Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 4
рабочая программа (4 класс)
Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:
1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;
2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);
3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;
4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);
5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);
6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
Limba mold. cl. 4 | 83.53 КБ |
Предварительный просмотр:
Министерство Просвещения Приднестровской Молдавской Республики
Муниципальное образовательное учреждение «Бендерская средняя
общеобразовательная школа №2»
РАССМОТРЕНО на заседании МО учителей 2-го официального языка Пр. №__ от «__» ____________ 20 __ г. Руководитель ________ Н.М. Мунжиу | СОГЛАСОВАНО Зам. директора по УВР «__» ______________ 20 __ г. ________ Э.В. Смородинова | УТВЕРЖДАЮ Директор школы «__» ____________ 20 __ г. _________ Н.Н. Киливник |
РАБОЧАЯ ПРОГРАММА
по учебному предмету
«Официальный (молдавский) язык»
для 4-А и 4-Б класса
на 2022-2023 учебный год
Уровень программы: базовый
Составитель программы:
Сандул Алексей Петрович,
учитель молдавского языка
Педагогический стаж – 0
Бендеры
2022
КУПРИНСУЛ ПРОГРАМЕЙ:
1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ ПРОГРАМЕЙ | ||
1.1. | Нотэ експликативэ …………………………………………………………. | 3 |
1.2. | Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу ……………………… | 4 |
1.3. | Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт ……………….. | 6 |
1.4. | Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу ……… | 7 |
2. КОНЦИНУТУЛ ПРОГРАМЕЙ | ||
2.1. | Концинутул обьектулуй де студиу ……………………………………….. | 11 |
2.2. | Планификаря тематико-календаристикэ …………………………………. | 12 |
3. АСПЕКТУЛ ОРГАНИЗАЦИОНАЛ АЛ ПРОГРАМЕЙ | ||
3.1. | Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а прочесулуй де ынвэцэмынт ……………………………………………….. | 15 |
Анексэ …………………………………………………………………………….. | 16 | |
1. ОБЬЕКТИВЕЛЕ ПРОГРАМЕЙ
1.1. Нотэ експликативэ
Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:
1. Кончепте але стандарделор едукационале де Стат пентру ынвэцэмынтул ӂенерал ал РМН;
2. Програма де лукру «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» пентру ынвэцэмынтул примар, шкоала ку лимба де студиу русэ (класеле 1–4);
3. Листа програмелор ши едициилор дидактиче, реферитоаре ла дисчиплинэ, рекомандате де кэтре Министерул Едукацией ал РМН пентру реализаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын анул де студиу 2022/2023;
4. Стандардул едукационал де Стат ал ынвэцэмынтулуй примар ӂенерал ал РМН (нумэрул де ынтреӂистраре – ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);
5. Планул де ынвэцэмынт де Базэ (ординул МЕ РМН №966 дин 11.07.13);
6. Нормеле де апречиере а куноштинцелор, причеперилор ши деприндерилор елевилор ла «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ) ши литературэ».
Инструиря есте организатэ дупэ мануалул: Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ: Курс предиминар орал пентру шкоала алолингвэ. – Днестровск: Полиграф-Фото, 2002.
Модернизаря ынвэцэмынтулуй ын Република Молдовеняскэ Нистрянэ, ка императив ал времий, есте детерминатэ сочиал ши требуе сэ жустифиче ын прочесул инструктив иновацииле институите де актуалул кадру валорик: култура, штиинце, перформанце умане ш.а. Ачесте карактеристичь дирекционязэ визиуня контемпоранэ асупра програмей де лимбэ пентру елевий алолингвь. Обцинеря статутулуй де лимбэ офичиалэ а статулуй, де рынд ку лимбиле русэ ши украинянэ, а апрофундат мотивация ынсуширий лимбий молдовенешть.
Формаря интегралэ ши армониоасэ а уней персоналитэць аутономе ши креативе, утиле сочиетэций, требуе сэ се продукэ ын темеюл уней дезволтэрь континуе а компетенцелор де комуникаре активэ, лектурэ ши скриере: а едукацией интелектуале, естетиче, професионале, технолоӂиче ши морал-чивиче.
Градул де интелектуалитате ши културэ а омулуй се жудекэ дупэ капачитатя ачестуя де а ынцелеӂе, а депозита, а пэстра ши а речепта ын перманенцэ ну нумай валориле културий попорулуй дин каре фаче парте ка етние, чи ши валориле културий алтор попоаре, май алес, але културий ын каре се интегрязэ индивидуал ка активитате ши реализаре сочио-економикэ. Де аич ши нечеситатя куноаштерий лимбий молдовенешть атыт ла нивел де комуникаре котидианэ, кыт ши ла ун нивел де речептаре ши експримаре а опинией деспре валориле културале, литераре, историче. Есте импортантэ ши конштиинтизаря фаптулуй кэ ынсуширя / стэпыниря, фамилиаризаря ку унеле субтилитэць але лимбий ну пот фи декыт бинефиче.
Реализаря ачестор обьективе ну есте детерминатэ де волумул де информацие, чи, димпотривэ, де редучеря луй ын фавоаря валорилор формативе адеквате ын скопул асигурэрий деплине а функцией де комуникаре а лимбий. Ачест фапт асигурэ чентраря дисчиплиней визате пе субьектул дефиниториу ал ынвэцэрий — елевул.
Пентру обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» сынт карактеристиче урмэтоареле форме де организаре а активитэций елевилор:
• ын груп, ын перекь, индивидуал;
• активитатя индепендентэ ши ын колектив;
• екскурсий.
Ку скопул контролулуй ынсуширий де кэтре елевь а материей де студий ла обьектул де студиу «Лимба матернэ (молдовеняскэ)» сынт пропусе урмэтоареле форме де контрол а куноштинцелор елевилор:
• интерогаря оралэ;
• сарчинь ын база компетенцелор;
• дискуция оралэ ын кадрул жокурилор дидактиче;
• активитатя елевилор ла лукрул ын груп;
• активитатя елевилор ла лекцииле де рекапитуларе;
• лукрэрь индепенденте;
• тесте де евалуаре.
Програмул дат инклуде куноштинце де базэ ла лимба молдовеняскэ ка офичиалэ пентру елевий класей 4 але школий медий де културэ ӂенералэ пе тряпта ынвэцэмынтулуй примар. Елевий, пентру каре а фост алкэтуит ачест програм, ку сукчес ау финисат курсул де лимбэ молдовеняскэ ка офичиалэ ын класа 3 ши сынт гата де а ынчепе студиеря обьектулуй де студиуй «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класа 4.
Ынвэцэмынтул ын кадрул обьектулуй де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» есте организат ын формэ де студиу ку фреквенцэ, ынсэ, дакэ апаре аша нечеситате, е посибилэ организаря ынвэцэмынтулуй ла дистанцэ, ку утилизаря технолоӂиилор едукационале дистанционале.
1.2. Карактеристика ӂенералэ а обьектулуй де студиу
Скопул чентрал ал студиерий лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоала алолингвэ есте, ын фонд, формаря унор елевь капабиль де а се ынкадра актив ын доменииле вьеций сочиале, де а се фамилиариза ку валориле умане ши културале, чея че ар асигура виабилитатя уней сочиетэць дескисе.
Ынсуширя перфектэ а уней лимбь ынсямнэ куноаштеря модулуй де гындире, спечифик попорулуй — креатор ши пуртэтор ал лимбий респективе.
Ын прочесул ынсуширий уней лимбь ной ун рол дечисив ыл аре текстул, литерар ши нонлитерал. Ел есте ун фактор-репер ын прочесул студиерий лимбий ши литературий ын база деприндерилор интегратоаре, фиинд ун путерник лиант ал дисчиплиней ла диферите нивелурь де предаре-ынвэцаре.
