Урок английского языка в 10 классе по теме "Первые шаги в выборе профессии".
методическая разработка (10 класс) на тему

Урок разработан на основе УМК "Spotlight 10" , соответствует требованиям ФГОС ООО. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Package icon urok_v_10_klasse_po_teme_professii.zip718.04 КБ

Предварительный просмотр:

Урок английского языка в 10 классе «Первые шаги в выборе профессии»

                                              Гумерова Тамара Львовна, МБОУ лицей №12

Цель урока: создать условия для систематизации информации на английском языке, необходимой для выбора будущей профессии.

Задачи:

  • повторение и изучение слов и выражений по темам «Работа», «Характеристика человека», развитие умения их использования в речи;
  • развитие умений монологической речи по теме «Работа» с использованием изученной лексики;
  • развитие умения прогнозировать содержание текста, выделять главную мысль, подбирать заголовок, составлять суждение на основе прочитанного;
  • развитие умения подбирать слова и их дефиниции на основе изученной лексики и языковой догадки

Планируемые результаты урока.

Предметные

  • обобщение лексического материала по теме, его углубление и расширение через все виды речевой деятельности;
  • приобретение дополнительных знаний о профессиях, а именно знакомство с требованиями, условиями, содержанием некоторых профессий;
  •  развитие коммуникативных умений по теме, а именно развитие умения аудирования и чтения с целью извлечения необходимой информации, умения монологической речи;
  • удовлетворение личных познавательных интересов учащихся

 Метапредметные

  • развитие коммуникативных УУД через все виды речевой деятельности, в том числе умение планировать речевое и неречевое поведение;
  • формирование умения монологического высказывания с элементами рассуждения с опорой на данную информацию;
  • развитие познавательных УУД, а именно умения извлекать необходимую информацию, сравнивать и анализировать, развитие способностей к логическому изложению, умения работы со словарём, умения смыслового чтения;

  • развите регулятивных УУД, а именно целеполагания, планирования, самонаблюдения

Личностные

  • воспитание у учащихся ценностного отношения к жизни, уважения к людям разных профессий;
  • осознание обучающимися возможностей самореализации посредством иностранного языка и правильного выбора будущей професии;
  • развитие мотивации к обучению как основе успешной профессиональной деятельности.
  • развитие мотивации к обучению как основе успешной профессиональной деятельности.

Оборудование:

  • учебник «Английский в фокусе: 10 класс.» О.В. Афанасьевой, Д.Дули,И.В. Михеевой, изд. “Просвещение”, 2012.
  • CD
  • компьютер,
  • проектор,
  • экран,
  • презентация
  • раздаточный материал (карточки)

          Тип урока: комбинированный

Ход урока

1. Приветствие и организационный момент.

2. Введение в тему. Учащимся предлагается прочитать стихотворение и определить тему, цель и задачи урока.

T: Look at the blackboard and read the poem «I Want to Ве». Слайд 1.

Ss: (read one by one)

Some people often say to mе:

"Have уоu decided what yоu want to bе?"

I usually answer, "I don't know,"

But it isn't really so.

I want to win аn Olympic race,

I want to see the Earth from space,

I want to travel to Katmandu

I want to bе rich and famous, too.

I want to bе оn Hollywood's screen,

I want to invent а new machine,

I want to bе very clever and wise,

I want to win the Nobel prize..

T: What do you think we are going to talk about at our lesson? What is the theme of our lesson?

Ss: (sample answers) We are going to speak about our future/plans/jobs/professions. Слайд 2.

T: Is this topic important to you? Why?

Ss: It is important because soon we will have to make the choice of our future professions.

T: It is not easy to choose a profession. Today you will get some tips on the first steps of choosing a future career. Do you need such information?

 Ss: Yes, we do. It will help us to make the right choice.

T: So, what are the objectives of this lesson?

Ss: We will learn new words, get information from exercises and dialogues about jobs. Слайд 3.

3.  Aктивизация изученной лексики по теме «Профессии», просмотр видеоролика и выполнение упр. 1, стр.48.

Видеоролик

          https://www.youtube.com/watch?v=MWP-pbnvoHA

-There are a lot of jobs and they can be divided into categories.  Look at the job categories. Match the jobs to the categories. You may use the wordlist 3b.

