План-конспект занятия по английскому языку "Жизнь замечательных людей. Мария Кюри"
план-конспект занятия по английскому языку на тему

Антонова Елена Юрьевна

Занятие содержит текст краткой биографии М. Кюри и ряд заданий, предназначенных для формирование навыков лексико-грамматического анализа научно-публицистических текстов. Занятие разработано для студентов 2-го курса, обучающихся в системе СПО.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл marie_curie.docx34.45 КБ

Предварительный просмотр:

Дисциплина: Английский язык

План урока на тему:

«ЖИЗНЬ ЗАМЕЧАТЕЛЬНЫХ ЛЮДЕЙ. Мария Кюри»

Тип урока: Предъявление и усвоение нового учебного материала

Вид урока: Комбинированный

Цели урока

Образовательная: активизация в речи новых лексических единиц по теме «Наука и техника».

Познавательная: знакомство обучающихся с жизнью и творчеством великих людей на примере краткой биографии Марии Кюри.

Развивающая: формирование способности к лексико-грамматическому анализу научно-публицистических текстов.

Воспитательная: формирование чувства сопричастности к мировой истории, уважения к чужому труду и творчеству.

Для достижения поставленных целей на уроке решаются следующие задачи:

в области говорения:

  • развитие умений ответить на вопросы в связи с прочитанным текстом;
  • развитие умения вести дискуссию на основе прочитанного;
  • активизация лексики по теме «Наука и техника» и развитие навыков ее использования в речи.

в области письма:

  • развитие лексико-грамматических навыков.

в области чтения:

  • развитие умений в чтении с общим охватом содержания.

Оснащение урока: учебная литература, дидактический и раздаточный материал, фотографии Марии Кюри

Метод обучения: организация устных и письменных упражнений по развитию ключевых компетенций

Методы осуществления учебно-познавательной деятельности: словесные, наглядные

Формы организации деятельности обучающихся: фронтальная, индивидуальная, парная

Ход урока

Этапы урока

Формы взаимодействия обучающихся

Материалы, технические средства

  1. Greeting

Организационная часть

а) приветствие обучающихся

б) проверка присутствующих

в) проверка готовности к уроку

Приветствие преподавателя

Good morning, students! I’m glad to see you. Are you ready for the lesson?

  1. Warming-up

Постановка темы и цели урока

Мотивация обучающихся, определение темы урока, речевая разминка. Have you ever heard about radioactive elements? Are they dangerous for a human life? Who discovered radium? Would you like to know about the first scientists who gave their lives for our sakes? To learn more about them we shall read the text about Marie Curie.

Фотографии Марии Кюри

  1. Phonetic work

Фонетическая работа

Ознакомление с правилом чтения буквосочетаний

 –ture, -sure.

-ture [ʧə]: future, creature, nature

-sure [ʒə]: closure, exposure

Запись на доске

  1. Lexical work

Лексическая работа

Обучающиеся знакомятся с новыми словами к тексту и выполняют дифференцированные задания различной степени сложности.

Дидактический материал

Приложение 1

Задание 1, 2

  1. Reading

Чтение

Обучающиеся читают предложенный текст по цепочке, затем осуществляют устный перевод.

Дидактический материал

Приложение 1

  1. Listening

Аудирование

Обучающиеся заполняют пропуски во время прослушивания текста.

Дидактический материал

Приложение 2

Задание 3

  1. Reading

Обучающиеся выполняют лексико грамматическое упражнение.

Дидактический материал

Приложение 2

Задание 4

Break

Перерыв

  1. Homework checking-up

Проверка домашнего задания

Преподаватель осуществляет проверку домашнего задания.

Агабекян И. П., учебное пособие: Английский язык для ССУЗов. С. 270, “M.V. Lomonosov (1711-1765)”

9.Revision of the new words learnt

Закрепление нового лексического материала

Обучающиеся выполняют задание на закрепление новых ЛЕ.

Дидактический материал

Приложение 3

Задание 5

10. Reading

Развитие умений в чтении с общим охватом содержания

Тренировка навыков чтения с общим охватом содержания. Обучающиеся восстанавливают текст в логическом порядке.

Дидактический материал

Приложение 3

Задание 6

11. Students' activity

Самостоятельная работа обучающихся на повторение пройденного материала

Обучающиеся самостоятельно выполняют тренировочные упражнения на повторение пройденного материала по теме «Порядок слов в предложении».

Раздаточный материал

Приложение 4

Задание 7

12. Ending the lesson

Заключительный этап урока

Краткий опрос и обсуждение по теме

Подведение итогов урока, постановка домашнего задания.

А Раздаточный материал

Приложение 5

Задание 8, 9

Агабекян И. П., учебное пособие: Английский язык для ССУЗов. С. 270, “D.I. Mendeleyev (1834-1907)”

13. Feeding-back

Рефлексия

Написание краткого эссе по теме.

