Методические рекомендации для проведения практических (лабораторных) работ по ОДБ.03 Английский язык
методическая разработка по английскому языку

Виссарионова Виктория Валерьевна
Методические рекомендации по проведению практических занятий предназначены для обучающихся образовательной программы подготовки специалистов среднего звена по специальности 08.02.04 Водоснабжение и водоотведение. Целью методических рекомендаций является определение содержания, формы и порядка проведения практических занятий по учебной дисциплине, а также требований к результатам работы. Проведение практических занятий направлено на обобщение, систематизацию, углубление, закрепление теоретических знаний, практических (профессиональных) умений, необходимых в последующей учебной и профессиональной деятельности.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Санкт-Петербургское государственное бюджетное профессиональное образовательное учреждение «Колледж Водных ресурсов»

(СПб. ГБПОУ «Колледж Водных ресурсов»)

УТВЕРЖДАЮ

Директор колледжа

_____________В.Е. Андреев

« ____» ___________ 201__

        

Методические рекомендации

для проведения практических (лабораторных) работ по

ОДБ.03 Английский язык

основной профессиональной образовательной программы (ОПОП)

по специальности

08.02.04 Водоснабжение и водоотведение .

__________________________________

                                             Санкт-Петербург 2021

Содержание

Содержание документа

страница

Введение

1.

Общие методические указания по выполнению практических работ.

2.

Требования к знаниям и умениям при выполнении практических (лабораторных) работ.

3.

Правила выполнения практических работ

4.

Перечень практических работ по темам.

5.

Содержание практических работ

ВВЕДЕНИЕ

Методические рекомендации по проведению практических занятий  предназначены для обучающихся образовательной программы подготовки специалистов среднего звена по специальности 08.02.04 Водоснабжение и водоотведение.

Целью методических рекомендаций является определение содержания, формы и порядка проведения практических занятий по учебной дисциплине, а также требований к результатам работы.

Проведение практических занятий направлено на обобщение, систематизацию, углубление, закрепление теоретических знаний, практических (профессиональных) умений, необходимых в последующей учебной и профессиональной деятельности.  

  1. Общие рекомендации к выполнению практических  работ

1.1 Подготовка к практической работе

Для выполнения практических работ, необходимо руководствоваться следующими положениями:

 1. Каждый обучающийся должен знать правила по технике безопасности при работе в кабинете иностранного языка.

2.Внимательно ознакомиться с описанием соответствующей практической работы и установить, в чем состоит основная цель и задача этой работы.

3. По лекционному курсу или краткому изложению учебного материала в методических рекомендациях изучить теоретическую часть, относящуюся к данной работе.

1.2 Выполнение практических работ

Успешное выполнение практических работ может быть достигнуто в том случае, если обучаемый представляет себе цель выполнения практической  работы. Поэтому важным условием является тщательная подготовка к работе.

Приступая к выполнению практической работы, Вы должны внимательно прочитать цель и задачи занятия, ознакомиться с требованиями к уровню Вашей подготовки в соответствии с федеральными государственными образовательными стандартами общего образования, кратким теоретическим материалам по теме практической работы, ответить на вопросы для закрепления теоретического материала.

        Наличие положительной оценки по практическим работам необходимо для получения дифференцированного зачета по дисциплине, поэтому в случае отсутствия на уроке по любой причине или получения неудовлетворительной оценки за практическую работу Вы должны найти время для ее выполнения или пересдачи.

Внимание! Если в процессе подготовки к практическим работам или при решении задач у Вас возникают вопросы, разрешить которые самостоятельно не удается, необходимо обратиться к преподавателю для получения разъяснений или указаний в дни проведения дополнительных занятий.

        Время проведения дополнительных занятий можно узнать у преподавателя.

1.3 Оформление практических работ

Оформление практических работ является важнейшим этапом выполнения. Образец оформления отчета, по практической работе:

Дата:

Дисциплина:

Тема работы:

Цель работы:

Оборудование:

Выполнил: студент группы № ______                     ____________ (ФИО)

Оценка: _____________ подпись преподавателя _______________

Отчет по практической работе №

2. Требования к знаниям и умениям при выполнении практических   работ.

В результате выполнения лабораторной работы обучающийся

должны уметь:

1 общаться (устно и письменно) на иностранном языке на профессиональные и                   повседневные темы

2 переводить (со словарем) иностранные тексты профессиональной направленности

3 самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;

должны знать:

1 лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов

профессиональной направленности

3.Правила выполнения практических работ

При выполнении практических занятий  необходимо:

  1. ознакомиться с темой, целью самостоятельной работы, порядком ее выполнения;
  2. выполнить работу согласно заданию;
  3. выполненные задания оформить в соответствии с требованиями к выполнению и оформлению заданий, указанных в методических рекомендациях;
  4. представить материал выполненного задания в срок, установленным преподавателем.