Categories:

Jobs:

  1. working from home as a freelancer
  1. a pilot
  1. a skilled job
  1. an architect
  1. being the boss
  1. a nurse
  1. having a 9-5 job in an office
  1. a managing director
  1. becoming a professional person
  1. a translator
  1. becoming a famous celebrity
  1. a mechanic
  1. working in the armed forces/emergency services
  1. a bank clerk
  1. running your own business
  1. a hairdresser
  1. working in the medical profession
  1. a singer

Key: 1), 2)f, 3)d, 4)g, 5)b, 6)I, 7)a, 8)h, 9)c.

-Add as many jobs as you can to each category. Compare your answers with the partner. Add the words you do not have to your list.

Key: 1) an artist, an author, 2) a gardener, a carpenter, a plumber, 3) a headmaster, 4) a secretary, 5) a lawyer, a journalist, an engineer, 6) an actor, a dancer, 7) an officer, a fire fighter,  8) a florist, a beautician, 9) a vet, a doctor, a dentist.

4. Введение новой лексики и формирование коммуникативных умений посредством выполнения упр. 2, стр. 48.

- Read what the people say and find at least two jobs that they can’t do. Report to the class:

Jane: “I get seasick easily”

Tony: “I can’t stand being behind the desk’

Pat: “I don’t want to go to University”

Pete: “I’m not good at working with my hands”

Mary: “I don’t want to work in the evenings or at weekends”

John: “I can’t stand working shifts”

Sue: “I can’t stand the sight of blood”

Bob: “I can’t work for others”

Example: Jane can’t be an flight attendant or a sailor.

-Find at least one job that…

  1. involves a lot of travelling
  2. you can do part-time
  3. is full time
  4. is risky
  5. can be done outdoors
  6. requires that you wear a uniform
  7. requires shift work
  8. pays a good salary
  9. asks for a lot of responsibility
  10. requires high qualification.

5. Использование приобретенных знаний на практике. Развитие навыков монологической речи. Работа в группах.

-Work in groups. Choose a job from ex.1&2 and describe it to a person who is choosing a career. Think of personal characteristics the job requires.

(Слайд 4 с прилагательными: sociable, creative, patient, brave, polite, active, attentive, confident , determined, fair, imaginative, responsible, tolerant, understanding, careful, courageous, intelligent, outgoing, hardworking, energetic, skillful)

Sample answer: If you want to be an architect you should get higher education to become a professional person. You have to study art, technology, drawing and maths. This job is full time. It asks for a lot of responsibility, but it pays good salary. An architect has to be creative, responsible, clever, self-organized and hard-working.

 -Imagine you are an employment council. You have a resume of an applicant with a number of qualities. Look at them carefully and offer the most suitable profession. Prove your idea. (Карточки по 1 на группу. Приложение 1).

6. Объяснение домашнего задания.

-Write a short article about your parents’ jobs or about a job of your dream. You may write about conditions of it, training it requires, good and bad points of it, personal qualities necessary to succeed in it etc.

7. Развитие навыков смыслового чтения и аудирования. Упр.5, 6, 7, стр. 49.

T: When can a person start work? Can you work when at school or university? Can you benefit from working while studying?

Ss: (sample answer) Yes, we can start work at the age of 14. It can be a part-time job. It can be useful to know your positive and negative points, to see if you like this kind of work, to get some money.

 Слайд 5 и аудиозапись СD1, ex.5 p.49

-Read the first and the last exchanges of the dialogue. What is it about? Listen and check.

Read the dialogue. What kind of job is Ann applying for? What adjectives best describe her? Give reasons.

-Which heading best describe the dialogue?

1. Applying for a job.

2. A job interview. 

3. Asking for a pay rise.

8. Перенос полученных знаний на другую ситуацию. Осознание личного выбора.

-What would you like to be? Do you know what type of job you would like to have? Answer the questions and see what our career specialist says about you! You must put a cross in the box marked Yes or No. (Анкета. Приложение 2).

Key to the Quiz. Слайд 6.

If your score is between 5-45

You enjoy working with people and helping them. You are also a practical person. One of these careers will suit you: teacher, doctor, nurse, social worker, psychologist, zookeeper, policeman

If your score is between 45-90

You like to work quietly and concentrate on the task. You prefer to work on your own. One of these careers will suit you: laboratory technician, librarian, artist, bank clerk, hairdresser, architect.

If your score is between 90-135

You like to be very busy. You like to be with people and you like organizing things for them. One of the following careers will suit you: travel agent, journalist, hotel manager, salesperson, firefighter.

