Открытый урок на тему : «Природа осенью»
план-конспект урока на тему
Цели урока:
1. Вспомнить слова и словосочетания, обозначающие приветствие, прощание, времена года, её состояние и признаки .
2. Познакомить с новыми словами и грамматическими конструкциями.
3. Развивать умения составлять словосочетания, предложения и рассказ по теме на мокшанском языке.
4. Воспитывать уважение к мордовскому народу, его языку, традициям.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok_v_4_klasse_priroda_osenyu.docx | 29.87 КБ |
Предварительный просмотр:
Тема урока : «Природа осенью» (Урок 8)
Цели урока:
1. Вспомнить слова и словосочетания, обозначающие приветствие, прощание, времена года, её состояние и признаки .
2. Познакомить с новыми словами и грамматическими конструкциями.
3. Развивать умения составлять словосочетания, предложения и рассказ по теме на мокшанском языке.
4. Воспитывать уважение к мордовскому народу, его языку, традициям.
Оборудование: учебник, записи на доске, компьютер
Ход урока:
1.Организационный момент
Приветствие.
- Шумбратада, шабат.
- Шумбратада.
СЛАЙД 1
- Ушедтама минь урокть,
Да минь сембе анок
Ручкась да тетрадкась тяса
Корхтатама мокшень кяльса.
-Азость, кие класса дежурнайсь?
-Кодама тячи неделянь шись?
-Кодама тячи числась?
-Панжесть тетрадентень, сёрмадость числать:
СЛАЙД 2
13-це октябрьста. Классонь тевсь.
-Тячи минь ушедсаськ урокть стихотворенияста, конанц сёрмадозе мокшень писательсь и поэтсь Яков Пинясов. Ваность сонь.
СЛАЙД 3
Тинь, шабат, кулхцондода и меле азсасть, кодама пингть колга азондови тя стихотворенияса.
Кукунятне аф кукайхть,
Нармоттне аф морайхть.
Шуфта прянятне люкайхть,
Лопаняснон ёряйхть.
Шякшатанясь – вирень врачсь-
Пиченятнень чакай,
Тума кинзон арьси грацсь –
Вирь кинява якси.
- Кодама пингть колга тя стихотворениясь? (сёксеть колга)
Слайд 4
-Мезе тага корхтави тя стихотворенияса? (нармоттнень колга)
II Сообщение темы и целей урока
О чём мы будем говорить на уроке вы узнаете, послушав небольшой рассказ на мокшанском языке. Внимательно послушайте.
Шуфта лопатне тюжат и якстерьхть. Синь кармасть пяярема модать лангс. Сидеста моли пизем. Сембе вирень жувататне кармасть аноклама тялоти. Нармоттне аноклайхть тумс лямбе шири. Переста урядафт модамарьхне, якстеряпсне, капстатне и лия перень сёротне.
-О чём говорится в этом рассказе?
СЛАЙД 5
Тема нашего сегодняшнего урока: «Природа осенью».
-Прочитаем тему урока на мокшанском языке:
«Природась сёксенда».
III Работа над новым материалом
СЛАЙД 6
-Ваность картинкатнень. Кие тя картинкаса? (нармотть)
-Кода полафтови эряфсна сёксенда? (Туйхть лямбе шири. А конац иляды тяск тялоть ётафтома.)
-А тяни, шабат, ванцаськ, кодама нармоттне тушендыхть лямбе шири, а кодама нармоттне илядыхть тяск тялоть ётафтома?
СЛАЙД 7
-Тя нармонць кайгиста морай.
-О какой птице говорится? (Это скворец.)
Мокшекс азсаськ: Тя псьмар.
Тушенды псьмарсь лямбе шири?
СЛАЙД 8
- Сон равжа, аньцек пекоц акша. Пулоняц кувака, явф кафтова.
-О какой птице говорится? (Это ласточка)
Мокшекс азсаськ: Тя пзьгата.
А что говорится о ласточке?
Тушенды пзьгатась лямбе шири?
СЛАЙД 9
-Тя нармонць пизот аф тиенди.
-О какой птице говорится? (о кукушке)
Мокшекс азсаськ: Тя куку.
Кулхцондода аф оцю стихотворения кукуть колга.
Тушенды кукусь лямбе шири?
СЛАЙД 10
-Тя нармонть пряц якстерь, копорец равжа. Пулоц кувака и кеме.
-О какой птице говорится? (дятел)
Мокшекс: Тя шякшата.
Тушендышякшатась лямбе шири?