Функция принчипалэ а лимбий есте де а серви ка мижлок де комуникаре динтре конациональ ши де интеграре ын ареалул национал, кэч прин интермедиул лимбий се реализязэ легэтура динтре оамень. Пентру формаря компетенцелор комуникативе се рекурӂе ла модалитэць оферите де лексик, де морфолоӂие, де манифестаре а деприндерилор де мункэ конштиентэ, де абилитэць нечесаре пентру а продуче комуникэрь. Формаря компетенцелор де комуникаре але елевилор есте ун прочес комплекс ши ларг.
Компетенце де базэ але дисчиплиней:
— Фамилиаризаря ку системул ши субсистемул лимбий ка елементе де конструкцие а комуникэрий орале ши скрисе.
— Речептаря ши репродучеря диферитор типурь де информаций, тексте.
— Реализаря актелор комуникативе ын диферите ситуаций де комуникаре, апликынд нормеле де утилизаре а лимбий молдовенешть литераре.
— Партичипаря комуникэрий ын диверсе чиркумстанце де рапорт (персонал, фамилиал, груп сочиал).
— Продучеря актелор де комуникаре проприй, ку ши фэрэ репере, прин дескриеря, презентаря ши апречиеря фаптелор, прочеселор дин сочиетате ши натурэ.
— Операря ши трансформаря / модификаря структурилор лингвистиче адекват ситуацией де комуникаре.
— Перчеперя месажулуй де пе позиция комуникэрий интеркултурале прин сесизаря симилитудинилор ши диференцелор динтре литература молдовеняскэ ши литература попоарелор конлокуитоаре.
— Лектура коректэ, флуентэ, конштиентэ а текстелор литераре ши нон¬литераре деспре култура ши ареалул лингвистик молдовенеск.
— Реализаря лектурилор пентру плэчере, пентру куноаштеря тезаурулуй литерар ши културал, пентру селектаря информациилор пе диферите теме.
— Анализа/интерпретаря текстелор литераре/нонлитераре дин перспектива проприей визиунь, евиденциинд мижлоачеле артистиче але оперелор литераре.
— Ынсуширя нормелор етиче, а традициилор, културий, историей ши литературий ворбиторилор лимбий-цинтэ.
Обьективул принчипал ал дисчиплиней «Лимба молдовеняскэ (офичиалэ)» есте формаря компетенцелор комуникативе але елевилор, асигуратэ де куноштинцеле лингвистиче, акумулате прин ынсуширя структурилор ши формелор граматикале ши а релациилор динтре еле.
Ачест обьектив ва фи атинс прин реализаря урмэтоарелор сарчинь:
— мотиваря ынвэцэрий лимбий молдовенешть ка мижлок де комуникаре, ка мижлок де куноаштере а историей попорулуй, ка мижлок де лэрӂире а куноштинцелор деспре луме;
— фамилиаризаря елевилор ку информаций ӂенерале деспре ориӂиня лимбий молдовенешть, деспре лимбиле ку каре се ынрудеште, деспре ролул ей ла етапа актуалэ, ла дезволтаря литературий, културий национале;
— формаря абилитэцилор де а комуника ефектив ын спациул културий национале, адикэ елевий сэ фие капабиль де а сусцине диалогурь, де а експуне о опиние ши а о аргумента, а експрима о атитудине;
— стимуларя интересулуй ын реализаря уней лектурь експресиве, ын речепционаря, прин лектурэ индепендентэ, а информациилор ной;
— дезволтаря ворбирий елевилор прин ынсуширя системулуй лимбий молдовенешть, нормелор литераре але лимбий, ымбогэциря вокабуларулуй, формаря деприндерилор де ортографие, ынсуширя де кэтре елевь а материей лингвистиче (структурь ши форме граматикале) каре сервеште дрепт супорт пентру формаря компетенцелор комуникативе;
— ынвэцаря лимбий стандард, утилизатэ де комунитатя инструктивэ, лимба узуалэ, фолоситэ ын ымпрежурэрь обишнуите, неофичиале, фэрэ а луа ын консидераре апартененца диалекталэ а ворбиторилор;
— дезволтаря ку ажуторул мижлоачелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ а културий интелектуале, спиритуале, морале ши де комуникаре а елевилор, формаря ориентэрилор морале ши естетиче але персоналитэций;
— дезволтаря деприндерий де а фолоси ын практикэ компетенцеле лингвистиче, де а демонстра абилитэць де ынцелеӂере а месажулуй скрис ши орал (ынцелеӂеря, читиря флуентэ, експресивэ, ла витезэ, селективэ) ши чя де (ре)продучере а месажелор орале ши скрисе ын база материалулуй де програм атыт ын ситуаций школаре, кыт ши екстрашколаре (компетенце комуникативе);
— формаря деприндерилор де мункэ индепендентэ;
— дезволтаря аптитудинилор ши капачитэцилор креативе але елевилор.
Обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» поате стабили легэтурь интердисчиплинаре ку урмэтоареле обьекте де студиу: лектура литерарэ, лумя ынконжурэтоаре, арта пластикэ, музика.
Програмул дат а фост алкэтуит ку интродучеря скимбэрилор ын програма ориентативэ а обьектулуй де студиу, ку скопул де а фаче май лоӂикэ ши ефективэ експунеря материей де студиу. Скимбэриле ын програм пот фи аргументате ын аша фел:
№ д/о | Скимбаре | Аргументаре |
1 | Ау фост адэугате резултателе планификате але студиерий обьектулуй де студиу конформ СЕС | Еле липеск ын програмул ориентатив, ынсэ дупэ черинцеле СЕС-улуй еле требуе сэ фие индикате |
1.3. Локул обьектулуй де студиу ын планул де ынвэцэмынт
Програма де лукру ла обьектул де студиу «Лимба офичиалэ (молдовеняскэ)» ын класа 4 есте алкэтуитэ пентру организаря прочесулуй де ынвэцэмынт ын класеле примаре але школий медий де културэ ӂенералэ, нивелул де ынвэцэмынт – де базэ.
Пентру студиеря обьектулуй де студиу ын класа 4, конформ Планулуй де базэ инструктив-едукатив ал организэрий прочесулуй де ынвэцэмынт ын инстуцииле де ынвэцэмынт ӂенерал ал РМН, сынт стабилите ануал 68 де оре, кыте 2 оре ын сэптэмынэ (34 сэптэмынь де студиу).
1.4. Резултателе планификате але ынсуширий обьектулуй де студиу
Програмул асигурэ атинӂеря анумитор резултате персонале, метадисчиплинаре ши дисчиплинаре. Еле асигурэ легэтура динтре черинцеле Стандартулуй, прочесул инструктив-едукатив ши системул де апречиере ши нотаре а резултателор ынсуширий програмулуй инструктив де базэ ал школий.
Резултателе персонале:
- формаря базелор идентитэций чивиче, унуй сентимент де мындрие фацэ де Пария са, попорул нистрян, история луй; перчеперя апартененцей етниче ши национале але сале; формаря валорилор уней сочитець мултинационале ал Нистренией; формаря ориентэрилор валориче уманисте ши демократиче;
- формаря унор визиунь холистиче, сочиал ориентате асупра лумий ын унитатя са органикэ ши диверситатя натурий, попоарелор, културилор ши релиӂиилор;
- формаря уней атитудинь респектуоасе фацэ де о опиние, история ши култура диферитор попоаре;
- стэпыниря абилитэцилор де адаптаре ынтр-о луме ын скимбаре ши дезволтаре динамикэ;
- акчептаря ши дезволтаря ролулуй сочиал ал елевулуй, дезволтаря мотивелор пентру активитэциле де ынвэцаре ши формаря есенцей персонале але ынвэцэрий;
- дезволтаря индепенденцей ши а респонсабилитэций персонале пентру акциуниле сале, инклусив ын активитатя информационалэ, базатэ пе идей деспре стандарте морале, дрептате сочиалэ ши либертате;
- формаря нечеситэцилор естетиче, валорилор ши сентиментелор;
- дезволтаря сентиментелор етиче, бунэвоинцей ши речепцией емоционал-морале, ынцелеӂерий ши емпатией сентиментелор алтор оамень;
- дезволтаря абилитэцилор де коопераре ку матурий ши колеӂий ын диферите ситуаций сочиале, абилитэций де а ну креа ситуаций де конфликт ши де а гэси ешире дин ситуаций контроверсате;
- формаря уней атитудинь фацэ де ун мод де вяцэ сигур, сэнэтос, презенца мотивацией пентру мунка креативэ, мунка пентр резултате, респектул пентру валориле материале ши спиритуале.
