Чувашский Прометей
методическая разработка (8 класс) по теме

Васикова Ирина Севастьяновна

Урок теми: Чёваш Прометей.

Т.с.% Шыравпа тишкер\ =авра с.тел.?

П.л\ т.ллев.сем%

  •  +ырав=ён т.рл. енл. пултарулёхне: тёрёшулёхне кётартасси;
  •  Иван Яковлевичён в.ренекен.семпе: .=теш.семпе паллаштарасси:

Сапёрлёх т.ллев.сем%

  •  Иван Яковлев .=не (чунне парса тунё) хисеплеме в.рентесси;
  •  =ынлёха (гуманизма) аталантарасси?

Илемл.х (аталантару) т.ллев.сем%

  •  ачасен чун илемне вёратасси;
  •  хушма литературёна хаклама п.лнине аталантарасси?

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon chavash_prometeye.doc113.5 КБ

Предварительный просмотр:

Урок теми% Чёваш Прометей.

Т.с.% Шыравпа тишкер\ =авра с.тел.?

П.л\ т.ллев.сем%

 +ырав=ён т.рл. енл. пултарулёхне: тёрёшулёхне кётартасси;

 Иван Яковлевичён в.ренекен.семпе: .=теш.семпе паллаштарасси:

Сапёрлёх т.ллев.сем%

 Иван Яковлев .=не (чунне парса тунё) хисеплеме в.рентесси;

 =ынлёха (гуманизма) аталантарасси?

Илемл.х (аталантару) т.ллев.сем%

 ачасен чун илемне вёратасси;

 хушма литературёна хаклама п.лнине аталантарасси?

Мел.семпе меслеч.сем%

учитель сёмах.; - илемл. вулав;

ыйту - хурав; - кала=у;

слайдсене курни; - сёмах в.==.н сёнлани;

магнитофонпа юрё итлени; - п.т.млет\сем туни;

сценка лартни; - тишкер\?

Пуплеве аталантарас хёнёхусем?

1? Вуланине к.скен каласа пани?

2? Уйрёмшарён тухса кала=ма хёнёхтарасси?

3? Вуланё хайлавсене хак пама в.рентесси?

4? Палёртулл\ вулав?

5? +ынна сёнама хёнёхтарасси?

6? П.т.млет\ тума в.рентесси?

Курёмлёх хат.р.сем% магнитофон: «Чёваш юррисем» кассета: И? Я? Яковлевён тус.сем =ырнё .=.сен: к.некесен выставки: фото\керч.к: проектор: слайдсем: компьютер: таблица «И? Я? Яковлев пурнё=.пе пултарулёх.»?

  Эпиграф.% Вёл акё: чёваш Прометей.:  (1 слайд)

         Пире букварь панё этем!

         Кам тек халёха м.ск.н тей.?

         +утат. ёсне ч.р ч.лхем?

Юхём.%

Чёваш халёх юрри янёрать?

(Иван Яковлевичён сён \керч.к.? 2 слайд)

1? Й.ркел\ тапхёр.?

 В.рентекен сёмах.%

Хал. м.нле юрё итлер.м.р?

Вёл м.н =инчен? (Халёх юрри «Аки-сухи»?)

 Паян эпир Аслё в.рентекен.ме асёнма п.р с.тел тавра лартёмёр? Иван Яковлевичён юбилей. =итсе пынё май унён пурнё= =ул-й.рне аса илер-ха: литературёри пултарулёх.пе паллашар: тус.сене: .=теш.сене аса илер?

+ак планпа .=л.п.р% (3 слайд)

Иван Яковлевичён пурнё=.пе пултарулёх.? Ачасен доклач. (таблицёпа усё курни);

«Чёвашсем Иван Яковлевич =инчен» илемл. вулав конкурс.;

И? Я? Яковлев – букварь =ыракан;

 Иван Яковлевичён хайлав.сем? Вёйё «Ё=та? М.н? Хё=ан»?

 «Ч.мп.р чёваш шкул.нче в.ренн. чёваш =ырав=исем: юрё-к.в. ёстисем:» курав к.тес.пе библиотекарь паллаштарни?

П.т.млет\?

2? Иван Яковлевичён пурнё=.пе пултарулёх.?

Ачасен доклач.?

Хронологилле таблица (4 слайд)

+улсем

Ку вёхётри =.ршыври: т.нчери паллёрах событисем

И? Я? Яковлев пурнё=.

Литературёри .=.-х.л.

1848=? ака уйёх.н 18-м.ш.

Францири: Германири буржуаллё революцисем

Пёва уес.нчи Кённа Кушки ял.нче (хальхи Тутар республикинчи Течч. район.нче) =уралнё

1861 =?

Ра==ейри хресченсене крепостла правёран ир.ке кёларнё

Пёрёнтёк шкул.нче в.ренн.

1864 =? май уйёх.

Патша правительствин земство: суд: цензура реформисем

Ч.мп.рти =.р ви=ев=исен шкул.нчен в.ренсе тухнё

1864-1867 ==?