4. Критерии оценки работы.

Критериями оценки практических занятий  являются:

  • уровень освоения  учебного материала;
  • уровень умения  использовать теоретические знания при выполнении практических задач;
  • уровень умения активно использовать электронные образовательные ресурсы, находить требующуюся информацию, изучать ее и применять на практике;
  • обоснованность и четкость изложения материала;
  • оформление материала в соответствии с требованиями, указанными преподавателем в настоящих методических рекомендациях.

Каждый вид работы оценивается по пяти бальной шкале:

«5» (отлично) - за глубокое и полное овладение содержанием учебного материала, в котором обучающийся свободно и уверенно ориентируется; за умение практически применять теоретические знания, высказывать и обосновывать свои суждения; представленный материал выполнен аккуратно, с соблюдением структуры оригинала.

 «4» (хорошо) - если обучающийся полно освоил учебный материал, владеет научно-понятийным аппаратом, ориентируется в изученном материале, осознанно применяет теоретические знания на практике, грамотно излагает ответ, но содержание и форма ответа имеют отдельные неточности; представленный материал выполнен аккуратно, с соблюдением структуры оригинала.

«3» (удовлетворительно) - если обучающийся обнаруживает знание и понимание основных положений учебного материала, но излагает его неполно, непоследовательно, допускает неточности, в применении теоретических знаний при ответе на практико-ориентированные вопросы; не умеет доказательно обосновать собственные суждения.

«2» (неудовлетворительно) - если обучающийся имеет разрозненные, бессистемные знания, допускает ошибки в определении базовых понятий, искажает их смысл; не может практически применять теоретические знания.

Каждая самостоятельная работа оценивается в соответствии с критериями оценивания в целом или по отдельно взятым видам работ.

 4. Перечень практических работ по темам.

№ п/п

Наименование работы

Кол.часов

1

Знакомство

2

Семья

3

Распорядок дня

4

Спорт

5

Хобби

6

Еда

7

Великобритания

8

Россия

9

Экология

10

Путешествие

итого

     

Лист контроля выполнения практических работ

Группа №___

Фамилия, имя, отчество ______________________________________

Название

практической  работы

Дата

выполнения

Оценка

Подпись

План

  1. Прочитать текст и найти эквиваленты к выражениям и словам.
  2. Составить вопросы по тексту
  3. Согласиться ,не согласиться с предложениями по тексту.
  4. Выучить новые слова и выражения.

Тема 1. Знакомство

Практическое занятие № 1 

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Внешность». Речевые упражнения по теме «внешность». Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме «характер».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание1. Прочитайте и переводите текст.

As you know people from different countries do not look the same. For example, people from countries such as Denmark, Norway and Sweden are usually tall. They have fair hair, blue eyes and a pale complexion.

Most people in Mediterranean countries such as Italy, Spain and Greece are rather short. They have usually got black or dark brown wavy hair, brown eyes and light brown skin.

Most people from central and southern parts of Africa have got black curly hair and very dark skin. They have also got dark brown eyes, full lips and a wide, flattish nose.

People from Arab countries such as Saudi Arabia, Iraq and Libya have usually got dark hair and dark brown eyes. They have also got dark skin.

The northern Chinese are quite short, with thick black hair and dark, slanting eyes. They have got a small nose and a yellowish complexion. Those who live in hot countries wear light clothes like shorts, T-shirts and slippers. People from northern countries such as Canada, Russia and Finland wear too much clothes in winter – coats, hats, scarves, winter boots and other warm things.

In my opinion character does not depend on appearance. So, a very beautiful girl can be angry, nervous person who hates everybody and everything. But an ugly plump person can be really nice and friendly. It can be a good friend, who can always help you. So I advice everybody not to judge people by their appearance.  

Тема 2. Семья

Практическое занятие № 2

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Семья».  Речевые упражнения по теме «Семья».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Семья».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание2.. Прочитайте и переводите текст  

My family is rather big. It consists of mother, father, little brother, grandparents, uncle, 3 aunts and 4 male cousins and me. Even if my parents, my brother and I live separately, we often visit my grandparents and get together with the whole family on holidays.

My mother is 43 and she works in a restaurant. Her work takes a lot of time, but she is satisfied with it, anyway. My father is 45 and he is an entrepreneur. He has been working in the furniture industry for more than 20 years. My sibling is only 10 years old and he goes to school. He is good at maths and English.

My family is very united. We are on good terms and trust each other. We like hosting friends and they come to visit us very gladly. My mother and I usually cook something special. I am good at baking, that’s why I like treating our guests with excuisite desserts and cakes.