Резултателе метадисчиплинаре:
- Акциунь универсале де ынвэцаре регулативе:
- стэпыниря капачитэций де а акчепта ши менцине скопуриле ӂи обьективеле резолвэрий сарчинилор едукационале типиче, каре се манифестэ прин капачитатя де а рецине инструкциуниле ши де а утилиза моделеле де ворбире пропусе ынтр-о ситуацие де комуникаре;
- капачитатя де а евалуа резултатул акциунилор сале, каре се манифестэ прин капачитатя де а-л компара ку реферинца;
- Акциунь униврсале де ынвэцаре комуникативе:
- диспонибилитатя де а аскулта интерлокуиторул ши де а кондуче ун диалог, каре се манифестэ прин капачитатя де а ынцелеӂе дискурсул адресат ши де а рэспунде ын мод адекват ла ачеста, фолосинд клишее ын ворбире;
- капачитатя де а лукра ын диверсе форме де коопераре едукационалэ, каре се манифестэ прин капачитатя де а лукра ын перекь, ын груп;
- посесия унор мижлоаче елементаре де експримаре а сентиментелор ши емоциилор, каре се манифестэ прин алеӂеря мижлоачелор нон-лингвистиче де експримаре а емоциилор;
- Акциунь универсале де ынвэцаре когнитиве:
- утилизаря мижлоачелор де ворбире пентру резолваря проблемелор де комуникаре, каре се манифестэ прин капачитатя де а пуне ынтребэрь ши а рэспунде ла еле;
- ынсуширя акциунилор лоӂиче де компараре, анализэ, синтезэ ши ӂенерализаре, каре се манифестэ ын капачитатя де а дистрибуи вокабуларул студиат пе теме.
Резултателе дисчиплинаре, каре се манифестэ прин компетенце спечифиче дисчиплиней, унитэцилор де концинут, активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре:
Компетенце спечифиче | Активитэць де ынвэцаре ши евалуаре |
АУДИЕРЯ | |
— Ынцелеӂеря ворбирий ынвэцэторулуй ку привире ла организаря лекцией; — дистинӂеря ын комуникаря оралэ а секвенцелор де нарациуне, дескриере, диалог; — сесизаря глобалэ а концинутулуй месажулуй орал; — идентификаря персонажелор чентрале ши секундаре але текстулуй; — диференциеря фаптелор персонажелор; — идентификаря дин кытева месаже пе чел че кореспунде темей пропусе; — асочиеря концинутулуй унуй месаж орал ку анумите имаӂинь; — репродучеря концинутулуй месажулуй ын лимба цинтэ; — манифестаря куриозитэций ши интересулуй фацэ де месажул аудият | — Де конверсацие дирижатэ; — де дескриере, диалог, нарациуне; — де идентификаре ши карактеризаре а персонажелор ын база реперелор; — де асочиере а текстулуй ку имаӂиниле пропусе; — де репродучере ын лимба матернэ а информацией аудияте; — де идентификаре а секвенцелор дескриптиве, наративе ши диалогате |
ВОРБИРЯ | |
— Утилизаря адекватэ а елементелор лексикале ши моделелор де ворбире ын демерсурь комуникативе; — утилизаря рапортурилор де синонимие / антонимие ын ситуаций де комуникаре; — рэспунсул ла ынтребэрь; — формуларя ынтребэрилор; — конструиря пропозициилор / фразелор коректе дин пункт де ведере лексико-граматикал; — асигураря коеренцей ымбинэрилор де кувинте ын пропозиций; а пропозициилор ын фразе ши а фразелор ын тексте орале симпле; — структураря лоӂикэ ши коерентэ а идеилор ынтр-о комуникаре оралэ; — повестиря унуй текст; — релатаря унуй евенимент ку деталий сау сукчинт; — редаря концинутулуй унуй текст / евенимент ын нумеле диферитор персонаже; — диалогаря ку ынвэцэторул/колеӂий; — импровизаря диалогурилор ын база реперелор; — модификаря субьектулуй: — аргументаря симплэ а фаптелор колеӂилор (персонажелор), ла алеӂере; — респектаря черинцелор лимбий литераре; — мемораря провербелор, зикэторилор, поезиилор; — манифестаря инициативей ши сусцинеря диалогулуй; — каптаря атенцией интерлокуторулуй прин модул де презентаре а месажулуй: мижлоаче вербале, нонвербале | — Де експунере а опинией ын база реперелор; — конверсацие дирижатэ ын база реперелор; — де формуларе а ынтребэрилор адеквате ла текст; — де модификаре а енунцурилор дупэ репере; — де алкэтуире а диверселор типурь де енунцурь; — де редаре, трансформаре ку елементе креативе ын база реперелор; — де импровизаре де диалогурь ын база ситуациилор пропусе; — драматизаря; — де комплетаре ши модификаре ын база информацией аудияте, респектынд нормеле лимбий литераре; — де мемораре а провербелор, фрэмынтэрилор де лимбэ ш.а.м.д. |
ЛЕКТУРА | |
— Идентификаря нумэрулуй ши сукчесиуней секвенцелор унуй текст; — рекуноаштеря типулуй енунцулуй скрис (нарациуне, дескриере, диалог); — сесизаря глобалэ а концинутулуй унуй текст читит; — читиря коректэ, флуентэ ши конштиентэ а пропозициилор / текстелор; — респектаря ши модификаря интонацией унуй текст; — репродучеря резумативэ а концинутулуй текстулуй читит; — формуларя титлурилор-темэ ши титлурь-идее ын база текстулуй читит; — рэспунсул ла ынтребэриле-кее; — формуларя ынтребэрилор ла текстул читит; — идентификаря евениментелор четрале але текстулуй; — евиденциеря идеилор принчипале; — репродучеря концинутулуй текстулуй ын нумеле унор персонаже; — континуаря линией де субьект; — манифестаря интересулуй пентру лектурэ | — Де идентификаре ши формуларе а сенсулуй глобал ал енунцулуй; — де лектурэ коректэ, флуентэ, конштиентэ, ку респектаря семнелор де пунктуацие, а интонацией; — де репродучере оралэ сау скрисэ а информацией читите; — де диалогаре; — де формуларе а репличилор де инициере а унуй диалог; — конверсацие дирижатэ; — де редактаре а ынтребэрилор ын база текстулуй лектурат; — де идентификаре а идеилор чентрале; — де детерминаре а пропозициилор принчипале; — де репродучере а текстулуй ын база реперелор; — де континуаре, модификаре а линией де субьект |
СКРИСУЛ | |