Раздаточный материал

Приложение 6

Задание 10

14. Assessment

Выставление оценок

Преподаватель выставляет оценки обучающимся.

Приложение 1

Marie Curie

Marie Curie was born in 1867. She is one of the greatest scientists ever to have lived. She was a pioneer in the field of radioactivity and discovered the chemical elements radium and polonium. Curie is the only person ever to win two Nobel Prizes in two different sciences. Other achievements include being the first female professor at the University of Paris.

Curie was born in Warsaw, Poland. Her father was a maths and physics teacher and was a big influence on Marie’s early education. From an early age, Marie was an exceptional student with an amazing memory. She often went without food and sleep to study. Her brilliant mind led her to Paris to study and conduct her research.

She met her future husband Pierre Curie at the university. He considered Marie to be a genius and instantly wanted to work with her. They got married and spent most of their time together in their laboratory studying radioactive materials. Their research led to the discovery of radium, for which they were honoured with the Nobel Prize for Physics in 1903.

Pierre was killed in 1906 and Marie was devastated and extremely lonely. She threw herself even deeper into her work and won the Nobel Prize for Chemistry in 1911. She spent the 1920s raising funds for more research into radium. In 1934 she died from a condition caused by decades of exposure to radiation. No one knew how deadly radium was until years later.

245 words

Sources: http://www.wikipedia.org/ and assorted biographies.

Задание 1. SYNONYM MATCH/Подберите синонимы к словам (работа в парах):

Match the words from the article on the left with their synonyms on the right. Are your answers the same as other students?

Paragraphs 1 and 2

 

 

1.

pioneer

a.

role model

2

field

b.

groundbreaker

3.

achievements

c.

carry out

4.

influence

d.

outstanding

5.

exceptional

e.

successes

6.

conduct

f.

area

Paragraphs 3 and 4

 

 

7.

genius

g.

lethal

8.

instantly

h.

crushed

9.

discovery

i.

gifted person

10.

devastated

j.

money

11

funds

k

immediately

12

deadly

l

finding

Задание 2. PHRASE MATCH/Составьте фразы из текста:

Match the following phrases from the article:

1.

one of the greatest scientists

a.

materials

2

She was a pioneer in the field

b.

to Paris to study

3.

Marie was an exceptional

c.

food and sleep to study

4.

She often went without

d.

of exposure to radiation

5.

Her brilliant mind led her

e.

of radioactivity

6.

He considered Marie

f.

ever to have lived

7.

radioactive

g.

radium was until years later

8.

She threw herself even

h.

to be a genius

9.

died from a condition caused by decades

i.

student

10.

No one knew how deadly

j.

deeper into her work

Приложение 2

Задание 3. LISTENING GAP FILL/Аудирование. Заполните пропуски во время прослушивания текста.

Marie Curie was born in 1867. She ______________ greatest scientists ever to have lived. She was a pioneer ______________ radioactivity and discovered the chemical elements radium and polonium. Curie is the only person ______________ Nobel Prizes in two different sciences. Other achievements include ______________ female professor at the University of Paris.

Curie was born in Warsaw, Poland. Her father was a maths and physics teacher ______________ influence on Marie’s early education. From ______________ Marie was an exceptional student with an amazing memory. She often went without food ______________. Her brilliant mind led her to Paris ______________ conduct her research.

She ______________ husband Pierre Curie at the university. He considered Marie to be a genius and instantly wanted ______________. They got married and spent ______________ time together in their laboratory studying radioactive materials. Their research led to the discovery of radium, ______________ were honoured with the Nobel Prize for Physics in 1903.

Pierre was killed in 1906 and Marie was devastated ______________ lonely. She threw herself ______________ her work and won the Nobel Prize for Chemistry in 1911. She spent the 1920s raising ______________ research into radium. In 1934 she died from a condition caused by decades of exposure to radiation. No one ______________radium was until years later.

Задание 4. CHOOSE THE CORRECT WORD/Выберите верный вариант.

Marie Curie was born in 1867. She is one of the greatest science / scientists ever to have lived. She was a pioneer in / on the field of radioactivity and discovered the chemical elements radium and polonium. Curie is the only person ever to win / won two Nobel Prizes in two different sciences. Other achievements include was / being the first female professor at the University of Paris.

Curie was born in Warsaw, Poland. Her father was a maths and physics teacher and was a big / tall influence on Marie’s early education. From an early old / age Marie was an exceptional student with an amazing memories / memory. She often went without food and sleep to study. Her brilliant mind led her to Paris to study and conduct / conductor her research.

