Урок английского языка "My family!" для учащихся 5 классов. УМК "Spotlight 5"
методическая разработка по английскому языку (5 класс)

Портова Алевтина Васильевна

Урок по английскому языку для учащихся 5 классов по ФГОС. УМК "Spotlight 5" Ю. Ваулина, Д. Дули

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл 1._konspkt_uroka._my_family._5_klass.docx34.57 КБ

Предварительный просмотр:

Урок по английскому языку для учащихся 5 классов по ФГОС.

УМК "Spotlight 5" Ю. Ваулина, Д. Дули

Spotlight, Модуль 4

Family ties

Lesson 4a

Тема урока: My family!

Дата: 22.11.2019

Класс: 5

Тип урока: урок усвоения новых знаний.

Цель: формирование коммуникативной компетенции учащихся.
Образовательная цель:
• освоить во всех видах речевой деятельности новые ЛЕ по теме "Семья". Научиться использовать новые ЛЕ в речи, рассказывая  о семье и хобби членов семьи.
• Научиться описывать людей, обмениваться информацией личного характера.

• Освоить формообразование грамматической структуры с глаголом can.
Развивающая цель:
• Развитие языковых, индивидуальных и интеллектуальных способностей учащихся.
• Развитие навыков и умений восприятия англоязычной речи на слух.
• Развивать навыки чтения, аудирования, монологической речи.

Воспитательная цель:
• Воспитывать уважение к семейным отношениям, своей семье; 
• Воспитание культуры общения при работе в парах.
• Воспитание толерантного отношения к иноязычной культуре, интерес к изучаемому языку; 

Практическая цель:

• Научить учащихся составлению монологического высказывания о семье с применением новых ЛЕ.

• Тренировка употребления модального глагола can.

Метапредметные умения: ученик научится сравнивать и делать выводы, описывать людей, отработает коммуникативные навыки работы.

Формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная.
Оснащение урока: доска, компьютер, экран, проектор.
Программное обеспечение: ноутбук, электронная доска, цифровые ресурсы.
Дидактический материал: картинки, карточки-задания, учебник.
Формирование УУД:

Личностные: Способствовать формированию интереса к овладению английским языком

Регулятивные: Учить сравнивать, анализировать и контролировать правильность выполнения заданий

Познавательные: Формировать грамматические навыки. Работать с таблицей, составлять кластер, синквейн.

Коммуникативные: Способствовать формированию готовности к иноязычному общению, воспитанию доброжелательного отношения друг к другу и культуры поведения

Технологии: развитие критического мышления, коммуникативная, здоровьесберегающая, игровая

 

ХОД УРОКА

І. ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ МОМЕНТ

 

 T: Good morning, children! I’m glad to see you.

 P: Good morning, our teacher. We are glad to see you too.

T: How are you?

P: I am fine. Thank you.

T: I’m glad that you are fine. Let’s begin our lesson. What date is it today? What is the day of the week today? Who is absent today?

How are you? How is your family? How is your mother? How is your father?

 

II. ФОРМУЛИРОВАНИЕ ТЕМЫ УРОКА, ПОСТАНОВКА ЦЕЛИ

T: Please, look at the screen and say what we will speak about today? (на доске картина семейного древа)
Students: The topic of our lesson is “Family”.

T: What are we going to do at the lesson?

S: We are going to learn new words on the topic, read texts, do some exercises and answer the questions.

T: You are right, students. We will practice in reading, writing, listening.

ІІI. ОСНОВНАЯ ЧАСТЬ

1. Фонетическая разминка.

Look at the screen. Let’s read an English poem. 

(обучающие слушают диктора и повторяют стихотворение, учитель акцентирует внимание на правильности произношения трудных звуков)

This is daddy,
This is mummy,
This is sister,
This is brother,
This is me, me, me,
And my whole family.

T: What is the main idea of this poem?

Students: This poem is about a family.