— Скриеря лизибилэ; — скриеря коректэ ши конштиентэ а кувинтелор ши пропозициилор пе база структурилор ынвэцате; — копиеря коректэ а унуй текст скурт; — респектаря ригорилор че цин де аранжаря ын паӂинэ а унуй текст (титлул, алинеатул); — утилизаря коректэ а сенсулуй кувинтелор; — ортографиеря коректэ а ымбинэрилор спечифиче лимбий молдовенешть; — елабораря планулуй унуй текст скурт; — репродучеря унуй текст скурт ын база елементелор де репер (планул); — алкэтуиря унуй текст ын база унор репере (имаӂинь, кувинте-кее, план ш.а.м.д.); — манифестаря интересулуй пентру коректитудиня експримэрий ын скрис | — Де скриере калиграфикэ; — де комплетаре ку лексикул ынвэцат; — де копиере а унор пропозиций сау текст пропус; — де диспунере коректэ а текстулуй ын паӂинэ; — де екзерсаре а скриерей коректе ку коментаре; — де елабораре а унуй план пентру редаря деталиятэ а месажулуй аудият; — де редактаре а унуй есеу структурат |
2. КОНЦИНУТУЛ ПРОГРАМЕЙ
2.1. Концинутул обьектулуй де студиу
№ д/р | Денумиря модулулуй | Нумэрул де оре |
1 | Мэ дук, мэ дук ла шкоалэ… | 8 |
2 | Весела верде кымпие аку-й тристэ, вештезитэ… | 8 |
3 | Пыня-н касэ абуриндэ паре-о лунэ руменитэ | 4 |
4 | Ам о касэ принтре рамурь, ам ун сат ынтрег де нямурь… | 7 |
5 | Мулт ми-й драгэ каса ноастрэ | 5 |
6 | Фулг де ня, фулг де ня, вино ла ферястра мя | 5 |
7 | Календарул | 5 |
8 | Мындра примэварэ не-а сосит пе плай… | 9 |
9 | Ной ши натура | 3 |
10 | Омул ку мештешуг трэеште дин белшуг… | 5 |
11 | Пентру паче, пентру паче, мулцумим фрумос! | 7 |
12 | Репетаре ла финеле анулуй | 2 |
Ын тотал: | 68 оре |
Форме де контрол:
Форме де контрол | Кварталул 1 | Кварталул 2 | Кварталул 3 | Кварталул 4 | Ын тотал |
Лукрэрь де контрол | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Материя практикэ:
Форме практиче | Кварталул 1 | Кварталул 2 | Кварталул 3 | Кварталул 4 | Ын тотал |
Екскурсий | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Проекте | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Викторинэ | - | - | - | 1 | 1 |
2.2. Планификаря тематико-календаристикэ
№ д/р | Тема лекцией | № де оре | Дата | Карактеристика активитэцилор де ынвэцаре ши евалуаре |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Модулул «Мэ дук, мэ дук ла шкоалэ…» (8 оре) | ||||
1 | Фиекаре ку але луй | 1 | — Сэ ынцелягэ месажул аудият; — сэ утилизезе кувинтеле ын диферите екземпле; — сэ-шь моделезе корект вочя ла пронунцаря дифтонгулуй оа; — сэ рестабиляскэ пропозиций; — сэ традукэ текстеле дин кадрул лекцией; — сэ диалогезе ын база фразелор-модел ынвэцате; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ редя пе скурт концинутул текстулуй ын лимба молдовеняскэ; — сэ меморизезе мичь поезий | |
2 | Картя тоамней | 1 | ||
3 | Е тоамнэ… | 1 | ||
4 | Василикэ | 1 | ||
5 | Проект №1 «Картя есте приетенул ши ынвэ-цэторул ностру» | 1 | ||
6 | Буна ноастрэ-нвэцэтоаре | 1 | ||
7 | Ӂирафа | 1 | ||
8 | Рекапитуларе | 1 | ||
Модулул «Весела верде кымпие аку-й тристэ, вештезитэ…» (8 оре) | ||||
9 | Е тоамнэ, е тоамнэ де акум | 1 | — Сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ повестяскэ деспре семнеле тоамней; — сэ дескрие анотимпул тоамна; — сэ алкэтуяскэ енунцурь; — сэ диалогезе ла темэ; — сэ нумяскэ корект фруктеле, легумеле; кулоаря ши густул лор; — сэ редя пе скурт концинутул текстулуй ын лимба молдовеняскэ; — сэ ортографиезе корект денумириле де сате, ораше, рыурь, цэрь; — сэ ортографиезе корект групуриле де кувинте ынтр-о, ынтр-ун | |
10 | Вопселеле тоамней | 1 | ||
11 | Екскурсие №1 «Ау плекат спре цэрь ку соаре пэсэриле кэлэтоаре…» | 1 | ||
12 | Тоамна ла врэбий | 1 | ||
13 | Сэнэтате де ла тоате | 1 | ||
14 | Хай ку кошурь марь, бэець | 1 | ||
15 | Рекапитуларе | 1 | ||
16 | Лукраре де контрол №1 | 1 | ||
Модулул «Пыня-н касэ абуриндэ паре-о лунэ руменитэ» (4 оре) | ||||
17 | Букурия пыний | 1 | — Сэ нумяскэ корект продуселе де панификацие, продуселе лактате, сэ ле меморизезе; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ пронунце кыт май мулте кувинте каре концин спечификул ортоепик ынвэцат; — сэ ынцелягэ функция диминутивелор ын ворбире | |
18 | Кынд стэпынул ну-й акасэ | 1 | ||
19 | Кынд стэпынул ну-й акасэ (континуаре) | 1 | ||
20 | Кынд стэпынул ну-й акасэ (континуаре) | 1 | ||
Модулул «Ам о касэ принтре рамурь, ам ун сат ынтрег де нямурь…» (7 оре) | ||||
21 | Пуюл | 1 | — Сэ читяскэ, сэ ынцелягэ ши сэ традукэ месажул аудият, читит; — сэ повестяскэ деспре фамилия лор; — сэ комплетезе пропозиций ку формеле вербелор «а фи», «а авя»; — сэ читяскэ експресив, селектив, курсив, пе ролурь; — сэ перчапэ месажул аудият; — сэ рекуноаскэ ши сэ гэсяскэ кувинтеле ынвэцате антериор; — сэ утилизезе кувинтеле ной ын ворбире; — сэ традукэ пропозиций, сэ рэспундэ ла ынтребэрь | |
22 | Фамилие нумероасэ | 1 | ||
23 | Де зиуа мамей | 1 | ||
24 | Фрэциорул меу | 1 | ||
25 | Ла буничь | 1 | ||
26 | Скрисоаре | 1 | ||
27 | Екскурсие №2 «Ярна ымбракэ тоатэ цара ку о хайнэ арӂинтие…» | 1 | ||
Модулул «Мулт ми-й драгэ каса ноастрэ» (5 оре) | ||||
28 | Ку мирос де бусуйок | 1 | — Сэ повестяскэ деспре апартаментул (каса) ын каре локуеск; — сэ повестяскэ ын база имаӂинилор (апартаментул, каса); — сэ меморизезе препозицииле пропусе ши сэ ле утилизезе ын енунцурь; — сэ лукрезе ын перекь, диалогынд ын база материалулуй пропус | |
29 | Синчере феличитэрь | 1 | ||
30 | Мулт ми-й драгэ каса ноастрэ | 1 | ||
31 | Рекапитуларе | 1 | ||
32 | Лукраре де контрол №2 | 1 | ||
Модулул «Фулг де ня, фулг де ня, вино ла ферястра мя» (5 оре) | ||||
33 | Кожокул де зэпадэ | 1 | — Сэ дескрие анотимпул ярна; — сэ читяскэ ши сэ редя концинутул текстулуй ын лимба русэ; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ алкэтуяскэ ымбинэрь де кувинте, енунцурь ку унитэциле лексикале ной | |
34 | Таблоул де ярнэ | 1 | ||
35 | Ку сэниуца | 1 | ||
36 | Флориле ӂерулуй | 1 | ||
37 | Рекапитуларе | 1 | ||
Модулул «Календарул» (5 оре) | ||||
38 | Календарул юлиан | 1 | — Сэ нумяскэ корект луниле анулуй, анотимпуриле, зилеле сэптэмыний ши сэ ле меморизезе; — сэ читяскэ, сэ ынцелягэ ши сэ традукэ месажул аудиат, читит; — сэ ынтрецинэ ун мик диалог (кынд те-ай нэскут, ын че лунэ, анотимп) | |