My grandparents are calm and caring. My grandfather is an honoured surgeon in the country. He is 70 but he still works a lot and operates almost every day. My grandmother used to be a teacher at school and also a professor of English. My grandparents play a significant role in my education and life. My family is highly important to me. My parents and grandparents planted a love of learning to me. They taught me good manners, correct impression of what a family is, which qualities any person should have. To my mind, family plays one of the main roles in everyone’s life. Family lays the groundwork for personality.

Relationship between parents and children

Everyone says that youth is probably the best time of our life. Being young means love, friendship and romance, new discoveries and so on. But we must know that for teenagers it is the most difficult time. That`s why parents must help their children solve youth problems. It can really help construct good relationship between parents and children.

But in our modern life there is often a lack of communication between parents and their children. Lack of the love and attention to children can make them unhappy.

As for me, I get on very well with my parents. Whenever I have problems with my friends or with my schoolwork, I know they are always there to listen and give advice. They have taught me a lot. They have got a lot of experience and they have always happy to share their knowledge with me. But sometimes my Mum and Dad seem to think I`m still a kid. When I go out with friends, I always have to be back home by ten o`clock and they call me on my mobile to check where I am. I have to ask permission for almost everything I do. It doesn`t seem fair sometimes but I anyway love my parents very much and I think they are the kindest in the whole world.

In conclusion, the ability to solve or avoid family problems depends on children and parents. If the relationship between parents and children is based on love, mutual respect, and kindness, the family will be happy.

3. Give Russian equivalents of the following words and word combinations:Being young means, solve youth problems, a lack of communication, attention to children, get on with smb, advice, to have got a lot of experience, to share knowledge, avoid problems.

. Use the words and word combinations of exercise 3 in the sentences of your own.

 Give English equivalents of the following words and word combinations:

молодежь, дружба, подросток, взаимоотношения между родителями и детьми, современная жизнь, разрешение, умение, зависеть, взаимоуважение, доброта.

 Agree or disagree:

  1. Youth is probably the best time of our life.
  2. For teenagers it is the most difficult time.
  3. Parents mustn’t help their children solve youth problems.
  4. There is often a lack of communication between parents and their children.
  5. Teenagers don’t get on well with their parents.
  6. Parents must check their children all time.
  7. The ability to solve or avoid family problems depends on children and parents.

Тема 3. Распорядок дня

Практическое занятие № 3

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Мой день».  Речевые упражнения по теме «Мой день».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Мой день».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.

Задание 3. Read and translate the text. Tell about your Days off

My Days off

I go to school five days a week, so I have two days off — Saturday and Sunday (I'm lucky, because some other pupils have the only one day off). During the week I am very busy, so I like to have a rest on weekend.

I am not an early riser and it is a rare Saturday or Sunday when I get up before 9 o'clock. I enjoy staying in bed, when I don't have to hurry anywhere.

We have late breakfast at 10 and watch TV. Usually we have something tasty: meat salad, fried potatoes, chicken, cake or pie

If the weather is fine, I usually do not stay indoors, I and my dog go outside. Often we go to the park and play there. If the weather is rainy and gloomy, I stay at home and watch TV, listen to the music, read, the books. After dinner we go visit our grandparents or relatives, or just simply take a nap. Sometimes when my friends call me we go roller — blading near the Opera theatre. I like roller — blading very much, I think it is a lot of fun.

In the evenings I like to watch video and music programs. There is a big armchair in my room right beside the lamp with blue shade. If it is cold I like to sit there with cup of coffee and read. 
Sometimes I do something special on weekends: go to an art exhibition, to the theatre, to the concert. 
I always go to bed late on Sundays, and Monday morning is the nastiest thing through all the week. I like weekends very much, because I can rest and gain some energy for the next week.

 My Daily Routine. Learn the Vocabulary.

I get up-

I take a shower-

I get dressed-

I have breakfast-

I go to work-

I start work at….-

I have lunch-

I finish work-

I arrive home-

I have dinner-

I watch TV-

I go to bed-

Тема 4. Спорт.

Практическое занятие № 4

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Здоровый образ жизни».  Речевые упражнения по теме «Здоровый образ жизни».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Здоровый образ жизни».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.

Задание 4. Read and translate the text

Healthy Way of Life

Today we are going to discuss the problems of the healthy way of life and its advantages.

Before speaking on health problems I'd like to tell you some words about the health services (1) in Russia.

The public health services in Russia embrace (2) the entire population and are financed by the state budget. The private medical services are steadily expanding (3) and constitute (4) a certain part in medicine in Russia. Unfortunately (5), because of economic problems in Russia the government can't afford (6) to make medicine a major item (7) in the state budget. The network of polyclinics, hospitals and dispensaries are not funding (8) enough to modernize the equipment (9) and develop the medical knowledge. But in spite of this there are a lot of talented and highly educated doctors who are devoted to their work and people.

