И.С.Тургенев.Основные вехи биографии Тургенева. Произведения писателя о любви: повесть"Ася"
план-конспект урока по английскому языку (8 класс) на тему

Методическая разработка интегрированного урока английского языка и литературы по биографии и творчеству И.С.Тургенева. Может быть полезна учителям, работающим по эксперименту интеграции английского языка и предметов школьной программы.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл turgenev_urok.docx27.34 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока

по теме: И.С. Тургенев. Основные вехи биографии И.С. Тургенева. Произведения писателя о любви: повесть «Ася»

Цели:

1. Развитие навыков чтения с общим пониманием, развитие умения говорения на основе прочитанного текста.
2. Развитие способности к соотнесению, предположению, к формулированию выводов.

3. Воспитание потребности в чтении художественной литературы  и развитие познавательных потребностей.

Оборудование: медиапроектор, компьютер, раздаточный материал, презентация

Ход урока:

I.Организационное начало урока. Т: Look at the board. Do you know that man? Who is he?

 Our lesson is devoted to a famous Russian writer I.S. Turgenev and  his novel “Asya”. At the lessons of Russian Literature you have spoken about this writer and his works.

II. Фонетическая зарядка. T: Let’s repeat some words connected with the theme of our lesson.

Ivan Turgenev

Spasskoye-Lutovinovo

Philology [fɪ'lɒlədʒɪ] филология

Philosophy [fɪ'lɒsəfɪ] философия

 Slavery ['sleɪvərɪ] рабство

 serfdom ['sæːfdəm] крепостничество; крепостное право

immortal [ɪ'mɔːtl] 1) бессмертный; вечный

 contemporary [kən'tempərərɪ] 1. современник

III.Развитие навыков чтения с общим пониманием прочитанного.

T: Take the sheets of paper. Read the biography of  I. Turgenev. You have 3 minutes. Be ready to answer the questions after the text.

Ivan Sergeevich Turgenev was born on November 9, 1818 in Oryol, Russia, into a wealthy family. His father was a colonel in the Imperial Russian cavalry and his mother was a rich woman. Turgenev wrote in his autobiographical story “First Love”:  My father, then still a young and very handsome man, married my mother for her money.” Although not very pretty Varvara Petrovna was clever, well educated and strong minded. She was unhappy in her marriage. When Turgenev was 16 his father died. In his childhood Turgenev was always afraid of his mother because she often beat him.

When Turgenev finished school he entered the University of Moscow. After studying for one year at the University of Moscow, Turgenev began to study at the University of Saint Petersburg. Between 1834 and 1837 he studied there and was interested in Russian literature, classics and philology. From 1838 to 1841 he studied at the University of Berlin where he focused on history and philosophy. Ivan Turgenev completed his master’s examination in St. Petersburg. German society impressed him and he considered that the ideas from the Age of Enlightenment could improve his native country. Turgenev himself and his contemporaries were against serfdom.

Turgenev never married but he was in relationships with his family’s serfs. He had a daughter. Turgenev lived in different cities including Paris and Baden-Baden because he wanted to be close to the celebrated opera singer Pauline Viardot. He loved her.

Turgenev became famous when he completed his work A Hunter’s Sketches (Записки охотника). This work was published in 1852. His story Mumu appeared in 1854. From 1853 to 1862 his famous novels Rudin (Рудин), A Nobleman’s  Estate («Дворянское гнездо»), On the Eve («Накануне») were completed. His most famous novel Fathers and Songs (“Отцы и дети») was completed in 1962. During the period of 1862-77 Turgenev wrote Smoke (“Дым»), Virgin Soil («Новь») and other works. Ivan Turgenev died in Bougival, near Paris in 1883. He was buried in St.Petersburg. Today in Oryol there are many places commemorating I.S. Turgenev.

Colonel  ['kæːnl] полковник

 cavalry ['kævlrɪ] кавалерия, конница 

cruel [krǔəl] 1) жестокий 

Age of Enlightenment Эпоха [век] Просвещения 

serf [sæːf] крепостной

 Questions:

  1. When and where was Turgenev born?
  2. What do you know about his parents?
  3. Where did he study?
  4. When did he start writing?
  5. When did he become famous?
  6. What are his most famous works?
  7. When did Turgenev die?

IV. Развитие навыков говорения на основе прочитанного текста

T: Let us summarize the information about the biography of this famous Russian writer. How much do we know about the life of this great man? Монологические высказывания учащихся.