39 | Анул бисект | 1 | ||
40 | Бате вынт де примэварэ | 1 | ||
41 | Натура есте ын сэрбэтоаре | 1 | ||
42 | Ла тине, царэ | 1 | ||
Модулул «Мындра примэварэ не-а сосит пе плай…» (9 оре) | ||||
43 | Вынтулецул калд | 1 | — Сэ дескрие анотимпул примэвара; — сэ традукэ текстеле пропусе ын кадрул лекцией; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; | |
44 | Гиочелул | 1 | ||
45 | Кадоул примэверий | 1 | ||
46 | Гиочеий | 1 | — сэ рестабиляскэ ординя кувинтелор ын енунцурь; — сэ нумяскэ кувинтеле ын база имаӂинилор; — сэ меморизезе денумирь де флорь; — сэ интрецинэ ун мик диалог деспре примэварэ; — сэ традукэ ши сэ редя концинутул леӂендей мэрцишорулуй ын лимба молдовеняскэ; — сэ меморизезе формеле вербулуй «а се дуче» ла тимпул трекут | |
47 | Карул ку флорь | 1 | ||
48 | Мирозна примэверий | 1 | ||
49 | Рекапитуларе | 1 | ||
50 | Лукраре де контрол №3 | 1 | ||
51 | Екскурсие №3 «Примэвара а венит ку алай де флорь албастре…» | 1 | ||
Модулул «Ной ши натура» (3 оре) | ||||
52 | Ной ши натура | 1 | — Сэ асочиезе концинутул месажулуй читит ку анумите имаӂинь; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ меморизезе формеле вербулуй «а луа» ла тоате тимпуриле | |
53 | А-ць юби Патрия | 1 | ||
54 | Унде доарме соареле? | 1 | ||
Модулул «Омул ку мештешуг трэеште дин белшуг…» (5 оре) | ||||
55 | Кувынт деспре професий | 1 | — Сэ енумере кытева денумирь де професий; — сэ читяскэ корект ши коерент текстул ши сэ-л традукэ; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ утилизезе унитэциле лексикале куноскуте ын ворбире; — сэ алкэтуяскэ енунцурь; — сэ ле комплетезе ку кувинтеле де репер | |
56 | Проект №2 «Че фей фи, кынд вей креште маре» | 1 | ||
57 | Глума | 1 | ||
58 | Чиркул | 1 | ||
59 | Пыня е темелия вьеций | 1 | ||
Модулул «Пентру паче, пентру паче, мулцумим фрумос!» (7 оре) | ||||
60 | Луна май | 1 | — Сэ читяскэ коерент ши експресив; — сэ алкэтуяскэ ымбинэрь де кувинте, енунцурь; — сэ меморизезе форма афирмативэ ши негативэ а вербелор а фи, а авя, а да, а луа, а ста ла императив; — сэ рэспундэ ла ынтребэрь ын база текстулуй; — сэ утилизезе унитэциле лексикале куноскуте ын ворбире; — сэ алкэтуяскэ енунцурь, сэ ле комплетезе ку кувинтеле де репер; — сэ формезе градул компаратив ал аджективелор | |
61 | Зына копилэрией | 1 | ||
62 | Патрия | 1 | ||
63 | Сэ фие соаре ынтруна! | 1 | ||
64 | Рекапитуларе | 1 | ||
65 | Лукраре де контрол №4 | 1 | ||
66 | Екскурсие №4 «Вине вара кэлдуроасэ…» | 1 | ||
Репетаре ла финеле анулуй (2 оре) | ||||
67 | Рекапитуларе | 1 | — Сэ факэ о скуртэ рекапитуларе а материей, студияте ын декурсул анулуй де ынвэцэмынт; — сэ факэ тоталуриле анулуй | |
68 | Лекцие де тотализаре. Викторинэ «Еу куноск лимба молдовеняскэ» | 1 |
3. АСПЕКТУЛ ОРГАНИЗАЦИОНАЛ АЛ ПРОГРАМЕЙ
3.1. Асигураря штиинцифико-методолоӂикэ ши технико-материалэ а прочесулуй де ынвэцэмынт
Библиографие
(пентру имплементаря програмей)
1. Габужа Д.А. Лимба молдовеняскэ пентру класеле I–IV а школий алолингве: Гид пентру ынвэцэторь. — Тираспол: ИСПК, 2004.
2. Габужа Д.А. Молдавский язык в таблицах: Учебное пособие. — Тирасполь: Молодая гвардия, 2000.
3. Габужа Д.А., Березовская М.С. ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де конверсацие ла дезволтаря ворбирий пентру елевий школилор алолингве). — Тираспол: ИНИК, 1993.
4. Габужа Д.А., Мазуряк М.В., Гореева С.Н. Дикционар де кувинте фреквенте. — Тираспол, 2006.
5. Габужа Д.А., Московчук ш.а. Лимба молдовеняскэ (теме де комуникаре ла дезволтаря ворбирий пентру елевий алолингвь). — Тираспол: ИСПК, 2003.
6. Гранач Л. Паузе динамиче: Гид пентру кадреле дидактиче. — Кишинэу: Епиграф, 2007.
7. Мазуряк М.В., Кучук Т.А. Кулеӂере: диктэрь, експунерь ши екзерчиций. Материал дидактик пентру ынвэцэторий де лимбэ молдовеняскэ ын класеле примаре. — Тираспол, ИСПК, 2006.
8. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Извораш: Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2005.
9. Чемортан С.М., Габужа Д.А. Крестомацие пентру класеле примаре. Едиция II. — Тираспол: ИСПК, 2000.
Библиографие електроникэ:
http://pgiro.3dn.ru
Супортул техник-информационал:
1. Калкураторул (лаптоп) ши тоате компонентеле сале нечесаре;
2. Екран де презентаре;
3. Импримантэ.
Анексэ
Практика рационалэ а лимбий
Кончепция де предаре / ынвэцаре а лимбий ши литературий молдовенешть преведе студиеря лимбий ын абордаре функционал-апликативэ, феноменеле граматикале фиинд ниште инструменте ын структураря комуникэрий.
Мижлоачеле морфолоӂиче але лимбий се реализязэ ын демерсул вербал прин интермедиул структурий синтактиче — пропозиция. Астфел, категорииле морфолоӂиче сынт мижлокул де експримаре а релациилор субьективале, предикативе, атрибутиве, обьектуале ши чиркумстанциале.
Ын чиклул примар ынвэцаря лимбий се реализязэ ын база моделелор де ворбире, материя граматикалэ фиинд «дизолватэ» ын структура ачестора.
1. Вокабуларул (ориентатив).
Се вор ынсуши 300 де кувинте ши експресий фразеолоӂиче ын конформитате ку универсул тематик пропус.
Лексикул актив:
А: а се абона, а се адреса, а абсолви, авион, адресэ, аер, а ажунӂе, албитурь, алта, алтул, антренамент, антренор, ануме, ауриу, аутобуз, аутомобил.
Б: а бате (ла ушэ), бекушоаре, белшуг, ми-й бине, а бируи, бичиклетэ, боркан, бузунар, букэцикэ, бусуйок, брындуше, бэрбат, бэтрын.
В: вапор, векь, веришор, а визиона, виитор, а виса, витеӂеште, вите, войник, волейбол, а вря, вырстэ, а вэруи, вяк, вяцэ.
Г: гард, гарэ, гой, гогошарь, господинэ, греер, грешалэ, ми-й греу, а се грэби, гулер, а густа, густаре, а се гынди.
Д: дакэ, а данса, даторие, а се дезгеца, декыт, дикционар, дирижор, дистанцэ, довлечей, доринцэ, ми-й дор, драгэ, друм, дулчурь, дурере.
Е: евенимент, екземплар, де екземплу, екипэ, ероу.
З: замэ, згомот, звелт, зэмос.
И: извор, инимэ.
