе, флутурь, пуишорь – ей, копий, сынт тот ка вой…

3

5

Реӂимул зилей. Иӂиена

4

6

Нинсоаря се черне ши-нчет се аштерне…

6

7

Копилул ын фамилие

8

8

Салутаре, примэварэ! Тимп фрумос, бине-ай венит!

8

9

Стрэмошескул меу меляг драг ымь есте, таре драг!

7

10

Фоае верде де трифой, тоць копиий вин ла ной…

9

11

Репетаре ла финеле анулуй

2

Ын тотал:

68 оре

Форме де контрол:

Форме де контрол

Кварталул 1

Кварталул 2

Кварталул 3

Кварталул 4

Ын тотал

Лукрэрь де контрол

1

1

1

1

4

Форме практиче:

Форме практиче

Кварталул 1

Кварталул 2

Кварталул 3

Кварталул 4

Ын тотал

Екскурсий

1

1

1

1

4

Проекте

-

1

1

-

2


2.2. Планификаря тематико-календаристикэ

№ д/р

Тема лекцией

№ де оре

Дата

Карактеристика активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре

1

2

3

4

5

Модулул «Ла реведере, варэ! Септембрие, салут!» (9 оре)

1

Прегэтиря де шкоалэ

1

— Сэ перчапэ месажул аудият;

— сэ рекуноаскэ ши сэ гэсяскэ кувинтеле ынвэцате антериор, сэ утилизезе кувинтеле ын диферите екземпле;

— сэ-шь моделезе корект вочя ла пронунцаря дифтонгулуй оа;

— сэ ворбяскэ деспре окупациий дин тимпул рекреацией, деспре класэ;

— сэ традукэ текстеле дин кадрул лекцией;

— сэ диалогезе ын база фразелор-модел ынвэцате;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй;

— сэ редя пе скурт концинутул текстулуй ын лимба молдовеняскэ

2

Сэ фачем куноштинцэ

1

3

Класа ноастрэ

1

4

Ла рекреацие

1

5

Патру окь

1

6

Ла библиотекэ

1

7

Цара кувинтелор

1

8

Собеле луй Ӂеорӂел

1

9

Кэчула луй Марчел

1

Модулул «Трече тоамна пе кэраре ку-о вализэ маре-маре!» (7 оре)

10

А венит тоамна

1

— Сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй;

— сэ повестяскэ деспре семнеле тоамней;

— сэ дескрие анотимпул тоамна;

— сэ алкэтуяскэ енунцурь ши сэ диалогезе ла темэ;

— сэ нумяскэ корект фруктеле, легумеле кулоаря ши густул лор;

— сэ редя пе скурт концинутул текстулуй ын лимба молдовеняскэ;

— сэ читяскэ курсив, експресив, селектив;

— сэ лукрезе ын перекь, ынвэцынд лексикул ноу, диалогурь-модел

11

Легумеле

1

12

Морковул ши Пэтрунжелул

1

13

Кастраветеле ши Варза

1

14

Ын ливадэ

1

15

Лукраре де контрол №1

1

16

Екскурсие №1 «Тоамна ын куртя школий»

1

Модулул «Весела ши алиментеле» (5 оре)

17

Нумэрэтоаря

1

— Сэ нумяскэ корект весела ши алиментеле;

— сэ ынтрецинэ о конверсацие «Ла алиментарэ»;

— сэ импровизезе ун диалог ла темэ;

— сэ меморизезе формеле скурте де негаре а вербелор «а фи», «а авя» ши сэ ле утилизезе ын скрис ши орал

18

Ла кантинэ

1

19

Тындалэ ла пяцэ

1

20

Ла алиментарэ

1

21

Пыня

1

Модулул «Гызе, флутурь, пуишорь – ей, копий, сынт тот ка вой…» (3 оре)

22

Чарта анималелор

1

— Сэ читяскэ експресив, селектив, курсив, пе ролурь;

23

Поезия кукулуй

1

— сэ нумяскэ анималеле ши пэсэриле доместиче, сэ спунэ че фолос не адук еле

24

Оиле луй Пэкалэ

1

Модулул «Реӂимул зилей. Иӂиена» (4 оре)

25

Сора ши фрателе

1

— Сэ повестяскэ деспре реӂимул де лукру, иӂиена персоналэ;

— сэ читяскэ експресив поезия, сэ детермине тема поезией;

— сэ повестяскэ ын база имаӂинилор (реӂимул зилей);

— сэ лукрезе ын перекь, диалогынд ын база материалулуй пропус

26

Пынэ ла лекций

1

27

Ла медик

1

28

Лукраре де контрол №2

1

Модулул «Нинсоаря се черне ши-нчет се аштерне…» (6 оре)

29

Ярна

1

— Сэ читяскэ ши сэ редя концинутул текстулуй ын лимба русэ;

— сэ алкэтуяскэ ымбинэрь де кувинте, енунцурь ку унитэциле лексикале ной;

— сэ меморизезе поезий (о колиндэ сау о сорковэ, ун плугушор);

— сэ рецинэ формуле де феличитаре ку оказия сэрбэторилор де ярнэ;

— сэ дескрие анотимпул ярна;

— сэ традукэ корект ымбинэрь де кувинте дин лимба русэ ын лимба молдовеняскэ (ку препозиция де)

30

Екскурсие №2 «Яр е ярнэ, фриг ши ӂер…»

1

31

Проект №1 «Клопоцей! Зургэлэй! Рэсунэ Ниструл: «Хэй! Хэй! Хэй!»

