Синонимнер дугайында билиг
методическая разработка по теме
Предварительный просмотр:
Тыва дыл. 5 класс
Тема: Синонимнер
Сорулгалары: 1. Эге школага алган билиинге даянгаш, чоок уткалыг с=стер дугайында билиин ханыладыры, синонимнер деп термин-биле таныштырары.
2. Адап бээрге бижиир мергежилин сайзырадыры, синонимнерни амыдыралга ажыглаарынга чанчыктырары.
3.Чымчак, уян сеткилдиг болурунга кижизидери.
Дерилгези: компьютер, графопроектор.
Чорудуу.
I.Организастыг кезээ.
Х=гл\г чапсар т=нд\,
Х==режирин соксадыыл,
Кичээливис эгелеп,
Кичээнгейлиг болуулу! (слайд 2)
II.Катаптаашкын. Онаалга хыналдазы.
а) Этркен кичээлде ==ренген ч\\л\н сактыры
- Эрткен кичээлде ч\н\ ==ренген бис?
- С=стерниё дорт болгаш к=ж\рген утказын ==ренген бис.
- Дорт болгаш к=ж\рген уткалыг с=стерден адап к=р\ёерем. (алдын шак – алдын к\с, чарт с==к - чарт угаан, даш бажыё – даш ч\рек, суг аштаар – уйгу чаштаар.)
б) Орфографтыг минута.
Улуг-Хем, Чаа-Х=л, кызыл-кат, ажыл-иш,Сынык-Мыйыс, Челер-Ой, чадаг-терге, бай-байлак, оът-сиген, аё-меё.
Уруглар бижээн с=стерин хынаар (слайд 3)
в) Чугаа сайзырадылгазы.
Дорт болгаш к=ж\рген уткалыг с=стер-биле домак чогаадыр.
1-ги вариант. Чидиг угаан – чидиг бижек.
2-ги вариант. Доё кат- доё ч\рек. (слайд 4)
Уругларныё чогааткан домактарын номчудуп туёнээр. Доё ч\рек дугайында ч\н\ бодап турарын айтырар. Доё ч\ректиг эвес, а кээргээчел, чымчак, уян сеткилдиг болурга чараш боорунуё дугайында беседаны чоргузар.
III.Чаа тема тайылбыры.
- Бо чуруктарны к=ргеш, кандыг с=стер дугайында ==рениривисти боттарыёар тодарадып к=р\ёерем, уруглар. (слайд 5, 6)
- Шын- дыр, уруглар. Бо х\н бис чоок уткалыг с=стер ==ренир бис. Эге класска мындыг с=стерни чоок уткалыг с=стер деп турган силер. Бо с=стерни синонимнер дээр. Д\р\м\н номчуп к=рээлиёер. (слайд 7) 2-3 ==реникчиге ыыткыр номчудар.
Сула шимчээшкин
Салгынчыгаш эстеп келди
Хадыёчыгаш чайганы-дыр
Салгынчыгаш оожум-оожум
Хадыёчыгаш =сс\н-=сс\н (слайд 8)
IV.Быжыглаашкын
а) Оюн « Ховаганны тып» (слайд 9,10)
С=стерниё синонимин шын тыварга, чечек артында ховаган бар болур. Шын эвес болурга =ске насеком бар боор. Шын харыыныё кырынга мышь-биле айтыр.
Самбырада бижээн с=стерге синонимнер тывар. Шупту класс ажылдаар.
Аныяк - …, тайгыр - …, омак- …, м=ге-…, делгем- …, силиг- …, хирлиг-…, п=р\к- ….
б) Ном-биле ажыл. (арын 86.)
Мергежилге 215 (самбырага бир ==реникчи кылыр, арткан уруглар кыдыраашка кылбышаан, дузалажыр).
Мергежилге 216 (негелдезин езугаар к\\седир).
в) Бот ажыл (слайд 11)
V. Туёнел. Онаалга.
- Бо х\н кичээлгу ч\н\ ==рендивис? (слайд 12)
- Синоним деп ч\л?
- Синонимнерден адаёар.
Мергежилге 217 а-87. Д\р\м доктаадыр а- 87.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
чогаал теориязы.Шулук дугайында билиг
Тыва чогаал кичээлинде "Шулук" деп темага презентация...
Шүлүк дугайында билиг (7-ги класска чогаал теориязын ѳѳредириниӊ кичээли)
чижек кичээл планы...
Кичээл планы "Литературлуг дыл болгаш ооң нормаларының дугайында билиг"
9-ку класска тыва дылга кичээл планы "Литературлуг дыг болгаш ооң нормаларының дугайында билиг"....
Кичээл планы "Басня дугайында билиг"
6-гы класска кичээл...
Тыва чогаал кичээлиниң технологтуг картазы. Чогаал теориязы.Чогаал маадырынын дугайында билиг
Тыва чогаал кичээлиниң технологтуг картазы. Чогаал теориязы.Чогаал маадырынын дугайында билиг....
Фонетика дугайында билиг
Фонетика...
Мастер-класс "Комедия дугайында билиг" (презентация).
Теория литературы. Понятие о комедии. Объяснение темы через сравнение пьес Салчака Тока "Донгур-оол" и "Недоросль" Дениса Фонвизина....