Урок
презентация к уроку (7 класс) по теме
для 7 класса
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
plan_uroka_hanaran.doc | 384.5 КБ |
hanaran.docx | 215.47 КБ |
prezentaciya_hanaran.ppt | 1.47 МБ |
prezentaciya_hanaran.ppt | 1.47 МБ |
Предварительный просмотр:
Урок теми: «Х=наран» калав теми, т\п шух=ш\, тыт=м\.
Урок т\с\: Хайлав текстне тишкерсе п\т\млетмелли урок.
П\лъ т\ллев\:
- калав сып=ксене сътсе явасси;
- калав=н содержанине калаттарасси;
- хайлав=н композицине, т\п шух=шне =нланса илме пул=шасси;
Сап=рл=х т\ллев\:
- хайлаври герой=н й=н=ш\сене курма в\рентесси;
- х\рхенъ туй=мне ёуратасси.
Илемл\х т\ллев\:
- хайлав=н с=нарл= ч\лхине курма в\рентесси.
Урок мел\семпе меслеч\сем:
1) шырав;
2) калаёу;
3) ыйту-хурав;
4) п\т\млетъ тума в\рентесси;
5) илемл\х мел\сене тупса пал=ртасси.
Пуплеве аталантарас х=н=хусем:
- ыйтусем ёине хуравлан= май шырав \ё\ тума в\рентесси.
Литература теорий\:
тема, т\п шух=ш, тыт=м (композици), психологилл\ с=нл=х (геройсен характерне чун-ч\ре хускан=в\, кулян=в\ урл= к=тартни).
Кур=мл=х хат\р\сем: М.Д.Трубина портреч\, ун=н к\некисен выставки, электронл= кроссворд, Т.Марфи ёинчен калакан статьясен пуххи.
Словарь \ё\:
тълек - л=пк=
\ш\нн\ - ыв=нн=
т=л=п - х\ллехи тум
ларк=ч - ёуна хыё\нчи лармалли выр=н
сурпан-ч=лма сырн= - х\р ар=мсен пуёа ёыхмалли хат\р
ёиллес – к=м=лс=р
сис\нк\с\р ёухалч\ - систермес\р, никам курмас=рах ёухалч\
Урок эпиграф\:
Чавса ёыв=х та, ёыртма ёук.
Урок юх=м\:
I. Килти \ёе т\р\слени
1) Марфа Трубинан пултарул=хне к=штах аса илме кроссворд ыйт=в\сен хурав\сене тупасси.
1 | м | у | ч | а | р | ||||||||
2 | к | у | с | л | а | в | к | к | а | ||||
3 | р | е | в | о | л | ю | ц | и | |||||
4 | х | ё | н | а | р | а | н | ||||||
5 | ш | . | ш | к | . | ||||||||
6 | ш | к | у | л | т | а | |||||||
7 | а | с | л | а | т | и | |||||||
8 | = | . | н | т | е | р | ч | . | |||||
9 | м | а | р | х | в | а | |||||||
10 | ч | . | м | п | . | р | |||||||
1. М\нле повесть хыёё=н Марфа Трубина т=ван хал=х=н | |||||||||||||
палл= ёыравёи пулса т=рать? | |||||||||||||
2. Марфа Трубина ёуралса ъсн\ район яч\ м\нле? | |||||||||||||
3. М\н хыёё=н М.Тубина ачасем валли ёырн= хайлав\сем | |||||||||||||
ёап=нса тухаёё\? | |||||||||||||
4. Эрехпе ирт\хни м\н патне илсе ёитерме пултаринине | |||||||||||||
к=тартакан калав яч\. | |||||||||||||
5. Юмах ев\рл\ юптарса ёырн= ёут ёантал=к проблемине | |||||||||||||
к=тартакан калав яч\.(йыв=ё яч\) | |||||||||||||
6. 43 ёул хушши в=л =ёта \ёлен\? | |||||||||||||
7. Калав=н яч\ ёантал=к=н пул=мне к=тартать. | |||||||||||||
8. М.Трубина ёырн= пьеса яч\. Ун=н антоним\ - "пар=нтарч\". | |||||||||||||
9. Марфа ят ч=вашла м\нле пулать? | |||||||||||||
10. Х=ш хулари ч=ваш шкул\нчен в\ренсе тухн= Т. Марфи? |
2) Хайлавра 5 сып=к. Ёав сып=ксене ят пани.