К: каисе, калд, а кема, картиер, кибритурь, коажэ, а коборы, кожок, колцишор, колцурь, контемпоран, а контрола, а копия, а креде, а коаче, кукоанэ, куноаште, куркубеу, кытева, а кэлэтори, а се кэли, кэлэтор, кэч.
Л: лак, лакримь, лалеле, ларг, а лега, ми-й лене, либер, либертате, лилияк, лин, локалитате, локуиторь, луме, лункэ, луптэ, а лэуда.
М: маймуцэ, макара, марӂине, медие, минунатэ, а се мира, мугур, а мынгыя, мындру, мэмэлигэ, а мэсура, мэсурэ.
Н: нимень, норд, норок, ноур, ничодатэ, нумайдекыт.
О: оглиндэ, а обоси, одатэ, океларь, окротире, а се опри, оприре, осташ, а офери, а се офили.
П: переке, пернэ, пиетон, а партичипа, а паркурӂе, а пилота, плапумэ, плай, плик, плугар, а плути, плынӂе, поартэ, под, повестире, пом, а порни, портокалэ, порумбел, поянэ, проаспэт, привигетоаре, а принде, а промите, пуець, пуловер, а путя, пустиу, пынэ ла, а пэзи, пэлэрие, а пэстра, пэтрунӂел.
Р: рафтурь, а рости, а роши, руг, ругэминте, а руӂини, а рула, а рупе, рыу, рынд, рэзбой, рэмурикэ, ми-й рэу.
С: салэ, сармале, а салва, семинце, а серви, ми-й сете, систематик, а скоате, а се скимба, скрисоаре, ми-й скумп, а скутура, сомн, а се спарӂе, старт, а се супэра, сфыршит, а сфэтуи, а сэрута.
Т: тава, талӂер, а телефона, тигае, тинерь, типограф, а траверса, трекут, трен, а тримите, тролейбуз, а трэда, тымплар, тырзиу.
У: ултимул, умбрелэ, ундицэ, унеорь, а се урка, ушор.
Ф: фаптэ, фацэ, фемее, феричире, феричитэ, фиекаре, фииндкэ, флутуре, флэмынд, ми-й фоаме, фрикэ, ми-й фрикэ, фрукте, фрикос.
X: харбуз, хотар, хырлец.
Ц: цар, циган.
Ч: чаршаф, челэлалт, четате, а чиркула, чокырлие, чокэнитоаре, чудэ, чуперчь.
Ш: шося.
Ы: ынапой, ынгецат, а ымплини, а ымпрумута, ыналт, а ындрэӂи, ындрэзнец, а ымплини, ынсэ, ынкэ, ынтунерик, а ынтылни, а се ынтымлла, ынчепут.
2. Пронунция.
Сунетеле ши литереле спечифиче лимбий молдовенешть. Ортоепия.
3. Материя граматикалэ (инклусэ ын моделе де ворбире):
Морфолоӂия
Вербул. Модул индикатив: тимпул презент, тимпул трекут (имперфектул, перфектул компус), тимпул виитор. Модул конжунктив: тимпул презент (моделе де утилизаре). Модул императив (моделе де утилизаре).
Субстантивул. Ӂенул, нумэрул. Артиколул хотэрыт ши нехотэрыт. Казуриле (ла нивелул де рекуноаштере).
Пронумеле. Пронумеле персонале. Формеле акчентуате ши неакчетуате (ла нивел де рекуноаштере ши де утилизаре дупэ моделе).
Нумералул. Нумералул кардинал. Нумералул ординал.
Аджективул. Акордул аджективулуй ку субстантивул ын ӂен, нумэр ши каз. Утилизаря граделор де компарацие. Топика.
Адвербул. Утилизаря дупэ моделе.
Препозиция. Утилизаря дупэ моделе.
Конжункция. Утилизаря конжункциилор де коордонаре.
Интержекция. Утилизаря.
Синтакса
Пропозиция. Утилизаря типурилор де пропозиций дупэ скопул комуникэрий, дупэ формэ, дупэ алкэтуире.
Пунктуация (ын функцие де материя студиятэ).
Елементе де конструкцие а комуникэрий
МЭ ДУК, МЭ ДУК ЛА ШКОАЛЭ…
Елевий требуе сэ ворбяскэ деспре окупацииле лор, деспре библиотека школарэ, деспре ваканца де варэ, деспре приетень, колеӂь, деспре фаптеле ши калитэциле лор.
Лексикул:
1. Рекреацие, мануал, проблемэ, переке, дикционар, каталог, гичитоаре.
2. Букурос, прегэтит, бронзат.
3. А организа, а трече, а ымпэрци, а ынтырзия, а апэря, а резолва, а рэмыне, а тэчя, а гичи.
4. Букурос де куноштинцэ, сэ фачем куноштинцэ, ын фаца класей, шкоалэ спациоасэ.
Ситуаций де ворбире:
1. Сынтем ын ажун де ынтый септембрие. Спунець, че аць прегэтит пентру ноул ан школар?
2. Те дучь ла библиотекэ. Врей сэ читешть повешть. Кум конверсезь ку библиотекара?
3. Дескриець ынкэперя класей воастре: спунець, кум есте, че обьекте се афлэ ын еа, ын че лок ал класей се гэсеск еле?
Моделе де ворбире:
1. Ленуца удэ флориле. Ей читеск о повесте. Еу резолв о проблемэ.
2. Мария а ынтырзият.
3. Каетул есте пе масэ (ын ӂянтэ, лынгэ карте, суб аӂендэ).
Модел де диалог:
— Андрей, унде ць-ай петрекут ваканца де варэ?
— Ам фост ку пэринций ла маре. М-ам скэлдат, м-ам бронзат. Дар ту?
— Еу ам фост ын сат ла буничь. М-ам одихнит бине.
Модел де монолог:
Ла ынтый септембрие еу ам фэкут куноштинцэ ку ун елев ноу. Ыл кямэ Василикэ. Трэим пе ачеяшь страдэ. Мерӂем акасэ ымпреунэ, сынтем приетень бунь.
ВЕСЕЛА ВЕРДЕ КЫМПИЕ АКУ-Й ТРИСТЭ ВЕШТЕЗИТЭ…
Елевий требуе сэ поатэ повести, конверса деспре семнеле тоамней, деспре фрукте ши легуме, сэ поатэ дескрие ун таблоу ла темэ.
Лексикул:
1. Стругурь, кош, скарэ, ладэ, кумпэрэтор, дулчацэ.
2. Копт, плин, мэшкат, мэрунт.
3. А се коаче, а тэя, а урка, а коборы.
4. Кош, плин, ладэ, дулчацэ густоасэ, ладэ ку мере, поамэ коаптэ.
Ситуаций де ворбире:
Е тоамнэ. Се стрынӂе роада. Спунець, че фрукте ши легуме реколтязэ оамений?
Ситуаций де ворбире:
1. Буникул меу есте грэдинар.
2. Плоуэ десеорь.
Моделе де диалог:
— Де унде ешть?
— Дин Молдова. Дар ту?
— Дин Украина. Че фрукте сынт акума ла вой?
— Авем мере, пруне, гутуй, прэсаде. Авем ши поамэ.
— Ымь плаче мулт поама.
Модел де монолог:
Ерь ам фост ку пэринций ла буничь. Ей локуеск ла сат. Буничий ау кулес поама. Ной й-ам ажутат. Еу, мама ши буника тэям стругурий, ый пуням ьш кош. Тата дучя кошуриле плине.
ВЕСЕЛА ШИ АЛИМЕНТЕЛЕ
Елевий требуе сэ конверсезе ла темэ, сэ фолосяскэ лексикул ын диалогурь.
Лексикул:
1. Кратицэ, бискуиць, кифлэ, ролэ, куптор, фриптурэ, орез, грыу, фришкэ, улчор, чаун, ситэ, десерт, пиреу, сармале.
2. Ноуэ, ынгецат, румен, проаспэт, векь.
