Проект дидактик ал лекцией де лимбэ офичиалэ (молдовеняскэ), кл. 1 - "Бунэ зиуа, шкоалэ!"
план-конспект урока (1 класс)

Класа: 1

Тема: «Бунэ зиуа, шкоалэ!»

Скопул: формаря депринделор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а-шь презента колеӂий, де а конверса ла тема датэ; де а култива сентиментул де мындрие пентру шкоала драгэ, пентру граюл матерн.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Бунэ зиуа, шкоалэ!32.22 КБ

Предварительный просмотр:

Проектул дидактик ал лекцией де лимбэ офичиалэ (молдовеняскэ)

Дата ефектуэрий лекцией:

Класа: 1

Тема: «Бунэ зиуа, шкоалэ!»

Скопул: формаря депринделор елевилор де а ынсуши формуле де салут, рэмас бун, де а-шь спуне нумеле, де а-шь презента колеӂий, де а конверса ла тема датэ; де а култива сентиментул де мындрие пентру шкоала драгэ, пентру граюл матерн.

Типул лекцией: лекцие микстэ

Резултателе планификате:

1. Персонале:

  • П-1: стэпыниря абилитэцилор де адаптаре ынтр-о луме ын скимбаре ши дезволтаре динамикэ;
  • П-2: акчептаря ши дезволтаря ролулуй сочиал ал елевулуй, дезволтаря мотивелор пентру активитэциле де  ынвэцаре ши формаря есенцей персонале але ынвэцэрий;
  • П-3: формаря нечеситэцилор естетиче, валорилор ши сентиментелор;
  • П-4: дезволтаря абилитэцилор де коопераре ку матурий ши колеӂий ын диферите ситуаций сочиале, абилитэций де а ну креа ситуаций де конфликт ши де а гэси ешире дин ситуаций контроверсате.

2. Метадисчиплинаре:

  • АУЫ регулативе:
  • Р-1: стэпыниря капачитэций де а акчепта ши менцине скопуриле щи обьективеле резолвэрий сарчинилор едукационале типиче;
  • Р-2: капачитатя де а евалуа резултатул акциунилор сале.
  • АУЫ комуникативе:
  • К-1: диспонибилитатя де а аскулта интерлокуиторул ши де а кондуче ун диалог;
  • К-2: капачитатя де а лукра ын диверсе форме де коопераре едукационалэ;
  • К-3: посесия унор мижлоаче елементаре де експримаре а сентиментелор ши емоциилор.
  • АУЫ когнитиве:
  • Кг-1: утилизаря мижлоачелор де ворбире пентру резолваря проблемелор де комуникаре;
  • Кг-2: ынсуширя акциунилор лоӂиче де компараре, анализэ, синтезэ ши ӂенерализаре.

3. Дисчиплинаре: Елевий вор фи капабиль сэ:

  • Д-1: сэ идентифиче изолат ши ын кувинте сунетеле лимбий молдовенешть о, ӂ, э; дифтонӂий [оа], [уа];
  • Д-2: сэ сесизезе дифтонӂий ын кувинтеле: зиуа, шкоалэ, флоаре, ынвэцэтоаре;
  • Д-3: сэ апличе моделе де ворбире ын контексте ной: Пе мине мэ кямэ…;
  • Д-4: сэ сусцинэ ун монолог: Ятэ ун бэят. Ятэ о фатэ. Ятэ ун елев.

Кувинте ной (лексикул ноу ал лекцией): ынвэцэтор, ынвэцэтоаре, бунэ зиуа, елев, елевэ, флорь, гьоздан.

Легэтурь интердисчиплинаре: лектура литерарэ, арта пластикэ

Ресурсе ши материале дидактиче: мануалул, презентация PowerPoint, имаӂинь.


Десфэшураря лекцией:

Структура дидактикэ

Активитатя ынвэцэторулуй

Активитатя елевилор

Резултате планификате

дисчиплинаре

АУЫ

Моментул организаторик

Салутэ елевий ши организязэ класа.

