Раздел: «Ненэцие вади''нямна» Тема урока: «Акимам’нюбета хибяри»
план-конспект урока (5 класс)
образовательная: проанализировать рассказ В.Н Ледкова «Акимам' нюбета хибяри», определить художественно-изобразительные средства, помогающие раскрыть тему и идею произведения;
развивающая: развивать умение вслушиваться, всматриваться в слово художественного произведения, развивать умение выразительного чтения, навыков ассоциативного мышления, работы с текстом с целью поиска информации;
воспитательная: воспитывать уважение к людям различных национальностей, формирование межэтнического и межкультурного взаимодействия.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
akimam_nyubeta_hibyari.doc | 92 КБ |
Предварительный просмотр:
МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
«СЕЯХИНСКАЯ ШКОЛА-ИНТЕРНАТ»
Родная (ненецкая) литература
Раздел: «Ненэцие вади''нямна»
Тема урока:
«Акимам’нюбета хибяри»
Класс: 5
Уровень: базовый
Тусида Меретя Григорьевна
учитель родного (ненецкого) языка и литературы
С. Сеяха
2021 год.
Технологическая карта урока ненецкой литературы
Класс | 5б | ||||
Предмет: | Родная (ненецкая) литература | ||||
Тема урока. | В.Н.Ледков "Акимама нюбета хибяри" | ||||
Тип урока. | урок-рассуждение. | ||||
Цель: | Выявить принципы взаимодействия народов и культур как важный фактор для развития и сохранения своей национальной культуры. | ||||
Задачи: | образовательная: проанализировать рассказ В.Н Ледкова «Акимам' нюбета хибяри», определить художественно-изобразительные средства, помогающие раскрыть тему и идею произведения; развивающая: развивать умение вслушиваться, всматриваться в слово художественного произведения, развивать умение выразительного чтения, навыков ассоциативного мышления, работы с текстом с целью поиска информации; воспитательная: воспитывать уважение к людям различных национальностей, формирование межэтнического и межкультурного взаимодействия. | ||||
Результаты: | Предметные: строить речевое высказывание — оформлять свои мысли в устной форме с учётом речевой ситуации; способствовать формированию навыков правильного чтения, приобретать опыт работы с текстом. Метапредметные результаты: высказывать суждения о диалоге ненецкой и русской культур как способе их взаимного культурного и духовного обогащения; сопоставлять и сравнивать речевые высказывания с точки зрения их содержания, стилистических особенностей и использованных языковых средств. Личностные результаты: Формирование уважительного отношения к иному мнению, истории и культуре других народов. Развитие этических чувств, доброжелательности и эмоционально-нравственной отзывчивости, понимания чувств других людей и сопереживания им. | ||||
Формы работы: | индивидуальная, коллективная, групповая, творческая. | ||||
Внутрипредметные связи: | развитие речи (составление разных по цели высказывания предложений с учетом речевой ситуации). | ||||
Межпредметные связи | Связь с ненецким языком, русским языком и литературой, историей. | ||||
Оборудование | Информационный материал: Е. Г. Сусой. Ненецкая литература, учебник- хрестоматия для 5 класса, С - Петербург «Просвещение» , 2006г Демонстрационный материал: Портрет писателя, компьютерная презентация. | ||||
Этапы урока | Цель этапа | Деятельность учителя | Деятельность обучающихся | Планируемые результаты | |
Орг. момент. Вхождение в урок | Включение учащихся в деятельность на личностно-значимом уровне. | -Нани торова. Теда толангова урокава. Маня нина манэць хуркаримбива, Нина манэць хамзава. | Оценивают свою готовность и настрой на работу. | Самооценка готовности к уроку. Учебно-познавательный интерес к данному уроку. | |
Актуализация знаний | Повторение изученного материала, необходимого для «открытия нового знания», и выявления затруднений в индивидуальной деятельности каждого учащегося. | Теда ваденара : хэвы урокахана хибя падвы рассказм толаба пясава? Рассказ главной геройда хибя? Василей харад хурканэ ихинанда тасламбсада? Мякнанда, пыдра харта ихинанда харад хурка нэвам ханзер тасламбавамда вадепата тарась? | Ответы уч-ся. Рассказывают о том, каким представляли себе поселок, когда жили в чуме. Каким они поселок увидели впервые.
