Урок "Роль семьи в жизни людей"
план-конспект урока по английскому языку

Смородникова Зоя Анатольевна

Конспект урока

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Роль семьи в жизни людей20.35 КБ

Предварительный просмотр:

Обобщающий урок-проект по теме «Роль семьи в жизни человека» с использованием ИКТ на уроках английского языка.

Учитель: Смородникова З.А.

Предмет, класс: английский язык, 10 класс.

Тема учебного занятия: «Семейные дела»

Форма занятия: урок закрепление с применением ИКТ.

Проектная деятельность на данном уроке.

Тема урока «Роль семьи в жизни людей»

Тип урока: урок проект с использованием ИКТ

Цель урока: систематизировать знания учащихся по теме.

Задачи урока:

Образовательные:

- практиковать учащихся в чтении и умении извлекать определенную информацию при чтении;

- формировать умение оценивать собственные возможности и наклонности;

- обеспечить работу по автоматизации и коррекции произносительных навыков.

Развивающие:

- развивать умение понимать на слух информацию, содержащуюся в аудиотекстах, и выражать свое понимание в требуемой форме;

- развивать умение высказываться в соответствии с предложенной ситуацией.

Воспитательные:

- воспитывать чувство любви и уважения к семье, родителям; умение избегать конфликтных ситуаций.

Ход урока

  1. Организационный момент. Обсуждение цели и задач урока. Сообщение плана работы на уроке.

- Good morning, students. Good morning our guests. I am glad to see you. Today we have a lesson project. Our theme is “The role of family in people’s life”. The plan of our lesson (использование слайда).

- Children, how do you think: What is the issue of our project?

What are the tasks of our project? (Учащиеся называют цель и задачи проекта)

- Now, let us start our lesson with a poem “What is a Family? ».

2. Фонетическая зарядка (использование слайда)

What is a family?
Who is a family?
One and another makes two is a family.
Baby and father, and mother: a family.
Parents and sister, and brother: a family.
All kinds of people can make up a family.
All kinds of mixtures can make up a family.

What is a family?
Who is a family?
The children that lived in a shoe is a family!
A pair like Kanga and Roo is a family!
A calf and cow that go moo is a family!
All kinds of creatures can make up a family.
All kinds of numbers can make up a family.
All of your family plus you is a family!

All kinds of numbers can make up a family.
All of your family plus you is a family!

Учащиеся читают стихотворение.

- Your home task was to write a poetic translation to this poem. Let us listen to your translation.

3. Речевая зарядка

- Do you have a family?

- Is your family large or small?

- Do you have sisters or brothers?

- Do you like your family?

- What is a family?

Учащиеся отвечают на вопросы и дают определение слову «Семья»

- Now, look at the screen. Read, translate and remember. (Использование слайда)

A family is a group of people who, in most cases, live together. Family life is more private and intimate than public life. They share their money and food and are supposed to take care of one another. In many cultures, the members of a family have the same or a similar surname.

4. Обучение основным коммуникативным умениям

Обучение аудированию (Приложение 1)

- The following question of our lesson is Family conflicts (использование слайда)

- Do you have conflicts in your family?

- How often do you have conflicts with your sister or brother?

- How can we avoid conflict?

После ответов на вопросы дети прослушивают запись и выполняют задания на листах.

5. Физкультминутка

6. Обучение чтению

- The next part of our lesson: “What makes a family happy?”

There are different recommendations for those who want to be happy. Read some of them and translate. (учащиеся читают, где необходимо пользуются словарем и переводят)

- Do you agree with?

- Would you like to add anything?

7. Презентации детей (рассказ о своей семье)

8. Итоги урока

- Today, we have reviewed the theme: “The role of Family in Peoples life”. You worked well. It was so interesting. In addition, what do you think of our lesson? I prepared some sheets of paper; try to analyze your work. Thank you for the lesson.