1

32

Обичеюрь де Анул Ноу

1

33

Ку семэнатул

1

34

Раду ши Родика

1

Модулул «Копилул ын фамилие» (8 оре)

35

Фамилия ноастрэ

1

— Сэ читяскэ, сэ ынцелягэ ши сэ традукэ месажул аудиат, читит;

— сэ повестяскэ деспре фамилия лор;

— сэ фолосяскэ формулеле де феличитаре пропусе пентру а алкэтуи о феличитаре;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй;

— сэ диалогезе ын перекь ла тема «Фамилия»;

— сэ утилизезе кувинтеле ынвэцате ын екземпле;

— сэ нумяскэ корект мембрий фамилией, руделе

36

Кыте одрасле аре мама?

1

37

Минӂя

1

38

Буникул. Буника

1

39

Родика

1

40

8 Мартие

1

41

Унде лукрязэ Штефэнел?

1

42

Проект №2 «Албумул фамилией»

1

Модулул «Салутаре, примэварэ! Тимп фрумос, бине-ай венит!» (8 оре)

43

Примэвара

1

— Сэ перчапэ месажул аудият, сэ рекуноаскэ ши сэ гэсяскэ кувинтеле ынвэцате антериор;

— сэ дескрие анотимпул примэвара;

44

Екскурсие №3 «Примэварэ, бине ай венит ын царэ…»

1

45

Леӂенда мэрцишорулуй

1

— сэ традукэ текстеле пропусе ын кадрул лекцией;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй;

— сэ меморизезе денумирь де флорь ши пэсэрь кэлэтоаре;

— сэ интрецинэ ун мик диалог деспре примэварэ;

— сэ традукэ ши сэ редя концинутул леӂендей мэрцишорулуй ын лимба молдовеняскэ

46

Мэрцишорул

1

47

Веститорий примэверий

1

48

Цэриле калде

1

49

Кукостыркул

1

50

Лукраре де контрол №3

1

Модулул «Стрэмошескул меу меляг драг ымь есте, таре драг!» (7 оре)

51

О царэ, о касэ, ун грай

1

— Сэ асочиезе концинутул месажулуй читит ку анумите имаӂинь;

— сэ утилизезе адекват унитэциле лексикале ын ворбире;

— сэ куноаскэ май мулте лукрурь деспре цара са;

— сэ читяскэ коерент ши експресив;

— сэ соличите о информацие: Кум те кямэ? Унде те-ай нэскут?;

— сэ традукэ, сэ формулезе ынтребэрь;

— сэ релатезе о информацие скуртэ деспре орашул натал

52

Чине сынтем

1

53

Баштина

1

54

Орашул натал

1

55

Нямул тэу, Патрия та

1

56

Локул натал. Акасэ

1

57

Салут

1

Модулул «Фоае верде де трифой, тоць копиий вин ла ной…» (9 оре)

58

Флуерул

1

— Сэ читяскэ корект ши коерент текстул ши сэ-л традукэ;

— сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй;

— сэ утилизезе унитэциле лексикале куноскуте ын ворбире;

— сэ аскулте ши сэ адмире музика популарэ молдовеняскэ;

— сэ меморизезе кытева денумирь де инструменте популаре молдовенешть;

— сэ меморизезе денумиря а 2–3 дансурь популаре молдовенешть;

— сэ резолве о интеграмэ;

— сэ алкэтуяскэ енунцурь, сэ ле комплетезе ку кувинтеле де репер;

— сэ меморизезе о поезие дин фолклорул копиилор

59

Хора

1

60

Дин фолклорул копиилор

1

61

Дойна

1

62

Ваканца чя маре

1

63

Рекапитуларе

1

64

Сэ не май амузэм (глуме)

1

65

Екскурсие №4 «Вине вара пе кэраре ши ку еа ваканца маре»

1

66

Лукраре де контрол №4

1

Репетаре ла финеле анулуй (2 оре)

67

Рекапитуларе

1

— Сэ факэ о скуртэ рекапитуларе а материей, студияте ын декурсул анулуй де ынвэцэмынт;

— сэ факэ тоталуриле анулуй

68

Лекцие де тотализаре. Викторинэ «Еу куноск лимба молдовеняскэ»

1


3. АСПЕКТУЛ ОРГАНИЗАЦИОНАЛ АЛ ПРОГРАМЕЙ

3.1. Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а прочесулуй де ынвэцэмынт

Библиографие

(пентру имплементаря програмей)

1. Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ пентру класеле I–IV а школий алолингве: Гид пентру ынвэцэторь. — Тираспол: ИСПК, 2004.

2. Габужа Д.А. Молдавский язык в таблицах: Учебное пособие. — Тирасполь: Молодая гвардия, 2000.

