Интегрированный урок английского и русского языков по теме "Какая погода в Лондоне?" для учащихся 6 класса.
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) по теме

 

Интегрированный урок английского и русского языка.

Урок – телеконференция для учащихся 6 класса

 по теме «What’s the weather like in London?»

Цель урока – формирование универсальных учебных действий учащихся во всех видах речевой деятельности по теме с использованием ИКТ.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_6_klass_pogoda.docx31.96 КБ

Предварительный просмотр:

Интегрированный урок английского и русского языка.

Урок – телеконференция для учащихся 6 класса

 по теме «What’s the weather like in London?»

Цель урока – формирование универсальных учебных действий учащихся во всех видах речевой деятельности по теме с использованием ИКТ.

Задачи урока:

Дидактические:

  1. Закрепить ЛЕ и МФ по теме во всех видах речевой деятельности.
  2. Формировать навыки коммуникативной компетенции в области аудирования, чтения, письма, диалогической и монологической речи.
  3. Формировать навыки работы с интерактивной доской.

Воспитательные:

  1. Способствовать созданию атмосферы взаимопонимания и сотрудничества, сохранению здоровья, расширению общего кругозора учащихся.
  2. Способствовать формированию адекватной самооценки; учить оценивать учебную деятельность одноклассников.

Развивающие:

  1. Развивать у школьников умения сравнивать, обобщать, логически излагать свои мысли.
  2. Развивать самостоятельность через использование элемента технологии обучения в сотрудничестве и элементов проектной деятельности.
  3. Развивать положительные эмоции учащихся, используя яркие примеры, иллюстрации, воздействующие на чувства ученика.
  4. Развивать познавательный интерес школьников.

Оснащение урока:

  1. УМК «Новый курс английского языка для российских школ», Афанасьева О.В., Михеева И.В., 6 класс, Дрофа, 2007г.
  2. интерактивная доска;
  3. компьютер;
  4. проектор;
  5. СД с записью для аудирования;
  6. раздаточный материал;
  7. сигнальные карточки;
  8. магниты;
  9. CD “English Intermediate”;
  10. Электронная энциклопедия Кирилла и Мефодия.

Ход урока.

I.  Подготовка учащихся к учебной деятельности на английском языке.

1. Оргмомент. 3 min.

Режим T↔Cl. 

T: Stand up. Good morning, boys and girls. I’m glad to see you.  

Sit down, please. Sit comfortably. How are you? All are present. Let’s start.

What is the date today? What season of the year is it now?

What are the spring months?

What’s the weather like today in Kozmodemyansk?

We have an unusual lesson today.  We are at the TV – conference between the pupils from London and from Kozmodemyansk. This is our guest and expert of the Russian language N.R. She will help us to understand better some grammar rules and the meaning of some expressions.

Tell me what are we going to speak about?

Контроль навыков диалогической речи.

 - You come from England, don’t you?

- Yes, I do.

- What’s the climate like in your country?

- It’s mild, but not always pleasant. The weather is often rather cold and windy. It often rains, especially in the west.

- Which is the best season in your country?

- I like spring and summer. The days are long and the nights are short. The sun rises early and sets late.

- And it is warm, isn’t it?

- Yes, it is. But our weather is very changeable. It may be fine in the morning and dull and rainy in the afternoon.

- They say, the English like to speak about the weather.

- Oh yes. The weather is our favourite subject of conversation.

2. Сообщение темы урока. 1  min “What’s the weather like in London?- This is the subject of our lesson. What problem are we going to solve? Постановка проблемы.

Pupil1:   We know Britain is world-known for its changeable weather. They say, Britain is the land of rains and fogs. Is that right?

Let’s know about it.

Pupil 2:  The aim of our conference-lesson is to learn – what’s the weather like in England in summer, in spring, in autumn, in winter and compare it with the Russian climate.  

Also we want to learn more about Russian winter, snowfalls and frost.

Are you ready to start our conference?

3.Фонзарядка.  4 min

Режим Т→Cl. Let’s remember some words and expressions for our topic.

T: Write some more words to describe the weather on the blackboard.

Rather warm, rather cold, rather early, rather late, changeable, rainy, and wonderful, in our parts. It is raining cats and dogs. Lovely weather, everything is covered with snow. A thunderstorm, a shower, a lightning, sunshine, an umbrella, weather forecast, slush, it grows warmer, Indian summer, the wind blows.