Патша правительствин шкул реформи

Ч.мп.р к.пернинчи ялсенче =.р ви=се =\рен.

1868 =? ч\кён 10-мш

Ч.мп.р чёваш шкул. у=ёлнё

И? Н? Ульянов инспекторпа паллашнё

1869 =?

Ч.мп.рти ар=ын ачасен гимназий.нчен ылтён медальпе в.ренсе тухнё

1870 =?

Хусан университетне в.ренме к.н.: Н? Ильминский профессорпа паллашнё

Литература .=не пу=ённё

1871 – 1872 ==?

Н? Белилин: С? Тимрясов: А? Рекеев: И? Иванов т? ыт? пулёшнипе чёваш ч.лхин =.н. алфавитне тунё

1873-1875 ==?

Хусан университет.нчен историпе филологи факультет.нчен в.ренсе тухнё

Букварь пичетлесе кёларнё

1876-1903 ==?

Хусан в.рен\ округ.нчи чёваш шкул.сен тата Чмп.рти чёваш шкул.н инспектор.

1903 =?

Ч.мп.рти чёваш шкул.н инспектор.нче .=лемме тытённё

«Автан»: «Арман туни»: «Сармантей» =ырнё

1908 =?

Вёл тёрёшнипе «Чёваш халап.сем» к.неке писетленсе тухнё

1918-1922 ==?

Граждан вёр=и =ул.сем

И? Я? Яковлев =ырёв.семпе В? И? Ленин телеграммисем

1922-1930 ==?

Вёр=ёпа юхённё =.ршыва ура =инее тёратнё

Мускавра пурённё

1927 =?

П.ррем.ш пил.к=уллёх план йышённё

И? Я? Яковлев 80 =ул: Ч.мп.рти чёваш шкулне у=нёранпа 60 =ул тултарнине уявлани?

1930 =? юпа уйёх.н 23-м.ш.

Мускавра вилн.

В.рентекен сёмах.%

- Иван Яковлевич сён\керч.к. =ине пёхса м.н калама пултаратёр? Кёмёл.пе в.рентекен м.нле =ын пулнё?

Илемл. вулав саманч. «Чёвашсем Иван Яковлевич =инчен»

Ачасем! Сире =унатлё каларёшсемпе сёвёсем в.ренме каланёчч.? Кам хёшне в.ренн.? М.н =инчен в.сем? (Ачасем сёвё вула==.%

- Иван Яковлевичён хёй =инчен =апла калани пур% «Манён п.ртен п.р партии% чёваш хресчен.: чёваш хура халёх.? +ынсем кирек м.н калаччёр – эп. хура халёх управинчен тухмарём???»                      

                              (М.три Юман: =ырав=ё)

- «Улёп ч.релл. пулнё =ак =ын? Аллё =ул хушши вёл тёван халёхне =уталла туртнё: тата м.нле вёхётра!»

                         ( В? И? Ленин)

- «??? Иван Яковлевичён тёван =ырулёхпа =ут .=.нчи тата культурёри =утё сёнар. хал. те чён-чён Улёп пек курёнса тёрать: малашне те вёл =аплах пул.»?

             (А? Абрамова-Элекина: Иван Яковлев в.ренекен.)

- Т.л.нмелле йывёр: =ав вёхётрах калама =ук илемл. пурёнса ирттерн. хёй пурнё=не И? Я? Яковлев? Вёл вырёссен К? Л? Ушинский.: Я? А? Каменский.: грузинсен Я? С? Гогебашвилий. пекех чёваш халёх.ш.н .м.р-.м.р пысёк та чаплё =утта кёларакан пулса юлать? Пайтах =улсем иртсе пыр.=: анчах унён яч. них=ан та манё=м.? И? Я? Яковлев пек м.н ачаран тытёнса ватёлса =итиччен тёван халёх.ш.н таса чун-ч.репе: т\р. кёмалпа: п.р кёлтёксёр .=лен. =ын питех нумай теме =ук-ха?

                       (А? Абрамишвили: грузи ёсчах.)

- Кашни ялтах вёл ырё ят хёварнё:

 Кашни =ынах п.лет халь ун =инчен?

 +.р-шыв =ине =урхи х.вел пёхсассён:

 Эпир кунтан-=ке =.н. тивлетпе

 +ут кун-=ула =ул тытрёмёр хавассён:

 Кённа та Атёла =ул тытнё пек?

 +уралнё ялёма килсе к.рсесс.н

 Пире ёс панё шкулён ум.нчен

 Эп Яковлев ятне аса илмес.р:

 Сума сумасёр них=ан иртмен?

 Вёй илт.м.р =.н. т.нче тумалёх:

 +итетп.р =\лл. .м.тсем патне?

 +апах них=ан: них=ан та манм. халёх

 Хёйне букварь тыттарнй =ын ятне?

               (Александр Алка: чёваш халёх поэч.)

