Использование технологии проектного метода на уроках английского языка (методический материал)
методическая разработка по английскому языку (6, 7 класс)

Антипова Наталья Юрьевна

Приведённый ниже методический материал представляет собой разработку четырёх уроков по творчеству Льюиса Кэрролла, целью которых является разыгрывание учащимися сценки из книги "Приключения Алисы в стране чудес". 

Материал может быть использован на уроке английского языка для проведения как классного, так и внеклассного мероприятия в 6-7 классах.

     В 6 классе данный материал можно использовать при изучении Модуля 5, урока Extensive Reading/Literature.

     В 7 классе материал будет полезен при изучении Модуля 2, Tale Time.

     

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл razrabotka_uroka.docx26.21 КБ
Файл Презентация к уроку 358.04 КБ

Предварительный просмотр:

Российская Федерация
Министерство образования и науки
муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение
"Школа № 58 имени Героя Советского Союза Б.Г. Якушева"
городского округа Самара

Методический материал

Использование технологии проектного метода

на уроках английского языка

Выполнила: учитель английского языка

 высшей категории

Антипова Наталья Юрьевна

Самара, 2023

Описание

     Приведённый ниже методический материал может быть использован на уроке английского языка для проведения как классного, так и внеклассного мероприятия в 6-7 классах.

     В 6 классе данный материал можно использовать при изучении Модуля 5, урока Extensive Reading/Literature.

     В 7 классе материал будет полезен при изучении Модуля 2, Tale Time.

     Мероприятие рассчитано на 4 урока.

Lesson 1

I. Good afternoon, students! Today are starting a series of unusual lessons. We are going to make a project – the project about a famous writer and his book.

Slide 1 Please, look at the photo of the book. What is its name?  

Click 1 (Alice’s adventures in Wonderland)

Who is the author of the book?   - Click 2 - 3    (Lewis Carroll)

And do you know the names of the main characters? Let’s name them.

(Who is he/she? – Clicks 4 – 7  Alice, the Hatter, the March Hare, Dormouse, Cheshire Cat )

А из какой сцены данная картинка?     Click 8  - A Mad Tea Party

II. So, we are going to make a project.

Slide 2 

Цель проекта: ближе познакомиться с жизнью и творчеством английского писателя.

Результатом проекта будет постановка/сценка, с которой вы выступите перед второй группой.

Чтобы достичь цели и результата, нам необходимо пройти следующие задачи:

1) кратко изучить биографию Льюиса Кэрролла и историю написания книги;

2) познакомиться с содержанием и сценарием главы 7 – A Mad Tea Party;

3) распределить роли и задачи;

4) выучить и отрепетировать сценку;

5) представить сценку своим одноклассникам.

III. Итак, наша первая задача – познакомиться с биографией Льюиса Кэрролла и историей создания книги «Алиса в стране чудес».

You should read his short biography and complete the fact file. You have 7 minutes and you should work together.

Let’s see what you learned about Lewis Carroll. (Ask questions)

Slide 3, Clicks 9 - 11  

IV. Now let’s start reading the script of the play.

Home work – найти и прочитать на русском Главу 7 из Алисы в стране чудес.

Lewis Carroll

     The English author Lewis Carroll wrote the children’s classics Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass. These books are beloved for their unusual settings, lively characters, and clever wordplay. His real name was Charles Lutwidge Dodgson.

Carroll was born in Daresbury, England, on January 27, 1832. He was the 3rd child and had 3 brothers and 7 sisters. Even as a child he was talented and enjoyed entertaining his brothers and sisters with stories and games.

    He studied mathematics at Oxford University in England. For most of his life he lived in Oxford while teaching mathematics. He wrote books on mathematics and logic.

     Dodgson was much more than only a mathematician; he was a photographer, writer of books, poet and inventor. He was very interested in new inventions and invented many things himself, for example a tool for writing in the dark. He was fond of theatre and opera.

