Технологическая карта урока английского языка в 9 классе по теме "Science and Technology"
методическая разработка по английскому языку (9 класс)
УМК: “Rainbow English “ 9 класс. Авторы: О.В. Афанасьева, И.В.Михеева, К.М. Баранова.
Тема урока: “Science and technology”.
Тип урока: Урок систематизации и обобщения знаний по теме: «Наука и техника».
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
Технологическая карта урока | 27.25 КБ |
Предварительный просмотр:
Технологическая карта урока
Ф.И.О. учителя: Базарова Г.Б.
Класс: 9
УМК: “Rainbow English “ 9 класс. Авторы: О.В. Афанасьева, И.В.Михеева, К.М. Баранова.
Тема урока: “Science and technology”.
Тип урока: Урок систематизации и обобщения знаний по теме: «Наука и техника».
Цели и задачи:
Обучающие: совершенствовать лексико-грамматические навыки по теме; способствовать применению полученных знаний при выполнении заданий ОГЭ; развивать речевое умение (монологическая речь, аудирование).
Развивающие: развивать память, мышление, внимание; развивать умения переносить сформированные навыки в новую ситуацию.
Воспитательные: совершенствовать умения работы в группах, парах; развивать умения уважительного речевого взаимодействия, культуры речи.
Оборудование урока: раздаточный материал, презентация, интерактивная доска, доска, учебник.
Планируемые результаты:
Личностные: формирование навыков самостоятельного поиска и сохранения необходимой информации; формирование культуры поведения.
Метапредметные: формирование организации целеполагания, планирования, анализа, рефлексии учебной деятельности; формирование мотивации к изучению иностранного языка.
Предметные: активизация во всех видах речевой деятельности; употребление лексики по теме; закрепление знаний лексико-грамматического материала (задания ОГЭ «Лексика и грамматика»); научатся понимать на слух речь учителя и одноклассников.
Технологии, применяемые на уроке:
мультимедийные: аудиозаписи, презентация;
сотрудничество: работа в группах;
здоровьесберегающие: смена видов деятельности.
Этап урока | Деятельность учителя | Деятельность ученика | Техническое обеспечение, УУД |
1.Мотивация к учебной деятельности. Цель: погружение в языковую среду | 1.Вводит в атмосферу иноязычной деятельности. “Good morning boys and girls! Nice to see you! How are you? | 1Настраиваются на работу. -Good morning teacher! Nice to see you too. We are fine, thank you. | Умение слушать и слышать. Выражение настроения. |
2.Формулирование темы урока, постановка цели. | 2. Подводит учащихся к открытию темы. Look at the board. There are 3 sentences but one of them is not completed. Read them and complete the last one. 1. The Medieval time is famous for inquisition and conquest. 2. The Renaissance is famous for its “golden” age of art. 3. The 20th century is famous for… well done. As you know we have been discussing the problems of science and technology at our lessons and today you’ll have to show your knowledge at our lesson. Some people believe that technology will save the world and make it better, others think that technology will destroy our society. Answer the following questions: 1. What does science study? 2. What is technology? 3. What periods in the history of technology do you know? 4. How has the human society changed thanks to the achievements in technology? | 2.Называют тему и цели урока. - developing science and technology. - we will speak about the science, the technology.
| Slide 1 Прогнозирование. Умение отвечать на вопросы. |
3.Речевая разминка. Повторение лексического материала. | 3. Say it in English. 1. Производство энергии 2. эпоха Возрождения 3. благодаря науке и технике 4. судостроение и черная металлургия 5. транспорт, связь и использование энергии 6. оружие массового уничтожения 7.преимущества высоких технологий |
| Slide 2 Активизация лексического запаса |
4.Применение приобретенных знаний по теме. | 4. Match the picture with the description. 1. It is an instrument used to collect light from an object, to bring the light to a focus and produce an image. 2. It is a device that generates “well-organized” light. Nowadays these devices are widely used in different ways, among which is medicine. 3. This is a mechanical, electrical device that measures the passage of time. It must be carefully regulated to make them run accurately. 4. This device is based on a microprocessor, a small chip that performs the operation of a central processing unit. Modern models have memories in the megabyte to gigabyte which is a great improvement. 5. The appearance of this device changed the way of life of many people, who changed their habits forever in favor of interesting and exciting programs. 6. It is a really impressive invention. The greatness of it implies the ability to prolong life of many products in cold environment. | 4.Ребята читают описание прибора и сопоставляют с картинкой. 1- the optical telescope 2- the laser 3- a clock 4- the computer 5- the television 6- the refrigerator | Умение применять изученный материал. Slide 3 |
5. Развитие навыков монологической речи. Контроль домашнего задания. Совершенствование навыков устной речи при выполнении заданий ОГЭ. (Задание 3, раздел «Говорение») | 5. You had to prepare some talks on such topics: “The influence of modern technologies on our life”.” The era of computers”. “ The mobile phones” Релаксация. Let’s have a rest and play a game “What do I mean?” Try to guess what invention I am going to speak about.” It’s very popular with people of all ages. We use it when we want to have a rest. We can get all information about what happens all over the world. We can see a lot of different programs on it.” | 5. Ребята рассказывают небольшие сообщения по заданным темам A television | Презентации учащихся. Активизация навыков монологического высказывания |