Main emphasis (10) in Russia is laid on prevention (11) or prophylactics. The saying has it that 'an ounce (12) of prevention is worth a pound (13) of cure (14).

There are a lot of problems in Russia but nevertheless medicine is advancing (15) further (16) and is successfully combatting (17) cancer (18), the disease (19) that takes a lot of human lives.

A lot of diseases are preventable (20) through the healthy way of life. A primary public health goal is to educate the general public about how to prevent a lot of diseases. Public health campaigns teach people about the healthy way of life — the value (21) of avoiding (22) smoking, avoiding foods high in (23) cholesterol and fat (24), having a certain amount (25) of exercise and maintaining (26) a healthy body weight (27).

Is there anything more important than health? I rather doubt it. If your body suffers (28) from any disorder (29) your mind suffers with the body, too. You can't be good either at work or at studies. Aches (30) and pains lead to irritation, nervous breakdown (31) and stress. So, the advantages of the healthy way of life are obvious (32). We must remember that laws of the healthy way of life — moderate eating and drinking, regular physical exercises, reasonable hours of work and rest, perfect cleanliness, positive attitude towards people and things around us — lay the foundations (33) for long happy life.

Vocabulary

1. health service - служба здравоохранения

2. embrace - охватывать

3. expand - расширяться

4. constitute - составлять

5. unfortunately - увы

6. afford - разрешить

7. item - пункт

8. fund - финансировать

9. equipment - оснащение

10. emphasis - акцент

11. prevention - профилактика

12. ounce - унция (мера массы)

13. pound - фунт (мера массы)

14. cure - лечение

15. advance - развиваться

16. further - далее

17. combat - бороться

18. cancer - рак

19. disease - болезнь

20. preventable - такие, что можно предотвратить

21. value - ценность, важность

22. avoid - избегать

23. high in - богатые

24. fat - жир

25. amount - количество

26. maintain - сохранять, поддерживать

27. weight - масса

28. suffer - страждати

29. disorder - расстройство, болезнь

30. ache - боль

31. breakdown - удар, расстройство

32. obvious - очевидный

33. foundation - основа

Questions:

1. What are the public health services financed by?

2. What can you say about the private medical services?

3. What is main emphasis in Russia laid on?

4. What do you mean under the notion of healthy way of life?

5. What are the laws of healthy way of life?

Тема 5.Хобби  

Практическое занятие № 5

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Досуг».  Речевые упражнения по теме «Досуг».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Досуг».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание 5. Read the text and do tasks.

Leisure time

Everybody sometimes has a free time. Somebody prefers only to sleep in their leisure time, but most of us prefer to do a great number of interesting things. It may be reading, various types of sport games, watching TV, listening to music and so on. If we have a few days or a week we prefer to go to the attractive places. Many people think that pupils and students have too much leisure time, but in my opinion, they are wrong. We are very busy. Many pupils have six or seven lessons a day and go to school five or six days a week. Even during weekend we learn our lessons. And we just have no time to go somewhere. Some of us work after school or institute. As for me my free time is devoted to reading. I like to read books about other countries, another times and another worlds. Also I read books about history of our country. Besides reading I like to do physical exercises. I and my school friends often gather after lessons and play basketball, football or other active games. But my favourite hobby is travelling. Usually I travel in summer and often it is a trip to the south, to the warm sea. I think all people must have other occupations besides their basic work, because it extends the boundaries of the familiar world and teaches us something new about people and things.

. Give Russian equivalents of the following words and word combinations:

Free time, leisure time, to prefer, to do things, weekend, gather, favourite hobby, occupation, boundary, to be devoted to, to the south, familiar world.

 Answer the questions:

1) What do people prefer to do in their free time?

2) Do pupils and students have much leisure time?

3) Why are they very busy?

4) How do you spend your free time?

 Match the words in the columns.

1. leisure

2. spare time

3. go out

4. stay-at-home

5. favourite occupation

6. hobby

7. entertain

8. entertainment

9. enjoy oneself (have a good time)

10. enjoy smth

a. свободное время

b. хобби

c. развлекать

d. получить удовольствие от…

e. досуг

f. любимое занятие

g. развлечение, увеселение, представление

h. хорошо провести время

i. домосед

j. бывать в обществе, проводить время вне дома

 Тема 6. Еда  

Практическое занятие № 6

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Еда».  Речевые упражнения по теме «Еда».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Еда».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание 6.Read the text

  1. he envy — предмет зависти
  2. mutton chop — отбивная из баранины
  3. pieces of beef — куски говядины
  4. rich soil — плодородная почва
  5. require — нуждается
  6. complicated recipe — сложный рецепт
  7. Victorian age — викторианская эпоха
  8. attitude to — отношение к
  9. simplify — упрощать
  10. decline — упадок, ухудшение
  11. increase — увеличение, рост
  12. improve — улучшать(ся)
  13. mustard — горчица

At various times in history British food has been the envy of Europe. In the eighteenth century British people had the best cooking in Europe. People who visited Britain from other European countries said that nowhere else you could find such tender juicy steaks, such thick-cut mutton chops and huge pieces of beef. British pies were famous throughout Europe. The reason for this was that the mild climate, hard-working farmers, and rich soil meant that the best meat and crops were produced in Britain. As a result the cooking required very few ‘additions’ like spices. English food was very tasty because of the quality of the ingredients and didn’t need complicated recipes.