II. Отработка ранее введенного языкового материала и формирование универсальных учебных действий в различных видах речевой деятельности.

Do you often listen to the weather forecast? What does the weather forecast tell us for today?

Развитие навыков аудирования. Энциклопедия Кирилла и Мефодия. 3 min

Listen to the weather forecast and choose the right picture.

Выполнение упражнений на интерактивной доске. 4 min

Let’s know how you have learnt new words for our conference.

You will get points for the right answer.

  1. Match seasons and the words meaning the weather:

Winter,     Spring,     Summer,     Autumn 

sunny      rainy

  snowy      cloudy

  windy      stormy

  foggy       frosty,

  cold         hot

  warm       cool

  1. Find the odd words:

Frosty, cold, snowy, warm

  Rainy, stormy, foggy, sunny

  Spring, autumn, winter, sky

  Blow, snow, rain, hot

  1. Make up sentences.

The wind           is sunny          in July

The weather      is grey             in winter

The sky             are short         in autumn

The sun             blows              in summer

The days            snows             in January

 It                      shines             in winter

Tell me which of these sentences is unusual? Why?

Это безличное предложение. Что из себя представляют безличные предложения, давайте спросим у Н.Р.

Объяснение грамматики «Безличные предложения» на русском языке. 6 min

Ф что нужно сделать, чтобы правильно перевести безличное предложение на английский язык. (схема).

4) Make up sentences and translate them.

 1. it / autumn / often / in / rainy/ is.

2. snowy / was/ in winter / it / usually.

3. was / sunny / in summer / it.

4. always / it / is / in autumn/ windy.

5. in May /it / warm / rather/was.

 Вопросно-ответная работа по теме. Режим Т→P!,P2. 4 min

 А как правильно задать вопрос с безличным предложением на русском языке, давайте спросим об этом Н.Р. А как задать подобный вопрос на английском?

  1. Ask questions about the weather:

Is it sunny

hot

cold

frosty       in

foggy

snowy

rainy

cloudy                  winter ?

      Is it cold or warm in winter in Britain?

How many degrees below zero are usually in winter in your parts?

What do you usually wear in spring?

Is it often rainy in summer in London?

Is there any snow in winter in London?

Which is the best season in your country?

The English like to speak about the weather, that’s why there are a lot of sayings and idioms about the weather.

Угадайте какой рассказ лучше иллюстрирует данные изречения. 3 min

It is raining cats and dogs. Дождь льет как из ведра.

When pigs fly. После дождичка в четверг.

Everything is good in its season.  Все хорошо в свое время.

It never rains, but it pours. Беда не приходит одна.

A storm in a tea-cup. Буря в стакане воды.

One swallow doesn’t make a summer. Одна ласточка весны не делает.

Make hay while the sun shines. Коси сено, пока солнце светит.

After rain comes fair weather. После дождя наступает хорошая погода.

Rain at seven – fine at eleven. Дождь в семь  - ясно в одиннадцать.

April showers bring May flowers. Апрельские ливни приносят майские цветы.

The grass is always greener on the other side of the fence. Трава всегда зеленее по ту сторону забора.

Sow the wind and reap the storm. Посеешь ветер – пожнешь бурю.

The tree is known by its fruit. Дерево узнают по его плодам.

Let’ summarize this information and do a cluster about the weather in these two countries.

Объяснение значения слова кластер на русском языке. 2 min

 Write down some words which describe the weather in London and in our parts to complete the cluster. Read your words.

Физкультминутка. What will you do if you are cold being in our parts in winter. Let’s move.2 min

Развитие навыков аудирования. CD –Intermediate. 5 min

Режим Т→Cl.

T:  Listen to the descriptions of different weather and tick the right answer.

Развитие навыков чтения. 2 min

Режим Т→P!, WB  P65. Ex.13

 T: Open your books. Read the texts. Match them with the pictures.

Развитие навыков монологической речи. Monologue. 1 min

What’s the climate like in Russia?

Winter is the coldest season in our country, with short days and long nights, with frosts and snow. Sometimes the temperature reaches 30 degrees below zero. Everything is covered with snow. But it is also a beautiful season when nature is sleeping under a clean blanket of white snow. Lovers of winter sports go skiing and skating and hockey playing. Winter is a wonderful season for children.