| Познавательные УУД: умение структурировать знания. Коммуникативные УУД: речевая деятельность, планирование учебного сотрудничества. | |
Постановка проблемы | Обсуждение затруднений («Почему возникли затруднения?», «Чего мы ещё не знаем?»), проговаривание темы и цели урока. | Словарная работа. Ненэця вадавна "человек" ханзер хэтангува? Обсудите значение . Ненэць, хибяри, хасава. Работа в парах. Предложения толэйда, вабцаханада хонарковам, табековам, теренавам манэ’’лабтара’’. Прочитайте предложенные предложения, передавая голосом нужный оттенок. Просьба. Приказ. Наказ. Вопрос. Приложение 1 | Переводят слово "человек" на ненецкий язык, сравнивают перевод слова. Выясняют причину, почему перевели по разному. Алгоритм оценки выразительного чтения. Для того чтобы интересно и выразительно читать , надо: - Использовать выразительные интонации, -читать чётко, громко, проговаривать все слова. | Мотивационный: учащиеся участвуют в диалоге-побуждении, соблюдая нормы речевого этикета. Коммуникативные УУД: планирование учебного сотрудничества. Личностные УУД: высказывание предположений, принятие точки зрения другого. | |
Открытие нового знания | Продолжить чтение рассказа | Теда рассказм нани пой толрара. ниры толабавы предложения ноб пуд вэтэйда., номерто набтада. | - Учащиеся работают по группам. Определяют последовательность событий в рассказе по фрагментам текста. | Познавательные УУД: воспроизводить по памяти информацию, необходимую для решения учебной задачи, постановка и решение проблем. Коммуникативные: уметь выражать свои мысли. Регулятивные: оценивать уровень владения тем или иным учебным действием ( что я знаю и умею) | |
Закрепление (включение новых заний в систему знаний ребенка) | Включение учащихся в деятельность на личностно-значимом уровне. | Теда тольта ниня листок таня. Тикы листокхана хобцоко таня. Намгэ тикахана падвам, описанияванда таслара. Описание - тикы намгэ. Показ правильных ответов на слайде и демонстрация предметов.
| Угадывают предмет по описанию . Описание люстры. Описание стула. Описание кошки. Описание человека в шапке и ушанке.. | Познавательные: Умение работать с текстом. Анализировать содержание, обобщать, вычленять главное. Регулятивные: оценивать весомость проводимых доказательств и рассуждений | |
Физминутка | Формирование ценностного отношения к своему здоровью. | Мань вади хэтабангудм. Ненэця ввада нэбта- нудида тюу илыда, луца вадахад товы нэбта - нудида таси мэйда. Вэнеко, сера, хабт, лекар, хан, поска, яхадей, лабка, ябто, толь, мя'', сяй. | Выполняют упражнение. Если слово из ненецкого языка, то поднимают руки вверх, если слово из русского языка - опускают руки вниз. | Выполняют упражнение для снятия усталости и напряжения. | |
Закрепление (включение новых заний в систему знаний ребенка) | Включение учащихся в деятельность на личностно-значимом уровне. | Физминутка ельцьнгана ханяны вада хэтыбаб нудида худ ханзо илыбидаць? Намгэ тарця нэса? - сидя няхаюна сценкам манэлабтангуху. Мэкад нэса? Няхаюжа ханзер сценкамди манэлабтади?Лахаренди нюм тикы хурка тэнзда? | Обсуждают и приходят к выводу, что некоторые слова так давно употребляем в быту, что они воспринимаются нами как слова ненецкого языка. Смотрят инсценировку. Отвечают, что в сценке представлен диалог. Разговаривают Аким, русский, продавец в фактории и Микул, отец мальчика. | Познавательные: Умение работать с текстом. Анализировать содержание, обобщать, вычленять главное. Личностные: выражать положительное отношение к познание Регулятивные: оценивать весомость проводимых доказательств и рассуждений | |