She met her future husband Pierre Curie at the university. He considered Marie to be a genie / genius and instantly wanted to work with her. They got married and spent / spending most of their time together in their laboratory / lavatory studying radioactive materials. Their research led to the discovery of radium, for which / who they were honoured with the Nobel Prize for Physics in 1903.

Pierre was killed in 1906 and Marie was devastated and extremely lone / lonely. She threw herself even deepest / deeper into her work and won the Nobel Prize for Chemistry in 1911. She spent the 1920s raising finds / funds for more research into radium. In 1934 she died from a condition caused by decades of exposure to radiation. No one knew how deadly / dead radium was until years later.

Приложение 3

Задание 5. SPELLING/Запишите подчеркнутые слова в правильном порядке.

Paragraph 1

1.

one of the greatest tinictssse

2.

She was a reinoep in the field of radioactivity

3.

discovered the lcechmia elements radium and polonium

4.

the first female serorpfos

Paragraph 2

5.

iysphsc teacher

6.

a big nefulcien on Marie’s early education

7.

an amazing emomry

8.

Her ibllitrna mind

Paragraph 3

9.

her ufreut husband

10.

He considered Marie to be a enusig

11.

studying radioactive mritsaela

12.

Their research led to the vdsyrieco of radium

Paragraph 4

13.

extremely lneoyl

14.

She wethr herself even deeper into her work

15.

niarigs funds for more research

16.

No one knew how dydela radium was

Задание 6. PUT THE TEXT BACK TOGETHER/Пронумеруйте строки в логическом порядке.

(    ) 

memory. She often went without food and sleep to study. Her brilliant mind led her to Paris to study and conduct her research.

(    ) 

deeper into her work and won the Nobel Prize for Chemistry in 1911. She spent the 1920s raising

(    ) 

to win two Nobel Prizes in two different sciences. Other achievements

(    ) 

funds for more research into radium. In 1934 she died from a condition caused by decades of

(    ) 

genius and instantly wanted to work with her. They got married and spent most of their time together in their

(    ) 

influence on Marie’s early education. From an early age Marie was an exceptional student with an amazing

(    ) 

She met her future husband Pierre Curie at the university. He considered Marie to be a

(    ) 

laboratory studying radioactive materials. Their research led to the discovery of

( 1 ) 

Marie Curie was born in 1867. She is one of the greatest scientists ever to have lived. She was a pioneer

(    ) 

exposure to radiation. No one knew how deadly radium was until years later.

(    ) 

radium, for which they were honoured with the Nobel Prize for Physics in 1903.

(    ) 

Pierre was killed in 1906 and Marie was devastated and extremely lonely. She threw herself even

(    ) 

in the field of radioactivity and discovered the chemical elements radium and polonium. Curie is the only person ever

(    ) 

include being the first female professor at the University of Paris.

(    ) 

Curie was born in Warsaw, Poland. Her father was a maths and physics teacher and was a big

Приложение 4

Задание 7. SCRAMBLED SENTENCES/запишите предложения, соблюдая правильный порядок слов.

1.

a   of   pioneer   radioactivity   in   She   the   was   field

2.

professor   Paris   at   the   the   first   University   female   of

3.

early   a   influence   Marie’s   education   big   on

4.

student   Marie   with   was   an   an   amazing   exceptional   memory

5.

study   food   She   and   often   sleep   went   to   without

6.

Marie   be   genius   considered   to   a   He

7.

time   spent   together   most   in   of   their   their   laboratory

8.

her   into   deeper   even   herself   threw   She   work

9.

caused   to   by   radiation   decades   a   of   condition   exposure

10.

knew   deadly   was   one   how   radium   No

Приложение 4

Задание 7. SCRAMBLED SENTENCES/запишите предложения, соблюдая правильный порядок слов.

1.

a   of   pioneer   radioactivity   in   She   the   was   field

2.

professor   Paris   at   the   the   first   University   female   of

3.

early   a   influence   Marie’s   education   big   on

4.

student   Marie   with   was   an   an   amazing   exceptional   memory

5.

study   food   She   and   often   sleep   went   to   without

6.

Marie   be   genius   considered   to   a   He

7.

time   spent   together   most   in   of   their   their   laboratory

8.

her   into   deeper   even   herself   threw   She   work

9.

caused   to   by   radiation   decades   a   of   condition   exposure

10.

knew   deadly   was   one   how   radium   No

Приложение 4

Задание 7. SCRAMBLED SENTENCES/запишите предложения, соблюдая правильный порядок слов.

1.

a   of   pioneer   radioactivity   in   She   the   was   field

2.

professor   Paris   at   the   the   first   University   female   of

3.

early   a   influence   Marie’s   education   big   on

4.

student   Marie   with   was   an   an   amazing   exceptional   memory

5.

study   food   She   and   often   sleep   went   to   without

6.

