“Праздники Югры” Урок-проект
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) по теме
Предварительный просмотр:
ПЛАН УРОКА
Класс: 5
Тема : “Праздники Югры”
Урок-проект
Раздел 8: «Особенные дни»
Цели урока:
Практические цели:
- активизация лексического материала по теме «Праздники»
- совершенствование механизмов чтения на английском языке (в частности поисковое и ознакомительное чтение);
- развитие навыков говорения;
- развитие навыков аудирования
Воспитательные цели:
- воспитание уважительного отношения к традициям народов ХМАО-Югры;
- воспитание культуры чтения и культуры общения;
Образовательные цели:
формирование общеучебных умений младших школьников (работа с раздаточным материалом, умение работать в разных режимах, умение самостоятельно преодолевать трудности в изучении иностранного языка)
Развивающие цели:
Развитие воображения, памяти учащихся, наблюдательности, умения работать в группе, развитие общего кругозора
Оснащение урока:
Учебник «Английский язык. Английский в фокусе» - для 5 кл. общеобразоват. учреждений / (Ю. Е. Ваулина, Дж. Дули, О. Е. Подоляко, В. Эванс), раздаточный материал (a) упражнение на соотнесение названий русских и английских праздников, b) тексты ‘c) спайдограммы), магниты, заготовки для праздников, мультимедийное оборудование
Development (ход урока):
I. Warming-up activities (введение в тему)
a) Greeting
T: Good morning, dear boys and girls. I am glad to see you.
Are you fine? (all together: ‘Yes’)
T: Great! Sit down, please. Let’s start our lesson.
b) Doing the puzzle (отгадать тему урока по первой букве слова)
T: Well, friends, to begin with, have a look at the blackboard, please. Here is a puzzle for you to do. Name all the words in the pictures, take only the first letter of each word and you will read the topic of today’s lesson. For example, a hat – letter ‘h’ ….. (вывешивается буква h на скотч или на магнит).
colour | |||||||
H | O | L | I | D | A | Y | S |
P1, P2, P3, …..: orange – ‘o’, lemon – ‘l’, ice-cream – ‘i’, dress – ‘d’, apple – ‘a’
T: So, what key word have we got? Right. … (‘Holidays’). I am sure you know much about holidays because we already read some information about celebrations in different countries of the world. Today we shall revise some material and speak about some other popular holidays. I hope you will learn something interesting about well-known holidays in Great Britain and the USA.
c) Answering teacher’s questions (ответы на вопрсы учителя)
- By the way, do you like holidays? (- Yes, I do)
- What holidays do you know? (either in Russia or in America or England)
Ps: Harvest Day, Christmas, New Year’s day, Victory Day, Mother’s Day, St Valentine’s Day, Birthday… T: Yes, why not? It’s really a holiday in every family.
- Which is your favourite holiday? (My favourite holiday is New Year’s Day. And what about you? Which holiday do you like most of all?)
II. Follow-up activities (активизация лексического материала)
- Matching (соотнесение)
Учащимся раздаются карточки – соотнести названия праздников на русском и английском языках.
T: Now, friends, work in groups. Look at the cards, please. Exercise number 1. … , will you read the task? (в карточке первый пример соединен, чтобы было понятно детям, что делать) Match the names of the holidays in Russian and English. Take your pencils or pens and do the task. I give you half a minute. ….. Ready? Let’s check. So, number ‘1’, letter ‘e’, number ‘2’, letter …..?
На экране – праздники
|
|
Let’s read all the names of these holidays together. Repeat after me.
b) Revising lexical material (повторение лексического материала)
And what do we do on these holidays? What festive activities do you know?Look at the screen please and name what you see.
Have street parades
Set off fireworks
Dress up
Light bonfires
Decorate the house
Exchange gifts
Dance and sing
Have a family dinner
Cook special food
Cookery competition
c)A Guessing Game ( понять о каком празднику идет речь)
T: Well, children, I am sure you already know something about these popular holidays, now listen to me attentively and give the name of the holiday which I describe – guess the riddles - отгадайте мои загадки.
Загадки:
- It is the most important holiday in our country. It is in spring. People have street parades in the day time and set off fireworks when it is dark. (Victory Day)
- It’s a big festival in the USA and Canada to celebrate the harvest. The special foods on the table are a turkey, sweet potatoes and cranberry sauce. (Thanksgiving Day).
- People decorate the houses with bright lights and ornaments. They exchange postcards and gifts. Children like this holiday very much, because they always find presents early in the morning. (Christmas) T: You see, in America and England people celebrate Christmas in December, but in Russia it’s in January.
- This festival lasts for three days. People treat their guests with sweet rice cakes and fresh fruit. (the Korean harvest moon festival Chuseok) T: We don’t have such a holiday in Russia.