In the Victorian age people’s attitude to food changed: it became less important. In the twentieth century two world wars meant that some of the recipes for good old English food were simplified or lost. Britain is an island and during the wars the country was cut off from the rest of Europe. For many years after the war there was not enough to eat. Another reason for the decline in British cooking was the increase in popularity of fast food, a style of food imported from the USA in the 1960s. People wanted to eat quickly. Proper English recipes took time and were more complicated than just grabbing a burger.

In the last 15 years things have improved quite a lot. Now there are many restaurants and pubs that serve good British food.

Some famous British dishes have strange or surprising names. «Welsh rabbit», for example, contains no rabbit at all. It is made with bread, beer, mustard and cheese.

2.Соотнесите предложения под цифрами с фразами под буквами.

1. Is dinner nearly ready?
2. I don’t know what’s wrong with me.
3. No more for me, thanks.
4. I’m glad we went for that walk.
5. I shouldn’t really be eating this chocolate before dinner.

a. I’ve lost my appetite.
b. It’s really given me an appetite.
c. It’ll spoil my appetite.
d. I’m starving.
e. I’m full.

Тема 7. Великобритания

Практическое занятие № 7

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Образование за рубежом».  Речевые упражнения по теме «Образование за рубежом».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Образование за рубежом».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.

Задание 7. Read the text and do the tasks.

Education in Britain

In England and Wales compulsory school begins at the age of five, but before that age children can go to a nursery school, also called play school. School is compulsory till the children are 16 years old.

In Primary School and First School children learn to read and write and the basis of arithmetic. In the higher classes of Primary School (or in Middle School) children learn geography, history, religion and, in some schools, a foreign language. Then children go to the Secondary School.

When students are 16 years old they may take an exam in various subjects in order to have a qualification. These qualifications can be either G.C.S.E. (General Certificate of Secondary Education) or "O level" (Ordinary level). After that students can either leave school and start working or continue their studies in the same school as before. If they continue, when they are 18, they have to take further examinations which are necessary for getting into university or college.

Some parents choose private schools for their children. They are very expensive but considered to provide a better education and good job opportunities.

In England there are 47 universities, including the Open University which teaches via TV and radio, about 400 colleges and institutes of higher education. The oldest universities in England are Oxford and Cambridge. Generally, universities award two kinds of degrees: the Bachelor's degree and the Master's degree.

Give Russian equivalents of the following words and word combinations:

Compulsory, age, nursery school, foreign language, secondary school, exam, subject, Certificate, "O level" (Ordinary level), university, private school, expensive, education, higher education, opportunity, bachelor, master.

 Answer the questions:

1. When does compulsory school begin?

2. How long does a child stay in compulsory school?

3. What subjects do children learn in Primary School?

4. What kind of exam do students have to take when they are 16?

5. Do students have to leave school at the age of 16 or to continue their studies?

6. How do private schools differ from the regular ones?

7. How many universities are there in England?

8. What is the Open University?

9. What kinds of degrees do universities award?

Тема8. Россия

Практическое занятие № 8

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Любимое место».  Речевые упражнения по теме «Любимое место».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Любимое место».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.

Задание 8. Read and translate the text

THE CAPITAL OF OUR COUNTRY — MOSCOW

Moscow is the capital of Russia. It is the main economic, political, educational and cultural centre of our country.

In Moscow there are most important state institutions. The Parliament and the Government of Russia are seated here as well as the President.

Moscow is a modern mega polis. With over 10 million people it is one of the most populated in the world. It is also one of the largest with the surface of 880 sq km.

Moscow has a long history. It was founded over 800 years ago by Grand Duke Yury Dolgoruki in 1147. In the beginning it was a rather unimportant town, but year after year it grew into a significant city when, finally, in the 16th century it became the capital of the country. For the period from 1712 to 1917 the capital was moved to St Petersburg.

Moscow is situated on the Moskva river, which flows through the whole city.

The heart of the city, the Kremlin, is the city inside the city. It was built in the 12th century. There are many churches and museums inside the Kremlin as well as various governmental institutions. The Kremlin is a real masterpiece of architecture.