СЛАЙД 11
- Сон ёмланя, мяштец тюжяня. Пряц и пацянза сенемнят. Копорец сянгяряня.
-О какой птице говорится? (синица)
Мокшекс азсаськ: Тя ситявня.
Тушенды ситявнясь лямбе шири?
СЛАЙД 12
-Тя нармонць ситявнять и кирьхксть коряс сяда оцю. Мяштец якстерь.
Какая это птица? (снегирь)
Мокшекс – Тя вермяште.
Тушенды вермяштсь лямбе шири?
Ребята, берегите птиц зимой! Зимой птицам холодно и совсем нет еды! Покормите их зимой!
-А теперь можно отправляться в осенний лес, посмотреть как готовятся к зиме лесные жители?
-Стяда сембе. Мольхтяма вири!
СЛАЙД 13
Пачкодеме вири. Сизеде? Озада, ваймада.
-Ваность кодама цебярь вирьсь. Архтф золотань тюсса.
-Кодама шуфтт касыхть вирьса?
(пиче-сосна, куз-ель, келу-берёза, тума-дуб)
-Кода полафтовихть шуфттне сёксенда? (голышкадыхть, лопасна пяярихть)
-Ванода виде шири (справа).
Кие тоса? (нумолнясь)
-Ванода кержи шири (слева).
Кие тоса? (келазсь)
Тоса ёжу келазсь ванфни нумолнять эса.
-Кие шуфтть ала? (урня)
-А кие тя? (псьмар)
Тя псьмар. Якшама теенза ни. Эждсаськ псьмарнять. (дуют дети)
А тяни нолдасть, кадок туй лиема лямбе шири.
IV Проведение физкультминутки
Кяттнень боку и вяри
Сембе озаме, стяме
Вага стирнятне и церанятне
Марса ласькозь туме
V Продолжение работы над новым материалом
- О каком животном мы будем говорить вы узнаете, отгадав загадку.
Тялонда акша, а кизонда уле.
Тя кие? (нумолсь)
СЛАЙД 14
-А теперь послушайте предложения и помогите мне перевести их на русский язык.
НУМОЛНЯСЬ ТЯЛОТИ ПОЛАФТСЫ ОРОНЦ. КИЗОНДА СОН УЛЕ, А ТЯЛОНДА КАРМАЙ УЛЕМА АКША. ЁТАФТСЫ ТЯЛОТЬ ЛОВ ФАЛЬТЬ ПОТМОСА. ТЯЛОНДА ЯРХЦСИ ТАРАДОНЬ СУДТА.
-В этих предложениях встречаются новые слова
ЛОВ ФАЛЬТЬ – сугроб
ТАРАДОНЬ СУДТА – кора веток
Скажем вместе ЛОВ ФАЛЬТЬ ,ТАРАДОНЬ СУДТА
Запишем слова в словарик
Переведём предложения: Заяц к зиме поменяет шубку. Летом он серый, а к зиме станет белый. Проведёт зиму в сугробе. Зимой питается корой веток.
А тяни морафтость предложениятнень и отвечада кизефкснень лангс.
-Кода полафтови нумолсь тялоти?
-Кода ётафтсы нумолсь тялоть?
-Мезьда сон ярхцси?
2. Мольхтяма сяда тов. Тя кие? (ур)
СЛАЙД 15
Чтобы ответить как готовится к зиме белка, нам помогут слова:
ЛЯМБЕ УНДУСА- в тёплом дупле
ПЯШТТЬ-орехи
ПАНКТ-грибы
-Итак, коса ётафтсы тялоть урсь?
Урсь тялоть ётафтсы лямбе ундуса.
-Мезе аноклай тялонди?
Аноклай тялонди панкт и пяштть.
Тялонда кодама урсь?
Урсь тялонда уле.
Сёрмадость предложениятнень тетрадезонт.
СЛАЙД 16
- Ваность вирьса кие каршезонк повсь? (Сеель)
Скажите, ребята, а как готовится к зиме ёж?
-Прочитаем предложения на мокшанском языке о том, как готовится к зиме ёж.
Сеельсь аноклай коське лопат. Эздост тии ляпе да лямбе пизоня. Тялонда сон уды.
-Помогите перевести предложения на русский язык.
Сёрмадость предложениятнень тетрадезонт.
4. А тяни книгаста 32-це страницаста мусть 22-це упражнениять и морафтость васенце содама ёфксть. Тя кие?
СЛАЙД 17
Офтсь тялоти тии лямбе ута. Сон тялонда уды и нозы мадянц эса.
-В этих предложениях встречается новое слово: УТА – берлога. Скажем все вместе. Запишите слово в словарик.
