разработка урока для 4 класса 'Home sweet home'
план-конспект урока по английскому языку

Лепшокова Лилия Абильваповна

разработка урока для 4 класса "HOME SWEET HOME"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon home_sweet_home.doc90.5 КБ

Предварительный просмотр:

Цели:

Учебно-практическая:

  • развивать коммуникативную компетенцию учащихся (языковую, речевую, социокультурную) по темам “Дом” и “Мебель” посредством формирования умения общаться на английском языке с учетом речевых возможностей, потребностей и интересов младших школьников через обучение чтению и аудированию.

Образовательная:

  • расширять кругозор и формировать у учащихся интерес к культуре стран изучаемого языка;
  • приобщать младших школьников к новому социальному опыту с использованием английского языка на материале детского песенного, стихотворного и сказочного фольклора.

Воспитательная:

  • формировать у учащихся основ толерантности, чувства ответственности за себя и происходящее вокруг, способствующих развитию личности ребенка.

Развивающая цель:

  • развивать интеллектуальную, эмоциональную и мотивационную сферы личности учащихся, обеспечивающих адаптацию младших школьников к новому языковому миру для преодоления в дальнейшем психологических барьеров в использовании английского языка как средства общения и творческие способности детей.

Задачи:

  • обучать рецептивным (аудирование, чтение) и продуктивным (говорение и письмо) видам речевой деятельности по темам “Дом” и “Мебель”;
  • повторить лексический материал, правила написания и произношения ЛЕ по вышеуказанным темам, предлоги места, грамматический материал по теме “Описательная структура “There is/are”, порядок слов в утвердительных, вопросительных и отрицательных предложениях с этой структурой;
  • развивать умения речевой деятельности через чтение связных текстов по повторяемым темам;
  • развивать умения аудирования и чтения с полным пониманием содержания текста;
  • формировать навыки проектной деятельности;
  • учить четвероклассников уважать и ценить своих друзей, участвовать в совместной деятельности (работа в малых группах);
  • знакомить детей с миром их зарубежных сверстников, с его обычаями и традициями;
  • оценить (осознать или определить) уровень усвоения фонетического, лексического и грамматического материала по изученным темам, а также их практического использования учащимися;
  • учесть результаты усвоения учащимися изученных тем при планировании последующих уроков.

Оборудование урока: карта “Town Homesweet”, с указанными на ней остановками; магнитная доска; 4 пакета с карточками для лексических игр; компьютер с видео проектором и экраном; раздаточные листы с картинками; 2 набора мебели (картинки); магнитофон/CD-плеер, компьютерная презентация.

Ход урока

I. Организационный момент (слайд 1) (Start)

Teacher: Good morning, boys and girls! We are glad to see you here. Take your seats, please. It’s a tradition to gather 2 groups of your form together and to have an unusual, untraditional lesson. Необычен наш урок потому, что две группы опять  собрались вместе на уроке английского языка и необычен он еще и потому, что сегодня весь урок мы с вами будем играть и соревноваться в сообразительности, смекалке, дисциплинированности.

There are 2 teams at the lesson: the Greens and the Reds. Both groups stand up and greet each other, clap your hands. There are some guests at the lesson. Groups, greet our guests, nod your heads, please. Take your seats, thank you.

II. Введение в сюжет урока (слайд 2)

Teacher : The topic of our lesson is “Home, Sweet Home”. Today we are travelling to the Town of Homesweet. Сегодня мы с вами отправимся в путешествие в Город Хоумсвит. You can’t find this town on the map of England; it exists only in our imagination. But you can see it on our map. Look at it. A lot of interesting adventures and games are ready for you.

 We are going to speak about English homes that’s why we’ll revise the words on the topics “House” and “Furniture” and the structure “There is/are”. We want to see how you remember English words, make up sentences and read the texts. (Русский перевод сказанного) It’s not very easy but we’re sure that you will cope with all the tasks. The motto of our competition is the word “Friendship”, because you are all friends. Don’t forget about it!

  I wish you good luck!

  We are going to travel by a red double-decker bus. This is a bus for tourists.

Now look at the map. This is the Start and that is the Finish. Let’ go from the Start to the Finish. There are some Stops on the way and in the end of our travelling we’ll see which team is on good terms with English. На нашем пути будет несколько остановок, и в конце путешествия мы увидим, какая команда лучше разбирается в английском, а какой предстоит больше заниматься языком.

 For each correct answer you will get a point and a sweet. Our assistants (names) will put them into these boxes and count them in the end of our competition. The more sweets, the better marks of every team will be.

 Make yourselves comfortable, please, and let’s go!