1-м\ш сып=к - «П\ч\к Санькка мыскарисем».
2- м\ш сып=к – «/ёк\ре».
3-м\ш сып=к – «Ёул ёинчи инкек».
4-м\ш сып=к – «Ача виллине тупни».
5-м\ш сып=к – «Ък\нъ».
3). С=нарсене характеристика пани.
Санькка:
с=н-с=пач\: Сар= ёъёл\, х\рл\ сатин к\пепе, хура ёытмапа, пушмак, ч=лха т=х=нн=, 3 ёул ёур=ри ача.
к=м=л\: тап-таса чунл=, ачаш, ыр=.
тыткалар=ш\: Санька ёав=нтах пуёне каё=ртса, ёинёе сассипе ихи-хи-хо-хок! - тесе ёух=рса илч\, тихалла сиксе илч\ (113 стр.). М=йне автан пек т=сса, ик\ аллипе х=лаёланса: «Ки-ки-ий-йик! – тесе ёух=рса яч\ (114 стр.). К\ске м=нт=р аллисемпе ёупса ярса урисемпе т=п=ртаттарма тыт=нч\ (114 стр.). ача ёавр=нкаласа ташласа ёърет. П\ч\к урисепе темле те тукалать.
\м\ч\: -Кукама-ай, атя пи-ик муккана кайса п=хай (112 стр.).
Крикка:
с=н-с=пач\: х\рл\ улача к\пелл\, ёъё\ - к=вакарма пуёлан=, лутрарах старик, к=м=лл= пит куёл=скер.
к=м=л\: ыр=, тарават.
шух=ш-\м\ч\: Санькка валли Ё\рп\ве кайса лаша илсе парасси.
тыткалар=ш\: пуринпе те уёё=н калаёать, х=нисене \ётерет, ёитерет.
Крикка карч=к\:
с=н-с=пач\: шур= к\пепе, сурпан-ч=лма сырн=.
к=м=л\: к=штах ёиллес х\рар=м.
шух=ш-\м\ч\: К\терукпа Ванюка киле ярас килменни; (пит ъс\р, кайман пулсан, авантарах пул\чч\).
тыткалар=ш\: с\тел пат\нчен с\тел патне кускаласа ёърет.
К\терук:
с=н-с=пач\: х\рл\ сатин к\пепе, й=р=с пълл\, тап-тап питл\-куёл=, пуё\нче пурё=н тут=р.
к=м=л\: ёемёе к=м=лл=, с=пайл=.
шух=ш-\м\ч\: п\рре те сыпас мар тет\п, сыпмаст=п, \ёмелле мар ёав эрехе (116 стр.)
тыткалар=ш\: х=насем ум\нче илемл\н яр=нса утса ёърет, с=ра \ётерет, кук=льсене с\тел ёине пырса хурать.
Ванюк:
с=н-с=пач\: сар=, к=тра, й=пшам питл\, шур= к\пепе, ё=мат=па.
к=м=л\: ыр=, ытти чухне эрех \ёменни (\ёк\с\р пуёне).
шух=ш-\м\ч\: к=ёал \ёк\ туса ирттерер те, хам=р та ур=х нихёан та тум=п=р.
тыткалар=ш\: ёемёен утать, к=м=лл= калаёать.
II. Ыйту-хурав.
1. Ёуна ёинчен ъксе юлн= Саньккапа м\н пулать? Ёав сып=ка вуласа пани (122-123 стр.).
2. Ш=нса вилн\ Саньккана ашш\ х=ёан тата =ёта тупать? К\терук х=й\н ай=пне =нланса илет-и?
ХУСКАНУ САМАНЧ/ (ФИЗКУЛЬТМИНУТКА).
а) С=нарл= с=маха туйма в\ренесси.
Ёут ёантал=к с=нар\пе автор м\н каласш=н пулн=?
---- Санькка вилес ум\нхи \ёсем.
Ёантал=к тълек. Шартлама сив\. К=вак тъпере ё=лт=рсем урисене в\лт\р-в\лт\р вылятса т=раёё\. Кат=лн= уй=х куёне х\ссе п=хать.
---- Санькка вилн\ хыёё=н.