V.Совершенствование  лексико-грамматических навыков по теме

T: You know that Turgenev lived in Spasskoye-Lutovinovo. What kind of place is it? Read the text and fill in the blanks.

The great Russian writer Ivan Sergeyevich Turgenev … (1) in the town of Orel and … (2) his early years in Spasskoye-Lutovinovo, the family … (3)in the Mtsensk Uyezd (District). This was his favourite … (4), the one he was always eager (liked) to return to from his travels. It was there that he awoke to the … (5) of Russian nature, and it was there that he came to … (6) with common people, to hate slavery and serfdom. It was in Spasskoye-Lutovinovo that those works of Turgenev which belong to Russia’s – and the world’s classical literary heritage … (7). His immortal “The Hunter’s Sketches”, his stories and novels were inspired by the scenic beauty of “semi-steppe” Russia, by the life of people, by his … (8) tongue (language).

  1. A)was inspired  b)was born     c)lived   d)worked
  2. A)spent               b)visited                       c)worked
  3. A)house               b)estate                        c)place
  4. A)village              b)native land               c)place
  5. A)beauty               b)poetry                      c)views
  6. A)live                    b)love                         c)sympathize
  7. A)wrote                 b)were written            c)write
  8. A)foreign               b)favourite                 c)native

Key: 1b   2a   3b   4c   5a   6c   7b   8c

T: Change your sheets of paper and check your works.

IV.Знакомство с творчеством И. Тургенева. 

T: When people mention an author’s name they do not usually think about his biography, they think about his works that are known to many people.
What things did Turgenev write? I
t is interesting to learn how the titles of his books are translated into English. Look at the board and match the Russian and the English titles. Which books have you read? Учащиеся соотносят заголовки на русском и английском языках.

Smoke

Вешние воды

The First Love

Накануне

Fathers and Sons

Дворянское гнездо

On the Eve

Записки охотника

Nobleman’s  Estate

Отцы и дети

Spring Waters

Новь

Virgin Soil

Первая любовь

A Hunter’s Sketches

Дым

He wrote not only novels and stories, but also poems. Do you know a romance “Утро туманное”? The words are written by I.S. Turgenev. Listen to this song. (Звучит романс на стихи Тургенева) Do you like it? Эти стихи принадлежат перу И. С. Тургенева, автора «Муму», «Записок охотника», «Отцов и детей», который начал свой творческий путь как поэт. Мягкая грусть о прошедшем, вера в силу самого красивого на свете чувства — любви, звучащие в этом романсе, стали главными мотивами всего тургеневского творчества.

V. Анализ повести «Ася»

T: Today we’re going to speak one more Turgenev’s work. It is his story “Asya”. Look at your sheets of paper and match the first and the second column.

1. Turgenev wrote his story in…                            

A. Anna

2. This story is about…

B. NN

3. This story is called “Asya” because…

C. she wasn’t like a lady. Her clothes, her hairstyle, and her songs – all this remain Russia.

4. Her real name is…

D. it is the name of the main heroine.

5. The narrator of this story is…

E. the first lone

6. Turgenev called Asya “a perfectly Russian girl”…

F. she was not beautiful, but she was charming

7.Asya wasn’t a pretty girl

G.1858

 8.The action of the story took place in

H.  Germany on the banks of the river The Rhine.

9.There was something unusual in Asya’s life

I. he was the first young man who paid attention on her.

10.Asya fell in love with NN because

J. she was a daughter of a nobleman and a peasant woman.

Key: 1.G 2.E  3.D  4.A  5.B  6.C  7.F  8.H  9.J  10.I

VI. Характеристика основных персонажей повести

T: Take your sheets of paper. Do ex.4. Write down the name Asya in the first column and the name NN in the second column. Choose the words which can help you to characterize Asya and NN.

Young, rich, merry, clever, slow, dreamy, impulsive, likes travelling, kind, light-hearted (беспечный), something special, honest, romantic, loves the beauty and the poetry of nature, active, hesitant(нерешительный), sincere.

T: Work in groups. The task of the first group is to prepare story about Asya. The task of the second group is to tell about NN. You should speak about their appearances, characters and their attitude to life.

Asya

NN

young

young

honest

merry

clever

rich

kind

likes travelling

romantic

light-hearted

dreamy

hesitant

impulsive

slow

active

loves the beauty and the poetry of nature

sincere

something special

Монологические высказывания учащихся о главных героях.