On the territory of the Kremlin there are the Tsar-cannon and the Tsar-bell which have never been actually used.

There are also many museums and galleries in Moscow holding masterpieces of fine arts.

In Moscow, there are many theatres of world level.

Moscow is also a scientific city. Moscow State University is the oldest and the most important in Russia. It was founded by famous Russian scientist Mikhail Lomonosov in 18th century.

Moscow is a magnificent city.

. Answer the following questions:

  1. What is the capital of Russia?
  2. How large is the population of Moscow?
  3. When Moscow was founded?
  4. By whom Moscow was founded?
  5. When the Kremlin was build?
  6. When Moscow did become the capital of Russia?
  7. What can you see on the territory of the Kremlin?

 Complete the following sentences:

  1. Moscow is the main …., …., …. and ….. centre of our country.
  2. Moscow is a modern …..
  3. For the period from …. to ….. the capital was moved to …...
  4. Moscow is situated on the ….
  5. The heart of the city is ……
  6. The Kremlin is a real …. of …...
  7. Moscow State University was founded by …. … in …..

. Choose the correct variant:

1. Moscow was founded over ….. years ago.

а. 700 b. 800 c. 600

2. Moscow is also one of the largest with the surface of …. sq km.

а. 790 b. 870 c. 880

3. Moscow State University is …. in Russia.

а. the most important b. b. more important c. much important

4. The Parliament and the Government of Russia are seated in Moscow as well as the …...

а. Prime-minister b. President c. State Duma

5. The heart of the city, the Kremlin, is the city ….. the city.

а. inside b. outside c. round

6. Moscow State University was founded by famous Russian ….

а. architect b. scientist c. engineer

7. Moscow is one of …. in the world.

  1. much populated b. more populated c. the most populated

 Say true or false:

  1. In the beginning Moscow was a rather unimportant town.
  2. Moscow stands on the Lena River.
  3. The heart of the city is Moscow State University.
  4. There are many theatres of world level in Moscow.
  5. On the territory of the Kremlin there are many theatres.

Тема 9. Экология

Практическое занятие № 9

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Погода».  Речевые упражнения по теме «Погода».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Погода».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание 9. Read and translate the text.

Seasons

The year is divided into four seasons: spring, summer, autumn, and winter.

In spring nature awakens from her long winter sleep. The trees are filled with new life, the earth is warmed by the rays of the sun, and the weather gets gradually milder. The fields and meadows are covered with fresh green grass. The sky is blue and cloudless. At night millions of stars shine in the darkness.

When summer comes the weather gets warmer still and sometimes it’s very hot. It’s the farmer’s busy season: - he works in his field from morning till night. The grass must be cut and the hay must be made, while the dry weather lasts. Sometimes the skies are overcast with heavy clouds. There are storms with thunder, lightning and hail.

Autumn brings with it the harvest-time when crops are gathered in and the fruit is picked in the orchards. The days get shorter and the nights longer. The woods turn yellow and brown, leaves begin to fall from the trees, and the ground is covered with them. The skies are grey and very often it rains.

When winter comes, we’re obliged to spend more time indoors because out-of-doors it’s cold. We may get fog, sleet and frost. Ponds, lakes, rivers and streams are frozen, and the roads are sometimes covered with slippery ice or deep snow. The trees are bare. Bitter north winds have stripped them of all their leaves.

(from “The London Linguaphone Course”)

Vocabulary:

earth – земля

gradually – постепенно

darkness – темнота, потемки

hay – сено

dry – сухой

crop – урожай, жатва

orchard – фруктовый сад

to turn yellow – становиться желтым

to oblige – обязывать, принуждать, вынуждать

pond – пруд

stream – ручей

bare – голый, обнаженный

to strip – сдирать, снимать, лишать  

Тема 10. Путешествие

Практическое занятие № 10

Тематическая лексика. Предтекстовые лексико-грамматические упражнения. Работа с базовым текстом «Путешествие».  Речевые упражнения по теме «Путешествие».  Тренировочные лексико-грамматические упражнения по теме. Лексика по теме  «Путешествие».

Цель: совершенствование и развитие навыков устной и письменной речи, навыков чтения и перевода текста профессиональной направленности на английском языке.

        Задачи :

-способствовать выработке у студентов базовых умений и навыков по основным видам речевой деятельности;

-развивать технику чтения и умение понимать аутентичный текст;

-развивать навыки письменной речи.  

