"Лошадь- любимое животное" - "Аътка йорээл"
классный час по теме
Материал рассчитан для учителей национальной тувинской школы. Конь мы любим и уважаем, особенно мужчины- тувинцы должны знать все обычаи и соблюдать традиции. Материал классного часа воспитывает у мальчиков характер мужчины.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
klass-shagy-atka-yoreel.doc | 37.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Тема: «Аътка йорээл»
Башкызы: Овур кожууннун Солчур ортумак школазынын 1-ги категориянын математика башкызы Монгуш Алевтина Сагаановна
Класс: 7
Сорулгазы:
- «Тыва кижинин хей – аъды чугурук аътта» деп улегер чугаа ундезинниг, тыва кижинин амыдыралында аъттын ролюн уругларга билиндирер;
- оореникчилернин аът дугайында билиин быжыглап, сайзырадыр;
- тыва улустун аътты хундулеп чораанын, сагылгаларын ооредир;
- тыва улустун аас – чогаалында аъттын овур – хевирин коргузер.
Дерилгези:
- тыва улустун улегер домактары;
- хогжумнуг каасталга;
- мультимедиа;
- аъттын дериг – херексели.
Кичээлдин чорудуу.
- «Хун – Хурту» болуунун «Чыраа – Хоор» деп ырызынын аялгазынын адаа – биле шулукту аянныг номчуур:
Эр кижи кандыг болурул?
Эзир ышкаш эрес болур.
Эртенги дан хаяазында
Эргим черин эргий коруп,
Чылгызынын бажын дозуп,
Сырын удур сыгыртып каап,
Сыдым дээктиин дергилепкен
Чырааладып челзип чоруур…
Ыры «Аъдым».
- Тывызык
Соонда салбактыг, согун дег сынныг
Сыын дег манныг, шыдалы магалыг.
Б: (эге сос)
- силернин суурунарда чылгы – мал тудуп турар кижи бар бе? Каш аъттыгыл? Кандыг аъттар тудуп турарыл? Бистин республикада 30 мун баш чылгы мал бар. Овур кожуунда – 2079 баш чылгы бар.
- силернин аранарда чарыш аъды мунуп турар оолдар бар бе?
- аъттын тоогузунун дугайында чуну билир силер? Кайыын укталганыл?
Аъттын тоогузу:
- Карактарынарга чуруп корунерем. 60 млн. чыл бурунгаар Сонгу Америкага мындыг дириг – амыттан чурттап турган. Аът дурзулуг, дурт – сынны ыт хире, чолдак даваннарлыг болгаш дуюгларынын орнунда мурнуку даванында 4 салаалыг, артыкы даванында 3 салаалыг, кудурук, чели чок (1 эн чуруур оореникчиге чурудар). Ол бирги аъттын ады – эогипппус. Географтыг оскерлиишкиннер болганы – биле чоорту салаалары чидип, дуюгларже шилчий берген. Азырал аъттын кол – ла огбезин тарпан дээр (тарпаннын чуруун коргузер). Оореникчинин чуруун хынаар, коргузер.
- Бо дээрге амгы бистин азырал аъттарывыстын огбези – дир. Ам бистин аъттарывысче корнуп коолунер.
Ойнаптаалынарам: (2 командага узер). Жетоннар белеткээр.
А) он чузунунун аайы – биле;
Б) хар – назын аайы – биле;
В) чоруунун аайы – биле;
Г) дериг – херексели. (кол херексели)
Ыры «Аъттын дериг – херексели» (ырлап турда туннелин ундурер).
- «Тыва кижинин хей – аъды чугурук аътта» дээр – ле болгай. Силер ону канчаар билип тур силер? (оореникчилернин бодалын дыннаар) Кижинин хей – аъдын сарыг шажында аът хевирлиг чуруп турар. Чуге дизе сагыш сеткили кезээде ужугуп, бедик чоруур дээни ол. Тыва куруненин сулде – демдээнде урук туткан ак аъттыг арат кижини сиилбип кааны ханы уткалыг. Чуге? (оореникчилернин харыызын дыннаар).
- Тыванын тоогузунде, тоолчургу чугааларында кирген аъттарны адап корунерем?
- Эзир – Кара (Санданмаанын чуруун коргузер). Аътка тураскаалдарны коргузер.
Аран – чула дугайында дыннаан силер бе? Билбес болзунарза мен чугаалап берейн. Ыры «Аран – чула». (Алдан – Дургун?)
- Бурунгу шагдан тыва чоннун ынак оюннарын адап корунерем? Хурештин эгезинде могелерни хей – аът киирер ыдык ырызы чунун – биле холбашканыл? Ырлап корунерем? (Догээ бары). «Эр кижинин чолу эки аъды – биле тудуш».
Чоокта чаа барыын кожууннарнын аът чарыжын Овур харыылап эртирген…
- Аът дугайында кожамыктардан ырлаптынарам (1 д. башкы ырлаар).
- Карточкалар: улегер домактар (чартыын бижиир).
- Аътка сагылгалар. Клазывыс шагы «Аътка йорээл» болганда силер аътка йорээлден салып корунерем?
- Ыры «Курай аъдым».
Ажыглаан литература:
- Чооду Кара – Куске «Кошкун чоннун холгези». Ж. «Башкы», 2005, №3.
- Будуп Б. «Чарыш аъттарынын аттары». «Шын», 2005, июль 14.
- Дамдын – оол В. «Аъттар ам херек». «Шын», 1992, апрель 1.
- Донгак К. «Тыва аъттар». «Шын», 1998, июль 28.
- Даржаа В. «Лошадь кочевников». Кызыл, 2003.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"
Конспект урока по рассказу Ф. Абрамова "О чем плачут лощади"...
Урок-размышление "Лошадь тоже человек" (по рассказу Ф.Абрамова "О чем плачут лошади..."")
Познакомить учащихся с биографическими данными Ф.Абрамова; продолжить формирование умений анализировать, проследить, как решается автором проблема нравственного выбора;В процессе анализа и сопоставлен...
Урок литературы в 7 классе с элементами творческой мастерской «О чем плачут лошади?»(По рассказу Ф. Абрамова «О чем плачут лошади»)
Урок литературы в 7 классе...
"Образ лошади (коня) в русской и татарской литературе (Сопоставительный анализ произведений Ф.Абрамова "О чем плачут лошади" и Г.Ибрагимова "Алмачуар"
Бу фәнни- тикшеренү эше рус һәм татар әдәбиятында атка кешеләрнең һәм чорларның мөнәсәбәте турында....
Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"
Конспект урока по рассказу Ф. Абрамова "О чем плачут лошади"...
Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"
Презентация к уроку литературы по рассказу Ф. Абрамова "О чем плачут лошади". 1 часть...