3. Габужа Д.А., Березовская М.С. ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де конверсацие ла дезволтаря ворбирий пентру елевий школилор алолингве). — Тираспол: ИНИК, 1993.

4. Габужа Д.А., Мазуряк М.В., Гореева С.Н. Дикционар де кувинте фреквенте. — Тираспол, 2006.

5. Габужа Д.А., Московчук ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де комуникаре ла дезволтаря ворбирий пентру елевий алолингвь). — Тираспол: ИСПК, 2003.

6. Гранач Л. Паузе динамиче: Гид пентру кадреле дидактиче. — Кишинэу: Епиграф, 2007.

7. Мазуряк М.В., Кучук Т.А. Кулеӂере: диктэрь, експунерь ши екзерчиций. Материал дидактик пентру ынвэцэторий де лимбэ молдовеняскэ ын класеле примаре. — Тираспол, ИСПК, 2006.

8. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Извораш: Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2005.

9. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2000.

Библиографие електроникэ:

http://pgiro.3dn.ru

Супортул техник-информационал:

1. Калкураторул (лаптоп) ши тоате компонентеле сале нечесаре;

2. Екран де презентаре;

3. Импримантэ.


Анексэ

Практика рационалэ а лимбий

Кончепция де предаре / ынвэцаре а лимбий ши литературий молдовенешть преведе студиеря лимбий ын абордаре функционал-апликативэ, феноменеле граматикале фиинд ниште инструменте ын структураря комуникэрий.

Мижлоачеле морфолоӂиче але лимбий се реализязэ ын демерсул вербал прин интермедиул структурий синтактиче — пропозиция. Астфел, категорииле морфолоӂиче сынт мижлокул де експримаре а релациилор субьективале, предикативе, атрибутиве, обьектуале ши чиркумстанциале.

Ын чиклул примар ынвэцаря лимбий се реализязэ ын база моделелор де ворбире, материя граматикалэ фиинд «дизолватэ» ын структура ачестора.

1. Вокабуларул (ориентатив).

Ын класа а 3-я елевий ар урма сэ ынсушяскэ 350–400 де кувинте, експресий фразеолоӂиче ын конформитате ку универсул тематик рекомандат.

Лексикул фундаментал:

А: актор, акру, а акопери, а адуна, а аериси, а ажута, агрикултор, алэтурь, а алунга, алалтэерь, а алерга, антреу, а апэра, апой, а се апропия, априлие, апроапе, а ара, арцар, арӂинтиу, ардей, аспиратор, а се аскунде, а аштепта, а атырна, аугуст, авиатор, атунч.

Б: а бате, бискуиць, биневоитор, бомбоане, брад, брутар, брутэрие, букурос, булгар.

В: вар, вечин, вердяцэ, веришор, а вести, виклян, виер, а винде, а висколи, винерь, вынэтор, вынзэтор, волан, виоря.

Г: гата, гэгэуз, гецуш, а гичи, гичитоаре, гимпос, грэунте, греблэ, греу, грешалэ, греой, гриш, грыу, гиочел, а се гынди.

Д: а дэруи, дял, дечембрие, дежун, демулт, департе, а се депринде, дештептэтор, а девени, девреме, дикционар, а дори, (ла) дряпта, дулчацэ, думиникэ, дештепт.

Е: елефант, евреу.

Ж: жой, жумэтате.

З: захэр, а збура, зидар, а зымби, зынэ.

И: инимэ, а инвента, интелиӂент, а се иви, извор, инвидиос.

К: камерэ, карне, кафеня, а кэлка, а куноаште, капричиос, капабил, кэпшуне, кифлэ, кымп, а се коаче, кокостырк, компликат, а континуа, а кондуче, а конструи, конструктор, копт, а коста, кост, кратицэ, кренвуршть, крянгэ, кроитор, а се кулка, кумпэрэтор, курэцение, куптор, а курэци, куцит, а креде.

Л: ладэ, лакримэ, лактате, лэкримьоаре, а лэуда, леӂендэ, лемнар, лифт, лингурэ, линиште, лунь.

М: май, мануал, мартие, марць, мэчиеш, мэрар, мэрунт, мэшкат, мэтушэ, меле, менаӂерие, мештер, мереу, мьел, меркурь, мироситор, мыне, мындру, мобилэ, модест, молдовян, мош, мулгэтоаре, мулцумит, мустос.

Н: настуре, натурэ, ня, нимик, нисип, ноапте, ноембрие, нота, нор, нуфэр.

О: образ, а окроти, октомбрие, а офери, омидэ, орар, ордине, орез, а организа, оспиталиер, овэс, оаспете, орэ.

П: папагал, пат, пэдуре, пэмынт, пэпэдие, пэпушэ, порумб, пэринць, переке, пьепт, пилаф, пицигой, пыржоале, пысле, плай, а плэчя, поймыне, плин, пом, попор, порумбел, посоморыт, повесте, повестире, праг, а повести, а прегэти, пренуме, а приетени, привигетоаре, прынз, проаспэт, проблемэ, пуртаре, а пурта, а се пурта, а префера.