Задание 10.Read  the text

AirTravelling

There are three international airports in London: Heathrow, Stansted and Gatwick. Flights inside Britain are called domestic flights, so if you want to travel inside the country go to domestic Departures. At the airline desk you show your ticket and give them your luggage in the usual way.
There is also a fast, frequent plane service - the shuttle - between London Heathrow and Manchester, Glasgow, Edinburgh and Belfast. For services to other cities you should ask the airline or travel agents. Families, young people, students and other people can get some tickets cheaper (for train tickets ask about a "Rail¬card"). Students also have some special offers.
If you've arrived by plane, the next thing to do is to get your luggage. Follow the signs to Baggage Reclaim and wait until you see your flight number. Keep your luggage with you till you are asked the label.
Go through the Customs. This is the place where officials may search your luggage. There are two channels (passages) for travelers. Those who have more quantity of things than it is allowed to bring must go through the red channel. They have to pay duty (special tax). People with no things to declare go through the green channel without paying duty. You can also buy some things at duty-free shops which are not taxed.

TRAVELLING

EXERCISE 1. Подберите к словам в правой колонке русские эквиваленты из левой.

Exercise 2. Выберите слово из предложенных.

Особенности употребления существительных: bank, shore, coast, beach, seaside.

Bank – это склон холма или берег реки.

Coast – побережье океана или моря, иногда целый регион, уходящий вглубь суши.

Shore - участок земли непосредственно возле кромки воды океана или озера.

Beach – это пляж, полоса земли вдоль берега моря или океана, реже реки или озера. Слово beach может также переводиться как «галька» (диалект).

Seaside схоже по значению с coast, но звучит менее официально; оно подразумевает не географический термин, а скорее приморский курорт, ассоциирующийся с отдыхом и развлечениями.

Strand - берег, используется редко и только в литературе и поэзии.


1. There is a small lake not far from the town and we like playing on its _____________ .

a) seaside b) bank c) coast d) shore

2. Children enjoy building sand castles on the _____________ .

a) bank b) strand c) beach d) seaside

3. This place used to be a tiny village, but nowadays it is a modern _______________ resort.

a) bank b) strand c) seaside d) beach

4. We were sitting on the river _________ and watching fish splashing.

a) seaside b) beach c) bank d) shore

5. They spent two wonderful weeks on the ____________ of the Carrebean sea.

a) banks b) beach c) strands d) shores

6. _____________ volleyball and football are very popular nowadays.

a) bank b) beach c) strand d) shore

7. You can hardly see amny beaches along the southern __________ of the White sea.

a) bank b) coast c) beach d) strand

8. There is a little hotel on the sea ____________ .

a) side b) beach c) strand d) shore

9. There were some boys fishing on the __________ of the river.

a) bank b) coast c) beach d) seaside

10. Little children often play with ___________ ball at t he seaside.

a) bank b) strand c) seaside d) beach

11. Many English people often go to the ___________ in summer.

a) bank b_strand c) seaside d) beach

12. The pebbles of the seashore, especially worn by waves are called _____________ in the UK.

a) banks b) strands c) beaches d) sides

13. Brighton, a very popular ___________ city is known all over the world.

a) bank b) strand c) seaside d) beach

14. This warm current provides mild winter in the _____________ area.

a) coastal b) bank c) beach d) strand


Exercise 3. Выберите правильный ответ.

1. The river is so ___________ here that you can easily cross it on foot.

a) calm b) wide c) shallow d) warm

2. A yacht was sailing on the ___________ of the water.

a) top b) bottom c) glass d) surface

3. The shed stood on the __________ of the river.

a) bank b) coast c) beach d) hill

4. There was a storm and one of the boats ____________ .

a) dived b) drowned c) floated d) sank

5. Some boats were __________ in the harbor.

a) tied b) attached c) fixed d) moored

6. We’re going to __________a cruise on the river next weekend.

a) go b) sail c) take d) travel

7. I can’t travel by sea – when it is _____________ I’m seasick.

a) wet b) calm c) rough d) cold

8. The “Santa Maria” __________ from the seaport every Friday.

a) swims b) leaves c) sails d) takes off

9. I don’t feel like swimming in the sea now. I’ll lie on the ______ .

a) seaside b) bank c) beach d) tent

10. The captain and the _____________ welcomed us on board the ship.

a) cast b) crew c) staff d) team

11. It is rather dangerous to dive or swim here because of the strong ___________ .

a) current b) traffic jam c) motion d) pressure

12. The ship brought a __________ of tea and spices to the port.

a) bag b) burden c) freight d) cargo

13. The waves ____________ against the board of the boat.

a) knocked b) lapped c) rattled d) kicked

14. __________ wave can be very dangerous.

a) Current b) Windy c) Tidal d) Rough


Exercise 4. Выберите правильный вариант.

1. When your luggage weighs too much, the you will be charged an ___________ fee.

a) additional b) excess c) extra d) high

2. When you get to the airport, your luggage will have to be _______ .

a) balanced b) estimated c) sealed d) weighed

3. Passengers must _________ their seat belts when the plane is taking off.

a) attach b) fasten c) fix d) tie

4. __________ is a place where planes land and take off.

a) Landing b) Runaway c) Terminal d) Departure

5. If you want a cheap air ticket you must ________ well in advance.

a) book b) buy c) engage d) reserve

6. He couldn’t ________ his fear of flying.

a) overcome b) struggle c) give up d) win


Exercise 5. Поставьте слова в правой колонке в такую форму, чтобы они соответствовали содержанию текста.