    Dodgson loved to spend time with children. One day in 1862 he rowed up the Thames River with three young girls. Throughout the day he told the girls tales about a child named Alice. Later he used the tales to write Alice’s Adventures in Wonderland. It was published as a book in 1865. In the story Alice crawls into a rabbit hole and meets all sorts of interesting creatures. Another book about Alice, Through the Looking-Glass, appeared in 1871. Dodgson wrote the books under the name Lewis Carroll. They were very popular.

He died in Guildford, England, on January 14, 1898.

Lewis Carroll

Pen name

Real name

Date of birth

Place of birth

Family

Occupation

Hobby

Books

Date of death

An interesting fact

Lesson 2

Read the script and distribute the roles. Role play.

Ведущий 1. Introduction.

Ведущий 2. Tells about Lewis Carroll.

Декораторы : 1) нарисовать декорации – дерево (вместо яблок блюдца, чашки),

                            афишу;

                        2) реквизиты – часы, шляпа, улыбка кота на палочке, таблички с

                            именами героев.

                           

Д/З – актёры и ведущие учат слова, декораторы готовят реквизит.

Lesson 3

Заучивание и репетиция.

В перерыве посмотреть отрывок мультика/фильма.

Продолжить репетировать.

Выполнение заданий – кроссворд, Who said it?, заполни пропуски.  

Д/З – всё выучить и подготовить.

Lesson 4

1) Контрольная репетиция.

2) Выступление перед второй группой.

2) Рефлексия. Заполняют анкеты.

Act 1

Host of the event 1: Dear classmates, good afternoon and welcome to our play! We’d like to show you a short episode from the book Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll. ____(name), what do you know about Lewis Carroll and his book?

Host of the event 2: Lewis Carroll was an English writer who wrote the children’s books. From his childhood he enjoyed telling funny stories to his sisters and brothers.

     When he grew up Carroll taught Maths at Oxford University. He also liked photography and inventing new things. In his book Alice’s Adventures in Wonderland a little girl Alice crawls into a rabbit hole and meets interesting creatures. The book is very popular all over the world.

Host of the event 1: Let’s introduce these interesting characters.

Host of the event 3: Comes to the Cheshire Cat and tells about it.

The Cheshire Cat always smiles and can play with words. Its body parts can disappear.

 Host of the event 4: The Hatter makes hats. He isn’t very polite and clever.

 Host of the event 5: The March Hare is quite strange. He is always in a hurry.

Host of the event 6: Dormouse always sleeps and speaks little.

Act 2

Host of the event 1: Scene 1 where Alice finds herself at a Mad Tea Party.

Scene 1

     There was a table set out under a tree in front of the house, and the March Hare and the Hatter were having tea at it: a Dormouse was sitting between them, fast asleep, and the other two were using it as a cushion, resting their elbows on it, and talking over its head. Cheshire Cat was looking at them and smiling. The table was a large one, but the four were all crowded together at one corner of it.

Scene 2

Alice comes to them, then comes to Dormouse and says:

- "Very uncomfortable for the Dormouse. But it doesn't mind because it's sleeping."

Scene 3

The Hatter and the March Hare saw Alice and cried: "No room! No room!"

Alice sat down in a large arm chair at one end of the table and said: "There's plenty of room!"

The March Hare said: "It wasn't very civil of you to sit down without being invited".

Alice: "I didn't know it was your table. Many more than three can sit here."

Scene 4

The Hatter comes to Alice, looks at Alice’s hair and says: "Your hair wants cutting."  

Alice: "You should learn not to make personal remarks, it's very rude.”

The Hatter opened his eyes very wide on hearing this and wanted to say something, but

the Cheshire Cat said: "Why is a raven like a writing-desk?"

 Alice claps her hands and says: "I'm glad you've begun asking riddles. I believe I can guess that”.

The March Hare said: "Do you mean that you can find out the answer to it?"

Alice said: "Exactly so".

   Scene 4

Интерактив со зрителями.

Host of the event 3: Чеширский Кот загадал Алисе загадку – Почему ворон похож на письменный стол? Прежде чем наши герои продолжат, хотелось бы услышать ваши варианты отгадки. (Спросить 2 – 4 человека.)