К=вак тъперен ёеё ё=лт=рсем куё\сене чарса т=ч\ё. Ик\-виё\ ё=лт=р п\р т\кс\мленсе, п\р ёуталса илч\ё. Куё\сене м=ч-м=ч туса илн\ пек туй=нч\. Таётан п\р пайрака тълек ёил в=р в\ёсе килч\. Ш=нса вилн\ ачан к\пи аркине, к=траланса т=ракан ёъё пай=ркине хуллен в\рсе илч\ те сис\нк\с\р ёухалч\.
Ёут ёантал=к с=нар\.
Санькка к=м=лне =нланса илме пул=шать, в=л м\нле асапланнине к=тартать, х\рхенъ туй=м\ ёуратать.
3. Хайлавра эпир тата камсемпе паллашр=м=р? Кама т\л пулт=м=р?
Санькка - т\п с=нар К\терук (ам=ш\)
Ванюк (ашш\) Крикка (кукашш\)
Крикка карчак\ (кукам=ш\) Микула (К\терук йысн=ш\)
яч\сене пал=ртман ытти арёынсемпе х\рар=мсем.
4. П\ррем\ш сып=кра Санькка мыскарисене автор ёав тери ч\р\ те с=нарл= ъкерч\к туса к\тартать. М\нш\н? М\н каласш=н пулн= ёав=нпа автор?
Хурав. Ёак ъкерч\ксене ахальтен к\ртмен. М\нле телейл\ в=л, этем, ёут ёантал=к=н т\п й\ркисемпе кил\штерсе пур=нсан!
Епле илемл\ в=л ашш\-ам=ш\ ачипе киленсе, =на хавхалантарса ъстерни, т=вансемпе т\л пулса эрехс\рех, ахаль калаёупа й=панни.
Х=нана пух=нн= ёынсем ч=нах та, Санькка мыскарисенчен пурте т\л\неёё\, пурте ун ёине п=хса сав=наёё\, кулаёё\, шътлеёё\. Ёынсем х=йсене й\ркелл\ тытаёё\, п\р-п\ринпе ш=к=л-ш=к=л калаёаёё\. Хайлав пуёлам=ш\нче никам та ъс\р мар.
Ёак= \нт\ в=л ч=н-ч=н \ёк\. Ун=н илем\ ёак=нта: п\р-п\рне курнипе с=в=н=ёл=н кула-кула, ш=к=л-ш=к=л калаёнинче, пурн=ё ёинчен ыйтса п\лнинче.
III. Схема-таблиц=па \ёлени, т\сл\хсемпе ёир\плетни.
Пуплев т\с\сем
Диалог: - К\терукпа ачи;
- Саньккапа ашш\;
- Кукашш\пе Санькка;
- Ванюкпа К\терук;
- К\терукпа йысн=ш\;
- Кукам=ш\пе ачи.
Полилог: Х=нана килн\ ёынсем Санькка мыскарисене кура п\ри те тепри мухтав с=махне калаёё\. В\сен те ансат пуплев\ пыс=к туй=ма (п\ч\к ача в\сене м\нлерех сав=нтарма пултарнине) пал=ртать.
Монолог: К\терук: -/ёес мар ёав эрехе, них=ёан та \ёес мар... (116 стр.)
Крикка карч=к\: - Пит ъс\р, кайман пулсан
авантарах пул\чч\, тен … В\сем тухса кайн= чух хам т\п сакайне к\н\-ёке, ах, ямалла марчч\... – тет карч=к п\чченех алкум в\ё\нче т=рса юлса. (120 стр.)
IV. Хайлаври илемл\х мел\семпе \ёлени.
Ах=рать вара ъс\р ял, ёап=ёать, ё\м\рлет.
Х\рл\ автан та п\л\т х\рринче ёунаттисене сарса ташласа илет. Ирхине вара чипер ларакан ёурт выр=нне хура к=мр=к кур=нать.
Чъречесем ёине х\вел ан=ё енчен х\рл\ ёут= ъкн\. Анса ларма пын= х\вел пыс=кк=н кур=нать, ш=н кант=к т=ррисене й=лт=ртаттарать.
....вар пуёёи пек ёъёне, м=йне автан пек т=сса, тулли куёсем, пыр ш=т=к\, ч\л\м т\т\м\-т\тре пек, тар ш=рши с=мсана ёапать, к=м=л тулн=, ё\м\рлет \ёк\.