Travelling by air has both advantages as well as ______________ .

The ___________ advantage is that it is the fastest way to get from one place to another, especially when long distances are involved. It helps us save a lot of time. The air travelling is very comfortable. When we travel by air, we sit ___________ in the armchair, read magazines or do what we want.

A plane ticket can be purchased by telephone or on the Internet and that is also very convenient.

Travelling by air has its disadvantages, too. First of all, flying is the most __________ form of transportation, ___________ if reservations are not made well in advance. Some people might not be able to afford to fly on the budget airline.

Besides, air travels have the reputation of being ____________ and a lot of people are afraid of flying. Finally, travelling by air, we can’t stop wherever we want to enjoy _________ landscapes on our way as we do it in a trip by car or boat.

             

                   ИНФОРМАЦИОННОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ВЫПОЛНЕНИЯ  

1. Печатные издания:

  1. Безкоровайная Г. Т., Койранская Е. А., Соколова Н. И., Лаврик Г. В. Planet of   English: учебник английского языка для учреждений СПО. — М., 2015.
  2. Безкоровайная Г. Т., Койранская Е. А., Соколова Н. И., Лаврик Г. В. Planet of English: электронный учебно-методический комплекс английского языка для учреждений СПО. – М., 2015.
  3. Голубев А. П., Балюк Н. В., Смирнова И. Б. Английский язык: учебник для студ. учреждений сред. проф. образования. — М., 2014.

2. Интернет ресурсы. 

www. lingvo-online. ru (более 30 англо-русских, русско-английских и толковых словарей общей и отраслевой лексики).

www. macmillandictionary. com/dictionary/british/enjoy (Macmillan Dictionary с возможностью прослушать произношение слов).

www. britannica. com (энциклопедия «Британника»).

www. ldoceonline. com (Longman Dictionary of Contemporary English).

      3. Дополнительные источники: 

1.Агабекян И.П. Английский язык для средних профессиональных заведений. Ростов-на-Дону: Феникс, 2015. – 319 с.

2. Безкоровайная Г.Т., Соколова Н.И., Койранская Е.А. и др. Planet of English: Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО: (+CD): Рекомендовано ФГАУ «Фиро», 2010. - 256

3.Голубев А.П., Балюк Н.В., Смирнова И.Б. Английский язык: Учебник: Рекомендовано ФГАУ «Фиро». М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 336 с

4.Ломаев Б.Ф., Томских Г.П., Михина А.Э. English: Your way. Практический курс английского языка. Чита, 2011. – 300с.

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методические рекомендации для проведения практических работ по дисциплине"Управление персоналом"

Данные рекомендации предназначены для  помощи преподавателей для проведения практичесих работ по дисциплине"Управление персоналом". В них представлен ход занятий. Сформулированы цели урока и...

Методические рекомендации по проведению практических занятий по предмету «Основы безопасности жизнедеятельности» и внеклассной работе по направлению «Туризм и краеведение»

Методические рекомендации по определению сторон света по часам , времени по компасу, а также примеры контрольно-измерительных материалов для проверки ЗУН, а также для использования при проведении меро...

Методические рекомендации по проведению практических работ по специальностям "Коммерческий менеджмент" и "Экономика и бухгалтерский учет"

Методические рекомендации представлены в соответствии с рабочей учебной программой в курсе "Английский язык" для 2 курса по специальностям "Коммерческий менеджмент" и "Экономика и бухгалтерский учет"...

Методические рекомендации по организации внеаудиторной самостоятельной работы обучающихся по дисциплине: «Английский язык»

Данные методические рекомендации,  предназначенные для внеаудиторной самостоятельной работы обучающихся 2 года обучения на базе 9 классов по специальностям 190631 «Техническое обслуживание и ремо...

Методические рекомендации для проведения практических работ по дисциплине «Информационная безопасность»

Методические рекомендации для проведения практических работ по дисциплине «Информационная безопасность»...

Методические рекомендации к проведению практической работы в 5 классе раздел " Материаловедение"

Данная рекомендация раскрывает возможность применения атласных лент для  выполнения  образца переплетения  к теме урока " Производство  ткани" в 5 классе....

Методическая разработка «Методические рекомендации по проведению практически х занятий и выполнению практических работ на занятиях в творческом объединении «Автомоделирование»

Методическая разработка«Методические рекомендации по проведению практических занятий и выполнению практических работ на занятиях в творческом объединении «Автомоделирование»...