III. Фонетическая зарядка (Stop 1 – Drama Theatre) (слайд 3)

(Остановка называется “Sweet Home - poem”, ее цель - подготовить учащихся к общению на иностранном языке. На экране спроецирован текст стихотворения. Работа со стихотворением. Вызываются желающие - по 1 человеку от команды - ; их задача - прочитать стихотворение правильно и с выражением.)

Teacher  Our first stop will be at the Drama Theatre.

 Why? What are we going to do there? To see the play?

 No, we are going to train our tongues there as actors do. We should use good English talking with Homesweets –people who live in the town.

(работа со стихотворением)

 Look at the screen. Listen to the poem. Let’s translate it. Let’s read it line by line all together. Thank you. Are there any volunteers from the groups who want to read the poem? 1 pupil from each group. You are welcome. Start reading. Thanks. And now it’s your turn. Well done, thank you. I think both readers were great and each will get a point. And we go further.

 Stop, stop, please! But we forgot to tell our pupils why we are going to Homesweet. We forgot about the letter.

 I didn’t. I was going to tell about it on the way. Let’s go and it will be our next stop.

Children, I believe you remember Miss Chatter, the teacher from Greenwood School.

 She sent us a letter. Look at the screen.

IV. Речевая зарядка. Объявление  цели урока. (Stop 2)

  1. Аудирование, чтение текста со зрительной опорой.

     (слайд 4) Письмо от Miss Chatter.

Teacher 2: Children, listen to me attentively and try to understand what Miss Chatter wants us to do for her. (работа с письмом –чтение и аудирование)

a) Контроль понимания, вопросно-ответное упражнение (режим T – P1, P2)

Teacher 2: Was everything clear for you in the letter? Answer my questions, please.

  1. Who wrote the letter? (Was it Mr Greenwood?)
  2. Is she a teacher?
  3. What does Miss Chatter want us to do for her? (To help.)
  4. What room does she want us to decorate?

Teacher 2: Right you are! Miss Chatter asks us for help. We are going to decorate the living room for her. This is the main aim of our lesson – the decoration of Miss Chatter’s living room. (перевод) Let’ go further!

        

2). 2-я часть Речевой зарядки. Пословицы. (Stop 3) (слайд 5)

Teacher 2: Children, look around. There are a lot of posters and slogans in the streets of Homesweet. They are all about homes. Let’s stop here and read some of them.

There are some English Proverbs and their Russian equivalents. First let’s read the English ones. (читаю сама и прошу детей повторить.) Now you can see their Russian translations. Let’s compare the Russian and the English proverbs. Which proverb do you like most? Read it aloud, please. And your team? Thank you!

(слайд - пословицы и их эквиваленты)

Teacher 2: I see that the inhabitants of Homesweet like their homes very much and tell us about it. But let’s continue our trip.

 

VI. Повторение ЛЕ по теме “Дом” в вопросно-ответных упражнениях.          (Stop 4) (слайды 6 – 11)

Teacher 1: Well done! Thanks! And we go further. Our next stop will be the House of Miss Chatter. As you remember she has bought it. Look at the house. Miss Chatter wants to play with you and show you the rooms of the house. Let’s revise the names of the rooms at the bottom of the picture.

a) Answer the question: “Where is Miss Chatter?” (Screen – game “Where is Miss Chatter?”)

b) Name the rooms, please. (слайд 12)

Teacher 1: OK! And now, listen to my descriptions and say what room it is.

  1. It’s a room for sleeping.
  2. It’s a room for cooking.
  3. It’s a room for watching TV.
  4. It’s a room for washing our hands and face.
  5. It’s a room for working.

Well done. You remember the names of the rooms and we go further. Our next stop is THE SHOP of FURNITURE. Here it is. Let’s enter it.

VII. Повторение  ЛЕ по теме “Мебель”. (Stop 6) (слайд 13)

Teacher 2: Look! This is our next Stop - a Furniture shop. There are a lot of different pieces of furniture.

a) Let’s revise their names and the structure “There is/are”.

 (слайд – мебель + оборот There is/are)

Look at the pictures and name the words. Make up the sentence with the word and the structure.

 Teacher 2: Well done! But the shop assistants want us to do some tasks.

b) Let’s divide into 4 teams. The first 2 teams will get the task to find the odd words in each line and the second 2 are to work with the anagrams. You will have 2 minutes to do the task.

(Разделить каждую команду на 2 подгруппы. 2 подгруппы получают задание “Find the Odd word in each line”, 2 –“Anagrams”).

(слайд 14 – знак вопроса, выполнение заданий)

Teacher 2: Have you finished? I want the teams to change their sheets with answers and look at the screen. There are correct answers for the tasks. Look them through and put a tick if the answer is correct. Count the points.  You’ve got 2 minutes.

(слайд 15 - самопроверка)

                   

Teacher 2: We worked hard and we need a rest. Let’s go to the next stop and have a bit of dance and exercises.