3. А курэци, а лэуда, а серви, а стрынӂе, а инвита, а коста, а кэута, а спэла.
4. А луа чина, карне де порк, кафя ку лапте, брынзэ де вакэ, пеште конжелат, пеште проаспэт.
Ситуаций де ворбире:
1. Мэмика те-а тримис ла магазин дупэ кумпэрэтурь. Че вей кумпэра пентру дежун?
2. Те-ай дус ку приетенул ла кафеня. Вець команда чева ла десерт?
Моделе де ворбире:
1. Еу бяу чай.
2. Еу ам луат прынзул дежа.
3. Буника прегэтеште пыржоале.
4. Фрателе курэцэ картофь.
Моделе де диалог:
— Авець карне де порк?
— Де порк ну авем. Авем де витэ.
— Даци-мь, вэ рог, ун килограм.
— Пофтим. Плэтиць 60 де рубле.
— Пофтим. Мулцумеск.
Модел де монолог:
Мэмика е ла букэтэрие. Еа прегэтеште сармале. Еу о ажут: курэц чапэ ши морков, спэл весела.
АМ О КАСЭ ПРИНТРЕ РАМУРЬ АМ УН САТ ЫНТРЕГ ДЕ НЯМУРЬ…
Елевий требуе сэ нумяскэ професииле пэринцилор ши руделор, локул лор де лукру, сэ повестяскэ деспре мембрий фамилией, руде ши деспре одихна ын фамилие.
Лексикул:
1. Нене, пренуме, тымплар, електричиан, едукатор, контабил, сорэ медикалэ, дактилографэ, зидар.
2. Унитэ, нумероасэ, харничь, ындрэӂитэ.
3. А зиди, а конструи, а трата, а едука, а креште.
4. Сора май маре, нуме де фамилие, фий сэнэтос, фамилие унитэ.
Ситуаций де ворбире:
1. Дой копий фак куноштинцэ. Ей ворбеск деспре фамилие. Че спун унул алтуя?
2. Сора та май маре лукрязэ ла спитал. Повестеште, ку че се окупэ еа?
Моделе де ворбире:
1. Еу вой девени ынвэцэтор.
2. Ункюл лукрязэ ла узинэ.
3. Тата лукрязэ ла фабрикэ ымпреунэ ку фечорул.
Модел де диалог:
— Галина, унде локуеште мэтуша та?
— Мэтуша мя локуеште ын орашул Кишинэу.
— Че професие аре?
— Еа е актрицэ де театру.
Модел де монолог:
Ачеста е веришорул меу. Ыл кямэ Андрей. Ел лукрязэ шофер ын колхоз. Ел е харник ши лукрязэ бине.
МУЛТ МИ-Й ДРАГЭ КАСА НОАСТРЭ
Елевий требуе сэ повестяскэ деспре каса дин ораш ши де ла сат, сэ-шь штие адреса, сэ конверсезе ла тема «Апартаментул».
Лексикул:
1. Асченсор, антреу, мобилэ, пат, канапя, фотолиу, ноптиерэ, скарэ, вар, нисип, вопся.
2. Курат, ноу, спациос, ларг, ынгуст, ыналт.
3. А плэчя, а аранжа, а фаче курэцение, а вэруи, а вопси.
4. Апроапе, департе, визави, алэтурь.
5. Антреу ларг, букэтэрие спациоасэ, касэ вопситэ, касэ ыналтэ.
Ситуаций де ворбире:
Ла тине ын оспецие а венит приетена та. Еа те роагэ сэ-й арэць апартаментул. Повестеште-й, кыте камере авець, кум сынт еле.
Моделе де ворбире:
1. Еу локуеск департе де (лынгэ) шкоалэ, визави де оспэтэрие.
2. Ын салон авем диван (канапя), телевизор, доуэ фотолий.
Модел де диалог:
— Спунець, вэ рог, адреса, унде се афлэ библиотека?
— Пе страда Пэчий.
— Е департе?
— Ну, се афлэ кяр лынгэ шкоалэ.
— Мулцумеск.
— Пофтим.
Модел де монолог:
Ной локуим ын сат. Каса ноастрэ есте маре, ыналтэ ши фрумоасэ. Ын журул касей креск флорь, помь фруктиферь. Лынгэ поартэ авем о фынтынэ.
ФУЛГ ДЕ НЯ, ФУЛГ ДЕ НЯ ВИНО ЛА ФЕРЯСТРА МЯ
Елевий требуе сэ поатэ повести (конверса) деспре анотимпул де ярнэ, деспре окупацииле оаменилор, деспре ымбрэкэминте ши ынкэлцэминте, деспре пэстраря ши ынгрижиря лор, деспре окупацииле ши дистракцииле копиилор, деспре сэрбэториле де ярнэ.
Лексикул:
1. Гяцэ, гецуш, брад, ноапте, царэ, пицигой, пом, повестире, ня, пысле, дял, чацэ, колиндэ, урэтурэ.
2. Ӂepoc, арӂинтиу, стрэлучитор, флэмынзь, лунгэ, скуртэ.
3. А ынгеца, а семэна, а ура, а акопери, а колинда, а висколи, а чирипи, а бате, а алерга, а се одихни.
4. Бате вынтул, зи скуртэ, ноапте лунгэ, ярнэ ӂероасэ, брад фрумос, зэпадэ арӂинтие.
Ситуаций де ворбире:
1. Привиць прин ӂям. Дескриець тимпул де афарэ.
2. Афарэ нинӂе. Е фриг. Спунець, че вець ымбрэка ши че вець ынкэлца?
Моделе де ворбире:
1. Омэтул е арӂинтиу. Брадул е фрумос. Тимпул е ӂерос. Ноаптя е лунгэ. Зиуа е скуртэ.
2. Висколеште. Нинӂе.
3. Копиий се жоакэ (патинязэ, скиязэ). Бэятул урязэ.
4. Пицигоий каутэ мынкаре.
Модел де диалог:
— Виктораш, бунэ зиуа!
— Бунэ зиуа! Интрэ. Е фриг афарэ.
— Да, е фоарте фриг. Пэмынтул с-а акоперит ку зэпадэ. Пэсэриле ну гэсеск мынкаре.
— Хай сэ ле фачем о оспэтэрие.
— Бине.
Модел де монолог:
А венит ярна ӂероасэ. Нинӂе. Зэпада е арӂинтие. Пэмынтул е алб. Ымь плаче фоарте мулт ярна.
Сэ се акорде атенцие ла структура пропозициилор каре диферэ де чя а лимбий русе, де типул:
Е ярнэ. Зима.
Е фриг. Холодно.
Нинӂе. Идёт снег.
КАЛЕНДАРУЛ
Елевий требуе сэ конверсезе деспре зилеле сэптэмыний, сэ штие орарул лекциилор, сэ нумяскэ луниле анулуй, сэ конверсезе деспре зиуа де одихнэ ши чя де лукру.
Лексикул:
1. Януарие, фебруарие, мартие, априлие, май, юние, юлие, аугуст, септембрие, октомбрие, ноембрие, дечембрие, лунэ, ан, сэптэмынэ, зи, лунь, марць, меркурь, жой, винерь, сымбэтэ, думиникэ, орар, мыне, ерь, поймыне, алалтэерь.
2. Штиинцеле натурий, читиря, едукация физикэ, арта пластикэ, обьекте.
3. А чере, а приви, а десена, а сэри.
4. Зи де одихнэ, зи де лукру, десене анимате, вино ынкоаче, орарул лекциилор.
Ситуаций де ворбире:
1. Нумеште орарул лекциилор де мыне. Спуне, каре лекций ыць плак май мулт ши де че.
2. Ай кумпэрат ун календар де перете. Спуне, кыте паӂинь аре ши де че. Нумеште луна ши зиуа ын каре те-ай нэскут.
Модел де диалог:
— Костикэ, азь е винерь?
