Открытый урок в 5 классе на тему : " Tag- questions"
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) на тему
Открытый урок английского языка по теме "Tag - questions" разработан по учебнику RainBow English для 5 класса ( автор О.В. Афанасьева, И.В. Михеева)
Цель урока: ознакомление со структурой, особенностями образования и употребления разделительных вопросов, развитие личностных качеств и способностей:умение рассуждать, мыслить, анализировать, самостоятельно добывать знания.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok_1.docx | 19.63 КБ |
tag-questions.ppt | 142.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Конспект урока
Тема: Tag questions.
Тип урока : комбинированный
УМК RainBow English О.В.Афанасьева, И.В. Михеева.
Цели:
- Ознакомление со структурой, особенностями образования и употребления разделительных вопросов
- Развитие умений и навыков устной речи
- Развитие личностных качеств и способностей : умение рассуждать,мыслить, анализировать, самостоятельно добывать знания.
- Воспитывать взаимовыручку, умение слушать друг друга, дисциплину, аккуратность
- Воспитание интереса к предмету
- Создать ситуацию комфортности
Оборудование: книги, тетради, приложения, презентация, компьютер
Ход урока:
- Организационный момент
-Good morning, children!
I am glad to see you! How are you? I am fine ,thank you. Who is absent today? Let’s begin our lesson. Sit down ,please!
Речевая разминка:
- Please answer my questions.
1. What date is it today?
2. What day of the week is it today?
3. How many days are there in February?
4. What is the weather like today?
- Thank you!
- Сообщение цели урока
- Today we are going to speak about tag questions.
3. Фонетическая зарядка
-Now let’s train our tongues. Look at the blackboard, please! Let’s read it!
Peter Piper picked a peck of pickled peppers,
A peck of pickled peppers Peter Piper pickled?
If Peter Piper picked a peck of pickled peppers
Where is the peck of pickled peppers Peter Piper picked.
- Who wants to read it?
- Very well, thank you.
-Now I’ll show you pictures and you have to call what kinds of travelling do you
know?
( показываю картинки с изображением, вид путешествия: travel by bus, by plane, by car, by train, travel on a yacht, hike).
4. Изучение нового материала
- Now, please, look at the screen. Let’s speak about “ tag questions”.( презентация, выполнение упражнений).
5. Актуализация разделительных вопросов
- Look at the blackboard, please.
- There are some sentences on it.
- Complete the sentences with tag – questions.
1. It is an interesting programme,…?
2. He will say with his family,…?
3. There is not a local school in this street,…?
4. She is responsible for the tickets,…?
5. They always arrange a school party,…?
6. He can’t bring an invitation letter,…?
7. You can speak French well,…?
8. They aren’t in London now,…?
- Very well, thank you. You are right!
6. Проверка домашнего задания
- Let’s check your homework.
- What was your hometask?
7. Физкультминутка
- Are you tired? Let’s have a rest! Stand up, please!
Hands up! Hands down!
Hands on hips, sit down!
Stand up!
Bend left! Bend right!
Hands up! Hands down!
Very good! Sit down! Please!
8.Активизация письменной речи ( закрепление темы)
- I want you to look at the cards on your desks now. You can see some sentences there ( on page 2 ex.1). The task for you is to complete these sentences( приложение).
9.Тренировка разделительных вопросов в устной речи
- Now, we’ll continue our work. Let’s do ex.3 on p.1 (приложение).
The task is to write tag- questions. Let’s start!
10.Игра (нарисовать пословицы)
- As I know you like to draw. I’ll give you a card with a proverb. Your task is to draw a picture of a proverb ( the task is to explain the proverbs in pictures)-карточки с пословицами!
- Домашнее задание
- Read the rule about tag- questions at the books on p. 156
12.Рефлексия урока
- Is this theme easy or difficult for you?
- Can you add the tag to the questions?
- Can you ask the tag – questions?
- Can you answer the tag – question?
- Do you like your work at the lesson?
13.Подведение итогов
-I think the lesson was interesting and useful for you! We have learnt tag- questions. Thank you for your work! The lesson is over! Good- bye!
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Tag-questions ( разделительные вопросы) В английском языке существуют специальные окончания вопросов, которые очень важны для поддержания беседы. Они помогают перебросить «мостик» к собеседнику, чтобы тот смог продолжить беседу. E.g. She is a very good pupil, isn’t she ? ( Она очень хорошая ученица, не так ли ?)
Подобные вопросы называются tag-questions . Главное – научиться выбирать нужные окончания вопросов, которых в английском языке больше, чем в русском, например, … won’t you? / will you? …doesn’t she? / does she? … don’t you? / do you? …couldn’t I? / could I? …didn’t we? / did we? …weren’t we? / were we? …wasn’t he? / was he?