2. Речевая разминка

T: Everyone has got a family. I would like to ask some questions about your families.

Have you got a family?

Is your family large or small?

Have you got a father?/ a sister?/ a brother?/a grandmother?

What is your mother’s name?

How old is she?

What is your father/mother?

What’s she like?

What does your sister look like?

 

3. Актуализация опорных знаний

T: The love of a family is life’s greatest happiness.

Любовь семьи - величайшее счастье в жизни.

T: Do you agree with this statement?

Now, tell us:

What is your family like? Share your ideas about your family.

You can see some beginnings of the sentences on the screen. They can help you.

The family is…

My family is important for me because…

We always/often …. together.

S1, S2, …

  

4. Активизация ранее изученной лексики и введение новой лексики по теме урока (с использованием метода «мозгового штурма» (brainstorming), кластера)

 

 a) T: Students, on the screen you can see a circle with a word “Family” in it. Please, draw the same circle in the middle of the sheets of paper. Write a word «Family». Try to remember and add as many words as you can associated with this topic.

Please, work in pairs and make clusters.

Обучающиеся составляют кластеры, работая в парах. Ученики по желанию выходят к доске и записывают слова.

(mother, father, grandfather, grandmother, son, daughter, niece, nephew, aunt, uncle, brother, sister, grandson, granddaughter, cousin, wife, husband)

 

b) T: Now students, listen to the speaker and repeat the words after him.

 

c) T: The next task is to look at the screen and to match the pairs (e.g. father- mother, son-daughter etc.) (на экране все вышеперечисленные слова)

 

d) Отработка изученной лексики на уроке.

T: Look at Ann’s family tree. Complete the sentences.

 

 5. Аудирование. Listen for specific information.

T: Let's move on. We're going to practice in listening. Read sentences 1-6, listen and decide if each statement is true or false.

Check Ss’ answers.

Keys:

1) F 2) T 3) T 4) F 5) T 6) T

 

6. Физкультминутка.

Now we are going to relax. Please, stand up and repeat.

Hands up! Hands down!
Hands on hips! Sit down!
Hands up! To the sides!
Bend left! Bend right!
One, two, three! Hop!
One, two, three! Stop!
Stand still!

 7. Развитие навыков чтения различных типов.

 

T: Now students, open your books on page 56, please.

Here you can see a text. The text is written in a diary.

What is a diary?

S: A diary is a book where we write our notes.

T: But before reading the text we have to learn some new words as we need to describe the members of the family.

Look at the screen and reаd the words after me.

(clever, cool, naughty, caring, funny, kind, friendly, noisy, sweet) 

Т: Thank you. I know you like playing. And now let’s play a little bit. Give the Russian variant of these adjectives. (Игра c мячом. Учитель называет прилагательное, дети должны назвать перевод.)

a) Задача: развитие умения прогнозирования содержания текста (ознакомительное чтение).— Учащиеся отвечают на вопрос, прогнозируя содержание текста. Затем, слушают аудиозапись.

Т: Look at Kate’s diary. Ex. 2, p. 56.

What is the text about?

Ключи: The text is about Kate’s family.

b) ex.1 p.56 

T: Look through the text and answer the questions:

Who is her mother (mum)? (Jane)

Who is her brother? (Tom)

Who is her grandfather (grandpa)? (Ben)

Who is her father (dad)? (David)

Who is her sister? (Emma)

Who is her grandmother (grandma)? (Helen)

c) Please, listen to the text, read the text in paragraphs and find out the details. (Mark the sentences True, False, Doesn’t say)

(развитие техники чтения вслух.) Учащиеся фронтально читают текст по абзацам. Ex.2b p.56

Children, work individually and compare the answers in pairs.

( развитие умений поискового чтения).— Учащиеся читают вопросы и самостоятельно выполняют задание и сравнивают ответы в парах. Проверяем в парах.

Ключи: 1DS, 2 DS, 3 T, 4 F, 5 DS.