6. Совершенствование грамматических и лексических навыков при выполнении заданий ОГЭ. Раздел «Лексика и Грамматика». | 6. I’ll give some handouts with the exercises. The first task is to put the verbs into the right form. Помните, что текст в этом задании - повествование и глаголы должны стоять в одном из прошедших времен. Если после пропуска стоит предлог “by”, глагол нужно ставить в пассивном залоге. Если в предложении есть сказуемое, глагол ставим в неопределенной форме или образуем причастие. Let’s do it. (Appendix 1) The second task. Use the derivatives of the words on the right to complete the text. Помните, что надо обращать внимание на то, что стоит перед и после пропуска, чтобы определить в какую часть речи нужно преобразовать слово. От существительного образуем прилагательное, от глагола существительное. Суффиксы, при помощи которых вы сможете преобразовать ту или иную часть речи. -ing, -tion, -ist, -ous, -al. (Appendix 2). | 1-was not invented 2-leading 3-began 4-named 5-was found 6-led 7-to make 8-was 9-came 10-was accomplished
| Slide4 Умение применять полученные знания при выполнении заданий ОГЭ. Slide 5 |
7.Аудирование. | 7. Let’s pass to the listening. Listen and match the names of the speakers with the names of the devices they are describing. There is one name of a device you don’t have to use.(Ex. 1 p.54) | 7. Прослушивают, затем сопоставляют имена говорящих с названиями приспособлений. 1. Katy-d, 2. Alex-e, 3. Don-c 4. Patricia- g, 5. John-a, 6.Emma-b. Extra- f. | Slide 6 Умение слушать и слышать. |
8.Применение приобретенных знаний. Работа в группах. | 8. Let’s work in groups. I’m going to hand out the cards. Each group has its own task. You’ll have 2 minutes to do the task. 1gr.- Make up the names of these devices. 2 gr.- divide the names of tools and devices into the categories. 3 gr.- match the sciences with technologies. 4 gr.- say whose invention or discovery it is. (Appendix 3) | 8. Делятся на группы и выполняют задания. 1gr.-microwave, dishwasher, food mixer, hairdryer, notebook, coffee maker, earphones, washing machine. 2 gr.- tools we use in the garden: spade, rake, hoe, knife. In the factory: hammer, axe, a pair of tongs, saw. At home: dishwasher, vacuum cleaner, cooker, microwave, iron, kettle. 3 gr.- electronics-making microchips, biology- cloning, chemistry- making new materials, ballistics- making guns, optics- using microscopes and telescopes, linguistics- language teaching and learning, agronomy- farming. 4 gr. Isaak Newton- law of gravity, Alexander Bell- radio, Marie Curie- radium, Dmitry Mendeleev- table of chemical elements, Ivan Pavlov- conditional reflexes, Alexander Bell- telephone, Wilhelm Konrad Roentgen- X-ray, John Logie Baird- television. | Slides 7-10 Умение работать в группе, высказывая своё мнение, выслушивая мнение других. Умение применять изученный материал по теме. |
9.Совершенствование навыков чтения при выполнении заданий ОГЭ. Раздел «Чтение». | 9. Let’s work with the text. Open your books at page 24, exercise 7. You read the text and match its paragraphs with the titles. There is one title you don’t have to use. | 9. Читают текст и соотносят абзацы с заголовками. | Активизация навыков чтения. |
10. Итог урока | 10. In conclusion, I want you to tell the advantages and disadvantages of technology. | 10. Называют «Преимущества и недостатки технологии». Advantages. 1. Life becomes easy and comfortable. 2. Man has become advanced by using various new technology. 3. Technology helps us to communicate easier with other people. 4. It helps our job can be done faster. 5. It helps us to organize our daily activities. 6. It helps us to know and understand other culture and society better. 7. It can cure our diseases. Disadvantages. 1. Technology destroys our simple and healthy life. 2. It has led to creating weapons of mass destruction. 3. Air, water, soil pollution is damaging the environment. 4. The great intensity of human life leads to stresses. 5. As technology develops we forget our traditional style of living. 6. It gives opportunities to the terrorists to make crime like bombing. 7. We’ll be too depend on it. When technology fails, we are helpless. | Slides 11-12 Умение высказывать свое мнение, выслушивая мнения других. Умение применять полученные знания по теме. |
11. Рефлексия учебной деятельности на уроке | 11. Dear friends! I’d like to thank you for your work! Let’s sum up our lesson. Express your opinion about the lesson using: - Now I know… - Now I can… -I don’t know… -It was interesting… -it was boring… -I want to know more… Your home task is to do Ex.12 p.31. - I hope you’ve learned much and will use your knowledge of English in the future. Your marks for the lesson are… Our lesson is over. You can be free. | 11.Анализируют результаты урока, выбрав предложенный вариант фразы. - Now I know the history of technology. - Now I can use the words on the topic in the sentences. - It was interesting to work in groups. - Now I know more information about sciences and technologies. - It was interesting to guess a riddle. - I want to know more about new modern technologies. - Now I know the advantages and disadvantages of the modern technology. - It was interesting to match pictures with their descriptions. - Now I can use much more words on the topic. Записывают домашнее задание. | Slide 13 Умение высказывать свое мнение, выслушивая мнения других. Умение анализировать личные достижения. Осуществлять самоконтроль. |
Appendix 1
Who Invented Television?