Правила их употребления . 1. Если в первой части предложения глагол стоит в утвердительной форме , то вторая часть предложения содержит глагол в отрицательной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение. E.g. My friends are students, aren’t they?
2. Если в первой части предложения глагол стоит в отрицательной форме , то вторая часть предложения содержит глагол в утвердительной форме , а подлежащее заменяется на соответствующее местоимение . E. g. My friends aren’t students, are they?
3 . Если в первой части предложения есть глаголы to be ( is, am, are, was, were), to have (has, had), will / shall, can / could, would / must , то во второй части предложения используется тот же глагол . E. g. They have a big house in the country, haven’t they?
4 . Если в первой части предложения нет указанных в 3 пункте глаголов , то во второй части предложения используется do / does или did в зависимости от времени действия. E. g. Your sister plays the piano very well, doesn’t she?
Таблица образования разделительных вопросов I am aren’t I? I am fat, aren’t I? I used to didn’t I? He used to eat a lot of sweets, didn’t he? Let’s shall we? Let’s forget it, shall we? Won’t will you? You won’t be late, will you? He has got hasn’t he? He has got a large house, hasn’t he? I have don’t I? I have dinner at 2 o’clock, don’t I? Everyone / someone/ anyone/ no one auxiliary verb + they? Everyone knows the way to the shop, don’t they?
На разделительные вопросы ( tag-questions ) следует отвечать так же, как и на любой общий вопрос , требующий ответ “Yes” или “No”. E.g. She was in England a year ago, wasn’t she? – Yes, she was. / No, she wasn’t.
Обратите внимание на то, что при ответах на подобные вопросы в русском языке можно сказать: Да, она не работает или же Нет, она работает . В английском языке такой ответ невозможен и на вопрос She doesn’t work, does she? нужно ответить: No, she doesn’t или Yes, she does.
Let’s train!
Choose the right tag-ending. 1. He can play golf well, …? a …, doesn’t he? b …, can he? c …, can’t he? 2. You are the new secretary, …? a …, aren’t you? b …, are you? c …, don’t you? 3. Mr. Evans is speaking over the phone, …? a …, is he? b …, isn’t he? c …, doesn’t you?
4. You like black coffee, …? a …, aren’t you? b …, don’t you? c …, do you? 5. I’m busy, …? a …, aren’t I? b …, don’t I? c …, am not I? 6. It’s a nice day, …? a …, does it? b …, is it? c …, isn’t it?
7. We haven’t got much time, …? a …, do we? b …, don’t we? c …, haven’t we? 8. Sam doesn’t work hard, …? a …, is he? b …, does he? c …, isn’t he? 9. There will be a nice film on TV tonight, …? a …, won’t there? b …, will it? c …, will there?
10. She doesn’t speak Spanish at all, …? a …, does she? b …, don’t she? c …, is she? 11. It’s nice to invite British students, …? a …, does it? b …, is it? c …, isn’t it? 12. It was a wonderful game, …? a …, was it? b …, did it? c …, wasn’t it?
Match the questions and the answers. 1. You are in the fifth form, aren’t you? 2. He isn’t from Scotland, is he? 3. They must work hard, mustn’t they? 4. We won’t go abroad this summer, will we? a) No, he isn’t. b) Yes, they must. c) No, we won’t. d) Yes, I am.
5. Yesterday Steven met a group of Russian students, didn’t he? 6. She was nervous at the lesson, wasn’t she? 7. Pam couldn’t stay after lessons, could she? e) No, she couldn’t. f) Yes, she was. g) No, he didn’t.
Answer the following questions: 1) You are in the fifth form, aren’t you? 2) You don’t like picnics, do you? 3) You helped the old woman on your way to school, didn’t you? 4) Your friend can’t drive a car, can he? 5) You won’t have a Maths exam this year, will you?
Well done!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Открытый урок 9 класс по теме "Соединения алюминия"
Здоровьесберегающие технологии на уроках химии....
Открытй урок 7 класс по теме "Предлоги места"
Этот урок показывает применение компьютерных технологий, проектной методики и дифференцированного подхода....
открытый урок 7 класс по теме "Правописание НЕ с причастиями"
Изучение нового материала по теме "Правописание не с причастиями" 7 класс. Мини-проекты детей о частице НЕ. Сказка о частице НЕ. работа в группах....
Открытый урок. 7 класс. Алгебра. Тема : Функция у=х2 и у=х3 и их графики.
Конспект открытого урока . Алгебра 7 класс. Тема : Функция у=х2 и у=х3 и их графики....
Открытый урок 6 класс по теме:"Животные в нашей жизни".
К уроку прилагается самоанализ....
Открытый урок 6 класс по теме: "Ветер. Роза ветров"
Открытый урок...
Разработка открытого урока 3 класс по теме "Christmas is coming"
Разработка урока предназначена для использования на итоговом уроке по теме "Рождество", учебник М. З. Биболетова...