Do you agree with the results? Report to the class.

10. Подведение итогов урока. Рефлексия.

-Think of 3 facts you have learnt about jobs during this lesson. Tell your partner. Tell the class.

-Was the lesson useful for you?

-Will it help you in choosing your future career?

-Have you learnt any new words?

-Complete the sentences: It was easy for me…

                                               I had some difficulties…

                                                Now I know…

                                               Now I can…

-Evaluate your work: I have/haven’t been active at the lesson.

11. Оценки. Запись домашнего задания.

-You see the world of jobs is wide and you can choose any profession you want. Don’t forget you should honestly evaluate your good and bad qualities; think if this job is suitable for you and what you can do to achieve your aim.

Оценка учителем работы обучающихся с комментариями. Запись (повторение) домашнего задания.                                  

Список литературы и других источников, использованные учителем при подготовке к уроку:

  • О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева. Учебник для 10 класса «Английский в фокусе», изд. “Просвещение”, 2012.
  • О.В. Афанасьева, Д. Дули, И.В. Михеева. Книга для учителя к учебнику для 10 класса «Английский в фокусе», изд. “Просвещение”, 2012.
  • Ресурсы Интернет:
  • https://infourok.ru/urok-angliyskogo-yazika-po-teme-vibor-professii-v-klasse-1382136.html
  • http://festival.1september.ru/articles/538730/

Приложение 1. Карточки для работы в группах.

Polite                     clever                           sensible                      hard-working

Patient                  punctual                      cautious                      competent

Intelligent             imaginative                 capable                       good at keeping

Creative                quick to learn             responsible                 dedicate

Accurate               flexible                         courageous                   tactful

Приложение 2. Анкета «Выбор профессии»

1. Are you keen on travelling?

yes

no

2. Do you mind working indoors?

 

 

3. Do you like communicating with people?

 

 

4. Do you like to work alone?

 

 

5. Are you an energetic person?

 

 

6. Do you like organizing things?

 

 

7. Are you patient?

 

 

8 Are you fond of animals?

 

 

9. Are you noisy?

 

 

10. Do you like working with your hands?

 

 

11. Are you artistic?

 

 

12. Do you like working with numbers?

 

 

13. Do you like children?

 

 

14. Do you like looking after people?

 

 

Г5. Are you calm?

 

 

16. Are you interested in music?

 

 

17. Do you like sports?

 

 

18. Do you like working at night?

 

 

19. Do you mind seeing blood?

 

 

20. Do you like talking on the phone?

 

 

Check your answers and add up (подсчитать) your score.  

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

yes

10

10

10

10

2

20

1

5

4

1

5

2

2

10

2

4

5

5

1

5

no

5

5

10

2

5

0

0

3

5

2

5

2

10

2

4

7

4

7

4

4

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока английского языка Класс: 9 Тема: «Едим не дома» “Eating out”

Данная методическая разработка  содержит материал по совершенствованию навыков устной речи на основе проблемно-ситуативного метода....

Урок английского языка 11 класс . Выбор профессии

Учитывая современное  международное распространение  английского  языка и большое количество представительств зарубежных компаний в нашей стране, важно преподнести свою кандидатуру рабо...

Урок английского языка в 9 классе по теме "Выбор профессии" по учебнику М.З.Биболетовой

Данный урок в 9 классе построен на основе новых учебных структур по сингапурской методике. Урок является уроком активизации и закрепления лексического материала в блоке "Мое будущее"., соответствует р...

Интегрированный урок английского языка и занятие по профориентации. Тема: «Выбор профессии» « Choosing a career»

Интегрированный урок английского языка и занятие по профориентации.Тема: «Выбор профессии» « Choosing a career»...

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА Класс: 4 Учебник: Spotlight 4, Быкова Н. И., Поспелова М. Д. Английский язык Тема урока: Что ты можешь узнать в зоопарке? Грамматика: степени сравнения прилагательных(Аt the Zoo?)

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКАКласс: 4Учебник: Spotlight 4, Быкова Н. И., Поспелова М. Д. Английский языкТема урока: Что ты можешь узнать в зоопарке? Грамматика: степени сравн...

Технологическая карта урока английского языка в 9 классе по теме «Выбор профессии»

Технологическая карта урока английского языкав 9  классе по теме «Выбор профессии»...