Сценарий открытого урока - спектакль "12 месяцев" (в 5 классе)
учебно-методический материал по английскому языку (5 класс) по теме

Ковалева Анна Александровна

Сценаий открытого урока по английскому языку в 5 "Б" классе 

спектакль по сказке "12 месяцев" 

приложения с анкетами, песнями и аудиотреками

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon спектакль "12 месяцев"341 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное общеобразовательное бюджетное учреждение

средняя общеобразовательная школа №24 г.Сочи

СЦЕНАРИЙ

ОТКРЫТОГО УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

(в 5 “Б” классе)

СПЕКТАКЛЬ

ПО СКАЗКЕ “12 МЕСЯЦЕВ”

Учитель английского языка

Ковалева Анна Александровна

2015-2016 уч.год

Оглавление

  1. Действующие персонажи ………………………………. 2
  2. Сцена 1 ……………………………………………………3
  3. Сцена 2 ……………………………………………………4
  4. Сцена 3 ……………………………………………………5
  5. Сцена 4 ……………………………………………………8
  6. Сцена 5 ……………………………………………………9
  7. Сцена 6 ……………………………………………………10
  8. Сцена 7 ……………………………………………………11
  9. Сцена 8 …………………………………………………...14

10. Приложение 1……..…………………………………….18

11. Приложение 2…………………………………………...19

Characters:

  1. Mother
  2. Daughter

3. Stepdaughter

4. Queen

5. Lady

6. Teacher

7. Chancellor

8. Ambassador  of  the  Western  country

9. Ambassador of  the  Eastern  country

10. Officer

11. Soldier

12. Blizzard

13. Hare

14. First Squirrel

15. Second Squirrel

16. Second Herald

17. First Herald

18. Lady

19. Ladies

20. Twelve Months

 

 

                         

SCENE I

Зимняя поляна в лесу. Метелица  поет песню.

Blizzard. 

Winter time is full of light, 

Winter time is big and bright, 

Winter time is full of fun, 

Winter time has lots of sun.

Winter, winter, everywhere 

Shows its face, its eyes, its hair 

Winter, winter, freezing cold 

Enjoyed by many, young and old.

See the pretty snowflakes 

Falling from the sky; 

On the wall and housetops 

Soft and thick they lie.

Метелица убегает. На поляне появляется заяц и две белки.

Hare. It is cold today. It is terribly cold! Squirrels! Let’s play tag.

First Squirrel. Let’s play, Hare. Who begins?

Second Squirrel. Let’s count!

First Squirrel. Let me count!

                        One, two, three, four.

                        Let us play a little more.

                        Five, six, seven, eight.

                        Don’t be slow! You must catch.

                 (Белки  разбегаются)           

Hare. It’s dishonest! I don’t want to play with you. (убегает)

                                        

SCENE II

На поляну с противоположных сторон выходят солдат и падчерица.

Soldier. Hello, girl! What are you doing here?

Stepdaughter. My Stepmother ordered me to bring firewood. And what are you doing here?

Soldier. I am looking for a nice fir-tree for our Queen. Tomorrow     there will be many guests in our palace. Our Queen is a girl. She likes New Year’s parties. But she hasn’t got a mother. She hasn’t got a father.

Stepdaughter. I haven‘t got a mother too.

Soldier. What a pity! Poor girl! Let me help you with your

                firewood.

Stepdaughter. Thank you for your kind words! Oh! I know where a  

     wonderful fir-tree is. I can show it.

 Soldier. OK! Come on!

(Занавес закрывается)

                                                            SCENE III

Перед занавесом выходят Декабрь и Январь.

 December. Well, brother January! Take over household duties. Look!

There is  a  lot of snow in the forest, ground has a blanket of snow,

ice covered lakes and rivers.

January. Thank you, brother December. Your work is good! But what are

birds and animals doing now?

December. Some animals are sleeping now. Birds are in the hot countries.

                Hares and squirrels, wolves and foxes have got warm winter

coats.

January. Well, let’s go and see.

SCENE IV

Комната в королевском дворце. В комнате доска, парта, учительский стол. За партой королева, перед ней учитель.

Queen. I don't like writing. My hands are dirty!

Teacher. However, Your Majesty, may I ask you to write down four

lines only?

Queen. All right! Dictate!

Teacher.The grass is green.

The sun is bright.

The swallow is singing

And flying to us.

Queen. I shall write "the grass is green" only. "The gra-a-ass is..."