  • Бунэ зиуа, копий! Ашезаци-вэ! (порунка е илустратэ принтр-ун жест)
  • Мэ нумеск Алексей Петрович! (арэт ла мине)

Репетэ фраза де кытева орь, апой о традуче:

  • Меня зовут Алексей Петрович.
  • Хайдець сэ репетэм ын кор нумеле меу! / Давайте повторим все вместе, как меня зовут! Алексей Петрович!

Се ашязэ дупэ порунка ынвэ-цэторулуй.

Ынсушеск нумеле.

Аскултэ.

Репетэ нумеле ынвэцэторулуй.

П-1

Евокаря

Пропуне сэ пронунце корект кувинтеле

ку греутэць ын пронунцаре.

  • Акум вэ пропун сэ репетэм дупэ мине кувинтеле. / Теперь я вам предлагаю повторить за мной предложенные мною слова:
  • Зиуа (день), шкоалэ (школа), ынвэцэтоаре (учительница), пе мине (меня), мэ кямэ (зовут), флоаре (цветок), бунэ (добрый), елев (ученик), елевэ (ученица).
  • Сэ ле май репетэм де кытева орь! / Повторим их ещё несколько раз!

Организязэ дискуцие дупэ лукрул ку лексикул ноу.

  • Ау фост оаре аич кувинте, куноскуте воуэ? / Были ли здесь слова, знакомые вам?
  • Унде ле-аць куноскут? / Где вы их узнали?
  • Как на молдавском мы будем называть детский сад?
  • Все посещали детский сад?
  • Что вам там особенно запомнилось?
  • Все ли вы хотели поскорее пойти в школу?
  • Почему? И какие у вас первые впечатления о школе? Что особенно понравилось?
  • Сегодня мы с вами также поговорим о первом вашем дне в школе, о том, кто и что нас в ней окружает.
  • Как вы думаете, чему мы на уроке сегодня должны научиться?

Аскултэ ынсэрчинаря.

Репетэ кувинтеле.

Репетэ кувинтеле.

Рэспунд ла ынтребэрь:

  • Да.

  • В детском саду.
  • Грэдиницэ.
  • (Рэспунд).
  • (Повестеск).
  • (Рэспунд).
  • (Рэспунд).

Аскултэ.

Рэспунд ла ынтребаре.

Д-1

П-2; П-4

Р-1

К-1

Кг-1; Кг-2

Реализаря

сенсулуй

Фаче куноштинцэ ку елевий.

  • Акум ной ярэшь вом фаче куноштинэ ку вой. Аскултаць атент! / Теперь мы с вами снова познакомимся. Слушайте внимательно!
  • Мэ нумеск Алексей Петрович? Дар ту?

Кум те нумешть? Кум те кямэ?

  • Мэ нумеск Елена.
  •  Вы услышали маленький разговор между двумя людьми. В моём вопросе к человеку я спрашивал, как его зовут, словами «Кум те нумешть?» или «Кум те кямэ?». Девочка, с которой я говорил, ответила: «Меня зовут Елена».

Пропуне сэ факэ куноштинцэ ку елевий.

  • Теперь я предлагаю вам познакомится со мной также, как со мной познакомилась Елена. Для этого я буду вам задавать вопрос «Кум те нумешть?» или «Кум те кямэ?», а вы должны будете ответить «Мэ нумеск…» и называете ваше имя и фамилию. Можно также ответить «Мэ кямэ…» и также называете своё имя и фамилию.
  • Кум те кямэ? (арэт ла ун елев).
  • Кум те нумешть? (арэт ла алт елев).

Организязэ минута физикэ.

  • Хайдець сэ не жукэм! / Давайте поиграем!
  • Скулаци-вэ! / Встаньте!
  • Наша игра заключается в следующем: я буду называть два лова: «уриашь» и «питичь». На слово «уриашь» вы должны встать и потянуться руками вверх, на слово «питичь» присесть. Начали!