Р: а рэчи, рэдэчинэ, а рэмыне, а реколта, рекреацие, репеде, роадэ, робинет, роман, рошкат, роший, рудэ, рус.

С: салам, сэнэтос, сэптэмынэ, салон, а сэрбэтори, скурт, а семэна, септембрие, а серви, сферт, сфыршит, а симболиза, сингур, сынӂе, сымбэтэ, сноавэ, спектакол, спик, (ла) стынга, а стрига, стругурь, струнгар.

Т: а тэчя, а тэя, топораш, а трата, а требуи, а трече, а се трези, талент.

У: украинян, а уда, ултимул, унгь, унгие, унитэ, а ура, урыт, устурой.

Ф: фэинэ, фэрэ, фебруарие, фиекаре, ферар, франзелэ, фрэциор, фрикос, фриптурэ, фришкэ, фоае, фрунзэ, фуркулицэ, фурникэ.

X: а хотэры, хыртие, хокей.

Ц: цамбал, царэ, цие.

Ч: чацэ, часорник, чел, чинэ, чок, чоколатэ, а чирипи, читире, чай.

Ш: а шти, шоарече, шосете, шофер.

Ы: а ымпэрци, ымпреунэ, ынаинте, ынапой, а ынкэлзи, а ынфлори, ынгецатэ, ынноурат, а ынскрие, а ынтырзия, а ынцелеӂе, ынчет.

Я: яр, ярбэ, януарие.

Лексикул актив:

А: арич, аур, атент, акасэ, албинэ, а аериси, а акопери, акру, а алкэтуи, ануме, апой, апроапе, арӂинтиу, арцар, аспиратор, ателиер, авиатор.

Б: болнав, а бате, бине, а се букура, бунэтате, библиотекэ, бобок, бланэ, бробоадэ, а се бронза, брутар, букате, а се букура, брутэрие, бербек.

В: ваканцэ, вакэ, вердяцэ, войос, а ворби, а вести, вечин, а визита, виер, а винде, винете, а висколи, вицел.

Г: гароафэ, гецуш, гичитоаре, а гребла, греу, грыу, гутуй, гурэ.

Д: датэ, а девени, де ла, делушор, демулт, а депуне, деши, дештептэтор, де че, дин, дулчацэ, дулче, дупэ, а дэруи.

Е: екскурсие, евреу, елефант, етапе, екзерчициу, експресие, епуре.

Ж: жок, жумэтате, а жура, журэмынт.

Ӂ: ӂимнастикэ, ӂям, ӂянтэ, ӂене, ӂеографие.

З: зарзэр, зиар, зидар, а зиди, а зиче, а зымби.

И: интересант, а се иви, интелиӂент.

К: каталог, килограм, кипэруш, а кондуче, кош, кроиторясэ, куер, кокостырк, кукош, куркан, кутие, кэ, а кэута.

Л: лактате, леӂендэ, а лекуи, лемнар, лемне, ленеш, лимонадэ, линиште, лунг, лэкримьоарэ.

М: мере, мыне, минер, маринар, мош, маймуцэ, мие, май, мьел, местякэн, а мироси, мэрар, мэчиеш, мэшкат.

Н: норме, навэ, натурэ, ня, нукэ.

О: орар, ордине, оспецие, оспиталиер, оспэтэрие.

П: парте, пуртаре, пицигой, плажэ, а принде, периуцэ, порк, плэчере, а прегэти, пентру че, пиктор, посоморыт, пеште, плоп, плугушор, плэчинте, повесте, пункт, пыржоалэ, пысле, пэпушой, пэпушэ.

Р: риглэ, а резолва, репеде, а рэмыне, рэдэчинэ.

С: салатэ, скриитор, спуне, cape, страделэ, скумп, скиурь, сенин, а се скэлда, смынтынэ, стежар, стропитоаре, стругуре, струнгар, сэнэтос, стя, сэнэтате, cape.

Т: тобэ, а требуи, тоамнэ, тип, а трэи, трист, тынэр, токмай, а трези.

У: унгие, устурой, унт, умбрелэ, ундицэ.

Ф: фурникэ, фулӂь, фацэ, ферар, а фьербе, фьербинте, фоае, фришкэ, франзелэ, фриптурэ, фэрэ, фэинэ.

X: хыртие, а хотэры, халтере, хокей.

Ц: цамбал, цэрм, цява.

Ч: чай, чашкэ, час.

Ш: шоарече, шосете, шофер, а шти, штиинцеле (натурий).

Ы: ынсэ, а ымбрэка, ынаинте, а ынмугури, а ынтырзия, ынчет, ынцелепт.

Я: яр, ярбэ, ярнэ, ятэ.

2. Фонетикэ ши ортографие.

Сунетеле ши литереле спечифиче лимбий молдовенешть. Ортоепия. Ортография лор.

3. Материя граматикалэ (инклусэ ын моделе де ворбире):

Морфолоӂия

Вербул — нуклеул комуникэрий. Тимпул, персоана, нумэрул.

— Модул индикатив: тимпул презент, тимпул трекут (имперфектул, перфектул компус), тимпул виитор.

— Модул конжунктив: тимпул презент.

— Модул императив.

Субстантивул. Ӂенул, нумэрул, казул.