                                                                                        (пишет,)

Входит министр

Chancellor. Good morning, Your Majesty! May I ask you to put Your

                   signature? To four edicts only.

Queen. Write! Well! But then I shall not write "green"! Give me your

        papers!      (подписывaem.)

 Chancellor. Thank you very much, Your Majesty! (Министр уходит)

Queen. I am tired. Tell me something.

Teacher. What?

Queen. I don't know.  Something  about  New Year.

Teacher.Well. There are twelve months in the year.

Queen. Really?

Teacher. It is true! They are January, February, March, April, May,

June, July, August, September, October, November,

December.

Queen. You have got a brilliant memory!

Teacher. Thank you, Your Majesty. Months come one by one. February

never comes before January, and September never comes before

August.

Queen. But I want April before January!

Teacher. It is impossible! Besides, each month is good. We can skate

and sledge in December, January and February. There is the first

dripping  of melted snow in March. And we can see the first flowers

— snowdrops in April.

Queen. OK. I want April now. I like snowdrops very much. I have never

 seen them.

Teacher. April will come soon. You have to wait only three months or 90

 days.

Queen. 90 days! But I can't wait! Tomorrow we shall have a New Year's

    party. I want to have snowdrops for this party!

Teacher. Your Majesty! You can't break the law of Nature!

Queen. Well! There will be a new law of Nature! Teacher! Sit

            down at my desk and write! I'll dictate to you!  (Учитель берет

     свиток бумаги и пишет под диктовку королевы)

 "The grass is green.

  The sun is bright.

There are a lot of flowers in our forest. Bring a basket of snowdrops to our

palace for the New Year's party! And a full basket of gold is awaiting you!

(поворачиваясь к двери, кричит) " Chancellor! [‘tʃӕnsələ]

Входит министр, несет печать. Королева ставит печать и отдает приказ министру.

Set my seal and proclaim my order!

Chancellor.(глядя в приказ) But Your Majesty!

Queen. This is my order!

Занавес.

SCENE V

На сцену перед занавесом выходят глашатаи.

First   Herald. Attention!

Second   Herald. Attention!

First   Herald. The grass is green.

Second   Herald. The sun is bright.

First Herald. And there are a lot of flowers in our forest.

Second Herald. He who will bring a basket full of snowdrops...

First   Herald. Will get a basket full of gold!

Second Herald. Bring a basket of snowdrops to the Queen's palace for the New Year's party!

First Herald. A basket full of gold is awaiting you!

Уходят.

SCENE VI

Деревенский дом. Мачеха накрывает на стол для ужина. Ее дочь сидит у камина и перебирает корзинки

Daughter. Mummy! Is this basket big?

Mother. Yes, it is. (берет другую корзину, потом третью) And this basket is bigger. And this is the biggest one. We can buy many different things. We'll have enough money to buy a stone house, a horse, a sheep and a pig. You will eat on gold, sleep on gold and wear gold.

Daughter. OK. I'll take this basket. I want to find snowdrops for our Queen! I want to have gold! (направляется к двери)

Mother. (удерживая ее) No, you don't go to the forest. It is very cold now.

Daughter. I want to go and I'll go!

Mother. You will freeze to death!

Daughter. Well, then go to the forest yourself. (отдает корзину матери)

Mother. What?! You don't love me!

Daughter. I do love you, but I love gold more than you. (плачет) If you don't want to go to the forest, let my sister go there!

Mother. OK. We'll give her the biggest basket we have.

Входит падчерица.

Mother. Is it snowing?

Stepdaughter. Yes, it is. It is terribly cold. I am frozen!

Mother. It is winter. It is always cold in winter. But  you must go to the forest again.

Stepdaughter. Why?!

M o t h e r. Go to the forest and pick some snowdrops.

Stepdaughter. Are you joking?

Daughter. No, I am not. This is the Queen’s order! You'll bring snowdrops and we'll get the biggest basket of gold. (Отдает корзину падчерице) Take a basket and go away and don't come back without snowdrops.

Занавес.

(Перед занавесом выходит падчерица)

SCENE VII

Заснеженный лес. В глубине сцены – поляна; на поляне горит костер. Падчерица подходит к лесу, кутаясь в рваный платок.

Stepdaughter. It is so dark here. I cannot see my hands before my face. (Оглядывается. Занавес открывается) Oh! I see a light.

(Около костра стоят двенадцать месяцев.)

December. Who are you? What brought you here?

Stepdaughter. I have to pick a full basket of snowdrops.

