Чувашский Прометей
методическая разработка (8 класс) по теме
Урок теми: Чёваш Прометей.
Т.с.% Шыравпа тишкер\ =авра с.тел.?
П.л\ т.ллев.сем%
- +ырав=ён т.рл. енл. пултарулёхне: тёрёшулёхне кётартасси;
- Иван Яковлевичён в.ренекен.семпе: .=теш.семпе паллаштарасси:
Сапёрлёх т.ллев.сем%
- Иван Яковлев .=не (чунне парса тунё) хисеплеме в.рентесси;
- =ынлёха (гуманизма) аталантарасси?
Илемл.х (аталантару) т.ллев.сем%
- ачасен чун илемне вёратасси;
- хушма литературёна хаклама п.лнине аталантарасси?
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
chavash_prometeye.doc | 113.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Урок теми% Чёваш Прометей.
Т.с.% Шыравпа тишкер\ =авра с.тел.?
П.л\ т.ллев.сем%
+ырав=ён т.рл. енл. пултарулёхне: тёрёшулёхне кётартасси;
Иван Яковлевичён в.ренекен.семпе: .=теш.семпе паллаштарасси:
Сапёрлёх т.ллев.сем%
Иван Яковлев .=не (чунне парса тунё) хисеплеме в.рентесси;
=ынлёха (гуманизма) аталантарасси?
Илемл.х (аталантару) т.ллев.сем%
ачасен чун илемне вёратасси;
хушма литературёна хаклама п.лнине аталантарасси?
Мел.семпе меслеч.сем%
учитель сёмах.; - илемл. вулав;
ыйту - хурав; - кала=у;
слайдсене курни; - сёмах в.==.н сёнлани;
магнитофонпа юрё итлени; - п.т.млет\сем туни;
сценка лартни; - тишкер\?
Пуплеве аталантарас хёнёхусем?
1? Вуланине к.скен каласа пани?
2? Уйрёмшарён тухса кала=ма хёнёхтарасси?
3? Вуланё хайлавсене хак пама в.рентесси?
4? Палёртулл\ вулав?
5? +ынна сёнама хёнёхтарасси?
6? П.т.млет\ тума в.рентесси?
Курёмлёх хат.р.сем% магнитофон: «Чёваш юррисем» кассета: И? Я? Яковлевён тус.сем =ырнё .=.сен: к.некесен выставки: фото\керч.к: проектор: слайдсем: компьютер: таблица «И? Я? Яковлев пурнё=.пе пултарулёх.»?
Эпиграф.% Вёл акё: чёваш Прометей.: (1 слайд)
Пире букварь панё этем!
Кам тек халёха м.ск.н тей.?
+утат. ёсне ч.р ч.лхем?
Юхём.%
Чёваш халёх юрри янёрать?
(Иван Яковлевичён сён \керч.к.? 2 слайд)
1? Й.ркел\ тапхёр.?
В.рентекен сёмах.%
Хал. м.нле юрё итлер.м.р?
Вёл м.н =инчен? (Халёх юрри «Аки-сухи»?)
Паян эпир Аслё в.рентекен.ме асёнма п.р с.тел тавра лартёмёр? Иван Яковлевичён юбилей. =итсе пынё май унён пурнё= =ул-й.рне аса илер-ха: литературёри пултарулёх.пе паллашар: тус.сене: .=теш.сене аса илер?
+ак планпа .=л.п.р% (3 слайд)
Иван Яковлевичён пурнё=.пе пултарулёх.? Ачасен доклач. (таблицёпа усё курни);
«Чёвашсем Иван Яковлевич =инчен» илемл. вулав конкурс.;
И? Я? Яковлев – букварь =ыракан;
Иван Яковлевичён хайлав.сем? Вёйё «Ё=та? М.н? Хё=ан»?
«Ч.мп.р чёваш шкул.нче в.ренн. чёваш =ырав=исем: юрё-к.в. ёстисем:» курав к.тес.пе библиотекарь паллаштарни?
П.т.млет\?
2? Иван Яковлевичён пурнё=.пе пултарулёх.?
Ачасен доклач.?