(Демерсул минутей физиче ын формэ де жок).

Организязэ жок дидактик ку скоп де а ынтэри куноштинцеле елевилор ку привире ла куноштинцэ ку о персоанэ.

  • Акум вэ пропун сэ не жукэм ун пик. / Теперь я предлагаю вам немного поиграть.
  • Сейчас ко мне выйдет один ученик. Он должен будет посмотреть на весь класс и запомнить, кто где сидит. Потом он повернётся спиной к классу и по голосу должен будет узнать ребёнка, который будет говорить «Бунэ зиуа…», то есть «Добрый день…». Задача понятна?

(Демерсул жокулуй).

Организязэ лукрул ку мануалул.

  • Акум луаць мануалеле! / Теперь возьмите учебник!
  • Откройте его на эту страницу (арэт).
  • Чине есте демонстрат пе имаӂиня датэ? / Кто изображён на данном рисунке?
  • Чине есте ачеста? / Кто это? (арэт пе имаӂине).
  • Дар ачаста? / А это? (арэт пе имаӂине).
  •  Акум о сэ лукраць ын перекь. / Теперь вы поработаете в парах.
  • Расскажите о том, что изображено на рисунке, что делают дети.

(Ын тимп, че елевий повестеск, ынвэцэторул ынтродуче лексикул ноу, нуминд лукруриле евидециате де елевь: шкоалэ, ынвэцэтоаре, ынвэцэтор, елев, елевэ, флоаре, ун букет де флорь, гьоздан).

Аскултэ атент.

Ынсушеск регулиле де куноштинцэ ку о персоанэ.

Аскултэ ынсэрчинаря.

Рэспунд ла ынтребэрь, нуминду-шь пренумеле ши нумеле.

Аскултэ регулиле жокулуй.

Се жоакэ.

Аскултэ регулиле жокулуй.

Се жоакэ.

Дескид мануалул.

Рэспунд ла ынтребаре.

Аскултэ сарчина.

Повестеск пе база имаӂиний.

Ынсушеск лексикул ноу.

Д-1; Д-2

Д-3; Д-4

П-1; П-2;

П-3; П-4

Р-1

К-1; К-2; К-3

Кг-1; Кг-2

Евалуаре ши рефлекцие

Пропуне репетаря лексикулуй студият.

  • Теперь на экране будут появляться изображения, на которых показаны слова, которые мы с вами выучили. Ваша задача – называть эти вещи на молдавском языке.

(Лукрул ку презентация).

  • А теперь я снова вам буду задавать вам вопросы «Кум те кямэ?» и «Кум те нумешть?», а вы должны будете на них правильно ответить.

(Лукрул орал).

  • Лекция с-а терминат! / Урок окончен!
  • Ла реведере!

Нумеск обьектеле де пе слайдул презентэрий.

Рэспунд ла ынтребэрь.

Стрынг рекизителе де пе банкэ ши ес ла рекреацие.

Д-3; Д-4

П-1; П-3; П-4

Р-2

К-1; К-3

Кг-1; Кг-2


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Фикерләү сәләтен үстерүгә дидактик материаллар.

Әдәби укудан дидактик материаллар....

Фикерләү сәләтен үстерүгә дидактик материаллар

Башлангыч сыйныф укучыларына  фикерләү сәләтен үстерү өчен материаллар....

Дидактика

Дидактические материалы по теме "Предложение" ....

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 1

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 2

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 3

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...

Програма ла лимба молдовеняскэ, класа 4

Програмул а фост елаборат конформ базей нормативе, каре детерминэ волумул сарчиний ши концинутул ынвэцэмынтулуй ла лимба офичиалэ (молдовеняскэ) ши литературэ:1. Кончепте але стандарделор едукационале...