Все переглядываются и смеются.

January. Snowdrops in January? Is it a joke, girl?

 Stepdaughter. My stepmother sent me here for snowdrops and I can’t     return without them.

February. What are you going to do?

  Stepdaughter. I shall stay in the forest and wait till the month of April   comes. I would rather freeze here than return without snowdrops.          (Садится и плачет)

                                      Месяцы шепчутся

April. Brother January! Let me take your place for a single hour.

January. OK. But April cannot come before the months of February and March.

February. I don't mind. We all know this girl. We meet her in the forest in every season.

July. And we, summer months, know her, too. She is a good girl.

September. Autumn months like her for her kind heart.

March. We must help her.

January. So be it! (Стучит три раза посохом)

January yields his place. Now, it is your turn, brother February.

               (Передает посох февралю)

February. (Тоже стучит три раза посохом)

Now it is up to you, brother March. (Передает посох Марту)

March. (Тоже стучит три раза посохом)

Now it is up to you, brother April (Передает nocox.)

April. (Тоже стучит три раза посохом)

Birds, return and sing your songs,

Disperse the forest gloom.

Bears and squirrels, come along,

Tender snowdrops, bloom.

(Обращается к девочке) Dear girl, take your basket with snowdrops.

                        Падчерица подходит к месяцам.

Stepdaughter. Thank you very much!

April. Not at all! We've decided to give you our ring. If you want to see us, you'll have to throw our ring and say:

Roll, roll the ring

To the steps of spring,

To the summer porch,[pɔ:tʃ]

To the autumn cottage,

With winter shine

To the New Year's fire!

Stepdaughter. Thank you! Good-bye! Good-bye, brothers months.

All   months. Good-bye, girl.

(Девочка уходит. Посох вновь переходит из рук в руки.)

May.     Spring is coming, spring is coming.
All around is fair.
Shimmer, quiver on the river,
Joy is everywhere.

June.   The summer sun shines hot and high.

Baby birds now learn to fly.

Green, green leaves and tasty fruit,

All things are so good!

July.  Come, to the woods

      On a sunny day,

       Come to the woods

      On a day so gay.

      Look at the grass,

      At the busy bees,

      Look at the birds

     In the green, green trees.

 August.  When trees are green and forests are green.

            And grass is green and long,

            It's good to walk in the forest

           And listen to birds' song.

September.  "Come little leaves,"

                   Says  the wind one day.

                   "Come over the meadows

                    With  me to play.

                     Put on your dresses

                       Of  red and gold.

                   For summer is gone

                       And the days are cold."

October.         Put on your jackets and jeans for fall,

                     Now it's cold to play at all!

                    Leaves turn orange, red and brown,

                     And they all are falling down.

November. Yellow, red, and green and brown,

       See, the little leaves come down.

       Dancing, dancing in the breeze,

       Falling, falling from the trees.

December. OK. Winter is here.

Занавес.

SCENE VIII

Зал королевского дворца. Посреди зала – пышно разукрашенная елка. В зале много знатных гостей. Они ожидают выхода королевы. Звучит музыка. На сцену выходит королева. Придворные (среди них министр, учитель, прокурор, начальник королевской стражи) и гости наперебой пытаются поздравить ее с Новым годом.

Lady 1. New Year Day, happy day! We are glad and very gay. We all dance and sing and say: “Welcome! Welcome! New Year Day

Lady 2. Winter time is full of light, Winter time is big and bright, Winter time is full of fun, Winter time has lots of sun.

All together. Happy New Year, Your Majesty! Happy New Year! New happiness to you!

Queen. My happiness is new every day, however, it isn't  New Year today.

All   together (удивляются). Why?

Chancellor. But, Your Majesty, it is New Year today!

Queen. You are wrong! Teacher, how many days are there in a month? Teacher. 31.

Queen. Well! Today is the 32nd of December.

 Lady. It is a nice New Year's joke, Your Majesty.

 Все смеются.

Queen. (топает ножкой) But I am not joking.

 Все перестают смеяться.

It will be the 33d of December tomorrow, then the 34th of December and so on.

Teacher. (хватаясь за голову)It is impossible!

Queen. You again?!

Teacher. Yes, Your Majesty! Again and again! You can execute me but the   32nd of December is nonsense! There are only 31 days in December! Science has proved it and Science is more important to me than my head.

Teacher. Just as you like, Your Majesty, but you will not get the snowdrops.

Queen. Let's wait!