П.т.млет\% Иван Яковлев – аллё =ул халёха =утта кёларассиш.н чуне: вёйне: сывлёхне панё? Атёл тёрёх.нчи чёваш ял.сенче вёл =.р ытла шкул у=нё? Самана чарак.сене пёхмасёр чёваш халёх. валли усёллё к.некесем кёларма пу=ланё? Хал. те пулин ун ятне «Аслё в.рентекен.м.р» тесе тив.=липе упратпёр?

4? Литература вёййи? Иван Яковлевичён хайлав.сем? Вёйё «Ё=та? М.н? Хё=ан»? 

 В.рентекен сёмах.% Иван Яковлевичён хайлав.сем? В.сем унён 40 яхён? Хал. литература вёййи ирттеретп.р? Ыйтусем паратёп: эсир хуравлама тёрёшёр? Т.р.с хуравшён – 5 балл: йёнёш пулсан 2 балл илет.р? +.нтер\=е парне к.тет?

 Ыйтусем%

Яковлевён юратнё вырёс =ырав=и? (Л? Н? Толстой)

+ак й.ркесем хёш калавран% «??? Сасси аван: х\ри илемл.: авёна-авёна тёрать? Кикирикки пысёк: т.кл. ураллё: качи вёрём» («Автан»?)

М.нле хайлавра п.р =ын куч. ай.нчи лашине ви=. кун шыранё  («Лаша шырани»)

47 сас палли ё=тан? (Алфавитран)

Букварьти ваттисен сёмахне каласа в.=л.р% =ынна .= тип.тмест??? (хуйхё тип.тет)

М.нле калавра% «,=лесе =исен =ёкёр та тутлё: тёрансан пыл та й\=.»: - тет ашш. хёй ачине? («Кулачё»?)

И? Я? Яковдевён чи =ывёх тус. (И? Н? Ульянов?)

П.т.млет\ туни?5? «Ч.мп.р чёваш шкул.нче в.ренн. чёваш =ырав=исем: юрё-к.в. ёстисем:» курав к.тес.пе библиотекарь паллаштарни

6? П.т.млет\?

М.нш.н Иван Яковлевича чённипех чёвашсен Прометей. теме пулать?

Аслё в.рентекен.м.р  пурнё=.пе пултарулёх.нчен эсир хёвёр валли м.н йышёнма пултаратёр?

 Паян пир.н ума просветитель-демократ: энциклопедист-ёсчах: гуманист- учитель: чёваш литературин классик.: ёслё та тёрёшуллё ырё =ын сён \керч.к. тухса тёч.?

 Юлашкинчен Иван Яковлевич сёмах.сенех аса илетерес килет% «В.ренекен чёвашла вулатёр??? Халёхён ёс-тён.пе унён м.нпур т.нче курёмне тёван ч.лхе чун парать? Тёван ч.лхес.р чён-чён п.л\ =ук»? +акна ан манёр: тусёмсем! Паянхи =авра с.теле хутшёнакансене пурне те тав тёватёп? Сывё пулёр!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок (история, георгафия, литература) для учащихся 6-7 классов на тему: "Мифы Древней Греции. Титан Прометей."

На уроке совершается путешествие в современную Грецию, чтобы отыскать следы прошлого. Происходит краткое  ознакомление с атрибутами Греции и, как эти символы связаны с Древней Грецией. Дети знако...

Внеклассное мероприятие по литературе, посвящённое Дню рождения выдающегося просветителя чувашского народа, создателя чувашской письменности, основателя Симбирской чувашской школы

Тема: «Светлое имя И.Я. Яковлева».Цели урока:Ознакомить учащихся с жизнью и деятельностью Ивана Яковлевича Яковлева, обогатить и систематизировать изученное.Прививать любовь и уважение к культур...

Послание Главы Чувашии Государственному Совету Чувашской Республики (на чувашском языке)

26 января в Чувашском государственном театре оперы и балета состоялось оглашение ежегодного Послания Главы республики....

рабочая программа по предмету государственный язык Чувашской Республики (чувашский)

Предмет «Государственный язык Чувашской Республики (чувашский)»; является средством приобщения обучающихся к культурно-историческому богатству чувашского народа и края, расширяет лингвисти...

Презентация к уроку по родной (чувашской)литературе "Творчество чувашского писателя Ю Скворцова"

Презентация предназначена к уроку в 7 классе по чувашской литературе по рассазу Ю.Скворцова "Вяхирь"...

Методическое пособие учебного курса родной (чувашский ) язык «Исследователи чувашского языка"

Чăваш чĕлхи – чăваш халăхĕн наци чĕлхи. Вăл кулленхи калаçу чĕлхи çеç мар – радиопа телевидени, чăвашла хаçатсемпе журналсен, чăваш театрĕсен т. ыт. чĕлхи те. В.И.Ленин чĕлхе çинчен çапла ...

Чувашская девушка – Чувашский мир.

На основе образа Нарспи  показан мир чувашской девушки. Говорится о красоте трудолюбии и традициях. Так же в статье отражено проведение конкурсов и акций, посвященных творческому наследию К.В. Ив...


 

Комментарии

Васикова Ирина Севастьяновна

Данный материал представляет собой методическую разработку открытого урока чувашской литературы в 8 классе.