Артиколул.

Пронумеле. Пронумеле персонал. Пронумеле демонстратив. Пронумеле рефлексив. Пронумеле посесив.

Нумералул. Нумералул кардинал. Нумералул ординал. Нумералул колектив.

Аджективул. Акордул аджективулуй ку субстантивул.

Адвербул. Адвербе де лок, де мод, де тимп.

Препозицииле.

Конжункцииле.

Интержекцииле.

Синтакса

Пропозиция. Типурь де пропозиций дупэ скопул комуникэрий, дупэ формэ.

Елементе де конструкцие а комуникэрий

ШКОАЛА

Моделе де монолог:

Азь е 1 септембрие. Елевий се дук ла шкоалэ, ей цин ын мынь букете де флорь. Тоць сынт весель.

Сэ се акорде атенцие ла:

Еу ам о карте. У меня есть книга.

Еу ам 8 ань. Мне 8 лет.

ТОАМНА. ФРУКТЕЛЕ. ЛЕГУМЕЛЕ

Елевий требуе сэ повестяскэ деспре семнеле тоамней ын кымпие, ливадэ, грэдинэ, сэ конверсезе деспре легумеле, фруктеле че креск ла ной, деспре ынсушириле лор, деспре лукрул ын ливадэ ши ын грэдинэ, сэ алкэтуяскэ диалогурь ла темэ.

Лексикул:

1. Винете, гутуе, дулчацэ, кипэрушь, крянгэ, кэпшуне, мэрар, стругуре, устурой, кош, вие, ардей, боркан, харбуз, каисе, довлечей, чапэ, пэтлэӂеле, кастравець.

2. Акру, дулче, густос, мустос, мулцумит, руӂинит, юте, аурие, посоморыт.

3. А винде, а стрынӂе, а збура, а кулеӂе, а се коаче, а кумпэра.

4. Даци-мь, вэ рог, мулцумеск, пофтим, ла реведере.

5. Пэсэрь кэлэтоаре, тоамнэ аурие, роадэ богатэ, цэриле калде.

Ситуаций де ворбире:

1. Е тоамнэ. Се стрынӂе роада. Ын че фрукте ши легуме е богат районул востру?

2. Ай фост ку тэтикул ла пяцэ. Повестеште, че фрукте сау легуме аць кумпэрат, кум сынт еле ши кыт костэ?

Моделе де ворбире:

1. Поама е дулче. Гутуя е акрэ. Фрунзеле сынт галбене. Стругурий сынт мустошь. Мама прегэтеште дулчацэ.

2. Тимпул се рэчеште. Пэсэриле кэлэтоаре плякэ ын цэриле калде.

Моделе де диалог:

— Че фрукте стрынӂем тоамна?

— Тоамна стрынӂем гутуй, мере, поамэ.

— Че анотимп а венит?

— А венит тоамна.

— Кум е тимпул тоамна?

— Тоамна е рече, плоуэ, е посоморыт.

Модел де монолог:

Приетенул меу есте Андриеш. Мама луй Андриеш лукрязэ ла магазинул де фрукте ши легуме. Астэзь еа а вындут поамэ густоасэ ши дулче ши кипэрушь.

Сэ се акорде атенцие ла структура пропозициилор, каре диферэ де чя а лимбий русе:

Плоуэ. Идёт дождь.

Е рече. Холодно, прохладно.

Е тоамнэ. Осень.

ПРОДУСЕЛЕ АЛИМЕНТАРЕ

Елевий требуе сэ нумяскэ диферите продусе алиментаре, букате, сэ ынтрецинэ о конверсацие «Ла алиментарэ», сэ куноаскэ професииле легате де темэ, сэ повестяскэ деспре регулиле де пуртаре ын оспэтэрия школий.

Лексикул:

1. Букате, ковриӂь, пеште, франзелуцэ, чоколатэ, фэинэ, кырнэцей, спик, кренвуршть, плэчинте, пилаф, фриптурэ, фришкэ, пыржоале, кафеня, карне, чорбэ, лактате.

2. А руга, а коаче, а мироси, а реколта, а требуи, а фолоси, а пэстра.

3. Пыне проаспэтэ, мирос плэкут, реколтэ богатэ, чай фьербинте, пыржоале густоасе, а прегэти пилаф.

Ситуаций де ворбире:

1. Мэмика те-а тримис ла магазин сэ кумперь лактате. Кум вей конверса ку вынзэтоаря?

2. Буника прегэтеште дежунул. Че ажутор ый вей акорда?

Модел де диалог:

— Даци-мь, вэ рог, ун килограм де салам.

— Пофтим.

— Мулцумеск. Кыт требуе сэ плэтеск?

— 26 де рубле.

— Пофтим.

— Ла реведере.

Модел де монолог:

Астэзь ной ам венит ын оспецие ла буника. Буника коаче пыне. Ной о ругэм сэ коакэ ши плэчинте. Еа коаче плэчинте ку брынзэ, ку картофь. Ын касэ мироасе а пыне проаспэтэ ши а плэчинте.

Модел де ворбире:

1. Еу ам кумпэрат лактате. Петрикэ а кумпэрат пеште проаспэт. Мэмика а прэжит оуэ.