Приложение1

Текст для аудирования

Why our kids just get along? Why must they always fight? Parents get tired of bickering, teasing, and competing. They cannot understand why their children comp live each other a long and just be their friends. Who needs it – parents ask. The answer is the children do. Fighting is not a sign of children not getting along. It is how they get along. Using conflict to test their power, establish differences and then elate emotions. Children compete for dominants, parental attention, parental support and household resources. Who gets what? Who does what? Who goes first? Who gets most? Who is right? Who is best? When we are children, our brothers and sisters are our first friends and first enemies.  The effect of sibling relationships in childhood can last a lifetime. Many experts say that the relationship among brothers and sisters explain the great deal about family life. Especially today, when brothers and sisters often spend more time with one another than with their parents. Studies have shown that sibling relationships between sisters, sister pairs and brother, brother pairs are different. Sister pairs are the closest, brothers are the most competitive. Sisters are usually supportive of each other; they are more talkative, frank and better at expressing themselves and sharing their feelings. On the other hand, brothers are usually more competitive with each other. The major acception to his is identical twins for whom similarity creates an unusual intimacy. The more alike they are, the close are they feel; the close they are feel, the more alike they want to become. We can feel incomplete in absence from each other; we can have unspoken means of knowing what is going on in each other. And they may even construct a secret language between them that no one else understands. Experts agree that, the relationship among siblings is influenced by many factors. For example, studies have shown that both brothers and sisters become more competitive and aggressive when their parents treat them even a little bit differently from one another. But parental treatment is not the only factor. Genetics, gender, life events, people and experiences outside the family all shape the life siblings.

Задание для учащихся по аудированию

Listen to the text «Sibling conflict” and decide whether these statements are true (T) or false (F)

  1. Parents get tired of bickering, teasing and competing.
  2. They can understand why their children comp live each other a long and just be their friends.
  3. Fighting is a sign of children not getting along.
  4. Children compete for dominants, parental attention and parental support.
  5. Our brothers and sisters are our first friends and first enemies.
  6. Sister pairs are the most competitive.
  7. Brothers are the most closest.
  8. The relationship among siblings is influenced by many factors.

  Translate words and word combinations

  1. sibling conflict
  2. fighting
  3. dominants, parental attention and parental support
  4. relationships
  5. talkative, competitive
  6. to share feelings


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка родительского собрания "Законы жизни семьи, законы жизни класса"

Форма проведения: родительский тренинг – выведение формулы родительской педагогики....

Интегрированное занятие «МОЯ СЕМЬЯ» старшая группа Цель: способствовать формированию у детей старшего дошкольного возраста представления о семье как о людях, которые живут вместе, любят друг друга, заботятся друг о друге. Образовательные задачи: расширя

Интегрированное занятие «МОЯ СЕМЬЯ»старшая группа Цель: способствовать формированию у детей старшего дошкольного возраста представления о семье как о людях, которые живут вместе, любят друг друга...

Влияние адаптивной физической культуры и спорта на эффективность социализации личности детей и молодых людей с ограниченными возможностями здоровья и достижение ими адекватного социального ста-туса. Повышение качества жизни людей с ограничениями жизнедеят

Адаптивная физическая культура рассматривается как часть общей культуры, подсистема физической культуры, одна из сфер социальной деятельности, направленная на удовлетворение потребности лиц с ограниче...

Семья. Значение семьи в жизни человека

Какое же значение семья имеет в жизни человека?Для человека семья – это …и трудовой коллектив,и моральная опора,и высшие человеческие привязанности (любовь, дружба),и пространство для отд...

Семья. Значение семьи в жизни человека

Семья – это то, что мы делим на всех,Всем понемножку: и слёзы, и смех,Семья – это то, что с тобою всегда.Пусть мчатся секунды, недели, года,Но стены родные, отчий твой дом –Сердце на...

Сценарий ролевой игры "Семь мудрецов или семь правил высокоэффективных людей"

Ролевая игра предназначена для учащихся любого возраста....