Хронологилле таблица (4 слайд)
+улсем | Ку вёхётри =.ршыври: т.нчери паллёрах событисем | И? Я? Яковлев пурнё=. | Литературёри .=.-х.л. |
1848=? ака уйёх.н 18-м.ш. | Францири: Германири буржуаллё революцисем | Пёва уес.нчи Кённа Кушки ял.нче (хальхи Тутар республикинчи Течч. район.нче) =уралнё |
1861 =? | Ра==ейри хресченсене крепостла правёран ир.ке кёларнё | Пёрёнтёк шкул.нче в.ренн. |
1864 =? май уйёх. | Патша правительствин земство: суд: цензура реформисем | Ч.мп.рти =.р ви=ев=исен шкул.нчен в.ренсе тухнё |
1864-1867 ==? | Патша правительствин шкул реформи | Ч.мп.р к.пернинчи ялсенче =.р ви=се =\рен. |
1868 =? ч\кён 10-мш | Ч.мп.р чёваш шкул. у=ёлнё | И? Н? Ульянов инспекторпа паллашнё |
1869 =? | Ч.мп.рти ар=ын ачасен гимназий.нчен ылтён медальпе в.ренсе тухнё |
1870 =? | Хусан университетне в.ренме к.н.: Н? Ильминский профессорпа паллашнё | Литература .=не пу=ённё |
1871 – 1872 ==? | Н? Белилин: С? Тимрясов: А? Рекеев: И? Иванов т? ыт? пулёшнипе чёваш ч.лхин =.н. алфавитне тунё |
1873-1875 ==? | Хусан университет.нчен историпе филологи факультет.нчен в.ренсе тухнё | Букварь пичетлесе кёларнё |
1876-1903 ==? | Хусан в.рен\ округ.нчи чёваш шкул.сен тата Чмп.рти чёваш шкул.н инспектор. |
1903 =? | Ч.мп.рти чёваш шкул.н инспектор.нче .=лемме тытённё | «Автан»: «Арман туни»: «Сармантей» =ырнё |
1908 =? | Вёл тёрёшнипе «Чёваш халап.сем» к.неке писетленсе тухнё |
1918-1922 ==? | Граждан вёр=и =ул.сем | И? Я? Яковлев =ырёв.семпе В? И? Ленин телеграммисем |
1922-1930 ==? | Вёр=ёпа юхённё =.ршыва ура =инее тёратнё | Мускавра пурённё |
1927 =? | П.ррем.ш пил.к=уллёх план йышённё | И? Я? Яковлев 80 =ул: Ч.мп.рти чёваш шкулне у=нёранпа 60 =ул тултарнине уявлани? |
1930 =? юпа уйёх.н 23-м.ш. | Мускавра вилн. |
В.рентекен сёмах.%
- Иван Яковлевич сён\керч.к. =ине пёхса м.н калама пултаратёр? Кёмёл.пе в.рентекен м.нле =ын пулнё?
Илемл. вулав саманч. «Чёвашсем Иван Яковлевич =инчен»
Ачасем! Сире =унатлё каларёшсемпе сёвёсем в.ренме каланёчч.? Кам хёшне в.ренн.? М.н =инчен в.сем? (Ачасем сёвё вула==.%
- Иван Яковлевичён хёй =инчен =апла калани пур% «Манён п.ртен п.р партии% чёваш хресчен.: чёваш хура халёх.? +ынсем кирек м.н калаччёр – эп. хура халёх управинчен тухмарём???»
(М.три Юман: =ырав=ё)
- «Улёп ч.релл. пулнё =ак =ын? Аллё =ул хушши вёл тёван халёхне =уталла туртнё: тата м.нле вёхётра!»
( В? И? Ленин)
- «??? Иван Яковлевичён тёван =ырулёхпа =ут .=.нчи тата культурёри =утё сёнар. хал. те чён-чён Улёп пек курёнса тёрать: малашне те вёл =аплах пул.»?
(А? Абрамова-Элекина: Иван Яковлев в.ренекен.)
- Т.л.нмелле йывёр: =ав вёхётрах калама =ук илемл. пурёнса ирттерн. хёй пурнё=не И? Я? Яковлев? Вёл вырёссен К? Л? Ушинский.: Я? А? Каменский.: грузинсен Я? С? Гогебашвилий. пекех чёваш халёх.ш.н .м.р-.м.р пысёк та чаплё =утта кёларакан пулса юлать? Пайтах =улсем иртсе пыр.=: анчах унён яч. них=ан та манё=м.? И? Я? Яковлев пек м.н ачаран тытёнса ватёлса =итиччен тёван халёх.ш.н таса чун-ч.репе: т\р. кёмалпа: п.р кёлтёксёр .=лен. =ын питех нумай теме =ук-ха?
(А? Абрамишвили: грузи ёсчах.)
- Кашни ялтах вёл ырё ят хёварнё:
Кашни =ынах п.лет халь ун =инчен?
+.р-шыв =ине =урхи х.вел пёхсассён:
Эпир кунтан-=ке =.н. тивлетпе
+ут кун-=ула =ул тытрёмёр хавассён:
Кённа та Атёла =ул тытнё пек?
+уралнё ялёма килсе к.рсесс.н
Пире ёс панё шкулён ум.нчен
Эп Яковлев ятне аса илмес.р:
Сума сумасёр них=ан иртмен?
Вёй илт.м.р =.н. т.нче тумалёх:
+итетп.р =\лл. .м.тсем патне?
+апах них=ан: них=ан та манм. халёх
Хёйне букварь тыттарнй =ын ятне?
(Александр Алка: чёваш халёх поэч.)
П.т.млет\% Иван Яковлев – аллё =ул халёха =утта кёларассиш.н чуне: вёйне: сывлёхне панё? Атёл тёрёх.нчи чёваш ял.сенче вёл =.р ытла шкул у=нё? Самана чарак.сене пёхмасёр чёваш халёх. валли усёллё к.некесем кёларма пу=ланё? Хал. те пулин ун ятне «Аслё в.рентекен.м.р» тесе тив.=липе упратпёр?