2 Ной авем о кутие ку бомбоане.

3. Лаптеле акру е фоарте густос. Чорба е фербинте.

АНИМАЛЕЛЕ ДОМЕСТИЧЕ. ПЭСЭРИЛЕ

Елевий требуе сэ нумяскэ анималеле ши пэсэриле доместиче, сэ спунэ че фолос не адук еле, сэ повестяскэ кум ле ынгрижеск.

Лексикул:

1. Бланэ, грэунце, пэпушой, вакэ, кал, оае, бербек, мьел, капрэ, вицел, порк, пурчел, рацэ, рэцушкэ, гыште, бобочь, куркан, пуй, гэинэ, кукош, пуф, лынэ, пене.

2. Путерник.

3. А да, а хрэни, а адэпа, а меуна, а лэтра.

4. Пуй пуфошь, куркан фрумос, кал путерник, кыне блынд.

Ситуаций де ворбире:

1. Аць плекат ла царэ. Буника аре пуишорь, бобочей. Повестиць, кум ынгрижиць де ей?

2. Повестеште-й луй Корнел че анимале ши пэсэрь куношть. Че фолос адук еле?

Модел де ворбире:

1. Поркул ковицэе. Мыца мяунэ. Кукошул кынтэ. Кынеле латрэ.

2. Рэцуштеле сынт фрумоасе, пуфоасе.

3. Еу ынгрижеск де епурь.

Модел де диалог:

— Де унде вий, Раду?

— Де ла мэмика. Еа лукрязэ ла фабрика де пэсэрь.

 — Че-ай фэкут аколо?

— Ам хрэнит пуишорий, ле-ам дат апэ.

Модел де монолог: 

Ной трэим ын сат. Акасэ авем гэинь, гыште, рэць ши ун кукош. Еу ле дау грэунце ши апэ. Кукошул кынтэ фрумос.

РЕӁИМУЛ ЗИЛЕЙ. ИӁИЕНА

Елевий требуе сэ повестяскэ деспре реӂимул зилей де лукру, деспре иӂиена персоналэ, сэ детермине ора ын лимба молдовеняскэ.

Лексикул:

1. Дештептэтор, медикаменте, орэ, робинет, унгие, сферт, настуре, пат, сэпун, пастэ де динць, штергар, сэнэтос, болнав.

2. А се скула, а се кулка, а луа, а се штерӂе, а се ынтоарче, а се ынкэлца, а се пьептэна, а се трези, а фаче патул, а луа дежунул, прынзул, чина.

3. А фаче патул, динць сэнэтошь, сферт де орэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Диминяца те трезешть ла ора… Май ынтый ыць фачь патул. Че фачь апой?

2. Те жочь ын курте. Мама те кямэ ла мынкаре. Ту интри ын касэ. Че фачь май департе?

Моделе де ворбире:

1. Сора мя прегэтеште прынзул.

2. Фрателе меу се кулкэ ла ора 21.

3. Ел есте сэнэтос. Мыниле луй сынт курате.

Модел де диалог:

— Ало, Виорика?

— Да.

— Ворбеште Аурика. Бунэ зиуа!

— Бунэ зиуа!

— Виорика, спуне-мь, те рог, ла че орэ ынчепе спектаколул?

— Спектаколул ынчепе ла ора 15.

— Мулцумеск, ла реведере.

— Ла реведере.

Модел де монолог: Еу мэ скол ла ора 7. Ымь фак патул, фак ӂимнастикэ. Апой мэ спэл ку апэ рече ши сэпун. Ымь спэл фаца, урекиле, гытул, ымь курэц динций. Мэ ымбрак, яу дежунул ши плек ла шкоалэ. Дупэ лекций мэ ынторк акасэ, яу прынзул, мэ одихнеск, апой ымь фак лекцииле. Сяра яу чина ши мэ кулк.

Се акордэ атенцие ла:

Ымь курэц динций. Чиӂу зубы.

ЯРНА

Елевий требуе сэ повестяскэ, сэ конверсезе деспре семнеле ерний, деспре жокуриле ши дистракцииле де Анул Ноу, деспре визита лор ла магазинул де хайне, деспре грижа лор фацэ де пэсэрь.

Лексикул:

1. Ваканцэ, гяцэ, сэниуш, пысле, скиурь, патине, мэнушь, фулар, дял, кросэ, пуф, сэрбэтоаре, арӂинтиу, ӂер.

2. А акопери, а висколи, а ынгрижи, а чирипи.

3. А жука хокей, а се да ку сания, а да мынкаре, зэпадэ арӂинтие, а фаче ун ом де зэпадэ.

Ситуаций де ворбире:

1. А венит ярна. Е фриг. Копиий ау ешит ла сэниуш. Че фак ей?

2. Е ваканца де ярнэ. Пэсэриле ну гэсеск мынкаре. Че фак копиий? Кум ле ажутэ?

3. Ноаптя а нинс. Копиий ау ешит ын курте. Ей фак ун ом де зэпадэ. Коментаць акциуниле лор.