VII.Знакомство с понятием «тургеневская девушка»

T: Существует особое понятие «тургеневская девушка». Это особый тип героини, отличающейся своеобразным и глубоким внутренним миром, превосходством душевной красоты над внешней. В произведениях Тургенева – это замкнутая, но тонко чувствующая девушка, которая как правило выросла на природе в поместье, чистая, скромная и образованная. Что еще вы можете добавить к этой характеристике?

-способность на серьезный поступок во имя любви

-огромная внутренняя сила

-способность на искренние чувства, отсутствие фальши, кокетства

-самобытность, непосредственность, естественность

-устремленность в будущее

-сильный характер

-способность к самопожертвованию

-обаятельность.

Можем ли мы отнести Асю к «тургеневской девушке»? Да. Но она ни на кого не похожа.

-смелая

-своенравная

-честолюбивая

-способна не соблюдать никакие условности, бросить вызов окружающим

-она несколько смешна, наивна, словно примеряет разные маски, пытаясь найти себя.

VIII. Беседа по произведению.

1.T: Как вы думаете, были бы счастливы Ася и господин Н, останься они вместе?

Ася                                                                         господин Н

Да                                                                         нет

1)любимый человек рядом                                1)социальное положение не позволяет

2)молодость                                                         2)свет не примет

3)это то, о чем не могла и мечтать                     3)Ася взбалмошная

2.Т: Listen to the poem which Turgenev wrote at the end of his life»Я шел среди высоких гор»

Учащийся читает стихотворение. Я ШЕЛ СРЕДИ ВЫСОКИХ ГОР


Я шел среди высоких гор,

Вдоль светлых рек и по долинам..

И все, что ни встречал мой взор,

Мне говорило об едином:

Я был любим! любим я был!

Я все другое позабыл!

Сияло небо надо мной,

Шумели листья, птицы пели...

И тучки резвой чередой

Куда-то весело летели...

Дышало счастьем все кругом,

Но сердце не нуждалось в нем.

Меня несла, несла волна,

Широкая, как волны моря!

В душе стояла тишина

Превыше радости и горя...

Едва себя я сознавал:

Мне целый мир принадлежал!

Зачем не умер я тогда?

Зачем потом мы оба жили?

Пришли года... прошли года -

И ничего не подарили,

Что б было слаще и ясней

Тех глупых и блаженных дней.

Т: Why do this poem and the story “Asya” similar? (the mood, the topic – love, the combination of the beautiful and sad)

3. T: How does the author help us to understand his hero’s soul? (He tells his story as a narrator. The hero understood his feeling, his love when all were lost. But he didn’t forget his feeling. 20 years had passed, but he remembered all, he kept things reminding his love: Asya’s notes and a dried flower.)

4. T: What is the main idea of the story? (Happiness is transient, it has neither past nor future.)Счастье мгновенно, скоротечно, у него нет ни прошлого, ни будущего.

IX. Рефлексия. Синквейны.

Ася

Скромная, беззащитная

Любила, страдала, сбежала

Готова пойти на все ради любимого человека.

Загадочная.

Господин Н.

Неискренний, холодный

Не понял, не успел, полюбил

Он расточал “люблю” на ветер, он твердил его среди пустых людей, но он не сказал его ей

Безумец

Ася

Умная, добрая

Любит, восхищается, прощает

В ней что-то особенное

Тургеневская девушка

Asya

Clever, kind

Loves, admires, forgives

There is something special in her

Turgenev’s girl

Asya

Romantic, honest

Dreams, suffers, leaves

Loves the beauty and the poetry of nature

Sincere

X. Подведение итогов урока. Выставление оценок.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Проект интегрированного урока английского языка и удмуртской литературы в 6 классе по биографии и произведениям удмуртского детского писателя и драматурга Г.А. Ходырева (в рамках проведения Недели Удмуртии в школе)

Цель: приобщение к культуре удмуртского народа через организацию нетрадиционной формы урока иностранного языка.Задачи: 1.      Познакомить учащихся с биографией удмуртского пи...

Социальная проблематика произведений И.С.Тургенева и писателей-деревенщиков.

Популярность   темы народа, нравственных и моральных ценностей в   литературе 60- 70-х годов обусловлена, по мнению  многих исследователей, долгой непрерывающейся традицией ру...

М. Горький. Сведения из биографии. Ранние романтические произведения писателя. Романтический герой в рассказе «Челкаш».

Урок литературы М. Горький. Сведения из биографии. Ранние романтические произведения писателя. Романтический герой в  рассказе «Челкаш»....