- The traditional colours of this holiday are orange, black and yellow. Children dress up in costumes of skeletons, goblins, black cats and spiders. There are many jack-o-lanterns in the streets when it is dark. (Halloween)
III. Reading (работа с текстами)
Now, boys and girls, it’s time for reading. You will read about unusual holidays. Work in groups, please. In your copies you have the texts about different holidays. You must read your text and find the answers to fill in this web. For example, country – Russia, Is the task clear? I give you 7 minutes to do the task.
Text №1 Raven Day
Khanty celebrate this fesrival every year on 7th april. On this day people celebrate spring.This holiday is in honour of black raven, the sacred bird for khanty. Khanty never kill ravens, they believe it is unlucky. On the festival they tell the legend about the raven. They also have some seremonies, for example they stick coloured ribbon on a birch tree. People eat fish, meat and cranberry. They dance and visit each other.
2. date _____________________
1. country 3. Food
___________ ____________
4.activities
____________
Text №2 Wagtail festival
Mancy have wagtail (трясогузка) festival at the end of winter. On this day people celebrate spring. People sing and dance, tell legends. There are a lot of games, quizzes and puzzles for children. They eat porridge with pine nuts. There is also a sports competition.
1.country 2.date _________________ ______
4.activities 3. special food
____________ _______________
Text №3
Bear holiday
It is one of the most favourite festivals for khanty and mancy. They celebrate it every time when they kil a bear. The bear is a sacred animal and they kill it only when they nothing to eat. On the festival people ask the bear to forgive them for killing. They dance and eat bear meat.
2. date
________________
1. country 3. Food
___________ __________
4.activities
___________________
III. Project Work (создание проекта)
Khanty and Mancy have interesting unusual. Let’s think of another unusual holiday. Work in groups. These schemes will help you. You have 15 min.
Your time is up. Please, tell us about your festivals.
Как вы думаете, ребята, а ваши родители были бы рады, если бы вы устроили им праздник? Это очень важно видеть праздник в каждом дне и устраивать его для своих родных.
IV. Rounding off (домашнее задание)
Setting the homework for the next lesson
And now, please write down your homework. P.97 ex. 9.
Tell about a celebration in your country. (расскажите о любом празднике России)
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Открытый урок - проект (конференция) по ОБЖ для учащихся 10 класса по теме "Инфекционное заболевание. Грипп" , тип урока: "Защита проекта"
Грипп – это тяжелая вирусная инфекция, которая поражает мужчин, женщин и детей всех возрастов и национальностей. Заболевание гриппом сопровождает высокая смертность, особенно у маленьких детей и пожил...
Урок литературы в 6 классе. Тема: Притча о Блудном сыне в контексте повести «Станционный смотритель» Форма урока: проект с использованием "Трежа хант" (ИКТ)
Цель урока: в ходе работы над проектом научить проводить сопоставительный анализ текстов и выявлять роль предметной детали (картинки на библейский сюжет) в раскрытии замысла автора и...
Комплексный анализ текста по теме: «Глагол как часть речи. Группы глаголов по значению». Интегрированный урок-проект русского языка и литературы в 5 классе «На урок с К.Г.Паустовским» (по учебнику С.И.Львовой, В.В.Львова)
Проект практико-ориентированный, по характеру групповой, по времени – краткосрочный, по предметно-содержательной области – межпредметный (русский язык и литература), связан с изучением творчеств...
Из опыта работы "Урок - проект по теме Праздники"
В данном материале представлен Урок – проект по теме "Праздники в Великобритании, Англии и Америке.» по учебнику В.П. Кузовлева восьмого класса. В учебной программе данная тема освещена скудно. ...
Методическая разработка урока внеклассного чтения в 6 классе "Книга учит, как на миру жить. Нравственные уроки в повести А.П.Гайдара "Тимур и его команда"(урок-проект с мультимедийным приложением)
Данный урок открывает серию уроков внеклассного чтения в рамках проекта "Книга учит, как на миру жить. Нравственные уроки в произведениях отечественных и зарубежных писателей". Уроки направлены на обо...
Урок – проект по теме «Есть ли дроби в нашей жизни?» (Защита проекта.)
Урок – проект по теме «Есть ли дроби в нашей жизни?» (Защита проекта.)Тип проекта: практико-ориентированный.Виды деятельности: творческий, информационный, прикладной.Цель урока : нау...
Урок - проект по теме" Праздники в Великобритании"
Урок – проект.Тема “ Holidays and Festivals in Great Britain”.7 класс.Оборудование. Компьютерный класс, персональные компьютеры, экран, проектор, интернет.Цели.Развитие иноязычной ...