Модел де диалог:

— Виктораш, унде ай фост ын ваканцэ?

— Ам фост ла буничь.

— Че-ай фэкут ла буничь?

— Ам ският, ам патинат, м-ам дат ку сэницуца, ам жукат хокей, ам фэкут ун ом де зэпадэ.

— Кум те-ай одихнит?

— Мулцумеск, бине.

Модел де монолог:

А венит ярна. Е ӂер. Нинӂе. Зэпада е арӂинтие. Пэмынтул есте алб. Ымь плаче фоарте мулт ярна.

Сэ се акорде атенцие ла: 

Е ярнэ. Зима.

Е фриг. Холодно.

Нинӂе. Идёт снег.

Е ӂер. Морозно.

ФАМИЛИЯ

Елевий требуе сэ-шь поатэ повести биография, сэ ворбяскэ деспре професииле пэринцилор, деспре ындаторириле копиилор ын фамилие, деспре о зи де одихнэ ын фамилие.

Лексикул:

1. Брутар, брутэрие, фризер, фризерие, кроиторясэ, струнгар, мэтушэ, ункь, веришор, руде, непот, непоатэ, аспиратор де праф, судор, едукатоаре, унитэ, аскултэтоаре, бунэ, нумероасэ.

2. А курэци, а локуи, а зымби, а прегэти, а лукра, а девени, а трата, а коаче.

3. Мей, тэй, сэй, ноштри, воштри, лор, меле, тале, сале.

4. Нуме де фамилие, сорэ май маре, фрате май мик, буничий ноштри.

Ситуаций де ворбире:

1. Ай о колегэ ноуэ де класэ. Повестеште-й деспре фамилия та.

2. Е сымбэтэ, е зи де одихнэ. Мама фаче ордине. Еа аре мулт де лукру. Спуне, кум о ажуць?

3. Сора та май маре е медик. Повестеште, унде лукрязэ еа ши че фаче.

Моделе де ворбире:

1. Еу вой девени инӂинер.

2. Веришорул меу есте брутар.

3. Еу о ажут пе мама.

4. Буничий ноштри ау мулць непоць.

5. Еу м-ам нэскут ла 9 фебруарие.

Сэ се акорде атенцие ла релуаря пронумелуй персонал ын датив (реприза) ын лимба молдовеняскэ спре деосебире де лимба русэ:

Ионел ыл ажутэ пе бунел. Ионел помогает дедушке.

Моделе де диалог:

1. — Мэ кямэ Мариана. Дар пе тине?

— Родика. Унде локуешть?

— Ын каса ачаста. Локуеск ку мэмика, тэтикул, сора ши буника.

2. — Унде лукрязэ татэл тэу?

— Тата лукрязэ ла узинэ. Ел е судор.

3. — Виорика, ту о ажуць пе буника?

— Да, еу о ажут пе буника.

— Че фачь ту?

— Еу спэл подяуа, штерг прафул.

— Курэць ши коворул?

— Ну, тэтикул курэцэ коворул.

Модел де монолог:

Фамилия ноастрэ есте нумероасэ: мама, тата, буника, буникул, сора, фрателе ши еу. Пе мэмика о кямэ Елена Василевна. Пе тэтикул меу ыл кямэ Валериу Степанович.

ПРИМЭВАРА

Елевий требуе сэ ворбяскэ деспре семнеле примэверий, деспре флорь ши пэсэрь, сэ спунэ кум ле ынгрижеск, че прегэтеск пентру пэсэрь, сэ конверсезе деспре сэрбэториле де примэварэ.

Лексикул:

1. Вердяцэ, привигетоаре, чокырлие, граур, граурницэ, кук, кокостырк, рындуникэ, чоарэ, врабие, пицигой, чокэнитоаре, лэкримьоарэ, гиочей, топорашь, греблэ, лалеле, лилияк.

2. Лунг, скурт, плэкут, стрэлучитор, ӂингаш.

3. А вести, а гребла, а депуне, а дори, а се иви, а сэрбэтори, а аштепта, а феличита, а конфекциона, а семэна, а симболиза, а се топи, а сэди.

4. Навэ космикэ, мирос плэкут, фаптэ ероикэ, копачь ын флоаре, примэварэ калдэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Е примэварэ. Те-ай жукат ын курте. Ай интрат ын касэ. Че ворбешть ку мама деспре тимпул де афарэ?

2. Се апропие 8 Мартие. Че ый вей дэруи мэмикэй?

Моделе де ворбире:

1. А венит примэвара. Ау венит граурий, кокостырчий, ау ынфлорит гиочеий, топораший, лэкримьоареле.

2. Колхозничий сямэнэ.

3. Копиий ый урязэ мамей сэнэтате.

Моделе де диалог:

1. — Ирина, че анотимп а венит?

— А венит примэвара.

— Кум есте тимпул афарэ?

— Афарэ есте калд, есте фрумос.

2. — Вероника, каре сынт сэрбэториле де примэварэ?

— Сэрбэториле де примэварэ сынт: зиуа мамей, мэрцишорул, Зиуа Бируинцей.

— Че сэрбэтоаре ыць плаче май мулт?

— Ымь плаче зиуа мамей.