С=патлантару, эпитет, метоними, танлаштару, метафора, символ, повтор т\сл\х\сем тупни.
Илемл\х мел\сене текстра шыраса тупни.
С=патлантару: ё=лт=рсем урисене вылятаёё\, уй=х куёне х\ссе п=хать, ё=лт=рсем куё\сене чарса п=хр\ё.
Танлаштару: ёуна хура ё=мха пек кур=нать, ёавра ёил пек в\ётерет, п=р татки пек пулн=.
Эпитет: ч\рене касакан сас=, в\ри куёёуль.
Повтор: чупать, чупать ача; сив\, пит\ сив\.
Риторик=лла к=шк=русем, ч\нъсем: - Ах, п\терт\м ыв=ла! Хам ъс\рри п\терч\. М\нш\н кайр=м-ши \ёке?
Ыйту: Риторик=лла к=шк=рупа Трубина Марфи м\н к=тартса парасш=н пулн=?
Хурав: Автор ам=ш\ ък\ннине к=тартасш=н пулн=.
Ыйту: Х\рл\ т\с м\не п\лтерет-ши? Ёак т\спе пире автор м\н пирки ас=рхаттарасш=н?
Пурн=ё, \ёк\ илем\ - п\р-п\ринпе ш=к=л-ш=к=л калаёса ларнинче. Апла пулсан пурн=ёра п\рле пур=ннине м\н ёитт\р.
Автор пире ёав в=х=трах эрех \ёмелле марри ёинчен те ас=рхаттарасш=н, =на пула инкек пуласса систерет.
Ыйту: Х=нана килн\ ёынсем х=йсене м\нле тыткалаёё\? Т\сл\хсемпе ёир\плет\р. Ушк=нсемпе \ёлеттерни.
Ача м\нле вилнине никам та курман, илтмен. П\р ёут ёантал=к к=на курн=. Ёав=нпа ё=лт=рсем те =на х\рхенсе й\н\н туй=нать пире.
Ыйту: Хайлавра тата м\нле т\с т\л пулать? М\нш\н ку т\с т\л пулать?
Хурав: Ёак с=нл=хсем те инкек пуласса систереёё\.
V. Тема, т\п шух=ш\, калав тыт=м\ пирки калаёни.
/ё ум\: Каша ял\нче чиркъ праёник\ пулни.
/ё пуёлам=ш\: Крикка \ёк\ туни.
/ё аталан=в\: Х=насем эрех \ёсе лартни; К\терука в=йпах усал ш\веке \ётерни; в=л т\ппипех \ёни; ъс\рпе киле тухса кайни.
/ё х\рсе ёитн\ в=х=т: Санькка ёуна ёинчен ъксе ш=нса вилни.
/ё в\ёлен\в\: Санькка виллине тупни.
Апла пулсан эрехпе ирт\хни этеме нихсан та ус= тумасть. Эрехе виёес\р \ёни ёынл=хран к=ларать, ухмаха ертет. М.Д.Трубина эрехпе ашк=накансене ас=рхаттарать.
Ыйту: Эсир ёак ёемьен малашл=хне м\нле курат=р?
1) К\терукпа Ванюк ёак инкек хыёё=н п\р сыпк=м та эрех \ём\ё. Ёак ш\веке пула инкек пулса тухнине ч\ре вит\р туйса илч\ё. Санькка вил\м\ (ч\р\ суран) в\сене \м\р т=ршш\пе кан=ё пам\.
2) К\терукпа Ванюк=н татах та ачасем пул\ё. В\сем п\р-п\ринпе кил\штерсе пур=насса, эрех текех \ёмессе шанат=п.