4? Литература вёййи? Иван Яковлевичён хайлав.сем? Вёйё «Ё=та? М.н? Хё=ан»?
В.рентекен сёмах.% Иван Яковлевичён хайлав.сем? В.сем унён 40 яхён? Хал. литература вёййи ирттеретп.р? Ыйтусем паратёп: эсир хуравлама тёрёшёр? Т.р.с хуравшён – 5 балл: йёнёш пулсан 2 балл илет.р? +.нтер\=е парне к.тет?
Ыйтусем%
Яковлевён юратнё вырёс =ырав=и? (Л? Н? Толстой)
+ак й.ркесем хёш калавран% «??? Сасси аван: х\ри илемл.: авёна-авёна тёрать? Кикирикки пысёк: т.кл. ураллё: качи вёрём» («Автан»?)
М.нле хайлавра п.р =ын куч. ай.нчи лашине ви=. кун шыранё («Лаша шырани»)
47 сас палли ё=тан? (Алфавитран)
Букварьти ваттисен сёмахне каласа в.=л.р% =ынна .= тип.тмест??? (хуйхё тип.тет)
М.нле калавра% «,=лесе =исен =ёкёр та тутлё: тёрансан пыл та й\=.»: - тет ашш. хёй ачине? («Кулачё»?)
И? Я? Яковдевён чи =ывёх тус. (И? Н? Ульянов?)
П.т.млет\ туни?5? «Ч.мп.р чёваш шкул.нче в.ренн. чёваш =ырав=исем: юрё-к.в. ёстисем:» курав к.тес.пе библиотекарь паллаштарни
6? П.т.млет\?
М.нш.н Иван Яковлевича чённипех чёвашсен Прометей. теме пулать?
Аслё в.рентекен.м.р пурнё=.пе пултарулёх.нчен эсир хёвёр валли м.н йышёнма пултаратёр?
Паян пир.н ума просветитель-демократ: энциклопедист-ёсчах: гуманист- учитель: чёваш литературин классик.: ёслё та тёрёшуллё ырё =ын сён \керч.к. тухса тёч.?
Юлашкинчен Иван Яковлевич сёмах.сенех аса илетерес килет% «В.ренекен чёвашла вулатёр??? Халёхён ёс-тён.пе унён м.нпур т.нче курёмне тёван ч.лхе чун парать? Тёван ч.лхес.р чён-чён п.л\ =ук»? +акна ан манёр: тусёмсем! Паянхи =авра с.теле хутшёнакансене пурне те тав тёватёп? Сывё пулёр!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Интегрированный урок (история, георгафия, литература) для учащихся 6-7 классов на тему: "Мифы Древней Греции. Титан Прометей."
На уроке совершается путешествие в современную Грецию, чтобы отыскать следы прошлого. Происходит краткое ознакомление с атрибутами Греции и, как эти символы связаны с Древней Грецией. Дети знако...
Внеклассное мероприятие по литературе, посвящённое Дню рождения выдающегося просветителя чувашского народа, создателя чувашской письменности, основателя Симбирской чувашской школы
Тема: «Светлое имя И.Я. Яковлева».Цели урока:Ознакомить учащихся с жизнью и деятельностью Ивана Яковлевича Яковлева, обогатить и систематизировать изученное.Прививать любовь и уважение к культур...
Послание Главы Чувашии Государственному Совету Чувашской Республики (на чувашском языке)
26 января в Чувашском государственном театре оперы и балета состоялось оглашение ежегодного Послания Главы республики....
рабочая программа по предмету государственный язык Чувашской Республики (чувашский)
Предмет «Государственный язык Чувашской Республики (чувашский)»; является средством приобщения обучающихся к культурно-историческому богатству чувашского народа и края, расширяет лингвисти...
Презентация к уроку по родной (чувашской)литературе "Творчество чувашского писателя Ю Скворцова"
Презентация предназначена к уроку в 7 классе по чувашской литературе по рассазу Ю.Скворцова "Вяхирь"...
Методическое пособие учебного курса родной (чувашский ) язык «Исследователи чувашского языка"
Чăваш чĕлхи – чăваш халăхĕн наци чĕлхи. Вăл кулленхи калаçу чĕлхи çеç мар – радиопа телевидени, чăвашла хаçатсемпе журналсен, чăваш театрĕсен т. ыт. чĕлхи те. В.И.Ленин чĕлхе çинчен çапла ...
Чувашская девушка – Чувашский мир.
На основе образа Нарспи показан мир чувашской девушки. Говорится о красоте трудолюбии и традициях. Так же в статье отражено проведение конкурсов и акций, посвященных творческому наследию К.В. Ив...
Комментарии
Данный материал представляет
Данный материал представляет собой методическую разработку открытого урока чувашской литературы в 8 классе.