Модел де монолог:

Е примэварэ. Соареле ынкэлзеште пэмынтул. Е калд. Се топеште зэпада. Се ынторк пэсэриле кэлэтоаре. Ынфлореск копачий. Ын пэдуре ынфлореск гиочеий. Ей сынт ӂингашь ши албь ка зэпада.

Сэ се акорде атенцие ла структура пропозициилор, каре диферэ де чя а лимбий русе, де типул:

Е примэварэ. Весна.

Е калд. Тепло.

ПЛАЮЛ МЕУ

Елевий требуе сэ ворбяскэ деспре плаюл натал, сэ поатэ конверса ла темэ, сэ куноаскэ флора ши фауна мелягулуй, сэ штие традицииле попорулуй ностру.

Лексикул:

1. Меляг, плай, флорэ, фаунэ, артэ, молдовян, булгар, рус, украинян, евреу, фынтынэ, извор, поартэ, страдэ, рыу, друм, семафор, пиетон, тей, салкым, стежар, мал.

2. Натал, оспиталиер, мындру, харник, вестит.

3. А окроти, а трече, а респекта, а се афла, а курӂе, а мештери, а се опри, а кэлэтори.

4. Попор харник, попор оспиталиер, приетень бунь, традицие популарэ.

Ситуаций де ворбире:

1. Ын ваканцэ ай фост ла буничь. Спуне, ку че ай кэлэторит?

2. Ла ной ын оспецие ау венит приетень дин Украина. Че ле поць повести деспре република ноастрэ?

Моделе де ворбире:

1. Ной трэим ын приетение.

2. Молдовений сынт оспиталиерь, харничь.

3. Плаюл ностру есте богат ын вий ши ливезь.

Модел де диалог:

— Пе мине мэ кямэ Олгуца. Локуеск ын орашул Тираспол. Дар пе тине кум те кямэ?

— Мэ кямэ Мария. Локуеск ын Жура.

— Ешть молдовянкэ?

— Ну, сынт украинянкэ. Буника мя е молдовянкэ. Еа ворбеште ку мине молдовенеште.

Модел де монолог:

Вара трекутэ ам кэлэторит прин република ноастрэ. Ам визитат сате ши ораше. Ам фэкут куноштинцэ ку арта популарэ а попорулуй молдовенеск. Еу мэ мындреск ку плаюл меу.

Сэ се акорде атенцие ла утилизаря вербулуй копулатив «а фи» ын лимба молдовеняскэ спре деосебире де лимба русэ:

Еу сынт молдовянкэ. Я молдаванка.

ПОВЕШТЬ. ДОЙНЕ. КЫНТЕЧЕ ХАЙДУЧЕШТЬ

Елевий вор ынвэца сэ ынцелягэ концинутул повештилор дупэ ауз, читинду-ле, вор ынвэца сэ редее пе скурт концинутул лор, сэ ынсченезе унеле фрагменте.

Лексикул:

1. Дойнэ, повесте, кынтек, хайдук, скриитор, флуер, прозатор.

2. Дуйос, хазлиу.

3. А кынта, а аскулта.

4. Повесте интересантэ, дойнэ тристэ, кынтек хайдуческ, повешть популаре.

Ситуаций де ворбире:

Буника ць-а повестит о повесте. Нумеште ероий ей принчипаль.

Моделе де ворбире:

1. Бунелул мь-а кынтат о дойнэ веке ла флуер.

2. Повештиле луй Ион Крянгэ сынт интересанте.

Модел де диалог:

— Никушор, че повешть популаре молдовенешть ай читит?

— Ам читит «Капра ку трей езь», «Харап Алб», «Пунгуца ку дой бань» ш.а.

— Че повесте ць-а плэкут май мулт?

— Ымь плак тоате повештиле.

Модел де монолог:

Де зиуа мя де наштере колеӂий мь-ау дэруит о карте ку повешть илустрате. Ам читит ымпреунэ ку суриоара. Картя мь-а плэкут фоарте мулт.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Авторская програма факультативного курса для младших школьников по развитию речевой креативности "Уроки речевого творчества"

Данный факультативный курс представляет собой систему творческих заданий на развитие речевой креативности и предусматривает поэтапное повышение уровня словотворчества у детей младшего школьного возрас...

Програма летнего лагеря "Тропинки родины моей"

МОУ «Черлакская средняя общеобразовательная школа №2» имеет большой опыт организации социально-значимой проектной деятельности учащихся и в настоящее время использование проектной и исследовател...

Конкурсна програма "Творчі розіграши для учнів початкових класів"

Творчі розіграші для дітей молодшого шкільного віку які сприяють розвитку у дітей творчих здібностей, уяви, мовних навичок, спритності рухів, артистичності; вчать співпраці в групах; виховують комунік...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 1

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 2

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 4

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Проект дидактик ал лекцией де лимбэ офичиалэ (молдовеняскэ), кл. 1 - "Бунэ зиуа, шкоалэ!"

Класа: 1Тема: «Бунэ зиуа, шкоалэ!»Скопул: формаря депринделор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а-шь презента колеӂий, де а конверса ла тема датэ; ...