3) Пурн=ёра п\р й=н=ш та тумас=р пур=нма май ёук. Анчах та ёак й=н=шсем ч\рене \м\рл\хех амантса, хуёса х=варакан й=н=шсем ан пулт=рчч\ё. Тун= й=н=ша =нланса илсе =на малашне теп\р хут тумас=р пур=нма п\лмелле. К\терукпа Ванюк х=йсен й=н=шне =нланса илч\ё пул\ тесе шутлат=п. Анчах та пулн= ёухат=ва каялла ним парсан та тав=рма ёук. Ваттисем калашле, чавса ёыв=х та, ёыртма ёук. Ёакна К\терукпа Ванюк кая юлсан тин =нланса илч\ё. Ман шутпа, в\сем пурн=ёра м\нле пулмаллине =нланса илч\ё, тив\ёл\ п\т\млетъ тур\ё. Ку й=н=ша в\сем \м\р т=ршш\пе те текех тум\ё, алла них=ёан та эрех черкки тытм\ё. эрех черккине курсанах в\сен куё\ умне Санькка с=нар\ тухса т=р\, эрех ёынш=н т=шман пулнине, в=л инкек патне илсе пынине аса илтер\.
VI. Урока п\т\млетесси. Хайлава в\реннине п\т\млетме эипр синквейн (5 й\ркелл\ рифм=с=р с=в=) т=в=п=р.
- Япала яч\ - эрех.
- 2 палл= яч\ - хаяр, нарк=м=шл=.
- 3 глагол - ёунтарать, аташтарать, в\лерет.
- Предложени – Эрех ёынна =сран к=ларать.
- П\т\млетъ с=мах\ - вил\м.
VII. Ачасен п\л\вне, шух=шлавне, \ёне, хастарл=хне пал=ртасси.
VIII. Киле \ё.
- «Эрех - этем т=шман\» тем=па сочинени ёырма хат\рлен\р.
- Виё\ енл\ дневник т=в=р.
Диалог
(ик\ ёын хушшинчи калаёу)
Монолог
(=шра п\ччен калаёни)
Полилог
(ик\ е темиёе ёын калаёни)
Х/РЛ/
АВТАН
ТУТ+Р
УЛАЧА К/ПЕ
САТИН К/ПЕ
ЁУТ+
Х\рл\
Пурн=ё т\с\
Ас=рхану т\с\
ХУРА
ТУНКАТА
П+НЧ+
В+РМАН
Предварительный просмотр:
Из опыта работы учителя чувашского языка и литературы Воронцовой Веры Леонидовны МБОУ Борискинской СОШ
М.Т.Трубина
2013год
2013 год
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка: предполагаемый план проведения урока - При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке.
При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке....
Методическая разработка урока литературы по теме «Творчество Сергея Есенина»(11 класс). Тема урока - «Голубая Русь» Сергея Есенина. Тип урока –урок-исследование.
Знакомство со стихотворениями С.Есенина, посвящёнными теме родины, с творческим методом поэта....
Конспект открытого урока по технологии в 6 классе. Тема урока: Игровые технологии на уроках обслуживающего труда. Одежда и требование к ней. Снятие мерок для построения чертежа юбки. (Презентация к уроку)
Разработка урока с презентацией помогает учителю более доступно и понятно познакомить учащихся с историей юбки. На уроке используются игровые технологии, что помогают учащимся лучше усвоить материал у...
Урок изобразительного искусства в 5-ом классе.Тема урока: « Деревья как люди». Вид работы: рисование по представлению Тип урока: комбинированный, урок – сказка
Тема урока: « Деревья как люди».Вид работы: рисование по представлениюТип урока: комбинированный, урок – сказка Цель урока:ü Средствами изобразительного языка ...
Класс 9 Урок №24. Тема урока: Системы счисления. Перевод чисел Тип урока; Урок «построения » системы знания.
Урок для учащихся 9 класса по теме "Системы счисления. Перевод чисел". Урок в разделе программы по счету третий. Цель:Образовательная: систематизация и расширение знаний обучающихся о операциях п...
Урок обобщающего повторения по теме Южная Америка.Урок-игра.Особый колорит уроку придаёт просмотр ролика"Танго и футбол", вопрос от шеф повара с угощением мамалыгой и синквейн. Легенда рассказанная в начале урока настраивает ребят на работу.
Урок географии в 7-м классе по теме "Южная Америка". Подготовила и провела: учитель географии 1квалификационной категории Васильева Елена Тихоновна в МБОУ СОШ №21 г. Коврова, в рамках подго...
Сходства и различия уроков с метапредметным подходом с интегрированными уроками и уроками с межпредметными связями (на примере уроков русского языка в 8 классе) Метапредметный подход на уроке русского языка в 8 классе
Сходства и различия уроков с интегрированными уроками и уроками с межпредметными связями (на примере уроков русского языка в 8 классе)...