Marie   be   genius   considered   to   a   He

7.

time   spent   together   most   in   of   their   their   laboratory

8.

her   into   deeper   even   herself   threw   She   work

9.

caused   to   by   radiation   decades   a   of   condition   exposure

10.

knew   deadly   was   one   how   radium   No

Приложение 5

Задание 8. MARIE CURIE DISCUSSION/Дискуссия

STUDENT A’s QUESTIONS (Do not show these to student B)

1.

What do you know about Marie Curie?

2.

Would you like to have met Marie Curie?

3.

What would you like to know about Marie Curie and why?

4.

___________________________________________________

5.

___________________________________________________

6.

___________________________________________________

7.

___________________________________________________

8.

___________________________________________________

Задание 8. MARIE CURIE DISCUSSION/Дискуссия

STUDENT B’s QUESTIONS (Do not show these to student A)

1.

What did you learn from this text about Marie Curie?

2.

What questions would you like to have asked Marie Curie?

3.

What would her answers have been to those questions?

4.

___________________________________________________

5.

___________________________________________________

6.

___________________________________________________

7.

___________________________________________________

8.

___________________________________________________

Задание 9. MARIE CURIE SURVEY/Напишите 5 вопросов о Марии Кюри, задайте вопросы другим студентам и запишите их ответы.

Write five questions about Marie Curie in the table. Do this in pairs/groups. Each student must write the questions on his / her own paper. Without your partner, interview other students. Write down their answers.

 

STUDENT 1

_____________

STUDENT 2

_____________

STUDENT 3

_____________

Q.1.

 

 

 

 

Q.2.

 

 

 

 

Q.3.

 

 

 

 

Q.4.

 

 

 

 

Q.5.

 

 

 

 

Return to your original partner(s) and share and talk about what you found out.  Make mini-presentations to other groups on your findings.

Приложение 6

Задание 10. WRITING/Напишите о Марии Кюри. Время выполнения задания 10 мин.

Write about Marie Curie for 10 minutes. Show your partner your paper. Correct each other’s work.

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

_____________________________________________________________________

Эталон ответов

ANSWERS

SYNONYM MATCH:

Paragraphs 1 and 2

 

 

1.

pioneer

a.

groundbreaker

2

field

b.

area

3.

achievements

c.

successes

4.

influence

d.

role model

5.

exceptional

e.

outstanding

6.

conduct

f.

carry out


Paragraphs 3 and 4

 

 

7.

genius

g.

gifted person

8.

instantly

h.

immediately

9.

discovery

i.

finding

10.

devastated

j.

crushed

11

funds

k

money

12

deadly

l

lethal

PHRASE MATCH:

1.

one of the greatest scientists

a.

ever to have lived

2

She was a pioneer in the field

b.

of radioactivity

3.

Marie was an exceptional

c.

student

4.

She often went without

d.

food and sleep to study

5.

Her brilliant mind led her

e.

to Paris to study

6.

He considered Marie

f.

to be a genius

7.

radioactive

g.

materials

8.

She threw herself even

h.

deeper into her work

9.

died from a condition caused by decades

i.

of exposure to radiation

10.

No one knew how deadly

j.

radium was until years later


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ПЛАН-КОНСПЕКТ РАЗВИВАЮЩЕГО ЗАНЯТИЯ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 1-М КЛАССЕ ПО ТЕМЕ « COLOURS»

План-конспект  развивающего занятия по английскому  языку  в 1-м классе    ПО ТЕМЕ «  Colours» с использованием интерактивной доски PanaBoard Авторская презента...

План-конспект учебного занятия по английскому языку по теме «Live and Let Live»

Тип урока: урок изучения нового материала и первичного закрепления.Технология: критическое мышление, информационно-коммуникационная технология...

План-конспект учебного занятия по английскому языку по теме «English is a global language» для 7 класса.

Урок разработан с использованием информационно-коммуникационных технологий и технологии критического мышления....

План-конспект открытого урока по английскому языку на тему «Известные люди»

Цели: актуализация изученного материала по теме «Известные люди»; расширение кругозора, развитие воображения и внимания; стимулирование интереса учащихся к изучению английского языка....

План-конспект внеклассного занятия по английскому языку в 6 классе по теме "Безопасность на улицах и дорогах"

Использование технологии сотрудничества как средства активизации речевого взаимодействия учащихся в процессе обучения иностранному языку.Данное внеклассное занятие позволяет сформировать у учащихся ум...

План-конспект урока по УМК " Английский в фокусе " 8 класс Ю.Е.Ваулина, Д.Дули, О.Е. Подоляко , тема - " Изучающее чтение по тексту М.Кюри."

Класс: 8 Ресурсы: учебник, интерактивная доска, мультимедийная презентация .Планируемые цели : совершенствовать лексические и аудитивные навыки по теме " Биография известных ученых " ;активи...