Chancellor. Your Majesty, let me introduce the Ambassador of the Western country and the Ambassador [ӕm’bӕsədə] of the Eastern country to you.

                Послы входят и кланяются.

Ambassador of the Western country. Your Majesty, my king charged me to wish you a Happy New Year.

Ambassador of the Eastern country. Your Majesty, my king ordered me to wish you...

Queen. What?

Ambassador of the Eastern country. We wish you luck and  health.

Queen. Well! Where are the flowers? Do all people know my order?

Officer. Two women brought snowdrops for you, Your Majesty!

Queen. Call them! Be quick!

                        Входят мать и дочь.

Queen. Are these flowers snowdrops?

Mother. Yes, of course, Your Majesty. They are from the forest. We found them under the snow.

Queen. (берет корзину с цветами и высоко поднимает ее) Well! New Year has come! You may congratulate me!

All  together. Happy New Year, Your Majesty!

Queen. Let's dance!

Все танцуют.

Mother. Your Majesty, Happy New Year!

Queen. Yes.

Mother. Yes, our basket is empty.

Queen. Oh! Chancellor! Fill the basket with gold! So, tell us where you picked the flowers?

Mother (дочери). You tell.

Daughter. No, you tell.

Mother. When we heard about your order, we went to the forest. It was dark and very cold in the forest. My daughter is frozen, and me too.

M o t h e r. We walked and walked and came to that place. There were many high trees around a small lake. And there were a lot of snowdrops on the banks of that lake.

Queen.  Snowdrops? Give me my fur coat. We'll go to the forest too.

Lady. It is a good idea!

Ambassadors of the Western and Eastern countries. OK. We are ready!

Mother and daughter (падают на колени). Don’t go to the forest.   We didn't pick these flowers. My stepdaughter did it.

Queen. Where is your stepdaughter?

Mother. (выбегает из зала и возвращается с падчерицей) Your Majesty, this is my stepdaughter. (толкает ее в сторону королевы)

Queen. Come here, dear. I see you are a nice girl. But you are frozen! Give her a fur coat! (офицер подносит шубку)

Stepdaughter. Thank you, Your Majesty.

Queen. I can give you a basket of gold, a lot of dresses. What do you want?

Stepdaughter. Thank you, Your Majesty. I don't want anything from you. (падчерица подносит руку к груди, и королева замечает на ее руке колечко)

Queen. A beautiful ring! Show me you ring, please. (падчерица      снимает с руки колечко и отдает королеве, та его разглядывает) Where did you get it? Who gave it to you?

Stepdaughter. I shall not tell you.

Queen. Oh! Well! Then show us where the snowdrops are and I'll give you your ring.

Stepdaughter. I cannot do it!

 Queen. Tell me!

Stepdaughter. Never!

Queen. No! (Поворачивается к падчерице) I am asking you for the last time: where are the snowdrops? Will you show them to me?

Stepdaughter. No, I shall not!

Queen. OK. Then say "Good-bye" to your ring! (бросает кольцо)

Stepdaughter. No!

Roll, roll the ring

To the steps of spring,

To the summer porch,

To the autumn cottage,

With winter shine

  To the New Year's fire!

Queen. What is she saying?

Ветер, метель, танец снежинок, в вихре танца снежинки уносят падчерицу. Ветер кружит королеву, придворных послов.

Queen. Help me!

Lady. Catch me!

Mother. Daughter! Where are you?

Daughter. I don't know!

Teacher. Let's go home!

Ambassador of the Western country. Where are our horses?

Ambassador of the Eastern country. Coachman! Coachman!

                          Ветер сбивает всех с ног.

Teacher. Nonsense! We are in the winter forest. It’s too cold here.

Queen. Oh! It’s very cold! Let's go to the palace! Look! It is snowing!

             I am frozen! I want to be at home!

Officer. Listen! Somebody is coming here!

                                Появляется Январь.

January. What are you doing here?

 Queen. We want some snowdrops.

 January. There are no snowdrops in winter.

 Teacher. It is true.

Queen. I know it, but please, help us! I'll reward you.

January. I need nothing. I can reward you! What New Year's presents do you want?

Queen. I want to go home.

Teacher. I want all months to come one by one.

Soldier. I want to warm myself near the fire.

Daughter. My mother and I want fur coats.

January. Take them! (набрасывает на дочь и на мать шубы)

Mother. What fool! What do you need a dog coat for!

        Мать и дочь начинают драться и с криком убегают.