Television, as you know, is a rather complicated process.
Whenever such a process is developed, you can be sure a great many
people had a hand in it. So television (1) was not invented by one invent
man. The chain of events (2) __________ to television (3) _________ lead, begin
in 1817. Then a Swedish chemist (4) _____________ John Berzelius name
discovered the chemical element “selenium”. Later it (5) __________ find
that there existed such a phenomenon as “photoelectricity”. In 1875
this discovery (6)___________ a US inventor G.R. Carey, (7)______ lead, make
the first crude television system. The next step (8) _______________ be
the invention of the “scanning disk” in 1884.
In 1923 (9) ____________ the first practical transmission of pictures come
over wires, and this (10)________________ by Baird in England and accomplish
Jenkins in the USA.
Appendix 2
The Robots Are Coming.
- Intelligent robots have long captured our (2) _______________. Intelligence, imagine
They have become part of popular culture. You can see robots in
many films and you can hear and see a (3) ____________________ warn
between the lines. Robots are (4) _____________________, they danger
can become (5) ________________ killers. (6) ________________s emotion, Science
say the first steps to get domestic robots which will one day be
carrying out all our (7) ________________ household chores have bore
been made. But will robots ever be capable of than this? Could
machines ever have emotions?
Appendix 3
1 group. Make up and write the names of these devices. 2 group. Match the sciences with technologies.
micro mixer electronics making new materials
dish phone biology using telescopes, microscopes
food maker chemistry measuring land
hair washer ballistics making microchips
note wave optics farming
coffee book linguistics cloning
ear machine agronomy language teaching, learning
washing dryer geometry making guns
3 group. Divide the names of tools and devices into the 4 group. Say whose invention or discovery
it is.
categories: tools we use in the garden; in the factory; Isaak Newton, Alexander Popov,
at home. Dmitry Mendeleev, Ivan Pavlov,
Knife, axe, vacuum cleaner, hammer, cooker, spade, Alexander Bell, John Logie Baird,
kettle, saw, coffee maker, a pair of tongs, rake, Wilhelm Konrad Roentgen.
iron, hoe, microwave, dishwasher. Table of chemical elements, X-ray,
television, radio, law of gravity,
conditional reflexes, telephone.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Пример технологической карты урока английского языка 6 класс тема "Британские праздники" ФГОС УМК "Английский в фокусе"
Пример технологической карты урока английского языка 6 класс тема "Британские праздники" ФГОС УМК "Английский в фокусе"....
Технологическая карта урока английского языкав 5 классе по теме "Путешествие по России" по учебнику "Rainbow English" 5 класс
Технологическая карта открытого урока по английскому языку в 5 классе по теме "Путешествие по России" учебник "Rainbow English"...
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «Free time»/ Модуль 3 урок 1
Цель урока: Активизация лексики по теме «Свободное время»...
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «Free time». Модуль 3 урок 2
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «Free time». Модуль 3 урок 2...
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «Present Simple – in interrogative sentences». Модуль 3 урок 3
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «Present Simple – in interrogative sentences». Модуль 3 урок 3...
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «ICT». Модуль 3 урок 5
Технологическая карта урока английского языка 6 класс «ICT». Модуль 3 урок 5...
Технологическая карта урока английского языка, 2 класс, УМК "Звёздный английский"
Технологическая карта урока английского языка, 2 класс, УМК "Звёздный английский"...