А теперь попробуем перевести.
МЕДВЕДЬ К ЗИМЕ ГОТОВИТ ТЁПЛУЮ БЕРЛОГУ. ЗИМОЙ ОН СПИТ И СОСЁТ ЛАПУ.
Скажите, ребята, а почему медведь зимой сосёт лапу? (ответы детей)
Медведь всё лето бродит по лесу. Кожа на лапах грубеет. А зимой, когда медведь спит, кожа на лапах облазеет и чешется. А чтобы лапы не чесались, медведь их облизывает языком. Вот так!
-Запишите предложения в тетрадь.
Шабат, сёлгость сельмонтень, лувость мзяра вирень жувата васьфтеде?
-А тяни марса лувсаськ: нумол- фкя, ур- кафта, сеель – колма, офта- ниле.
-А теперь, нам нужно написать слова нумолня, урня, офтоня, сеельня со словами МОНЬ, ТОНЬ, СОНЬ.
СЛАЙД 18
Давайте вспомним правило: если предмет принадлежит мне, то к слову прибавляется окончание –зе, если предмет принадлежит тебе, то к слову прибавляется окончание –це, и если предмет принадлежит ему или ей, то к слову прибавляется окончание – ц.
Напишем первое слово вместе.
Второе слово напишет на доске …. .
Следующие слова напишите самостоятельно.
А теперь проверим.
VI Итог урока
А теперь вспомним , о чём говорили на уроке?
Коза туйхть нармоттне? (лямбе шири)
Кодама тюсс архтовсь вирьсь? (золотань)
Кодама шуфтт касыхть вирьса? (тума, келу, пиче, куз)
Кие ётафтсы тялоть лов фальть потмоса?(нумолсь)
Мезе аноклай тялонди урнясь? (панкт, пяштть)
Коса уды офтсь? (утоса)
Мезе тии тялонди сеельсь? (пиза)
-Ётси сёксесь, и кодама кизонь пингсь сай мельганза? (тялось)
СЛАЙД 19
Кулхцондода стихотворения тялоть колга.
Моли, моли васень ловсь
Прай и мады коза повсь,
Ацай саттнень, пирьфнень,
Паксятнень и вирьхнень,
Ёфси вальмять ала
Пухонь одеяла.
А ляйть ваксса шабатне
Тисть ни ловонь бабаня.
-О чём говорится? (о зиме)
-В этом стихотворении говорится о том, что скоро придёт зима, все сады, поля и леса покроет снег, дети радуются приходу зимы, лепят снежную бабу. Но не забывайте, ребята, как тяжело приходиться птицам и животным зимой. Покормите их! Берегите их!
-Подошёл к концу наш урок. Хочется отметить (фамилии и имена детей).
СЛАЙД 20
Домашнее задание: №14, с.29.
Уроксь аделавсь. Няемозонк!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
открытый урок на тему: "Альтернатива: промышленное освоение или сохранение природы"
Урок, предложенный вниманию коллег, проводится в 9м классе по предмету география.Вид урока – урок-игра.Данный урок может быть проведен по окончанию темы «Европейский Север» в качестве урока обобщения ...
Открытый интегрированный урок по теме" Природа. Времена года"
Интегрированный урок позволяет сделать процесс обучения доступным, увлекательным и эффективным. В ходе такого урока дети учатся ставить цель и планировать свою работу, проводить анализ....
ОТКРЫТЫЙ УРОК НА ТЕМУ "ПРИРОДА И ЛЮДИ ДРЕВНЕЙ ИНДИИ"
Конспект урока истории по теме «Природа и люди Древней Индии» и презинтация....
Открытый урок по теме "Осень"
Данная методическая разаработка предназначена для учащихся 3 классов общеобразовательных школ, работающих по программе И.Л. Бим...
Открытый урок на тему «Вода может всё» в рамках главы «Осень» учебника немецкого языка И.Л. Бим, Л.В. Садомовой для 6 класса.
Конспект интегрированного урока немецкого языка...
Конспект открытого урока по теме: «Осенний пейзаж «Настроение Составитель: Никифорова Мария Алексеевна, преподаватель первой квалификационной категории
Место проведения: ЧОУ Православная гимназия имени свщмч. К Богородского Предмет: изобразительное искусство»Количество детей: 14 человекВозраст: 9-10 летГод обучения: 6 к...
Открытый урок на тему Осень. Конкурс чтецов среди 7 классов
В 7 классах был провекден открытый урок на тему Осень Праздники в Великобритании Конкурс чтецов...