План-конспект урока о дружбе: "A true friend is one soul in two bodies”
план-конспект урока (8 класс) на тему

Урок для средней ступени общеобразовательной школы направлен на совершенствование лексических навыков говорения с использованием лексико-грамматических таблиц .

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon plan-konspekt.doc51.5 КБ

Предварительный просмотр:

План – конспект

урока английского языка для средней ступени общеобразовательной школы

(в зависимости от уровня обученности)

Учитель: Сизова Елена Владимировна

Тема урока: “A true friend is one soul in two bodies” Aristotle

Тип урока: совершенствование лексических навыков говорения с использованием лексико-грамматических таблиц

Форма урока: урок - дискуссия

Цели урока:

Обучающие:

- активизировать процесс запоминания излагаемого лексического материала путём

   комбинирования новых и ранее усвоенных лексических единиц;

- активизировать процесс формирования грамматических рецептивных навыков на базе

   знакомых структур в Complex Object и модального глагола must;

- развивать слуховую оперативную память;

- формировать навыки неподготовленной речи.

Развивающие:

- обогащать и систематизировать лексический и грамматический материал

   продуктивного плана;

- формировать коммуникативные умения: вести диалог,  формулировать вопросы.

 

Воспитывающие:

-  воспитать уважительное, толерантное отношение к чужому мнению;

- стимулировать интерес учащихся к изучению иностранного языка через интересные    формы и методы работы.

Здоровьесберегающие:

-  предупреждать переутомления детей путем смены деятельности и музыкальной паузы.

Технологии:

 - технология  развивающего, личностно-ориентированного обучения.

Техническое оснащение урока:

- слайды с лексическими таблицами;

- мультимедийный проектор;

- программное обеспечение (Ms Оffice, , Power Point);

- аудиозапись монологических высказываний людей о дружбе;

- интернет ресурсы.

Литература:

  1. Е. И. Пассов, “Урок иностранного языка”, Глосса- Пресс, 2009
  2. A. Clare, JJ Wilson, Total English, Pearson Longman, 2006

Ход урока:

I Lead-in. (1-2 min)

Hello, everybody! Are you OK? – I hope so. Are you happy? – I hope so.

My dear boys and girls! I’m not going to tell you what we shall do in our today’s lesson. I would like you to guess and name its topic. I hope it won’t be a very difficult task because I know you like clever and quick-witted pupils. Are you ready to start? Are you ready to throw yourself into things? Then, let’s go! (record of soft music, presentation and my words)

Life is full of ups and downs

So many obstacles to face,

So difficult to dawn a smile

To end each night with grace.

A journey not for weak at heart,

To succeed one must be clever.

Attempt this challenge not alone

For best friends are forever.

They fill your heart with cheer,

They offer support not often found.

The best friends are forever,

They never let you down.

Well, who has already guessed what our lesson is about? – Pupils’ answers.

Yes, today is the day that we speak about friends and friendship. The motto of our lesson you can see on my slide. These words belong to Greek philosopher and scientist Aristotle.

II Main part of the lesson. (20 min)

1) I’m sure that all of you have friends. Maybe they are your classmates, your neighbours…

What is a true / best friend like? In order to answer this question, we’ll use the word combinations from the table.

Slide № 1

A True Friend is / must be…

the most kind-hearted, cheerful, responsible, loyal, honest, sociable, intelligent, helpful, generous, reliable.

2) And where do people usually make friends?

Slide № 2

Usually we make friends…

in the kindergarten, in the holiday camp, at work, in an airport, by using a computer,

at the disco, while studying, in a car park, in the sports centre, in the yard.

Listening

Now I’d like you to listen to 5 monologues about how people met their friend:

  1. by using a computer?
  2. at work?
  3. in a car park?
  4. in an airport?
  5. while studying?

(After students have finished listening to the record, we check their results)

True answers: S.1(e), S.2(c), S.3(b), S.4(a), S.5(d)

And where did you meet your friend for the first time? Do you remember that?

3) They say: “A friend in need is a friend indeed”. Do you agree with this proverb?

Now I’d like you to share your opinion on the point…

when people usually help their friends, particularly your friend.

Slide № 3

…gives me a helping hand when I…

  1. am in trouble;
  2. am in a bad mood;
  3. am ill;
  4. don’t know what to do;
  5. have problems with my schoolwork,
  6. need advice;
  7. the others.

4) Our life is not only work and studying. Sometimes we learn more about our friends socializing with them. What is the best thing to do in spare time?

 Slide № 4

Free time

  1. do sports;
  2. go shopping;
  3. walk in the park;
  4. talk on the phone;
  5. travel together;
  6. communicate through the Internet;
  7. the others.

Listening +Video

Listen to one girl of your age speaking about spending free time. Try to understand her and answer the question whether this typical of you and your friends. (Video from the Internet)

After watching the film:

Well, is it typical of you or not? How often do you spend free time together? What do you usually do?

5) What mustn’t a true friend do? Mind the grammatical constructions with must!

Slide № 5

…mustn’t…

quarrel with me, ignore my problems, let me down, see things the same, deceive me,

refuse to help me, help me at the lesson, share all secrets with me.

6) And the last but not least. Explain what a person must do to become a true friend.

Mind the grammatical construction with Complex Object!

Slide № 6

I’d like my friend to…

  1. worry about me;
  2. forgive me if I do something wrong;
  3. keep my secrets;
  4. understand me;
  5. stand by me no matter what..;
  6. cheer me up;
  7. confide in me.;
  8. the others.

III Group work. (7-8 min)

To tell the truth it was very interesting to listen to you today. But now I want you to create a portrait of a true friend, using the table. You should do it in groups. (I divide students in 3 groups and give them 3-5 minutes to prepare a small monologue about a true friend. They are also given a table)

IV Relaxation. Final part of the lesson. (5-7 min)

You have worked well today. The time has come to relax a little and sing our favourite song “Best Friends Forever”.

V Homework (2-3 min)

At home you are to write a composition “My best friend”

(Students write a composition using models prepared in advance…

  1. My best friend is…
  2. We made friends…
  3. My close friend gives me a helping hand when I…
  4. We usually / often…
  5. My best friend always…
  6. He / she never…)


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация к уроку о дружбе: "A true friend is one soul in two bodies”

Урок для средней ступени общеобразовательной школы направлен на совершенствование лексических навыков говорения с использованием лексико-грамматических таблиц....

Конспект нетрадиционного урока английского языка на тему "True friend"

Конспект нетрадиционного урока английского языка. Урок-конференция на тему "Лучший Друг" . Данная форма проведения урока подходит для этапа закрепления лексического материала, она позволяет более проч...

Технологическая карта урока английского языка 7 класс по теме A true friend УМК Кузовлев

Данная разработка составления для проведения контроля говорения в 7 классе по теме A true friend (Friendship), позволяет заинтересовать учащихся, имеет в себе оригинальные задания, настраивает на диал...

Конспект урока английского языка по теме «A true friend»

План-конспект урока в виде тематической карты по ФГОС....

“Му true friend” (Мой настоящий друг)

Предмет: английский языкТип учебного занятия (в рамках системно-деятельностного подхода): урок рефлексии Тема урока:   “Му  true friend” (Мой настоящий друг)Цели учителя:Практическ...