Методические рекомендации.Тема занятия "Детектив как один из популярных жанров литературы"
методическая разработка по английскому языку (10, 11 класс)
Знакомство с лексикой по теме "Преступления" и чтение детективного рассказа
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
metod.rekomendatsii-chtenie_detektivnogo_rasskaza.doc | 45 КБ |
Предварительный просмотр:
ДЕПАРТАМЕНТ ОБРАЗОВАНИЯ ГОРОДА МОСКВЫ
Государственное бюджетное профессиональное
образовательное учреждение города Москвы
«ЮРИДИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»
(ГБПОУ Юридический колледж)
Методические рекомендации
по учебной дисциплине ОУДб.03 Иностранный язык,
для обучающихся 1 курса
специальность 40.02.02 Правоохранительная деятельность,
специальность 40.02.01 Право и организация социального обеспечения,
Тема занятия «Детектив как один из популярных жанров литературы»
преподаватель ВКК
Спиридонова Е.В.
Цель: знакомство с профилем будущей профессиональной деятельности через чтение детективных историй.
1.Познакомьтесь с названиями нескольких преступлений. Переведите названия преступлений из первой колонки на русский язык. Напишите примеры преступлений и наказаний за них.
Преступления Наказания
bank robbery go to court (предстать перед судом)
burglary pay a fine (заплатить штраф)
mugging go to prison (сесть в тюрьму)
shoplifting get off with a warning (отделаться предупреждением)
theft do community service (выполнять исправительные работы)
vandalism
pickpocketing
kidnapping
2.Прочитайте определение жанра детективного рассказа и подчеркните ключевые слова, определяющие этот жанр.
A detective story is a narrative that has crime and mystery as its main theme and successfully employs suspense during the story.
3.Прежде чем выбрать книгу, полезно прочитать рецензию на нее в газете или журнале. Рецензия обычно состоит из вступления, где сообщается о названии книги, авторе, жанре и т.д. Затем следует основная часть, где говорится о действующих лицах, содержании. И в заключении дается оценка книги. При написании рецензии обычно используется формальный или нейтральный стиль языка.
Прочитайте текст и выберите правильный вариант ответа.
Crime and Punishment
Crime and punishment by Fyodor Dostoevsky is possibly the best known of the Russian novels of the late nineteenth century. The action takes place in St.Petersburg. This is an extremely interesting murder story of an intellectual but criminal mind.
The main character of the novel is Raskolnikov, a university student, who wanders through the slums of St.Petersburg and murders his moneylender and her sister without regret. He imagines himself to be a great man, a Napoleon: acting for a higher purpose beyond society moral law. But as he becomes involved in a dangerous game of cat and mouse with a suspicious detective, Raskolnokov is pursued by the inner voice of his conscience. His doubts and guilt make him suffer and never leave him alone.
Crime and Punishment is perhaps one of the greatest novels ever written and certainly one of the most powerful.
1.The text is 2. According to the text 3. The purpose of the text is
Dostoevsky wrote
a) an extract from a novel a) a romance a) to inform and recommend
b) a book review b) a fairy tale b) to please and entertain
c) a newspaper report c) a detective story c) to teach literature
4. According to the text, 5. You can find a plot summary in 6. The language of the text is
Crime and Punishment is
- boring a) the first paragraph a)very formal
- difficult to read b) the second paragraph b) semi-formal
- worth reading c) the third paragraph c) informal
4.Что делает детективный рассказ привлекательным? Выберите, что для вас важно.
short sentences (предложения) and short chapters (главы) ; an exotic location (место, где происходит действие);plenty of action; a simple plot (сюжет);plenty of violent (жестокий) murders; a likeable (симпатичный) detective; romantic interest; a surprise ending; authentic (подлинный) background detail.
5.Прочитайте отрывок из рассказа и ответьте на вопросы.
1) Why did Mary Maloney want to kill her husband?
2) How did she kill him?
3) Did she go to the grocer’s before or after she killed him?
4) What did she tell the police had happened?
5) What do you think she decided to do with the leg of lamb?
The Leg of Lamb (Roald Dahl)
Mary Maloney loved her husband, Patrick, very much. She was going to have a baby and every day she looked forward to Patrick coming home from his pub as a detective. Everything was perfect, until one evening he suddenly told her that he wanted to leave her. Mary was shocked and, as if in a dream, went to the freezer and took out a frozen leg of lamb for their supper.
A few minutes later, it was over. All right, she told herself, so I’ve killed him. She began to think very fast. She carried the meat to the kitchen, put it in a pan, turned the oven on, and put the pan inside. Then she washed her hands and ran upstairs to her bedroom. She sat down in front of the mirror, tidied her hair and tried to smile.
“I want some potatoes, please, Sam. Yes, and perhaps some beans. ”
She practiced several times. Then she ran downstairs, went out of the back door and into the street. She went straight to the shop.
When she returned, she phoned the police.
“Quick! Come quickly! Patrick’s dead!”
“Who’s speaking?”
“Mrs. Maloney. Mrs. Patrick Maloney.”
The car came very quickly, and when she opened the front door, two policemen walked in.
“Is he dead?” she cried.
“I’m afraid he is. What happened?”
They asked her questions. In a few words she told them what time Patrick had come home, what she was doing at the time, why she had gone to the grocer’s, which grocer’s she had gone to, what she had bought and how long she had spent there. She told them how she had put the meat into the oven – “It’s there now” – before she left for the grocer’s, and how she had come back to find him lying on the floor.
They left her there while they searched the house. They were looking for the murder weapon. “It’s the old story,” said detective Noonan. “Get the weapon, and you’ve got the murderer…”
After searching the house, the policemen returned. “Do you know that your oven is still on, and the meat is still inside?”
“Oh,” she said. “So it is.” And she knew exactly what she was going to do …
Информационно-справочное обеспечение:
Дополнительная литература:
- Тимофеев В.Г. Учебник английского языка для 11 класса. – М.: Издательский центр «Академия», 2012 г.
- Brian Abbs, Ingrid Freebairn “Blueprint Two”, “Longman”, 2008.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
«Хоровод – один из основных жанров русского народного танца»
Открытое занятие попредмету "Танец" (русский народный танец)...
Открытое занятие "Пляска - один из основных жанров казачьего танца"
Методическая разработка открытого занятия по народному танцу. Четвертый год обучения. На занятии дается краткая характеристика вида пляски и показ обучающимися. Так же используется показ в...
Методические рекомендации. Тема занятия "Виды отпечатков пальцев"
Задания к тексту Отпечатки пальцев"...
Методические рекомендации. Тема занятия "Этапы уголовного процесса в Америке"
Лексические упражнения...
Методические рекомендации. Тема занятия "Уголовное правосудие в литературе. Чтение отрывков из произведений Джона Гришема"
Задания по прочитанным главам книги Джона Гришема «Дело о пеликанах»...
«Интервью – как один из ведущих жанров журналистики»
Цели: Совершенствовать знания и навыки составления и проведения интервью в ходе деловой игры.Развивать умения и навыки групповой работы.Способствовать формированию умения успешно действовать в с...
Методическая рекомендация Тема: «Структура тренировочных занятий в тяжелой атлетике»
laquo;Структура тренировочных занятий в тяжелой атлетике»...