How do elderly people live
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)

Конспект урока по английскому языку 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл how_do_elderly_people_live.docx140.1 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение

средняя общеобразовательная школа №10

г. Новороссийска Краснодарского края

Конспект урока по английскому языку


«HOW DO ELDERLY PEOPLE LIVE NOWADAYS »

подготовила

учитель английского языка

Меликян Арминэ Суреновна

г. Новороссийск

 2016

HOW DO ELDERLY PEOPLE LIVE?


Цели:

познавательный (культурологический) аспект — познакомить учащихся с условиями жизни престарелых людей в Великобритании и в России;

развивающий аспект — формирование способности к осмысленности восприятия через контекст другой культуры, формирование способности  к анализу и синтезу, к сравнению и сопоставлению фактов, к формулированию выводов из прочитанного;

воспитательный аспект —уважительным отношением к пожилым людям, собственным бабушкам и дедушкам;

учебный аспект — формирование грамматических навыков говорения;

сопутствующие задачи — умение интерпретировать информацию, предвосхищать содержание, умение читать с детальным пониманием, умение анализировать текст совместно с другими людьми,  вести исследовательскую работу в группе.

Речевой материал:

рецептивный: лексический —a burden, suffer sth, nursing, spouse, a pass, privilege, home for elderly people;


Оборудование: 

Листы самоконтроля;

Электронная доска

 Деятельность учителя английского языка
1. Орг. момент. (На доске отрывок из статьи из интернета)

BBC

BBC navigation

Health

Elderly people who exercise 'live five years longer'

By James GallagherHealth editor, BBC News website

  • 15 May 2015

 

Regular exercise in old age has as powerful an effect on life expectancy as giving up smoking, researchers say.

The analysis of 5,700 elderly men in Norway showed those doing three hours of exercise a week lived around five years longer than the sedentary.

The authors, writing in the British Journal of Sports Medicine, called for campaigns to encourage fitness in older people.
T: Look at the man. Can you describe what is he doing in the picture? Do you think it’s a good idea to go in for sports for them? Why? Why not?

Man exercising

How do elderly people live in Russia?  (кластер )

How do elderly people live today?  (Бортовой журнал)

I know the information.

I have known it today. (It’s new for me)

1. The elderly are ill and disabled.

2. They get  pension.

3. Their pension is too low.

4. The elderly claim social security benefits.

(SB) p.160 ex1.1. 

What are good and bad points being old? (Prediction Tree)

ADVANTAGES                                                       DISADVANTAGE

A lot of free time                                                                           Ill

Don’t work                                                                  Loose their wives or husbands

50% reduced payment                                                          Disabled

Free medical care, wheelchairs                                              Suffer the fear of death

Free accommodation in a health resort                              Have financial problems

Retirement pension+ invalidity pension                   Become incapable of living independently,

                                                                                                                  need regular care and nursing

(SB) p.160 ex.1.2 

Now read some opinions given in the article “The world needs the elderly” (Arguments and Facts). Compare your opinion with the author’s. (Venn’s Rings)

                      MY OPINION                                    ARGUMENTS AND FACTS

Reader (p.59-61 ex.2) (causes-reasons-the conclusion) Учащимся предлагается информация (текст ) проблемного содержания и схема Fishbone для систематизации этого материала.

Read Adrian’s notes about Mr. Baxter , and say what people and what organisations looked after him? “Fishbone” can help you to answer the questions.

1)Работа в группах.

Every group finds some facts and reasons of the pensioner’s behavior.

(Каждая группа получает задание: найти в тексе факты и причины поведения данного пенсионера. Каждой группе даётся заранее изученный текст. В течение 5 минут группа работает с текстом, заполняет одну из «рыбьих костей фишбоуна». Выступление групп, заполнение схемы «Фишбоун».)

          He is alone                                                 He became                                             He was married

                                                                     a burden to his children                 for 35 miserable years    

                 He suffered the fear                         He needs regular                      For depriving him of    

                                of death                       care and nursing                                           his rights

SB p.161 ex.3

On the example of Mr. Baxter’s life circumstances, one can draw some conclusions how the Government, public organizations and individuals  care for elderly people in Britain.

  1. Do you agree with the following conclusions?

-Social services try to do their best  to cheer the old people up, but they don’t have much success in doing it.

-When old people are put into homes for elderly people their pets get a place in the RSPCA hostels.

-At the homes for elderly people patients are provided with lots of entertainments.

-The Samaritans Group members go out into the community to help people, including patients of the homes for elderly people.

  1. What conclusions can you draw? (Finish your table)

(the pupils’ answers)

I know the information

I have known the information. (It’s new for me)

1. The elderly are ill and disabled.

2. They get  pension.

3. Their pension is too low.

4. The elderly claim social security benefits.

1. When old people are put into homes for elderly people their pets get a place in the RSPCA hostels

2. The Samaritans Group members go out into the community to help people, including patients of the homes for elderly people.

Home task:  (SB) p. 163 ex.5

What benefits and privileges do your grandparents have? Do they have any problems? Make a report, comparing the benefits privileges and problems of your and your classmate’s grandparents.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок английского языка в 11 классе Тема урока: “ Technological Changes and the Way They Influence People’s Lives ’’

Урок способствует совершенствованию навыков чтения и аудирования, расширению лексического запаса по теме цикла, развитию критического мышления....

Презентация РР к уроку в 11 классе "How Do Elderly People Live?"

Данная презентация является пособием к уроку английского языка в 11 классе Unit 5 по теме “How Do Elderly People Live?” к учебнику «Английский язык» авторов В.П. Кузовлева, Н.М. Лапы, Э.Ш. Перегудовой...

The influence of extreme living conditions on people’s lives

Данную работу выполнили учащиеся 10-х классов под руководством двух учителей: Лапо Елены Евгеньевны и Тихненко Галины Николаевны в рамках городского конкурса исследовательских работ "Поликультурный ми...

Презентация к уроку английского языка в 10 классе по теме: How does the geographical position influence the people’ s lives?

Данная презентация содержит наглядный материал и задание по теме:How does the geographical position influence the people's lives? к учебнику В.П. Кузовлева....

Тема «Let’s join “Willing Helpers» club to help lonely and elderly people» Тип урока: урок-игра

Технологическая карта урока английского языка в соответствии с требованиями ФГОСКарта составлена по учебнику “English 5”( Кузовлев В.П., Лапа Н.М., Костина И.П. и др.)...

The place people live in

Презентация  может быть использована при повторении и активизации лексики по теме "The place we live in"  для изучающих английский язык по учебнику О.В. Афанасьевой и И.Н. Верещаги...

People have jobs because they need money to live, but what are some other important reasons that people have jobs?

People have jobs because they need money to live, but what are some other important reasons that people have jobs?...