Самостоятельная работа. | Учатся выразительному осознанному чтению | Тольта ниня листок таня. Тикахана диалог пады. Диалог толаванзь хамекуда. Теера ханзер сававна, тидпой толангова еэмня намгэ тенева тра. | Учащиеся работают самостоятельно. Готовятся к чтению диалогов. - Читают диалоги. Анализируют чтение диалогов, что получилось, что не получилось и почему? | Сопоставлять и сравнивать речевые высказывания с точки зрения их содержания, стилистических особенностей и использованных языковых средств. | |
Предлагается ответить на вопросы. 1. Намгэ’ нисяда тарем’ ма? Ти, ехэрана сармик сяхахарта нёд’ яебтамбю’’. 2.Ңамгэ’ хасава ңацекэхэна хусувэй ңамгэри мэкад нэса? Ся’’ны похо’’на ңэвы сер’’? 3. Теда’ хой’няна ненэцяңгана кошка’’ таня’’? Ңамгэхэна тара’’? 4. Ханзер’’ луцахат товы ңамгэри’’ хой’няны илм’ нензелңэ сертабидо’? | Отвечают на вопросы. Почему отец сказал мальчику: "Никогда не трогай незнакмых животных."? Почему мальчику все в доме было незнакома? Есть ли сегодня в тундре кошки? зачем они нужны? Как изменилась жизнь в тундре с появлением в тундре новых предметов в быту, в хозяйстве? Облегчили ли они жизнь людей? | Познавательные: Умение работать с текстом. Анализировать содержание, обобщать, вычленять главное. Личностные: выражать положительное отношение к познание Регулятивные: оценивать весомость проводимых доказательств и рассуждений | |||
Рефлексия | Осознание учащимися своей учебной деятельности, самооценка результатов деятельности своей и всего класса. | Предложения вэтан. Мань теневавэми... Мань едэйвана намжвэми... Мань тухудамзь.... Подробно пересказать | Высказывания учащихся. Я узнал… В ходе работы удалось научиться… Порадовался тому, что… | Коммуникативные: умение выражать свои мысли Регулятивные: оценивать уровень владения тем или иным учебным действием ( что я знаю и умею) | |
Домашнее задание. | Мякнанда Л.В. Лапцуй падвы рассказм "Сэытя", няби В.Н. Ледков падвы рассказм нани нопой манэнахаюда. Хэтра, намгэди ноб толас? Намгэди янга? | Записывают домашнее задание. |
Приложение 1
Предложения толэйда, вабцаханада хонарковам, табековам, теренавам манэ’’лабтара’’. Прочитайте предложенные предложения, передавая голосом нужный оттенок. Просьба. Приказ. Наказ. Вопрос.
1. Мальцяр екад. Ядемби.
2. Нёр’’ яебтамбю!
3.Ти, ехэрана сармик сяхахарт нёд яебтамбю.
4.Сэвхабид нида сарас’’, наңэдя?
Предложения толэйда, вабцаханада хонарковам, табековам, теренавам манэ’’лабтара’’. Прочитайте предложенные предложения, передавая голосом нужный оттенок. Просьба. Приказ. Наказ. Вопрос.
5. Тад, тохода таранив… саць нока серээ тенева тара.
6. Сэв париденяко хасава, Микул нюн?
7. Ебтов’’, ңэдалэйни’!
8. Нянэй, ңани торовов! Микул, торова!
Предложения толэйда, вабцаханада хонарковам, табековам, теренавам манэ’’лабтара’’. Прочитайте предложенные предложения, передавая голосом нужный оттенок. Просьба. Приказ. Наказ. Вопрос.
9. Ни. Ни е’’!
10. Василей, сит’ тэдорпада таня?
11. Стол’ тяха ңамдад, мякнана’’ мядондан.
12. Намгэ ңани сехэры яңгу?
Предложения толэйда, вабцаханада хонарковам, табековам, теренавам манэ’’лабтара’’. Прочитайте предложенные предложения, передавая голосом нужный оттенок. Просьба. Приказ. Наказ. Вопрос.
