Разработка урока в 4 классе по теме "Моя семья, обязанности, хобби, описание человека"
план-конспект урока по английскому языку

Сырлыбаева Алия Зуфаровна

Разработка урока по теме "Моя семья, обязанности,хобби, описание человека"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon syrlybaeva_a.z._urok_s_ikt.doc64.5 КБ

Предварительный просмотр:

 Английский язык, 5 класс

Учитель: Сырлыбаева А.З.

Тема: Обобщение и систематизация  ЗУН обучающихся по теме «Моя семья, домашние обязанности, хобби, описание человека»

 Цели урока:

  • обеспечить в ходе урока освоение новой лексики по теме «Моя семья, домашние дела и обязанности, хобби, описание человека»
  • создать условия для отработки навыков анализа такого грамматического явления, как Past Simple
  • способствовать формированию целостного представления о семейных отношениях, о домашних обязанностях, о профессиях и описании людей
  • совершенствовать навыки монологической и диалогической речи у учащихся

Задачи урока: 

  • Учебные:
  • на базе имеющихся знаний, умений, навыков, совершенствуя их, обучать школьников навыкам аудирования, чтения, говорения и письма;
  • практиковаться в монологической речи, в диалогическом общении, в переводе с русского языка на английский устно;
  • совершенствовать навыки пения на английском языке;
  • развивать грамматические навыки.
  • познакомить с любимыми занятиями королевской семьи.
  • показать использование компьютерных технологий на уроке английского языка ( заполнение анкет в программе Microsoft Office);
  • Развивающие:
  • развивать познавательные процессы, память, воображение;
  • развивать мыслительные навыки: обобщение, систематизация, логическое и образное мышление;
  • формировать познавательные умения: задавать вопросы и отвечать на них, доказывать, рассуждать;
  • развивать и формировать интеллектуальную атмосферу на уроке.
  • Воспитательные:
  • воспитывать уважительное отношение к окружающим тебя людям;
  • воспитывать трудолюбие, способствовать развитию отзывчивости, взаимопомощи.
  • Социокультурная задача:  Развивать уважение и толерантное отношение к культуре страны изучаемого языка.
  • Оформление доски:   записи на доске

Оснащение урока: презентация Power Point, аудиозаписи к заданиям по аудированию.

Оборудование: ноутбук, доска, рисунки, карта урока.

Учебные пособия: Биболетова М.З., Денисенко О.А., Трубанёва Н.Н. Английский язык: Английский с удовольствием / Enjoy English: Учебник для 5-6 кл. общеобраз.учрежд.- Обнинск: Титул, 2007.- 208 с. ил. 2007 г.

Ход урока:

  1. Организационный момент
  • Good morning, my dear girls and boys! I am very glad to see you. Sit down, please.
  • Who is on duty today?
  • Who is absent today?
  • What is the date today?
  • What day is it today?
  • What is the weather like today?
  • Thank you, take your seat!
  1. Сообщение целей и задач урока.

- Look at the blackboard and let’s guess the crossword to name the theme of our lesson.

G  

R

A

N

D

F

A

T

H

E

R

P

A

R

E

N

T

S

M

O

T

H

E

R

N

I

E

C

E

U

N

C

L

E

G

R

A

N

N

Y

- I’ll read the sentences and you are to guess the members of the family. Who are they?  

1. Mother’s and father’s father (Grandfather)

2. Mother and father (Parents)

3. My father’s wife (Mother)

4. Brother’s and sister’s daughter (Niece)

5. Father’s and mother’s brother (Uncle)

6. Mother’s and father’s mother (Granny)

- What is the key-word? (Family)

- Tell me, please, what is the topic of our lesson? (Family. Favourite occupations. Our home duties)

- Yes, today we shall talk about our family, about our home duties, occupations, professions; we shall remember the regular and irregular verbs, we shall play and sing. We must show our knowledge and know something new.