8. Выполнение тренировочных упражнений

What did you know about Kate’s family? Fill in the table in pairs and tell about Kate's family. Please, start.

a) Обучающиеся заполняют таблицу.

Name

Age

Can/can’t

Special features

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

b) Read and say. In Kate’s family, who...

...is the youngest family member? (Emma)

...is a pilot? (Her dad, David)

...can make cookies? (Her grandma, Helen)

...likes computer games? (Her brother, Tom)

...can play the guitar? (Her mum, Jane)

...can’t walk yet? (Her little sister, Emma)

...is really funny? (Her grandpa, Ben)

...can speak French? (Her dad, David)

 

c) Обучающиеся рассказывают о членах семьи Кейт.

 

9. Составление синквейнов.

T: Now we try making the cinquain.  (Учитель напоминает правило составления синквейна)

We should make only 5 points:

1. What are we talking about today?

(1word - a noun) Family

2. Give me 2 adjectives characterizing this noun.

(happy, friendly).

3. Give me 3 verbs connected with this word.

(love, help, work)

4. Give me a sentence (only 4 words) describing

this noun. (Family is our life)

5.Give me only 1 word ( a synonym) which will

Complete a cinquain.

Love

 

ІV.ЗАКЛЮЧИТЕЛЬНАЯ ЧАСТЬ УРОКА (Подведение итогов. Домашнее задание. Рефлексия.)

1.   Домашнее задание

T: Students, write down your homework for the next lesson.

  • Write a diary page about your family (ex. 9, p. 57) - на 5 баллов
  • WB, ex.1p. 35. - на 4 балла
  • Write about one member of you family (по образцу из ex.2 p.56) - на 3 балла

 

2.  Выставление оценок.

T: I’d like to thank you for good work at the lesson. Your marks for the lesson are ...  

    

3. Рефлексия

T: Thank you for your work. You were very active today.
Complete the sentences:

The lesson was…

Now, I know…

I want to get more information about…

T: Thank you for the lesson, it's over. Goodbye!

 

 

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

конспект урока английского языка для 9 класса, УМК «Enjoy English»,Unit 1. Families and friends: are we happy together? Section 2. Family and friends? No problem.

Конспект урока:УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классовпод редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой. Unit 1. Families and friends: are we happy together?Section 2. Family and friends? No pro...

План-конспект урока английского языка в 9 классе, УМК «Enjoy English», Unit 1. Families and friends: are we happy together? Section 2. Family and friends? No problem.

Конспект урока: УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классовпод редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой. Unit 1. Families and friends: are we happy together?Section 2. Family and friends? ...

План-конспект урока английского языка в 9 классе, УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классов под редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой, Unit 1. Families and friends: are we happy together? Section 3. Is it easy to live apart from the family?

Конспект урока:УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классовпод редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой. Unit 1. Families and friends: are we happy together?Section 3. Is it easy to live apart f...

План-конспект урока английского языка в 9 классе, УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классов под редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой, Unit 1. Families and friends: are we happy together? Section 3. Is it easy to live apart from the family?

План-конспект урока английского языка в 9 классе, УМК «Enjoy English» для учащихся 9 классов под редакцией М.З. Биболетовой, Н.Н. Трубаневой, Unit 1. Families and friends: are we happy together? Secti...

план-конспект урока английского языка "Family Relations"

Предлагается план урока с мультимедийной презентацией и приложениями....

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ УЧАЩИХСЯ 5 КЛАССА НА ТЕМУ «GETTING WELL WITH THE FAMILY»

Разработка урока английского языка для 5 класса в ввиде технологической карты....

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ ЗАДАНИЙ НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА: ПРЕИМУЩЕСТВА ДЛЯ УЧАЩИХСЯ И УЧИТЕЛЯ

В статье рассмотрены основные виды коммуникативных заданий, преимущества каждого вида и положительное влияние заданий на развитие устной речи и повышение уровня мотивации учащихся к изучению английско...