13. Харт’ инд сер’ тэмдорманзь тосан?
14.Василей, хананд’ ни тадан?
15. Нерцькабтада сармик! Хый Васька!
16. Нани носи тэвран?
Приложение 2
Диалог 1. Пили ңэдалаикана нисями няни тарем мась;
Ебтов’’, ңэдалэйни’. Пэ – Яха хардан’ нэкалнами’. Тад’ нерня тикы харад’ хэвнямна ңэда сехэры нёдавандава яңгу». Мань ңани нисяв хонрадм’: «Намгэ ңани сехэры яңгу?»
Диалог 2. Ини ядэрэбцу нисями ныкалъяда: «Хасавов, тедахава’’ хусувэй хибяри толаңго, падна теневаван’ харва. Нито’ и’’ ңудо’ сэхэхэры падаркат манэ’’ман’ харвэйдо’. Тикы’ хавна ито’ ңудо’ сэхэры ңобтарем’ падар’ ниня хаеван’ харвэйдо’. Пыдар ңод’ тадри школан’ хантан. Совет’ хардахана тарем’ маць.
Мунзьвоңгадани тарем’ мадамзь:
- Тад, тохода тара’’ нив… саць ңока сер’’ тенева тара.
Диалог 3. Сэв париденяко хасавако, Микул’ нюн? Нобтарем’ ңэдалёртан – ям’ манэсарнан? Вэвада вуни таня’’. Хананд нид ян’ санахарад, мядондан нинув’ ңа’’ – хардан’ тю. Мякана ядемби, сяй мале пивы. – Аким няни тарем’ ненэй вадавна лаханась.
Нисями няни мась:
-Василей хананд’ ни тадан? Тайку’ ңаңэ’’. Акимани мядм’ манэт’’ниним’, сяянданима, серони’ таслаңгунима. Таддикахавахад мякани’ хант’’ниним’, ями’ хубтасянё’’.
Диалог 4. Нерцькабтада сармик! Хэй Васька!- Аким тарем’ лахановононда.- Нули’’ нивэдм’ тоса’’. Сяхахарт’ тарцяда яңгосеты, ңамгэда хадкэ? – Аким няни сылаңга, тарем’ лаханась. Си’’ми хонрамба пя: «Сэвхабид нида сарас’’, наңэдя[[? Саць сит[ мэ?
- Ханзер’’ минханда нохо’ ңабтам’ намдада?- нисями тарем’ мась.
Диалог 5. Мань тэри тарем мадамзь:
- Ни. Ни е’’!
- Едянда яңгоховаб’’ сава ни нэңгу’’. Падуд, ңудид харто’ тораңгу’’. Васька’ тад’ нерня табедаңгув, хибяхартан’ ни харваңгу’’.
Диалог 4 (1) -Няңэй, ңани’ торовов! Микул, торова! Нани’ торова! Нани носи тэвран? Харт’ инд сер’ тэмдорманзь тосан? – мани’ хэвхани’ ңарка’’я муноциетана хибя тэввы.
- Аким, мань ңани яханд тэвыв. Сидя юр’’ ня’ ңэда носи тэврадм’. Навар’’ тара’’ – сяй, сахар, юр’’, нянь тэмда тара. Намгэдикы хане мэсана ңамгэко ңод’’ таоаңгува. Таня’’? – нисями тарем’ лаханабнанда ямбан’ вадида ңули’’ ямбувна вэнпада то’’олхась.
Приложение 3
- Ембдиркананда ненэй неэця’ ембдилаха ни ңа’’. Нэванда ниня ңамгэхэва лахана ңамгэ серебты, иканда няръяна ңамза ңарханда нади. Нэта сеңэ мэтида пулыта ңэсонлин’ тэворңа, тадңо ни выяңг’’.
- Тадхава пирцяка’’я стол’ тяха ңамдына’’. Намдабана’’ ңод ханзацяда хандарев’ тёндеротна ңово’’ни’ ңамдына’. Мань нянани тарем’ ңамдёва, ңаворма ңули’’ мэсыцись.
