Разработка урока в 10 классе (автор М.З. Биболетова): "Нужна ли школьная форма?"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Кляус Надежда Владимировна

Сегодня многие спорят: "Нужна ли школьная форма?". На примерах ответов учащихся 10 класса делается вывод: да, нужна.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл nuzhna_li_shkolnaya_forma.docx20.67 КБ

Предварительный просмотр:

    Цель: определить назначение школьной формы

    Задачи: показать умение вести диалогическую и монологическую речь; грамматически правильно строить утвердительные и вопросительные предложения; полным ответом выражать свои мысли; показать сплоченность коллектива, сформировать положительное отношение школьников к одежде внутри школьного заведения. Поддерживать интерес к изучению английского языка.

Подготовительный этап: разработать серию уроков по теме школьная одежда, обеспечить учащихся буклетом с ключевыми фразами и словами по данной тематике, нарисовать постеры с образцами школьной формы и представитьть их на школьной доске, наличие смайликов по количеству учащихся. Подготовить информацию для дискуссии с использованием компьютерных технологий. Подготовить театральное представление с учащимися 10х классов. Обеспечить явку учащихся, гостей, камеру.  

План проведения урока:

Teacher: Today we are having not a usual lesson. I suggest organizing a linguistic club: here we can discuss difficult situation or any problem(s) when our students ask for help, or where they can get any advice. For this purpose we should choose a council of 2-3 members.

  1. A chairman
  2. And an assistant(s)

Do you have any ideas of the membership?

P1 I suggest Shamil to be a chairman

Teacher:  Why Shamil?

P1 because he is my friend

T. Oh, it’s a nice argument

P2 I suggest Pavel

T. why Pavel?

P2 – Because she is bright and she can help us to solve any problems

Teacher: Ok, any other variants?

P3 – Svetlana is my variant

T. Why Svetlana?

P3 – Because she has a nice name

Teacher: Wow! A nice name? Is it the only argument for a person to be a chairman or a president of the council?

P3 – well, she is alike our real head teacher – Svetlana Jurjevna, she is her granddaughter, an if we have any financial problems – we can ask her to help us

Teacher: Ok, let’s think it over: what candidate will be the best for this chair?
P1 –

P2 –

P3 –

Teacher:  Svetlana, take your seat, you will be our chairman. And who will be your assistants?

Svetlana: I think that these guys who were recommended will be my assistants.

Teacher:  Well, we have a arranged our council and start discussing a topic «School uniform»

(Шум, слышатся крики: Go, go, go… Go to school.  Show them your behavior. Mom is pulling her daughter to school)

Mom: You see, I am a modern woman. I am very busy with my work. I want make my carrier. I am working from morning till evening.

Father: You see…a woman… (Разводит руками)

Mom: I want to have a nice family. I buy fashionable clothes for them. I have bought a stylish uniform for school. And this girl, my daughter, doesn’t want to listen to me. Look at her! It’s impossible! It’s impossible to go to school this way

Father: You see… women…

Mom: when I was in her age, I wore a nice dark brown dress and a silk apron.  But what is she wearing? Oh, my goodness.  Teachers, a head teacher, help me, please. Explain her, how a student should attend classes! She doesn’t want to listen to my opinion…

Chairman: Arina Sergeevna, stop it please. Let’s go to my study room and discuss your problem quietly.

(Все уходят)

Teacher:  Well, you have seen the situation, which could be happened in any school. So, let’s determine problem  and after solve it.

P1 –Bad relations between a mother and a daughter.

P2 – to wear or not to wear a school uniform

T. – yes, some school children don’t like uniform; others like. First express your ideas what is good about school uniform. Second what is bad about it.

P1 –

P2

P3

P4

P5

Teacher:  You see, 90% of you are for the uniform, 10% are against it.  I have welcomed some designers who suggest their samples of school uniform. While you will be thinking about your attitude to the models I will help you with the ideas. On the blackboard you will see some expressions which will help you in describing of models. On the whiteboard you can read a text which also can help you with determination of your ideas. So you have some time to make up your idea.

(школьники выражают своё мнение по поводу выставленных дизайнерских проектов школьной формы. Учащиеся по очереди подходят к выбранному ими  проекту, прикрепляют смайлик и объясняют, почему они его выбрали, что им нравится в данной модели и почему они одевали бы такую модель)

P1

P2

P3

P4

P5

T.We have listened to different ideas, concerning school uniform. Let’s do the conclusion of our topic.

P1

P2

P3

Chairman: – I like your performance, concerning school uniform. I suppose that you will wear it. As for your classmate Dasha I suppose we will control the girl’s behavior. Every time when she is not in school uniform we will ask her to clean her face and change clothes.

 Teacher: Guys, in conclusion I want to ask you a question:  shall we wear a school uniform?

P1, P2, P3: Yes, of course!

Teacher: Will it help us to be bright students?

P1, P2, P3: Surely, yes.

 Teacher: Thanks to you, my dear friends, for your participating in our ling-

      vistic club.

(Все уходят)

Fashionable

Stylish

trendy

cool

Modern

Elegant

Up-to-date

Look nice

Look smart

Feel comfortable

Feel confident

Feel independent

Be popular


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

методические разрадотки,презентации к уроку и конспекты уроков : Методическая разработка урока 6 класс математика "Проценты. Решение текстовых задач"

Урок по теме " Проценты" составлен так, что начало урока представлено  как путешествие в сказочную страну.Решение текстовых задач показывает межпредметные и метопредметные связи.  Происходит...

конспекты уроков 4 класс автор Бим, Рыжова

конспекты уроков по немецкому языку 4 класс Автор Бим, Рыжова...

Разработка урока. 6 класс. История России. Тема урока: «Древняя Русь. Расселение, быт и верования восточных славян».

Методическая разработка урока является примером сочетания всех компонентов учебной деятельности: мотивационного компонента, который  основан на поддержке компьютерных технологий (интерактивная до...

Разработка урока. 6 класс. История России. Тема урока: «Древняя Русь. Расселение, быт и верования восточных славян».

Методическая разработка урока является примером сочетания всех компонентов учебной деятельности: мотивационного компонента, который  основан на поддержке компьютерных технологий (интеракт...

Разработка урока 7 класс "Школьная жизнь" (УМК "Enjoy English")

Урок разработан для 7 класса по теме "Школьная жизнь". Тип урока: учебно-тематическая дискуссия. Сценарий урока сопровождается раздаточным материалом....

Учебно-методическая разработка урока литературы «Безымянный автор "Слова о полку Игореве"»

Учебно-методическая разработка урока литературы «Безымянный автор "Слова о полку Игореве"» представляет собой эвритсическую беседу с учащимися, анализ текста памятника древней Руси, благодаря которым ...

Методическая разработка урока 3 класс "Школьные принадлежности".

Данный конспект предлагается использовать на уроке английского языка в третьем классе.  Тема урока «Школа и школьные принадлежности», на уроке используются элементы коммуникативной методики, игро...