  • - Today we shall have an unusual lesson. We will travel around the country “Knowledge” by train. Look at the map, there will be 8 stations there: Characteristics, Duties, Grammar, Talking, Musical, Listening.

- For every right answer I’ll give you medals. Let’s go!

III. Основная часть урока

  1. The station Characteristics

- The 1-st station is Characteristics. You are to read the positive and negative traits of character and translate into Russian.

+ kind-добрый, polite-вежливый, friendly-дружелюбный, obedient-послушный, brave-храбрый, athletic-атлетический, quiet-спокойный, intelligent-умный, creative-творческий, curious-любопытный, sociable-общительный.

  • Unfriendly-недружелюбный, cruel-жестокий, naughty-непослушный, shy-стеснительный, rude-грубый, stupid-глупый, noisy-шумный, non-athletic-неспортивный, talkative-разговорчивый.
  • Look at the screen, read and guess who these people are. (Слайды)
  • What can you say about their traits of character?
  • What kind of people must they be?
  • Librarian must be kind, polite, intelligent, and sociable.
  • Dentist must be brave, quiet, polite.
  • Nurse must be kind, sociable, polite.
  • Computer programmer must be intelligent, creative.
  • Lawyer must be creative, curious, intelligent.
  • Housewife must be friendly, kind, quiet.

That’s right! Thank you! Medals for you!

  • Now go further to the next station!
  1. The station Duties
  • Do you have some duties at home?
  • What do you usually do at home?
  • I am sure that all of you have some duties at home. Look at these word combinations and match them with their translations one by one.

Cleaning the room- убираться в комнате

Making cakes- испечь торт

Reading books- читать книги

Washing the dishes-мыть посуду

Going shopping-ходить в магазин

Answering phone calls отвечать на телефонные звонки                                                                                            

Watering the flowers-поливать цветы

Feeding the pets-кормить питомцев

Making the bed-заправлять кровать

Laying the table-накрывать на стол

Cooking the dinner-готовить обед

Sweeping the floor-подметать пол                                                                                    

- Thank you! Well done!

- Go to the next station by our train!

3) The station Grammar

- Besides the duties we also have the occupations or hobbies.

- Look at the screen and listen to me. I want to tell you about my family member’s occupations.

It’s me. My hobby is to study foreign languages and to travel.  But at home I usually cook dinner, wash dishes, clean the flat.

This is my husband; he is a builder and he must build the houses.  But his hobby is driving and making toys for our daughters.

These are my daughters. They must go to the kindergarten. They like to play with dolls and puzzles. My elder daughter’s hobby is drawing.

- We have a lot of duties, but also we like to have a rest together and to gather the mushrooms in the summer forest.

- Tell me please, who likes to gather mushrooms? Today we’ll gather unusual mushrooms. Here are the baskets for you. You will put the mushrooms with the positive traits of character to the first basket and the mushrooms with the negative traits of character to the second basket. Come to the blackboard one by one and put them into the baskets.

To bring- brought

To get- got

To do- did

To play- played

To answer- answered

To cook- cooked

To buy- bought

To hear- heard

To lay-laid

To open-opened

To repair-repaired

To clean- cleaned

-   Well done!  Tell us, please, how are the verbs formed in the Past Simple?  

- Let’s remember the rule of the Past Simple.(Слайд)

- What can you say about regular verbs? How are they formed? (They are formed with the help of the ending - ed).

-  I give you the medal!

- Where you can find the irregular verbs? (At the table of irregular verbs).

- Well done! Take the medals!

- Go to the next station!

4)  The station News

- The next station is the News, where we must know something new.(Слайд)

- Look at the screen and try to tell me who are they? (This is the Royal Family)

- Who is the Queen of Great Britain? (The Queen Elizabeth II)

-  What is her favorite occupation? (Horse riding)

- What can you say about this man?

- Who is this? (Prince William)

-What is his favorite occupation? (Cooking, flying on the plane, sport)

-  Can we say that this family is very happy?