- Акимани сяянда ед ңани’ хурка манэцяда сяй’ ед ңэвысь: пирця’’я, тивда панта’ то’’олха, солотайдарев’ ябирырңа, тивраханда ерт’ няр ңэда ңэдасавэй сёда нерня’ поркабты. Тикы няр’’ ңэдамда тидхалеб’’ – ита харта хамдоворңа, няр’’ мэб’’ – ита табаңга.
4. Харад сидя нерняны ёңгана лампа’ ниня тамна сидя мандалюй ябиреня ңамгэ ңыдевэхэ’. Тикы ңыдедаха’ ня сылавани’ сер’ сэвни’’ хайлацей’’ ха’’мыд’’, тамини сэвни хаямлэян.
5. Намгэми ңэса: вэнеко ңэсь, вэнеко ни ңа’’. Тасина, ңэ’’ни хэвхана ңамгэхэва париденяко, нюдякоця ңамгэ теклы – пияхад ня’’ңосарка, сэвкэцида падяраха’’. Тикы ңамгэкоця ябтаковна муно’’ңа, палэсумби, нямюкода харв’ сябарте’’мяраха.
Приложение 5
1. Намгэ’ нисяда тарем’ ма? Ти, ехэрана сармик сяхахарта нёд’ яебтамбю’’.
2. Намгэ’ хасава ңацекэхэна хусувэй ңамгэри мэкад нэса? Ся’’ны похо’’на ңэвы сер’’?
3. Теда’ хой’няна ненэцяңгана кошка’’ таня’’? Намгэхэна тара’’?
4. Ханзер’’ луцахат товы ңамгэри’’ хой’няны илм’ нензелңэ сертабидо’?
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок английского языка в 4 классе по учебнику Forward 3 (авторы М.В.Вербицкая, О.В. Оралова, Б. Эббс, Э.Уорелл, Э.Уорд), раздел 9. «Снег идёт». Урок 25 «Dora\'s Trip» учителя английского языка Н.А. Гордеевой.
Урок английского языка в 4 классе по учебнику Forward 3 (авторы М.В.Вербицкая, О.В. Оралова, Б. Эббс, Э.Уорелл, Э.Уорд), раздел 9. «Снег идёт». Урок 25 «Dora\'s Trip» учите...
Открытый урок Раздел "Вязание крючком" Тема урока Вязание воздушной петли"
На уроке учащиеся учатся подбирать крючок и нитки, делать начальную петлю, вязать воздушную петлю, цепочку из воздушных петель. Учатся правильно посчитать количество воздушных петель....
Конспект урока по СБО. 9 класс. Раздел: «Средства связи». Тема урока: «Посылки».
Знакомим учеников с правилами оформления и отправления посылок. Даём представление о разнообразии посыочных отправлений....
1 урок в разделе «Древнерусская литература»( фрагмент урока). 6 класс.
Работа с текстом статьи учебника. Работа в парах, тройках.Работа в группе способствует формированию УУД а) коммуникативных, б) познавательных, в) регулятивных .Обучающиеся учатсяа)-...
Конспект урока по физической культуре в 8 классе Раздел программы: баскетбол Тема урока: комбинации из освоенных элементов техники
Цель урока: повторить навыки владения элементами техники баскетболаЗадачи урока: Обучение технике овладения мячом;развитие ловкости, прыгучести, быстроты;воспитание трудолюбия, чувства товарищества....
«Особенности подготовки к сдаче норм ГТО на уроках физкультуры через изучение раздела «Баскетбол» и проведение урока по теме «Обучение технике передач двумя руками от груди на месте и в движении»
В настоящее время неуклонно сокращается количество детей, отнесенных по состоянию здоровья к основной медицинской группе, а доля отнесенных к подготовительной и специальной медицинским группам увеличи...
Раздел: «Ненэцие вади\'\'нямна» Тема урока: «"Ненэй ненэцие’’ переня’’»
Деятельностная цель: формирование умения различать понятия "языковая семья”, Уральская языковая семья", «самодийская группа языков, финно- угорская группа языков»,Соде...