VIII. Ритмическая пауза. (Stop 7) (слайд 16)

Teacher 1: Children, look we are in the Park and there is a Show of Robots.  It’s called “Roddy Says”. The Robots are singing and dancing. Let’s dance and sing with them.

(песенка “Roddy Says”)

Teacher1: We had a rest and can go further to the Cats’ House. You know the Homesweets are very fond of cats. There are many cats in the town and some of them even have their own homes. Let’s see one of them.

 (слайд – Cats’ House)

IX. Обобщение предлогов места и кратких ответов с оборотом “There is/are”. (Stop 8) (слайд 17)

Teacher 2: Nice, isn’t it? In the Cats’ House live a lot of cats. They are of different size and colour. They like to play hide-and-seek. They want to play with you and revise the prepositions of place. (Перевод) Your task is to guess if there is a cat or not and give a short answer. 

(слайд 18)

Teacher 2: Is there a cat in the armchair? Where is the cat? (Предполагаемые ответы уч-ся)

X. Контроль навыков УР по теме “Описание комнаты”. (Stop 9) (слайд 19)

Teacher 1: Well done but we go further. Our next stop is the Design Studio. Here you will try to decorate Miss Chatter’s living room. We ask you to divide into 2 teams. Some of you will be designers and the others – experts. The experts will get the pictures of different living rooms and the designers – some pieces of furniture. The task of experts is to make up sentences, describing the living rooms in their pictures. The task of designers is to put the pieces of furniture into the correct place according to the experts’ sentences.

  • Start working, please. (Эксперты рассматривают картинки и описывают их, дизайнеры – прикрепляют предметы мебели на шаблоны гостиной комнаты.)
  • That’s right!  Will you, please, say what there are in your living room? And in yours? Thank you.
  • Children, which living room is the best? As for me I like both of them. Let’s ask our guests.
  • Thank you. Each team gets … points.
  • Children, we will send your plans of the living room to our friend Miss Chatter, she will be glad, and I believe that she will chose herself the best variant.  But our trip comes to an end. There is our last Stop – Finish. As they say, East or West home is best.

XI. Итоги урока, рефлексия, домашнее задание.  (Finish)

 (слайд 20 – шкала оценивания)

Teacher 2: Let’s ask our assistants to count the sweets in the boxes. While they are doing it write down your home task. We ask you to write a letter to Miss Chatter and describe there her future living room; by the way, you may draw it as well.

Teacher2: How many sweets are there? Look at the scale of results.                 (прочитать –перевести) So the Winners are the “______”. Our congratulations to you! All the team will get a “5”. Those who haven’t won today don’t worry. I’m sure next time you will do your best and win. All of you will get a “4”.

       Teacher 1: Children, did you like our lesson? What task did you like most of all?

(слайд 21)

Thank you for work. Our lesson is over. Good-bye and have a nice day!        

Открытый урок по английскому языку в 4 –ом классе

                                                                          Подготовила: Л.А.Лепшокова

Черкесск, 2012


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока "East or West-home is best"

Урок-презентация с применением НРК....

Методическая разработка урока-ролевой игры в 6 классе "Home. Sweet Home"

Данный урок был  проведен на городском методическом объединении молодых учителей иностранного языка четыре года назад.Отзывы были замечательными,поэтому и предлагаю данную разработку ко всеобщему...

Разработка урока Unit III «Home, sweet home»

Lesson №1 «Do you like your house?»   Тип урока: Вводный урок, с введением нового лексического материала. Цели урока: 1.образовательные: презентация новой лексики, употребление в речи оборота...

Разработка урока английского языка "Home sweet home" (в соответствии с требованиями ФГОС и с использованием сингапурских структур)

Урок английского языка в 6 классе "Home sweet home" (УМК "Enjoy English" Биболетовой М.З.) разработан в соответствии с требованиями ФГОС и с использованием сингапурских структур “Take off - Touch...

Разработка урока английского языка "Home sweet home" (в соответствии с требованиями ФГОС и с использованием сингапурских структур)

Урок английского языка в 6 классе "Home sweet home" (УМК "Enjoy English" М.З. Биболетовой) разработан в соответствии с требованиями ФГОС и с использованием сингапурских структур: “Take off -...

Урок " Home sweet home" на сайте http://www.edcommunity.ru/lessons/home-sweet-home/

Home Sweet Home.        Цель: Развитие устной речи ( монологической и диалогической) по теме ...

Разработка открытого урока по теме "Home Sweet Home", 4 класс ( технологическая карта урока)

Аннотация урока. Данный урок является 6 уроком 2 раздела «Я люблю свой дом» УМК М. З. Биболетовой, для 4 класса. Тип урока: урок-закрепление изученного материала. Урок направлен на обеспеч...