Развитие навыков письменной речи. 2 min

Режим Pairs. Безличные предложения.

T:  Work in pairs.

Fill in the gaps.

1. It is ____.

2. The winter months  

    are _____.

3. It is ___ in winter.

4. It ____ in winter.

5. The ____ is on the  

    ground and on the  

    trees.

 

1. It is ____.

2. The spring months  

    are ____.

3. It is ___ in spring.

4. Spring is a wonderful

    _____.

5. The sky is ____,

    the grass is ____.

 

1. It  is _____.

2. The summer months  

    are _____ .

3. It is _____ in summer.

4. The days are____,

    the  nights are ____.

5. The sky is ____ ,

    the trees are ____.

6. The flowers are ____ .

1. It is _____.

2. The autumn months  

    are ____.

3. It is ____ in autumn.

4. The sky is _____.

5. The trees and the  

    grass are _____.

6. A school ___ begins  

   in  autumn.

III. Заключительный этап урока. 3 min.

Подведение итогов урока.  Синквейн. Объяснение значения слова на русском языке.

You will do the five stitches for the weather in Russia and in Britain.

Схема составления синквейна
                                             (с фр.-пятистрочие)

  • Существительное – объект (тема синквейна)
  • Прилагательное, прилагательное, описывающие признаки и свойства объекта
  • Глагол, глагол, глагол – действия, совершаемые объектом
  • Предложение – отношение автора  к объекту

Weather

  • Changeable, foggy.
  • It rains.
  • It is rather warm.
  • It is cloudy.
  • After rain comes fair weather.

Conference – lesson

Interesting, new, good, unusual

Write, speak, read, listen

I like the lesson.

Did you like our lesson? Give your marks for your work and write it on this sheet of paper.

You have a picture of an umbrella and a picture of a mitten.  Let’s colour them with your points. 2 min.

Write down your home task to learn the words for the test, P 125, Ex 2, 3.

T: Thank you for your good work. Your marks are… Our conference - lesson is over. Stand up. Good bye.

Fill in the gaps.

1. It is ____.

2. The winter months  

    are _____.

3. It is ___ in winter.

4. It ____ in winter.

5. The ____ is on the  

    ground and on the  

    trees.

 

Fill in the gaps.

1. It is ____.

2. The spring months  

    are ____.

3. It is ___ in spring.

4. Spring is a wonderful

    _____.

5. The sky is ____,

    the grass is ____.

 

Fill in the gaps.

1. It  is _____.

2. The summer months  

    are _____ .

3. It is _____ in summer.

4. The days are____,

    the  nights are ____.

5. The sky is ____ ,

    the trees are ____.

6. The flowers are ____ .

Fill in the gaps.

1. It is _____.

2. The autumn months  

    are ____.

3. It is ____ in autumn.

4. The sky is _____.

5. The trees and the  

    grass are _____.

6. A school ___ begins  

   in  autumn.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок английского и русского языка в 6 классе по теме «Слитное и раздельное написание НЕ с глаголами, существительными, прилагательными» - «Rules of writing negative prefixes»

Целью данного урока стало нахождение общего и закономерностей в образовании новых слов при помощи негативных приставок в английском и русском языках, объяснение их прапвописания с разными частями речи...

Интегрированный урок английского и русского языков в 5 классе «Мастерская слова»

Интегрированный урок английского и русского языков в 5 классе «Мастерская слова»...

презентация к интегрированному уроку английского и русского языков по теме "Грамматические основы" 11 класс

Нормы грамматических основ современного русского и английского языков....

Исследовательская работа Формирование коммуникативной компетенции учащихся 5 классов на интегрированных уроках английского и русского языко

Научная новизна нашего исследования заключается в объединении компетентностного и интегрированного подходов к обучению языкам на межпредметном уровне в 5-х классах общеобразовательной школы.Практическ...

Технологическая карта интегрированного урока (английский и русский язык) в 6 классе на тему "Фразеологизмы"

Технологическая карта интегрированного урока (английский и русский язык) в 6 классе на тему "Фразеологизмы"...

Открытый интегрированный урок английского и русского языков в 6 классе

открытый интегрированный урок (англ и рус языки)  на тему "Еда и напитки" по учебнику Spotlight 6кл...