- Who can say that their family is happy too?

- Now let’s go to the further station and show your happiness! Stand up, please.

5) The station Music (Физкультминутка)

- Let’s show to the guests that we are happy and sing the song “If you are happy and you know it”.

- Thank you for you!

 - Go further to the next station!

6) The station Homework

- I am sure that you are great helpers, but everyone has own favorite occupation.

- At home you were to prepare the pictures of your family members and their jobs.

- Ask your classmates questions about your parent’s jobs and the others try to guess what is your mother or father? ( по готовым рисункам)

- Thank you, everybody! Take the medals!

6) The station Printing (парная работа)

- This is the station Printing. Take your notebooks. You will answer the questions and print the words in English.

(Учащиеся работают в программе Microsoft Office).

Вопросы анкеты

-Who are you?

-What is your Father’s occupation?(Hobby)

-What is your Mother’s job?

-Have you got a brother or a  sister?

-What foreign languages do you speak?

-What are your main characteristics?

-How would you describe your family?

-What are your hobbies?

  1. Подведение итогов урока
  • Do you like our lesson?
  • What do you like the best?
  • What did you do at our lesson?
  • What news did you know?
  • I liked the way you were working at the lesson. It’s time to count your medals. How many medals did you get?
  •  … you were the best pupils  today. My congratulations!
  • I want to give you presents!
  1. Оценивание

- I’ll put you marks.  I put excellent mark to …  I put good marks to …

  1.  Рефлексия

- Было ли вам интересно на уроке?

- Что вам  понравилось на уроке?

- Что нового узнали на уроке?

- Как вы считаете, усвоили ли вы тему?

- Сумели ли вы показать свои знания на уроке?

- Если вам понравился урок, и вы успешно справились со всеми заданиями – раскрасьте флаг корабля зеленым цветом.

- Если вам было трудно, но вы смогли прийти к верному ответу, раскрасьте флаг желтым цветом.

- Если вам было трудно на уроке справляться с заданиями и вам требуется помощь учителя – раскрасьте флаг красным цветом.

- Thank you for the lesson! See you next year! Good bye!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

разработка урока русского языка по теме: "Подготовка к сочиненю - описанию по картине А.Н. Комарова «Заяц на дереве»." 5 класс

Тема: Р/р Подготовка к сочиненю - описанию по картине  А.Н. Комарова «Заяц на дереве».Цели:Обучающая: научить учащихся особенностям построения рассказа на   основе картины.Развивающая: ...

Методическая разработка урока - мастер - класса по английскому языку в 9 классе "Международные организации по защите прав человека"

Урок английского языка разработан к УМК Афанасьевой О.В., Михеевой И.В. для 9 класса. В ходе урока учителем решались следующие цели:Учебный аспект:...

Разработка урока 4 класс "Домашние обязанности" (УМК "Enjoy English")

Урок разработан для 4 класса по теме "Домашние обязанности". Основной вид деятельности - работа в группах. Сопровождается раздаточным материалом....

Методическая разработка урока 3 класс "Я и моя семья".

Цели:Создание условий для развития у детей интереса к иноязычной культуре;Формирование языковой и коммуникативной компетенции;Обеспечение максимального содействия развитию потенциальных возможностей л...

Разработка урока по теме: «Источники доходов семьи» (экономика 5 класс)

Разработка урока по теме "Источники доходов семьи". Целями урока являются: рассмотреть источники доходов семьи, рассмотреть существующие пути увеличения доходов. развитие мыслительной деятельности, ра...

Разработка урока английского языка по теме:"Семья" 6 класс Комарова

Технологическая карта урока в соответствии с ФГОС ООО...

Методическая разработка урока по этапу варьирования лексики на тему Хобби в 4 классе

Методическая разработка урока по этапу варьирования лексики на тему Хобби в 4 классе включает в себя план урока с  упражнениями для закрепления изученной лексики по теме "Хобби" для уча...