— Ну, е сымбэтэ.
— Азь авем енглеза сау ӂермана?
— Енглеза. Ӂермана о авем лунь.
— Че-ць плаче май мулт: енглеза сау ӂермана?
— Ымь плаче май мулт ӂермана. Дар цие?
— Мие ымь плаче енглеза ши лимба молдовеняскэ.
Модел де монолог:
Ерь а фост думиникэ. М-ам скулат май тырзиу. Ам луат дежунул ши м-ам дус ку приетенул ла спектакол, не-ам плимбат ши ам мынкат ынгецатэ. А фост о зи минунатэ.
Сэ се акорде атенцие ла структура ымбинэрий де типул:
Лекция де десен. Урок рисования.
Зи де лукру.
Рабочий день.
МЫНДРЭ ПРИМЭВАРА
НЕ-А СОСИТ ПЕ ПЛАЙ
ХАЙ, КОПИЙ, АФАРЭ
С-О ЫНТЫЛНИМ КУ-АЛАЙ!
Елевий требуе сэ повестяскэ деспре семнеле примэверий, деспре флориле де примэварэ, сэ коментезе лукрэриле де примэварэ, сэ поатэ конверса деспре сэрбэториле де примэварэ, сэ штие, каре сынт пэсэриле кэлэтоаре.
Лексикул:
1. Натурэ, топораш, зынэ, сынӂе, пьепт, инимэ, лэкримьоарэ, омизь, крянгэ, чок, грэунце, граурницэ, овэс, хырлец, сапэ, греблэ, стропитоаре, хулуб.
2. Мироситор, вестит, ӂингаш, рошу, алб, харник.
3. А курӂе, а се топи, а ынверзи, а ынфлори, а да ку вар, а сэпа, а сэди, а гребла, а курэци, а соси, а се ынтоарче.
4. Ын орьче зи, пэсэрь кэлэтоаре, ын ажун де примэварэ.
Ситуаций де ворбире:
1. С-а топит зэпада. Елевий ау ешит пе лотул експериментал. Че фак ей?
2. Се апропие сэрбэтоаря де 8 Мартие. Че кадоу ай прегэтит пентру мэмика?
3. Ешть ын ваканца де примэварэ ла буника. Че флорь ай семэнат ку буника?
Моделе де ворбире:
1. А венит примэварэ. Се ынторк граурий.
2. Врабия ернязэ ла ной. Привигетоаря кынтэ фрумос.
3. Еу о феличит пе мама. Мэрцишорул симболизязэ примэвара.
Модел де диалог:
— Андриеш, унде плякэ мама та?
— Ла вие. Акум еа курэцэ вия. Дар мама та унде лукрязэ?
— Мама ку тата лукрязэ ла ливадэ.
— Ей сапэ ын журул копачилор?
— Ну, ей курэцэ копачий.
Модел де монолог:
А венит примэвара. Черул есте сенин. Соареле ынкэлзеште путерник. Се ынторк пэсэриле кэлэтоаре: граурий, кокостырчий, кукул, рындунелеле. Еле ышь фак куйбурь.
НОЙ ШИ НАТУРА
Елевий требуе сэ штие анималеле сэлбатиче, денумириле де копачь, планте ши пэсэрь, че се ынтылнеск май дес пе териториул ностру, сэ поатэ нуми ынсушириле, калитэциле лор.
Лексикул:
1. Луп, епураш, веверицэ, леу, ӂирафэ, тигру, елефант, урс, маймуцэ, кэприоарэ, черб, мистрец, стежар, тей, арцар, нук, фаг, бребеней, клопоцей, вынэтоаре.
2. Ширятэ, виклянэ, фрикос, брун, лунг, путерник, сэлбатик, сур, виолет, гыт.
3. А се кэцэра, а тремура, а се лэуда, а вына.
Ситуаций де ворбире:
1. Аць фост ын екскурсие ла пэдуре. Че копачь ши че планте аць вэзут?
2. Ай фост ку приетена (приетенул) ла менаӂерие. Спуне, че анимале аць вэзут ши кум ерау еле.
Моделе де ворбире:
1. Урсул е брун. Вулпя е ширятэ.
2. Ачеста есте ун елефант.
3. Урсулуй ый плаче мьеря.
4. Ӂирафа аре гытул лунг.
Модел де диалог:
— Никушор, де унде вий?
— Де ла менаӁерие.
— Че анимале сэлбатиче ай вэзут аколо?
— Еу ам вэзут ун елефант, ун тигру.
— Да Ӂирафэ ай вэзут?
— Ну, ам вэзут маймуце.
Модел де монолог:
Вулпя есте ун анимал сэлбатик. Еа есте рошкатэ, виклянэ, ый плак гэиниле. Еа трэеште ын визуинэ.
Сэ се акорде атенцие ла:
— утилизаря вербелор «а юби» ши «а плэчя» ын лимба молдовеняскэ спре деосебире де лимба русэ:
Урсулуй ый плаче мьеря. Медведь любит мёд.
Еу о юбеск пе мама. Я люблю маму.
— структура моделулуй де ворбире ку вербул «а авя» спре деосебире де лимба русэ:
Ӂирафа аре гытул лунг. У жирафа длинная шея.
ПЕНТРУ ПАЧЕ, ПЕНТРУ ПАЧЕ, МУЛЦУМИМ ФРУМОС!
Елевий требуе сэ поатэ ворби деспре плаюл натал, деспре традицииле ши обичеюриле популаре, сэ штие сноаве молдовенешть, сэ поатэ конверса деспре ваканца де варэ.
Лексикул:
1. Меляг, лак, кодру, сноавэ, традицие, обичей, попор, плай, богэцие, хорэ, най, виоарэ.
2. Драг, скумп, популарэ, веститэ, илуштри, оспиталиер, дуйос.
3. А юби, а се мындри, а продуче, а окроти, а трансмите, а се одихни, а данса.
4. Меляг богат, плай верде, кынтек дуйос, попор мындру.
Ситуаций де ворбире:
1. Ый скрий приетеней о скрисоаре. Че ый вей повести деспре плаюл натал?
2. Буничий тэй локуеск ын сат. Повестеште деспре сатул лор.
Моделе де ворбире:
1. Молдовений сынт харничь. Ей сынт модешть.
2. Орашул меу есте фрумос.
Модел де диалог:
— Илиеш, куношть пе чинева динтре оамений илуштри?
— Да. Ыл куноск пе композиторул Еуӂениу Дога.
— Унде с-а нэскут ел?
— Ын районул Рыбница, сатул Мокра.
— Ай аскултат музика луй?
— Да. Мь-а плэкут фоарте мулт.
Модел де монолог:
Мэ кямэ Родика. Еу сынт молдовянкэ. Ымь плаче мулт република мя
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Авторская програма факультативного курса для младших школьников по развитию речевой креативности "Уроки речевого творчества"
Данный факультативный курс представляет собой систему творческих заданий на развитие речевой креативности и предусматривает поэтапное повышение уровня словотворчества у детей младшего школьного возрас...
Програма летнего лагеря "Тропинки родины моей"
МОУ «Черлакская средняя общеобразовательная школа №2» имеет большой опыт организации социально-значимой проектной деятельности учащихся и в настоящее время использование проектной и исследовател...
Конкурсна програма "Творчі розіграши для учнів початкових класів"
Творчі розіграші для дітей молодшого шкільного віку які сприяють розвитку у дітей творчих здібностей, уяви, мовних навичок, спритності рухів, артистичності; вчать співпраці в групах; виховують комунік...
Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 1
Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...
Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 2
Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...
Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 3
Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...
Проект дидактик ал лекцией де лимбэ офичиалэ (молдовеняскэ), кл. 1 - "Бунэ зиуа, шкоалэ!"
Класа: 1Тема: «Бунэ зиуа, шкоалэ!»Скопул: формаря депринделор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а-шь презента колеӂий, де а конверса ла тема датэ; ...