Queen. (обращается к Декабрю) May we warm ourselves, please? We   are frozen.

December. Yes, you may. Come here, sing our song with us and then you may go home. Our song is a fairy-song. If you sing it, your hearts will be kind and your souls will be kind too.

All  together. OK. (Поют песню "The Bells of Christmas".)

 

  

Приложение 1:

Анкета

Анализ открытого урока по иностранному языку (спектакль «12 месяцев»)

  1. Оцени по 10 бальной шкале, насколько тебе понравилось данное мероприятие: ___
  2. Оцени игру отдельных ребят в спектакле (укажи ФИ и количество баллов, макс 10):

__________________________________________________

__________________________________________________

  1. Оцени по 10 бальной шкале, насколько ты справился со своей ролью:

- языковой уровень _________

- актерское мастерство ________  

4. Оцени по 10 бальной шкале свое эмоциональное состояние на сцене, перед публикой:

        - чувство страха ______

        - чувство растерянности ________

        - чувство неуверенности ________

        - чувство уверенности ________

        - чувство дружеской поддержки других актеров ______

5. Игра какого актера, понравилась меньше всего: __________________________

                                                        ____________________________

6. Оцени свое эмоциональное состояние после спектакля:

         - чувство удовлетворенности_____

        - чувство радости ____

        - чувство растерянности _____     - свое _______________

7. Все ли поставленные задачи, были реализованы во время спектакля??? ____________

Если нет, какие______________________________________________________________

____________________________________________________________________________  

8. Оцени по 10 бальной шкале свое поведение во время подготовки к спектаклю: _______

9. Кто из родственников посетил открытый урок ___________________________________

_____________________________________________________________________________

10. Готов ли ты к работе для участия в подобных мероприятиях? _____________

11. Что не понравилось в данном мероприятии? ___________________________________

 Приложение 2:

Песня  "The Bells of Christmas" (на русском, английском и  немецком языках)

Как звонко на скаку

Бубенчики звенят,

По свежему снежку.

В даль белую манят.

Люблю трезвону в такт

Поводьями крутить.

Как здорово вот так

На легких саночках катить…

Бубенцы, бубенцы

Радостно галдят

Звон идет во все концы,

Саночки летят.

Новый год, Новый год

В гости к нам идет

Весело все вместе мы

Встретим Новый год.

Dashing through the snow
In a one-horse open sleigh
Over the hills we go
Laughing all the way
Bells on bobtail ring
Making spirits bright
What fun it is to ride and sing
A sleighing song tonight! 

Chorus:
Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way. 
Oh! what fun it is to ride
In a one-horse open sleigh. 
Jingle bells, jingle bells,
Jingle all the way;
Oh! 
What fun it is to ride
In a one-horse open sleigh. 

Schlittenfahrt, Schlittenfahrt

Glocken klingen hell

Wenn wir durch das Winter fahrn’

Pferdchen laufen schnell

Schlittenfahrt, Schlittenfahrt

Über Berg und Tal

Über zugeschneite Seen

Weinacht überall.

1. Kinder gebet acht

Bald ist es so weit

Mandeldurft und Kerzenschein

Es kommt die Weichnachtszeit

Schlitten in dem Hof

Pferdchen an dem Stall

Schon beginnt die Schlittenfahrt

Durch den Winterwald


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сценарий открытого урока (предмет "Музыка") в 6-м классе "Протестное содержание музыкальных образов русской ROCK-музыки

Вниманию пользователей предлагается сценарий урока, созданного на основе педагогической технологии Л.П.Масловой....

Сценарий открытого урока в 10 классе по теме "Сравнительная характеристика Японии и Китая"

Цели урока: Формирование предметно – аналитических и самообразовательных компетенций при изучении стран Японии и Китая.Образовательные задачи: изучение нового материала методом сравнения и анализа.Раз...

Сценарий открытого урока в 8 классе

Сценарий открытого урока в 8 классе....

Сценарий открытого урока, Английский в фокусе, 6 класс, модуль 3, урок "On the move".

Данный урок разработан с использованием метода активизации, которому обучает школа Китайгородской. Отличительной особенностью урока является подчинение всех заданий единому сценарию, а также преоблада...

Сценарий открытого урока по английскому языку для обучающихся 3х классов школ с углубленным изучением английского языка. Тема урока - Clothes.

Данный материал включает сценарий открытого урока по английскому языку для обучающихся 3х классов школ с углубленным изучением английского языка. Тема урока - "Clothes".Презентацию и разадто...