Scene 5

The Cheshire Cat comes to Alice and asks: "Have you guessed the riddle yet?"

 Alice replied: "No, I give it up, what's the answer?"

The Cheshire Cat: "I haven't the slightest idea."

The March Hare:  "Nor I.”

The Hatter pushed Dormouse and asks: “And you?”

Dormouse says: “Nor I.”

Alice sighed and said: "I think you shouldn’t ask the riddles that have no answers."

Scene 5

Every one drinks tea but Alice hasn’t got a cup.

The Hatter said to Alice: “Take some more tea.”

Alice replied in an offended tone: “I’ve had nothing yet, so I can’t take more.”

Dormouse said: “You mean you can’t take less, it’s very easy to take more than nothing.”

Scene 6

The March Hare takes his watch out of his pocket, shakes it, holds it to his ear and looking at it says:

“Two days wrong!” 

Then the March Hare dipped his watch into his cup of tea and looked at it again.

Alice stands up and says: "It's the stupidest tea-party I ever was at in all my life! I'll never go there again!"

Alice goes away and the others change their seats.

Act 3

Host of the event 4:

The end! Thanks for your attention!

Задания

1

                                                                             

4

7

2

8

5

9

3

6

Across:

Down:

3. Lewis Carroll taught it at University

4. someone who makes hats

6. a town in England

8. a celebration of special event

1. one of Carroll’s hobbies

2. a small clock

5. favourite British drink

7. the river in London

9. a type of question that has a clever or funny answer

Who said it?

1. "There's plenty of room!"            3. "Why is a raven like a writing-desk?"

2. "Your hair wants cutting."           4. “Take some more tea.”           5. “Two days wrong!” 

Complete the sentences

1. The March Hare and the Hatter were using Dormouse as a _________.    

2. It wasn’t very ______ to sit down without being ________.

3. It’s very rude to make _______      ________.

4. Alice believes she can guess the _______.

5. The March Hare takes his watch out of his _______.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Alice’s adventures in Wonderland author Lewis Carroll the Hatter the March Hare Dormouse Соня Cheshire Cat Chapter VII A Mad Tea Party

Слайд 2

Цель проекта: ближе познакомиться с жизнью и творчеством английского писателя Результат проекта : постановка/сценка З адачи : 1) кратко изучить биографию Льюиса Кэрролла и историю написания книги; 2) познакомиться с содержанием и сценарием главы 7 – A Mad Tea Party ; 3) распределить роли и задачи; 4) выучить и отрепетировать сценку; 5) представить сценку своим одноклассникам.

Слайд 3

Lewis Carroll Pen name Real name Date of birth Place of birth Family Occupation Hobby Books Date of death An interesting fact Lewis Carroll Charles Lutwidge Dodgson January 27, 1832 Daresbury , England 3 brothers and 7 sisters Mathematician , photographer, writer, poet and inventor theatre and opera Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass January 14, 1898 Lewis Carroll wasn’t his real name. He invented a tool for writing in the dark.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПРОЕКТНОГО МЕТОДА НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

проктный метод на уроках английского языка...

Дифференцированный и индивидуальный подход при использовании проектного метода на уроках английского языка.

данная работа обобщает опыт по использованию индивидуального и дифференцорованного подхода в проектной методтке на уроках английского языка....

Класс: 7 Тема: «Music is great». Основной метод: Технология проектной деятельности на уроках английского языка.

Использование  Технологии проектной деятельности на уроках помогает учителю развить в детях самостоятельность, ответственность, умение адаптироваться к сложившейся ситуации, монологическую и диал...

«Использование элементов технологии деятельностного метода на уроках английского языка: построение процесса обучения на основе учебных ситуаций»

ФГОС вводит новое понятие – учебная ситуация, под которым подразумевается такая особая единица учебного процесса, в которой дети с помощью учителя обнаруживают предмет своего действия, исследуют...